UIT
Zeefdrukken op
Nieuw
Rotterdams Peil
m
<4
Ik
Teerstoof heeft weer
vertrouwen in toekomst
te®
Tt:Ê
mm
Mm
113
li!
iS
mwê
mm
MÉI
11
||P*
Voorwaarts jubileert
l^tPÉ
Itlll
lilsëfe
4
sstr
t&fj.i
jiff*:*
t'tf/
fjS?^
AJ
itr<4
jlrf.
I» ^4
«j;-;
iS£s&s
!ist4P
«3*
<~IX0
tóf
fefe
tg;5
rH'4
te-. ;-
3>!
Met stip
Ïïlril
rivfal
i&Mm
j Xy|p§j
■%um
f ,-sm%
'VJÈtsM
rm--&
donderdag
a 1960
VD/8C/WW
ï'f^vï t"
SUM -
O
Vt
3&d'
M-Iv
fin**"/'
*i£Kf
rtW is
RSWg^Mi
Jl» i,
JWjrV J1
"■*voB> f.%
w?!- >v--
/VfY<4 J
MJS
fK^ïl
3§*W«. v\:f?
,ï«p*Wv.v'
tUfai,* V;
iiv»:5
ffïfe'
Eon wokofifkte pagina
vol informal)» over
kunal en cultuur uit de
regio.
Reactiea an berichten
graag vóór dinadag
12.00 uur, naar het
adras van deze krant,
postbus 11»,
Viaardingen
(t-a.v. J.Hfakker),
tel. 010 - 352066.
Zoals goede socialisten
betaamt houden ook hun
pacifistische soortgenoten
een meifeest. Zaterdag
(10 mei) organiseert Rood
Viaardingen (de plaatse
lijke afdeling van de PSP
derhalve) een kleine
roei-manifestatie. Lijst
trekker Leo Zeef zal en
kele woordjes spreken
over de gemeentepoli
tiek, doch daarna krijgt
de cultuur ruim baan. Er
staat een optreden ge
pland van The Amazing
Stroopwafels, als ook de
vertoning de The whole
sbootin' match, een film
van Eagle Pennell met
Lou Perry en Sonny Da-
vis in de hoofdrol. Een
en ander speelt zich af in
het filmhuis RV, Wees
huisplein 18, aanvang
20.00 uur.
In het Schiedams zol
dertheater De Teerstoof
morgen- en zaterdaga
vond een ontreden van
Jasperina de Jong en
echtgenote Eric Herfst.
„Tussen zomer en win
ter" is de titel van het
programma. Met de voor
stelling van zaterdag sluit
De Teerstoof levens het
seizoen af. Adres is
Nieuwstraat 12, Schie
dam. aanvang van beide
avonden 21.00 uur.
Nog tot 10 mei in de
Rozenhof Maasland:
schelpen. Een expositie
van schelpentekeningen
van Ina Wijnhorst en
Leo Man in 't Veld en
echte. Motto daarom:
„Schelpen van het
strand, schelpen aan de
wand ."Geopend vrijdag
van 15.00 tot 17.00 en van
19.00 tot 21.00 uur. Zater
dag van 10.00 tot 17.00
uur.
Passagetheater Schie
dam, 13 mei, aanvang
20.15 uur Die Csardas-
fiirstin. Volbloedige ope
rette van de Hoofdstadso
perette.
Kamermuziek zondag
middag in het Visserij
museum te Viaardingen.
Verzorgd door een trio
bestaande uit Maria Bag
german (piano). Jan Bag
german (fluit) en Ineke
Hardonk (hobo). Op het
programma staan wer
ken van Quantz, Moli-
que, Koetsier, Andries-
sen, Gretchaninoff en
Loeillet. Aanvang 15,00
uur precies.
In het OJC Maassluis,
Lange Boonestraat 33, za
terdag een optreden van
de Haagse rockgroep
Spoof. Aanvang 21.30
uur. De avond daarvoor,
zelfde plaats, zelfde tijd,
een filmpje. „Au pair
girls." In het OJC Viaar
dingen trouwens de
groep Alcatraz, zater
dagavond 20.00 uur.
Ook Maassluis gaat
denken over de oprich
ting van een plaatselijke
artotheek. Vanuit de
culturele raad is een
werkgroepje, bestaande
uit het raadslid Robert
Punt en de dames Hui-
zinga en Mokogmta inge
steld, dat de mogelijkhe
den moet gaan bekijken.
Evenals Viaardingen
hoopt ook Maassluis aan
sluiting te vinden bij de
artoteek Rijnmond. Als
locaties worden genoemd
het Schuurkerkje en de
Koningshof. Of het alle
maal doorgaat is echter
nog niet zo duidelijk, Het
advies van het trio wordt
niet voor de vakantie
verwacht.
'Op 1 mei willen we best
nog voor de PvdA spelen'
Muziekvereniging
Voorwaarts bestaat op 16
mei vijfenzeventig jaar.
Dat wil men uiteraard
niet ongemerkt voorbij
laten gaan; driekwart
eeuw wel en wee: van een
vereniging met een
duidelijk politiek karakter
tot gezelschap van
amateurs die alleen nog
de liefde voor muziek met
elkaar gemeen hebben.
Op zaterdag 10 mei wordt
in de Harmonie aan de
Schiedamseweg een
jubileumconcert gegeven.
De dag daarvóór, 9 mei, is
er van 19.30 tot 21.00 uur
gelegenheid om het
gezelschap geluk te
wensen tijdens de receptie
die wordt gehouden in
zijn verenigingsgebouw
aan de Surinam es irjgel
101.
Op 16 mei 1905 werd in het
toenmalige Volksgebouw aan
de Schiedamseweg besloten tot
de oprichting van een muziek
gezelschap van uitgesproken
„rooie" signatuur. „Voor
waarts" werd de voordehand-
liggende naam van het korps.
In de jaren voor de oorlog was
Voorwaarts dan ook alom in
den lande te vinden bij mani
festaties binnen „de rooie fa
milie". Na de oorlog echter
raakt de arbeidersklasse steeds
meer verzadigd van „het aard-
sche goed". De werknemers
krijgen behalve hun legenda
rische ketenen steeds meer te
verliezen. Voor materiele be
langen is de klassenstrijd zo
goed als ten einde en waar het
de immateriële noden betreft
kan ook een muziekkorps er
niets meer aan doen.
De doelstelling van Voor
waarts werd steeds verder
„veralgemeniseerd". Van die
prood, via zachtroze, naar het
absolute kleurloze. Geen poli
tiek meer bij Voorwaarts en de
tegenwoordige secretaris JJ-
.Hess vindt dat beslist geen
verarming:
„Muziek is geen middel meer
in dc sociale strijd. De strijd
wordt nu anders gevoerd.
Voorwaarts wil alleen maar
goede muziek maken en dan
maakt het weinig uit van wel
ke politieke richting je afkom
stig bent. Voorwaarts bestaat
nu uit 39 spelende leden en op
de muziekschool zitten er nog
ongeveer tien in opleiding.
Op 1 mei willen we best nog
voor de PvdA spelen, maar
dan wel op dezelfde zakelijke
voorwaarden die voor ieder
een gelden. Tenslotte hebben
onze nieuwe uniformen (brum
met beige) bijna vijfhonderd
gulden per stuk gekost en dat
moet er toch ook uitkomen."
Op bevrijdingsdag heeft de
Vlaardingse bevolking al een
voorproefje gehad: toen zat
Voorwaarts op een podium op
het Veerplein. Wie meer wil
horen kan op 10 mei in de
Harmonie terecht. Aanvang
20.00 uur.
MT
Voorwaarts tijdens een re
petitie in zaal Harmonie...
muziek is geen wapen meer
in de klassenstrijd.
Bestuurslid Jan van der Meer in het theater aan de Nieuwstraat. „Goede contacten met
artiesten..."
Het bestuur van theater
de Teerstoof heeft weer
vertrouwen in de toe
komst. Voorlopig ziet
het de komende jaren
van het theater weer
zonnig tegemoet. De ge
meenteraad gaf onlangs
zijn fiat aan een aanvul
lende subsidie, waar
mee de tekorten van de
afgelopen jaren worden
gedekt. Al enige jaren
heeft het 130 plaatsen
tellende theater er bij
de gemeente op aange
drongen de tekorten
voor haar rekening te
nemen, maar tot voor
kort werd dat steeds op
de lange baan gescho
ven.
Wel kreeg het theater een
subsidie op het program
ma—een bedrag per mei
verkochte stoel maar de
gemeente voelde er niets
voor een bijdrage te leveren
aan de exploitatie van de
Teerstoof. Tot enkele maan
den geleden het bestuur
van de Teerstoof een brand
brief naar de gemeente
schreef, waarin werd aan
gekondigd dat het program
ma voor het komende jaar
gehalveerd moest worden
als de gemeente niet zou bij
springen.
„Om de kosten te drukken
leek ons dat nog de enige
mogelijkheid, hoewel we er
natuurlijk niet gelukkig
mee waren", licht bestuurs
lid Jan van der Meer toe.
„De kosten groeiden ge
woon boven ons hoofd uit.
Zo af en toe kregen we wel
wat donaties of gingen we
met de pet rond, maar de
laatste jaren hadden we een
gigantische huurschuld. Dat
we het nog zo lang hebben
volgehouden komt mede
door de goede contacten die
we met sommige artiesten
hebben. Die treden hier ge
woon voor een vrienden
prijsje op. Zo komt Henk
van Ulsen dit seizoen weer
naar de Teerstoof met „dag
boek van een gek" voor een
prijs, waarvan je je af
vraagt: hoe is het mogelijk."
Daarnaast had de Teerstoof
het geluk dat de eigenaar
van het gebouw een
fonds dat zich inzet voor
cultuur en jeugdwerk de
huurschuld kwijtschold,
maar een ieder was het ero
ver eens dat het zo niet lan
ger kon doorgaan. Met de
aanvullende subsidie kun
nen de tekorten van de af
gelopen twee jaar worden
weggewerkt en is het thea
ter voorlopig uit de finan
ciële moeilijkheden.
Maar er zijn andere proble
men. In de nu bijna acht
jaar dat het theater bestaat
draait de Teerstoof nog
steeds op de vrijwillige tnzet
van „amateurs". Wel staat
er een beheerder op de
loonlijst, die zich in de loop
der jaren tot een manusje
van alles heeft ontwikkeld,
maar programmering, pu
bliciteit en de contacten met
de artiesten worden gedaan
door de bestuursleden, die
dat naast hun dagelijkse
werk moeten doen. Het
grootste deel van het be
stuur bestaat nog steeds uit
de kern, die acht jaar gele
den vol enthousiasme met
het theater begon.
Dat aanvankelijke enthousi
asme is er nog steeds, maar
meer en meer realiseren de
bestuursleden zich dat wan
neer zij ermee stoppen het
bestaan van het theater op
de tocht komt te staan.
Daarom zijn er al enige tiid
met de gemeente gesprek
ken gaande over een over
name van het theater. De
nieuw aan te stellen direc
teur van het Passagetheater
zou volgens de plannen
zoals die ontwikkeld zijn
ook de Teerstoof onder zijn
hoede krijgen en met zijn
staf het werk dat nu door
het bestuur wordt gedaan
overnemen. Het bestuur
blijft in die constructie wel
bestaan, maar zal zich niet
meer direct met de dagelijk
se gang van zaken bezig
houden. Pas wanneer het
zover is ziet het bestuur van
de Teerstoof de toekomst
echt zonnig tegemoet.
Blijkbaar was het oude
peil niet voldoende,
want de groep noemt
zich Nieuw Rotterdams
Peil (NEP). Zes
kunstenaars die
indertijd met het
initiatief hun producten
dichter bij het (kopend)
publiek te brengen in
Rotterdam veel
publiciteit vingen. Dat
peil blijkt een
bedriegelijke betiteling,
waarachter niet die
inhoudelijke
betrokkenheid blijkt
schuil te gaan die de
naam doet vermoeden.
Onder auspiciën van dit
NRP is in de
Vlaardingse galerie
Artoteek een
groepstentoonstelling
ingericht van in het
totaal zesentwintig
meest Rotterdamse
kunstenaars. Het
geëxposeerde werk
bestaat uit zeefdrukken
en geeft als zodanig een
aardig beeld van wat er
met deze techniek
gedaan kan worden.
Geen artistiek programma,
geen gedeelde maatschap
pijvisie, maar gewoon een
club van zes beeldende Rot
terdammers die de geza
menlijkheid zochten om hei
moeizame gedoe van leuren
met eigen werk langs gale
ries voortaan samen op te
knappen. Zelf exposities or
ganiseren, een galerie in ei
gen beheer, samen sterk.
Dat ongeveer is de formule
van het NRP. Elke kunste
naar kan zich bij het gezel
schap aansluiten; ballotage
vindt alleen plaats op kwa
litatieve criteria, een selec
tie op stroming of wat dies
meer zij is er niet.
En nu dus treedt de groep
naar buiten met zeefdruk,
een van de oudste druk
technieken waartoe in de
meest simpele vorm ook het
sjabloneren gerekend kan
worden. De oude Japanners
deden het al. Maar sinds
dien is er veel veranderd.
Kleurendruk, fotografisch
werk, het kan allemaal. Re
den ook waarom deze be
trekkelijk simpele druk
techniek, een hoogdrukpers
is er niet voor nodig, bij het
affichemakend actiegroe
penvolk nogal in trek is. De
in de Artoteek geëxposeer
de zeefdrukken zijn bijna
allemaal in kleur. Het bete
kent dat voor iedere kleur
een aparte „drukgang" is
gehouden.
Het zijn vooral deze techni
sche aspecten van het zeef
drukken die de expositie
wel interessant maken. Het
onderling sterk wisselende
•werk spreekt op zich te
•weinig aan om van een ex
positie echt iets boeiends te
maken. Een echt gezieht
en hoe kan het ook anders
met die betrekkelijk losse
formule van het NRP!
ontbreekt. Het merendeel
van de kunstenaars heeft
zich nog nooit met zeef
drukken beziggehouden.
Vaak resulteert dit in een
zondermeer overplanten
van de eigen techniek op de
zeefdruk. Zoals bijvoorbeeld
bij de schilder Van Vessem
duidelijk is te zien. Vorig
jaar nog exposeerde hij in
de artoteek een aantal
mooie olieverfschilderijen,
dezelfde stijl vinden we nu
terug in zijn zeefdruk. Dui
delijk minder, het blijkt dat
zeefdruk toch om iets an
ders vraagt. Elisabeth van
den Akker, van origine
toch ook geen zeefdrukster,
weet naar mijn smaak de
techniek veel efficiënter te
gebruiken. Haar impressie
van Pablo Nerudas „Canto
Generale" toont een scherp
vorm- en kleurgevoel. Ook
Cor Ottes „Trouwen"(een
middelbaar paar voor de
deur van de woning, gezich
ten op half elf) laat een ge
bruik van de zeefdruk zien
die velen aan zal spreken.
Een paar andere namen zijn
Lydia Oerlemans, Rob Pi-
gee, Tjarko ten Have, Brita
Bakema, Wim Jansen, Hans
van der Plas, Willem Stoop
en Jacob van Gemerden. Ai
met al een expositie waar
mee de artoteek niet de lan
delijke belangstelling zal
halen die men zegt na te
streven. Dit Rotterdams
Peil is geen nationaal peil.
JHB
Jacob van Gemerden,
zeefdruk, „Hè brund".
2*55^
ft
- A& l
*"V
t Vï 1
;v
r
•t*. riW.V.*S&'Oy
Bntói
1'4 'JM*.
iifSïsïS
i
'f!' t