If] 1 De waarnemer op het statief Een oude bekende: 'Hef dan die museumcommissie maar op' Galerie/artoteek brengt ons samen Klei-expositie baanbrekend Nederlandse kunsthistorie mn 'Bö Met stip in Gemeente kraakt eigen materiaal t V l r T--;; I r'.vi/t I vrijdag 5 ]unl 1981 VD/SC/WW Pi&te's5 I;/-. T' S?*V ï'V<j, -V 5 r^v I I ^7w'^1' f;fts~<a 4 1 hil^y^.f/ y }t/n 4 I i' tlC> Toonbeeld, een wekelijkse pagina met informatie over kunst en cultuur In de regio. Samenstelling: Kor Kegel. Reacties graag voor woensdag 12 uur op de redactie van deze krant. Telefoon 350557. Hans Middelham. gespecia liseerd in Israëlische dansen, leidt zaterdagavond het grote volksdansfeest dat door de CJV-onderaf deling Vlavoc op touw is gezet in zaal Triangel, Fransenstraat 12 in Vlaardin- gen. Ranja is het orkest dat de muziek verzorgd en Israëli sche dansen worden gede monstreerd door de Haagse volksdansgroep Nitsanim. Het feest duurt van acht tot twaalf- uur. m Leerlingen uit de orgelklas van de Maastrichtse conserva toriumdocent K. d'Hooghe be spelen zaterdagmiddag het or gel van de Grote Kerk in Vlaardingen. Het is, kortom, weer tijd voor een wandeling rond de kerk. Het orgelcon cert is georganiseerd door de werkgroep wandelconcerten van de Grote Kerk samen roet de culturele raad van Vlaardingen. De leerlingen van D'Hooghe zijn Eric Hal- lein, Els Vanstipelen, John Boone, Eric Nelissen en Peter Gelissen. Zij brengen allen fragmenten van de 'Messe IV' van Nicolas de Grigny (1672 1703). De kunstenaars, die de voormalige blo- school op het Oude Kerkhof in Schiedam hebben gekraakt, mogen daar voorlopig blijven, nu wethouder Herman Posthoorn ook zelf wel heeft ingezien dat zijn atelierbeleid faalt. Dat is voor de krakers een mooi succesje, te meer omdat bovendien nog onderzocht gaat worden of zij daar voorgoed kunnen blijven en of in dat geval er voor de Schiedamse Gemeenschap en de federatie voor het clubhuiswerk een ander onderkomen kan worden gevonden. Woensdagochtend zijn, om de kunstenaars de nodige ruimte te geven in het schoolgebouw, vier kraak wagens op het Oude Kerk hof gekomen die alle ouwe spulletjes die er nog stonden mee te nemen. Het gebouw is nu leeg, de kunstenaars kunnen de lokalen als ate lier gaan inrichten en wjt? Kréikwagens? Onze klomp breekt. Wat heeft Schiedam nu aan zijn fiets hangen? Hield de ge meente ons daar jarenlang voor dat veel leegstaande woningen en bedrijfsruimte in de binnenstad nog altijd dienst deden als opslagruim te en dan blijkt ineens dat het opgeslagen materiaal pardoes met de kréékwagen mee kan! Had dat ook niet vijf jaar geleden al met de kraakwagen mee gekund, zodat alle lege ruimte voor iets nuttigere bestemd had kunnen worden? Mogen wij dan In de bin nenstad spoedig méér kraakwagens verwachten? - 1' Hoewel Nan Hoover zich met behulp van foto, video en perfor mance vooral met be weging bezighoudt en graag laat zien hoe spontaan mensen in hun handelingen kunnen zijn, doet haar tentoonstelling in het stedelijk mu seum van Schiedam vrij statisch aan. De video-opname is in constante beweging, er is een monotoon geluid bij die de vooruitgang tame lijk in een horizontale lijn zet zonder ups of downs, en aan drie mu ren hangen de resultaten van elk moment dat een cameraklik een beweging onderbrak. Het is er een voortdurend gaan en ko men en toch krijg je de indruk dat er niets ver andert. Wat nu? Nou, niets. Het is zo on geveer wat Nan Hoover wil laten zien: de geïso leerde mens in een om geving waarin de dingen gewoon maar gebeuren, zonder dat hij eigenlijk weet waarom maar aan vaardend dat het nu een maal zo is. Het is de sfeer die Berlijn voor haar heeft. De muur, die van de stad een afgelegen ei landje maakt. Een stad, waarin de aanwezige dingen het met elkaar moeten zien te stellen en die als een deel ervan zich afzondert dat nogal onverschillig opneemt. Een harde mentaliteit lijkt het Alleen als op een bepaald ogenblik ie mand van de muur wordt afgeknald, schrikt iedereen op en herinnert men zich waarom men op dat eilandje vast zat, dat is het moment waar op een impuls naar bui ten komt, waarop de stad even in reflexbeweging is en waarop de camera van Nan Hoover klikt Het is de directheid van de handeling die vastge houden wordt Nou ja, en dan is het weer voorbij. Het lijkt, alsof je in die museumzaal als waarne mer op een statiefje staat KK Nan Hoover, foto, vi deo, performance; ande re exposities: klei, 100 jaar Singelkerk, deel Cobra-verzamelinr. Ste delijk museum. Hoog straat 112. Schiedam. Geopend: dagelijks van 10.00 1L00 uur, eon- dag van 1240 17.00 uur. Tot 21 juni o Nan Hoover, beweging - uit Berlijn. Hij is er nog. Lammert van Wagtendonk gaf de moed niet op en dat geeft hij nog steeds niet. Bijna een jaar na zijn eerste brieven aan de gemeente Schieda.n over het volgens hem miserabele mu seumbeleid heeft hij nu ten derde male een schrijven doen uitgaan, waarin hij het vooral gemunt heeft op cul tuurwethouder Herman Posthoorn. Lammert van Wagtendonk vindt het func tioneren van de wethouder beneden alle peil. „Mijn brieven zijn nooit beant woord en Posthoorn heeft ze ook nooit in de museum commissie laten behandelen. Ja, kijk, zo heeft die mu- seumcommissie dan natuur lijk geen enkel nut! Dan kan je die club beter opheffen, het kost nu alleen maar tijd en geld." Van alle klachten, die Van Wagtendonk vorig jaar over diverse arbeidssituaties in het museum had, werd er nooit eentje besproken. Het enige wat Van Wagtendonk mocht vernemen was een koel briefje van de museum directie: „Geachte heer, hierdoor bevestigen wij de ontvangst van uw schrijven d.d. 6 januari 1981. De in houd van dit schrijven geeft ons geen aanleiding hier na der op in te gaan. En daar kon Lammert het weer een paar maanden mee doen. Hij bleef nog wachten op een briefje van B en W zelf, maar nee: geen briefje. Van Wagtendonk heeft het acht bare college nu laten weten dat hij dat zeer onbetamelijk vindt en dat hij dit optreden zeer kwalijk vindt. Per slot van rekening, er blijven zich „grove wantoes tanden" voordoen, zoals oud-museummedewerker Van Wagtendonk het zegt. Pas nog: 500 affiches van de tentoonstelling "De wereld van Donald Evans' waren niet verspreid over de stad om zoals het een ':ehoorlijk affiche betaamt overal opge hangen te worden, nee, die affiches „ik schat dat die toch gauw 1,37 per stuk kosten" werden als klad papier gebruikt in de kunst- klas. „Duur kladpapier," zegt Lam droog. Hij zit er ook wel mee dat er onlangs in het museum pak weg duizend uitnodigings kaarten versneden zijn, dat het fraaie Hess-orgel in plaats van gedestilleerd wa ter vies leidingwater krijgt waardoor het langzaam naar de knoppen gaat, dat er dit en dat er dat niet, nou ja, hij kan nog wel uren doorgaan. En hij zal dat waarschijnlijk nog langer doen als B en W hem niet antwoorden. Lt< j tV Aad Hofman, superrealisme. HIJ is de schilder van het verval. Begonnen met de verpaupering van krottenwijken richt hij zich nu op meer kleinschalige ondergang, zoals op dit schilderij de bladderende verf. Je krijgt de neiging het eraf te krabbelen. Ach, zeggen de Schiedamse kunste naars nu al jaren, je hebt hier nooit zo'n échte saamhorigheid gehad. En dan wijzen ze op de generatiekloof tus sen de dertigers en S'45 of op clubvor- ming van verschillende groepjes kun stenaars. En er is best wel jaloezie ge weest als er een collega mocht expose- a Het vreemdste van de tentoon stelling Klei in Schiedams ste delijk museum is de educatieve begeleiding, zoals zij staat op een bord in de linkervleugel Enerzijds staat er dat de strak ke scheidslijnen tussen vrije kunst en toegepaste kunst steeds meer vervagen, wat wil zeggen dat een voorwerp van klei behalve als gebruiksvoor werp ook als sier mag worden gezien, of andersom. Ander zijds staat er dat klei in de westerse kunst altijd weinig werd gebruikt Wat ik hieruit begrijp is dat toege paste kunst door de educatief me dewerker van het museum niet tot westerse kunst wordt gerekend- In de vrije kunst is werken met klei, ofwel keramiek, inderdaad laat in zwang gekomen. Vroeger had je beeldhouwers, die sprongen met steen razend knap om, tegenwoor dig zie je keramisten die driedi mensionaal meer mogelijkheden hebben, en op de tentoonstelling in het Schiedamse museum zijn Diet Wiegman, Johan van Loon en Jan van der Vaart daar uiteenlopende voorbeelden van. Maar voor zover ik weet is het ge bruik van klei in de toegepaste kunst al vele eeuwen oud, ook in de westerse wereld. Hele steden zijn op baksteen gebouwd (denk om de misleiding in de naam: dat spul is klei, geen steen). Rekenen wij gemakshalve architectuur nog even tot kunst, hoewel er zielen zijn die er anders over beginnen te denken, dan zijn gebouwen en in iets groter verband: steden de uitingen van de architect Wat valt dus te concluderen? Dit: dat de educatieve dienst van het Schie damse museum architectuur niet als toegepaste kunst ziet Immers, het bestaat al eeuwen in overstel pende massa's, ook in deze regio, maar volgens de educatieve bege leiding kwam klei nauwelijks in de westerse kunst voor. Ook kun nen wij afleiden dat architectuur door het museum niet tot vrije kunst wordt gerekend: tenslotte kwam klei daarin tot voor kort niet voor, zo lezen wij in het mu seum. Het aardige nu van deze constate ring is dat het Schiedamse mu seum aldus opnieuw baanbrekend heeft mogen zijn in de Nederland se kunstgeschiedenis. Indertijd lukte dat met Cobra, later was het Mooi keramiek. De maker mag zich gelukkig prijzen dat hij geen architect Is. met evenementen als de Salon van de Maassteden en het meest recent was het met de felle discussies ont lokt door het vermaarde duo Bak ker Konings. Heden is het de educatieve dienst van het stedelijk museum te Schiedam, die als eer ste erkende kunstinstelling archi tectuur niet tot kunst durft te re kenen. Mag Schiedam hieromtrent opnieuw heftige debatten ver wachten? Zet dat het Schiedamse museum opnieuw in het zonnetje? Dan feliciteren wij Dingenus van der Vrie óf hij moet in zijn edu catie een klein foutje hebben ge maakt- KK ren op de Schiedamse Ateliers in het museum of als er voor een aardige kunstuitwisseling met Bremen om on bekende redenen de enen werden Uit verkoren en de anderen de boot mis ten. Ja, 20 zit dat in Schiedam. In Vlaardingen is dat zo krijgen wij heden ten dage in de galerie/artoteek op de Oosthavenkade althans de in druk heel anders. Daar is vorige week een expositie geopend, zoals die in Schiedam kennelijk niet mogelijk is. Zonder het snobbige 'd&ér wil Ut niet naast hangen' hebben de Vlaardingse kunstenaars zich bereid verklaard sa men hun werk tentoon te stellen. Nu is de galerie/artoteek (op nummer 8) niet al te ruim inwendig en daarom is afge sproken dat er dit jaar nog zo'n exposi tie komt voor de kunstenaars die er nu niet meer bij konden. Dat is verheu gend. De galerie/artoteek heeft zich daarmee verzekerd van nog een aan trekkelijke expositie. Want, dat mag nu duidelijk zijn, deze eerste gezamen lijke expositie van Vlaardingse kunste naars is een bezoekje waard. Het is juist de verscheidenheid van het werk die de indruk geeft, dat er in Vlaar dingen tenminste nog eens hard ge werkt wordt, in plaats van dat één kunstenaar met een bepaalde collectie een beetje stemmig zit te doen. Zelden heeft zo n stemming in een expositie zaal iets aangrijpends; niet elke kun stenaar dient zien te verbeelden dat hij met een of ander stemminkje ook de moeite waard is. In de galerie/artoteek zijn de veel kleurigheid en uiteenlopendheid inter essant Anders gezegd, dat je aan de ene kant oud spijkergoed als wandbe- kleding ziet en aan de andere kant het superrealisme van Aad Hofman, die overgang is interessant en het geeft het gevoel dat er communicatie is, dat hier mensen open staan voor onbeken de invloeden. Dat vind ik belangrijker dan een beschrijving van wat er alle maal hangt Dat kunt u tenslotte zelf gaan zien. Tot 21 juni. KK le groepstentoonstelling 1981 Vlaar dingse beeldende kunstenaars: Nan- da van Beek, Annet Braad, Jules B reeman. Peter Dumas, Joop van Esch, Aad Hofman, Rob Janssens, Dirk Kats, Marcel Mooienaar, Ben PallI, Remi Poppe, Ike Schols, Ada van Selm en Ellr Dijkshoorn. Gale rie/artoteek Oosthavenkade 8, TOaardtapn. Geopend: £nrfdda*a van 12.00 17.00 uur behalve op zondag en tweede pinksterdag, en op vrijdagavond en zaterdagoch tend. Tot 21 juni c4'£f?l 'fily

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 4