Maarten 't Hart en de Vlietlanden verfilmd Culturele plannen nu hard maken 3 semble Primeur voor Tele- mann- en- Met stip 7 4 SG houdt vinger aan de pols i Vrijdag 13 februari 1931 VD/SC/WW r^TTT' f 5. it Toonbeeld, een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur in de regio. Verschijnt iedere vrijdag. Berichten graag voor woensdag 12.00uur naar het adres van deze krant (t.a.v. J.H. Bakker). Toen Beppie Nooy vorig jaar overleed scheurde haar erfenis, het Amsterdams volkstoneel. Haar drie zoons behielden de firmanaam Nooy. Als Nooy's Volksthea ter werd de lijn voortgezet van 'Rooie Sien' en al die an dere sappige kassuccessen. Ronde Ka is het eerste stuk dat het nieuwe volkstheater brengt Zaterdagavond in de Vlaardingse stadsgehoorzaal. Het is een volksmusical van Herman Bouber en Louis Da vids. Met de personages Ron de Ka, Willem de Kip en wat niet meer. Jaloezie, humor, verdriet, feest en woede en natuurlijk... een happy end. Met Carry Tefsen, Martin Brozius, Frans Vrolijk, Loeki Knol en Lucie Steyn. Aan vang 20.15 uur. Aan werk ontbreekt het The Amazing Stroopwafels bepaald niet. Optredens legio. Morgenavond bijvoorbeeld in sociëteit De Sokkel. Van Mar- Iacntlaan 4, Vlaardingen. Aanvang 21.00 uur. Leden /3.50 en ruct-leden ƒ5,-. ODO is voor de Maaslandse toneelliefhebbers inmiddels een begrip. Vanavond en morgenavond in het Trefpunt van Maasland een opvoering van 'De avond van de zeven de juli', een bij amateurvere nigingen zeer geliefde come- die. De regie is in handen van Jan Kroes. Aanvang 20,00 uur. ïn de buurstad Maassluis is het zaterdagavond de pop groep Square die het podium zal beklimmen. In Ozobleu natuurlijk. Muziek die hoor baar onder invloed heeft ge staan van de groep Alquin. Aanvang 21.00 uur. Toegang f2,50. President Steynstraat 2, Maassluis. De Nederlandse orgelfede ratie blijft onvermoeibaar in de weer voor het behoud van concertorgels. In het kader van dat streven zondagmor gen weer een concert op het orgel van het Schiedamse pas sagetheater. Uitvoerend kun stenaar is de Engelse organist David Shepherd. Aanvang 10.30 uur. Entree ƒ5,- en ƒ3,- voor leden, 65-plusser, cjp-eis en kinderen (niet ouder dan 12 jaar). 'Hier en daar een bui' noemde cabaret Sof-o-klets zijn nieuwe programma waar van het gezelschap vanavond in het Schiedams zolderthea ter De Teerstoof de première brengt Sof-o-klets won acht jaar geleden het Cameretten- festival. 'Hier en daar een bui' werd geschreven door het jonge talent Jan Bal. „Weg is de werkelijkheid als je hem nog maar net ontdekt hebt en juist aan een beschrijving wil de beginnen. Waar sta je nu echt zelf? Wat een rotvraag is dat. Mensen op zoek naar naar hun eigen eerlijkheid, per slot is hget leven van een ander toch vaak je eigen amu sement. Wat Sof-o-klets be treft kan daar hartelijk om gelachen worden," luidt de toelichting op het programma. De Teerstoof, vanavond, als ook volgende week, aanvang 21.00 uur. Nieuwstraat 12, Schiedam. Een wenteltrap vormt het angstwekkende thema dat Robert Siodmak verwerkte tot film. De film vormt een onderdeel van de psychologi sche thrillersreeks die de Vlaardingse Filmlica deze maand in B'Bwana. Hoflaan 12. vertoont. Zondagavond, aanvang 21,00 uur. In datzelfde B'Bwana trou wens vanavond een optreden van Robert Berger, muziek conference. Aanvang 22.00 uur, toegang ƒ5,- L* reiS in ée. -aar Mxfcï „O* Prent in de klas, heet het educatief project dat het stedelijk museum van Schiedam orga niseerde. Vier weken lang hing in de klasloka len van de lagere scholen een prent van een bekend kunstenaar. De leerlingen reageerden met een eigen interpretatie. Het resultaat is deze weken in een bovenzaaltje van het mu seum te zien. Hierboven een voorbeeld. De middelste prent is het origineel 'Scène mexi- caine' van Corneilfe. De andere twee spreken voor zichzelf. Overigens is nog wel aardig te vermelden dat de epigonen de meester nogal kinderachtig vonden. „Alles wat in Maassluis speelt schrijf ik moeiteloos, andere dingen gaan veel minder." Maarten 't Hart, ooit als schrijver begonnen onder het toch al weinig verhullend pseudoniem Martin Hart, is eigenlijk een typisch autobio grafisch schrijver. Een literair talent dat zijn jeugd en jeugdervaringen tot brandstof heeft gemaakt van zijn ar tistieke productie. Dat pseudoniem is dan ook al lang afgeschaft. Een kwes tie van eerlijkheid die misschien ook ten grondslag heeft gelegen aan het feit dat 't Hart zich nu, na zoveel ja ren, door zijn geboortedorp Maassluis heeft laten huldigen. voor het meisje Martha. Het boek eindigt met een catastrofe. Ate de Jong echter heeft het verhaal, in sa menwerking met Je roen Krabbé, danig om- door Jan Hendrik Bakker gewerkt. Perspectief en einde zijn volledig ver anderd. Bah, zullen mensen zeggen die het boek met rode oortjes lazen. De vergelijking tussen film en boek is er dan ook één die nïet gemaakt moet worden. Los van het literaire verhaal vormt de film zonder meer een ver makelijk amusement, dat in niet geringe mate gedragen wordt door hoofdrolspeler Jeroen Krabbé. De effecten waarmee het slapstic kachtige van een door de gereformeerde kerk verminkte jongeling het onderwerp is overi gens wellicht al te vaak beschreven om nog echt te kunnen boeien wordt aangezet doen hier en daar herinneren Woody Allen. Filmtaal die men in het boek nergens tegen zal ko men. Voorts vond Ate de Jong een heel goede op lossing om het^ typisch literaire procédé van de roman te vertalen naar beeld. Hij schiep hoofd persoon Maarten een al terego, twee personages (een stuntelinge Jeroen Krabbé en een playboy- Jeroen) die met elkaar in conflict komen en aan het eind van de film tenslotte harmo niëren. Ook Iaat hij Maarten letterlijk zijn verleden binnenlopen, zodat al te gekunstelde flash-backs vermeden worden. Kortom; Ate de Jong heeft het boek gebruikt om een mak kelijk begrijpbare, niet te gecompliceerde inter pretatie te geven van 't Harts thema. En die in terpretatie is' vooral mild. Behalve de film is er in Maassluis momenteel bovendien nog een klei ne expositie rond het werk van 't Hart te zien. Deze tentoonstel ling, die begeleid wordt door een diaklankbceld, is ingericht ïn de biblio theek bij het gebouw Koningshof, Ui verlaan 20, Maassluis. Dit voorjaar gaat in de Nederlandse bioscopen een film, gemaakt naar zijn roman 'Een vlucht regenwulpen', in pre mière. En, zoals al eer der gebeurde bij de op namen van 'Spetters', Maassluis speelt ïn deze productie van Matthijs van Heymngen een niet onbelangrijke rol. Of liever gezegd: Maasland en omgeving. Regisseur Ate de Jong heeft de oorspronkelijke locatie van 'Een vlucht regen wulpen' niet los willen laten, al is dat wel ge- firobeerd. Maar de vliet- anden bleken toch zo'n magie te bezitten, dat ze onlosmakelijk met de verhalen van 't Hart verbonden zijn. Voor wie de film gaat zien: hecht u niet te zeer aan de schrijver Maarten 't Hart. Ten vlucht regenwulpen* is waarschijnlijk het beste boek van deze oer-Hol- landse auteur. De ro man beschrijft het in nerlijk leven van een in stijl gereformeerde geest opgegroeide jonge man, die hoewel in be paalde opzichten zeer geslaagd één handicap met zich meedraagt: hij is als gevolg van zijn geïsoleerde jeugd niet in staat contact te ma ken met anderen, vrou wen vooral. Het boek vormt de apotheose van die jeugd. Een hoogle raar, krampachtig op zoek naar de liefde, wegterend onder de herinnering aan de eni ge werkelijke liefde die hij ervaren heeft: die voor zijn moeder en Maarten *t Hart en Je roen Krabbé bekijken het diaklankbeeld over het werk van de Maas- slulse schrijver. j£.. „Het is voor de Schiedamse vere nigingen geen slecht jaar ge weest," conclu deert Ruud Pil- lard, directeur van de Schiedam se Gemeenschap, als zijn mening wordt gevraagd over de vereni gingsresultaten in 1980. Zowel de publieke belang stelling als de al gemene interesse in muziek- en to neelverenigingen geeft een stijgen de lijn te zien, wat in Schiedam vooral van bete kenis zal zijn om nieuwe plannen te kunnen reali seren en finan cieren. Pillard wijst op de (so- ciaal-)culturele planning. „Dit jaar staat in het teken van de evaluatie en wij gaan heel kritisch in de gaten hou den, welke vere- nigingen echt tot activiteiten ko men. Het is on herroepelijk dat de subsidietoe kenning getoetst wordt aan de mate, waarin ver enigingen naar buiten treden." De Schiedamse Gemeenschap (stichting SG) gaat de vinger aan de pols houden. 1981 kan nog als overgangsjaar worden aangemerkt, met als voornaamste onderdeel het bespreken van de begroting die tot 1985 is opgesteld. De plannen moeten hard gemaakt worden. Toch heeft niet alles met geld te maken. „Wij hebben het ook duidelijk naar de inhoudelijke kant getrokken en voor ons als organisatie is het zaak de verenigingen daarvoor warm te maken en daarop in te laten spelen," zegt Pillard, die overigens aangeeft dat Schiedam goede accommodatie in de vorm van een evenementenhal mist. Ooit gooide de SG het balletje 'Gusto-hallen' op, maar de slopershamer bleek sneller dan de ambtelijke molen. Schiedam telt ongeveer twintig zangverenigingen waaronder enkele kerkkoren, zes harmonieorkesten en een dito aantal showkorpsen, een mandoline-orkest en zes toneelgezelschappen. In 1980 viel door hen 77.247 gulden te verdelen. Pillard maakt onderscheid tussen vocale, instrumentale en kerkgroepen, waarvan de laatste niet voor subsidie in aanmerking komen omdat uitsluitend binnen de kerkmuren wordt opgetreden. In 1981 zal de verdeling van de gelden weinig anders zijn, maar het toekomstig sociaal- cultureel plan gaat andere eisen stellen. Pillard adviseert de verenigingen daarom dit jaar de plannen door te zetten, zoals die al eerder bij zijn stichting werden geformuleerd. Hij vindt dat er In 1980 geen schokkende dingen zijn gebeurd. Wel wijst hij op het voorstel van de Rijnmondband, die wil komen tot een groot buitengebeuren waarvoor liefst het Emmaplein of het Plantagepodium aangepast zouden moeten worden. „Wij willen een buitenplein, waar wij lekker onze gang kunnen gaan," onderstreept Pillard de behoefte, die vooral onder instrumentalisten bestaat. Toneelplannen Amateurtoneel heeft die behoefte nauwe lijks. Schiedam telt en kele goede toneelgroe pen, die van Passage en Zoldertheater ge bruik kunnen maken, en er is een toenemen de landelijke belang stelling. Alleen, Groe- ton bestaat niet meer. Woordvoerder Paul Se- gaar zegt gekozen te hebben voor de rechts vorm van een stich ting, omdat bij een ver eniging de leden hoof- d-'ijk aansprakelijk voor eventuele vulden, en vorig jaar ig er bij Groeton 35.000 gulden om. De naam is meteen gewij zigd, zoals bekend, en men speelt verder als stichting Apollo To neel. Onder leiding van Ad Hoeymans wordt in april in het Passage- theater de musical 'Kiss me Kate' ge speeld. Het overbeken de verhaal, dat al in vele toonaarden ten to nele is gevoerd, wordt door Apollo gelardeerd met verrassingen. Paul Segaar laat daar niets over los. Evenmin over de rest van het programma, dat al vastligt tot en met 1983. Segaar: „De concurren tie kan dan volgend jaar met onze ideeen gaan strijken!" Apollo heeft zeven be roepsmusici aangetrok ken, die het orkest gaan vormen. De nieu we stichting is naarstig op zoek naar repetitie ruimte. Segaar ziet wel1 iets in het voormalige weeshuis De Linden- hof en wacht met span ning de discussie af over de bestemming. Op 4 april komt de Schiedamse toneelve reniging Utile Dulce naar het Passagethea ter met het Franse blij spel 'Veertig karaats'. Het stuk wordt ge speeld onder regie van Kees van Lier, die ac teur is bij de Haagse Komedie en die met drie mannen en vijf vrouwen van UD het stuk van Barailet en Gredy gestalte gaat ge ven. Bij monde van E. Goe- dendorp zegt Toneel groep '71, dat de vere niging stukken wil brengen die het gemid delde publiek appre cieert. Vandaar op II april in Passage een eo- medie in zeven tafere len (met zelfgebouwde decors), getiteld 'Mr Chips'. Ook hier is de regie in handen van een acteur van de Haagse Komedie, Gui- do Jonekers. Toneel groep '71 telt ongeveer twintig leden. Het ge zelschap verwacht veel van samenwerking met andere verenigingen en van het komende sociaal-cultureel plan. Gebouw Arcade aan de Lange Haven is als honk gekozen door In termezzo. Daar wordt over enige tijd het blij spel 'Op voorschrift van de dokter' gespeeld onder regie van F. de Kaper. Intermezzo speelt uitsluitend blijs pelen en kluchten voor een vast publiek en zou graag nog enkele heren tot een jaar of vijftig binnen de gelederen zien opgenomen. Zij kunnen dan op 24 ok tober meteen meedoen aan 'Dag, mevrouw Puffing', ook een blij spel dat in Arcade wordt opgevoerd. Als je de verenigings besturen zo eens hoort, is er alle lof over de werkwijze van de Schiedamse Gemeen schap. Bij de verenigin gen bestaat de indruk, dal problemen zoals ge brek aan financiën en mankracht al van jaren geleden dateren. En dat het ook dit jaar dus wel weer zal lukken. Tijdens zijn jaarconcert zal het Teiemann-cnsemble de Nederlandse premiere brengen van een nog minder bekende cantate van de Engelse componist Henri Purcell. 'When night her purple veil...', zoals het lied heel, werd pas in 1915 ontdekt, precies tweehonderd jaar na de dood van Purcell. De alt-mezzosopraan Maria Huizinga is de soliste. Het Maassluise kamerorkest staat onder leiding van Arno Weiffcnbach. Op het programma staan voorts werken van Weber, Vivaldi, Telcmann natuurlijk, Gluck, Handel en Chabrier. Solistische medewerking is er verder nog van de klarinettist Leen Bergwerff. Het concert wordt morgenavond, 14 februari, gegeven in het Maassluise ontmoetingscentrum Koningshof. Aanvang 20.15 uur. U*

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 5