Waardevolle aanwinst in visserij» museum Beeldschoon, van ferons tot perspex T®»©» Ml Ambachten wan Haviel ©it Pale fewat beriepen VRIJDAG 29 JULI 1977 VD/SC/WW4 Samenstelling Chris van Bremen Bijdrage van Kor Kegel Telefoon 010-352066. De gospelzanger? David en Dale Garrat uit Nieow-Zeel- and treden zondagmiddag 31 juli om drie uur op in de Bavenkerk aan de Lange Haven 70 in Schiedam. Dit gospelduo heeft reeds ver schillende grammofoonplaten en vele cassettes gemaakt De jonge zangers hebben een eigen stijl van zingen en muziekmakezi (gi taar en orgel). Darid en Gale zullen maar één dag in Nederland zijn. De toe gang voor hun optreden is gratis. „Bug", bij gebrek aan beter in het Nederlands uitgebracht on der de titel „De monsters zonder ogen", met Bradford Dilman in de voornaamste rol, is voorname lijk bedoeld als pure science fic tion. Maar in plaats van een sprong naar de verre sterren, blijven we in deze gricze {geschie denis op de aarde en worden we voor de gek gehooden met een biologisch experiment Er was een kleine aardbeving voor nodig om de weg vnj te maken voor een boosaardig soort van torren, die vanuit het middel punt der aarde naar boven zijn gekrabbeld en de eigenschap be zitten alios in vlammen te doen opgaan waar ze mee in aanraking komen. Het begmt met auto's en het eindigt met meisjes, die als fakkels m brand vliegen- De goe de Düman, professor m de weten schap van torren en zo, rent van de ene gillende keukenmeid naar de andere en gaat op pissebedden gelijkende vlammenwerpers te lijf met allerlei toestellen met als resultaat, dat het gedierte zich met alleen voortplant, maar zich in letters en woorden op de muur projecteert En dan gaat de spanning van dit toch al trage geval eraf. Onge loofwaardigheid is het ergste wat een griezelfilm kan overkomen. De torren veranderen ten slotte in nachtvlinders, die weer naar de diepte vliegen als de brullende professor ach in de kloof stort om maar eindelijk een einde te maken aan dit fantasieloze pro duct. Eico Bulthuis De ..J°n9e Marinus" In het kader van het modelbouwprogramma werd vorig jaar opdracht verleend aan modelbouwer W. C, Bavensbergen uit Voorschoten tot het bouwen van een reconsfcrcctiemodel schaal één op twintig van de gaffel vis- schuit „Jonge Mariens" uit omstreeks 1806. Bet werk is voltooid ea bet schip heeft een plaats gekregen in de schepenzaal van het museum. Het is te beschouwen als een aanwinst van bijzondere waarde, aa Iaat het visseriinu- seum weten. De bijzondere waarde wordt niet alleen gegeven aan de „Jonge Marmus" wegens de kwaliteit uit het oogpunt van de modelbouwkunst, maar ook omdat het hier iets unieks betreft. De gaffelvisschuit of gaffelaar wordt namelijk sinds het begin van de vorige eeuw niet meer gebruikt en van dit scheepstype j is geen enkel ander model bekend. Dankzij het historisch onderzoek van de heer J. Ploeg was de reconstructie van dit schip mogelijk. De verzamelde gegevens werden door deze adviseur modelbouw van het museum verwerkt tot tekeningen op basis waarvan tenslotte de opdracht tot de bouw kon worden verleend. Een tentoonstelling, die in 1974 in het museum werd gehouden onder de titel „Schepen van 't Overmaas, was de aanleiding tot deze studie. In voormalige vissersplaatsen als Pernis, Zwartewaal en Middelhamis werden van ongeveer 1700 lot 1369 „bezaan- of gaffelschuiten" gebruikt Als zodanig v i dit scheepstype op oude prenten afgebeeld maar de tentoonstelling le- dat bezaan- of gaffelschuiten twee verschillende schcepstypen zijn. Bezanen zijn kleiner en ook daarvan werden door de heer Ploeg de nodige gegevens achterhaald. Inmiddels ontving de heer Ravensbergen ook voor dit scheepstype een bouwopdracht Men vermoedt dat de gaffelaar zijn naam ontleent aan de zeer lange gaffel waaraan het grootzeil is opgehangen. Het schip was kenmerkend voor de visserij van de drie genoemde plaatsen van ,/t Overmaas". I Er werd overwegend met de beug gevist zelfs tot onder de Groenlandse kust j Het kwam voor, dat met deze schepen reizen van drie maanden werden gemaakt Tot het najaar van dit jaar wordt in de bovenzaal van het visserij- museum een tentoonstelling ge houden van gereedschappen, die gebruikt werden in ambachten en beroepen die aan de zeevisse rij verbonden of ermee verwant waren: de kuiperij, scheepsmake rij, touwslagerij, zeilmakerij, nettenfabricage en de walvis vaart Voor deze tijdelijke presentatie werd een keuze gemaakt uit de grote gereedschappenverzameling die het museum bezit, maar tot nu toe zelden werd vertoond. Toch is het onderwerp belangrijk genoeg, want zonder de genoem de en vele andere toeleveringsbe drijven zou de zeevisserij niet mo gelijk zijn geweest Het eeuwe noude ambachtelijke handwerk is voor het grootste deel verdwenen. Dikwijls ontstonden specifieke gereedschappen voor één bepaald beroep, doorgaans fraai van vorm, zeer doelmatig en soms versierd met kunstig snijwerk. Met behulp van foto's en oude prenten geven de werktuigen een zwijgend beeld van het vakman schap van een belangrijk en on misbaar deel van de Nederlandse vissersbevolking. In deze opstel ling kon tevens een verzameling zeemansknopen en steken wor den opgenomen, reeds jaren gele den gemaakt en aan het museum geschonken door de bejaarde Schiedamse zeilmaker J. Mak. Schiedam PASSAGE THEATER Dagelijks 19 en 21.30 uur TWO MINUTES WAR NING (12) Dagelijks 14 uur SNEEUWWITJE EN DE- ZEVEN DWERGEN PASSAGE BIO Dagelijks 19 en 21.30 uur BUG (DE MONSTERS ZONDER OGEN) (16) Dagelijks 14 uur DUNDERKLUMPEN Een mooie opbouw kenmerkt de tentoonstelling van vrij wel alle beelden, die het ste delijk museum van Schie dam in eigendom heeft en die tot september zijn opge steld. Bij elke stap dieper de zaal in vindt ook een ontwik keling in de beeldhouwkunst plaats. Van oude, klassieke vormen naar de laatste synt hetische snufjes, en dat zo veel mogelijk in chronologi sche volgorde - dat betekent dat de laatste aankoop, HAD 10 J, een glasobject dat Wil lem Heesen vorig jaar maak te, staat op de plaats waar men de zaal verlaat om ver derop in het museum de Co bra-collectie te bekijken en dat de allereerste aankoop (van rond de eeuwwisseling) vlakbij de ingang staat: Moe der en Kind, een product in gips van Charles van Wijk. Daartussen heeft museumas- sïstente Josine Bokhoven an dere bezienswaardigheden gerangschikt: brons, zand steen, ebbehout, ijzer, na tuursteen, eikehout, perspex en zelfs lood en nikkeL Bij de oudere werken - van Altorf, Bolls en Klinkenberg. - bevinden zich twee olifan tjes van de vroegere Schi j- damse beeldhouwer Aiy Bit ter. Het eerste grote object is een beeld van Ossip Zadkine, die in 1967 overleed. Daar vóór staat een masker, eed van de vijf die Hildo Krop maakte naar het boek van W.B. Yeats, „The only jealou sy of Emer". Van Krop staat ook nog iets in een vitrine, waar verder lanabertus Zijl De eene natuursteen, Piet van Stuyvenberg. Gewonde op brancard, brons, lan Pietens. en Cephas Stauthamer zijn terug te vinden. Bij het beelden bezit van het museum horen enkele schen kingen. Toen het museum zestig jaar bestond, bood de plaatselijke burgerij een door professor Esser ge maakt loden portret van Wessel Courijn aan - en van deze Couzijn werd het bron zen Jacob en de engel" aan geboden door de vereniging vrienden van het stedelijk museum te Schiedam. Deze vereniging schonk tevens „De eene natuursteen" van de in 1901 geboren Schie dammer Piet van Stuyven berg. Van deze beeldhouwer heeft het museum nog twee manneren objecten. Opval lend zijn verder brons en ijzer van Jan Mulder (be schermd gegroeid orgaan II), lan Pieters (ondermeer: ge wonde op brancard), Jacob- sen (saturne), Pomodoro en Jaap Mooij (driemaal). Tus sen de vitrines aan de andere kant van de zaal duikt Gerrit Bolhuis' werk „Europa op de stier" op, ■Cobra-achtïg brons uit 1955 staat er van Lotti van de Gaag, vooral nu een toepas selijk beeld, omdat vandaag de expositie werd openge steld van de Cobra-werken, de rijkste collectie van het museum, met schilderijen van Appel, Comeille, Luce- bert, Rooskens en Alechins- ky. Voordat in perspex wordt overgegaan nog twee aardig heden: gelast schroot van Jan Wolkers dat Angst heet en van Gerrit den Breems het bronzen Hiroshima, een* beeld dat lijkt op een afschu welijk verbrand» met alles- i vernietigende chemicaliën aangetast mens, zoals je dat alleen in dromen kunt tegen komen. Synthetisch werk is ér van Joost Baljeu (uit 1975) en van Lancelot Samson die ook nog nikkel aan elkaar laste. o Een Gvereicht van de beeldententoonstelling. Nadat gedurende enkele jaren het vissershuisje in het museum aan zien heeft gehad, is er nu een Kat- wijks interieur in gericht Deze drastische veran dering mogelijk geworden door medewerking van het Genootschap Oud-Katwijk en het Nederlands Openluchtmu seum in Arnhem. Een aanstaande bruid (in uitgaan®, dracht) ia op he* zoek in het huisje van de mutsen- maakster (in werkdracht) om kant uit te zoeken voor haar bruids kleding. Een kind speelt op de grond en een Katwijkse visser staat in de deuropening. Naast de kleder drachten vertoont bet interieur ook enige streek-dgen stijlkenmerken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1977 | | pagina 4