Sluisje als nieuw Sweet d'Buster m m li Maarten 't 3art 1 Waai fouten, moet Je leren ft Pr©!®iagaÉses d toon beeld lamblers met barbecue Legep op vijver Witi ■in DONDERDAG 26 MEI 1977 Samenstelling: Kor Kegel Telefoon (010) 352066 of 262566 De open studio van het Zakkendra- gershuisje gooit het roer om, althans, zo lijkt het - maar hetgeen nu gaat gebeuren is eigenlijk altijd de bedoe ling geweest. De 2aken worden beter aangepakt in het ontmoetingscen trum, Schiedams meest gefotogra feerde gebouw op de Oude Sluis in het oudste stadsdeel. ,,De gemeente heeft zich nooit erg tevreden getoond over de functie van het Huisje voor de plaatselijke bevolking," 2egt Arno Steekelenburg die de kern van de strdio vormt, samen met cineast Jan Schaper die destijds van de gemeente een huur contract kreeg voor het historische gebouw en die dat op eigen initiatief ging restaureren. „Wij zijn ons de nadelen gaan reali seren, wij hebben ons de kritiek van de gemeente aangetrokken en wij hebben plannen gemaakt om het Huisje een vrijer gezicht te geven," aldus Steekelenburg. Vorig weekeinde is men reeds be gonnen. Het pand is voortaan drie dagen in de week geopend. Op vrij dag van vijf uur 's middags één een uur 's nachts, op zaterdag van tien uur *s cochtends tot twee uur 's nachts. De inrichting is verbeterd en buiten komt in de zomermaanden een terras te staan. „Het geheel moet een lossere sfeer uitademen," is de mening van de open studio. „De laatste tijd, dat mag best worden toegegeven, was het stil in het Zakkendragershuisje. Deels omdat wij bewust geen dinge tjes organiseerden, deels omdat een zekere drempelvrees bestond. Men sen die het Huisje niet kennen heb ben snel de indruk, dat zij met een besloten club hebben te doen. Dat komt waarschijnlijk omdat er geen luide muziek weerklinkt en omdat zij 2elf de deur moeten openen." In de studio staan initiatieven op stapel om bezoekers te stimuleren iets van zich te laten zien of te laten horen. Met dat iets wordt dan be doeld: foto's, muziek, gedichten, pro za. en iedereen mag dit rijtje zelf aanvullen. Ondermeer bestaat een plan voor een fotowedstrijd, gekop peld aan een tentoonstelling. Indien dat een succes wordt, zijn meer acti viteiten te verwachten. „Omdat dit soort dingen met geza menlijke krachten van de grond moet komen, zouden wij het natuur lijk op prijs stellen dat mensen met ideeën eens langskomen om daar over te praten," zegt Arno Steekelen burg. ft Sweet d'Buster geldt als een supergroep, dat is in het wereldje dat gemakshalve met pop wordt aangeduid nou eenmaal de gewoonte, als een aantal landelijk bekende muzikanten zich concentreert op één formatie. Het meest bekend is Robert Jan Stips die, toen hij twaalf jaar jong was, reeds piano- toetsen indrukte ten gerieve van het school- band je. Dat bandje zou later uitgroeien tot Supersister, behorend tot de kwaliteitsvolle formaties die Nederland kende. Drie jaar terug stapte Stips over naar de Golden Earring, en van Supersister speelde Bertus Borgers mee op tenorsax. Hij werkte met de Dirty Underwear en New Electric in een geflopte multi-theatershow en startte in 1969 met de Mr. Albert Show. Herman Deinum en Hans Lafaille richtten de Blues Dimension op, maar stapten tegen de jaren zeventig over naar Cuby the Blizzards. Deinum deed nog mee op platen van Jan Akkerman en Cyril Havermans, die allebei uit Focus kwanten. Naast Stips, Borgers, Deinum en Lafaille is er nog Paul Smeenk, vroeger sessiemuzi- kant. Samen vormen zij Sweet d'Buster, samen komen zij morgenavond in de Tover bal in Maassluis. Hun optreden begint rond negenen. S3 £8 BS 83 51 ss sa *3 sa I» lil 1» Hf ijjg; Louis de Femès ge prolon geerd - Het Passagetheater heeft voor de komende week beide films, die men in huis had, geprolongeerd. Dat betekent in de grote zaal van de Schiedamse bioscoop annex schouwburg opnieuw Louis de Funès (Wie dan leeft, die dan zorgt) voor alle leeftijden, dagelijks om 14, 19 en 21.30 uur. In de kleine zaal van Passage, genaamd Bio, komen Dustin Hoffman en Robert Redford terug in de film All the president's men, eveneens voor alle leeftijden, dagelijks om 18.45 en 21.30 uur en op maandag en dinsdag om 14 uur. Speciaal voor de kinderen wordt ook de film over Salty, de vrolijke zeeleeuw, gehandhaafd. Die wordt elke middag om 14 uur gedraaid, behalve op maan dag en dinsdag. De Toverbal in Maassluis doet het zaterdagavond met Muiterij op de Bounty, een film met in de hoofdrollen Marlon Brando, Richard Harris, Trevor Howard en Hugh Griffith. In de Tempel in Schiedam wordt vrijdagavond Trash vertoond, een verhaal over een heroïnespui- ter die door de dope impotent wordt, terwijl zijn vriendin uit louter baüorigheid niet buiten wellusti ge sex kan. Beklemming alom, met in de hoofdrol len Joe Dallasandro en Jane Forth. lHÉiHUk.V;. Omdat zij fors worden ge subsidieerd via de Ameri kaanse ambassade, zijn de Red Clay Ramblers nog betaalbaar ook al dus klinkt de lofzang van Assurancetourix. Een vijfmansformatie, met viool, banjo, gitaar, auto- harp, kazoo, trombone en piano, geïnspireerd door de Ierse folk, met andere woorden, vrolijke, swin gende en traditionele volksmuziek (ofschoon op elektrische leest ge schoeid), dat is op eerste Pinksterdag te horen in Vlaardings folkcentrum. Tourix staat in de Ho- flaan op nummer twaalf. Onverwachts kreeg Tou- rix de groep aangeboden, en natuurlijk zei het be stuur, ja, graag. Omdat de festiviteit nou op zondag plaatsvindt, heeft Assu rancetourix een barbecue eraan willen koppelen. Kip, lever, karbonade en gehakt aan stokjes, diver se groentesalades, sauzen en stokbrood en de beno digde barbecuevuren, wie daarvan houdt mag ko men de toegangsprijs is een tientje. Om vier uur 's middags is een tegelijk al welkom, hoewel, men diene zich tijdig op te ge ven. Het optreden van de Red Clay Ramblers begint ogerigens pas om negen uur 's avonds. Entree kost leden anderhalve gulden, niet-leden twee gulden ex tra. All the Presiden t's men gepro- longeer- d Maarten 't Hart Ze hebben 't weer helemaal voor elkaar, die mensen van de Schie- damse Gemeenschap, Vol trots stuurden zij het theater program voor het komende seizoen de wereld in, en toegegeven, het resultaat is om bescheiden daar over naar huis te schrijven. Gericht heeft de cultureel aangelegde stich ting zich op Schiedam, Vlaardingen in de tweede plaats, en zo aftellend via Maassluis tot de kust, kortom de hele strook die voor Ware Cul tuur toch naar Rotterdam toog, en inderdaad slaagt de Schiedamse Gemeenschap in het nieuwe sei zoen welzeker erin méér publiek thuis te houden. Thuis, dat wil zeggen, in Passage of het Zolder theater, waarvoor een programma is uitgevogeld dat alweer beter is afgestemd op Walter van Ginne- kens gerenommeerde Stadsgehoor zaal dan ooit tevoren het geval was. Positieve geluiden, en toch een in leiding met een teleurgestelde on dertoon. Want drommels, van fou ten in vorige jaren heelt de SG nog niet geleerd. Om maar eens te beginnen met de categorie mensen, waaronder de meeste uitgaanders zijn te vinden: jongeren. Nou houdt niet elke verte genwoordiger van die groep per defi nitie van popmuziek in de ruimste zin des woords, maar laten wij aannemen het gros wel, en wat haalt de SG dan het volgende seizoen daarvoor in huis? Eén avond aangepaste muziek, en nog wel van vlakbij, uit de buur stad, Fungus. Met in het voorpro gramma Sido Martens, voormalig lid van deze folkgroep. Op zich niet kwaad, maar waarom nou in Schie dam een groep die in de hele omge ving al uitentreuren bekend is? Geenszins is straks in Passage een volle bak te verwachten, iets wat de SG toch wel zoveel mogelijk nastreeft gezien het beperkte budget (woorden van stichtingsdirecteur Ruud Pillard), en op zijn minst vertrekt het publiek onbevredigd. Niks nieuws. Ten langen leste verdwijnt dan de be langstelling, terwijl de SG niet de hand in eigen boezem zal steken maar zegt: je ziet toch, dat er geen hond op afkomt? Zo zit dat. Enkele maanden geleden was zulks te voorspellen met het matige concert van Earth Fire, een jaar daarvoor met Kayak. Telkens grijpt de SG een paar jaar ernaast. In Passage komen nu groepen, die „toen" veelbelovend leken. Pillard zou misschien eens een expert moeten raadplegen, iemand die ruim schoots ervaring heeft op dat vlak, en op meer dan plaatselijk niveau is deze Martin Groenhorst, eens internatio naal bekend als Martin Green. Dat is één. Punt twee: weer is sprake van een scheve verhouding tussen cabaret en toneel. Op de eerste vorm van theater komen meer mensen af, want dan kan je lachen, vandaar dat cabare tiers de grootste „janboel" gaan ma ken op de Schiedamse podia, maar wat dan de SG aan tegengas geeft voor toneelminnenden. daarmee krijg je niet eens een miniatuurpoppenkast opgestart. Je zou toch méér verwach ten dan juffrouw Margreet (Josephine van Gasteren) en de kringloop van Caro van Eyck - beiden in het Zolder theater - en een blijspel als Boeing Boeing (Parijs zit daarmee al negen tien jaar opgescheept), een moeder en haar knullen (Marjan Berk, Bob van Leeuwen, muziek Ruud Bos, supervi sie Guus Vleugel) en de stoei poes Pleunie Touw met Hugo Metsers - allen in Passage. Wie begrijpt nu, waarom cabaret het in Schiedam beter doet? Werkelijk toneel is slechts te verwach ten dankzij René de Obaldia die al menig stuk schreef (Guernica), Ko van Dijk en Marv Dresselhuys in Herfst In Riga, en Henk van Ulsen die als de held Tsjitsjikow een avond in het Passagetheater komt (pas op 23 maart) en twee avonden in het Zoldertheater in de Teerstoof (een maand daarvoor). En als plaatselijke attractie kan Mal colm worden genoteerd, een hoog standje van de amateurs van Groeton naar een roman van James Purdy in de bewerking van Edward Albee, die welhaast wordt geadoreerd door de SG - in elk geval door regisseur Ad Hoeymans, een boezemvriend van Pil lard, die ook nogal wat pleegt te vertalen, zo ook van Albee. Dat Groe ton Passage niet „haalde" maar in de Teerstoof optreedt, komt door de vie ring van het vijfjarig bestaan van het Zoldertheater, op vrijdag 14 oktober, wanneer Malcolm in première gaat. En dan, driewerf verdikkie. Want het cabaret-gebeuren in de nabije toekomst is niet slecht te noemen, daaraan heeft namelijk niemand be hoefte, maar Kwartoverelf, het Krisis- theater, Natascha Emanuels, Van grail, Splinter en het Maanhaterthea- ier zijn geen namen waarbij je ogen blikkelijk denkt, hè fijn, daar ga ik nou eens lekker naartoe. En die ge dachte ontbreekt niet zomaar, want wie wel eens heeft geprobeerd, die hoeft niet meer. Voor die mens staan de stamgasten van het Zoldertheater klaar: Ivo de Wijs (zes keer), Don Quishocking (komt drie keer), Tekst pierement (zes keer), Frits Lamb- rechts (vier keer) en Honoloeloe. Zou er een misvatting in het spel zijn? Inderdaad gaan Pillard en het bestuur van het Zoldertheater (samen verant woordelijk voor het complete pro gramma) terecht uit van het principe: onbekend hoeft rüet slecht te zijn. Maar spontaniteit komt daarbij wel om de hoek kijken, en hoe node ontbreken die impulsen bij vele spe lers vaak? Theater moet een blijvend creatief proces zijn, dan blijft het leuk. Werden nu wéér de verkeerde onbekenden gecontracteerd? Neem nou Walter de Buck. Vlaams liedjeszanger, sympathiek, vol slagen maf, „Urbanus van Anus", en erg origineel. Ei, hij hoeft niet meer terug te komen, vinden de betrokken theaterbestuurders. Wat zat hen dwars bij De Buck? Slechts vijftien aanwezigen in de zaal. Te weinig dus, het bestuur de pest in, het zal wel aan De Buck liggen? Beleid speelt óók een rol. Van alles wat of één pot nat, dat moet je als theater wel c-ven duidelijk maken. Ivo de Wijs bijt trouwens het spits af op vrijdag 2 september. Zijn produc tie heet „Achter de wolken is zonne schijn". Daarom ook nog wat aardige woordjes aan het adres van Pillard: Het verdere program mag er best zijn. Lenny Kuhr, Wiener Blut, swin ging Ted Easton, nou ja, Cox op de koop toe, Op Losse Groeven om eens wat ander publiek te krijgen, en Fies ta Tropical, ach. wel leuk. Trouwens, dat nieuwe theater-abonnement biedt wel veel meer voordelen, Veel meer mogelijkheden. De mensen moeten daarover maar eens bellen. Het telefoonnummer van de Schiedam se Gemeenschap is 010-266000. Even tueel is 268043 ook goed. K.K. Vanavond Terugkijkend naar zijn jeugd, toen hij als gereformeerd jongetje van zijn fiets was gevallen, op zondag nog wel, wanneer fietsen eigenlijk niet mocht. Huilend lag hij op de Maas- sluisedijk, op de weg naar Vlaardingen. De Mammoet was hij nagesjeesd, een schip dat binnenliep in de Rijnmonding en waarvoor de hele Maassluise bevol king op de been kwam. Vanavond kijkt Maarten 't Hart om naar die tijd. Nu 32 jaar oud, bioloog-schnj- ver, wonend in Leiden, en als hobby schrijvend voor NRC, Vrij Nederland, Haagse Post, Maatstaf, Hol lands Maandblad. Berucht bij feministen, vanwege zijn onverbiddelijke strijd tegen overdreven emanci patie-gedoe. Een aantal boeken staan op zsjn naam: Stenen voor een ransuil (1971). Ik had een wapenbroeder (1973). Het vrome volk (Multatuli-prijs in 1975) en Mammoet op zondag (1977), on derm eer handelend over boven staande ervaringen. Maar ten 't Hart groeide op in Maassluis en komt daar vanavond terug. In de Toverbal, Reine straat 3-5. Hij geeft een lezing. Middenin een rijver verza melt het Leger des Hei Is zich zondagmiddag om met het muziekkorps eerste Pinksterdag te vieren. Op een vlonder komt het korps bijeen. Kapelmeester A. van Gulik dirigeert, op het programma staat onder an dere: een selectie uit Hosea, een musical van R. S. Al len: een Zweedse festival- mars van G. Blomberg: een keuze uit liederen van de stichter, geschreven door F. G. Hawkes; en meditatie voorafgegaan door bijdra gen van D. Goffin en H. Kirk. Om half vier vangt het con cert aan. De vlonder, die het leger zal dragen, ligt in de vijver van het Oranje park in Vlaardingen. Het concert wordt gehouden in het kader van de federatie van Vlaardingse muziek verenigingen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1977 | | pagina 5