Een stad zonder markt aardappels zonder jus m I i 6 -VRIJDAG 6 JULI 1979 SCTp.TTOj VI aardingen Elke zichzelf respecterende stad heeft een markt Want een stad zonder markt is als een zak patat zonder mayonai se, aardappelen zonder jus en roomsoezen zon der room. Vooral de laatste tien jaar neemt de belangstellingvoor het kloppend hart van de stad overweldigend toe. Zowel van de zijde van de kooplui als van het publiek. En het zijn niet alleen de lage prij zen die daarvan de oor zaak vormen, gezellig heid speelt een niet te onderschatten rol. Ondanks het feit dat winke len steeds meer verzakelijkt tot snel even boodschappen doen In de dichtstbijzijnde su permarkt, op een holletje met het boodschappenwagentj e de rekken langs, lijkt de markt een niet uit te roeien ver schijnsel. Mensen blijken er nog steeds, en zelfs in toene mende mate, een ochtendje voor over te hebben. De markt trekt Alle modem comfort van de grootwmkel- door Jan Hendrik Bakker foto's HansGebuïs bedrijven ten spijt Ieder jaar weer stijgt het aantal kooplui dat een vast plaatsje ergens wil veroveren in Nederland met honderden tegelijk Dat, groeiend aantal kooplui heeft op zich te maken met een trieste tendens: veel hou ders van buurtwinkeltjes wor- deii door het grootwinkelbe drijf doodgeconcurreerd en zo gedwongen met hun waar de straat en de markt op te gaan. Ambulante handel, heet dat in officïcle termen. De centrale vereniging voor de ambulante handel, de vak bond van de markt— en straatkooplui, is er van over tuigd dat de opkomst van het grootwinkelbedrijf heel wat kleine, winkeliers de venters- branche ingejaagd heeft Veel zelfstandigen immers zijn te trots op hun onafhankelijk heid om nog gewoon een baas te zoeken. Wat de belangstelling van het koperspubliek betreft, daar noemden we al een oorzaak van: de gezelligheid- Mensen gaan niet alleen vanwege de voordeelkoopjes naar de markt, maar ook voor het contact. De markt is voor ve len het ontmoetingscentrum bij uitstek. Je komt er nog eens iemand tegen, voor wie je doorgaans nauwelijks tijd hebt Zo is de markt in Holy een prima gelegenheid waar oudere, bejaarde mensen een praatje met elkaar kunnen maken. De markt op het „feestterrein" aan de Broek- weg, vooral die van de woensdagochtend, begint steeds meer betekenis te krij gen voor het contact tussen buitenlandse vrouwen onder ling. Toch mag het belang van de lage prijzen en vooral de ver sheid van de artikelen zeker niet uitgevlakt worden. Uit ta melijk recente onderzoekingen van de consumentenbond (1977) blijkt bijvoorbeeld dat een op de markt uitgegeven gulden dan wel geen daalder waard is, 1 gulden 10 toch ze ker. En dan moet daar nog bij vermeld worden dat in dat onderzoek de echt goed kope branches, zoals bloemen, zuivel en schoenen, niet mee genomen zijn. Bovendien weet iedere geroutineerde markt be zoeker dat hij of zij tegen de tijd dat de markt gaat sluiten nog heel wat grotere voor deeltjes kan halen. De koop man immers moet van zijn kroppen sla af. „Vier kroppen voor een gulden", de kreet is bekend. Er zijn mensen die er speciaal „op lopen". „Kind" Ze is al een flink eind in de zeventig, staat met open mond te luisteren naar de standwerker, die als je hem geloven mag nog eens ten gronde zal gaan aan de lage prijzen waarvoor hij zijn aal wegdoet ,Jn 't weekend hebt ie de ge wone prijs," dondert de standwerker in kruidig Am sterdams, „maar vandaag, op zo'n woensdag wanneer er zo'n zak in de markt zit, zal Ik je mazzelen, 't Is aal die je zo uit ken zuigen. Hier, mod dervet!" En de man ontvelt met glimmende vingers één van zijn produkten, stopt de paling in de handen van het oude vrouwtje en brult: „Eet op meid!"Het vrouwtje laat het zich geen twee keer zeg gen, Op de markt valt nog eens iets te ritselen. Standwerkers zijn het zout in de pap van de markt. Ze ma ken de show, zorgen voor het entertainment, een echte markt kan eigenlijk niet zon der. Jammer daarom dat steeds meer standwerkers het wel geloven en hun beroep nog slechts in naam uitoefe nen. In feite staan ze hun spulletjes gewoon „stil" te verkopen, net als iedere ande re markthandelaar. De goe den niet te na gesproken overigens- Zoals de Braban der die een tubetje poets aan de man probeert te brengen en daarbij de hele vaderland se geschiedenis overhoop haalt „Of je gasfornuis nu één uur tje dof is of duzend jaar, in teresseert me niet: een drop peltje van dit preparaat .en weg." Het beheer van de markt ligt in een stad als Vlaardingen in handen van de gemeente zelf. Officieel heet het dan ook dat het de gemeente is „die markt houdt", en niet de koo plui. Het hoofd van de reini gingsdienst is tevens de mark- meester, al blijven de markt kooplui zelf de opzichter kop pig met die naam betitelen. Met die man immers hebben zij te maken. Hij is degene die hen vertelt wat wel en wat niet mag. Hij is degene die ingrijpt wanneer de koo plui elkaar proberen te bena delen of anderszins in de clinch gaan. Hij is ook de man die er de praktische zorg voor draagt dat er van een bepaalde branche niet te veel kramen komen. Het overleg over het beheer vindt plaats in de marktcom- missie, onder voorzitterschap van de wethouder. Verder hebben in de commissie twee leden van de gemeentelijke dienst marktwezen zitting, de kraamexploitant en drie koo- plieden.Zoals ook in andere beleidsaangelegenheden het geval is kan de wethouder een advies van de commissie of de marktmeester naast zich neerleggen. In de prak tijk gebeurt zoiets evenwel zelden. Brajichebeschermmg Veel markten in Nederland behoren tot de zogenaamde gesaneerde markten. Sane ring, gezondmaking, van een markt wil zeggen dat er een vorm van branchebescher- ming wordt toegepast Er wordt voor gewaakt dat er op een bepaald moment teveel van kramen van een bepaalde branche op een markt zouden verschijnen. En hoewel Vlaar- dingen officieel.een niet gesa neerde markt heeft wordt ook daar toch aan branchebe scherming gedaan. Met ziet er op toe dat met name in de sectoren groente en fruit planten en bloemen, textiel, zuivel en dergelijke niet een overaanbod ontstaat Die branchebescherming is een wens van de kooplieden zelf overigens. Branchebescherming gaat zelfs zover dat een koopman die inschrijft op fruit geen bloemkolen mag verkopen. En iemand die op de lijst staat voor lingerie geen stoffen. Op dergelijke wijze probeert men te voorkomen dat de kooplie den elkaar duperen. Wie met een kraam de markt op wil, moet in elk geval de beschikking hebben over een vestigingsvergunning. Daar mee meldt hij zich bij het marktwezen van de gemeente ÜP waar hij op de markt wil gaan staan; die bekijkt of er voor zijn branche nog plaats is en zo ja, dan komt de man op de zogenaamde meeloo- pLjjst In geval van ziekte van een koopman met een vaste plaats mag hij nu vervangen. Inschrijving op de meeloo- plijst betekent wel dat de in geschrevene gehouden is zich om de zoveel tijd bij de marktmeester te melden. De frequentie varieert van stad tot stad. Die meldingsplicht is bedoeld om bepaalde praktijken zo veel als mogelijk tegen te gaan. Het komt namelijk nog al eens een keer voor dat kooplieden zich op diverse markten tegelijk op de lijst laten zetten. Daarmee zouden ze rustig kunnen wachten tot dat er een plek vrij komt op een aantrekkelijke markt Wie echter op de lijst staat voor de woensdagmarkt van Vlaar- dingen èn de woensdagmarkt van Rotterdam, om maar een voorbeeld te nemen, kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Hij moet zich immers per soonlijk melden. Is hij zonder geldige opgaaf van reden, meestal een doktersverklaring, een bepaald aantal keren af wezig dan verdwijnt hij su biet van de lijst In het geval hij al een vaste plaats had is hij die kwijt De Vlaardingse markt heeft in het totaal plaats voor ma ximaal 220 kramen. De ver- huurprijs gaat per strekkende meter. Een koopman is ver plicht tenminste vier strek kende meter te huren rai- son van 2 gulden 50 per me ter. Daarmee is de koopman er echter nog lang niet Per ochtend dient hij de kraa- mopzetter ook nog eens een bedrag van twee tientjes te betalen, plus de parkeerkos- ten van zijn auto, toch ook altijd een gulden of twee, drie. Tijdens de markten wordt strenge controle .uitgeoefend op de warenwet, het ijkwezen, bijzondere wetten (drieweg- stekkers bijvoorbeeld mogen niet meer worden verkocht, de gewichtsbenaming „pond' is al enige tijd uit den boze), terwijl een algemene inspectie er op toe ziet dat merkartike len ook werkelijk merkartike len zijn, Franse appels verko pen voor Hollandse is verbo den, malta's verkopen die geen malta's zijn is nu een maal de kluit belazeren. Jonge jongens Toch blijkt het beurtsysteem zoals dat haast overal in Ne derland gehanteerd wordt niet waterdicht Door de giganti sche toevloed van marktkoo plui waardoor de vraag naar plaats het aanbod verre over treft is een zeer ongezonde si tuatie ontstaan. Oudere marktkooplui die de vijfenzes tig al gepasseerd zijn laten zich niet van de lijst schrap pen, maar „verpachten" hint plaats aan de meest biedende Volgens de heer Zappeij, se cretaris van de Centrale Vere niging voor de Ambulante Handel, vinden dergelijke praktijken op grote schaal plaats. Er is ook weinig tegen te doen. Een ouder iemand kan nu eenmaal makkelijk aan een doktersverklaring ko men. En zo'n verklaring geldt als een legaal excuus, terecht De „zieke" echter mag zelf zijn vervanger aanwijzen. Bovendien kan niemand bepa len of de waar die een koop man in zijn kraam heeft lig gen ook werkelijk van hem is. De enige eis die de markt verordening stelt is dat de in geschreven koopman zelf op de markt aanwezig is. Nie mand die hem kan verbieden zijn plaats onder te verhuren, als er maar dezelfde waar verkocht wordt waarvoor hij ingeschreven staat en als hij maar zelf aanwezig is. Het vormt een maas in de veror dening die het de jonge jon gens erg moeilijk maakt een vaste plaats te veroveren. De centrale vereniging kan er zich goed kwaad over maken. Een oplossing is echter nog niet gevonden. Men denkt er aan marktkooplui, net als ie dere andere werknemer, met zijn vijfenzestigste verplicht te pensioneren. Gevoelig ligt zoiets echter wel. Een zelf standige is aan zijn vrijheid gewend en kijkt soms een beetje minachtend neer op het verschijnsel pensionering, al is het wel zo dat ook voor de markt een leeftijdsgrens is gesteld: kooplieden ouder dan zeventig jaar worden niet meer ingeschreven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1979 | | pagina 4