van
Vier keer
Boudewijn
er toch ook een
n
is
li
Bl
toon
beeld
Gewestelijk orkest
geeft kerstconcert
Cultuur
L
I F I
I
p£
mm
„Townpainting
in Vlaardingen
deze
week
Hélène van Stralen exposeert
in Vlaardingse artoteek
Bel- :?■-
Twee amateurschilders in de Rozenhof
lü
mm
Bill
m
film
exposities
theater
muziek
."'tk- M
i lÉS
gX;
■W!
WÊÈ
BÉ!
ill
- -
'AG 20 DECEMBER 1979
ken y»e*e-
ii|k3e oagina
vol informs
oyer
kimsf en
cultuur uit
de regio, tjjlf
acties V' en
berichten
ftra3g voor
dinsdag
12.00«ur.
De tentoonstelling wandschilderingen, die deze
week in Rotterdam beëindigd is, komt inder
daad naar Vlaardingen. Vanaf vrijdag 21 de
cember tot en mei 3 januari volgend jaar is de
expositie te bezichtigen in de burgerzaal van
het stadhuis. De openingstijden zijn op werk
dagen van 9.00 tot 17.00 uur, op woensdag 2 ja
nuari tijdens de nieuwjaarsreceptie en donder
dagavond 3 januari.
Het Gewestelijk Orkest zal zowel in
Vlaardingen als Schiedam een kers
tconcert geven. In Vlaardingen is
dat op 22 december in de Grote
Kerk, aanvang 20.15; in Schiedam
komt het orkest de volgende dag, 23
december, in het Passagetheater,
aanvang 14.00 uur. Het concert opent
met de ouverture voor blazers van
Francois Devienne. In Vlaardingen
zal het programma bovendien de
Oratio de Noél van Saint-Saëns be
vatten; daarbij medewerking van so
listen als Nelly van der Spek (so
praan) en Aafje Heynis (ait). In
Schiedam zal gemeenschappelijke
zang dit programma-onderdeel ver
vangen.
- passage theater schie-
dam, gejaagd door de
wind, 12 jaar,, dagelijks
19.00 uur. behalve 22. 23,
24 èh 31 december, en 1 ja-
I nuarï; voor cle jeugd, 14.00,
lady en de vagebond.' 22.
23 december en 1 januari
/gesloten.;:;;'.
- passage bio Schiedam, na
tional lampoons animal-
house, alle leeftijden, da
gelijks 14.00, 19.00 en 21.30
uur, op 22, 24, 31 december
vervalt avondvoorstelling,
1 januari dich t. IS v
- ozobleu maassluis, pres;
steynstraat 2, 21 december,
20.00 uur, het slange-éi
(bergman)
- stedelijk museum Schie
dam. hoogstraat 112. gra
fiek van zao wou-ki en
volker ritters. verder jene
veraffiches. franse kera
miek en prenten; dagelijks
van 10.00 tot 17.00 uur.
zondags van 12.30 to 17.00
uur
- artoteek vlaardingen,
oosthavenkade 8. vanaf 14
december, hélène van
stralen, pastels en schilde
rijen, maandag t/m vrijdag
van 12.00 tot 17.00 uur,
vrijdagavond tot 21.00. za
terdag 10.00 tot 17.00.
- galerie de duig vlaardin
gen, smalle havenstraat 13,
donderdag 19.00 tot 21.00.
vrijdag 14.00 tot 17.00 en
zaterdag 13.00 tot 17.00 uur
- gemeentemuseum maas
sluis, zuiddijk 16, henk
fortuin, olieverf, aquarel
len en pastels, dinsdag t/m
zondag 14.00 tot 17.00,
donderdagavond 19.00 tot
21.00 uur.
- amro bank vlaardingen.
veerplein. geopend tijdens
kantoortijden, vlaardingen
getekend door octave de-
coninck,
- visserijmuseum vlaardin
gen. westhavenkade 53.
vanaf 9 november, exposi
tie over het nederlandse
visserskind van 1860 tol
2920.
- het zonnehuis vlaardin
gen. diilenburgsingel, da
gelijks van 14.00 tot 20.00
uur, theo van winsen.
schilderijen
- permanente exposities
verder in vlaardingen; ar-
cheoruimte (oosthavenka
de 42), streekmuseum jan
anderson (kethelweg 50)
en visserijmuseum (west
havenkade 53/54); in
maassluis; nationaal sleep-
vaartmuseum (hoogstraat'
1) en gemeentemuseum
(zuiddijk 16); in Schiedam;
coöperatiemuseum (ke-
theistraat 10)
- de teerstoof Schiedam,
nieuwstraat 12, 21 en 22
december, 21.00 uur, caba
ret van martin, ton en
bommerson; 22 december,
aanvang 14.30 uur, arn-
hems poppentheater, voor
de jeugd, de tovenaar van
brul;
- stadsgehoorzaal vlaardin
gen, 20 december, 20.15
uur, de wisselwachters
(met paul steenbergen en
bernhard droog)
-14.00 tot 24.00 uur, open
jongerendag met diverse
popgroepen.
- grote kerk maassluis, 22
december, 20.15 uur, kers
tconcert van feike asma
- grote kerk vlaardingen,
22 december, 20.15 uur,
kerstconcert gewestelijk
orkest
- passage theater Schie
dam. 23 december, 24.00
uur, ke stconcert geweste
lijk orkest
- de quibus schiedam, tan-"
§e haven, 23 december,
1.30 uur, blues van deep
water bluesband
- ojc ozobleu maassluis,
pres. steynstraat 2, tijdens
kerstvakantie alle midda
gen geopend
- de teerstoof schiedam,
nieuwstraat 12, 26. 27, 28
en 29 december, 21.00 uur,
boudewijn de groot, con
cert II
- grote kerk vlaardingen.
iédere donderdag 12,45, lot
13.15, lunchconcert van
vaste organist aad zouten
dijk
tot onderwerp. Vrouwen schilderen
vrouwen? Een vqor de hand lig
gende conclusie die er echter naast
zit. Zo Hélène al iets portretteert
dan wel zichzelf. Zij schildert vrou
wen, zoals een ander zich toelegt op
stillevens; haar portretten hebben
alle een zelfde soort gelaatsuitdruk
king. de mondstand is overal prak
tisch identiek. SlecD- één keer
breekt er iets van een ;ag lachje
door; bij het portret van „Meisje
met hoed". Maar dat is dan ook de
enige keer. Door het gebruik van
de pasteltinten wordt de indruk,
dat alle geportretteerden aan een
zelfde soort gemoedsaandoening
„lijden", nog eens versterkt.
Hoe die gemoedsaandoening pre
cies te omschrijven is niet eenvou
dig. Ze houdt ergens hel midden
tussen dromerigheid en melancho
lie. De ogen kijken nergens in het
bijzonder naar, zijn niet op iets ge-
focusd, maar staren langs de toe
schouwer heen de onbepaalde
ruimte in. Daardoor ontstaat een
effect van ongrijpbaarheid en stilte.
Voor Hélène van Stralen zijn ogen
ontzettend belangrijk. Vaak schil
dert ze die daarom groter dan ze in
werkelijkheid verhoudingsgewijs
zijn. 2e lijken slechts in schijn een
doorkijkje in de binnenwereld van
de vrouw te geven, maar achter de
Ogen zijn de vensters van de ziel.
Is dat nou echt zo? De beeldspraak
is al stokoud en menig dichter uit
de klassieke oudheid heeft de ver
gelijking gehanteerd. Maar het zou
natuurlijk ook kunnen zijn dat
ogen helemaal geen doorkijkje ge
ven in de zieleroerselen van de be
zitter, maar slechts spiegelen wie in
die ogen kijkt. Kwestie van uit
gangspunt, doch dat ogen voor het
menselijk gezicht ontzettend be
langrijk zijn staat buiten kijf. Hélè
ne van Stralen exposeert in de
Vlaardingse galerie/artoteek eeir
aantal vrouwenportretten waaruit
dat eens te meer blijkt.
Hélène van Stralen (1944) studeer
de aan de academie voor beeldende
kunsten in Rotterdam. Zij expo
seerde tot nu toe in onder meer
Rotterdam, Dordrecht, Amsterdam
en Eindhoven. Verder deed zij en
kele keren mee aan de grote groep
stentoonstellingen in het stedelijk -
museum van Schiedam, Salon der
Maassteden. De tentoonstelling in
de artoteek laat voornamelijk pas
telschilderijen zien, portretten.
Die portretten in de artoteek heb
ben zonder uitzondering een vrouw
Hélène van Stralen, Blond haar,
pastel.
irissen zit niets. Ze zijn wat ze uit
drukken; onbepaaldheid, niets,
maar tegelijkertijd vormen ze ook
de essentie van het gezicht.
Kijk bijvoorbeeld, wat er gebeurt
als Hélène van Stralen door een
heel kleine ingreep een van beide
ogen wat kleiner maakt, zoals bij
„Blond haar". H etgezicht vande
jonge vrouw wordt een èh v al
kwetsbaarheid.
De portretten die Hélène van Stra
len in de artoteek exposeert zijn ei
genlijk geen portretten. Nergens
doet ze een zichtbare poging om
iets van individueel karakter uit te
beelden, want daar lijkt het haar
niet om te gaan. Zij heeft„slech-
ts"geprobeerd aan de hand van
deze vrouwen, merendeels in de
leeftijdsgroep van Hélène van Stra
len zelf, een algemeen gevoel, een
diffuse sfeer, die voor haar wellicht
essentieel is, vorm te geven. Die
vage, onnadrukkelijke ervaring
van bijna niets, eigenlijk wel een
beetje typerend voor de dertigers
van deze tijd (vergelijk ook de hui
dige literatuur van 'Kellertdonk,.
Kooimans en Matsïers, waar het
om een beschrijving van de leegte
gaat), heeft zij heel mooi weten te
schilderen. De expositie is nog tot 5
januari te bezichtigen.
Jan Hendrik Bakker
Boudewijn de Groot is bezig
aan een Ilinke come-back.
Zijn optreden onlangs in het
Schiedamse zoldertheatertje
De Teerstoof schijnt zo be
vallen te hebben, dat de
man voor vier maal is terug-
geapplaudiseerd. Deze
maand, 26, 27, 28 en 29 de
cember treedt de vroegere
minstreel vanaf 21.00 uur op
voor het publiek van de
Teerstoof met het program
ma Concert 11
Het zijn twee amateurschilders
die, 2oaU ze zèif zeggen „schil-
deren omdat ze-het niet laten
kunnen". Dat zulks meer is
dan grootspraak, mag blijken
uit het enorme aantal schilde
rijen dat tot en met 29 decem
ber in de Maassluise Rozenhof
aan het publiek wordt ge
toond. Zo'n zestig iri het totaal.
Alle van 1979. Piel'de Goedé
en Leen Dijkshoorn, twee
Vlaardingse vrienden, zijn er
na hunpensionering niet
werkeloos bij heer gaan zitten.
Integendeel. Waar ze in hun
vroegere leven nauwelijks aan
toekwamen („Hoewel ik toch
mijn hele leven tussen de
buten door geschilderd heb."
zoals Leen Dijkshoorn het
zegt), daarvoor hebben ze nu
eindelijk de tijd.
Voor wie van stadsgezichtjes
en landschappen.houdt zal de
expositie zeker aantrekkelijk
zijn. Een groot deel van de ex
positie wordt in beslag geno
men door afbeeldingen van
landschappen uit het gebied
rond Maailand. Vooral Leen
Dijkshoorn haalt.daar zijn in
spiratie; Piet de Goede lijkt
wat minder gebonden aan de
geografische kaart, van hem
hangen er ook schilderijtjes
die niet-Nederlandse land
schappen tot onderwerp heb
ben. Maar het merendeel van
de schilderijen laat toch de
kijk van de schilders op hun
eigen omgeving zien, >Je zoekt
graag de piekjes van je jeugd.
Het is een beetje nostalgie,"
herhaalt Leen Dijkshoorn
steeds. En Piet de Goede, tij
dens de opening van hun ex
positie vrijdagavond: „We zijn
verliefd op Maasland."
Het werk van Leen Dijks
hoorn heeft voor- een land
schapschilder eèn nogal on
stuimig karakter. Hij zet zijn
verf er dik op en heeft een
uitgesproken voorkeur voor
een beperkt aantal kleuren.
Meer dan om een natuurge
trouwe nabootsing gaat het
hem, zoals hij zélf zegt, „om
het leven dat er in moet zit
ten". Reden Waarom hij Karei
Appel, een abstracte, schilder
die toch wel heel: Ver af staat
van de onderwerpen die Leen
zelf kiest, kan waarderen,
„Appel heeft temperament,
no'n fijnschilder (dé neo-realis-
ten die de werkelijkheid soms
meer dan natuurgetrouw vol
gen) niet, daar zit geen leven
in." Behalve landschappen
hangt er in de Rozenhof ook
een groot aantal stillevens van
Dijkshoorn, voornamelijk va
zen met bloemen.
Piet de Goede is minder op
een bepaald onderwerp gefi
xeerd. Hij schildert zo'n beetje
alles waar zijn oog op valt. Dat
kunnen twee hondjes zijn,
vastgebonden aan een afval-,
bak voor een; winkel, een oud
venster, een imponerend land
schap, een spinnekop met een
oud „rotkozijn". „In elk ding is
wel iets moois te ontdekken,"
licht hij toe. Dat moois wil hij
graag.laten zien. „Waarom ex
poseren wij? Omdat we plezier
in schilderen hebben. Dat wil
len we laten zien."
De twee Vlaardingers zijn
overtuigde amateurs. In het
professionalisme hebben ze
niet zoveel vertrouwen. De
term staat hun een beetje te
gen en garandeert geen kwali
teit „Neem nou Verméer, die
had er toch ook een herherg
bij!" illustreert Leen Dijks
hoorn hun houding. En Piet
de Goede; „Wat Picasso in het
begin deed, dat was toch zon
beetje hetzelfde als wij nu
doen, hè Leen9
De tentoonstellingsruimte is
geopend van maandag tot en
met donderdag van 15.00 tot
17.00 uur en van 19,00 tot 21.00
uur, verder Zaterdagmiddag en
tweede kerstdag van 15.00 tot
17.00 uur.
Jan Hendrik Bakker
Piet de Goede en Leen
Dijkshoorn... exposeren om
dat we plezier in schilderen
hebben...
rp
'/-•
ÜB
v. ■"i.j
i