[DIT i Het stedelijk randgebeuren André Verwoerd wil kerkorgel promoten Selectie van 650prentjes uit 80 landen snm Is Cobra nog wel in Schiedam? m M h mi n STAR OF DAVID TORENKLOKKEN STRAATZANG Dakloze sociëteit DAT z.oekt nieuw onderkomen vrijdag 17 Juli 1981 VD/SC/WW m Toonbeeld, een wekelijk se pagina met informatie over kunst en cultuur In de regio. Samenstelling: Kor Kegel. Acties en reacties graag voor woensdag 12 uur op de redactie van deze krant. Telefoon 350557. Davids ster rijst zondagmiddag om drie uur in de Havenkeris, Lange Haven 70 te Schiedam. Daar komt de messiaans-jood- se groep Star of David Singers het nieuws over Jezus uitdragen met bijbelse teksten, die in hebreeuws-joodse stijl ge zongen worden. De groep komt oorspron kelijk uit Pittsburg, Pennsylvania. Jonge Joodse gelovigen begonnen daar enkele jaren geleden gospelmuziek ten gehore te brengen met daarbij de intentie om Jo den tot zegen te zijn door traditionele he breeuwse liederen uit Israël te zingen. Met de muziek van gitaren en tamboerijn begeleiden de Star of David Singers hun getuigenis. Een vreugdevolle Israëlische dans staat ook op het programma. Toe gang tot de Havenkerk is gratis. De stadsbeiaardier van Middelburg, Vlis- singen, De Lier en Rijnsburg, Henk G. van Putten, komt vanavond naar Maas sluis. In de Grote Kerk verzorgt hij in de reeks zomeravond concerten de vijfde bei aardbespeling. Op het programma staan composities van Symons, Broerse, Denijn, Franken, Fere- mans en Nees. Van Putten speelt daarbij nog een eigen bewerking van Nederland se volksliederen. De tuin van het gemeentemuseum wordt als geschikte luisterplaats getipt. In Schiedam staat voor maandagavond, eveneens in de Grote Kerk, een carillon- concert op het programma, dat verzorgd zal worden door de stadsklokkeniste van Den Haag en Scheveningen, Heieen van der Weel. De beste luisterplek is het ter ras bij het Zakkendragershuisje. Morgen, vroeg in de avond, stellen straat muzikanten zich op bij de hoek van de Dr Wiardi Beckmansingel en Geert Gro telaan. Het zijn geen alternatieve uitspat tingen van een rock-, folk- of bluesgene ratie die er om zeven uur zullen weer klinken, maar het zal alles getuigen van beschaafde samenzang en rust. Het is dan ook de straatzang van het Leger des Heils. Kapiteine W. Koopmans leidt de samenkomst. Deze zal zondag, om half zeven in de namiddag, herhaald worden aan de Lavendelstraat. De 180 leden van sociëteit DAT staan binnenkort met hun hele hebben en hou den op straat, als zich niet tijdig een Vlaardïnger aandient met een nieuw on derkomen voor het weekend. Het bestuur heeft een noodkreet doen uitgaan, nu de huur van de soosruimte aan de Hoog straat 40, vlakbij de oude kerk, is opge zegd. Bestuursleden Ruurd Meijer en Frans Buitelaar hebben sindsdien gezocht en gezocht, maar een nieuw pand is er nog niet, dus de tijd gaat dringen. En het was er zo gezellig, daar achteraan de Hoogstraat. Vroeger zat er iong volk dat zichzelf graag placht te rekenen tot de intelligentsia, je kon het zo'n beetje vergelijken met de snobbige flank van Tourix in die dagen, en later kwam er meer schooljeugd, van het Groen met name, maar dan nog wel uit de hogere klassen van het VWO en de havo. Hoe hoog-cultureel het allemaal was, kon je wel zien aan de afkorting DAT, die in die dagen stond voor Dis-anti-co-theek, pre tentieus naampje, niet? Maar men kan 20 pretentieus niet zijn ('t viel de laatste tijd trouwens best mee), of er staat wel een papiertje in de weg, in dit geval een huurovereenkomst. Als er nu niet snel een nieuw dak voor boven DAT's hoofd kan worden gevonden, dreigt bet mis te gaan met de sociëteit, en waar moeten dan al die 180 leden blij ven? Bij B'Bwana? BH de Quibus? Bij de Goudsbloem? Bij OzobJeu of Coco? Bij de Panda? 't Is nog allemaal niet je DAT voor die 180 aanstaande daklozen. Al die rare stukken in de krant ook» Eerst die PvdA'eis die het stedelijk mu seum wilden opdoeken en de Cobra-ver- zameling wilden verkopen, later die op schudding rond tal van beschadigingen aan oude Appels en Luceberts, je zou er toch langzaam de indruk door krijgen dat er iets mis was met het museum in Schie dam. Het heeft educatief medewerker Dingenus van der Vrie geïnspireerd tot een alleraardigst affiche, dat de aandacht welzeker zal vestigen op wat er aan de Hoogstraat 112 nog allemaal te zien is. „Is Cobra nog wel in Schiedam?" is zowat het enige dat met koeieletters op het affiche staat In kleine lettertjes eron der Ja, en ook Nederlandse kunst uit de zestiger en zeventiger jaren. Tot 27 sep tember 1981 dagelijks te zien in het Ste delijk Museum van Schiedam. De ope ningstijden zijn maandag tot en met za terdag van 10 tot 17 uur en zondag van 12.30 tot 17 uur." Kortom, Schiedam mag deze zomer niet klagen, tenslotte komen waardevolle de len van de unieke Cobra-collectie voor een flinke tijd van de rommelzolder af. Permanent is het niet bepaald, tot 27 sep tember, maar daarna zien we wel weer. Tienjarig museum toont visserij op postzegels Beneden zwemmen bodemvissen in kleine cir kels in hun bak (de rog is heel beleefd en knikt de museumbezoekers minzaam toe) en er staan vele scheepsmodellen te kijk. De verdieping er boven laat vooral navjgatie-instrumenten zien en verhaalt in foto's van de geschiedenis der Vlaardingse visserij, terwijl een diaklankbeeld verhaalt over tien jaar Visserijmuseum (1971- 1981). En schuin daarboven, in een klein kabi net boven de koffiekamer, wordt een derde as pect toegevoegd: naast gebruiksvoorwerpen en geschiedschrijving vinden we daar kunst op postzegelformaat. Welke relatie is er tussen visserij en postzegels, behalve dan dat in het museum aan de Westha- venkade ooit een postkantoor gevestigd was en dat de zegels afkomstig zijn uit een ander mu seum, te weten het Nederlands Postmuseum in Den Haag? Welnu: de visserij blijkt dusdanige belangen te hebben gehad voor de economie over de hele wereld heen, dat veel ontwerpers zich daardoor lieten inspireren. Het leverde duizenden postzegels op, die met visserij in ruim verband te maken hebben. Voor het Vlaardingse Visserijmuseum is nu een selectie gemaakt van 650 zegels, vooral van Nederland se makelij, wat de herkenbaarheid vergroot en wat het voordeel biedt dat van de op zegel afge beelde dingen veel in het Visserijmuseum in andere hoedanigheid is terug te vinden. Dat geeft de zegels een extra dimensie mee. Doch uit tachtig andere landen zijn zegels afkom stig. Volgens de conservator postwaarden van het Haagse museum, A. R. Kamphuis, was het nodig om een grens aan te geven waarbinnen de exposi tie moest blijven. Er is nu al een onderverdeling gemaakt, die behalve visserij ook verwante be drijfstakken laat zien: scheepsbouw bijvoorbeeld, en visverwerking, reddingswezen en natuurbe scherming, en vuurtorens. „En zo kon er nog veel meer bij bedacht worden," aldus Kamphuis, „maar dat zou te gek worden. Hoofdthema is ten slotte de visserij." - - i ■xAn-X&l Een trawllogger, getekend door Rein Draljer en Jenny Dalenoord. Zomefpostzegel uit 1957. Kamphuis kent de directeur van het Vlaardingse museum, Joop van Dorp, via de Nederlandse museum vereniging. Daar had Van Dorp al jaren geleden eens aangekaart dat hij van het Postmuseum wel eens een expositie wilde zien over de vis serij. „Het heeft lang in de pen geze ten, maar de laatste maanden is er dan ook hard aan gewerkt," aldus Kamphuis. De tentoonstelling blijft, mede met het oog op tien jaar Visse rijmuseum, tot 30 november in het kabinet. Het zou in overweging ge nomen kunnen worden of het Visse rijmuseum de zegels niet langer in bruikleen houdt, want het Neder lands Postmuseum sluit per 1 okto ber wegens een verbouwing die en kele jaren gaat duren en al die tijd Jtou er dan geen zegel te zien zijn, Is een postzegel kunst, zoals in de in leiding verondersteld werd? Laten we ons behoeden voor een hele ver handeling over wat kunst eigenlijk is, maar laat ons zien wat er zoal op de zegels staat. Er zijn talrijke ont werpers aan bezig geweest, behalve realistische prenten zien we er aller lei zinnebeeldige en kunstzinnige ontwerpen. Zo is er een zegel, waar op een vis met de kop omlaag in een hand wordt vastgehouden en die vis is helemaal volgetekend met vlagge tjes. Wat kan dat anders beduiden dan een Polynesisch gelegenheidsze gel voor het wereldkampioenschap onderwaterjacht in 1969? Kunst, toch? Kamphuis, herinnerd aan de ten toonstelling 'De wereld van Donald Evans' die onlangs in het stedelijk museum van Schiedam te zien was en die allerlei miniatuurschilderijen op postzegelformaat bevatte, zegt over dat kunstaspect: ,,Ja, je zou zeg gen, een Postmuseum dat zal toch ook wel belangstelling hebben voor zo'n kunstexpositie als die van Do nald Evans. Inderdaad, die expositie was zeer de moeite waard. Toch moeten wij ons beperken tot de offi ciële zegels, die in het postverkeer in omloop zijn. En alleen aan officiële zegels hebben wij er al 250.000." Officiële kunst dus, in het Visserij- museum, maar verder doet dat er niet veel toe. Er valt van alles te zien. De visserij zelf, van Noordzee-haring tot zwarte marlijn uit Samoa en van treïllogger tot vlot zelfs voor Greenpeace hangen hier'leuke zegels tussen en ook de meest uiteenlopende on derwerpen: alle vuurtorens tussen Baring Head en Puysegur Point, Ra dio Scheveningen en Volendamse meisjes, een jeugdige hengelaar uit Kenia tot vissen uit Nieuw-Caledo- nië, de handel op de Caicos Eilan den, zinnebeelden uit vele landen, van keramische voorstellingen tot aan een afbeelding van de god van de visserij op de Cook Eilanden. Een Vlaardingse haringvisser kan er der halve vele kanten mee op. Van Dorps museum bezit thans een kleurrijk en boeiend beeld van onge kende verscheidenheid. Als tentoon stelling noemt Van Dorp deze bijna uniek, omdat een overzicht van vis serijen van de hele wereld in één presentatie slechts zelden voorkomt en in feite slechts mogelijk is door het minuscule formaat van de pren tjes. Wie een béétje Vlaardings bloed in zich heeft stromen, moet er beslist gaan kijken. Zo temidden van dat Immense ker korgel valt dat kop pie nauwelijks op: het is het hoofd van André Verwoerd, dat er gens tussen de or gelpijpen prijkt André Verwoerd is, inmiddels alweer enkele weken, de vaste organist van de Grote Kerk In Schiedam, als op volger van de vorig jaar overleden Jac ques p. Bekkers. Momenteel maakt Verwoerd zich nog niet druk. Hij heeft wel concerten en composities op het kerkorgel in voor bereiding, maar echt optreden, dat is er nog niet bij voor wat de Schie- damse kerk be treft. Wel heeft hij tot nu toe een za terdag open huis gehouden, met or gelmuziek uiter aard. Het ligt in zijn voornemen om ook andere orga nisten op het ko lossale Instrumen tarium ïn de Grote Kerk toe te laten. Een van hen zal over enige tijd, na de zomer, zijn leer ling Arie Metaal zijn, de comman dant van het Schiedamse brandweerkorps. Al met al is er sprake van dat ein delijk het orgel van de Grote Kerk weer eens wat meer in het zonne tje komt te staan. De Nederlandse orgelfederatie schenkt volle aan dacht aan dat van het Passagethea ter, de vereniging vrienden van het stedelijk museum te Schiedam richt ten zich voorname lijk op het Hess-or- gel In de museale aula, maar het was het kerkorgel dat al die tijd een beetje op de ach tergrond bleef. Hoe ten onrechte dat Is, willen Ver woerd en Metaal bewijzen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 5