Op fantasieën van Meinen raak je bijna niet uitgekeken revolutie in G. T. Moor© „trampt" de Tempel ©pen Sex Amerika !vo komt nog eens Jan Bonefaas op kerkorgel Giraf ronder nek m Holiywoods droommachin® Armando en Wiliy Boers Ravei-programma In Vissersjmuseym Het Luister-rijk Activiteiten van Viaardings Centrum voor Amateur Toneel VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1977 !n Gemeentemuseum Maassluis: VP/SC/WW 5 Samenstelling Chris van Bremen met bijdra gen van Kor Kegel. Telefoon 010-352G66. Nog één weekend komt Ivo de Wijs terug. "Vanavond en morgenavond. Morgen avond is dan gelijk de laat ste avond dat het gezel schap in deze samenstel ling, dat wil zeggen met Aggie Terlingen, Pieter Nieuwint, Richard Fritschy en Ivo de Wijs zelf, op treedt in Schiedam. Het gezelschap brengt weer het programma Acht er de wolken is zonneschijn", bei de avonden beginnen om negen uur. De vier cabaretiers treden op in het zoldertheater in de Teerstoof. Kaarten kun nen gereserveerd worden bij de VW Schiedam en vrijdagavond en zaterdag middag vanaf één uur bij het theater. De toegang sprijzen bedragen elf gul den voor CJP-ers en 65+- ers en dertien gulden vijftig voor alle anderen. Met Jan Bonefaas als con certgever (hij begeleidde veel koren, waaronder de Urker mannen) beginnen zaterdag weer de orgelbe spelingen in de Nederlands hervormde kerk in Maas land. Vooral Bonefaas' im provisaties staan te boek als „bijzonder goed". Vanaf half acht morgenavond is de kerk open, de aanvang van het concert is om kwart over acht. Van het fraaie witte Batz- orgel zullen composities weerklinken van Feike As- ma, van Bach en van César Franck en voorts staan op het programma: een ko- raalvoorspel van J. P. Kell- ner, snota 1 van Mendels sohn en een scherzo/pasto rale van Reger. Morgenmiddag is het om half drie weer tijd voor poppentheater in het Zot- dertheater in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Schiedam. Deze week treedt het Pop pentheater van Erica Bur- gerj°n op met het program ma ,Pam en de Giraf'. Een uitstekende titel voor een programma dat gaat over een jongetje Pam, dat in het bos een giraf ont moet Pam en de giraf wor den vriendjes. De giraf is echter erg treurig, omdat hij geen nek heeft Zijn vriend neemt hem mee naar de dokter. Die wil graag helpen maar daar voor heeft hij een groei- kruid nodig. Pam gaat het kruid zoeken, maar onder weg komt hij grote moei lijkheden tegen in de vorm van een krokodil en een leeuw. Het programma is afge stemd op kinderen tussen de vier en tien jaar. De toegangsprijs is een rijks daalder per persoon. Kaar ten kunnen worden gere serveerd via het VW Schiedam en vrijdagavond en zaterdag vanaf één uur bij het theater, telefoon 269455. Tot puin vervallen stadswal. Pentekening van Jan Bern hard Meinen. Maassluis Fascinerend werk in tekenin gen, schilderijen en collages in deze maand tot en met de 25ste te zien in het Gemeentemuseum Maassluis aan de Zuid- dijk IG, waar de tentoonstelling gewijd is aan de uit Dordrecht afkomstige kunste naar Jan Bemhard Meinen. Werk, waarop je eigenlijk niet uitgekeken raakt. Om zijn werk beter te begrijpen en te doorgronden heeft Meinen een goed idee bedacht. In een vitrine heeft hij allerlei spullen uit zijn atelier bijeengebracht,' voorwerpen die in zijn tekeningen een' belangrijke rol spelen, zoals schelpen, vo geltjes, knipsels, kiezels, vlinders, tegels, beeldjes, ivoren ringen, koraal, woestijn- roosjes, spijkers en noem maar op. Allerlei curiosa, die door Meinen op velerlei plaat sen tot op de bodems van rivieren en meren toe zijn bijeengeraapt met de bedoe ling, dat zij nog eens een rol in zijn werk zouden spelen. En dat hebben die voorwer pen ook inderdaad gedaan. Vooral in zijn tekeningen heeft Meinen zich sterk door die vele dingen en dingetjes laten inspireren. Vooral in rijn tekeningen iets van een fantastische ontdekkingstocht Op elk plekje kom je iets van die voorwer- door Jan Zwart pen tegen. Meinen gaat daarbij gevoelig en kundig te werk. Hij tekent zeer zorgvuldig met een sterk gevoel voor compositie. Pen tekeningen met titels als maart, juli en augustus verraden Meinen's grote liefde voor de natuur, rijn eerbied voor bloem en blad en zijn sterke begeerte om vooral ook de mooie structuur van al wat groeit aan de beschouwer te laten zien. Meinen is ook, wanneer hij stads- of dorps beelden tekent een peinzer, een meimeraar die van allés ziet rond tot, puin vervallen stadswallen en heel veel opmerkt daar waar afval op den duur meer en meer afknabbelt van wat eens een meertje was. De tekenaar Meinen, die fijntjes en precies, gevoelig en sterk romantisch kan rijn, Iaat ook een reeks collages zien uit een serie „Mensen en ander vlees" en uit de gedich tenbundel van Gerrit Komrij „Dé ver schrikking", die hij illustreerde. Ook hier weer de tekenaar/kunstenaar, die zijn fan tasie vaak bizarre wegen doet gaan. Niet alleen op zijn tekeningen, maar ook op zijn schilderijen raak je bijna niet uitgekeken. Er hangen in het Maassluise museum vijf grote olieverf-schilderijen, die voorname lijk in blauw zijn geschilderd. De titels rijn: nachtelijk uitricht (over Dordt); vege tatie in blauwen; het dal zat vol, om maar enkele te noemen. Ook hier heeft Meinen rijn fantasie sterk uitgeleefd en prachtige effecten bereikt in allerlei kleurgradaties. Gemeentemuseum Maassluis, Zuiddijk 16. Jan Bernhard Meinen, tekeningen, schilderijen, collages. Tot en met 25 september. Dinsdag t/m zondag 14-17 u.; vrijdagavond 19-21 uur. In zijn dooltrocht verdwaalt hij echter in uitersten en die zijn natuurlijk niet maatgevend voor een heel land. Hij volgt oudere en jongere heren, die de advertenties- napluizen, waarin wellustige per soontjes hun begeerlijkheden in de kaart brengen. Hij kijkt naar de sexshows en neust rond in de fabrieken waar brave huismoe ders aan de plaktafels van het sexspeelgoed staan. Het onthullendst rijn de shots van de mensen in hun verklaringen, de dame, die de groten uit de Amerikaanse politiek op visite had, de fabrikanten, de „arties ten". Maar het treffendste beeld levert een oudere vrijgezellin, die zich niet in het sex-freelancewerk heeft gestort. „Ik blijf zoekende", bekent ze en haar glimlach heeft oneven tanden, Amerika, het land van de zoge naamde onbegrensde mogelijkhe den, werd achttien jaar geleden door de Franse documentarist Francois Reichenbach bezocht Hij legde toen in „l'Amerique in- solite" al die voor ons vreemde kanten van een vitale, maar ook wat kinderachtige, samenleving, die het hart op de tong droeg en draagt, in een bruisende montage van beelden vast. Hij kreeg er een groot Nederlands publiek voor op de been. Toen de film na een jaar of zes nog eens terugkwam bleek echter iedere verwondering gewe ken. Het was bij ons al krek zo. De Fransman ging nog eens terug naar de Verenigde Staten om te kijken hoe de sexuele revolutie zich daar ontwikkelt. Dat resul teerde in de film „Sex o'clock USA". Een maand lang dromen over Hollywood-vedetten. Foto's van Greta Garbo, Rita Hayworth, Buster Keaton, May West, Edward G. Robinson en nog meer roemruchte namen uit vervlogen tijden hangen in het Stedelijk Museum van Schiedam. Vanavond om kwart over acht wordt de portrettententoonstelling geopend, samen met de exposities van Armando en Willy Boers. Dat wordt dus dikke pret. Filmsterren van 1925 tot 1Ö42, uit het dynamische Hollywood van toen:, garant voor honderden movies, een scene vol intriges, grote liefdes, ellende, wereldnieuws, echtscheidingen, moord en een vleugje van dat, alles zit in de fotocollectie van de Engelse verzamelaar John Kebab Daaruit heeft het museum een keus gemaakt. De herinnering aan de oorlogsjaren, doorgebracht in Amersfoort, obse deert in het werk van Armando. In zijn gedichten en beeldend werk (tekeningen, schilderijen) komen begrippen zoals agressie, schuld, dood en berusting heersend naar voren. Schuldig of beschuldigd landschap: een onaandoenlijk dennenbos (gefotografeerd omdat op die manier meer objectiviteit wordt gesuggereerd dan via de kwast of het potlood) wordt woest doorbroken door een vernietigend, angstig rood-zwart-wit spoor: geverfd. Zo'n spoor trekt ook over doeken, die verder alleen wit zijn. Dat is vanaf vanavond te zien. Dan wordt een tentoonstelling van' Armando geopend in het Stedelijk Museum in de Hoogstraat in Schie dam. De toegang is gratis: ook nieuwe gedichten worden gepresenteerd. Museumdirecteur Hans Paalman hudt een inleiding. Hij zal het dan ook hebben over de Hollywood-portretten en de schilderij en van Willy Boers, die zichzelf een eenzame dromer noemt. Rustige schilderijen met stille kleuren; nuances van violet en rose overheersen groene en blauwe horizontale lijnen, en zij worden projecties van rust en meditatie genoemd. De drie tentoonstellingen duren tot zondag 9 oktober. Sïerald T. Moore be sloot eind vorig jaar om zich minder op de reg- gae-muziek te richten en daarom werd de naam van zijn groep veranderd. Jazz- en folkgeiuidjes sijpelden in zijn gitaarkast door. uitgelezen muzikanten voegden zich bij hem en als G. T. Moore and the Rhythm Tramps komt het gezelschap morgenavond de Tem pel openen. Deze traditioneel verbouwde sociëteit in de Over- schiesestraat in Schie dam begint dan weer het seizoen. Om acht uur (entree kost vijf gul den) vangt een periode aan, die wat betreft het amusementsprogramma leuk zal worden voor muzikale gastronomen: onder andere Crypto, Saluki en Extraball ko men, de laatste twee respectievelijk uit Noor wegen en Polen. En ge regeld worden filmpjes gedraaid. Voorlopig woont G. T. Moore een tijdje in Ne derland en vandaaruit geeft hij optredens weg elders in Europa tot in de Tempel toe. In zijn band spelen ex-leden van Curved Air (gitarist Mick Jacques en Alex fllehman aan de key boards), van de Back Street Crawlers (Tony Braunagel), van Sail (saxofonist Ted Bun ting) en van de Jimmy Cliff Band (bassist Tre vor White). Die mensen van Back Street Craw ler kwamen vooral met Moore in contact, toen hun fameuze gitarist Paul Kossoff doodging en zij daardoor op no- nactief stonden. G. T. Moore heeft voordat de Rhythm Tramps ontstonden twee langspelers ver vaardigd. Barstensvol zonnige ska, reggae dus; in de handel ech ter niet meer verkrijg baar, omdat het con tract met Charisma Re cords werd beëindigd. o Q. T. Moore In het kader van de serie muziekuitvoeringen in het Vlaardingse Visserijmuseum zal een programma van be kende en onbekende werken van Maurice Ravel worden vertolkt door de sopraan Trudi Koeleman, de pianisten Huib Christiaanse en Ben van der Linden en violist Hugo Holleman. Het concert vindt op dinsdag 13 september plaats in de muziekkamer van het museum en begint om kwart over acht. Jarenlang heeft men van Dolf de ft-ies gezegd, dat hij zich versnipperde. Een man, die toneel speelde, die cabaret schreef, de wereld afreisde, die een roman ging schrijven.zou dat nooit allemaal kunnen com bineren. Het blijkt wel te kunnen. Heel langzaam beginnen de draden samen te komen. Nu voor het eerst in rijn solo-cabaretprogramma „Het Luister-rijk". Daarin ziet het publiek Dolf de Vries beurtelings als toneel speler, reiziger, geboren verteller en pur sang caba retier. Op rijn eigen wijze getuigt Dolf de Vries van een grote betrokkenheid met het wereldgebeuren. Nummers als „Adoptie", „De Beul" en „Ooriogs- sprookje" bewijzen hoezeer Dolf de Vries het meent wanneer hij in zijn voor woord zegt: „Hoe meer ik reisde, hoe meer ik wilde begrijpen omdat ik steeds minder begreep. Het was niet genoeg, dus ging ik schrijven. Langzaam groei de de behoefte over die we reld te vertellen. Deze avond alleen is voor mij een nieuwe wereld. Een we reld vol oorlog, angst en eenzaamheid, liefde, God en kinderen. Omdat ik me dagelijks verwonder schrijf ik daarover. Soms met moeite, soms met gemak, soms met verdriet, soms met een glimlach. Af en toe met een schaterlach". Vooral dit laatste verwach ten de meeste bezoekers niet. Vaak valt er hard te lachen in het programma. Maar altijd om iets, omdat Dolf de Vries ook via de lach iets te zeggen wil heb ben. „Het Luister-rijk" is op donderdag 15 september te zien en horen in de Vlaar dingse Stadsgehoorzaal. De toegangsprijs bedraagt ƒ7,50. Houders van het CJP en Pas-65 hebben gra tis entree. Het Viaardings Centrum voor Amateurtoneel (VCA) gaat het seizoen weer van start met een reeks van cursus sen. Om even te noe men: Grime. On der leiding van Wim Groen start de cursus grime ren in het gebouw Hollandia aan de Oosthavenkade 42. De kosten be dragen 55 gulden voor tien lessen met een mogelijke uitbouw naar twintig lessen. Expressie hoopt men te geven ge durende zes woensdagavon den. Het gaat hier om een kennisma kingscursus 25 gulden. John van de Berg begint half sep tember met een jeugd toneelgroep voor jongeren van twaalf tat ert met zestien jaar oud. Het VCA meent, dat na de succes sen van vorige ja ren het'éenacter- festival niet meer weg te denken is. In principe houdt dat in: lekker met elkaar aan toneel doen, risico dur ven lopen met to neelstukken, een andere vorm kie zen, een stuk ne men wat zoge naamd te hoog ge grepen is, in de ze nuwen zitten, maar ook voldoe ning en genieten. Het VCA hoopt het op zaterdag 14 januari van het volgende jaar te gaan houden in de zaal Harmonie. In overleg met De Vrije Academie (in de toekomst Kr eativitei tsc en trum Hollandia) wil het VCA met een cursus starten van toneel voor kinderen van 9 tlm 12 jaar onder leiding van Rijk van Vulpen. Op zaterdag 1 april 1978 (geen aprilmop) wil men in de Stadsge hoorzaal tenslotte nog een schooito- neelfeslival hou den. Inlichtingen over het één en ander kan men inwinnen bij het secreta riaat van het cen trum aan de Bin- nensingel 71 in Vlaardingen, tele foon 010-347777. Schiedam Passage Theater Dagelijks 14, 19 en 21.30 uur. Op woensdag en zondag geen middag voorstelling. The next man (16) Zondag en woensdag 14 uur. Pinoccio Passage Bio Dagelijks 14, 19 en 21.30 uur, Woensdag, zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur. Sex o'clock USA (16) Woensdag, zaterdag en zondag 14 uur. Nikko, de zoon van het opperhoofd Vlaardingen Stichting Rood Vlaar dingen in de bovenzaal van de Harmonie. Zaterdag 10 september om 2i uur Emmanuelle I (16)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1977 | | pagina 5