Interessante kijk op ateliers van Schiedamse kunstenaars Schiedams vrouwenkoor zingt in het museum "Schilderijen in Het Weeshuis. Vlaardingse Friezen Orson W elles in Harmonie 9 Piastic hand schoenen. Te kening van Ton van Gelder. Schiedam Schiedam se kunstenaars krij gen met regelmatige tussenpozen kans en gelegenheid in het Stedelijk Museum aan de Hoogstraat te ex poseren. Onder de ti tel „Schiedamse1 Ate liers I" zijn tot 25 april schilderijen van Marjo van Soest-Ver- zijden; schilderijen en tekeningen van Mar jan Veenman; plastie ken van Frans Ram; tekeningen en kunst stofobjecten van Sjef Henderickx; en schil derijen en tekeningen van Ton van Gelder te zien. Deze eerste konfrontatie mag ze ker als een gelukkige start van de nieuwe reeks tentoonstellin gen worden gezien. De benedenzalen van de expo sitieruimte zijn ditmaal*in beslag genomen door twee vrouwen: Marjo van Soest en Marjan Veenman. Marjo van Soest nam de grote zaal voor haar rekening met der tien veelal grote schilderijen. Geboren in 1954 in Rotter dam is zij gedurende zeven jaar leerlinge geweest van de kunstklas van het Schie damse museum bij Joop van Meel. Haar grote doeken ge ven een feestelijk cachet aan de ruime museumzaal. Ze hebben opvallend frisse, sterke kleuren. Die zijn er heel zorgvuldig op aange bracht, want Marjo van Soest gaat daarbij zeer in tensief te werk. Ze schildert laag over laag, zodat tenslot te een glad oppervlak ont staat, waarbij niet meer te zien is hoe het doek of de streek van de kwast oor spronkelijk waren. Het is verbazingwekkend dat een schilderes als Marjo van Soest, die vier jaar geleden begonnen is met deze grote doeken, reeds nu over een grote zeggingskracht be schikt. Ze heeft het daarbij vooral op de „kapitalisten" voorzien, die zij weergeeft als dikke welgedane kerel tjes met vette dikke koppen. uitpuilende ogen en worst vingers, waarin ze steevast een dikke sigaar omklem men. Die mannen ziet zij bezig in het „bestraten van de na tuur", bij de rechtbank waar ze hun slachtoffer ten over staan van heel veel publiek als een pion op een schaak bord heen en weer schuiven en ook bij hun promoties, waar hun brood de dood van een ander betekent Doelbewust en trefzeker is Marjo van Soest ook in haar doeken, waarop zij de ver eenzaming van de mens, zelfs in het gezin, tot onder werp heeft Een geheel ander „geluid", een veel droeviger toon slaat Marjan Veenman aan in haar tekeningen en schilde rijen. Haar werk heeft naar haar eigen zeggen, vooral te maken met haar geloof in de reïncarnatie, magie en al wat daarmee samenhangt Bij voorkeur schildert ze 's nachts, wanneer die impul sen het sterkst zijn en het onderbewuste in werking treedt Haar wereld is die van het magisch realisme. Wat ze tekent of schildert is vaak voortgekomen uit vi sioenen en dromen, die als een film langs haar gedaeh- tenscherm gaan. De mens, veelal ook haar zelfportret, staat centraal in haar werk. Dieren symboliseren er be paalde karaktereigenschap pen, terwijl de veel voorko mende handen en ogen de verbeelding willen zijn van de machtigste krachten die de magie kent Het was destijds Pierre Jans sen, die haar „ontdekte" en er voor zorgde dat zij haar opleiding kreeg aan de aka- demie voor beeldende kunst en in Rotterdam, nadat ze al een jaar les gekregen had van de Haagse kunstschilder Jan Hofland. Wat ik Marjan Veenman met haar sterke begaafdheid vooral toewens, is een geluk kige bevrijding uit haar veelal beklemmende gedaeh- tenwereld. Frans Ram, die eveneens aan de akademie voor beeldende kunsten Rotterdam zijn op leiding kreeg, is met plastie ken in marmer en natuur steen present. Dit is zijn eer ste eenmanstentoonstelling in het Schiedamse museum, nadat hij reeds verscheidene malen elders aan groepsten toonstellingen meedeed. Hij maakt de indruk alsof hij het marmer vouwt, buigt en spant Destijds werd hij ge boeid door de toepassing van voorgesponnen beton in de wegenbouw, waardoor hij met perspex wat absurde autosnelwegen ging maken. Het was zijn bedoeling die te gaan uitvoeren in zwart polyester met een witte streep in het midden, zoals het ook in werkelijkheid was. Maar dat materiaal be viel hem niet, zodat hij ertoe overging die „spanningen" uit te voeren in marmer en andere steensoorten. Het omgaan met steen leerde hij van de Schiedamse beeld houwer Piet van Sfuyven- berg, terwijl het op de aka demie vooral Gust Romijn was dte zijn ontwikkeling in spireerde. Sjef Henderickx in het ste delijk museum geen onbe kende toont ditmaal rijn meest recente potloodteke ningen, aangevuld met een vijftal objekten in kunststof. Hij heeft na zijn opleiding aan de Rotterdamse akade mie al heel wat tentoonstel lingen achter de rug. Onder scheiden in 1970 met de drempelprijs voor grafiek, toont hij zich ook nu weer als een zeer begaafd pot- loodtekenaar, voor wie zo- Grauwe straat Schilderij van Ton van Gelder. De inhaligen. Schilderij van Marjo van Soest-Verzijden. dra hij een plastic hand schoen gaat tekenen dat ding een eigen leven gaat leiden. Heel zorgvuldig te kent hij de plooien, de kno pen, de vouwen en de slui tingen. Die bladen krijgen iets van de grille textiele we reld van het ziekenhuis. Het cleane ervan ervaar je ook in rijn plexiglas objecten van buidel, jas, knoop en gordijnen. MONNIKENWERK Ton van Gelder tenslotte, kreeg de grote bovenzaal van. het Museum tot zijn be schikking voor rijn ruim dertig schilderijen en teke ningen. Geboren in 1945 in Zalk kreeg hij zijn opleiding aan de Vrije akademie in Den Haag en aan die in Rotterdam. Sinds 1971 expo seerde hij verscheidene ma len, Hij laat rich kennen als een zoeker, die het monni kenwerk met schuwt. Dit laatste niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. Het af schrijven van boeken mag dan in kloosters gedaan rijn, in het atelier van Ton van Gelder ontstond een schilde rij, waarop de kunstenaar de tekst van een willekeurig nummer van Vrij Nederland minutieus uitschilderde. Metselwerk, huizengeveltjes, baksteentjes en weefsels kunnen Van Gelder zo fasci neren, dat hij geduldig en nauwkeurig zich een per soonlijk handschrift eigen maakt, dat geheel op die struktuuraspekten is geïn spireerd. Vlaardingen Da Fryske Krite l ef te Vlaardingen heeft morgenavond in de Stads gehoorzaal de Fryske Toaniel- stifting „Tryaler" te gast Ge speeld wordt het blijspel „boele k der mei oan", Kaarten voor de voorstelling zijn onder ande re te krijgen bij R. Broersma, Sweelinckstraat 211A te Vlaar dingen en voor zover voorradig 's avonds aan de zaal. Het to neelstuk begint om acht uur. v?en T Van vrijdag tot en met zaterdag 17 april is in de «fpositiezaal Het Weeshuis aan het Weeshuisplein 18 de tentoon- ..Gekleurde verbeelding" te bezichtigen. De col1 .ctie is fr^hgesteld op het thema „fantastische schilderkunst .Cu ten- «onstellmg is maandag tot en met vrijdag van tw- - tot vijf wjegaiuciijk en zaterdag van tien tot vijf. Vrijdagsavonds is de «positiezaai eveneens geopend en wel van zeven, tot negen uur. Vlaardingen De film Ci tizen Kane van en met Orson Welles is morgen avond te rien in De Har monie te Vlaardingen, De organisatie van deze film avond is in handen van de Stichting Rood Vlaar dingen. Zowel donateurs als niet-donateurs van de stichting rijn welkom. De toegangsprijs bedraagt 2,50 gulden respectieve lijk 5 gulden. De voorstel ling begint om acht uur. Schiedam Op uitnodi ging van de „Vrienden van het Stedelijk Mu seum" geeft het Schie dams Vrouwenkoor een concert in de aula van het Stedelijk museum. Schiedams Vrouwenkoor is een vereniging met veel ervaring. Concerten worden niet zomaar gegeven, er wordt wel degelijk gelet op zaken als partijkennis, artistieke waarde, etc. Toch streeft het koor er naar om 1 maal per jaar voor het voetlicht te treden en alle kennis, opge daan op de repetities, te spuien. Op vrijdag 2 april is het weer zover. Onder leiding van Ria Borgmeyer zijn er veel werken ingestudeerd die nu de kans krijgen ten overstaan van een groot gehoor openbaar ge maakt te worden. Zoals „De vier Boerenliederen" van Strawinsky. Een componist die pas een jaar of vier geleden is overleden en een schat aan koorliteratuur heeft nagelaten, zoals Oedipus Rex, een voor koren geweldige opera. De Schiedamse vrouwen komen niet alleen. Er rijn drie solisten uitgenodigd, waaronder de alt 1 Hannelore Pennink. Naast de liederen van Strawinsky staan ook componisten als Britten, en Poulenc op het programma. Het koor heeft hard gestudeerd en is voor dit concert optimaa voorbereid. De organist Jar ques Ootmersen zal als solir optreden. «rnONDERDAG 1 APRIL 1976 Stedelijk Museum, Hoogstraat 112, Schiedam. Schie damse ateliers I. Werk van Sjef Henderickx; Ton van Gelder; Frans Earn; Marjan Veenman en Mar jo van Soest-Ver zijden. Tot 25 april. Zelfportret III, De magische spiegel van Ha- thor, Egypti sche godin met de twee gezich ten waarin he den en toe komst verbor gen liggen. Schilderij van Matjan Veen man. Spanning. Plastiek in mar mer van Frans Ram.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1976 | | pagina 3