ff
Cabaret NAR sluit
seizoen Teerstoof
Steen
Brons nr.34
Concert
op
Smits
orgel
Met
stip
Che cosa fai tu qui?
*1', Hp
'X',
f^'%1
u\-^v
ï/4^4?
Ook Power House Six op slotfeest
rrildt
•KbJS.'SS
:v-<i fvf^;-
3&i* i;
%'{-
1*&,
*4 y^/t
TV
,-'
A
;b1 -<
êf ty/;3
*f?S -X
U- x' ^v
l'tf
if&r
Toonbeeld een wekelijkse
pagina vol informatie over
kunsten cultuur in de
regio. Samenstelling: Kor
Kegel. Reacties graag voor
woensdag 12 uur op de
redactie van deze krant
telefoon 35.05.57.
Vanavond is in de
Vlaardingse galerie/art-
hotheek aan de Oostha-
venkase 8 een expositie
van start gegaan van Ra
mon Giegling en Rob
Elzinga. Van het duo, dat
meestal samen exposeert,
zijn zeefdrukken, colla
ges, affiches en tekenin
gen te zien uit hun werk
van de laatste vier jaar.
Hoewel er in de beginpe
riode redelijk wat over
eenkomsten waren in de
onderwerpkeuze en ma
teriaalgebruik, werd het
verschil in het latere
werk steeds groter. In '76
richtten zij het cultureel
tijdschrift 'de Wolfs-
mond' op, waarvan enke
le nummers op de exposi
tie te zien zijn. Elzinga
werkt momenteel aan
een documentaire-film
over acties tegen kerne
nergie en maakt voor
verschillende bladen po
litieke strips. Giegling
werkt aan een filmscena
rio en een theaterstuk.
De tentoonstelling is op
werkdagen geopend van
twaalf tot vijf. Vrijdaga
vond ook van zeven tot
negen en op. zaterdag van
tien tot vijf uur.
Morgen vindt op het
Garrelsorgel in de Grote
kerk van Maassluis het
tweede orgelconcert
plaats van de geplande
serie. Jaap Kronenburg
zit achter de toetsen en
zal werken spelen van
Vogel, Van Eyken, Van
Westering, Van Krieken,
Rinck, Kee en Zwart. De
organist begint om kwart
over acht.
De Maaslandse soos de
Pollepop brengt morgen
avond The Longjohns.
De groep, die enkele we
ken geleden in Maassluis
was te beluisteren, speelt
snelle 'powerpop'. Een
avondje swingen dus
daar in het Maaslandse.
Omwonenden van de
parkeerplaats achter Ko
ningshoek xn Maassluis
die op hun rust gesteld
zijn kunnen morgen be
ter een dagje uit gaan.
Vanafmorgens tien uur
tot 's avonds een uur of
half acht zal daar na-
menlijk heel wat afge-
trommeld en getetterd
worden op het het tiende
drumband- en majoret-
tenfestivai. Ruim 1600
muzikanten en majoret
tes doen mee. Burge
meester Van Es reikt
's avonds de prijzen uit.
Drie hoogbejaarde
schilders exposeren van
af maandag in de kleine
recreatiezaal van het
Vlaardingse bejaarden
centra Drieën-Huysen.
Komells Lodder, Jan
Wismeijer en Henk
Schipper zullen bij de o-
pening van de expositie,
om twee uur, worden
toegesproken door wet
houder Jelle Wijnstok.
Zij hoeven daarvoor niet
ver te reizen. Alledrie,
zijn ze woonachtig in het
bejaardencentrum.
In galerie Nolet in het
gelijknamige Schïedamse
ziekenhuis wordt woens
dag een nieue tentoon
stelling geopend. Inge
van Haastert, mevrouw
K. G. de Man Thur-
mer, Frans Duin en Jan
Rotteveel exposren er
respeectievelijk schilde
rijen, droogbloemencom
posities, litho's en litho's.
In Tosca
klinken
Italiaanse
opera's
Giuseppe achter het orgel, Salvatore met volle bariton: „Mijn intoeïte is afhankelijk van zijne moezieke".
In het naoorlogse Italië waren zij „twee ouwe
moeziekvriende" die altijd samen „op moe
ziek saten te klesse, te parte en te filosofére".
En daarna zagen zij elkaar 27 jaar niet. Nu
hebben Giuseppe Galvagno en Salvatore
Cantiêre een zaak in Schiedam, genoemd
naar Puccini's beroemde opera "Tosca". Dat
is geen muziekhandel; de pizza swingt er de
pan uit.
En het is tussen die twee Italianen weer als
vanouds. Na meer dan een kwart eeuw zie je ze
weer dagelijks „dit noemmer nog effe doorne-
me en datte nog effe doene" en dat levert in
hun pizzeria op het Eroersveld nog behoorlijke
operamuziek op ook. Giuseppe speelt orgel, Sal
vatore zingt en hanteert volgens zijn zeggen het
bariton-systeem. „Hoor wat Galvango maakte!"
zegt hij. „Mijn intoefte, mijn gefoele, is hele
maal afhankelijk van zijne moezieke. Vroeger
al, was ik helemaal kapotte van wat hij deed-
te". Voor Giuseppe geldt dat ook jegens zijn
partner. Hij is een stil man en zegt alleen: „Die
Cantière, koet, koet!" En Dm hun verbonden
heid aan te geven spelen zij wat. Se ascolto il
mare. Ze luisteren naar de zee. De klanten luis
teren mee.
Na 27 jaar. In Schiedam kwamen zij elkaar
weer tegen. Galvagno, in 1933 geboren in Cata
nia, en Cantière, in '32 in Vittoria geboren,
hadden voor die tijd een heel verschillende le
vensloop gehad, geografisch gezien althans.
Want beiden begonnen hun carrière uiteraard
met muziek. Giuseppe startte zijn eigen dansor-
door Kor Kegel
kest, Gigï met piano, accordeon en gitarra en
vloog in 1958 uit naar het buitenland- Werd als
afgestudeerd componist gecontracteerd door
een Haagse manager, reisde in Holland door
Amsterdan, Utrecht, Arnhem en Nijmegen,
trad op in het Maastrichtse Carlton en in het
Haagse Pompidour, ging daarna naar Afrika,
Ghana, Liba (Libië) en naar het Midden-Oos
ten, Cyprus, maar keerde toen terug naar Ne
derland, want in Pompidour had hij de Schie-
damse Christina van Tricht, een nu 40-jarige
blondine, leren kennen. Gewoon, tijdens een
optreden. „Ha, zijj kwam plotseling naar mij
toea", zegt hij grijnzend. „Ach, welnee", zegt
Christina, „die Italianan liegen altijd, hoor".
Salvatore: „Kalk, dat ging natuurlijk zo, hij
speelde, zag haar enne stopte, zo van, da's main
stukke!"
Humprhrey Bogaert
Salvatore studeerde na muziek eerst nog dra
matische expressie, daar had hij echt een hoofd
voor, en hij werd al gauw de Italiaanse Hump
hrey Bogart genoemd. Maar wat doe je als je
naar het buitenland wilt en je komt als muzi
kant of acteur niet aan de bak? Dan ga je de
horeca in. Salvatore werd kelner in San Moritz,
„want ze hadden gezegd, lekker verdiena, lek
ker wijfie ook", maar kort daarna werd hij kel
ner in Huis ter Duin. Leerde daar Agnes ken
nen, trouwde met haar en vestigde zich in
Noordwijk, waar het paar nog steeds woont sa
men met hun kinderen Angela en Giusep
pe. Toeval? Hoe dan ook, Salvatore wisselde
nog een paar keer van betrekking, in Rotter
damse zaken, en kwam op een gegeven ogen
blik samen met kroegmakkers het in Schiedam
op het Rubensplein gevestigd restaurant Jan
Steen binnen, „En daar zie ik Giuseppe! Ik zeg,
che cosa fai tu qui? En hij zegt, o tu che cosa
fai? Wij hebben die zelfde avond meteen mooie
liederen gezongen en iek Was verhuegd, grote
belevenis!".
Dai dai dai
Ja, wat deed Giuseppe daar? Hij was na zijn
reis door Afrika en het Midden-Oosten terugge
keerd naar Nederland, bleef er kort, ging met
Schiedamse Christina naar het Belgische Turn
hout om daar ristorante Gigi (genoemd naar de
band) te beginnen en maakte daar een single:
Dai dai dai cavalièro, Galvagno. Toen Salvatore
later die single hoorde, zei hij: „Gotfadora, die
vent heb *n lekkere stemma, jb". Giuseppe, die
zijn „orega"-papferen inmiddels had gehaaid,
keerde Turnhout de rug toe, opende in Schie
dam Jan Steen, ging toen met Christina voor
twee jaar naar Italië en „nou, net toen ik dach-
te, die komme nie meer terug, na ringe die tele-
fone, zegt Galvagno, kommie drinke en zake
prate doen? Ik zeg, wat krijge wir nou? Wel, je
ziet, dit is nu een levend ristorante". Van de
twee is Salvatore de grootste prater, zij het nog
in gebrekkig Nederlands.
In pizzeria Tosca op het Broersveld spelen Sal
vatore en Giuseppe haast elke dag. Vrijwel uit
sluitend Italiaanse opera's, waar hoor je dat te
genwoordig in Schiedam nog?
De cabaretgroep NAR, onder leiding
van ex-Don Quishockingpianist Pie ter
van Empelen, besluit aanstaande zater
dag, 2 mei, het seizoen van het Schie
damse theatertje De Teerstoof. Het
nieuwste programma van de groep, het
achtste in getal, heet „Zonder Twijfel"
en is geschreven door Youp van 't Hek
en Ivo de Wijs. De muziek is gecompo
neerd door Hans van Gelder, Michel
van Bergen Henegouwen en Pieter van
Empelen. Voor het programma heeft
een zinsnede van De Genestet model
gestaan: „En doe ik dan wijn ogen toe,
dan wij ik wel geloven, waar als ik ze
weer opendoe, komt steeds de twijfel
boven.
De groep bestaat wat het deel betreft
dat op het podium verschijnt uit drie
NAR: Zonder Twijfel.
mensen: Youp van 't Hek, Aletta de Nes
die ook bekend is van diverse schoolte
levisieprogramma's, en Hans van Gel
der, een 19-jarige pianist-componist, die
als een verrassend talent in de Neder
landse cabaretwereld wordt gezien.
De laatste theater-avond in De Teer
stoof wordt traditiegetrouw afgesloten
met een groot slotfeest met bal-na. De
jazzband Power House Six zorgt voor de
muzikale omlijsting, en kenners van
echte onversterkte jazzmuziek zullen
die band zeker weten te waarderen.
De cabaretavond annex slotfeest in De
Teerstoof begint zaterdag om 21.00 uur,
maar vanaf 20.00 uur is men al welkom.
Toegangskaarten kosten vijftien gulden:
CJP-ers betalen drie gulden minder.
„Ik denk dat dat ding toch op z'n
minst zestien jaar oud moet zijn. In
ieder geval is het van voor mijn tijd."
R. de Vries, hoofd van de Prinses
Christinaschool weet verder niets van
de muurversiering aan zijn school aan
de Vincent van Goghlaan. Wel weet
hij dat men meer last dan gemak
heeft van deze kunstuiting: „Al een
paar keer heeft de gemeente die
stukken steen aan de muur moeten
vastmaken met keilbouten."
„Hoezo? Nou, de kinderen klimmen
via deze muurversiering op het dak
en daardoor laat het steeds los." De
muurplastiek stelt twee voetballertjes
voor; een keeper die met een fraaie
zweefduik de aanstormende bal
probeert te stoppen. Hoe mooi het ook
zijn moge, de prinses Christinaschool
zou bij monde van hoofd de Vries
liever een funktioneler kunstwerk
willen hebben: „Iets waarmee de
kinderen echt kunnen spelen."
Het voetballende duo werd tegelijk
met de ingebruikneming van het
schoolgebouw op 18 augustus 1964
onthuld. De plastiek werd gemaakt
door de Vlaardingse kunstenaar Leen
Droppert.
Een speciale commissie binnen de Johannes
de Doperparochie in Vlaardingen gaat er
voor zorgen dat het twee jaar geleden geres
taureerde Smitsorgel niet alleen door paro
chianen kan worden beluisterd. Het streven
is om regelmatig concerten te organiseren,
die voor iedere orgelliefhebber toegankelijk
zijn.
Het oude Smitsorgel is een typisch Zuidne
derlands product en leent zich daarom uit
stekend voor de meer barokke en romanti
sche orgelwerken. Vanavond wordt er in de
kerk aan de Gedempte Biersloot een eerste
concert gegeven door de jonge en veelbelo
vende Rotterdammer Gerard le Gierse. Op
het programma staan onder meer werken
van Pachabel en Bach.
De toegang is gratis en er zit ook nog een
kopje koffie aan vast. Aanvang acht uur.