Ik ben Bert Coma, vandaag of morgen? Klaver Drie V roti wencabaret in De Hoekstee Djamila speelt in De Quibus Beton van twee kanten en een potloodlijntje Ridder van de bolle bellen Boekillustraties in het museum Don Quishocking in de Teerstoof s I :gg tm iili -1 Paalman: tot de laatste snik. „Kapitein van Köpenick": de grap van de eeuw gsm SIS VRIJDAG 2 FEBRUARI 1979 fc III f H iM t--ym >r JSKk' Een wekelijkse pagina vol informatie over muziek, toneel, theater en andere culturele zaken in het Nieuwe Waterwegge bied. Aankondigin gen dienen uitertijk dinsdagoch tend binnen te zijn. Wie bellen wil: 010-343229. Ik ben Bert Krauwinkel, geboren 22 april 1935 in Rotterdam, één meter zeventig lang, en ik exposeer in, zoldertheater In de Teerstoof aan de Nieuwstraat 12 in Schie dam. Bert liet zich overhalen om iets over zichzelf te vertellenen maakte er toen maar een epistel van drie vellen van. Op die drie papiertjes probeert hij uit te leggen hoe hij zich voelt, hoe hij tot tekenen is gekomen, enzovoorts. Over zijn vlekken (die hij niet wegwerkte). collectief bewustzijn, arehé-typen, arbeids intensieve technieken, al dan niet christelij ke iconografie- Misschien had de beste Bert beter gewoon een foldertje uit kunnen geven met één van zijn werken erop, want de opdracht was toch om iets duidelijk te maken aan de kijker. Soms kan goed kijken gewoon genoeg zijn. Want de gemiddelde lezer zal van bovenstaande „uitleg" mets meer van de ware Bert Krauwinkel te weten komen. Maar Bert wil zoals zo veel kunstenaars misschien tegoed begrepen worden. Huiveringwekkende tone len en futuristische toestan den in een wereld van van daag de dag. We praten over de film Coma, die da gelijks om twee uur, zeven uur en half tien te 2ien is in het Passagetheater aan de Passage in Schiedam. Dinsdagavond kan jong en oud er genieten var. een avondje toneel, woensdag middag komen de clowns Bassie en Adnaan de boel om half twee en vier uur op stelten zetten. Zondag middag om twee uur draait er speciaal voor onze Turk se medemensen een span nende Turkse film. In het Bio-zaaltje zal dage lijks de spektakelfilm Ben Hur te zien zijn, een impo nerend gebeuren waaraan duizenden hun medewerk ing hebben verleend. Deze film is voor alle leeftijden. Om half twee en half acht draaien de projectors. Za terdag- en zondagmiddag kunnen Schiedammertjes genieten van Pinocchio, het kleine houten mannetje dat het tang met makkelijk had in de grote-mensen-wereld. De ridder van de bolle bellen. Dat is de titel van het programma dat poppetejater Bloeps zaterdagmiddag om half drie zal brengen in het zoldertheater In de Teer stoof aan de Nieuwstraat 12 in Schiedam. Voor drie piekies mogen alle kinderen meekijken, als ze tenminste geloven in dappere kabouters, lieve tante Lies, Wam mes en de Bolle BeL De toneelgroep Marmouzet brengt woens dag 7 februari weer een speciale voorstel ling in de Stadsgehoorzaal, die bestemd is voor de Vlaardingse jeugd. Het stuk gaat over drie totaal verschillende personen, de clown Floep, hofnar Hyronymus en winkel- bediende Doortje, die door het lot zijn samengebracht en die, ondanks verschillen van stand, verstand en afkomst, op het einde toch een drie-eenheid vormen. Een Klaver Drie dus, om het eens anders te zeggen. De jeugdvoorstelling van volgende week woensdag is overigens een ingelaste voor stelling. Het kinderspel komt in de plaats van de voorstelling, die op 3 januari gege ven zou worden, maar die door de gladheid niet door kon gaan. Kaarten kosten vier gulden per stuk en zijn dagelijks tussen 10 en 13 of 19 en 21 uur te koop aan de kassa. Houders van een jeugdabonnement hebben gratis toe gang. Het Vrouwencabaret van Natascha Emanuels komt naar Hoek van Holland. Na meer dan 100 voorstellin gen in het gehele land komt de groep volgende week zaterdag, 10 februari, naar De Hoekstee aan de Merea- (orweg om ook daar het programma „Een traan voor elke roos" op de plan ken te brengen. In het programma wordt geprobeerd, de verschillen de vormen van verzet bij vrouwen aan te tonen, va nerend van het gevoel van onbehagen over het vaste rolpatroon in het privéleven tot en met uitingen van bewust maatschappelijk en politiek verzet. De voorstel ling is een cabaretesque col lage van muziek, proza, poezïe en andere uitingen, die tegelijkertijd satirisch en persiflerend zijn. De vrouwen die het pro gramma samen maken zijn Natacs Natascha Ema nuels, Cilly Dartell, Carla Delfos, Corrie van Kessel en Aletta de Vries. Er werkt ook een man aan het pro gramma mee: pianist Fred Hekket De voorstelling in de Hoek van Hollandse zaal begint om kwart over acht. De toegangskaarten kósten vijf gulden. De Schiedamse groep Djamila speelt 4 februari voor eigen publiek. Op die avond is de formatie, die sinds 1977 actief is en die langzamerhand toch een zekere regio nale bekendheid heeft opgebouwd, te gast in De Quibus aan de Lange Haven 28. De groep presenteert zich die avond in een nieuwe bezetting aan het Schiedamse pubhek: de solo-gitarist uit de beginperio de, Paul Boon, heeft definitief de plaats van Jasper de Koster overgenomen. Het repertoire van de groep is daar wel op aangepast, maar blijft onveranderlijk ge baseerd op jazz-rock en funk. Het optreden van Djamila in De Quibus begint om 21 uur. De toegang is gratis. Ook wat deze maand in het Schie damse museum hangt, is volgens directeur Hans Paalman„het zout in de pap dat wij moeten bedeien tot de laatste snik". In het slot van zijn officiële rede, vorige week vrijdagavond tijdens de opening van vier tentoonstellin gen, sprak hij zich fel uit tegen aantasting van de regeling voor de beeldende kunst (BRK) en te gen verloedering van het brui- kleensysteem, zoals dat in Neder land dreigt. Zonder in details uit te weiden maakte Paalman duidelijk dat er alle ruimte moet blijven voor, bijvoorbeeld, het werk dat tot 4 maart in het stedelijk museum te zien is. „Anders dwalen wij af naar een grauwe, gnjze wereld zoals deze al een beetje daagt in het werk van Paul de Vilder", aldus Paalman in een onverwacht drukke museumaula. Zelfs de museumdi recteur had verwacht dat hij zijn officiële woorden enkel aan de kunstenaars plus aanhang had moeten richten, maar de opkomst vxei mee (al blijft het aardig om af en toe te vermelden dat er maar één gementeraadshd was, in dit geval Ton de Vos, ook lid van de museumcommissie). Om met Paul de Vilder te beginnen: hij is óen van de vier kunstenaar die in Schiedam zijn samengebracht en onder scheidt zich van de andere drie, Itta Smeets, Ane Berkuhn en Ane de Groet, door met meer realisme voor de dag te komen. Dat het om beton gaat, is meteen zo klaar als een klontje. Lege flatkamers beeldt hij uit in olieverf, of in aanbouw zijnde flats, balkonnen en gangen - alle maal beton, waarmee hij door verschillen de tmten grijs of beige vrobjk speelt om een bepaalde lichtval te suggeren. Dat geeft het beton een sfeer, waar Paul de Vilder echter wat dubbehvaardig tegenover staat. Aan de ene kant Iaat hij de zonnige kant van beton zien, met zijn lichtspel in verf; aan de andere kant is er de harde onmense lijkheid van het materiaal, een dreigend aspect. Daarop legt Paul de Vilder de nadruk, waar hij schildert op het beton zelf in plaats van op een doek, en vooral waar hij delen ervan verbrokkelt - soms tot op de bewapening - is er een heen en weer schommelen tussen twee ideoen- „Met ai dat koude spul gaat de wereld naar de knoppen", maar ook: „Joepie, 't kan geluk kig kapot". Paul de Vilder is een 37-jarige Amsterdam se kunstenaar, die zich onentererde m Amenka, Japan en Argentinië en door beton geobsedeerd raakte tijdens een lange Olieverf op beton, van Paul van Vilder. tijd samenwerking met architecten. Heel anders dan het „beton" van Paul de Vilder is het werk in de aangrenzende museumruimte, van de 36-jange Itta Smeets uit Haarlem. Kleurpotlood gebruikt zij. Haar tekeningen bestaan elk uit een enkel lijntje, waaraan een zekere betekenis wordt gehecht- dat lijntje moet gezien worden als een grens, waardoor het teken- vlak m twee partjes wordt verdeeld. Die grens moet echter met zo vast begrepen worden, als zijn getekend is - want mets is bepaald, zegt Itta Smeets, en de roze kleur van die lijntjes (met rood en met wit) moet dat accentueren. Ook het feit, dat hier en daar de grens vervaagt achter matglas (bij de tekeningen in serie), speelt hierin mee In Schiedam heeft Itta Smeets haar vijfde tentoonstelling. Volgens Paal man vraagt het begnjpen van haar werk veel tijd en aandacht, met andere woorden, snap je het met, kijk dan nog eens. Maar op 4 maart is de expositie afgelopen. Over een week meer zout m de pap: dan aandacht voor Ane de Groot en Ane Berkuhn. Kor Kegel Toneelgroep Theater brengt volgende week dinsdag, 6 fe bruari, het vermaarde toneel spel van Carl Zuckmayer, „De kapitein van Köpenick" op de planken van de Vlaardingse Stadsgehoorzaal. De hoofd- en titelrol wordt gespeeld door Bernhard Droog. Het toneelspel is gebaseerd op Bernhard Droog en Hans Pauwels in „De Kapitein van Köpenick". IX- schurk greep het kooitje In opdracht van het ministerie van CRM heeft de Nederlandse Kunststichting een expositie ge maakt van tekeningen en ander illustratiemateriaal, zoals dat door de jaren heen is gebruikt in boeken en andere uitgaven. De tentoonstelling, die een bij zonder goed beeld geeft van wat zowel m als buiten ons (and op dit gebied wordt gepresenteerd, is momenteel op tournee door Nederland. Van 2 tot en met 25 februari zal de expositie te zien zijn m het Gemeentemuseum van Maassluis, Zuid dijk 16. De illustrator Victor Bouter zal vrijdag 2 februari om 20 uur, bij de officiële opening van de tentoonstelling, een inleiding houden. Eén van de afgebeelde boektekemngen: een illus tratie van de Engelsman Hugh Loftmk uit 1920 uit zijn boek „De woonwagen van Dr. Doolittle". de „grap van de eeuw", een voorval uit 1906. Een klem, werkloos schoenmakertje, ver kleed m het uniform van een lege rkap item, bezette het stad huis van het Duitse stadje Köpe nick en het vervolgens de burge meester arresteren en afvoeren, waarna het stadhuis weer werd verlaten, met medenemen van de stadskas. De kleermaker voerde dit plan uit om een werkvergunning te krijgen, iets waar hij a! jarenlang vruchte loos mee bezig was. Met zijn grap, die hem overigens niet in dank werd afgenomen, maar hem wel in een klap over de gehele wereld bekend maak te, legde schoenmaker Wilhelm Voigt de vinger op twee zere plekken in de toenmalige Duitse samenleving: de blinde gehoor zaamheid voor uniformen en de ondoordringbaarheid van de bureaucratie. Zeker vanwege deze factoren kreeg het toneel stuk, dat Zuckmayer m 1931 van het voorval maakte, meteen een enorme populariteit Hot stuk werd inmiddels verschillende malen verfilmd. Toneelgroep Theater heeft het aloude stuk, dat aan actualiteit nog wemig heeft ingeboet, weer op het repertoire genomen. Het wordt op de planken gebracht onder regie van René Lobo in een vertaling van Gerrit Bus- sink. Vrijwel het gehele gezel schap van Theater speek er in mee. De belangrijkste rollen zijn voor Bernhard Droog, Eg- mond Classen, Trees van der Donck, Gees Lmnebank, Arthur Boni en Wim Kouwenhoven. Het decor-ontwerp is van de hand van Frank Raven, De voorstelling in de Vlaar dingse stadsgehoorzaal begint om 20.15 uur. De toegangsprij zen variëren van 17,50 tot 12,50. Kaarten zijn dagelijks van 10.00 tot 13.00 en van 19.00 tot 21,00 uur aan de kassa's van de Stadsgehoorzaal te koop. Cabaretgroep Don Quishocking is eigenlijk zo overbekend, dat er met veel over gezegd hoeft te worden. Anke de Groot, George Groot, F red Florusse, Jacques Kloters en Willem-Jan Gevers brengen zaterdag 3 fe bruari weer een maatschappij kritisch programma op de plan ken van het Zoldertheater In do Teerstoof aan de Nieuwstraat 12 in Schiedam. „Trappen op" heet het, en kost vijftien gulden per persoon. CJP-ers en 65~-ers mogen er voor dertien gulden in. Het jaar van het kind, het fami liebedrijf, de Hollandse zeil vaart en zelfs de psonasis-pa- tienten worden stevig aange pakt, juist omdat het allemaal verschijnselen m onze samenle ving zijn, die niemand eigenlijk meer kan wegdenken. Een voor beeldje van bizarre humor kan nu wel gegeven worden, maar het is veel leuker om dat zelf maar te gaan zien. Nog even: Don Quishocking al leen op zaterdag, vrijdag houdt het theater de deuren gesloten. Don Quishocking met de samenleving op de plan ken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1979 | | pagina 5