a5l Museum ruilt kunstenaars in Coco: het jongeren centrum wil vooruit Met stip Donald Evans opent deur naar droomwereld r 3 t - 4 -. t* ftfsjf V^"j, beel Organist aan vooravond van nieuwe carrière vrijdag 27 maart 1981 VD/SC/WW 4 /'f'-.V;>'iA^; "T -V V'A' >l' V 4K MV y,r. wr* Jt> Toonbeeld, een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur In de regio. Samenstelling: Kor Kegel. Reacties graag voor woensdag 12 uur op de redactie van deze krant. Telefoon 35.05.57. Een bonte veelvoud van schilderijen, plastie ken en obiccten komt je tegemoet wanneer je een bezoekje gaat brengen aan het stedelijk museum op de Hoogstraat. Drie zalen 2ijn be steed aan kunst uit Bremen. Schiedamse en Bremer kunstenaars exposeren bij eikaar om elkaar te tonen waar ze mee bezig zijn. Een stukje bewustzijnsverruiming misschien. Het initiatief tot deze ruil kwam aanvankelijk van galerie lm Winter te Bremen. In Schie dam zagen museumdirecteur en graficus/teke naar Sjef Henderickx daar wel brood in, en zo konden Schiedamse kunstenaars de afgelopen maanden exposeren in Bremen, terwijl het nu de beurt is aan de gastheren om hun kunsten ons te komen tonen. Er waren veel gegadigden om naar Schiedam te komen. Paalman en de zijnen hebben de 3Q0 kunstenaars, die aanvankelijk wilden, aan een strenge selectie onderworpen. Het resultaat zijn deze zeventien mensen, onder wie Otto Volker, Jörg Spettstösser. Thomas Recher, Günter Tolman en Louis Niebuhr, Voor de meesten onder ons onbekende namen, maar ze zijn een bezoekje wel waard. Of de2e expositie een totaaloverzicht geeft van de kunstbezigheden in de uitwisselstad valt te betwijfelen. Verder is het moeilijk een bepaal de eenheid te ontdekken. Benadering en wer kwijze van de kunstenaars zijn totaal verschil lend. Zo kom je in de ene zaal expressieve, drie meter hoge beelden tegen van Waldemar Otto, in een andere zaal ingetogen zilverstiftteke ningen en gedichtjes, dit alles omgeven door meest kleurige schilderijen, van elkaar toch heel verschillend. Geen baanbrekend werk, maar wel mooi om naar te kijken, zoals de marmeren Ramses-kop van Louis Niebuhr of de zwangere vrouw van Christa ËaumgSrtel. De expositie duurt tot 3 mei. Oude man. Beeld van Waldemar Otto. Kijk, postzegels in het Schiedamse museum! Nou, nou, dat zal Paal man wel leuk vinden: zijn 't geen dahlia's, dan zijn 't wel postze gels. Hé. maar kijk eens good: dat zijn he lemaal geen echte post zegels... en dan gaat er een droomwereld voor ie open. Want Donald Evans, geboren m 1945 in Amerika, heeft de hobby uit zijn kinder tijd, postzegels, op een prachtige wijze ontwik keld. De laatste vijf ja ren van zijn leven (nij kwam in '77 om bij een brand) heeft hij zich volledig gestort op dit kleine stukje papier. De postzegel had een symbolische waarde voor hem gekregen, het was voor hem het middel geworden om uiting te geven aan hetgeen waarnaar hij op zoek was. Een droomwereld, mooier dan de werkelijkheid, die hij toch maar moei lijk kon aanvaarden. De zachte kleuren, waarmee hij zijn post zegels aquarelleerde, zijn prachtig gerang schikt. De postzegels vormen fraaie series. De kleine^afbeeldingen van bloemen, vlinders of mooie cijfers doen denken aan de kinder tijd en ongemerkt heeft hij je aan in zijn droomwereld gelokt. Er is ook een boek ver schenen: The world of Donald Evans', dat in het museum te zien is. Postzegel of minia tuur? Fraai werk van Donald Evans. Sem Braun gaat 't opnieuw proberen. Sem Braun uit de put Sem Braun is zijn artiesten naam. „Simon de Bruin? Ik hoor mij zelf zo al aangekondigd worden, SimÖn de Bruin! Dat klinkt toch niet? Neu, neu. Sem Braun, dat is korter, da's af." Simon de Bruin woont in Schie dam. nu ruim twee jaar. Bart Verhallenplein 179. Hij is een buurman van Radio Veronica Schiedam, de piratenziekenom- Bi roep die een tijdje terug uit de tii lucht werd geplukt. Sem Braun Jc was vaak in de uitzendingen te Ti beluisteren. En wij dachten toen al: Sem Braun, waar kennen wij die naam toch van? De krant erop nageslagen. Wat vermeldt het Nieuwsblad De' Bloembollenstreek v^n-7 augus tus 1969? Dat vermeldt: „Sem Braun bleek zijn Thomas-orgel met de vele mogelijkheden technisch en gevoelvol te be heersen." Voorts opmerkingen als 'waar virtuoos', vol overga ve spelend'. Hetzelfde vermel den die dag het Bennebroeks Weekblad en de Heemsteedse Koerier. Korte tijd later in Groot-Utrecht: Sem Braun, rus tig en ingetogen spelend, maar met een persoonlijk stempel. De jonge organist wordt eerst afge wezen bij een talentenjacht van Dorus. Kort daarna echter schrijft hij muziek voor een mu sical van Alfred Wenborn in Engeland; maakt hij een lang speelplaat met liedjes voor moe der; treedt hij op in de Mar griethal in Schiedam; schrijft hij een spoed brief aan de PTT met het verzoek om snelle aanslui ting een artiest kan immers niet zonder telefoon. De invloed van zijn leraren Cor Steyn en Joop Walvis is merkbaar. De ja ren zeventig breken aan. Sem Braun, die dan in Rotterdam woont, is bezig met een carrière als organist in het Artiesten pa let, een gezelschap reizende ar tiesten onder leiding van Victor Conselman. Opgetreden wordt in gevangenissen, psychiatri sche inrichtingen en ziekenhui zen. Ook voor de radio. Sem Braun wordt prof, vol verwach ting van succes. Treedt cp in Jeugdland van de NCRV. De Thomas ruilt hij in voor een Hammond-orgel, het instrument waarop hij ook begonnen is. Hij verzorgt een half jaar nachtclu- door Kor Kegel boptredens in Saarbrücken ook daar leent het orgel zich voor! reist mee op cruises door Scandinavië waar hij de ganse dag speelt, werkt in op dracht van de Kunstier dienst van Hannover en Frankfurt. Sem Braun is een weg op die Si mon de Bruin doet vergeten. En dan, 1972, is het ineens fini. Echtbreuk. Maagzweer. Diepe ellende, waar Simon de Bruin doorheen gaat. Honderd procent arbeidsongeschikt. Schulden. Sem Braun houdt op te bestaan als zijn orgel verpatst moet wor den. 28 jaar is Simon de Bruin dan en zijn leven een crisis. De man, die dinsdagmiddag in café 't Vierkantje zit, is een o keurig heer. Net in 't pak, be leefd. beetje bedeesd. Is muzie kleraar in Delft, voor zestien uur in de week. Heeft zich door de telefoon, thuis nog, aange meld met: De Bruin. Maar is door Max Miller van Radio Ver onica Schiedam getipt als: Sem Braun. Die keurige heer in 't Vierkantje is een man die aan de vooravond van mogelijk een tweede carrière staat. Sem Braun treedt morgenavond voor het eerst in negen jaar weer life op. Tijdens het bingo-dansant in de Blauwe Brug verzorgt hij een optreden achter het vermaarde Ham mond-orgel. En het is niet uitgesloten dat Sem Braun daar kind aan huis wordt: maande lijks zijn er in het wijkcentrum van Schiedam-Noord zulke bin go-dansavonden en bovendien is er een kansje dat hij op zon dagochtenden de koffieuurtjes mag vullen met relaxte orgel muziek. ,,Het is moeilijk geweest," zegt hij. „Ik heb het heel moeilijk gehad, maar ik heb het weer langzaam opgebouwd. En dat is gelukt. Oh, ik heb er zin in. dat kan je je misschien voorstellen! De laatste tijd jeuken mijn han den weer enorm. Dat vindt mijn vrouw ik ben voor de tweede maal getrouwd wel eens las tig." Zo? „Ja, telkens als er visite is, dan speel ik weer. Meestal omdat de visite 't vraagt, toe, Sem, speel eens wat? Doe ik dan graag. Je kunt van alles uit zo'n orgel ha len. Psalmen, swingen, operette, ouverture. Van semi-xlassiek tot populair speel ik. Op optre dens meest makkelijke muziek. Nee, niet om te spelen. Goed in het gehoor liggende muziek. Eerst zaterdagavond eens af wachten, en dan... Oh, als Vic tor Conselman hoort dat ik weer bezig ben, hangt ie zó aan de telefoon!" Loek van der Saus samen met Luuk Pleiier achter de nieuwe bar van het Jongerencentrum. 'Coco en de vliegende knorre pot' slaat nieuwe egen in. Na een jaar kwakkelen zal met de feestelijke ingebruikname van de bar en de nieuw gecreëerde ruimte de activiteiten nieuw leven in worden geblazen. Ac tiviteiten die gericht zijn op kleinschaligheid. Aanders dan in andere jaren het geval was. Toen gokte het Maassluïse jon gerencentrum, onder de naam Toverbal, op de grootschalig heid: bekende Nederlandse popformaties gaven toen acte de présence. Al snel bleek ech ter dat dat te hoog gegrepen was. Financieel kwam het >on- ge ren cent rum in de proble men. Daar willen de jongeren echter niet meer aan herin- nerd worden. Vol frisse moed, blijmoedig en opgewekt doet Loek van der Saus het relaas van een jongerencentrum dat vooruit wil. „In de toekomst komen hier alleen nog maar groepen die echt betaalbaar zijn voor ons. Er zijn genoeg bands die wat minder kosten en toch een heel goed programma bren gen. Daar gokken we op. Stel je voor dat we weer van die dure groepen naar Maassluis halen, zijn we weer zo failliet." De woorden komen uit de mond van Loek van der Saus, de nieuwbakken voorzitter van Coco. Hij praat bedacht zaam. Kiest zijn woorden zorg vuldig eh neemt de tijd om een antwoord te formuleren. Het image van het jongeren centrum is al jaren slecht. De bevolking van Maassluis loopt met een grote boog om Coco heen, als zou er al jarenlang een besmettelijke ziekte heer door Chris Woerts sen. Loek van der Saus weet het maar al te goed: „De men sen zijn er nog steeds niet aan gewend. Er gaan talloze rare verhalen in de ronde. Ze den ken dat hier alleen maar werklozen en druggebruikers komen. Die groep wordt ook steeds naar voren gehaald. Vo- komen onterecht. In Coco ko men verschillende groepen: Een groep vrij jongen mensen tussen de 15 en de 18. Veel scholieren die overdag ook ko men aanwaaien en in de vroe ge avond hier komen. Een groep die nergens anders in Maassluis tereent kan. Dan is er een grote groep buitenlan ders, vooral Engelsen. Die in tegreren goed hier. Hebben zelfs meegeholpen aan de ver bouwing. De vaste kern va rieert in de leeftijd van 18 tot 30 jaar. Een groep die hier al jaren komt en waar de Maas sluïse bevolking Coco mee in- dentificeert. Er gebeurt hier echter veel meer. Dat zouden de mensen eens onder ogen moeten zien." Tegen de rol die de politieke partijen in het bestuur spelen heeft Loek van der Saus zo zijn bedenkingen: „Het CDA heeft al jaren geleden laten weten Ozobleu als jongeren centrum te willen zien. Zij zet ten zich dus ook niet helemaal in. De linkse partijen moeten alleen al om het image ons steunen. Het i3 echter de VVD die de boel draaiende houdt. Penningmeester Leo van der Pols van de VVD doet er wer kelijk alles aan om ons te hel pen. Van de overige partijen ts er een gezonde belangstelling, meer niet. Het meest linkse blok, de PPR/PSP laat het echter volkomen afweten. Die doen werkelijk helemaal niets. We hebben in feite nog meer aan het CDA dan aan de twee linkse partijen." 'Kollaboratie en verzet', zo luidt het nieuwe pro gramma van het Natio naal Hekelcabaret. Van avond en morgenavond in de Teerstoof (Nieuwstraat, Schiedam). Het hekelen begint op beide avonden om negen uur. Heeft u er een hekel aan op het aller laatste nippertje binnen te vallen: de foyer is al om acht uur geopend. Uno Grosso, volgens een persbericht een swin gende jazz-rockgroep die muziek brengt voor zowel de pure jazzliefhebber als de uitbundige swinger. Een ieder kan dat chec ken, vanavond in B'Bwa- na (Hoflaan 12, Vlaardin gen). Sologitarist, drum mer, pianist, saxofonist en bassist moeten volgens contract om tien uur gaan spelen. Doodzonde al die kerken die alleen maar op zondag worden gebruikt voor de eredienst. Vinden ze bij de Emmauskerk (Kethelweg- /van Hogendorplaan) m Vlaardingen ook. Vana vond wordt daar het eer ste concert gegeven op het fraaie orgel van de kerk. De vaste organist Guus Korpershoek zal een pro gramma brengen met wer ken van Bach. Handel, Mendelssohn, Muddc en Van de Berg, Zangeres Truus van de Hoeven- Groeneveld en de CJV-ba- zuingroep verlenen mede werking aan het concert dat om kwart over acht begint. Ozoblue, het Maasluise OJC aan de Pres.Sleyn- straat 2 brengt morgen avond de Rotterdamse for matie Dolbles. Het vijf- masorkest speelt eigen nummers die zijn geïnspi reerd door het moderne (Maassluïse?) stadsleven. Negen uur precies gaan de Doïbies van start, als teeh- no-brains Jurgen (Spliff) Brouwer tenminste het stopcontact kan vinden. Rood Vlaardingen heeft voor morgenavond de film 'Kagamusha' op de kop getikt. Vorig jaar is de film in Cannes bekroond met de gouden palm. De Japanse regisseur Kurosa wa was wel aan de Rivièra om een toelichting te ge ven, maar zal dat morgen in het Weeshuis (Wees huisplein 18) niet doen. De projector begint om acht uur te draaien. In Q.T!, het Schiedamse weekendcafé in de Teer- stoof, wordt morgen een optreden verzorgd door Lang Johns. De groep die een mengsel van new wave en rock brengt be gint om half elf te spelen. 4 Varia, de toneel- en let terlievende Vlaardingse vereniging, heeft morgen avond de Stadsgehoorzaal afgehuurd. Op de planken zullen zes acteurs van het gezelschap het stuk De Locomotief van Roussin opvoeren. Bal na! Het doek gaat op om kwart over acht precies. De Blijdorpse toneelve reniging laat morgen avond ook zien wat hun leden de afgelopen maan den hebben gerepeteerd. De Laatste Strohalm is de titel van het stuk; een kluchtig spel in drie be drijven. Toegang gratis. Ook hier gaan na afloop de voetjes van de vloer. In de Rank. Schiedamseweg 122, Kethel; aanvang acht uur. Swingen in de kerk. Zondagmiddag om drie uur in het dienstencen trum De Valkenhof, Frank van Borselenstraat 95, Vlaardingen. De volle evangelie Bethel kerk be staat 2even jaar en daarom zal de dienst worden opge luisterd door zeven zang en muziekgroepen uit ei gen kerk, waaronder de gospelgroep New Spirit. De Vlaardingse filmliga ((Hoflaan 12) draait zon dagavond Die Blechtrom- raeL Het zal dringen wor den om binnen te komen. Kom tijdig! De film begint om half negen. Het Schiedamse jonge- rencafé de Quibus (Lange haven 28) heeft voor zon dagavond het quintet Maaike Nicola gecontrac teerd. Ballads en jazzy mu ziek. Of zijn het jazzy bal lads?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 5