Schild le:8 z#it«fer preSesitües t i as MuISenboMÉjes^ neln, en de tijd Mmmt teelt stil p PJ toon beeld Mepmmm G@s°te$>9 ëe MtermSre iselé wam H sociattsme A VQj WtL£>.jAK_ S.m?srf-©wreif Expositie wandkleden isS Matl<s»aai 2»sagfce®r vasa Leger ifes Melig m\ Basadits €ijs Hendriks knppelf Jazz aam volksmuziek Ürfcer WisserskosiF fisrkeii ®p «3e lof® fwe® SeMe- dammeFS in h&t Weesfaasis ©rgeleosi» eert, van Pief f&ee Kamer muziek rsf mi MM Wi ifei VRIJDAG 10 MAART 1978 Onder het thema „Alzo lief had God de wereld" verzorgt het Nationaal Zangkoor van het Leger des Heils op vrijdag avond 10 maart een avond met gewijde zang. Dit koor onder leiding van Dick Krommenhoek begint al bekendheid te krijgen in ons land, mede door optredens op de radio en televisie. Programma's zijn 's avonds verkrijgbaar aan de zaal van het Leger des Heils aan de Rotterdamseweg in Vlaardingen. Propagandistische lec tuur vonden ze het, de „Literairen" van rond de eeuwwisseling, en geërgerd smeten ze de socialistische versjes van Herman Gorter in een hoek. Vergeten wa ren meteen zijn epische gedichten zoals „Pan" en „Een klein helden dicht", verdonkere maand werd zsjn lichte, argeloze en verfijnde liefdeslyriek. Gorter werd van allerindivi dueelst poeet, tachtiger bij uitstek, tot socialis tisch dichter, politiek denker en activist Hij schreef „Mei". Herman Gorter, vijftig jaar geleden gestorven, beschreef als eerste in de Nederlandse litera tuur het visioen van een klasseloze maatschappij: „Het socialisme is een eikeitje, een klein kind" Maar veel bleef er in de boekhandel niet van hem over. Vandaag wordt hem recht gedaan, in de aula van het STEDELIJK MUSEUM, op de Hoog straat in Schiedam. In het kader van de boe kenweek hebben de Schiedamse boekhande laren (Van Leeuwen op de Broersvest. Rood bol op het Rubensplein en Niemandsverdriet in de Lange Kerkstraat) in sa menwerking met de ver eniging vrienden van het museum en het museuro zelf een avond op touw gezet, waarop een bloemlezing uit Gorters werk is le horen. „O nieuw getijde dat is nu" heet de productie van Poezie Hardop, waarbij Ineke Holzhaus en Rutger Weemhoff het verhaal van Herman Gorter zullen spelen en vertellen. De avond be gint om kwart over acht. Toegang kost zes gul den, maar voor speciale kaarthouders en de „vrienden" slechts vier. ïn het Holïandia gebouw ba Vlaardingen is tot 25 maart een tentoonstelling te tien van Dirk Haddeman. Het gaat hier om een greep uil de wel honderd werken, die deze 60-jarige Vlaardinger In de loop van vele jaren beeft vervaar digd. Het oudste schilderijtje stamt uit 1941 en stelt een boerderij in Schiedam voor. Dirk Haddeman begon al als kind met tekenen en schetsen. Hij raakte be vriend met jongelui, die net zo'n hobby hadden. Van elkaar leerden ze èn van de beroepsschiider Gerrit Wiegman, Voor een habbekrats leerde hij de vrienden de eerste kneepjes van de schilderkunst. „Stilleven" uit 1944 ont stond onder zijn leiding. Maar afgezien van deze begeleiding is Haddeman een autodidact. Hij leerde zelf, uit boeken, keek het werk van anderen af, stroopte de handen uit de mouwen en ging aan de slag. Aan een opleiding op een kunstacademie dacht hij niet „ïk niet eens dat zoiets bestond en ds met schilderen je brood kon verdienen In de crisisjaren moest ik een vak Ieren, op de ambachtsschool." Hij bleef zijn hobby echter trouw tussen de bedrijven door. Vooral zijn vakanties buitte hij daarvoor uit. In de periode 1964-70 schilderde hij veel natuurlevens als hij zijn vakanties doorbracht in Brabant. Het liefst werkt hij in de natuur, Zoals iemand anders op een verlaten plekje zijn dobber uitgooit ge- niet Haddeman van het schilderen van de natuur in de natuur. Aan onderwer pen komt hij niet tekort. Voor hem geldt: het zijn de kleine dingen die het doen. Weliswaar niet de alledaagse din gen maar de landschappen, die treffen. Daaruit distilleert hij het mooie en het minder mooie, maakt hij zoals hij dat zelf zegt gebruik van een dichterlijke vrijheid, alleen dat op het doek te zetten wat hem bekoort, de rest laat hij weg. Aan foto's heeft hij een hekel, „dat heeft zijn beperkingen", vindt hij. Zijn dochter, die in Portugal woonde, be zocht hij regelmatig. Ook daar kon hij het schilderen niet laten getuige talloze geëxposeerde werken van beeltenissen van dat land. In het kader van de „Portugal-actie" enkele jaren geleden hield de Vlaardinger een expositie in de Lijnbaanhallen, die door niemand an ders dan voetballer Willem van Hane* gem werd geopend. Portretten De laatste jaren legt Dirk Haddeman zich steeds meer toe op het schilderen van portretten. Ongetwijfeld hoogte punt is „Portret oude man" een boer uit Duitsland, die hij tijdens een vakan tie leerde kennen toen hij er zijn andere dochter, die daar woont, bezocht. Ande re portretten zijn die van mensen uit de straat. Al staat Haddeman op de bus te wachten dan kan hij het moeilijk nalaten zijn schetsboekje in zijn zak te houden. Brutaalweg maakt hij een snel le schets van iemand in de buurt. Later werkt hij de tekening thuis op zijn uit. „Schilderen is durf', stelt hij. „Iedereen kan het. Natuurlijk moet je er een zekere aanleg voor hebben maar het belangrijkste is, dat je er aan begint. De liefde die je dan automatisch krijgt voor de schilderkunst in het algemeen staat voor mij voorop." Haddeman is een schilder zonder pretenties: „Het be zig zijn, daar gaat het mij om, kunste naar voel ik me niet, meer ambachts man. Artistiek, dat is een begrip waar ik geen waarde aan hecht. Voor elk schilderij lever ik een gevecht om het zo mooi mogelijk te maken. Hoe je die worstelpartij wil noemen zal mij een zorg zijn." Oirk Haddeman, de durf om te schilderen Zoals Haddeman is, is de tentoonstel ling: zonder pretenties, zonder werke lijke uitschieters met verschillende stijlen door elkaar heen. Het is een tentoonstelling van een man, die zich eigenlijk niet onderscheidt van men sen, die nooit voor een expositie wor den uitgenodigd- Het enige verschil tussen hen en Haddeman is, dat hij wel de durf heeft het penseel ter hand te nemen. En dat maakt de expositie nu net so leuk. De Amerikaanse space-rock formatie The Bandits spelen zaterdagavond irv het Maas- sluise jongerencentrum de TOVERBAL. De leden van de ze bruisende groep zijn Jack Booth (bass and vocals) Pete West (drums) en David Nor- sleet (guitar and vocals). De aanvang van het optreden is negen uur. In het muziekmaken streeft het kwartet Gijs Hendriks naar duidelijkheid in melodie en ritme, en aanstaande zon dagavond moet dat in café Quibus te horen zijn, zo na half tien. Geïmproviseerde muziek, een repertoire dat vooral bestaat uit composities van Hendriks, aangevuld met „standards" uit de jazz en the ma's uit de volksmuziek. Dat resulteert in een grote ver scheidenheid van ritmen: jazz-, rock-, american-, latin- en Afrikaanse figuren. Geen sa menraapsel van stijlmiddelen, maar veelkleurigheid die ont staat uit het intensief bezig zijn met de muziek op elk moment. Nou, dat belooft dus wat. Het kwartet bestaat uit Gijs Hen driks (saxofoon en clarinet), Mïchei Herr (piano en elektro nica), Bert van Erk (contrabas en basgitaar) en Michael Baird (drums en percussie), en dat allemaal in het café aan de Lange Haven, in hartje Schie dam. Het „schilderij" achter de glas- plaat is zwart fluwelig. „Mol- lenbontjes", zegt Joop Schaft huizen. Titel: de grote vergis sing. Het is namelijk niet juist een mol te stropen voor een museumdoek. Schafthuizen heeft meer van die fratsen. Noemt Karei Ap pel in een pesterige „imitatie" een overschat varken, maakt ook een bibberige tekening on der titel: ik ben helemaal kalm. Nummers één en twee daarvan flankeren een „inter nationaal wereldschilderij", onderdeel van een serie waar bij sommigen nogal hoofd schuddend kijken. Neen, non, nein en no staan erop, com pleet met studie en voorstudie. Joop Schafthuizen is Schie dammer, maakt kunst en hangt daarom in het Stedelijk Museum van Schiedam ter ge legenheid van de Schiedamse Atelliers 3. In zijn zaal hangen voorts collages van foto's en knipsels en een omlijst souve- nirtje met bijbelspreuk. De zaal daarboven heeft Daan van Golden zelf ingericht en dagelijks nog verandert hij iets eraan, een wezenlijk aan passen in zijn presentatie. In de zacht sfeervolle zaal, met planten, een met stof beklede wand en een uitgekiende licht val (een sierdoosje staat pre cies in een door schaduw ge vormde hoek), schuilt nog iets van de ervaringen die Daan als etaleur bij de Bijenkorf opdeed, jaren geleden. Maar de tijd staat toch stil, in die Schilderij of tafelblad, of allebei? Van Golden combineert veel gebruikswaarden. Neen. non, nein, no, niet altijd in ieder geval. museumzaal. De samenhang verbeelding, is nadrukkelijk tussen oud en nieuw, tussen vanzelf sprekend- werkelijkheid en vervliegende Kor Kegel Spontaan vermaak, daaraan toegevoegd over gevoelige maar tegelijkertijd swingende muziek, tezamen goed voor een avond die men niet mag missen, oftewel het is "Kwarto ver elf" m de TEERSTOOF. De cabaretgroep Kwartoverelf is te herkennen aan Emilie Ehlhart (piano), René van Zanten en Kees Bos, Dit jonge veelbelovende drietal verwierf ruim twee jaar geleden al lande lijke bekendheid door op het jaarlijkse cabaretfestival Cameret- ten in Delft de eerste prijs te behalen. 2e zijn op vrijdag- en zaterdagavond te horen en te zien in Schiedam voor negen gulden vanaf negen uur. CJP- en 65-plussers betalen dne knaken. Pis©kMo Op zaterdagmiddag om half dne vindt ui hetzelfde theater in plaats van de traditionele poppenkastvoorstelling een toneeluit voering plaats voor kinderen. De Stichting Haags Sprookjesto neel voert dan het klassieke sprookje Pinokkio op. SCHIEDAM Passage Theater Dagelijks 14 en 20 uur, vrijdag alleen om 14 uur en zaterdag alleen om 29 uur ONCE UPON A TIME IN THE WEST Passage Bio Dagelijks 14 en 20 uur, zaterdag, zondag en woensdag alleen om 20 uur SOLDAAT VAN ORANJE Zaterdag, zondag en woensdag om 14 uur: DONALD DUCK IN HET WILDE WESTEN MAASSLUIS Jongerencentrum de Toverba3 Vrijdag 10 maart, 21 uur WHAT'S UP DOC? De cultuurkring Masalant houdt in samenwerking met het dienstencentrum en het comité Rozenhof een expositie van wandkleden. Veertien Maastenders stellen er hun wandkleden, weefwerken, batik, naald- en kioskant, Zaans stikwerk, droog bloem composities en tapisserie ten toon. Het plan om Maaslanaer voor een dergelijke tentoonstelling te interesseren werd medio 1977 geboren. Het aantal van veertien exposanten is groter dan de cultuurkring indertijd had ver wacht. De tentoonstelling duurt twee dagen, zaterdag en zondag. Het dienstencentrum HAMMER DREEF is als expositieruimte ingericht. Om elf uur vindt zaterdag de opening plaats. Later op die dag worden demonstraties gegeven van spinnen, kant klossen, macremé, het werken aan wandkleden en droogbloem- composities en meer. De toegang is geheel gratis, een catalogus kost anderhalve gulden. Het Christelijk Urker Vissers- koor, is dat niet dat koor waar ome Joop tn zajn „toedeloede- loe-camavalshed-wal is dat voor gedoe" zo'n last van had omdat de Urkers onder zijn woning de hele dag aan het reperteren waren9 In ieder ge val is het resultaat van al die repetities en oefeningen van het koor op zaterdag 18 maart te horen en te zien in de her vormde kerk an Maasland, het Visserskoor, dae de naam Crescendo draagt, bestaat ui teraard uit overwegend vis sers. Het concert begint om zeven uur. Over buitenlandse werkne mers in Schiedam is er vanaf 10 maart een foto-expositie in de openbare bibliotheek aan de Schiedamse Lange Haven Tijdens de expositie worden ook boeken tentoongesteld, me van belang zijn voor de bui tenlandse werknemers Vlaardingen Bet werk vaa twee Schiedamse kunstenaars is vanaf vandaag te zien in de expositieruimte van het Wees huis aan het gelijknamige plein in Vlaardingen. Het gaat om Inge Haastert en Peter Lindauerdie beiden het vorige jaar hun opleiding beëindigden aan de Academie voor Beeldende Kunsten te RotterdamHoewel zij samen werken in een atelier in Schie dam vertonen hun werken geen verwantschap De enige, maar grote overeenkomst m hun werk is de visie op hun motieven een licht ironische benadering in hun werk. Vanaf zeven uur 's avonds kan men vrijdag in het Weeshuis terecht De tentoonstelling js dagelijks geopend van twaalf tot vijf en vrijdags bovendien van zeven tot negen uur. Op zaterdag zijn de openingstij den van tien tot vijf uur. De toegang is gratis en op aanko pen wordt een rijkssubsidie van twintig procent verstrekt. Piet Kee int Heemstede ver- zorgt volgende week vnjaag 17 maart een concert op het orgel van de Grote Kerk aan de Markt m Vlaardingen Het concert, dat wordt georgani seerd door de Culturele Raad Vlaardingen in samenwerking met de Kerkvoogdij van de Hervormde Gereformeerde Gemeente, begint om acht uur 's avonds. De toegang be draagt een rijksdaalder. Hou ders van de pas 65-plus of CJP betalen de helft. in het kader van de serie con certen van de Culturele Raad Vlaardingen in het Visserijmuseum treden dins dagavond 14 maart Frans van de Wiel (Ruit) en Elisa beth van Malde (piano) op. Het klassieke concert begint om kwart over acht De toe gangsprijs bedraagt vieren halve gulden. Houders van de CJP of bejaardenpas be talen een rijksdaalder. Kaar ten zijn bij het museum ver krijgbaar. NiTïi 7' 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1978 | | pagina 5