18 u f Een eeuw later genieten ze nog van j e werk' was® 'n Uitdagende job voor kritisch ingestelde sekretaresses. een ervaren centerdraaier MEDEWERKER Jan Keijzer houwt orgel voor Hillegersberg Esso,sterk in vooruitgang. Miniatuurvruchtbomen Geschikt voor het kleine tuintje KOM KIJKEN tJac. van der Hoeven B.V. van oordt-rotterdam Rotterdams Nieuwsblad vnjdag 2 apnl 1S82 RW •Apeldoorn/Rotterdam Voorzichtig betast ■Jan Keijzer een met zorg geschuurde plank. Terwijl zijn. vingers het hout 'aaien' zegt. hij in vervoering: „Wat een heerlijk materiaal, voel 'ioch eens hoe zacht. Dit is de kwaliteit, waarmee ik graag omga. Pure handenarbeid is beslist het mooiste wat er is. Het is een uitdaging aan dit orgel te werken, alleen de voorkant was nog in redelijke staat. We plaatsen er een kast omheen, ook het speelmechaniek in de binnenkant is nieuw. Óver anderhalve maand demonteren we de onderdelen, om die naar Rotterdam te brengen". Jan A. Keijzer, directeur van de Apeldoornse firma Ernst Leeflang, restaureert met zes van zijn twaalf medewerkers het 154 jaar oude Abraham- Meere-orgel van de Her vormde Hillegondakerk uit Hillegersberg. De Utrechter Meere was aan het begin van de negentiende eeuw een be kend orgelbouwer. Houtwormen Vanaf 1979 zamelt de wijk geld in om het orgel weer m de orginele uitvoering te brengen, fn de loop van de jaren kregen vele generaties houtwormen de gelegenheid zich in het instrument te nestelen. Van de twintig re- gistere, de knoppen die in verbinding staan met een reeks pijpen met een eisen klank, was dan ook weinig over. Als een ervaren gids loopt Jan Keijzer door de werk plaatsen van zijn bedrijf, dat aan een rustige laan ligt. „Ik heb gauw even nette kleren aangetrokken, gewoonlijk ■loop ik in een oude stofjas". De drie zuilen van het Hille- gersbergse orgel steken door het plafond heen. Op zolder zorgt een medewerker voor de bovenkant, die is versierd met verguld houtsnijwerk. „Geniet er maar van", raadt Keijzer aan. „Als het instru ment eenmaal in de kerk staat, kan niemand dit ge deelte meer zien". Dat de firma Leeflang de op dracht behandelt, is geen toeval. De binding met Rot terdam is historisch gegroeid. Ernst Leeflang richtte het bedrijf in 1931 in Middelhar- nis op, vanuit deze plaats leg de hij contacten met de Randstad. Na de ambachts school in Oud-Beijerland ging de nu 50- jarige Jan Keijzer als leerling naar Schiedam en Rotterdam, waar hij twee jaar vertoefde. Aan het einde van zijn diensttijd bij het leger, in '51, vroeg Leeflang hem mede firmant te worden: „„Eigen lijk wilde ik mezelf gaan be kwamen m het buitenland, maar het aanbod was te aan trekkelijk. Nu ben ik ge- door Rob Sebes foto's Henk Speksnijder mijn vroegere collega". Over zijn schoonvader en ex- medefirmant praat de in Nieuwe Tonge geboren Keij zer met respect: „In de crisis jaren '30 durfde hij het aan met vier man een bedrijf te beginnen. Juist terwijl de electronics kwam opzetten. De ontwikkeling van de Ne derlandse orgelbouw stokte. Alle ondernemingen pro beerden zich met goedkope en kwalitatief slechte pro- dukten te redden". Vakmanschap Tekenend voor het vakman schap vindt Keijzer, wiens broer Arie stadsorganist van Dordrecht is, de manier waarop zijn bedrijf te werk a ytr 1 lJ.( i s rjrijir.ü Het 154 jaar oude Abraham Meere orgel van de Hillegonda-i kerk in aanbouw. Alleen de voorkant was nog redelijk intact ,r 'i' 1111111 „Dit kun je in de kerk niet zegt Keijzer over de bovenkant van het orgel, dat door de zoldervloer steekt. meer zien gaat: „We maken een copie van de orginele uitvoering, tot op de tiende millimeter nauwkeurig. Uit de archie ven van Abraham Meere bleek, dat er eenzelfde type orgel van hem in een kerk in Sommelsdijk op Goeree Overflakkee staat. Gelukkig is dat in tact. Met een paar man reizen we op en neer, onze tekenaar trekt de vorm over en werkt die op z'n, kantoor uit. Hij heeft vijfen-' twintig afbeeldingen ge maakt. Verder nemen we fo to's van alle zijden van het instrument". In 1828 kostte het orgel 850 gulden. Nu rekent Jan Keij zer op een bedrag van meer dan drie ton: „Vroeger was het materiaal duui en de ar beid goedkoop, tegenwoordig is het andersom. Het hout, grenen en eiken, komt uit Amerika en Zuid-Duitsland, Deze opdracht, waarmee we nu een half jaar bezig zijn, is er trouwens een van een ge- Keijzer stemt een pijp. die bestaat uit lood en tin: „Een electronisch orgel is surrogaat". middelde grootte. Het 'zwaarste' produkt dat we maakten had vijfenvijftig re gisters. De orders lopen van 60.000 tot een miljoen gul den". „Hoewel", verbetert hij zich zelf, „dat laatste aantal komt ïn deze tijd van recessie niet meer voor". Als 'troost' geldt, dat Leeflang volgens Keijzer voor twee jaar genoeg werk heeft. In de Nederlandse orgel bouw, vertelt Keijzer, komen een stuk of vijf concurrenten in aanmerking voor grote opdrachten. „Dan zijn er nog twintig kleinere, die alleen reperaties uitvoeren. Geluk kig verdeelt de Rijksdienst voor Monumentenzorg, waaronder veel oude orgels vallen, het aantal klussen. En we zijn redelijk bekend door de goede service die we in het verleden al gaven. Vanaf de oprichting heeft de zaak 262 instrumenten ge maakt". De dertienhonderd uit lood en tin bestaande pijpen van het Abraham-Meere-orgel maakt de firma niet zelf. Het stemmen ervan doen de werknemers wel. „Hoe meer lood, hoe zwaar der het geluid", zegt Jan Keijzer, terwijl hij tegen een pijp tikt. „Tin ligt pittiger in het gehoor". Als orgelbouwer moet je overal verstand van hebben, meent Keijzer: „Er is geen school voor, door ervaring moet je met metaal, hout en leer om kunnen gaan". Leer? „Jazeker", lacht hij. „Om te zorgen dat er geen 'valse' lucht in het orgel komt sluiten we kiertjes met schapeleer af". En terugkomend op zijn be roep: „Als je een goede meu belmaker bent, heb je een voorsprong op andere hande narbeiders. Hier werken een paar jongens, die al langer dan vijfentwintig jaar in dienst zijn. Rust en continuï teit in de groep is nodig om tot een optimaal resultaat te komen. Je moet een team vormen, waarin een gering aantal verwisselingen plaats Een medewerker van Jan Keijzer kijkt de pijpen van het Hi! legersbergse orgel na. Op zolder werkt een orgelbouwer aan de bovenkant van het instrument, waar de houtwormen vrijspel hadden. vindt. Inderdaad, leerlingen kan ik slechts met mondjes maat toelaten. En als ik er een aanneem, moet het wel een jongen zijn, die zich in het vak wil specialiseren. Het mooie van ons beroep is, dat de mensen een eeuw la ter nog resultaat van je werk zien". Dan steekt Keijzer bezwe rend een vinger op: „Vergis je niet, al in de oudheid wa ren orgelbouwers beslist niet de eersten de besten. Vooral in Duitsland stonden zij hoog in aanzien. Er zijn bekende burgemeesters en kunste naars geweest, die werden geroemd om hun vakman schap". Toenemende interesse De jeugd is, heeft Jan Keij zer gemerkt, in toenemende mate geïnteresseerd in de klassieke orgels: „Op de mu ziekscholen kiezen steeds meer studenten voor dit in strument. Wij hebben er twee aan het Rotterdamse Conservatorium geleverd. Een lange tijd is zo'n electro nisch apparaat, dat ik niet meer dan surrogaat vind, po pulair geweest. Liefhebbers, die zich echt op een orgel willen uitleven merken ge woon, dat de produkten die wij maken het einde zijn. De bespeler moet de baas over de kast zijn, het ding kunnen besturen. Daardoor klinkt elk goed gemaakt pijporgel bij iedere persoon anders. Arie heeft bijvoorbeeld een heel andere stijl dan Feike Asma. Beiden genieten ze landelijke bekendheid". Zonder moeite geeft Keijzer, die ooit voor zijn broer een huisorgel bouwde, toe dat zijn lievelingsinstrument te genwoordig toch nog een 'randverschijnsel' is: „De ontvangst is te beperkt. Veel mensen hebben de indruk, dat bespelen van en luisteren naar een orgel onverbreke lijk aan de kerk is verbon den. Maar dat hoeft helemaal niet. Zo geeft Arie regelma tig concerten in De Doelen. En bekende musici als Bach en Handel hebben voldoende werken gecomponeerd, die niet louter voor een kerl. 2- lijk publiek zijn bestemd". Jan Keijzer weet, dat een or gel tegenwoordig niet zonder electriciteït kan: „Een motor regelt de luchtcirculatie bin nen het orgel, er mag abso luut geen valse buitenlucht bijkomen. Vroeger had je daar een speciale man voor, de orgelpomper. Hij trapte voor een paar centen voort durend op een blaasbalg die wel een omvang van drie meter kon hebben en als ma gazijn voor verse lucht dien de". Uit het hele land, Limburg en Noord- Holland uitgezon derd („Daar zitten enkele concurrenten") krijgt de fir ma Leeflang opdrachten. Keijzer beschouwt zichzelf als een leverancier van voor al protestantse instellingen. Af en toe benadert een ka tholiek hem: „Katholieke producenten opereren eerder op de protestanse markt dan andersom. Ach, in feiti maakt het niet uit wie je al i klant hebt. Ook stad- en zit ken huizen en eoncertzale I hebben orgels van ons. N& particulieren verzorgen u bijna niet, dat zijn kVeiriec I klussen waarvoor we weiro. tijd hebben. Wel staam e twee 'Leeflang'orgels Amerika. Een rijke dan: maakte eens een studiere van een paar weken in 'or land. De losse onderdele van ons huisorgel heeft zelf in de States in elkaar g* zet". „In Hillegersberg zijn wijkgenoten verschrikkelij actief", hemelt Jan Keijzt zijn klanten op. „Dankzij ee ongelooflijke inzet, ik dén aan bazars, verzamelen; het benodigde geld, Eigenlij maken we natuurlijk ft heel nieuw instrument, meeste gebouwen zijn helai niet afgestemd op grote kh sieke orgels, zodat de sing vaak een kwestie va passen en meten is. Maz i door onze ervaring lukt he wel. Prachtig, om zovee mensen van je werk te ku: nen laten genieten". I! Een echte pers voor iedere dmaak en elke beurs. Boezemweg 136 Freencksplaats 9 Rubensplein 12 Rotterdam Hillegersberg Schiedam Tel 010-14 0619 Tel 010-187700 Tel 010-26197 Geopend di t/m za 900-18 00 uur Koopavonden tot 2100 uur 375 f CHEMICALS Voor het hoofdkantoor van Esso Chemie in Schiedam hebben wij ervaren sekretaresses nodig, die kunnen fungeren op he[ niveau van direktiesekreia- resse. Een kritische instelling is vereist, omdat u het vele werk dat dagelijks op u afkomt direkt moet kunnen rubriceren naar prioriteit. U moet initiatief, zelfstan digheid en organisatievermogen tonen in uw optreden en over een behoorlijke ervaring beschikken. Bij afwezigheid van uw direkt e chefs moet u hen zelfstandig kunnen vervangen. Daarom denken wij dat u niet jonger moet zijn dan ca. 25 jaar. Voor deze job heeft u minstens een middelbare school opleiding nodig, aangevuld met een sekrelaresseopleïding. De Engelse taal in woord en geschrift levert geen problemen op, bovendien beheerst u steno Nederlands en Engels. De arbeidsvoorwaarden zijn zonder meer gunstig te noemen. Ook kandidaten die geïnteres seerd zijn in een tijdelijk dienst verband. nodigen wij uit te solli citeren. Geïnteresseerd? Schrijf dan uw sollicitatiebrief vóór 16 april a.s. aan Esso Chemie B.V.. afdeling Personeelszaken. Postbus 275. 3100 AG Schiedam. Dwergappel - dwergpeer - aalbes - hazelnoot - framboos - moerbei - Japanse wijnbes - aardbei - loganbes - boysenbes - doornloze braam - bosbes - kruisbes - cranberry - vos sebes - morei - buitendruif Boskoops Glorie (beslist elk jaar rijpe zoete druiven) enz. bij de best gesorteerde vruchtboomkwekerij van Nederland. Zuidweg 52 (ingang hoek Galgeweg), Naaldwijk. Tel. 24357 Scheepsbüim-ii. De Koop Schiedam B.V. 3125 KJ Schiadaitt - Schiokade 36 - Tel. 377344 Wij zoeken voör onmiddellijke indienst treding: voor alle voorkomende draaiwerk- zaamheden. Zonder voldoende ervaring is het on nodig te solliciteren. Uw sollicitatie wordt gaarne tegemoet gezien op bovengenoemd adres. verpakte «jlker, mlkrom#T\ dtsposatt* mikropak", mikroraklame', oro catetlrTg'. oro-crown' conxmren, oro-pnk® verpakUngsaertico. zoekt voor de afdeling boekhouding een M/V Op M.B.A. niveau. Leeftijd ca. 25 jaar. De aan te stellen funktïonaris zal voornamelijk belast worden met de voorraadadministratie en daarmee samenhangende werkzaamheden. Sollicitaties kunt u zenden aan: W. van Oordt Co BV - Postbus 1161 3000 BD Rotterdam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1982 | | pagina 2