„Alles heeft met missie, zending en ontwikkelings samenwerking te maken" I Waarom een missionair veldwerker? Arnold van Kalken: 'OENSDAG 6 JUNI 1979 SC/VDWW5 i ^MiiiEiiiiiiiiHitHiniriiiiiiiiiiiiiUiiiiKiiitiiiiiiiiiiHiiniiiiiiiiiiiiiiifnrHiiiiiiiifiiiifTiniiiiiiniiitnMiiiiiiifiniiiuiiiiiiiüiifiiitiJiiiiiiEiiiiiiiMijiiiiiuEiriiiimjiinnniinjmiiiiiriniiiiniitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMrifiiriiifitiiiiüfiEnjiiiiiriiiiiiiiirirMiiiiiiirrFiriii^ Meidoornstraat 1 in Vlaardingen, in de pas torie, daar is mijn kantoor", had hij door de telefoon gezegd. „Onderste bel, met een bordje „mondiale werkplaats". Twee uur. Na een maand was het gelukt om een afspraak met hem te maken. Vijf voor twee waren wij aanwezig, onderste bel, geen bordje „mondiale werkplaats". Toeh maar gebeld. Hij, Arnold van Kalken, deed zelf de deur open. „Ik wilde net een briefje onder de bel plakken". Hij verfrommelt het briefje en gaat voor. Verontschuldigt zich voor zijn tijdelijk on derkomen en laat zijn kan toor/kamer, waar hij nog aan bezig is, zien. Volop verfbussen, rollen behang en andere doe-het-zelf attri buten. Het is duidelijk dat hij zich nog aan het instal leren is. IVe nemen plaats in het tijdelijk onderkomen op dezelfde etage. Aangezien Arnold van Kal ken pas vanaf begin mei bezig is met dit werk in deze regio, is het natuurlijk onmogelijk om al een afge rond beeld te voorschijn te toveren over zijn plannen, mogelijkheden en verwach tingen. Hij is zich nog vol op aan het oriënteren in de buurt. Hij heeft een tijdje in Rotterdam gewoond, maar kent de regio eigen lijk niet. Op het ogenblik is hij aan het inventarise ren welke groepen zich be zighouden met de zaken waarvoor hij aangesteld is; vrede en veiligheid, ontwik kelingssamenwerking, mis sie en zending. Daarnaast verdiept hij zich in de soci aal-economische situatie van het Waterweggebied- Wat voor bedrijven zijn er hier, welk percentage van de beroepsbevolking is werkeloos en hoe zitten de drie steden die binnen zijn werkgebied vallen, Maas sluis, Vlaardingen en Schiedam, in elkaar? Hij woont in Breda, is ge trouwd, heeft twee kinde ren, een jongen en een meisje. „Ik woon in de Ba- ronielaan, vijf minuten lo pen van het Mastbos af'. Een simpele zin uit zijn mond, maar voor veel mensen uit deze regio een aanduiding van het para dijs op aarde. Elke werk dag gaat hij met de trein van Breda naar Schiedam. Daar staat zijn auto, een Dyane op jaren, waarmee hij dan naar Vlaardingen rijdt „Op den duur wil ik hier zoveel mogelijk met de fiets gaan rijden, maar nu moet ik nog veel te veel, dan weer hier en dan weer daar zijn. Dat kost gewoon te veel tijd". „Je kunt natuurlijk wel theoretisch gaan zitten praten over het werk dat je doel, maar eigen!ijk moet je het gewoon op je zelf betrekken. Ik was bij voorbeeld laatst bij een vriend die werkzaam is in de Wereldwinkel-organisa tie. Hij rijdt in een Alfa Romeo en eerlijk gezegd heb ik het daar wel moei lijk mee. Dat komt natuur lijk door mijn calvinisti sche achtergrond. En ik weet wel, het gaat om het werk dat uit je handen komt en in wat voor auto je rijdt, heeft er niets mee te maken, maar toch. Studie Hij studeerde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en mag zich nu niet- westers socioloog noemen. „Vroeger wilde ik zende ling worden. Ik had een vreemde drang in me om de derde wereld in te gaan". Zover is het nooit gekomen. In 1975, vlak voor zijn afstuderen zou hij uitgezonden worden naar Pakistan. Vanuit de kerken zouden een aantal mensen naar het zuiden van Pakistan gaan om daar een bevolkingsgroep, die waarschijnlijk om soci aal-economische redenen christen was geworden, te onderzoeken. Hij was als antropoloog aan die groep toegevoegd. Om onbekende redenen kreeg hij geen vi sum en de reis ging niet door. „Op het eind van mijn studie heb ik een jaar bij de Nederlandse Zending sraad gewerkt Dat is een overkoepelend orgaan van de kerken, zonder enige macht Ik was daar plaats vervangend secretaris on derwijs en jeugdzaken. Maar aangezien de secreta ris overwerkt was, kwam praktisch al het werk op mij neer. Ik heb dat jaar vrij fanatiek gewerkt". Na het afronden van zijn studie werkte hij bij de NUFFIC (Netherlands Uni versities for International Cooperation), een stichting van de gezamenlijke Ne derlandse universiteiten die 9 Het omto veren van een kamer in een pastorie tot een „mondiale werkplaats" is iets dat Arnold van Kalken van wege het be perkte bud get zelf uit voert. veldwerkers in dienst te nemen. Veertien zijn er nu werkzaam en er zijn twee vacatures, waarvan ik er één ga opvullen". Arnold van Kalken wordt op het ogenblik betaald door de drie kerken, omdat de IKVOS geen financiële middelen heeft om hem te betalen. Maar het is de be doeling om als die midde len er wél zijn, officieel als IKVOS-werker te gaan functioneren. Tot die tijd blijft hij feitelijk in dienst van de Stuurgroep die hem aangetrokken heeft en wordt hij begeleid door het IKVOS. „Voorlopig ben ik nog wel even bezig met het inventa riseren van de groepen, in stellingen en personen die bezig zijn met de derde wereld, binnen én buiten de kerken. En dat kan va riëren van vrouwengroepen die een lezing willen hou den over een land in de derde wereld tot groepen die hier in de regio met bijvoorbeeld buitenlandse werknemers bezig zijn, dus feitelijk bezig zijn met de derde wereld in hun eigen omgeving. Na deze eerste inventarisatie ga ik een rangorde bepalen. Het is dan de bedoeling om in de loop van augustus met de Stuurgroep prioriteiten te gaan stellen. Daarna ga ik pas echt werken". „In eerste instantie ga ik voornamelijk dingen doen die mij in de schoot wor den geworpen, met andere woorden: ik ga me aanslui ten bij wat er onder de mensen hier leeft. Ik wil me nadrukkelijk niet als deskundige gaan opstellen. Ik wordt lid van een bepaalde groep en zal als lid van die groep mijn inbreng hebben. Men moet niet denken: goed, Arnold, jij bent niet-westers-socio- loog, wij gaan met de ar men over elkaar zitten en vertel het ons nu maar eens. Ik ga ervan uit dat zij er net zoveel van we ten, of zelfs meer, dan ik". „Wat dat aangaat heb ik erg veel geleerd van de Braziliaan Paulo Freire, een pedagoog. Hij heeft een methode ontwikkeld om volwassenen te leren schrijven en lezen. Niet met „aap-noot-Mies" toe standen, maar uitgaande van allerlei begrippen en woorden uit het dagelijks leven. Spelenderwijs en, je zou bijna zeggen, levender wijs gaat hij met dat soort dingen aan de slag. Aan deze methode zit een maat schappijvisie vast, die mij enorm aanspreekt: je moet uitgaan van de gelijkwaar digheid van alle mensen. Alle inbreng, van wie die ook afkomstig is. moetg even belangrijk zijn en is dus even veel waard. Ver plaats dat nou eens even naar de situatie hier. De mensen die hier, nu nog. in de scheepsbouw werkzaam zijn, kunnen een even waardevolle inbreng hebben bij het praten over de derde wereldproblema tiek, dan ik met mijn op leiding en ervaring in dat gebiedje". „Laten we eerlijk zijn, alles heeft met zending/missie en ontwikkelingswerk te ma ken. De problemen op de Theo Thijssenschool in Vlaardingen, Gusto en de problemen in de scheep vaart in het algemeen, het kan immers allemaal veel goedkoper in de derde we reld". „Kijk, iedereen heeft zo zijn ideeën over de werke lijkheid. Laat de mensen zich daar maar eens over uitspreken en laat ze maar luisteren naar wat anderen daarover te zeggen hebben. Vaak kun je er dan niet omheen, dat je je oordeel over veel zaken zult moe ten herzien. Bestudeer eerst rustig de feiten en ga dan tot bepaalde acties over". .Het heeft verregaande consequenties als je je Christen noemt Je kan je niet permitteren te leven als God in Frankrijk, ter wijl andere mensen ver hongeren. Daar gaan men sen dood van de honger, hier gaan mensen dood van alle ellende die samen hangt met het zonder werk zitten. Het wordt tijd dat je je dan gaat afvragen: waar zijn we nou eigenlijk mee bezig in deze wereld. Voor Christenen ligt er een belangrijke taak in het for muleren van de antwoor den op dat soort vragen". Ook het begeleiden van de oorlog/vrede-vraagstukken behoort tot rijn taak. Bin nen de verschillende ker ken is ook op dit terrein een hevige ontwikkeling gaande, die neerkomt op bewustwording van de werkelijke betekenis van allerlei aspecten die met oorlog en vrede samenhan gen, De komende Vredes- week wordt zijn eerste gro te klus op dit gebied in deze regio. „Voor mijn gevoel ligt de toekomst in de kleinscha ligheid. De toekomst van de kerken ligt in de klein schalige basisgemeenten; een kleine groep van men sen die rich verantwoorde lijk voelen voor je naaste is praktisch onuitvoerbaar in de grote kerkgemeen schappen". „Als ik door Vlaardingen, Schiedam en Maassluis rijd, met al die hoogbouw, dan benauwd me dat. Je bent er verantwoordelijk voor: voor al die mensen. Ik ben ervan overtuigd dat de toekomst rit in kleine cellen, waar de mensen meer voor elkaar beteke nen dan alleen maar een prettige, vluchtige aanra king. Cellen, waar je mensen niet alleen maar benadert omdat ze je wat te vertel len hebben over politiek, of over geloof, maar waar ook persoonlijke zaken aan de orde kunnen komen. Voor mij is het bijvoor beeld heel erg belangrijk dat ik kan praten over mijn geloof, het religieuze gesprek; geloof is een heel belangrijk onderdeel van mijn persoon". Arnold Kalken is voor be langstellenden te bereiken in de pastorie van de H. Geestkerk op de Meidoorn straat l in Vlaardingen, on derste bel. Zijn telefoon nummer is: 715568. Vaste werktijden rijn er natuur lijk bijna niet te geven. „Wat dat betreft", zegt hij zelf, „ben ik typisch een nieuwe vrijgestelde". In de loop van de maand april van dit jaar ontvingen onge veer 150 personen, groepen en instellingen in de regio Waterweg- Noord een brief over de aanstelling van een „missionair veldwer ker" in deze regio. De ontvangers van deze brief waren voorname lijk personen, groepen en instellingen met be langstelling voor de vragen van vrede en veiligheid, ontwikke lingssamenwerking, missie en zending. De schrijvers van de brief behoorden toï een groep die zich sterk betrokken voelt bij de bovenstaande proble- matieken en die afkom stig was uit de her vormde, gereformeerde en katholieke kring van Maassluis, Schiedam en Vlaardingen. Daze groep meende al een aantal jaren in deze regio te signale ren dat allerlei groepen die actief zijn op het gebied van vredeswerk enfof ontwikkelingssa menwerking en/of mis sie en zending, gebaat zouden zijn bij vormen van gerichte begelei ding. Daarnaast merk ten zij dat er in deze regio allerlei actieve groepen en instellingen bestaan, maar vaak zonder veel samenwer king, uitwisseling en onderlinge steun, met alle energieverlies, langs-elkaar-heen-wer- keri en verminderde slagvaardigheid van dien. Daaruit conclu deerden zij dat er be hoefte bestond aan meer coördinatie en Arnold van Kalken communicatie. Tot slot bleek er bij allerlei ker kelijke gemeenten en parochies in de regio een behoefte te be staan aan motivatie, in formatie en begeleiding ten aanzien van de ge noemde problematie- ken. Vanwege al deze con stateringen leefde er in die kringen al geruime tijd het ideaal om een vrijgestelde deskundige te vinden die in de re gio zou kunnen gaan functioneren als bege leider inzake vragen van vrede, ontwikke lingssamenwerking, mis sie/zending, met andere woorden de mondiafe problematieken. Er werd daarbij gedacht aan een zogenaamde IKVOS-werker (Interker kelijke Vormingswerk Ontwikkelingssamen werking). die in een aantal regio's in ons land wertaaam zijn. Men was van mening dat een dergelijk veld werker een "belangrijke impuls voor deze regio zou kunnen zijn. Met ingang van 1 mei, na een langdurige fase van fondswerving en sollicitatiegesprekken, is men erin geslaagd een dergelijke „duizend poot" aan te stellen: 0 Arnold van Kalken: „missionair veid- werker" voor Schiedam. Vlaardingen en 'v-§ Maassluis: „V/erken aan de bewustwor- '%'ÉlP-'ft ding van de mensen in deze regio". |j^j| «ra 9 „Ik ben typisch een nieuwe vrijges- „Je komt er op een gege ven ogenblik achter dat de kern van de problemen in de ontwikkelingslanden hier, in de westerse wereld ligt. Wij houden hen arm! Dat is begonnen ten tijde van het kolonialisme, toen wij die landen leeg sleep ten. En dat gebeurt nog steeds, alleen veel subtieler. Wij nemen de beslissingen en ze moeten daar maar zien wat ze ermee doen. Het bewustzijn dat de ba sis van de problemen hier ligt, dringt steeds meer door, ook in de houding van de kerken. Neem nou die dominee Luykito Han- dojo, dat is een Indonesi sche zendingspredikant in Maassluis. Realiseer Je dat eens: een Indonesische pre dikant die hier zending komt doen. Het is duide lijk dat er niet daar, maar hier iets opgeknapt moet worden. En naarmate dat bewustzijn terrein wint, zie Je allerlei organisaties initiatieven in die richting ontplooien. De NOVIB nam veldwerkers in dienst; mensen die groepen helpen om zich bewust te worden van de problemen op die gebieden van ont wikkelingshulp en de der de wereld. De Wereldwin kels vervullen feitelijk een dergelijke taak. De IKVOS begint ongeveer vanaf 1972 den zetten. Over deze hele problematiek hebben we toen een nota geschreven, waarin we op hele kleine schaal beginnetjes wilden maken met hulpverlening sprojecten. Het uitgangs punt was eigenlijk; door gaan met de hulpverle ning, tenzij blijkt dat het niet ten goede komt aan de allerarmsten. Nu zit ik veel meer op een punt van: stoppen met die hulp verlening, tenzij je zeker weet dat het ten goede komt aan de allerarm sten". Drie jaar lang leidde hij een ambtenaren-bestaan. Door Jan Geert Majoor Zijn contact met de hulp verleners beperkte rich tot pasfoto's en curricuiia vi- tae. Op den duur begon dat missen van direct con tact met de mensen toch bezwaarlijk te worden. „Je kunt natuurlijk allerlei fan tastische projecten uitdok teren op papier, maar de uitvoering valt of staat met de persoon of de personen die het in bet land gaan uitvoeren. Nou, en met die mensen had ik geen con tact Daarnaast is het na tuurlijk ook tamelijk vreemd dat ik nooit de kans heb gekregen om zelf naar Indonesië toe te gaan". ontwikkelingssamenwerking moet stimuleren en begelei den en de minister advi seerde bij het verdelen van de gelden die beschikbaar rijn voor allerlei projecten in binnen- en buitenland in het kader van de ontwikke lingssamenwerking. Hij deed daar voornamelijk de Indonesië-projecten, die overigens het merendeel van de gelden opslokten. „Ik heb in die periode toch wel wat frustaties opgelo pen. Er kleven grote be zwaren aan de universitai re ontwikkeling sp roj ecten Ik deel de kritiek die .oud minister Pronk had op deze gang van zaken. Vaak waren het hobbyprojecten van hoogleraren en lekkere afstudeeronderwerpen voor studenten. Indonesië is na tuurlijk een moeilijk land, het heeft een fascistisch re gime dat de mensenrechten met de voeten treedt Het geld dat voor ontwikke lingsprojecten naar Indone sië gaat verdwijnt vaak in de zakken van de rijken. De macro-structuur van dat land is gewoon slecht. De projecten moesten ten goede komen aan de alle rarmsten, dat was het uit eindelijke doel, maar je merkte gewoon dat dat niet zo was. Vandaar dat de studenten ook alle steun aan het fascistische Suharto-bewind stop wil-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1979 | | pagina 5