rotTeMm 'Nooit spijt gehad van sprong naar de vrijheid' Popm uziek, geld en idealisme Nieuwe aanwinst voor Blij dorp i Cornelis van Doornprijs voor J.P. Strijbos (91 Stichting Ska en muziekcafé In C: Prins Bernhard opent Henri Martinhuis' Prins Bernhard opent het Henri Martinhuis door het wegschuiven van een gordijn.' Rotterdam „Wij zijn be zig onszelf te vernietigen, maar dat proces kunnen we nu nog tegenhouden. Daarom moeten we niet doemdenken, maar zien de natuur in stand te hou den en te conserveren". Dat waren de woorden van de heer J.S.C. Schoufour, voorzit ter van het bestuur Stichting Koninklijke Rotterdamse Diergaarde, bij de officiële o- pening van het gerenoveerde 'Henri Martinhuis' in Dier gaarde Blijdorp. Prins Bernhard opende gisteren de overdekte aanwinst voor de jubilerende diergaarde met het wegschuiven van een gordijn. Het nieuwe onderkomen om vat dertig verblijven waarin ongeveer veertig diersoorten zijn gehuisvest. Nieuw is, dat geen enkel verblijf voorzien is van tralies en dat bij de inrich ting gebruik gemaakt is van de modernste materialen. Bij het dierenbestand van het 'Henri Martinhuis', genoemd naar de eerste directeur van de Rotterdamse dierentuin, wordt de aandacht gevestigd op een vijftal hoofdthema's. Allereerst de apen en halfa pen, daarnaast de buideldie ren, de Zuïdamerikaanse die ren, de nachtdieren en hun klimmende collega's. De reno vatie van het onderkomen voor zovele diersoorten is mede te danken aan de in- breng van de 'Vrienden van Blijdorp', een vereniging die zich bezighoudt met het finan cieel steunen van de diergaar de. Volgens Ben Swaep, voor- zitter van de vereniging, is het volgende 'project' de renovatie van het mensapenhuis. Nog al tijd staat de gemeente Rotter dam garant voor het exploita tietekort van Blijdorp. Wet houder Van der Have zette daar, voordat hij voorzitter Schoufour symbolisch een 'knuffeldiertje' overhandigde, zijn vraagtekens bij. „Eigenlijk zou het de taak van de rijkso verheid moeten zijn om in dit soort gevallen bij te springen", aldus de wethouder. „Maar on danks de toch al behoorlijke kosten wil de gemeente Rot terdam het feit, dat Diergaar de Blijdorp 125 jaar bestaat en dat vandaag viert, graag luis ter bijzetten. Vandaar dat wij de diergaarde speelwerktuig ter beschikking stellen tot een bedrag van 25.000 gulden." In het gerenoveerde Henri Martinhuis is tevens plaats voor een biologisch laboratori um. Twee stichtingen, de 'Henri Martinstichting' en de 'Stichting ter Bevordering van Volkskracht' hebben zich be reid verklaard zorg te dragen voor de inrichting van het la boratorium, waar vooral aan dacht besteed zal worden aan bedreigde diersoorten. Prinselijke belangstelling voor nachtdieren. Wethouder W. van der Have overhandigt voorzitter J.S.C. Schoufour een 'knuffeldier', symbool voor het gemeentelijk geschenk waarvan vooral de jeugd plezier zal beleven. Rolferdams Nieuwsblad vn cuag RV/RY, 5W/RS De voorzitter van de Stichting Diergaarde Blijdorp, de heer* J.S.C. Schoufour, overhandigt de onderscheiding aan dan. P.j Strijbos. Rotterdam Voor het verbreiden van de kennis op het ge bied van vogels en de inzet voor bescherming van enkele na tuurgebieden, is gisteren de Cornelis van Doornprijs uitge reikt aan Jan P. Strijbos. De 91-jarige autodidactisch bioloog ontving de onderscheiding genoemd naar de man die meer dan 52 jaar aan de Diergaarde Blijdorp verbonden is geweest uit handen van de voorzitter J.S.C. Schoufour van de Stichting Koninklijke Diergaarde Blijdorp. Tijdens zijn toespraak schetste de voorzitter de loopbaan van Jan Jjjjtnjbos, die aanvankelijk werd opgeleid tot meubelma ker, later bouwkunde ging stu deren en als tekenaar werkte voor verschillende architec tenbureaus. In 1928 vestigde hij zich in Haarlem als archi tect. Drie jaar later ging Strij bos zich als filmer en fotograaf bezighouden met het onder werp dat hem altijd al had ge boeid; de natuur en in het bij zonder de vogels. Strijbos om schrijft deze ommezwaai als ,.de stap naar de vrijheid". Een stap waarvan h|j, zo zei hij gis teren, nooit spijt heeft gehad. Natuurgebieden In zijn nieuwe hoedanigheid bezocht hij talloze natuurge bieden, zoals de Camarque, de Rhone-delta in Frankrijk, met Bert Garthof naar IJsland, doorkruiste het Donaugebied en bezocht in 1939 Spitsber gen. Daar was het, dat naar de bewoonde wereld het bericht werd overgeseind dat Jan Strijbos tijdens een van zijn onderzoekingstochten om het leven was gekomen. Het enige dat men na een zoekactie te rugvond, was zijn kano. Na drie dagen en vier nachten over gletschers te hebben ge klauterd kwam Strijbos echter onverwacht weer boven wa ter. Na de tweede wereldoorlog maakte hij een reis mee met dc walvisvaarder Willem 3a- rentsz naar de Zuidpool, be zocht via Kaapstad de Kaap "Provincie en ging in 1955 in gezelschap van Nico Tinber gen naar de Faroer eilanden ten noorden van Schotland Hierna volgden nog reizen naar Lapland, Amerika, Tur kije, Kenia, Tanzania en Oe ganda. Zijn laatste trip maakte hij in 1971 naar de Galapagos eilanden. Andere onderscheidingen Voor zijn vele werk met be trekking tot de natuur en d« vogels in het bijzonder, ont ving Jan P.Stnjbos reeds dt Jac. P. Thijssepnjs, een onder scheiding van de ANWB, d< door prins Bernhard ingestel de Gouden Ark, terwijl hij ook, benoemd werd tot Ridder ir{, de orde van Oranje Nassau. De gisteren uitgereikte Corne lls van Doornprijs werd reedi aan vier personen toegekend Voor hel eerst gebeurde dit ir 1973 aan de heer H. Hooger werf te Bakkum (N.H.) vooi zijn verdiensten op het gebiec van de natuurbescherming ïr Nederlands Indie, twee jaar la ter aan Rotterdammer E.J Nieuwenhuis voor zijn werk op het gebied van vlinders, 1977 aan W.F.J. Morsei Bruyns te Bussum voor de be scherming en het behoud var zeevogels, walvissen en dolf ij nen en m 1979 aan J. Vlas blom te Rotterdam voor zijr verdiensten op het gebied vat de aquariumliefhebberij. Rotterdam Het verhaal heeft twee hoofdrolspelers. De een zegt over zichzelf: „Ik heb al zo'n beetje alles gedaan wat er te doen was." De ander benadrukt bij her haling; ,,'t Lijkt misschien alsof ik een hele grote jongen ben, maar da's heus niet zo." Ze hebben echter één ding femeen: ze geven allebei oog op over idealisme; heb ben het bjj voortduring over 'onze hobby' en laten zich openlijk nogal geringschat tend uit over de fiscus. Want die maakt daar heb je het weer hun hobby bijna on mogelijk. Bij toeval zo wil het verhaal troffen ze elkaar. „Enkele maanden geleden, in een kroeg", zegt Ron Heimans over die eerste ontmoeting. Hij lijkt de meest avontuurlijke van de twee. Was beeldend kunstenaar, musicus, fotograaf en had veel zo niet alles te maken met het modellenbu reau Star Models, De ander, Wil van Noorloos, moet in verband worden gebracht met het jazzcafé B 14 en het café In den Twijfelaar. Maar om met een elke veronderstelling in de richting van een poenig rondstappend duo de grond in te boren, zegt de een: „Ik rijd in een oud eendje dat al zolang stilstaat dat 'ie 't misschien niet eens meer doet", terwijl de ander zelfs helemaal geen automobiel bezit. Ron Hei mans en Wil van Noorloos, ogenschijnlijk twee doorsnee Rotterdammers dus. Muziekcafé Op 3 november vorig jaar opende Heimans in de voor malige Pipo Club aan de Een- drachtsweg 27 een h oreca-eta blissement, dat hij omdoopte in muziekcafé "In C". Van Noorloos moest hij doet er wat vaag over zijn bemoeie nissen met B 14 staken, maar riep, om de ruimte aan de Mauritsstraat 113 toch voor muzikale doeleinden te kun nen blijven benutten, de Stich ting Kulturele Aktiviteiten in het leven. En dus bracht die toevallige ontmoeting van en kele maanden geleden ook SKA en In C bij elkaar. Al blijft het onduidelijk wie er nu eerder was, de kip of het ei. Maar er ontstond wel een ge zamenlijke hobby: idealisme op commerciële grondslag. Wil van Noorloos coördineert voor de stichting popconcer ten. Hij zorgt ervoor dat pop groepen, die zich bij SKA aan melden, op de weinige podia in Rotterdam en omgeving te rechtkunnen. Zo ontstaat een soort circuit: Het Berenei, De Goudsbloem, BH, In C... „'t Werkt als een tam-tam", ver duidelijkt Ron Heimans. „We bellen elkaar, zo van: Ik heb hier zo'n verrekt goeie groep, die moeten jullie ook eens la ten optreden." Zo werden er. door SKA sinds november vo rig jaar al zo'n vijftig concer ten geregeld. Met als hoogte punt het optreden van James White in De Doelen. Vergoeding Al noemt het tweetal idealis me de belangrijkste drijfveer, door Hans Soeters als 't enigszins kan mag er best wel een cent aan verdiend worden. „We zijn niet echt commercieel bezig", weerlegt Wil van Noorloos, „maar als door een concert de bar vol zit, vinden we dat heus niet erg." En Ron Heimans daarover: „Soms blijft er wel wat geld over, maar om het heel eerlijk te zeggen; meestal niet. Heel vaak komen we tekort. Da's jammer, maar niet het ergste. Bij ons krijgen de groepen een onkostenvergoeding. mogen onze installatie gebruiken, gra tis drinken, en krijgen als er aan de bar aardig verdiend is misschien nog wat meer. Maar in de praktijk blijkt dat er meestal geld bij moet." Toch gelooft het tweetal dat het runnen van een muziekca fé en niet te vergeten: de stichting op deze basis een haalbare zaak is. „Het moet mogelijk zijn om te voorzien in de behoefte van de popgroe pen en er tegelijkertijd finan cieel uit te springen", meent Ron Heimans. In dit kader passen ook de wekelijks jam session op dinsdagavond en de Ron Heimans en Wil van Noorloos lussen de muziek, die hen zo bezighoudt. voor Rotterdamse popgroepen gereserveerde donderdag avond. Op die avonden komen er muzikanten van diverse pluimage naar het muziekcafé, pakken er hun instrumenten uit en beginnen te spelen, soms solo, soms als groep, maar in veel gevallen voor het eerst met elkaar. „Dat is onze hobby", verklaart Heimans ten overvloede. „Daar willen we ook veel meer voor gaan doen", vult Van Noorloos aan. „Daarom willen we hier beneden ook een ruimte maken waar pop groepen kunnen komen oefe nen. Ook daar is in Rotterdam een schreeuwende behoefte Misschien dat in de toekomst ook de bovenverdieping, die nu nog door de aankomende mannequins van Star Models in gebruik is, in het plan wordt betrokken. „Achterin de zaal een podium zie ik wel zitten", filosofeert Ron Hei mans „Welnee", reageert Wil van Noorloos, „een nachtres taurant waar je *s nachts goed. maar niet al te duur kan gaan eten, lijkt me een beter plan." De bovenste verdieping van het statige pand in vroeger jaren een door de politie geslo ten gokhuis speelt in ck muzikale plannen geen ro] van betekenis. „Want daar wonen we", zegt Ron Hei mans, „als een soort commune, heel gezellig.". Alles hangt echter af van de beslissing of het modellenbureau nu wel ol niet naar elders moet verkas sen. „Ik denk van wel", zegt Heimans erover, „want mu ziek is mijn hobby, daar wil ik me volledig voor gaan inzet ten. En de combinatie model lenbureau/muziekcafé zie ik toch niet 20 zitten..." En zo probeert het tweetal een ideaal gestalte te geven. Ge heel belangeloos concerten or ganiseren in de hoop dat de opbrengst uit de bar de onkos ten dekt, „We zouden best nog meer willen doen, maar er is gewoon geen poen", zegt Van Noorloos. De mogelijke oplos sing subsidie schuift hij resoluut ter zijde „Dat hebbei we, ook ai omdat we nog maa zo'n jonge stichting zijn, noj niet aangevraagd. En m pnn cipe vragen we het ook me aan, want dan krijg je te ma ken met de kunststichting, ei dat willen we met. We probe ren de zaak zelf wel rond t« krijgen. Ik geloof er heilig 11 dat het mogelijk moet zijn hie in het centrum van Rotterdan iets van de grond te krijgen De popgroepen hebben er be hoefte aan, want wat voor mo gelijkheden hebben die muzi kanten nu eigenlijk? Niet toch... En dat wij dan tegehj kertijd proberen er een een aan te verdienen is toch zeke geen schande? Wij willen e gewoon een boterham aai overhouden, meer niet. Rijl worden doe je er niet van..," Tot slot nog een vluchtige bill in het muziekcafé, 't Is disn dagavond, jamsession. Rond d« grote ovale bar luisteren circi, dertig mensen naar een groep je muzikanten, 't Lijkt gewooi een sfeervolle kroeg met le vende muziek, waar een pilsj< twee gulden kost. Het caf< roept, qua opzet, een herken* ning oj» met het meer bekend* jazzcafé Dizzy aan de 's-Gra vendijkwal. Nieuwe muzikan ten komen binnen en verdwijn nen, wachtend op hun beurt naar een hoek van de donken ruimte. De meeste gesprekker hebben muziek als onderwerp „Gezellig hè", zegt Wil vai Noorloos op het moment da de popmuziek even wegebt „Ze komen hier graag. En da', ook het leuke van dit werk; jf hebt er zelf veel lol in en j< voorziet tegelijkertijd in 'eer behoefte..." J

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1982 | | pagina 5