HSRH5SB Toekomst Gewestelijk Orkest blijft onzeker RIET Kapitein Rob Carol Catalijn Claes David Porcelijn: Same a werking Residentie Orkest is onmogelijk Ze spelen liever Brahms dan Stock- housen' ■lil! WOENSDAG 16 JANUARI 1980 VP/SC/WW j Gi TE2U5 I'S AP je VOCEL CSSeeVAAT Ekl VAL ME UET LASTJC, E*J iit ZEI U TOO-i JUCTÏCXJW/ GAR K kJOO»T EEU AUTO CEmAD UcB ULLUE. V-AUIAKXEU MET JE VOGEL esSESVATEU MAJCÊU Mt DE MtdJS&J t£BS£kl EEU CêSESVAJAT LCOx». U1ET De K3SSLS. GATECyg» n^a -e cfQSki afdbujg Eu Ca vau de MiJA/S -AF; r: 0 3452 Wat Bob heeft zien aankomen gebeurt; een der bladen van de propeller komt -i aarja»- king met de takker vo** een' boom en het toesta k< op zijn neus terecht en wordt grotendeels vernield. Bob, Bas en John springen in het on diepe water en rennen zo snel mogelijk naar het wrak. 0e piloot klimt er uit, maar er zit nog iemand in het toestel klem. Gelukkig is er geen brand uitgebroken, maar de helikopter heeft nog heel wat benzine aan boord en boven dien zinkt het toestel lang zaam maar zeker in de mod der weg. De drie vrienden zwoegen ais paarden en ten slotte slagen zij er in ook deze man te bevrijden. De twee geredden worden dan aan boord van de „Waterjuf fer" gebracht, waar zij wat op verhaal kunnen komen. Aan haar schouders schudt Goosen Roel;en zacht jes heen en weer en het is of hij a! zijn bloed terug voelt .vloeien naar zijn hart als hij dat wanhopige meisjesgezicht ziet, omdat ze de waarheid ineens niet kan doorgronden, omdat de kern daarvan een stinkend verleden openscheurt van twee mensen die met hun gruwelijke zonden in verbor genheid wilden leven. Ze had den gehuicheld met de liefde en dag in dag uit hadden ze geworsteld met zichzelf, om dat het verleden nooit los ge laten had en als een keten om hun voeten lag zodat ze alleen maar voort konden strompelen, hunkerend naar hun bevrijding die nooit zou komen. In plotselinge innerlijke razer- nij slaat door hem heen, Jo- tijn is de schuld van alles. Vanaf het begin dat ze hier kwam heeft ze met zoet ge fleem, uitgekookte krijgslisten en wederzijdse stokerij alles en iedereen tegen elkaar op gezet en ze deinsde zelfs niet terug voor het meest gruwelij- ke. Zelfs haar eigen dochter heeft ze jarenlang bedrogen.* Als een wanhopig stukje mens staat dat kind nu voor hem. Als .een machteloos ge marteld klem diertje. Hij weet zo gauw geen woorden om haar te troosten, misschien was het toch beter geweest als hij had gezwegen. Maar dan was hij haar zeker kwijt geraakt en dat kan hij niet verdragen. Ze is voor hem het dierbaarste in zijn leven, als een heilige die niet van haar troon gestoten mag wor den zodat hij elke dag ge knield voor haar kan liggen. Maar liever sterft hij dan haar met die Donte Keuris te laten trouwen. Die schooier. die de moed heeft gehad zijn vuile handen naar Roelien uit te steken en haar te nemen omdat hij daar zijn kans in zag. Maar als hij dacht daarmee te hebben gewonnen heeft hij het mis. Hij Goo sen Covers zal vechten tot hij geen adem meer heeft, nooit en te nimmer staat hij zijn kostbaarste buit af. De nog steeds gekwelde uit drukking op het meisjesge zicht geeft Goosen een plotse linge haat tegen alles en ie dereen. het ruisen van het riet en het snateren van een paar wilde eenden dringen nauwelijks tot hem door. 't Is of hij door een grote lege ruimte loopt waar hij nergens houvast heeft. Waarom be grijpt Roelien het niet, voelt ze die hechte band niet zoals hij die voelt? Tranen, maar nu van verdriet en razernij kroppen in zijn keel als hij de donkere wanhopige ogen van Roelien ziet. die nog steeds langs hem heen staren. Zegt hij haar dan helemaal niets, ze is toch zijn kind? Hij gaf haar toch het leven? Is haar haat dan zo onmenselijk groot dat de gedachte daar aan alleen maar afschuw in haar oproept, zodat ze hem als een waardeloze nietsnut wel dood kan trappen? Mijn God, dat kan toch niet waar zijn? Ontzetting perst ineens het zweet uit Goosens voor hoofd vandaan. Het niet be grijpen is legen zijn hardnek kige oproerige natuur. Ze zal het moeten begrijpen zoals hij en Joüjn. er is geen ontko men meer aan. Roelien zal het aanvaarden. Woedend valt hij tegen haar uit: „Verdom me meid. doe je bek toch open en sta niet als een lam zak voor je uit te staren alsof het je niet interesseert." Uitgave: SIJTHOFF PERS QV Deze krant verschijnt in het gebied Nieuwe Waterweg noord (van Schiedam tot Hoek van Holland) en is uitslui tend verkrijgbaar in combinatie met het Rotterdams Nieuwsblad (in Maassluis eveneens in combinatie met de Haagsche Courant of Het Binnenhof). REDACTIE j Chef: Henk L. Lam bregtse Redactie Schiedam: Kor Kegel, Richard Stomp en Hans Dalmeijer. Redactie Vlaardingen: Paul Houkes, Jan Hendrik Bakker en Jan Geert Majoor. De redactie van de Schtedamsche Courant is gevestigd aan de Broersvest 3a, tel. 262566 en 2660*6 3100 AC (postbus 137), 3111 EA Schiedam. Bij afwezigheid: 010- 350557/349754. De redactie van Het Vlaardings Dagblad en Nieuwe Waterweg Courant is gevestigd aan de Brede Ha venstraat 6. lel. 343229 en 352066. 3130 AC (Postbus 110), 3131 BC Vlaardingen. Sportredactie: Bas v.d. Berg en Emile Schelvis (Vlaardin gen, tel. 345209). Berichten voor de redactie kunnen per telex worden door gegeven. Telexnummer 32177 PLAATSELIJKE CORRESPONDENTEN 3155 TC Maasland: Simon van Zuilen. Diepenburchstraat 34. tel. 01899-16143 3151 PD Hoek van Holland: Leen van Ooijen, Mahustraat 135, tel. 01747-2604 ABONNEMENTEN Opgave van abonnementen kan geschieden op de volgen de adressen: Broersvest 3a, 3111 EA Schiedam, (tel. 010- 268091) en Brede Havenstraat 6, 3131 BC Vlaardingen, (tel. 010-354525. b.g.g. 35*587) Voor inlichtingen over administratie en abonnementen kan men verder terecht bij het Rotterdams Nieuwsblad, tel, 010-144144 KLACHTENDIENST Dagelijks van 18.00 tot 19.00 uur en zaterdag tot 18.00 uur. Rotterdams Nieuwsblad, tel. 010-144144. Haagsche Courant, tel. 070-624562. Het Binnenhof, tel. 070-624562 NABESTELLEN FOTO'S Geplaatste foto's kunnen telefonisch worden nabesteld tussen 14.30-15,30 uur. Tel. 010-144.144. ADVERTENTIES Advertenties kunnen worden opgegeven op tei.nr. uiu- 340353. ..Het idee dat het Residentie Orkest en het Gewestelijk Orkest moeten worden samengevoegd is belachelijk. De doelstellingen van beide ensembles lopen daarvoor op teveel fronten uiteen. Bovendien verschilt de men taliteit van beide gezelschappen zo sterk, dat samen werking onmogelijk moet worden geacht'*. In zijn eerste commentaar reageert David Porcelijn, ar tistiek leider van het Ge westelijk Orkest, met grote felheid op het rapport 'Sym fonie-orkesten in Nederland, bezetenheid in dienstver band', dal door de Federatie van Kunstenaarsverenigin gen vorige week openbaar is gemaakt. ïn een uitgebreid boekwerk geeft de organisatie haar visie op een in hun ogen gewenste toekomst van het vaderlands orkestenbestel. De Federatie acht de samenvoeging van het Residentie Orkest en Geweste lijk Orkest noodzakelijk en vindt dat laatstgenoemd en semble het aantal koorbegelei dingen moet terugbrengen van veertig naar twintig. Deze adviezen gaan lijnrecht in tegen de officiële erken- ning, die het Delftse ensemble drie jaar geleden van het mi nisterie van CRM voor haar werk kreeg toegewezen. Een frustrerende zaak voor het or kest, dat nog altijd hoopt op de uitvoering van de door Van Doom in 1976 gelanceerde nota Orkestbestel. Daarin wordt immers aangedrongen op grotere financiële steun aan het gezelschap, dat een belang rijke educatieve en sociaal-cul turele functie in Zuid-Holland vervult. Sinds 1976 heeft het Geweste lijk Orkest het financieel met gemakkelijker. maar juist moeilijker gekregen. De z<7 noodzakelijke uitbreiding van zevenendertig naar veertig or kestleden is niet van de grond gekomen en onlangs nog kon digde de provincie aan de sub sidie aan het Delftse gezel schap te 2ullen besnoeien. Hierdoor ontstaat een hopeloze situatie, omdat de onlangs ge starte pensioenregeling voor de orkestleden Op de tocht komt te staan. De zakelijk leiders van het Gewestelijk Orkest, Detlev Weers en Franklin Boon, wil len deze weck het eerder ge noemde rapport uitgebreid on derzoeken. Dat is nodig, omdat minister T, Gardeniers van CRM al heeft aangekondigd dat ze de aanbevelingen uit het rapport zeer zeker ter har te zal nemen. De zakelijke lei ding van het Delftse gezel schap heelt veel moeite met de participatie van CRM bij de sa menstelling van het rapport. Niet alleen financierde het mi nisterie het onderzoek, maar ook werd intensief meege werkt aan de samenstelling en de presentatie ervan. Franklin Boon: ..Alleen daar om al kan in geen enkel op zicht sprake zijn van een onaf hankelijk. objectief en waarde vrij rapport. Het onderzoek is in grote haast gedaan waar door het resultaat onvolledig is en fouten bevat. Waarom dan die haast? Ik vermoed dat het ministerie druk heeft uitgeoe fend, omdat het binnenkort met alle betrokken partijen gaat praten. En met zo n rap port staat de minister natuur lijk sterker". Door de economische terug gang in Nederland moet op de rijksoverheidsuitgaven wor den besnoeid. Het is nu we! duidelijk dat de minister van mening is. dat ook de vader landse orkesten een bijdrage moeten leveren aan de bezui nigingen. Daarbij moeten im populaire beslissingen worden genomen en dus staat de mi nister voor de moeilijke taak om de kortingen aanvaardbaar te maken. Door de recente ontwikkelingen leeft bij het Gewestelijk Orkest, maar ook bij andere betrokkene partijen, de indruk dat de minister het rapport gaat gebruiken om een deel van haar verantwoorde lijkheid af te schuiven op de Federatie van Kunstenaarsve renigingen. Het is nog niet duidelijk welke consequenties het rapport voor Het Gewestelijk Orkest in actie. het Gewestelijk Orkest zal hebben, omdat de conclusies van de samenstellers Hans Onno van den Berg en Sytze Smit een adviserend karakter hebben, David Porcelijn is echter bang dal de minster veel aanbevelingen zal over nemen. ,.En dat zou een ramp zijn. Het onderzoek is zo slecht voorbereid en slecht gemoti veerd. dat ik werkelijk hoop dat niemand de bevindingen serieus neemt. Sommige passa ges zie ik als gezwam. Toch zijn mede daarop de uiteinde lijke conclusies gebaseerd". De artistiek leider onderbouwt zijn mening met de medede ling dat het draagvlak van het rapport te smal is. „De onder zoekers hebben hun ideeen omtrent het Gewestelijk Or kest gebaseerd op jaarversla gen uit 1976. Maar dat is vier jaar geleden en in die periode is er bij ons ontzettend veel ge beurd, Waarom hebben ze met de moeite genomen om met ons te komen praten? Dat is toch wel het minste wat we van het duo hadden mogen verwachten". Volgens zakelijk leider Detlev Weers bevat het rapport ook tegenstrijdige aanbevelingen. „Eerst wordt gezegd dat het Gewestelijk Orkest het aantal koor begeleidingen moet terug- door Oscar van der Kroon brengen van veertig naar tien en later wordt de werkwijze van ons gezelschap als voor beeld gesteld voor een goede samenwerking tussen koren en orkest. Wat moeten we daar nu van denken?". In tegenstelling tot David Por celijn stellen beide zakelijk lei ders zich voorlopig nog gere serveerd op. Detlev Weers: „Dit rapport is een aflevering van een lange reeks. Ik hc-b afgeleerd me er druk over te maken. Vooral omdat niet dui delijk is wat de minister ervan zal overnemen. We zullen het in ieder geval wel uitgebreid gaan bestuderen, want daar voor hebben we nog niet de gelegenheid gehad. Ik hoop wel dat de mensen uit het veld (de scholen en koren-OvdK) n u ook eens zuilen ageren. Het rapport bevat immers vooral voor die betrokken een be dreiging". Franklin Boon spreekt zyn twijfels uit over de organisatie, die het onderzoek en rapport heeft gemaakt: „Kort na de oprichting van de Federatie slapten vertegenwoordigers van musici, dansers en toneel kunstenaars uit de organisatie, omdat ze het niet eens waren met het gevoerde beleid. Ze richtten toen zelf een aantal vakbonden op, waarvan de NVV de belangrijkste is. Wat' ik nu niet begrijp is dat een Federatie, waarin de musici dus al lang niet meer zijn ver tegenwoordigd, toch meent met een rapport te moeten ko men. Bij het onderzoek is geen sprake van een inbreng van het NVV, maar wel van de veel kleinere Nederlandse Toonkunstenaars Bond (de2e organisatie vecht de strekking van het rapport aan-OvdK). Hoe kan dit allemaal? Wat ik verder ook niet begrijp is, dat ze rnct slechts twee regionale orkesten hebben gesproken. Dat is toch veel te weinig! De samenstellers spreken wel oor delen over het werk van het Gewestelijk Orkest uit. maar ze zijn niet bij ons op bezoek geweest." „Ik wil niet de suggestie wek ken dat, wanneer ze wei n>et ons hadden gesproken, het rapport er totaal anders had uitgezien. Maar ze hebben bij voorbeeld uitspraken gedaan over deeltijdcomracten en de mocratisering binnen orkes ten, waarmee wij veel erva ring hebben. De samenstellers hebben ook nauwelijks kennis go»* omen van onze activitei ten. want anders hadden ze stellig wel meer dan een regel gesel, reven over de samenvoe- Artistiek leider David Por celijn: „Mentaüteitsverschil tussen Residentie Orkest en Gewestelijk Orkest te groot voor samenwerking" ging met het Residentie Or* kest." David Porcelijn, artistiek lei der van het Gewestelijk Or kest. over die geadviseerde sa menwerking: „Zoiets is onmo gelijk. Kijk, het Residentieor kest is eèn op zichzelf gericht gezelschap. Het geeft concer ten en heeft een eigen publiek Het Gewestelijk Orkest stuud zijn activiteiten veel meer in een sociaal-culturele en educa tieve richting. We begeleiden koren, adviseren in het arte* tiek beleid van koren en ver* zorgen informatieve program ma's voor scholen. Kortom, we zijn een dienstverlenend or kest. Dat vraagt om een zekere mentaliteit van de muzikant- In di. eerste plaats is een grote flexibiïite;- gewenst, maar vooral oov <Je bereidwilligheid om de ambitie in beperkte mate ondergeschikt te maken aan het belang van het koor. Vandaar dat gerenommeerde orkesten soms nog wel eens neerkijken op ons werk. Hel zal duidelijk 2ijn dat een fusie bij zulke 'egenstrijdige invals hoeken onmogelijk is. Het Re sidentie Orkest wil momenteel niet meer dan vier koorbege leidingen per jaar doen. Dal zegt toch wel iets over de mentaliteit. Ze spelen nu een maal liever Brahms dafl Stockhouscn".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 2