Oude meesters met nieuwe verf Aad Zoutendijk viert jubilea mp je Nanna Tintel gaat gezond met klei om mm Origineel theater in B'Bwana Driehonderdste lunchconcert Met stip beel< v. w§ a V'':A' Een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur uit de regio. Reacties en berichten graag vóór woensdag 12.00 uur, naar het adres van deze krant, postbus 110, Vlaardtn rdlngen r. J.H. t.a.Y. Bakker), let, 010 - 352068. Marijke Peetom, aan het werk aan opdracht. ..Copiören puur voor de hobby". „Het is een soort uitda ging om te zien of ik net kan. Als je voor je zelf schildert denk je nog wel eens: nou. dat laat ik maar weg. Maar bij de oude meesters luistert het heel nauw. Daar ben je verplicht alles precies weer te geven. Je raakt er ook steeds meer mee op de hoogte. Je gaat dingen herkennen. Pieter de Hoogh bijvoorbeeld aan zijn vloeren, aan die zwart-wit plavui zen. Vermeer aan zijn blauw met geel," Marijke Peetoom (33) ziet het vrij schilderen niet zo zitten, het co- piëren van de oude meesters des te meer. Ze wilde plezier hou den in het schilderen, want ze doet het ook, zoals ze zegt, „puur voor de hobby" Deze weken heeft de Vlaar- dingse, de echtgenote van de man die enige belangstelling trok met zijn bridgeclub voor niet-rokers, haar eerste tentoonstelling in het Maassluise Koningshof. Zeventien olieverven, die we allemaal wel eens eerder hebben ge zien. 'Saskia* van Rem brandt, 'Het meisje met de parel' van Vermeer, en zo nog wat van die oude bekenden. Je vraagt je af wat ie mand beweegt werk van anderen, ook al is dat meesterwerk, nog eens dunnetjes over te doen. Marijke Peetom is er heel kort over. Maar wèl duidelijk: „Ik ben begonnen met iets uit het hoofd, maar dat wilde niet zo lukken. Ik kon maar nooit iets verzinnen." Het werk van anderen bood uit komst. Daar ontdekte zij de inspiratie die ze zelf node miste. Rem brandt, Vermeer, Pie ter de Hoogh, Paulus Potter, de oude klassie ke meesters dus. Soms gaat ze naar musea om de originelen precies te 2i'en. „En. dan denk je wel eens: verdorde, het is toch een ander soort rood." Toch zegt ze zelf over het algemeen weinig moeite te hebben met het vinden van precies die kleuren die oude meesters ook gebruik ten. Vaak zitten daar heel persoonlijke bij. Maar Marijke heeft een 'mengintultie'. „Het is een soort aanleg. Het kost me eigenlijk nooit moeite. Ik pak meestal gelijk de goede tubes en meng in de goede verhoudingen." Opdrachten blijken de motor van haar co- pieerlust. „Ik moet wel opdrachten krijgen. Soms komen ze met een poster, zoals van die paardekop bijvoor beeld. Dan willen ze daar graag een schilde rij van. Kijk, het is niet iets waar ik uit mezelf aan zou beginnen. Ik ben er niet zo op inge richt ook. En wat die oude meesters betreft, ik moet ze wel kwijtra ken, Misschien is die tentoonstelling daar ook wel goed voor. Want wat heb ik er aan als er straks zeven tien boven op een rijtje tegen de muur staan." Wie belangstelling heeft voor oude mees ters met een fris verfje, de tentoonstelling in Koningshof is voorlo pig nog te bezichtigen. Openingstijden zijn ge lijk aan de kantoortij den. JHB „Je ziet de tendens dat mensen tegenwoordig nergens de tijd meer voor nemen. Het is snel boodschappen inladen en dan naar de camping,1' merkt hij op, sprekend over Vlaardingen en de wenselijkheid het oude stads beeld met zijn kleine buurtwin- keltjes te bewaren of te herstel len. Geldt dat ook voor de lunc hconcerten? „Nee, daar juist niet. Daar zie je een kleine, maar vaste groep die er de tijd voor neemt. Een paar mensen van Unilever bijvoorbeeld, die in de middag pauze hier elke donderdag weer naar de kerk komen voor het concert." Deze week gaf Aad Zoutendijk, de vaste organist van de Grote Kerk, 2ijn driehonderdste lunc hconcert. We kunnen zolangza- merhand gaan spreken van een traditie. En er zijn slechtere tra dities denkbaar. Ook in Vlaar dingen heeft het verschijnsel van lunch-, koffie- en wandelconcer ten zijn beslag gevonden. Al meer dan zes jaar kan de Vlaar- dinger donderdag tussen de mid dag zijn kuchje nuttigen terwijl Zoutendijk alle orgelregisters bo ven hem opentrekt. Aanleiding tot een gesprek met Aad Zouten dijk. Het blijkt uit te draaien op een monoloog. Hij grijpt de gelegen heid aan om 'zijn' orgel weer eens in de publiciteit te brengen. En als ik dan de rampzalige ver gissing bega te vragen of dit nu het grote Garrelsorgel is, lacht hij, toch een beetje geraakt. „Nee, dat is in Maassluis. Die is beken der, hè." Maar uit de uiteenzet ting die hij daarna over het Van Peteghemorgel geeft kan duide lijk opgemaakt worden dat hij dat zeker niet terecht vindt. Een rooms orgel in een protes tante kerk. Van Peteghem bouw de het in 1763 voor de abdij Bau- delo in Gent. In de Napoleonti sche tijd verviel het monumenta le instrument aan de schout cn schepenen, die het voor de helft van de vraagprijs aan de Vlaar- dingse vissers van de hand de den; ƒ3600,- moest de kerkelijke gemeente neertellen. Het orgel kwam naar Vlaardingen, waar het door Abraham Meere aange past werd aan de afmetingen van de Grote Kerk, Sindsdien onder ging het heel wat wijzingen, maar enige jaren geleden werd Aad Zoutendijk, noordeling achter zuidelijk orgel. het zoveel mogelijk in de oude staat hersteld. Tot op de oor spronkelijke kleur aan toe. door Jan Hendrik Bakker In de praktijk betekende het dat de bediening van het orgel ook wat omslachtiger geworden is dan een organist van de2e tijd ge wend is. Aad Zoutendijk: „De meeste organisten zijn net als de anderen. Het liefst zouden ze nog met de auto naar de plee gaan. Ze willen het liefst van alle gemak ken voorzien zijn. Maar als je het zo origineel mogelijk wil, zo Vlaams mogelijk, dan moet je die ongemakken op de koop toene men." En Aad heeft het Vlaamse ka rakter van het orgel in de loop der tijd leren waarderen. Wat voor karakter dan? Hij legt het uit. „Nederland heeft cultureel gezien eigenlijk altijd onder de plak gezeten van Duitsland. Toen de Duitse orgelbouwers daar geen werk meer hadden kwamen, ze hierheen. En via het protes tantisme hebben ze hier vaste grond aan de voet gekregen. Een typisch protestants orgel, zoals het Garrelsorgel, klinkt veel scherper, een beetje priemend. Het is gebouwd op de polyfonie (het door elkaar weven van zelf standige melodieën, red.) van Bach bijvoorbeeld. Het heeft ook te maken met het feit dat het moet begeleiden, hè? Protestan ten hehbcn dat in zich: het volk moet kunnen blèren. De Belgen kennen dat niet. Die staan meer onder invloed van de Franse cul tuur." En hij illustreert hoe het orgel veel meer ingesteld is op het ver toon van sier (boven hei klavier zit zelfs een knopje voor een al lerliefst vogelgelutdje), tierlantij nen, akkoordenwerk. Reden waarom in elk lunchconcert ook meestal wel iets Frans zit. Maar het belangrijkste blijkt toch wel dit: „Het orgelspelen is door de electron:sche orgels verknoeid. Kijk, (hij maakt een onderpaneel van het orgel tos), zie je dat staaf je bewegen? Dat heb je alleen bij een mechanisch orgel. Bjj een electronisch orgel wordt een con tact gelegd of met. Je kunt m het aanslaan van de toetsen geen ge voel meer leggen. Hier wèl." Een vaste, zij het kleine groep van mensen blijkt dat al driehon derd lunchconcerten lang te heb ben gewaardeerd. Het electro- msch orgel heeft met op alle fronten gewonnen. „Mijn werkterrein varieert van een toilet tot een fa briekshal," omschrijft de Japanse kunstenaar Shusaku zijn werkterrein. De beeldend kunstenaar, danser en choreograaf Is zaterdagavond te zien In het Vlaarding- se B'Bwana. Samen met zijn groep 'Dormu Dance Theatre' brengt Shusaku Takuechi een mengvorm van diverse theatervormen, die meestal de vernietiging van de wereld tot onderwerp hebben. 'Garden' Is de titel van het stuk. Aanvang 22.00 uur, Hoflaan 12, toegang ƒ6.-. Vanavond, in het Schiedamse Stedelijk Museum aan de Hoog straat laten de leerlingen van de muziekschool hun kunnen ho ren. De toegang is gratis en het concert begint om zeven uur. Deze week gaan in Vlaardingen weer twee exposities van start. In Galerie/Artoteek aan de Hoog straat verricht Léon L. Joseph, chargé de mission van de ambas sade van Frankrijk, vanavond de opening van een grafiektentoon stelling. Tc zien zijn onder meer werken van Brandstatter, Hopf, Prassinos, Viswanadhan en Zao Wouki. In Kunst+ aan de Johan Willem Frisolaan 70 wordt mor gen een expositie geopend met zeefdrukken en kleuretsen van Harrie Gerritz. In de Magnalia Deïkerk in Schiedam verzorgen diverse ko ren uit de omgeving vanavond een nieuwjaarsconcert. Het concert begint om kwart over acht. Toegang drie gulden. Het Schiedamse vrouwencafé Vrommes, momenteel nog op de donderdagavonden gehuisvest in de Teerstoof. is voorbereidingen aan het maken voor een eigen huiscabaret. Gezelligheid staat voorop, maar het is niet uitgeslo ten dat het vrouwen cabaret in de toekomst ook de boerin op gaat Overigens is het vrouwencafé op zoek naar een andere ruimte. Veel bezoeksters voelen zich niet op hun gemak wanneer zij na een avondje met vrouwen onder elkaar de donkere Nieuwstraat moeten doorlopen. Weekendcafé QT! dat op de za terdagavonden beslag legt op de zelfde ruimte als vrouwencafé Vrommes op de donderdagavon den krijgt morgen the Outskirts op bezoek. De rock and roll gita ren worden om half elf inge plugd. Leden gratis, niet leden vijf piek. B'Bwana heeft voor de vaste wekelijkse filmavond op zondag beslag welen te leggen op een echte klassieke gangsterfilm. Vertoond wordt 'Le Samourai' van regisseur Jean-Pierre Mel ville met in de hoofdrol Alain Delon. De film begint om half negen. B'bwana heeft ons verze kerd dat de film absoluut niet on derbroken zal worden voor een pauze. Hoewel de culturele socië teit best een paar centen kan ge bruiken, vinden bestuur en be zoekers dat het drankje maar moet wachten tot het woord FIN op het doek is verschenen. Het Schiedamse jongerencafé Quibus aan de Lange haven brengt zondagavond the Amatu- ers, een uit het Engelse Bath af komstige vijfmansformatie, die goed is voor een swingende rythm «31 blues. Aanvang half tien. Het is even buiten de deur, maar mocht u toevallig in de buurt zijn ga dan even kijken. In het kader van het uitwisselings programma met Bremen expose ren daar vanaf morgen in de ga lerie 'Bottcherstrasse' enkele Schiedamse kunstenaars, onder wie Cees Bouw, Ton van Gelder, Inge van Haastert, Sjef Hende- nekx en Marjo van Soest, Na de zomer zullen Bremense kunste naars in het Schiedams museum hun werk laten zien. Aan haar werk kan je zien dat Nanna Tintel een aardig mens is, en dat doet het natuurlijk goed in een zieken huis. Galerie Nolet mikt duidelijk op een milde, vriende lijke sfeer in de exposities en al te enerverende of schok kende kunst komt niet snel aan de bak. Bijvoorbeeld, het fotowerk van Nanna Tintels huisgenoot Ton van Gelder werd door de galeriecommissie van het Noletziekenhuis een tikje te progressief bevonden voor de nog zo jonge galerie. Wat Nanna Tintel maakt is vrij van pretenties. Zij is geen aanhangster van wat voor stroming dan ook m de beeldende kunst en werkt zonder sociale geëngageerd heid, je zou dus kunnen zeggen hoewel dat een beetje beladen klinkt: zij is gewoon zichzelf. Nanna Tintel straalt vriendelijkheid uit en die eigenschap heeft haar werk ook. Het is keramiek die gemaakt is om het mooie. Er zit warmte in. Dat vereist gevoel, eerder dan techni sche vaardigheden. Waarschijnlijk daarom gaat zij uit van natuurlijke vor men, groeisels waar beweging in gesuggereerd wordt. Na haar opleiding aan de academie m Rotterdam (zij woont en werkt in Schiedam) is zij bollen gaan maken die be ginnen te ontspruiten, en in die ontwikkeling kwamen de bollen door de jaren heen op een dikke, sierlijke wor telstok te staan. Mij doet het denken aan groene kool op pootjes. Je ziet dat 't gezond is. Ook in andere objecten zit beweging, en het is veelzeg gend dat die objecten enveloppen zijn: Nanna Tintel (29) gaat veel met mensen om. Met die enveloppen gebeurt van alles. Schimmels slaan toe. wormen kruipen massaal eruit, bloemen zorgen voor een hele flora in een simpele enveloppe. Het fijne chamotte (steengoedklei) van Nanna Tintel is rijk aan ideeën, met toch een onderlinge samen hang door de consequente aanpak. Het waaiert langzaam maar zeker uit, alsof Nanna Tintel haar armen wil uit- slaan. Zij exposeerde sinds 1975 in Belgische en Nederlandse galeries waaronder PloemP, Alto, Egel. kunstzaal Zuid, de Doelen en Kunst en in het Haagse Centre de l'Art en de Vlaardingse Artotheek. Kor Kegel Nanna Tintel stop! vee! warmte In haar kunst. Chamotte moet op 1100 graden Celsius gebakken worden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 5