iln/siiia ARP Maassluis: bij na 100 geschiedenis Het onderwijs en de- achtergronden van kunst Ffhimtie'f medewerker museum beroept zich op tijdgebrek mSÊÊÊtÊÈSÊ dinsdag 23 december 1930 vo/sc/ww I Maassluis De archiefkist van de ARP kiesvereniging 'Vreest God en Eert den Koning' is definitief dicht Na een bloeiende periode van 92 jaar kwam er een eind aan de vereniging en de partij door het samen gaan van ARP, CHU en KVP in het Christen Democratisch Appèl. De ARP en Maassluis, met als onderkop 'Personen en momenten uit een bijna honderdjarig bestaan,' is de titel van een boekje dat door de kiesvereniging onlangs werd uitgebracht. Samenstellers Wil van Dïnter- Vroegindewcij en Wim van der Spek gunnen de le^er een blik in de keuken van de Maassluise kiesvereniging die in 18&8 een feit werd. Dr. Jan Schouten werd een landelijk bekend politicus.' Ook hij werd geboren in Maassluis. Maar liefst 94 personen waren verzameld in een lokaal van de Christelijke Nationale school in Maassluis om de op richting van de kiesvereniging te bespreken. De mensen die bijeen komen staan bekend als 'kleine luyden'. Zij behoren nu eenmaal niet tpt de hogere standen en hun stem is nog niet doorgedrongen in het po litieke leven zoals zich dat in de tweede helft van de negen tiende eeuw afspeelt. In- de lange gang van de school staan dan ook klompen onder man tels. Leren schoenen konden de meesten zich niet veroorlo ven. In die lijd was er nog censuskiesrecht. Nederlanders die mind eb dan 16 gulden aan belasting betaaldenmochten niet stemmen. Grondlegger Als grondlegger van de ARP wordt ror Guillaume Groen van Prinsterer beschouwd. Maassluis is dan ook een school naar hem vernoemd. Abraham Kuyper werd echter de architect van de ARP. Kuy per werd geboren aan de Zuid- vliet in Maassluis. In 1872 werd door Kuyper het dagblad 'De Standaard' opgericht, dat de anti-revolutionaire beginser len uitdroeg onder het gere formeerde volksdeel. De ARP in Maassluis had het zeker niet gemakkelijk. Veel gereformeerden, de grootste groepering in Maassluis, stem den op liberalen. Dit tot groot ongenoegen van de kiesver eniging. Ook van de ARP-politicus Jan Schouten stond het geboorte huis in Maassluis. Op de hoek van de voormalige Damstraat en Nassaustraat groeide hij op. Hij ging op school.van 'mon sieur' Van Dalen. Schouten maakte snel carrière. Raadslid in Maassluis werd hij niet, maar in 1916 kwamhij in de gemeentraad van Rotterdam, In 1918 was hij lid van de Tweede Kamer en in 1933 was hij reeds fractie-voorzitter. Zijn hele leven is Jan Schou ten in de politiek actief ge weest In 1955 bedankte hij als partijvoorzitter. In 1963 stierf lij te Rotterdam. In Maassluis Schiedam In de tweede helft van een vergadering van de schoolraad der gemeente Schiedam komt hij naar voren. De educatief medewerker van het museum, brilletje op het voorhoofd, snor, roodachtig haar, geeft een uiteenzetting over het educatieve werk van het museum. Ontplooiing van kansarme groepen, vormend beleid, scheppea van voorwaarden... Hoofddoelstellingen, subdoelstellingen en museumfuncties... Dingenes vertelt zijn verhaal op rustig zakelijke toon, zonder stemverheffing of andere uitingen van emotie. Een educatieve commissie moet er komen, vertelt hij met zachte stem. De leden van de schoolraad gaan nauwelijks op het algemene verhaal van Van de Vrie in. Vragen zijn er over de projecten die hrA museum voor scholen organiseert. Schoolhoof den ontvangen vèel te laat de inforriatie over de tentoonstellingen die ze kunnen be zoeken. Het schoolprogramma zit dan al lang vol en een museumbezoek kan niet meer worden ingepast. Dingenes schrikt niet van de kritx&k. stem blijft even zacht klinken als tevoren als hij vertelt dat inderdaad paS; ïaat inf irmatie naar de scholen gaat. Maar, ja-, het tentoonstellingsprogramma is nu eenmaal pas laat klaar. Dingenes kampt, zo zegt hij zelf, met een enorm tekort aan tijd. Museumactiviteiten ook voor kleuters? Leuk idee, maar de educatieve medewerker heeft de handen al meer dan vol. Toch wordt een educatieve commissie ingesteld met mensen uit het onderwijs, om de wensen die er leven te inventariseren. Dat zal best meer activiteiten van het museum voor de scholen opleveren. In een interview wordt de educatief medewerker van het museum, Dingenes van de Vrie, gevraagd naar het hoe en waarom. De wand aan zijn kamer hangt vol met museumaffiches, strakke ontwerpen, sterk op elkaar gelijkend. Witte letters op gele, groene of blauwe on dergrond. Zachte contrasten, bijna even zacht als de manier waarop Dirken es van de Vrie praat Dera£fiches, die de inte resse voor het musp'-m moeten vergroten, zijn da.ook het werk van de educat. mede werker. Dingenes van de Vrie is het wordt al duidelijk grafisch ontwerper. Geen voor de hand liggende gang van zaken: een grafisch ontwerper, die educatief me dewerker wordt. Dingenes: „Dat komt omdat er geen speciale opleiding is. Daardoor zie je overal mensen met een andere achtergrond. Een vriend van mij is ook als grafisch ontwerper educatief medewerker geworden, maar op andere plaatsen kom je weer heel andere achtergron den tegen: mensen die kunst geschiedenis hebben gestu deerd, onderwijzers, journalis ten." Herkenbaarheid „In tie affiches en ook in de uitnodigingen voor tentoon stellingen zit duidelijk één lijn. Richard Stomp Dat is om de herkenbaarheid te vergroten. Dan denken de mensen: Oh, ja, het museum, wal zouden ze nu weer heb ben..." De affiches worden op erg weinig plaatsen in oe stad op gehangen? „Da's niet waar. We hebben honderd vijftig honderdzestig adressen waar de affiches heen worden gezonden. Het is de bedoeling dat ze worden opgehangen, maar daar heb je natuurlijk weinig controle op. Vroeger was dat anders. Dan brachten de suppoosten de af-, fiches naar de opplak adressen en dan vroegen ze of ze ze zelf mochten ophangen. Nu wordt het formaat van de affiches expres klein gehouden, dan kunnen ze makkelijker wor den aangeplakt," Het woord educatie heeft te maken met opvoedingHoe vinden - we dat in het werk van Dingenes van de Vrie te rug? „Het is mijn taak om de ach tergrondinformatie bij de kunst te verschaffen. Dat doe ik onder andere voor lagere scholen. Per jaar draaien voor die scholen twee projecten. Een van die projecten gaat over verzamelen. Ik vertel dan dat het museum gewoon een verzameling is, net zoals de meeste kinderen thuis een verzameling in een schoenen doos hebben. Bij het verzamel- project krijgen de kinderen een rondleiding door het mu seum en ik vertel welke ver zamelingen het museum bezit. Daarna gaan de kinderen zelf een verzameling, een museum maken over een bepaald on-, derwerp. Daar krijg je heel' verrassende dingen uiL De ene groep maakt een museum van kleding en een andere maakt een museum over sprookjes. Aan het eind van het project mogen twee klassen hun eigen verzameling tentoonstellen in het museum. Ze maken dan zelf een catalogus, en hangen bij elk stuk van de verzame ling nummertjes die met de beschrijving in de catalogus corresponderen." Prent „Het tweede project heet 'prent in de klas'. Door de on derwijzer en twee leerlingen wordt een grafiek in het mu seum uitgezocht die een paar weken in de klas blijft hangen. Het is de bedoeling dat in de klas naar aanleiding van de prent iets wordt gemaakt. Dat kan een opstel zijn, maar ook een .driedimensionaal werk stuk. Ik ga zelf naar de school toe en ik geef de feitelijke ach tergronden bij de prent. Over de prent zelf vertel ik dan niets. Dat zou mijn uitleg zijn en niet de hunne. Als zon prent een paar weken in de klas hangt, krijgen de leerlin gen er een relatie mee. Hoe is ook' een straat naar hem vernoemd: dr. Jan Schouten* laan. Actief De ARP kiesvereniging is door de jaren een actieve vere niging geweest. Op 26 februari 1925 werd een motie aangeno men tegen een subsidie van een miljoen gulden die de re gering wilde geven voor de in 1928 te houden Olympische Spelen. Een subsidie die vol gens de kiesvereniging niet juist was. omdat er op alle fronten moést worden bezui nigd. Maar het meest nog be treurde de kiesvereniging dat met de gevoelens van een groot deel van de bevolking geen rekening wordt gehou den, in het bijzonder de 'on theiliging van de dag des he ren'. De motie werd ingediend bij de AR-kamerclub, de Stan daard (het ARP-dagblad) en de Rotterdammer. In 1935 werd de NSB onverenigbaar geacht met de beginselen van de ARP. De partij werd dan ook resoluut afgewezen. Het 50-jarig jubileum van de kies vereniging werd op 11 novem ber 1938 herdacht in de Zui- derkerk. De opkomst voor de bijeenkomst was slecht. Tij dens de tweede wereldoorlog waren er geen officiële bijeen komsten, maar illegaal, is er wel contact blijven bestaan tussen enkele AR-broeders. Het jaarverslag van 1958 maakt melding dat de invloed van de protestants chrstelijke partijen en met name van de ARP beginselen nog steeds af nemende betekenis is. Tijdens de verkiezingen voor do Rijn- mondraad in 1964 kwamen CHU en ARP met één lijst uit. De wens werd uitgesproken dat deze samenwerking 'ook op andere terreinen in de toe komst betekenis mag hebben'. Op 21 februari 1974 werd de definitieve samenwerking met de KVP een feit. De gemeen teraadsverkiezingen werd met een gezamenlijke lijst inge gaan. Het einde van de ARP kiesvereniging is op 21 april 1980. Met de beslissing om op te gaan in het CDA hadden de leden van de ARP geen moei te. De vrouw De positie van de vrouw bin nen de kiesvereniging is altijd van ondergeschikt belang ge weest. Pas in 1953 werd dis cussie gevoerd over het onder werp 'het passief vrouwen kiesrecht en de positie van de vrouw'. Uit de notulen van die tijd, november 1956: 'Een po ging om een actief vrouwelijk lid in het bestuur te krijgen mislukt.' April 1957: 'vrpuwen vormen een zeer belangrijke stem in de organisatie bij de opbouw van onze partij.' Janu ari 1962:-Mevrouw Duursema- Rabbers wordt op de kandida tenlijst geplaatst. Zij bedankt echter voor de eer. In oktober 1973 vindt de om mekeer binnen de partij plaats. Wil van Dinter-Vroe- gindeweij wordt de eerste en tevens laatste vrouwelijke voorzitter van de ARP kies vereniging. Abraham Kuyper wordt beschouwd als de architect de ARP. Zijn geboortehuls staat in Maassluis. Dingenes van de Vrie: tijdgebrek. langer je naar een prent kijkt, hoe meer je gaat zien." Dingenes spreekt het woord prent met een zekere aandacht uit. 't Is diezelfde aandacht die voor de kunst moet worden opgebracht Aandacht op de scholen voor de kunst. Moeten de kindertjes in de toekomst allemaal kunstliefhebbers worden? „Nee, niemand hoeft kunst mooi te vinden. Zoiets is een persoonliike zaak. Wat ik wel belangrijk vind, is dat je er naar luistert en ernaar kijkt. De mensen moeten ervoor open staan, maar het zelf wel verwerken. Het enige wat je als educatief medewerker kunt doen is de achtergrondin formatie erbij geven." ren af. Je krijgt natuurlijk vaak te horen: dat kan ik ook. Maar dat is zon dooddoener, dan zeg ik, nou... doe het maar eens." In de projecten voor het on derwijs gaat het museum uit van moderne kunst Spreekt dat de lagere schoolkinderen wel aan in vergelijking met oudere kunst? „Dat het stedelijk museum in de schoolprojecten uitgaat van moderne kunst is logisch, om dat de verzameling op die mo derne kunst is gericht. Onze Cobra-collectie wekt bij een heleboel volwassenen aversie op. Met kinderen is dat anders. Daarmee kun je er heel direct over spreken. Het zijn eigen lijk ook een soort kinderteke ningen waarbij veel met kleur is gewerkt. Het plezier om iets te maken heeft voorop ge staan. Je krijgt van die kinderen hele spontane reacties. Ze ver tellen onomwonden of ze iets mooi of lelijk vinden. Of ze er echt open voor staan hangt van de situatie van de kinde- Aclion Painting Het in contact brengen van de kinderen met de kunst gebeurt op een passieve manier. Je zou ook op een andere wijze de kunst in de lagere school kun nen brengen. Door uit te gaan van hel actieve, de kinderen zelf bezig te laten gaan. „De eerste educatief medewer ker van het museum, Jan de Grauw, heeft dat gedaan met 'action painting'. Dat was tien jaar geleden. Het was toen echt: schoenen uit, paar vellen papier op de grond en verven maar. Dat ging heel erg ver. Nu zou dat allemaal niet meer kunnen. Dat ligt gewoon aan de lijd. Alles is meer verzake lijkt In die tijd mocht en kon alles. Het was echt avontuur lijk. Nu is men meer geïnte resseerd in de achtergronden. Het verstand speelt een belan grijkere rol dan het gevoel. Het wilde is er uit, de emotie is verdrongen." Per jaar worden maar twee schoolprojecten gedraaid. Daarbij richt het museum zich alleen op de lagere school en dan komen niet eens alle klas sen daarvan aan bod. Is dat niet wat weinig om de jeugd in contact te brengen met kunst? „Voor de lagere school is be wust gekozen. We kunnen daardoor alle kinderen nog be reiken. Dat is niet zo als je met het voorgezet onderwijs gaat werken. Het werken met kleuters, zoals ook in de schoolraad is voorgesteld, zou best een leuk idee zijn. En er zou ook wat voor het voortge zet onderwijs kunnen gebeu ren. Het grote probleem is echter het gebrek aan man kracht. Ik heb gewoon mijn handen meer dan vol en daar door kan ik een hoop dingen niet doen, die ik wel zou wil len." Wal zijn dan die drukke bezig heden van Dingenes? „Nou... ik hou mij dus bezig met de projecten voor de lage re scholen. Ik maak stencils met achtergrondinformatie bij de tentoonstellingen. Dia klankbeelden bij sommige ex posities. Verzorg het druk werk, maak affiches en catalo gi, de uitnodigingen en de ad vertenties. Ik geef als er aanvragen voor zijn ook rondleidingen. Daarnaast is er een vereniging Vrienden van het Museum. Die organiseert binnen het museum een aantal activitei ten, op voornamelijk muzikaal vlak. In die vereniging heb ik zitting namens de staf van het museum. Als laatste heb ik de organisatie van de kunstklas sen in het museum," Tekstborden Toch blijven er belangrijke dingen liggen. De ten toons tel lingen worden nauwelijks met tekst begeleid, op het bijbeho rende stencil na. Er hangen geen tekstborden aan de muur. „Ja, voor die tekstborden heb ik echt geen tijd. Er zijn ont zettend veel dingen... Je kunt niet alle tentoonstellingen zo uitgebreid begeleiden. Wel is er altijd het stencil waarop achtergrondinformatie is meld. Het zou ideaal zijn als - tekstborden op twee nivea zou kunnen leveren: één alj mene tekst en één uitgebrek4 re." Naast de stencils wijst de et ca tie f medewerker van Sch dams Stedelijk op de bib theek die geïnteresseerd, verder kan helpen. Vroe, was die bibliotheek in de mer van de directeur gev tigd. Sinds een halfjaar is echter verplaatst naar de h dige uitgang en is hij open steld voor het publiek. De educatiecommissie voor museum, die vertegen wooi gers uit de onderwijswer moet bevatten, moet alle ret een lijstje met wensen ops Jen die binnen het onder* leven. Wal heeft dat voor als de educatief medewer. toch al te veel te doen heei „Het opstellen van een wi senlijstje is iets wat de ccj missie in het begin zal moei doen. Als daar leuke activi' ten uitkomen die de mot, waard zijn, dan zal ik prit teiten moeten gaan stellen. I onderwijs vind ik heel erg langrijk. Het kan beteker dat ik andere dingen moet ten liggen." „In een later stadium heeft commissie veel meer een e luerende functie. 2e kan 1 ken in hoeverre een proj geslaagd is. Nu zijn mijn o tacten met het onderwijs i incidenteel. Je praat hoogst, eventjes na met een onderd zer en veel meer is er njjj Door het instellen van rij commissie kunnen de con? ten met het onderwijs veel ter worden."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 5