I "Voor mij is een jongensdroom echt werkelijk geworden Meer aanvragen dan woningen 55 Tweede ronde cervix onderzoek Flip Heeneman: op zn 45ste het vak" in ,3K? Brand in de open haard Voor plaatsing in „Herman Visserbuis" DONDERDAG 1 FEBRUARI 1979 SC/VO/WW3 Pe Vlaardingse Stadsge hoorzaal is aanstaande ra- terdas 3 februari, geheel uitverkocht. Die medede ling is echt niet zo bijzon der, als men weet dat dan John banting's Theater van de Lach het podium in beslag neemt, „Nee schat, nu niet", zo heet de vrolijke productie, die John met zijn makkers aan het Vlaardingse pu bliek voor zal schotelen. Eigenlijk kun je rustig stellen: het geeft niet weik blijspel het Theater van de Lach op de planken brengt: die zaal komt in Viaardingen in de meeste gevallen toch wel vol. Voor de groep die tot eind maart avond aan avond, 137 voorstellingen lang voor dergelijke volle za len kan spelen -want dat dit niet alleen in Viaar dingen gebeurt mag dui delijk zijn- is dit feit na tuurlijk bijzonder stimu lerend. Men spéélt immers voor dat publiek: dit moet een plezierige avond beleven. Niet alleen John Lanting zelf doet die grote belangstelling genoegen, dat geldt ook voor iede reen die bij de producties betrokken is. Eén van die mensen is Plip Heeneman, die nu voor het tweede seizoen meespeelt in het Theater van de Lach. Niet ais hoof drolspeler, maar in één van de wat kleinere rol len. En dat laatste stoort Flip niet in het minst: hij is er voor honderd procent gelukkig mee. „Ik ben altijd al hele maal gek geweest van to neel..." 0 „Hen doodenge zaak, die auditie. Een geheel leeg Piccolotheater, met alleen Lanting op de tribune." p t/r, Plip Heeneman doet al jaren aan toneel. Als jon getje vertoefde hij regel matig achter de coulis sen, ging later zélf spe len, als amateur. Dat hield hij jarenlang vol, maar helemaal werd zijn behoefte er niet door be vredigd. Sinds enkele ja ren was hij naast het spelen als amateur ver bonden aan een Haags kindertheater. Zestig gulden per voorstelling. En plotseling, geheel on verwacht, terwijl hij er zeker nooit meer op gere kend had, kreeg hij op z'n 45ste de grote kans: het beroepstoneel. John Lanting zag wel wat in 'm en gaf hem een rolle tje in de productie, die Hoek van Holland In de loop van dit jaar wordt in Hoek van Holland begonnen met de tweede ronde van het onderzoek naar baarmoederhalskanker. In de jaren 1975 en 1977 werd het eerste onderzoek gehouden, dat zich over het gehele Rijnmondgebied uitstrekte. Hoek van Holland is. omdat de resultaten van het toen gehouden onderzoek representatief kunnen worden geacht voor het gehele gebied, uitgeselecteerd om model te staan voor de tweede ronde. Tijdens het vorige onderzoek zijn in Hoek van Holland 835 vrouwen op baarmoederhalskanker onderzocht Met deze opkomst werd een score bereikt van 77van alle vrouwen tussen 35 en 54 jaar. Zestien procent bleef met kennisgeving thuis, terwijl zeven procent helemaal niets van zich liet horen. Een zeer klein deel van de onderzochte vrouwen werd door de onderzoekende artsen verwezen naar de huisarts, om verdere controle te laten plaatsvinden. Over het gehele Rijnmond-gebied werden in totaal ruim 61.000 uitstrijkjes gemaakt. Bij 701 vrouwen was een nader onderzoek door de huisarts of eventuele specialisten gewen st. In deze gevalle inderdaad sprake van een vroeg stadium van b? „-derhalskanker. Zoals bekend is deze ziekte tegenwe uitstekend te genezen, wanneer het in een vroeg stadium wordt geconstateerd. Schiedam Drie hele etages hebben waterschade opgelopen jja een binnenbrandje in De Meeuwensingel. Het rookka naal van de open haard van de familie D. vatte, door verstop ping van het kanaal, vlam. De brandweer moest er met drie ^•agens aan te pas komen om de brand te blussen. Doordat het vuur in het rookka naal woedde was het bluswerk geen eenvoudige zaak. Het ka naal moest met de remoneur worden schoongeveegd en het bovenste deel moest zelfs wor den verwijderd. Na de bluswerkzaamheden heeft de brandweer zo goed en zo kwaad als het ging het over gebleven gat gedicht. vorig seizoen gebracht werd. Het beviel blijk baar: ook nu weer is Hee neman gecontracteerd. Plip: „Het is altijd een grote droom van me geweest; zeg maar gerust een jongensdroom. Voor mij is die jongensdroom echt werkelijkheid geworden." „Ach, weet je, ik ben altijd al helemaal gek geweest van het toneel. Op school ben ik nooit zo'n ster geweest: al heel vroeg was ik toneelknecht aan de Rotterdamse Schouwburg in de Aert van Nesstraat. Daar zag ik al die groten aan het werk en dan dróóm je er van dat je dat ook nog eens kunt bereiken. Maar dat zat er natuurlijk hele maal niet In; ik heb alleen de lagere school gehad en een jaar ambachtsschool. Maar dat wil de helemaal niet lukken, dus ik had lang niet voldoende op leiding om naar de toneelschool te kunnen. Plip Heeneman is helemaal ver slingerd aan het podium. De geur van de schmink, kleurrij- - ke, felle verlichting en het dank bare applaus: het heeft zo'n beetj e zijn hele leven gevuld. De eerste jaren bleef het uite raard alleen bij er over naden ken en er naar hunkeren, maar als vijftienjarige kon hij het écht gaan doen. „Dat was als amateur in het katholieke jeugdtoneel van het Sint Fran- ciscus Liefdewerk in de Bra bantsestraat in Rotterdam- Zuid, Daar ben ik begonnen. In die amateurwereld: daar heb ik zo'n dertig jaar in gespeeld. Met hart en nieren. En bij allerlei verenigingen. Ik vond het schit terend en ik genoot er altijd weer van. Mijn toneelhobby was een hartstocht en iedereen in mijn omgeving werd er hele maal gek van." Verschrikkelijk Het is echter logisch: die hobby bracht geen geld op. Overdag moest er dus gewerkt worden. Bij een houthandel in Rotter dam, waar Flip het tot voorman wist te brengen. Maar:,Jk vond het in feite verschrikkelijk, vooral de laatste jaren. Altijd maar weer hetzelfde, iedere dag: ik ging er met lood in mijn schoenen naar toe. Maar ja. wat moest je? Er moesten centen verdiend worden." Een klein beetje verandering kwam er al in Flip's leven, toen hij via zijn vriend en collega- amateurspeler Jan Berkelouw in contact kwam met het kinder theater Psst van Herman Frank. Daar hadden ze plotseling ie mand nodig en Flip kreeg de gelegenheid te laten zien wat hij kon. „Dat was schitterend: ik kreeg er zestig gulden per voor stelling. Ik hield geen vrije tijd meer over: twee repetitie-avon den per week en dan op zater dag en zondag spelen. Maar ik vond het prachtig, ook al was het hard werken. Soms draai den we twee voorstellingen op één dag. Maar die gekke hobby van mij ging wel geld opleveren, ook ai was het natuurlijk niet veel." Het werken voor het kinder theater dat 2ijn basis had in het HÖT-Theater in Den Haag, deed Flip met bijzonder veel genoegen En: hij leverde er naar zijn zeggen bijzonder veel van „Voor kinderen spelen wordt heel vaak bijzonder onderschat. Terwi j 1 het toch bijzonder moei lijk is: kinderen zijn vaak veel kritischer dan volwassenen. Daar kwam nog bij: je had nauwelijks technische mogelijk heden, omdat het theater mees tal al helemaal was klaargezet voor de avondvoorstellingen, die later op de dag zouden plaatsvinden." Het volgende seizoen was er voor Flip geen rol beschikbaar maar hij bleef toch meewerken. Als inspiciënt was hij bij iedere voorstelling paraat, om de hel pende hand te bieden. „Ze moesten mijn gezicht blijven zien. En het gevolg was, dat Flip de volgende keer weer wél meespeelde. En dat is toen ja ren zo gebleven. Overstap Het kindertheater van Herman Frank zou uiteindelijk voor Flip Heeneman de overstap gaan vormen naar het echte beroep stoneel. Tijdens één van de pro ducties speelde Floris van Spronsen een gastrol. Floris een leerling van John Lanting, was al sinds enige tijd aan Lanting's Theater van de Lach verbon den. „Ik wist er helemaal niets van, maar Floris had John al enkele malen op mij gewezen, zo heb ik achteraf gehoord. En in november 1976 zat John bij één van onze voorstellingen. Daar wist ik óók niets van: dat merkte ik pas na afloop. Geluk kig maar, waarschijnlijk, an ders was ik knap zenuwachtig geweest." Na dat e la dat eerste contact ging de zaak in een stroomversnelling. Flip had een aantal gesprekken met John Lanting, moest ge deelten uit stukken lezen, deed uiteindelijk een soort auditie in het Rotterdamse Piceolothea- ter. „Een doodenge zaak was dat: ik stond daar helemaal alleen in dat lege theater, met alleen Lanting op de tribune. Naar aanleiding daarvan kreeg ik toch een contract voor één seizoen aangeboden. Dolgeluk kig was ik. Kun je nagaan: op je 45ste een beroepscontract! John heeft me wel terdege ge- waarschuwd. .Het is mooi, als je je baan. gaat opzeggen, maar ik garandeer niks. Ik kan nooit beloven dat ik volgend jaar wéér een rol voor je heb". Ik heb er lang over nagedacht, ik ben toch een grote twijfelaar: ik twijfel dikwijls aan mezelf. En werken met al die grote mensen uit het vak, onder regie van die beroemde Engelse regis seur Alexander Doré, die over de hele wereld gevraagd wordt: het is toch wei even iets om goed over na te denken. Ik heb het er toen uitgebreid met mijn vrouw over gehad en die zei meteen: „Die kans moet je ge woon grijpen, als je er echt zin in hebt". Nou, zin had ik er natuurlijk in! „En dus heb ik de knoop doorgehakt," De opvang in de ploeg van het Theater van de Lach was uit stekend, vertelt Flip. „En dat geldt voor iedereen: ook voor de hoofdrolspelers. Neem nou zo'n man als John Sirag: die loopt al zo'n 25 jaar mee in het vak. Ook die heeft er aan mee gewerkt, dat ik me snel thuis voelde in de groep. En met Alexander Doré bleek uitste kend te werken te zijn: die man is bijzonder goed te volgen, wat zijn bedoelingen betreft." En zo werd Flip Heeneman beroepsacteur in de groep van John Lanting. Een vak, waar hij iedere avond van geniét. door Paul Houkes Vooral omdat hij het vorige seizoen, halverwege de reeks van „ln de kast", op de kast" te horen kreeg dat hij er ook dit seizoen weer bij kon zijn. En het verschil met vroeger, met djn tijd als fanatiek amateur-to- leelspeler? Flip: „Dat verschil s enorm. Je hebt nu véél meer de gelegenheid, om iets goeds te presteren. Kijk es, als ama teur werk je een en halfjaar aan een voorstelling maar dat doe je maar gedurende twee uur per week. Bij deze producties zijn we vijf weken be2ig met de repetities. Neem „Nee schat nu niet": op 17 augustus vorig jaar zijn we met de repetities begon nen. Vijf weken lang, van 10 uur 's morgens tot vijf urn 's middags, in het Rotterdamse Bouwcentrum. De laatste week hebben we in de Vlaardingse Stadsgehoorzaal gerepeteerd, waar op 8 september de eerste try-out werd gegeven. Vooral de mensen die in de grote rollen zitten: die zijn echt de gehele dag hard aan het werk. Maar je moet niet denken dat je klaar bent, na afloop van die repeti ties: nog iedere dag wordt er aan zo'n stuk gewerkt. Het komt maar al te vaak voor, dat na een aantal voorstellingen be paalde grappen of opmerkingen worden veranderd of er uit ge haald, omdat ze met blijken aan te slaan. Het is gek, maar men denkt wei eens: zo'n klucht daar hoeft men helemaal geen moeite voor te doen, dat is een kwestie van wat lollig wezen en voor de vuist weg improviseren. Daar klopt werkelijk helemaal mets van van die gedachte. Alles ligt van seconde tot secon de vast: iedere grap en tedere handbeweging is van tevoren in gestudeerd. Ik dacht, toen ik mijn eerste kiucht ging spelen: nu gaan we met z'n allen lekker gek doen. Dat is echter helemaal niet waar: je bent bloedserieus bezig." Geen waarde Er is, met name van de zijde van toneeldeskundigen, nogal wal kritiek op producties, zoals die door mensen als John Lan ting en André van Duin op de planken worden gebracht. On- derbroekenlol, die geen enkele waarde zou hebben en waar eigenlijk beter niemand naar kan gaan kijken. Flip Heene man begrijpt weinig van die kritiek. „Ik beweer helemaal niet dat dit soort kluchten de hoogste vorm van humor is. Maar als je in Nederland puur amuse ment brengt, zonder enige pre tentie, dan ben je op de een of andere manier onzedelijk bezig. Het is allemaal maar niks en pain. Er wordt ook wel eens gezegd: dit is theater voor niet- intellectuelen. Dat vindt ik hele maal beledigend. Bij onze voor stellingen komen mensen uit alle lagen van de bevolking. Als je met een stuk begint, dan is het de eerste minuten nog stil in de zaal. Als je tien minuten bezig bent, dan liggen die men sen gillend over de stoelen heen. Het is toch prachtig, om die mensen een beetje plezier te geven? Ik doe dit oneindig liever dan in schitterende, hoogstaan de stukken, waar veertig men sen naar komen kijken. En ver gis je asjeblieft niet: het aan het lachen brengen van een zaal is waarschijnlijk veel moeilijker, dan die mensen te laten huilen. Je kunt je niet één avond per mitteren, op je routine te spelen. Iedere keer weer moet je er voor werken. Dat ben je niet alleen verplicht aan je werkgever, maar ook aan de theaterdirec teuren het publiek." Zaterdag speelt Flip Heeneman f weer mee, in de groep van het Theater van de Lach. Voor een uitverkochte zaal, zoals ge meld. Ook dan zal men er hard aan werken, om weer enkele honderden mensen een plezieri ge avond te bezorgen. Hoek van Holland Voor een woning in de bejaarden-servi ceflat in Hoek van Holland, het „Herman Visserhuis" is het aantal aanvragen vele malen groter dan dat er woningen beschikbaar zijn. De stichting tol huisvesting en verzorging van bejaarden Hu- manitas - eigenaresse van het Herman Visserhuis heeft daar om bepaalde richtlijnen opge steld die gevolgd worden bij de toewijzing van d e huizen. Omdat ten aanzien van die richtlijnen nogal wat onduide- hjkheid bestaat is dinsdag avond op de commissie sociale zaken, volksgezondheid en mi lieu van de Hoekse deelraad een toelichting gegeven door de R. Koornslra van Humarütas. Aanvragen voor een woning in het Herman Visserhuis dienen te worden gericht aan de Stich ting Humamtas. Postbus 33019 te Rotterdam. Na de aanmel ding krijgt de aanvrager bericht en bij later huisbezoek wordt geïnformeerd naar de reden van de verhuizing en aan de hand daarvan wordt een zogenaamd „Sociaal rapport" samenge steld. Alle rapporten worden eens per maand besproken in de advies commissie en die brengt weer advies uit aan de direktie. De adviescommissie is samenge steld uit deskundige vertegen woordigers van de Stichting Hu- manitas, een arts en drie tot vier maatschappelijk werksters. Aan de hand van het rapport en eventuele mondelinge toe lichting beoordeelt de commis sie de aanvraag. Ook wordt gekeken naai- de mogelijkheid van andere (betere) huisvesting dan de serviceflat. Zodra do uitslag bekend is wordt de be trokkene daarvan op de hoogte gesteld. Niet iedereen kan in aanmer king komen voor plaatsing in Herman Visserhuis. Gegadigden moeten voldoen aan de volgende voorwaarden: - inwoner' zijn van Hoek van Holland of - elders in Rotterdam wonen en kinderen in Hoek van Holland hebben wonen, of - tot voor enkele jaren in Hoek van Holland hebben gewoond, of - elders worsen maar wel kinde ren in Hoek van Holland hebben wonen. Wanneer er een overschot aan huizen is kan van bovenge noemde regels worden afgewe ken. Over het algemeen wordt bij toewijzing de hierboven ver melde volgorde aangehouden, maar er dient wel een „dringen de noodzaak" aanwezig te zijn- Is die niet aanwezig, doch wel bij een kandidaat uit één van de volgende groepen, dan kan men afwijken van de volgorde.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1979 | | pagina 3