Ei, ei, tijd is gelij k aan zero Zwaarmoedigheid voor bij de cv Pentekeningen Zonnehuis Psychiater S tolk in debat over Liduina SSiSSllPSilPS Mmm1» - wUm MM lS§5^ Culturele raad Maassluis licht zichzelf door Met stip donderdag 17 «pril 1980 VD/SC/WW HP&W PÉaïi Een wekelijkse pagina vol informatie over knust en cultuur uit de regio, Eeacties en be richten graag vóór dinsdag 12.00 uur, naar het adres van deze krant, postbus 110, Vlaardingen <t.a.v. J.H. Bakker), tel. 010 - 352060, Op een actuele kwestie is de Schiedamse boekhandel In gesprongen: samen met de vereniging vrienden van het stedelijk museum in Schiedam wordt een boe kenweekavond gehouden over het zesde eeuwfeest van Liduina, de „heilige maagd" van Schiedam, die leefde van 1380 tot 1433. Voor de boekenavond, die dinsdag 22 april in het mu seum op de Hoogstraat wordt gehouden, hebben de organiserende boekhandela ren en de museumvrienden de Delftse psychiater P. J. Stolk uitgenodigd. Met een kritische hagiografie over Liduina wist Stolk vorige maand opzien te baren. Hij gaf in zijn boek een me- disch-psychiatrisch stand punt weer over het leven en lijden van Liduina. Stolk komt zijn analyse dinsdag toelichten en later op de avond is discussie met hem mogelijk, De toegang tot het museum is gratis. De boekenweekavond valt vrij vroeg in de periode, waarin het Schiedamse mu seum een tentoonstelling houdt over Liduina. Die ex positie wordt aanstaande za terdag geopend door stad sarchivaris drs G. van der Feijst, 's ochtends om half twaalf. „Rondom Liduina" heet de tentoonstelling, die tot 26 mei duurt. Heinz Mack, Sahara-sta tions, galerie Kunst*, Johan Willem Frisolaan 70, Vlaardingen, 18 april tot 11 mei, geopend: vrij dag van 19 tot 21 uur. za terdag en zondag van 1LOO tot 18.00 uur. „h-i, ei, het klopt. Tijd is beweging. Maar daaruit volgt dan tevens, dat tijd gelijk is aan zero/' liet Maarten Toonder professor Sickbock in een van zijn vroegere verhalen zeggen. Een citaat waarvan in het begin van de jaren zestig dankbaar gebruik zou worden gemaakt door de Nederlandse kunstenaars die zich verwant voelden aan de internationale Zero- of Nul-groep. Van een van de voormannen van deze beweging, de Duitse kunstenaar Heinz Mack, kan in de pasgeopende Vlaardingse galerie Kunst* vanaf morgen zijn zogenaamde Sahara-project bezichtigd worden. Een project dat alles met professors Sickbocks these over de tijd van doen heeft. Mack kan samen met zijn landgenoot Otto Piene en de Fransman Yves Klein be schouwd worden als de op richter van Zero. De bewe ging, waartoe later in Neder land ook mensen als Hans Verhagen, Armando en Hans Sleutelaar zich rekenden, probeerde halverwege de vijftiger jaren een nieuwe aanzet te geven tot een kumt die zich van het subjectieve wilde bevrijden. Helemaal opnieuw beginnen, zoals na de eerste wereldoorlog het dadaïsme dat ook wilde. Otto Piene in 1950 in een artikel in de Times Literary Supple ment: „De titel Zero was het resul taat van een maandenlang zoeken, maar tenslotte min of meer toevallig gevonden. Van begin af aan hebben wij de term niet gezien als een uitdrukking van hihilisme, of een dada-achtige kreet, maar als een woord dat de zone van stilte en van de zuivere mogelijkheden tot een nieuw begin aan moest geven, zoals bij de count-down voor een raketlancering. Zero is de on meetbare zone waarin de oude staat in een nieuwe ver andert." Maar anders dan in het da daïsme het geval was zijn Mack en Piene sterk gerient op de natuur. Niet de natuur van de oude romantische landschapschilders, maar de fysische werkelijkheid zoals de moderne natuurkundigen die hadden laten zien. Die fy sische werkelijkheid van licht, beweging, golven en ruimte te isoleren tot kunst voorwerpen en zo zelf tot kunst te verheffen, is een van de belangrijkste drijfve ren van de Zero-groep ge weest. Niet de expressie van menselijke emoties, waarmee in Nederland de vijftigers zich bezighielden, maar de gebeurtenissen in het grens gebied tussen mens en natuur was hun onderwerp. Het Saharaproject, dat Heinz Mduk *ond 1960 ontwierp, is een voorbeeld van de bijna kosmische belangstelling die deze groep van „nieuwe rea listen" voor de fysische wer kelijkheid voelde. Mack zelf in een toelichting op het project, sprekend over wat de sahara voor hem betekent: ,.De open en diepe ruimte, door geen horizon begrensd, is de vrije sfeer voor de blik van mijn ogen... In zulke ruimten breiden de helder heid van het licht en de vol ledigheid van de stilte zich constant uit. Door het licht krijgt de ruimte haar zinne lijkheid, haar sfeer, haar doorzichtigheid. Het licht doet de ruimte haar zwaarte verliezen. Rust geeft de ruimte haar zwaarte; door de rust wordt de ruimte hoor baar." Pseudo-wetenschappelijk ge zwets, vonden sommigen, maör Mack was het ernst. Hij probeerde die grote lichtende ruimte van de sahara te van gen in wat hij noemde „een kunstreservaat", voltrok de meest bizarre experimenten door Jan Hendrik Bakker en splitste het geheel op in een totaal van dertien saha- rastationnen, kunstobjecten die elk op zich een aspect van deze lichtruimte in beeld proberen te brengen. Het zijn deze saharastations die in ga lerie Kunst+ nog eens beke ken kunnen worden. Inmid dels is tot het optimisme van de Zero-groep, John Glenn die voor het eerst de ruimte exploreert, de belofte van on gekende mogelijkheden, het vruchtbare nulpunt, weinig reden meer. Dat wel. mu- £:Vvjfe NvnXx Een van de stations uit het Saharaproject van Heinz Mack. Heere Heeresma's „Zwaarmoedige vertellingen voor bij de centrale verwarming" verschenen niet alleen In druk, maar ook op het celluloid. In het gelijknamige fifmvierluik, dat zondagavond in de Vlaardingse sociëteit B'Swana, aanvang 21.30 uur, vertoond zal worden, figureert onder andere Johnny Kraaykamp. De avond daarvoor in B'Bwana een optreden van de jazzrock-formatie Fandango. De Vlaardingse kunstenaar Rob Kila exposeert tot 8 mei in de ontmoetingsruimte van het Zonnehuis, Dilleburgsingel 5, Vlaardingen, een collectie pentekeningen. Kila is ama teur. Toch is dat aan zijn werk niet te zien en daaruit blijkt zijn kunstenaarschap. Hoewel Rob Kila bij Eduard Wingen en Joop van Meel zijn aanleg voor het tekenen verder ont wikkelde, is hij toch voorna melijk een autodidact. Al doende echter bekwaamde hij zich in de techniek van de pentekening en heeft hij onder de pentekenaars een geheel ei gen plaats weten te veroveren. Zoals bijvoorbeeld blijkt uit zijn pointillistische techniek, waarbij hij door het zetten van onnoemelijk veel stippen een zekere vorm van kleurnuance in zijn zwart-wit tekeningen bereikt. Uit het geexposeerde werk valt bovendien te zien met hoeveel animo en liefde hij zijn tekeningen maakt. De fi guratieve tekeningen hebben een abstracte inslag. Hij weet zijn voorstellingen zo te teke nen dat een ieder 2e herkent, maar er tevens een dusdanige expressie in te leggen waar door het geheel meer is dan een nagetekende uiterlijke werkelijkheid. En dat is het aangename van Kila's werk: het is meer dan de tekening alleen. Soms vor men de tekeningen bijna be schrijvingen, Ieder onderwerp heeft wel een persoonlijke ge schiedenis als achtergrond. Vooral bij de portretten komt het karakter of de gemoed stoestand van de geportret teerde sterk naar voren. Ai met al is het een expositie ge worden waarop Rob Kila zijn veelzijdigheid in een groot aantal onderwerpen aan het publiek toont. De expositie is dagelijks te bezichtigen van 10.00 tot 20.00 uur. Rob Kila, portret, penteke ning. 'f-i iZU. De culturele raad van Maassluis heeft zichzelf doorgelicht. Het resultaat van dat, voornamelijk be stuurlijk gerichte zelfonder zoek is nu keurig in een kaftje gedaan en onder dc titel „Oase" de openbaar heid in geschoven. Opmer kelijk daarbij is dat het col lege van burgemeester en wethouders het lang met met alle conclusies eens blijkt te zijn. Het notaatje „Oase", dat samengesteld werd door een gelijknamige werkgroep bestaande uit de raadsleden Jaap van der Griend (PPR) en Robert Punt (PvdA) en een ambte lijk lid, wordt komende dinsdag in de culturele raad besproken. In de nota wordt aan het eind een aantal aanbevelin gen gedaan dat betrekking heeft op het functioneren van de raad als een com missie ex artikel 61. Zo stel len de schrijvers voor in de commissie met al te vee! raadsleden op te nemen om dat zulks het verloop van de discussie tussen de direct bij de cultuur betrokkenen zou blokkeren; één raadslid zou in principe voldoende zijn, beweren zij. Voorts merken ze op dat het voor zitterschap van de culturele raad niet noodzakelijk door een wethouder bekleedt hoeft te worden. Mocht dat laatste inderdaad niet het geval zijn dan acht men het wel redelijk dat de wethou der het recht heeft te allen tijde aan de vergaderingen deel te nemen. Daarnaast pleit de werk groep ook voor uitbreiding van de bevoegdheden van de raad. Zo worden bijvoor beeld de volgende sugge sties gedaan: de culturele raad moet op den duur de bevoegdheid krijgen het door de gemeenteraad vast gestelde subsidietotaai zelf over de verenigingen te verdelen, zelf de diverse ac commodaties te beheren en door de raad genomen be sluiten ten uitvoer te bren gen. De instandhouding van een aparte (raads-)commis- sie culturele zaken acht de werkgroep niet meer van zo veel belang. Het college van B en W heeft inmiddels laten weten het zeker met dat laatste op voorhand niet eens te zijn. Evenmin als de verdrijving van de wethouder van de voorzitterszetel van de cul turele raad overigens. „Maassluis, de Grote Kerk, het orgel; ze zijn roet elkaar verbonden en de een bete kent in feite niets zonder de ander." Het is de centrale zinssnede uit het program maboekje, waarmee de Maassluise orgelcommissie haar concertserie 1980 pre senteert, Een zeer informa tief boekwerkje trouwens. Behalve een programma- overzicht kan de orgeihef- hebber er gedetailleerde ge gevens in vinden over histo rische en andere wetens waardigheden die het grote, uit 1732 daterende Garrelsor- gel aankleven. Daarnaast ook wordt de geschiedenis van de Grote Kerk en opt bie_ fieèn van de belangrijkste organisten, onder wie na tuurlijk Feike Asma zelf, naar wie ook het program maboekje genoemd werd „Feike Asma speelt op eigen orgel". Jaap Kroonenburg en Koos Bons, en van de uit te voeren componisten. De con certen vallen steeds op de za terdagavonden. Het eerstvol gende staat gepland op 14 juni. Voor hen die van plan zijn de concerten regelmatig te bezoeken is het boekje een must. Het is voor ƒ1,50 ver krijgbaar bij de afdeling voorlichting van het Maass luise stadhuis. Maassluis even beknopt aan- Voorts korte biogra- Morgenavond in de Vlaar dingse stadsgehoorzaal, aan vang 20.15 uur, Ton van Duinhoven, Ellen Vogel, Bram van der Vlugl en Rita Marechal in „Het vege lijf*. Het stuk, dat naar men zegt aan het legendarische „Who is afraid of Virginia Woolf" doet denken, is gebaseerd op de confrontatie tussen vier mensen, twee echtparen, die ieder voor zich zo hun eigen ideeën hebben over hoe het leven het meest aangenaam kan worden doorgebracht. Een plot die het nodige be looft. Het stuk werd geschre ven door James Saunders. Gerard Braken, vaste or ganist van de Heilige Hart- kerk te Eindhoven, concer teert morgenavond, aanvang 20.00 uur, in de Grole Kerk van Vlaardingen. Het pro gramma bevat werken van Frescobaldi, Sweelinck en J.S Bach. Ook dit jaar is de jeugd- nmseum kaart weer te koop. De kaart, die wordt uitgegeven door de Neder landse Museum Vereniging, geeft jongeren van 11 tot 21 jaar recht op gratis toegang in zo'n 150 musea in het ge hele land. In het algemeen is de kaart niet van toepassing op tijdelijke tentoonstellin gen. Voor dergelijke exposi ties kan in sommige gevallen met de jeugdmuseumkaart een korting op de toegangs prijs worden verkregen. De kaart kost ƒ1,50 en is onder meer verkrijgbaar aan de ba lie van het stedelijk museum in Schiedam en het vissenj- museum in Vlaardingen. Juffrouw Sonnika en tante Gré, dat kan niets anders zijn dan travestie. De „da mes" treden zaterdagavond op in het Maassluise ojc Ozo- bleu, een show met vrolijke maatschappijkritiek; aan vang 21.00 uur. Wie na het optreden der travestieten nog geen genoeg heeft van de erotiek in het algemeen kan zich na elven verheugen in de jonge meisjes van Da vid Hamilton. Het OJC ver toont dan zijn soft-pornogra- fische Bilitis. Een en ander ter afsluiting van de thema- week over sexualiteit en re laties. Toegang ƒ2,50, adres Pres. Steynstraat 2. Klassieke muziek dit weekeinde. Zaterdag, 15.00 uur, in het Stedelijk Museum van Schiedam waar Addie de Jong het 18e-eeuwse orgel bespeelt, en zondagmiddag eveneens om 15.00 uur, in het Vlaardingse Visserijmu seum een optreden van een barokensemble met werk van onder andere Telemanr, en Haydn op het programma

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 5