USeiaardbesneling Jacht op scherpschutter van Widerberg Kapersfilm weer Lucht blijft in de lucht zitten JViglit of the livin9 dead" terug lis SIIbm VRIJDAG 8 JULI 1977 San»ns»9ms Chris van met bijdrage van Kor KegeL Tetefoon 010, 352066. VD/SCAAV 4 In ongeveer vijftig Nederlandse ge meenten bestaat de traditie van de zomeravondbespelingen op de beiaard, 's Avonds wordt het rusti ger op straat, zodat de luisteraar minder gestoord wordt. Het kan dan ook een onvergetelijke gewaarwor ding zijn om op een mooie zomer avond naar de stem van de toren te luisteren, zo lezen we in het pro grammaboekje „Torenmuziek" van Maassluis. Sinds 1 augustus 1975 zijn voor de beiaard twee vaste bespelers be noemd. Om zowel de kenner ais de onbevangen luisteraar aan zijn trek ken te doen komen zijn de uitgevoer de programma's erg gevarieerd van samenstelling. Naast de echte beiaardcomposities worden de ge makkelijk in het gehoor liggende en populaire nummers ten gehore ge bracht De zomeravondbeffpelingen wijken daar iets van af, men zou kunnen zeggen: ze zijn iets minder pretentie loos. In Maassluis dragen de concer ten een bepaald thema. Naast de twee vaste beiaardiers bespelen zes gasten het instrument op de toren, van de grote kerk. Op woensdag 13 juli bespeelt vaste beiaardier van Maassluis, Jan van der Zwart, het instrument. Kij zal een aantal beiaardcomposities ten gehore brengen van na 1970, te we ten: 1. Variaties op „Komt, vrienden in het ronde" - 33. Winsemius (1971). 2. Ronde d'été - K. Monster (1972). Een politie-inspecteur wordt in een ziekenhuis vermoord in Stockholm met een bajonet Dat is praktisch het enige wat men weet voor het onderzoek. Een van de meest begaafde Zweedse filmers, Bo Widerberg, keert met een thriller terug naar de bioscoop, waar twee van zijn vorige werkstukken de laatste ja ren ten onrechte het publiek niet in beweging brachten. En dat zou nu maar weer eens moeten ge beuren voor „De verschrikkelijke rnan uit Saffie," want hoewel Wi derberg zich ditmaal in een genre beweegt, dat men hem op het eerste gezicht niet zou toedenken, is hij goed op dreef. Het gaat om niet zo maar een thriller. Dat kan men al afleiden uit de voorkeur voor één van de boeken van het echtpaar Sjöwall en Wahlöl', die zich met hun mis daadverhalen grote internationale naam verwierven bij een groot publiek. De eerste overleed in middels. Wat hun werk zo bijzon der maakte is het maatschappelij ke engagement, dat met een ver diepend realisme werd verhuld achter de misdadige feiten. Men krijgt bij het volgen van commis saris Beek niet alleen een beeld van ontsporingen, maar niet min der van het gedrag van degenen, die erbij betrokken zijn. Zodat achter de intrige een kritisch beeld van de (Zweedse) wel vaartsstaat wordt opgeroepen, duidelijk herkenbaar voor allen van ons. Widerberg heeft „De verschrikke lijke man uit Saffie" naar maat in cleane, voortreffelijk gefoto grafeerde beelden evenwaardig vertaald. Men verkeert voortdu rend In het milieu van de Stock- holmse politie. Maar niets van de glamour, de bravour, die men wel in Amerikaanse en zelfs wel Franse films treft, Kalm maar trefzeker observeert Widerberg het milieu zeer levenecsecht en de spanningen in het verhaal brengt hij aan de hand van een zeer speciaal procédé met een ijzeren consequentie tot stand. Een tik keltje Hitchcock-achtig zelfs. Hij vraagt nieuwsgierigheid van de toeschouwer naar de twee feitelij ke hoofdpersonen, die beiden nauwelijks of niet in de film voor komen: In de eerste beelden wordt nummer één al doodgesto ken, naar de dader is het een ruim uur lang in het duister tas ten en in de veertig spectaculaire minuten, die volgen, krijgt men zijn gezicht pas goed in het bevro ren slotbeeld te zien. De eerste hoofdfiguur blijkt al gauw in het zoeken naar achtergronden, mo tieven „De verschrikkelijke man" te zijn: hij was niet zo'n beste, die driest op arrestanten inmept. De gefrustreerde man, die tenslotte met precisievuurwapens op een hoog gebouw klimt en op politie mannen schiet, roept evenzeer vragen op. Er zijn in de laatste twintig jaar heel wat genres uit de bioscoop verdwenen als je goed nagaat De ruziekomedies la Doris Day, de muziekshows om één ster, de be wogen liefdesdrama's de stomme- iige komiekenkluchten, we wor den niet meer geacht er de melige beeldlijnen thuis voor in de steek te laten. Maar de boekaniers film is terug. Met volle zeilen mag men wel zeggen. Het vaste openingsbeeld: een fregat op een brede zee bij ondergaande zon, Robert Shaw is de meestal in het rood geklede kapitein. In het Caraibische ge bied, waar zo'n film behoort te spelen, heersten in de achttiende eeuw wrede gouverneurs met sa distische trekjes. Peter Boyle is er zo één met een weerzinwekkende blik in de ogen, gehaat bij de hele bevolking op het eiland. Met het schip behoeven Shaw en zijn mannen niet zo veel te exerceren, een fort verulveren. De jolige rovers en hun aanhang zetten de wrede Brit vooral op zijn eiland de voet dwars. Genevieve Bujold is de dochter van een gekerkerde rechter, die flink van zich afbijt De kapers vindt zij ordinaire die- 3. Variaties over een volksliedje - J. v.d. Zwart (1973). 4- Triptiek: prélude, canzona, tocca ta-A. van Amerongen (1974). 5. Mascerade, 4 scènes de ballet: sca- pin et pierrot, vieux rondeau, pas de deux, cortège burlesque - W. Franken (1974). 6. Sweelinck-Fantasie - A. de Klerk (1975). 7. Silabe - J. Masseus (1976). 8. Thema met variaties op de hart slag - M. Monnikendam (1976). Een opwindende apotheose der halve, maar de kern van de film richt zich op het gedrag van de politie. In dat ondankbare beroep vindt men mannen met een hu mane weloverwogen aanpak en gelooide rauwdauwers. Vooral de jongere generatie, die alternatief gestalte krijgt in inspecteur Lars- son, keert zich tegen de „korps- geest", die de politie praktisch blanco volmachten geeft. Een uit stekende veelzijdige analyse, wel ke met Carl Gustaf Lindstedt als een mooi uitgetekende Martin Beck ach voortdurende boeiend laat volgen. In de Maassluise Toverbal wordt aanstaande zater dagavond de horrorfilm „The night of the livin* dead" vertoond. Het is een film van George A. Romero uit 1969, die zich in een klein dorpje afspeelt 's Nachts staat daar een dode op uit zijn graf en sleept de andere dorpelingen met zich mee. Alleen een klein meisje en een oude man weten over te blijven door zich in hun huis te verschansen. ven, de gouverneur en zijn hel pers kwalijke onderdrukkers. Het filmverhaal laat wel eens steekjes vallen in de waarschijn lijkheid, maar de aankleding is zeer verzorgd, het stuntwerk en de gevechten zijn opwindend in beeld gebracht, zodat van deze jongensboekenromantiek met vol le teugen kan worden genoten. uitgenodigd voorlichting te ge ven. Een combinatie dus van sociaal en cultureel denken. Bij Lucht zou net onder andere gaan om kunstwerken die rijn geënt op lucht in de meest rui me betekenis van het woord, om de geschiedenis van de lucht vaart tot uiting te brengen en om luchtvervuiling onder de aandacht te brengen. Een mooi idee, en daarom vroeg graficus en commissielid Sjef Hende- rickx enigszins bezorgd, na het vernemen dat de zomertentoon- stelling wordt uitgesteld: „Be staat niet het gevaar, dat het idee in dat jaar wordt overgeno men door een ander museum? Want dan hoeft het voor ons volgend jaar niet meer zo". Paalman: „Boymans bijvoor beeld?" Trees Moolhuysen: „Oh nee, Boymans zal daarover niet meer piekeren. Na het fiasco van de fietsten to onstelling zullen ze lie ver weer op de culturele toer gaan dan op de sociale". Waar mee op Henderickx' vraag dus geen antwoord kwam. In plaats van Lucht zal in juli en augustus in elk geval de Co bra-collectie van het museum weer eens uit het depot worden gehaald.^ Het is namelijk alweer een tijdje geleden, dat deze in ternationale verzameling was te zien. Wat deze zomer ook is te bezich tigen in het museum op de Hoogstraat is een tentoonstel ling van vliegers van Ton Vin cent. Het museum koppelt daar aan een activiteit, waarbij iede reen zelfgemaakte vliegers kan oplaten. Paalman: „Wij hebben ons al verzekerd van de steun van enthousiaste vliegerbou wers". De bedoeling is dat eind augustus een ieder, die een vlie ger in elkaar heeft geknutseld, dat ding oplaat zodat er alsnog een aardige tentoonstelling Ln de lucht „hangt". Waar dat massale vlieger festijn wordt gehouden en op welke datum precies, moet nog worden bekeken. Geen Lucht, wel Cobra. Op het ogenblik wordt in het museum nog de ver kooptentoonstelling ge houden ten bate van de slachtoffers van de Roe meense aardbevingen. Een keertje vliegeren op een. zaterdagmiddag, zo tegen het eind van augustus, en een expo sitie van vliegers zijn nog wel te verwachten. De rest van de zomertentoonstelling Lucht, die het Schiedamse stedelijk mu seum over een maand had wil len openen, is voorlopig een jaar uitgesteld. Met enig leedwezen vertelde directeur Hans Paal man dat woensdagavond aan de leden van de commissie voor het stedelijk museum. „Het klinkt tragisch, maar het is ge woon zo. Wij hebben lang eraan gewerkt, maar elke tentoonstel ling blijkt eigenlijk altijd veel meer tijd te vragen dan je denkt. De expositie binnen een maand voorbereiden is de staf onmogelijk geworden", aldus Paalman. Lucht had een omvangrijke the matentoonstelling moeten wor den, vergelijkbaar met eerdere zomeractiviteiten van het Schie dams museum zoals vorige keer Beestachtig Goed, waarbij aller lei vormen van kunst bijeen werden gebracht die met het dier hadden te maken, terwijl ook actiegroepen tot bescher ming van diersoorten werden

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1977 | | pagina 4