toon
beeld
Maud' geen probleem
loos vrouwtje
Een rustige zondagse wandeling
Splien brengt Eros op de planken
Gekwetst
ben ik
cultuur deze week
Vrijdagavond in De Teerstoof
Nieuwe musical van Carrousel
binnenkort in uitvoering
Film over John Heartfield
De Fakkel treedt op
Beelden en aquarellen in Gemeentemuseum Maassluis
iONDERPAG 11 OKTOBER 1979
SC/VD/WW 5
Iemand die ongetwijfeld
meer over deze aarde te
zeggen heelt gehad dan wij
mensen, moet ooit de liefde
hebben uitgevonden. In de
bijbel heet het dat de schep
per het niet goed vond dat
Adam alleen bleef, waarop
uit de rib, waar de feminis
ten zo'n moeite mee heb
ben, Eva aan zijn zijde iverd
gezet. Ook in andere schep
pingsverhalen wordt iets
dergelijks vermeld. Een on
verdeeld succes is de liefde
nooit gebleken.
Het ontstaan van de hart
stocht tussen mensen onder
ling is niet iedereen even
goed bekomen. Bedrogen
geliefden kwijnen nog
steeds, zij het nu op Elatka-
mertjes in plaats van in de
suite, eenzaam weg en de
crime passonionel geeft de
politie nog immer handen
vol werk. Anderen waren
wat minder gevoelig of had
den het gewoon getroffen,
maar die gevallen blijven
zeldzaam. Feit is dat Eros
ons vanaf hel ontstaan van
de wereld in zijn greep
heeft gehad. Want hoe op
pervlakkig al dat „gedoe"
soms cok lijkt, hel zou wet
eens dieper kunnen zitten
dan vve willen.
Morgen, 12 oktober, om
20.00 uur treedt in het
Schïedamse zoldertheater
De Teerstoof Theatergroep
Splien op. Het programma
dat de groep brengt kreeg
de titel „Ars Armandi" de
kunst van het liefhebben.
Het stuk is al ouder dan
vandaag. In het verleden
heeft de groep het, dikwijls
met groot succes en een lo
vende pers, op de planken
gebracht. Het aardige van
het geheel is dat artistiek
leider en regisseur Cor Ste-
delinck als basis voor het
stuk een keuze uit de Ne
derlandse literatuur heeft
gemaakt. Die gedichten en
gediehtfragmenten heeft hij
vervolgens gedramatiseerd.
Via de middeleeuwse eroti
sche poezie mankt Splien
een tocht naar de liefdesbe
leving van de modernere
mens. Via de prachtige, on
opgesmukte liefdeservarin
gen van de middeleeuwse
mens, getuige het hierbij af
gedrukte gedicht van een
dichteres uit die tijd, naar
het „verfijnde" liefdesleven
van de 17e-eeuwse dichters.
Liefhebben als kunst is
daarbij het centrale thema.
Want blijkbaar gaat dal
toch niet allemaal zo van
zelf. De teksten worden be
geleid door muziek, cos-
tuums en attributen uit de
tijd dat het gedicht werd ge
niet te kunnen verstaan,
werd dat nadeel al snel on
belangrijk omdat zij (Splien)
de taal in muzikale en rit
mische vorm brachten en
de inhoud met veelbeteke
nende en bonte beelden on
derstreepten."
Overigens komt Splien de
zaterdagavond direct vol
gend op de „liefdesvoorstel
ling" weer terug op het
Teerstoof podium. Deze keer
met een ge-engageerd pro
gramma over de positie van
de indianen. Ook Indian
Tours van harte aanbevo
len.
produceerd.
Hoewel de laatste tijd ge
lukkig wat vaker literaire
teksten op de planken wor
den gebracht (Poëzie Har
dop, Henk van Ulscn bij
voorbeeld). zullen veel
mensen nog het idee heb
ben dat een avondje litera
tuur een avondje voorlezen
wordt. Bij Splien hoeft u
daar niet voor te vrezen.
Lees wat een Duitse journa
list over „ars amandi"
schreef, toch niet iemand
die het Nederlands makke
lijk zal verstaan. „Hoewel
er voor de toeschouwer toch
steeds de teleurstelling was
de Hollandse teksten net
Theatergroep
Splien mor
genavond in
de Teerstoof
met „Ars
Amandi". Hier
een scène tij
dens de voor
dracht van het
middeleeuwse
gedicht Het
Lied van Heer
Halewijn.
Een
wekelijkse
pagina vol
informatie
over cultuur
in de regio.
Reacties
graag
binnen vóór
dinsdag.
Telefoon:
010 - 352066
Jan Hendrik Bakker
Gekwetst ben ik van binnen.
Deur wond mijn hertc zo zeer.
Van Uwer ganser minnen.
Gekwetst zo lank zo meer.
Waar ik mi wend. waar ik mi keer
'k En kan gerusten dag noch nachte;
Waar ik mi wend, waar ik mi keer,
Gi zijt alleen in mijn gedachte.
Margaretha van Oostenrijk
(waarschijnlijk) 1480 - 1530
De nieuwe musical
„Maud" van Carrousel
wordt een spektakel dat
zijn weerga in Nederland
niet kent. Dat klinkt mis
schien wat overdreven,
maar zij die het duo Ver
kade en Bezooijen kennen,
alsmede op de hoogte zijn
van de kwaliteit van An
neke van Geldern's ballet
groep en de muzikale
kwaliteiten van de Vlaar-
dingse muziekpedagoog
Dick Borst, weten wat
voor vlees zij in de kuip
hebben.
fiim
- passage schiedam, passage, kelly heroes
(vanaf 12 jaar), 14.00 en 20,00 uur, dagelijks
behalve zondag.
- passage bio schiedam, hete meiden uit het
koude noorden, (van 18 jaar. harde porno),
dagelijks 14.00, 19.00 en 21.15 uur, behalve za
terdag-, zondag- en woensdagmiddag. Op die
middagen: oom ferdinand en de toverdrank,
jeugdvoorstelling.
- ozohleu maassluis, pres. steynstraat 2, 12 ok
tober, 20.30uur, kung fu slavinnen,
exposities
- stedelijk museum schiedam, hoogstraat 112,
the bank of friendship, eric de me en renó
linnartz, elke dag van 1G.0O tot 17.00 uur.
- artoteek vlaardingen, oosthavenkade 8,
stark vessem. schilderijen en plastieken,
maandag i/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur,
vrijdagavond tot 20.00 uur en zaterdag van
10.00 tot 17.00 uur.
- galerie de duig vlaardingen, smalle haven
straat 13 schilderijen, ad van stcnis, donder
dag 19.00 tot 21.00, vrijdag 14.00 tot 17.00 en
zaterdag 13.00 tot 17.00 uur.
- gemeentemuseum maassluis, Zuiddijk 1G,
vanaf 6 oktober, losca van de haak (plastie
ken) en hans sterk (aquarellen), dinsdag t/m
zondag 14.00 tol 17.00 uur, donderdagavond
19.00 tot 21,00 uur.
- amrobank vlaardingen, veerplein, van 5 lot
30 oktober. Venetië behouden, informatieve
expositie onder auspiciën van unesco,
- permanente exposties verder in vlaardin
gen: archeoruimte (oosthavenkade 42),
streekmuseum jan anderson (kethelweg 50)
en vjsserijmuseum (westhavenkade 53/54); in
maassluis: nationaal sleepvaartmuseum
(hoogstraat 1) en gemeentemuseum (Zuiddijk
16)
theater
- passagetheater schiedam, 9 oktober. 9.30
uur, vrouwenstuk van proloog, „spiegeling",
discussie na.
- de teerstoof schiedam, nieuwstraat 12; 12 en
13 oktober, 20.15 uur, theatergroep splien,
vrijdag: ars amandi. zaterdag: indian tours.
- stadsgehoorzaal vlaardingen, schiedatnse-
weg: 13 oktober, 20,15 uur, amateurtoneel-
groep de fakkel, terug naar de daïweg, 17 ok
tober, 14.00 uur, haags sprookjestheater, dag
dromen (voor de jeugd).
muziek
- stadsgehoorzaal vlaardingen, 12 oktober,
20.00 uur, jubileumconcert vlaardtngs man
nenkoor, mmv Caroline kaart
en hans zomer
- passagetheater schiedam. 13 oktober, 10.30,
orgelconcert van jan van weelden.
- immanuelkerk maassluis, 13 oktober, 20.15
uur, orgelconcert koos bons.
-grote kerk maassluis, 14 oktober, 10.00 uur,
tijdens open-deur dienst optreden van vlaar
dings koor progeza.
- grote kerk vlaardingen. iedere donderdag,
12.45 - 13.15 uur, lunchconcert van vaste or
ganist aad zoutendijk.
diversen
- koningshof maassluis, 11 oktober, 20.00 uur,
kinderboekenschrijver guus kuyer, lezing
- de quibus schiedam, lange haven, 13 okto
ber. 21.30 uur, jan van het hof, mime. toneel,
muziek, cabaret, „net uit bed".
Juist door het wegvallen
van die laatste man - Dick
Borst werd ziek - heeft
Carrousel hel tijdens de
repetities niet makkelijk
gehad. Gelukkig werd een
prima vervanger gevon
den in Jaap Boer, dirigent
van Havenstad Operette
uit Rotterdam. Boer kent
het metier volkomen en is
enthousiast over de presta
ties van Carrousel. Het
strekt de vereniging tot
eer dat ze de moed niet
heeft laten zakken. Inte
gendeel.
Carrousel tijdens de repetities van „Maud'
In het stedelijk museum van Schiedam Heartfield ontwikkelde zich van da-
wordt vrijdagavond een film over John daïst tot een scherp politiek kunste-
Heartfield vertoond. Heartfields foto- naar. In 1933 moest hij Duitsland ont-
montages geven een reflektie op de so- vluchten voor het opkomend fascisme,
ciaal-politieke situatie in het Duitsland
van lussen de twee wereldoorlogen. Aanvang 20.15 uur, toegang gratis.
De Vlaardingse toneelvere
niging De Fakkel geeft za
terdag 13 oktober een uit
voering van „Terug naar de
Dalweg". Het stuk werd ge
schreven door Willem Cap-
teyn. Regisseur was Hans
Oosterman.Plaais: stadsge
hoorzaal Vlaardingen, tijd:
20,15 uur. Kaarten kosten 7
gulden 50.
De repetities, veelal com
pleet met koor, orkest, to
neel en aanverwante za
ken wekten de indruk van
meer discipline - er kwam
er maar één te laat -, ster
ke motivatie en enorme
animo om de resultaten
van een jaar repeteren aan
het publick te tonen. Om
van de ene dag op de an
dere zonder muzikaal lei
der te zitten en dan toch
met het programma door
durven gaan getuigt van
grote zelfbewustheid cn
improvisatietechniek.
In het Maassluise gemeen
temuseum exposeren tot
28 oktober twee kunstena
ressen. Tosca van de Haak,
bronsplastieken, en Hans
Sterk, aquarellen. Het is
een heel rustige, beetje
traditionele expositie ge
worden waar de bezoeker
door het totaal van de in
richting het gevoel heeft
alsof hij een mooie zon
dagse wandeling maakt.
En dat is dan ook meteen
de kracht van de tentoon
stelling: de inrichting.
Voor Hans Sterk is dit
haar tweede tentoonstel
ling. Eerder dit jaar expo
seerde ze haar aquarellen
in Haarlem, Het in. het ge
meentemuseum aanwezige
werk valt duidelijk uiteen
in twee groepen: stillevens
en landschappen. In dat
laatste onderwerp komt
haar persoonlijkheid het
meest tot haar recht. Ze
heeft een onopvallend en
onnadrukkelijke manier
van kijken. Aanvankelijk
Rijken haar aquarellen van
de Bretonse kuststreken
een natuurgetrouwe weer
gave. Bij nadere analyse
echter blijkt dat ze welde
gelijk kieurelementen
heeft toegevoegd die de
voorstellingen nel even
boven het gewone plaatje
uittillen en een persoonlij
ke beleving herkenbaar
maakt.
Tegen de achtergrond van
de ge-aquarelleerde (zee
llandschapjes komen de
bronzen beeldjes van Tos.-
ca van den Haak heel ver
rassend uit. Haar onder
werp is de natuur. De be
eldhouwster heeft gepro
beerd diverse vogels in
brons te vangen op mo
menten die eigenlijk nau
welijks vast te leggen zijn.
zoals net voordat een vo
gel op wi) vliegen. Gestol
de bewegingen. Tosca van
den Haak moet een scherp
oog hebben voor wat de
essentie van die ondeelba
re ogenblikken is.
Jan Hendrik Bakker
•ymftxf?
De inhoud van de musical
vertellen heeft weinig zin.
Dat Maud geen probleem
loos vrouwtje is wordt
echter wel duidelijk. In
het stuk zit een brok senti
ment, levensvreugde en er
komen wat problemen in
voor, maar de nadruk ligt
toch op vreugdevoile za
ken en als geheel moet de
musical „Maud" gewoon
gezien en gehoord worden.
Daartoe heeft Carrousel
voorlopig de Vlaardingse
stadsgehoorzaal afgehuurd
<26 en 27 oktober, 1 en 2
november), terwijl het
Schiedamse Passagethea
ter 1 december aan de
beurt komt.
De aquarellen en bronzen combineren verrassend.