'p-'A m. %a J3 De Johannes Passion m pyj.* 1 Gewestelijk Orkest viert voorjaar te vf/'l Bronzen vrouwen - kopjes 'MA -1 r v ri W'-r- i K - 1 s'-rvcJ Cultuur deze week Oliebol en cultuur Poëzie in woord en beeld 8 maart in Grote Kerk Maassluis f r.v PSWcg Sëiɧ tl' m p H4"'" 'si r T-^r^r kjK-- f donderdag 6 maart 1980 VD/SC/WW A O ,'l i 1 r' J li <X -i\ m" W?r. ar0f>:~ r I r V .'s P Een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur uit de regio. Reacties en berichten graag vóór dinsdag 12.00 uur, naar het adres van deze krant, postbus 110, Vlaardïngen (t.a,v. J.H. Bakker), tei. 010 352050. film ozobleu maassluis, pres. steynstr. 2, 7 maart, 20.30 uur, lindsay andersons if - b'bwana vlaardingen, hoflaan, 9 maart, 21.30 uur, ettore scola, una gior- nata particolare, met marcello mas- troianni en sophla loren. exposities stedelijk museum schiedam, hoogstraat 112, vanaf 26 januari, hans landsaat, schilderijen, tekeningen en grafiek, te vens overzichtstentoonstelling van alle schenkingen van vrienden van het ste delijk museum. 10,000 jaar wonen m het maasmondgebied, opening 26 janu ari, 11.30 uur. dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur, zondags van 12.30 to 17,00 uur - artoteek vlaardingen, oosthavenkade 8, vanaf 7 maart, poézie in zeefdruk, matty langbroek en robbert boer, vrij dagavond opening met dichtersmani- festatie, aanvang 20.15 uur, maandag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur, vrijdagavond tot 21.00, zaterdag 10.00 tol 17.00. - galerie de duig vlaardingen, smalle havenstraat 13, willem van 't riet, wim hey, rieke bunnik, schilderijen, teke ningen en bronzen, donderdag 19.00 tot 21.09, vrijdag 14.00 tot 17.00 en za terdag 13 00 tot 17.00 uur - gemeentemuseum maassluis, zuïddijk 16, vanaf 22 februari, historische ten toonstelling, moeder en dochter (maas land en maassluis) dinsdag t/m zondag 14.00 tot 17.00, donderdagavond 19.00 tot 21.00 uur- - hollandiagebouw vlaardingen. vanaf 14 maart, 10.000 jaar wonen in water weggebied. - visserijmuseum vlaardingen, westha- venkade 53, vanaf 9 november, exposi tie over het nederlandse visserskind van 1860 tot 1920. - permanente exposities verder in vlaardingen: archeoruimte (oosthaven kade 42), streekmuseum jan anderson (kethelweg 50) en visserijmuseum (westhavenkade 53/54); in maassluis: nationaal sleepvaartmuseum (hoog straat 1) cn gemeentemuseum (zuiddijk 16); in schiedam; coóperauemuseum (kethelstraat 10) theater 't nieuwelant vlaardingen, goudsesin- gel 87a, 6 maart, 20.30 uur, cabaret groep stront en vervelend. - triangel vlaardingen, fransenstraat, 7 maart, 20.00 uur, friese vereniging lyts bigjin, blijspel „de joun fen de langste dei" - de teerstoof schiedam, nieuwstraat 12, 8 maart, 14.30 uur, kindervoorstel ling, clown woudi. - stadsgehoorzaal vlaardingen, 7 maart, 20.15 uur, marijke en sieto hoving, viva europa. 13 maart, 20.15 uur, frans halsema, je moet er geweest zijn. muziek - oude lijnbaanhal vlaardingen, baan- Straat 4, 6 maart, 20.15 uur, vooijaars- concert gewestelijk orkest. - grote kerk maassluis. 8 maart, 20.15 uur, uitvoering johannes passion. - ojc vlaardingen, zomerstraat, 12 maart, 21.00 uur, session van diverse muzikanten. - b'bwana vlaardingen, hoflaan 12, 7 maart, 23.00 uur, amerikaanse gitarist mr. barret ontmoet sandy stolz (bas) en dick lemaire (drums); 8 maart, 22.00 uur, jazz van muzikantencollectief gili- us' haagsch hofje - grote kerk vlaardingen, iedere don derdag 12.45 tot 13.15, lunchconcert van vaste organist aad zoutendijk Arij Maarleveld, Vlaardmgens cul tuurwethouder, heeft het op het op bouwwerk niet zo begrepen. Als het om verdeling van de centen gaat is de cultuur nu eenmaal een stiefkindje. „Anderzijds wil ik keihard vaststellen dat de overheid wel veel geld beschik baar stelt voor opbouwwerk. Dat is een zeer masochistische bezigheid, want vervolgens steunt het opbouw werk alle mogelijke aküegroepen die bijvoorbeeld oliebollen uitdelen." Al dus de wethouder tegenover de leden van de culturele raad. „De omgekeerde lach" heet de poëzie manifestatie die morgen in de Vlaar- dingse Artoteek wordt geopend. Treu rige titel, hoor. De manifestatie zal een kleine expositie begeleiden van zeef drukken van Matty Langbroek en Robbert Boer. Kunstenaars die zich ook op het gebied der letteren bege ven. Naast deze twee zullen Jana Be- ranova, Jos van Hoog, Pieter Scholten en Adriaan Soeteman de tentoonstel ling morgenavond om 20.15 uur met voordracht uit eigen dichtwerk ope nen, Vrijdag 21 maart, het begin van de lente, zal de manifestatie nog eens worden 'overgedaan. Tesamen met de Mat- thaus Passion vormt de Johannes Passion een van de indrukwekkend ste muziekstukken van ons werelddeel. Johann Sebastian Bach compo neerde de evangeliever kondiging in 1723. Bach was, zoals bekend, een zeer gelovig man, het be tekent echter niet dat zijn Johannes Passion alleen de gelovige mens aanspreekt. Hoewel al in de vierde eeuw het lijdensverhaal in de kerk dienst werd gereciteerd (ver halend gezongen), begon men in de twaalfde eeuw met een soort rolverdeling tussen de drie voorgangers waardoor het geheel levendiger werd. Gelei delijk aan veranderde daarna de vorm; was er in het verhaal sprake van „het volk", dan zongen de drie tesamen en tenslotte was het maar een kleine stap om deze gedeelten te laten uitvoeren door een koor. Later zal zich, onder in vloed van de opera, daarnaast ook nog een vertellende zangs tem ontwikkelen, die het ver haal als het ware declameert. Deze recitatie ve zangwijze wordt in de Johannes Passion door een tenor gevolgd. De in het Johannesevangelie voorkomende woorden van Christus worden muzikaal weergegeven door een bas, af gewisseld door andere solos temmen of door het koor. Bachs muzikale lijdensverha- J.S. Bach, In talloze kerken zal deze maand zijn passiemuziek te horen rijn. len zijn niet gemaakt om te worden uitgevoerd in grote concertzalen en met grote ko ren en orkesten; zij waren be stemd om tijdens de kerk dienst te worden uitgevoerd. Bach wilde de gelovige mens direct aanspreken tijdens de eredienst. Vandaar dat Bach in de Johannes Passion de van ouds in de protestantse kerken bekende kerkliederen, de Ko ralen, heeft opgenomen. Het is verheugend dat ook dit jaar in Maassluis weer de gele genheid wordt geboden één der passionen van Bach te be luisteren en wel in de daar voor uitermate geschikte Gro te Kerk. Het evangelieverhaal wordt gereciteerd door de te nor Harry Geraerts, die op so bere wijze wordt begeleid door een klein kerkorgel (Henk Cuppers) en een gamba (Kees Limburg). De in het evangelie door Christus gesproken woor den worden vertolkt door de bas Hans Smout; de reacties van het volk op de gebeurte nissen uit het lijdensverhaal worden in acht aria's gezongen door de sopraan Coby Dijk, de alt Maria Huizinga, de tenor Robert Coupe en de bas Harry van der Kamp. De koren van het volk, de krijgsknechten en de Joden worden gezongen door het Kamerkoor Muziek centrum Delft; de algehele lei ding is in handen van dirigent Cees Rotteveel. Grote Kerk Maassluis, zaterdag 8 maart, aanvang 20.15 uur, kaarten ƒ10 verkrijgbaar bij onder meer VW stadhuis. Het zijn er niet veel, vijt stuks hooguit, maar alleszins waard om gezien te worden: de bronzen vrouwenkopjes van Rieke Bun- nik, De beeldhouwster exposeert in de Vlaardingse galerie De Duig, Tussen de bedrijven van het schilderende manvolk Wim Hey en Willem in 't Riet door. Dit bronzen kopje is getiteld „Leatitïa". Het Gewestelijk Orkest timmert de komende weken weer druk aan de weg. Behalve de gebrui kelijke Delftse lunchpauzecon certen staat er nu ook een serie voorjaarsconcerten op het pro gramma. Vanavond komt het or kest daarmee in de Vlaardingse Lijnbaanhaltcn, aanvang 20.15 uur. Op 12 maart start het orkest bovendien een tournee door Zuid-Holland: Rotterdam, Den Haag, Hulst, Poortugaal, Scheve- ningen, Zoetermeer en Vlaardin gen komen allen aan de beurt Het voorjaarsconcert heeft een firogramma dat uit vier onderde- cn bestaat. Onder leiding van di rigent Joop van Zon worden voor de pauze „Le Calif de Bagdad" van Francois Adrien Boieldieu en een aantal Slavische dansen van Antonin Dvorak ten gehore gebracht- Na de pauze volgt „Sui te de trois morceaux pour flüte" van Benjamin Godard en een Pa rade van Enk Satie. In het stuk van Godard zal de nieuwe fluitis te van het Gewestelijk Orkest, Machiko Takahashi, de solopartij voor haar rekening nemen. Naast de muzikale kant van het optre den komt ook het visuele aspect aan bod. De balletgroep van de Scapino Dansaeademie zorgt voor enige lichamelijke intermezzi. Dit concert begint om kwart over acht. Overheid bemoeilijkt verkoop van kunst Rotterdam „Wie in Nederland kunst koopt betaalt er meestal teveel voor. Met name voor creaties van jonge kunstenaars, die aan het begin van hun carrière staan, worden te hoge prijzen berekend. Debet aan deze si tuatie is de BKR, de Beeldende Kun stenaars Regeling, ook wel de contra prestatie genaamd. Deze regeling, door de overheid in het leven geroe pen om de kunstenaar in moeilijke tij den toch financiële zekerheid te ver schaffen is uitgegroeid tot een melk koe. Naar mijn mening is deze rug gesteun, hoe goed bedoeld ook, niet alleen van fnuikende invloed op het prijzenniveau van de hedendaagse kunst, maar ook op de creativiteit van de kunstenaar". Aan het woord is Wouter Bettink (31), galeriehouder te Deifshaven. een van de meest pittoreske gedeeltes van Rot terdam. Zijn beroep, het verkopen van kunst, definieert hij ais een hobby die uiterst professioneel bedreven moet worden, zeven dagen per week en vier entwintig uur per dag. Overdreven? „Misschien wel", geeft Bettink toe, „maar bij het verkopen van kunst ko men zoveel zaken aan de orde dat een totale inzet noodzakelijk is. Als galerie houder ben je intermediair tussen kun stenaar en publiek. Die functie brengt met zich mee dat je je in twee leefwe relden moet kunnen verplaatsen. Kunst is immers een vorm van communicatie/ Het is de taak van de galeriehouder dat 'gesprek' tussen beide partijen open te houden. Ben activiteit waarmee je con stant bezig moet zijn. Zo niet. dan ga je in dit vak volledig de mist in". concurrent Bettink, overigens de jongste'galerie houder in de Maasstad, bewijst deze kernachtige uitspraak door de consta tering dat er van de aanzienlijke hoe veelheid galeries die een jaar of tien ge leden ais paddestoelen uit de grond schoten, slechts weinigen zijn overge bleven. „Onze grootste concurrent is de overheid, die met het instellen van de BKR. uniek in de wereld, de natuur lijke gang van zaken vraag en aan bod verstoorde. Voor de oorlog was de kunstenaar in Nederland qua inkomen afhankelijk van de smaak van het publiek. Een struggle for life. Immers het opbouwen van een 'naam' kost nu eenmaal tijd. Hoeveel kunstenaars worden pas, zoals het be kende spreekwoord zegt, na hun dood geeerd? In dit land. met zijn uitsteken de sociale voorzieningen diende, 20 vond de overheid, ook de kunstenaar in zijn veelal onzekere bestaan geholpen te worden". Bettink meent dat dit aan de ene kant wel een loffelijk streven was omdat de bijbanen die veel kunstenaars uitoefen den om van een bepaald inkomen ver zekerd te zijn een aanzienlijke hoeveel heid creativiteit opslokten. De BKR geeft de kunstenaar de mogelijkheid continu scheppend bezig te zijn. Wie zijn produkten niet direct op 'de vrije markt' kwijt kan verkoopt de creaties, die aan bepaalde eisen moeten vol doen, aan de Regeling voor een bepaal de prijs die gerelateerd is aan het mo dale inkomen. Aan de andere kant, zo is de stellige overtuiging van de galeriehouder, is het stenaar 20 nu Wouter Bettink: „Verkopen van kunst ia een hobby die uiterst professioneel bedreven moet worden". en dan in de knoei zit. Dat heeft een louterend effect op zijn werk. Hij 2al eerder geneigd zijn van de ingeslagen weg af te wijken om overnieuw te be ginnen. De BKR heeft de strijd voor het beslaan weggenomen. De eisen waaraan een kunstwerk moet voldoen om door deze instantie aangekocht te worden zijn he laas niet bijster hoog. Dat heeft nu niet- bepaald een gunstig effect op het kwa liteitsniveau en de prijzen die op de vrije markt berekend kunnen worden. In geen enkel ander land ter wereld zijn de bedragen voor het werk van een be ginnend kunstenaar zo hoog als hier". gevoel Omdat vrijwel geen enkele kunstenaar naast zijn creatieve arbeid over vol doende tijd beschikt om zichzelf te pro moten en zijn werk te verkopen niet iedereen is een Anton Heijboer is het bestaan van galeries van aanzienlij ke waarde. Via de galerie kan het pu bliek kennis nemen van oorspronkelijk nieuw werk, dat redelijk betaalbaar is. Het is de taak van de galeriehouder om jong talent op te sporen. Talent, dat zich in de loop der jaren dusdanig ont wikkelt dat het verkochte werk niet al leen zijn waarde behoudt, maar ook In waarde stijgt. Investeren in kunst is im mers voor velen een vorm van geldbe legging. „Het merkwaardige Is echter dat de term 'galerie' voor minder kapitaal krachtig publiek een drempelvrees op werpt. Men redeneert; 'het zal er wel duur zijn* enjje moet verstand van kunst hebben anders koop je er een kat in de zak'.,.Onzin", reageert Be ttink, „want wie in dit vak alleen maar werk verkoopt dat duizenden guldens op moet brengen prijst zichzelf uit de markt. En verstand hebben van kunst? Ach, veel belangrijker Is er gevoel voor te hebben. Zo gauw je een kunstwerk moet gaan uitleggen, ik noem dat de Pierre-Jansen-methode, is het mis. Je vindt iets mooi of niet. Zo simpel Is dat". Er is volgens de galeriehouder voor hem en zijn collega's een taak wegge legd om samen de hedendaagse kunst voor een breder publiek toegankelijk te maken. Maar helaas, zo is zijn ervaring, bestaat er onderling nog te veel haat en nijd. Ten onrechte, want iedere galerie heeft zijn eigen klantenbestand om de eenvoudige reden dat het tentoonges telde werk afhangt van de keuze van de galeriehouder. Deze subjectiviteit sluit concurrentie uit omdat ieder iets an ders te bieden heeft. Ondanks de con troverse binnen eigen gelederen is Be ttink enthousiast in de weer om over twee jaar een Dutch Art Fair in Rotter dam te realiseren, een manifestatie die gratis toegankelijk is voor het publiek en waar de diverse galeriehouders werk naar hun keuze exposeren. posters Een recente ontwikkeling die in de Ne derlandse kunstwereld van harte wordt toegejuicht is de toenadering die het bedrijfsleven tot de kunst zoekt. Een van de pioniers op dit gebied is de Am- robank die kunst aankoopt en aan het personeel In de filialen de mogelijkheid biedt het werk, dat in een depot wordt opgeslagen, zelf uit te komen zoeken om het een plaatsje in de vestiging te geven. Bovendien houdt deze bank re gelmatig exposities waar werk gekocht kan worden via de betreffende galerie houder. „Een prima initiatief", vindt Be ttink. Immers op die manier wordt de kunst naar het publiek toegebracht". Zeil kreeg de galeriehouder onlangs het verzoek van een makelaarskantoor om zijn gedachte te laten gaan over het plaatsen van kunst ïn hun onderneming. „Ik ben eerst eens met alle afdelingen gaan praten om te horen wat men mooi vond. ledereen was zeer enthousiast want men had inmiddels wel genoeg van de op spaanplaat geplakte posters waarnaar de hele dag gekeken moet worden. Feit is dat iemand meer tijd op de 'zaak' dan thuis doorbrengt, dus waarom dan niet iets inspirerends aan de muur naar eigen keuze. Het bedrijf valt zich geen buil aan de investering die immers in waarde stijgt, en boven dien kan een kunstwerk altijd nog als afscheidscadeau aan iemand die met pensioen gaat gegeven worden. Dat men ons als galeriehouders bij dit soort activiteiten inschakelt is in zekere 2in een doorbraak omdat daarmee onze taak als wegwijzer in kunstland niet al leen geaccepteerd maar ook gewaar deerd wordt". tf. ^7**7 j 'ui?-! jspjï 4 .■■iW' 4 fg; i l 's i. - - i kJ k-,:' - f,'- V

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 4