m PQV gaat toontje hoger zingen De Strombus-schelp levert uitstekende expositie op SP mi Hét stedelijk rand- gebeuren I De menselijke maat van Gerard Lageman Toonbeeld, de enige kunstpagina voor de regio Nieuwe Waterweg-Noord. Redactie: Kor Kegel. Acties en reacties graag voor woensdag—rond het middaguur—op de Viaardingse redactie van deze krant Telefoon 350557. pnr'1 Vijtig min tien is in Vlaardingen een heleboel meer Mensen: greep uiteigen collectie Goed werk van galerie De Kattenbeker 31 jutf 1331 VD/SC/WW I Zakkendragershuls Maandag zal Addie de Jong j weer de toren van de Grote Kerk van Schiedam beklim- men om aan zijn beiaard aan te-zitten. Hij verzorgt het vier- «tT-C de zomeravondconcert dat de- «W zer maanden vanuit de klok- 'L*- ketoren wordt 'uitgezonden'. Er volgen er nog drie, de maandagen daarop. Gerard de tLY<'v*f\! Waardt speelt op de tiende au- liTvCl gustus, daarna bespeelt Addie 5**3X4 de Jong tweemaal het carillon, f waarbij hij achtereenvolgens begeleid wordt door hoboïst Han Kapaan en dwarsQuitist f Kees Alers. Wandelconcert Leo Lommers op orgel en Jan- nie van der Kreeke op alt brengen morgen, zaterdagmid dag om drie uur, het wandel concert in de Grote Kerk te Vlaardipgen. Afgewisseld door twee wandelpauzes speelt het duo werken van Francois Couperin, Hendrik Andries- sen, Antonin Dvorak en voorts Dupré, Franck, Weckmann, Kerll, David, Bruhns en de onvermijdelijke Bach. Derde Grote Kerk Dit bericht kon niet uitblijven. Hadden we het boven over de Grote Kerken van Schiedam en Vlaardingen. in zo n geval wil Maassluis ook wat In de Grote Kerk aldaar verzorgt stadsbeiaardier Jan van der Zwart vanavond om half acht het zesde Maassluise beiaard- concert, wat composities op het- programma heeft staan zoals de fraaie aquariummtma- turen van Gerard Boedijn en de 'Ronde d'été' van Kors Monster. Het is niet netjes om erop vooruit te lo pen. want pas aanstaande maandag geeft Walter van Ginneken als direc teur van de Stadsgehoorzaal een toelich ting op bet Vlaardings theaterprogram ma voor het komende seizoen en wie weet, misschien valt het tegen. Maar toch: j^en advertentie, die de Stadsge hoorzaal onlangs in de kranten deed verschijnen, suggereert al zoveel meer dan; er in Schiedam met het Passage- theater gebeurt. De vraag rijst weerom: ugïaröm kan het toch in Vlaardingen Wel'en in Schiedam niet? Jaar na jaar peinzen wij hierover tot het diepst van onze dromen. Wat leert de advertentie? De gevraagde leerling-toneelmeester komt te werken in een complex met 700 zitplaatsen, waar naast een programma van circa vijftig voorstellingen de meest uiteenlo pende activiteiten zullen plaatsvinden. Wat de leerling-toneelmeester betreft, hjtikrijgt een streepje voor als hij een LTS-diploma heeft en tenminste twintig jaar is en kan pakweg 2400 gulden in de maand gaan verdienen. Dat doet er ver der niet zoveel toe. Maar dat andere: circa vijftig voorstellingen en daarnaast de meest uiteenlopende acti- ►ÏVlaa krijgt! >pei. viteiten! Alsof Vlaardingen Hollywood- se neigingen Vergelijk dat ge week sch: dat nu eens met Passage: vori- schreven we al, dat daar een ondermaats beleid wordt gevoerd. Ook op de oorzaken werd ingegaan. Die zul len we deze keer even laten rusten, het gaat alleen even om de getalletjes. Tien voorstellingen zijn er in het Passage theater gepland. Tien. De Stadsgehoor zaal, staande in een vergelijkbare ge meente, een buurstad, heeft het in zijn advertentie over circa vijftig. Circa, dat Is om en nabij. Rond de vijftig voorstel lingen. Dat zijn er geen tien, zo ruim kunnen we 'circa' niet nemen. Noteert u het verschil? Tien of vijftig! Het verschil is voor Schiedam al zo de primerend, dat we het maar niet meer zullen hebben over die meest uiteenlo pende activiteiten, die de Stadsgehoor zaal daamAést nog eens houdt. KK Met negen bij de stich ting aangesloten bands is het popoverleg Vlaardin gen (POV) eigenlijk nog klein, een nootje in de dop. Nu is pop geen pop als het niet van de daken geschreeuwd wordt en daarom, daarom gaat 't POV zich met meer na druk presenteren. Op 15 en 29 augustus worden openluchtconcerten gege ven op het Liesveld, wat ijdelgewijs als tegenhan ger gezien wordt van het ft Plantage-festival in Schiedam. Wordt het POV daarmee een reus? Dat zit er nist in. De op zet van de stichting is zo heel anders dan bijvoor beeld die vari het popo verleg in Schiedam, dat in feite een boel groepen uit de boot vallen, groe pen waarvoor het POV weinig kan doen. Voor zitter John van Velzen erkent dat. „Het POV werkt alleen voor groe pen, die hun eigen zaak jes voor elkaar hebben, die het instrumentarium en de oefenruimte al hebben en de muziek naar buiten willen bren- Zeven leden van het POV: gitarist Reinier Kramer en drummer Pe ter Herwig van de groep Reis, loslopend bassist Aad van der Ster („de missionair minister van baszaken en bekend van radio en café"), drummer/voorzitter John van Velzen, Long- johns-bassist Aad Zon neveld, Sprouts-drum mer Sjaak en gitarist- /zanger/secretaris Bas Plaisir van de groep Wyvern. gen, We doen het niet zoals in Schiedam, waar ze zeuren om oefenruim te; het is in Schiedam meer op die manier van, ja, we willen een groep oprichten, maar we heb ben geen geld om instru menten te kopen en daar moet de gemeente dan iets aan doen. Dat doen wij dus niet Het POV houdt zich niet bezig met oefenruimte voor groe pen, want dat is het pro bleem van de groepen zelf. Wij zijn er meer voor de muziek en voor optredens." Het verschil in activitei ten tussen Schie-pop en Vla-pop mag blijken uit de subsidie: duizenden guldens minder voor het POV, te weten slechts 1700 gulden voor het ge hele jaar. Wil het feit dat POV geen betere repeti tieruimte in Vlaardingen bepleit nu zeggen, dat alle groepen riant gehuis vest zijn en als kanaries in gouden kooitjes flui ten? Neenee. Allerminst is dat het geval. Reinier Kramer bijvoorbeeld zou op den duur best hulp willen bieden aan Ojo- chies van pakweg 14, 15 jaar" die in ruimtenood zitten. Maar ja, Reinier is dan ook Schiedammer, al zit ie in 't POV (dat mag, want hij zit in een Viaar dingse popgroep). Vol gens hem kan het best zijn dat het POV zich over onbepaalde tijd ook hiervoor hard gaat ma ken. Maar vooralsnog ziet POV-voorzilter Van Velzen dat niet zitten. De groepen zorgen maar voor zichzelf, het POV kan dan voor de organi satie van festivals en der gelijke zorgen. Uiteraard is het ook dan zaak zoveel mogelijk Viaardingse bands te bundelen. Dan sta je ster ker. De popbelangen worden beter behartigd als men een indruk heeft van de mogelijkheden. Aad Zonneveld denkt daarbij niet aan beroeps- muzikanten, die doppen hun eigen boontjes wel (kijk maar naar Fred Piek), maar bijvoorbeeld wel aan loslopende Viaardingse musici. Het POV zou voor hen kun nen dienen als een be middelingsbureau met als doel die eenlingen samen te brengen tot natuurlijk supergroepen. Een ander plan betreft het meedingen naar plaatsjes op het komende New Pop Festival in Rot terdam. In die richting gaat dus de belangenbe hartiging. Het POV zal vaker van zich doen ho ren. Een mensje, kieln maar fijn. Bronzen beeld, Gerard Lageman. Frêle, hups en parmantig zijn de meeste beeld jes van Gerard Lageman, kunstenaar uit Am sterdam. De figuren die hij maaktkhebben een tederheid in zich, haast te bros om naar te kij ken, die veel verraadt van het gevoelsleven de maker. Lageman is een lieve jongen, soms ook heel gespannen en geëmotioneerd, maar met sympathie voor milde warmte. Ook met zijn kunst tracht hij te strelen, op een vriendelijke manier, in de trant van 'wij horen toch bij el kaar'. De ziekenhuisgalerie van Nólet, Stad houderslaan 98, laat momenteel zijn werk zien (tot eind augustus). Gerard Lageman (1346, Amersfoort) heeft kijk op de menselijke maat. Hij was in de leer aan de Volksuniversiteit in de hoofdstad; kreeg les sen van Annet van den Akker en Hans Sassen. Het resultaat is geen kosmopolitisch, wereld omvattend gedoe, maar reinheid, fijnheid tot in de porie, zo moet het min of meer gezien worden. Zet Gerard Lageman 'bijvoorbeeld neer middenin de hal van het Centraal Station in Den Haag en het poppetje zendt dezelfde sferen uit als zijn beeldjes in het Nolet. „Mijn werk laat situaties zien, waarin mensen zich prettig voelen of met plezier bezig zijn. Dat zijn meestal heel gewone dingen," zegt Lage man er zelf van. Zijn portretten in brons of keramiek probeert hij klem te houden, zo dat het voor iedereen toegankelijk blijft. Een tikje Mokums? KK Best een aardig idee om gedu rende de vakantieperiode in het Maassluise gemeentemu seum een expositie m te rich ten onder de noemer 'Men sen...'. Aardig omdat dit onuit puttelijk, veelzijdige en her kenbare onderwerp velen zal aanspreken: dubbel aardig om dat het museum een greep kon doen uit de eigen collectie. En passant wordt daarmee op nieuw duidelijk gemaakt dat men daar aan de Zuiddijk in middels beschikt over een im posante verzameling eigentijd se kunst. De tentoonstelling 'Mensen...' bevat werk van tijdgenoten en had derhalve ook 'Mensen van nu' kunnen heten. De mensen van nu, ze werden geportret teerd in hun poses of terugge bracht tot hun meest wezenlij ke kenmerken: ze werden be spied in hun slaap of betrapt in hun spel. Naast de schilde rijen, gouaches, tekeningen en zeefdrukken, gesigneerd met de in Maassluis overbekende namen van Paul Citroen, Sierk Schroder en Herman Berserik en van de Maassluis zeer goed gezinde Jan van Heel, ook werk van andere Nederlandse kunstenaars. Het flamboyante doek met de in trigerende titel 'Between the devil and the deep blue sea', van de hand van de junior in dit gezelschap Hans van der Lek, werd niet ten onrechte uitverkoren om de tentoon stelling 'Mensen-.* te affiche ren. Het bevat alle elementen om een breed publick te trek ken. Tot eind augustus in het ge meentemuseum aan de Zuid- dijk, dagelijks geopend van 14.00 tot 17.ÜG uur, behalve op maandag. T.D. Between the devil and the deep blue sea, 1974. Olieverfdoek, Hans van der Lek. Als u onze krant goed gelezen hebt, dan wist u het al: de VVV had het in Vlaardingen "lekker druk'. Veel toeristen overspoelden de stad en het zijn vooral mensen uit de kustplaatsen, die door het slechte weer het binnenland intrekken. Er waren dus weinig Duitsers, maar vooral Engelsen, Fransen en andere mensen die het zeeklimaat doorgaans verkiezen. En zo is er nu ook de familie Strombidae, afkomstig uit de tropen. De Strombidae zijn schelpen. De Kattenbeker, de Viaardingse galerie van Joop van Dorp, heeft er op het moment 200 exemplaren van in huis. Het is een ongekend grote familie, waartoe ook de Tibia, Lambis en Aporrhais kunnen worden gerekend. De formaten lopen uiteen van kleiner dan een duim tot groter dan een voet Veel soorten hebben griezelige uitsteeksels, maar als toeristen zijn zij niet gevaarlijk, schijnt het De Kattenbeker laat doorgaans ,veel mooie dingen zien. Veelal gaat het om handwerk uit arme landen, die eerder gebruikskunst zijn dan alleen om het mooi gemaakt zijn, hoewel dat uiteraard vaak samen gaat Galeriehouder Van Dorp is nu een stapje verder gegaan. De schelpen zijn tenslotte geen handwerk. In onze herinnering ligt geen tentoonstelling, die puur natuur liet zien: geen kunst geen handwerk, maar gewoon, zoals de zee ze levert; schelpen. Dat is voorwaar uniek. Toch gaat de expositie wel verder dan een of andere private verzameling van schelpjes. Want behalve als natuurverschijnsel zijn de Strombidae er ook in die andere vormen: óók als kunst, óók als gebruiksvoorwerp. Het kwalificeert de tentoonstelling als toeristische trekpleister van de eerste orde. Want wat heeft Joop van Dorp gedaan? Hij kende Leo Man in *t Veld. Deze Viaardingse kunstenaar is een natuurvriend, hij schildert en tekent er graag over. Hij maakte veel werk van de tropische schelpen en ook in zijn surrealisme liet hij de Strombus en de Lambis vaak een rol spelen. Nu zijn schelpen door hun eigenaardige vormen "en hun geheimzinnige holten, waarin behalve mosselen er zijn weer verse! de meest vreemde diersoorten huizen, bij uitstek geschikt voor mysterieus surrealisme en Leo Man in 't Veld heeft daar fraai gebruik van gemaakt Bovenal, voor een simpele galerie haast nog aardiger om te melden dan het voornoemde, is er in De Kattenbeker het feit dat de schelp er te zien is op: postzegel. Meer dan honderd verschillende schelpen op postzegels completeren de expositie op het Liesveld en hierdoor sluit deze heel nauw aan bij de expositie die de komende maanden in het Viaardingse Visserijmuseum te zien is: de visserij op postzegels, ook al zo'n aardige attractie. Joop van Dorp van De Kattenbeker en Joop van Dorp van het Visserijmuseum zeggen niets van eikaars plannen te weten, toen zij met de opzet van hun exposities begonnen. Het toeval, voor leken zo ondoorgrondelijk, brengt beide expo- ruimten nu samen. Schelpen en visserij, de schelp in al haar vormen en de visserij in al zijn facetten, dat maakt Vlaardingen deze tijd de moeite waard. Tot 5 september. KK

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 5