KUNST/RTV
M
Het is tijd voor nieuwe sterren
Am,
Afzien
V!
RENAULT-RUDERS OPGELET!
A
ter meuten
natuurlijk
RENAULT DIAGNOSETESTSJÖ
Grote orkesten verpletteren
festivalpubliek
Itrnl
Rotterdams Nieuwsblad
maandeg
19 juli 1932
Benny
Goodman
broze oude
man op een
stoeltje
Ss/'S
Tenor Sax Battle: een kwestie van een vlekje wegwerken.
Den Haag Aart het Northsea Jazz Festival valt altijd wel iets te becijferen. Zijn
het niet de hoeveelheden toeschouwers of verkochte broodjes en bieren, dan is het
wel het aantal buitenlandse gasten. Ditmaal viel vooral de aanzienlijke toename van
het aantal Stetson-hoeden en aanverwante hoofdbedekkingen op. Saxofonist Marko-
vic droeg er een, zanger Lee Genesis, de pianist van George Russell, tenorist Ri
chard Purcell-Rrown en zo waren er nog wat. Archie Shepp had uiteraard het
fraaiste exemplaar op de oren gedrukt. Trombonist Joseph Bowie was echter ge
heel tegen zijn gewoonte in blootshoofds. 'Hoed af voor dit festival', moet hij
gedacht hebben. En terecht.
Hei zevende Northsea Ja/7
Festival heeft immer*, zijn
naam en faam weer alle eei
aangedaan Een vei bijstelende
jazzkenms was het. een moei
dan volledige Maalkantt van
alios wat ei in de jazz winkel te
koop is en dam door een nog
steeds onbeschrijfelijke eiva-
nng Enfin, de omschrijvingen
zijn lang7a mei hand bekend
Intussen kun je je in alle ernst
afvragen wat nu eigenlijk de
magische aanttekknigkiacht
is. die het Congresgebouw
jaarlijks drie dagen omioveit
lot een gigantische mieren
hoop De publieksvriendelijke
vedelten'' Nee. want die waren
dn jaar op het Modern Ja/z
Quartet, Dave Brubeck en
Bennie Goodman na afwe
eg De helden van de baan
brekende improvisaties dan'1
Ook met. want bij George
Adams waren bijvooi beeld
niet-veel méér bezoekers dan
ty) de FraFraSound. om maat
eens tets te noemen Do jazz in
zn algemeenheid dus Laten
we het daar maai op houden
Een 'jazzweield overigens,
waarin de nivellering als ner
gens anders heeft toegeslagen
Nog minder tl an bij vorige ge
legenheden vielen er immers
hemelse hoogtepunten of dra
matische dieptepunten te note
ren. Geen verrassende door
braken of onverwacht verval
;Van krachten ep Northsea Jazz
|982 is daardooi bovenal het
festival van de routine gewor
den Van het vakmanschap.
dat jc vanuit alle hoeken en
gaten van liet Congresgebouw
tegemoet kwam
Degelijkheid
Die tendens weid vrijdjga-
vond al meer dan duidelijk Bij
Jon Hendricks en /ijn Cunipn-
ny bij vooi beeld Jon Hen
dricks hoort thuis in het tijljc
zangeis dat begint bij Johnnv
Hartman en Oscar mown en
eindigt bij Leon Thomas Maar
terwijl die collega's soms onge
kend uit hun slof konden
schieten, is het bij Hendricks
vooral de degelijkheid die lelt
Geen overspannen vocalen
derhalve, maar keurige anan-
gernenteti van oude Basic- en
Miles Da vis-c om posities Een
beetje gladjes, maar tcehmesch
zcei perfect
En heel wat gepolijstei dan de
vocalen die Abbey Lincoln el
ders m hel gebouw het hoi en
Bijtend sissend en met onna
volgbare variaties bewees 7ij
dat er met stembanden nog
wel degelijk avontuurlijk ge
ïmproviseerd kan worden
Daarbij naadloos begeleid dooi
tenorist Archie Shepp, die
doorgaans eenzelfde benade
ring volgt door een thema als
een jojo uit te rekken en terug
te halen. Een voorbeeldig be
geleider overigens, de/e
Shepp. en hij revancheerde
zich duidelijk voor zijn ver
kreukelde optreden van een
jaar geleden
ADVERTENTIE
SPECIAAL BEZITTERS VAN DE BOUWJAREN 1976-1977-197S
Tot 31 juls heeft Kreise! AUTOBEDRIJVEN 8 V
een speciale vakantie-verkeersveiligheid-aktie J
De test duurt 1 Vj uur en U krijgt direkt hel diagnose-rapport meteer^^^**
- vrijblijvend - reparatie advies Tijdens de aktie zijn er extra lage prijzen voor
onderdelen zoals accu s banden en accessoires Bel naar een van onze
J[2!-ginger v0Qrafspraak zodat ook U veilig met de auto op vakantie kan
SCHIEDAM CAPEUE A/D USSEL
Stationsplein 2 Wormerhoefc 12
Tel. 37 70 99 Tel. 5188 11
Een jaarlijks terugkerende .at
tractie lijkt ook tiompettist
Wyinon Marsalis. de wonde r-
jongen van de moderne jazz.
die bij de vonge gelegenheid
als 21-jarige veel aandacht
trok ..Twintig jaar is hij nu",
zei de piesentator en dat
maakt Marsalis mogelijk nog
opmerkelijker Jazz maakt
jong. dat /ie je maar weer
Aan deze langverwachte kiut-
sing tussen Miles Davis en
Lester Bowie was dat helaas
muzikaal min dei te merken
Want Marsalis wenste slechts
een gering deel van zijn talent
prijs te geven Samen met zijn
blaasbroeder tenorist Bran ford
Marsalis beperkte hij zich tot
een benaderingswijze die al
aan liet eind van de jaren zes
tig gevolgd werd door de groe
pen van Da vis en Freddie
door Willem Bruring
Hubbard Maisahs gaf er een
volmaakte interpretatie van,
dat wel. maar het repertoire
was zo doorgerepeteerd dat ie
dere vei rassmg eiaan ontbrak
Die spontane uitbarstingen
vonden wel plaats bij het trio
van Slim Gailtard de gitarist-
zanger met het uiterlijk van
een professioneel clochard, die
tijdens du festival een feeste
lijke come-back vierde En bij
het kwartet van de pianospe
lende sfmx Don Pullen en de
te nor-krach tcent ra le George
Adams Een verdacht bedrijvi
ge Adams ditmaal. Aronen-
zwaaiend en -draaiend bege
leidde hij Pullen*s solo's. maar
de conti ole over de vingers
was niettemin ruim voldoende
om een kaarsrechte 'Soft Seas*
en een muisstil makend gospel
duet 'God has smiled on me' ai
te leveren
Grote orkesten
Toch wal en het vooral de gro
te orkesten die dit weekeind
een verpletterende indruk
achterlieten Dat tekende zich
vrijdagnacht voorzichtig af bij
het optreden van de big band
van George Russell. Zijn com
plexe arrangementen stierven
echter m schoonheid, ze waren
Den Haag -• „Als we de
tweede Benny Goodman
doen, kunnen we vóór Koko
Taylor nog een stukje Flash
Back Quartet nemen Ar"
Farmer slim precies op Tay
lor aan, maar we moeten wel
om half negen terug zijn in
de PWA voor Dave Brubeck
Sn als we nog een stukje
Dutch Swing College willen
doen kunnen we maar twin
tig minuten naar Anita O
Day. We hebben tenminste
tien minuten over tussen
DSC en de Tenor Sax Battle
misschien nog een klem
stukje El vin Jones op het
Dakterras? Of zullen we dan
maar een pilsje nemen.."
Zo begon hel zondagmiddag en
ongeveer net zo begon het
vrijdag- en zaterdagmiddag
Het North Sea Jazz Festival
heeft in het Congrescentrum
de keu/e gegeven uit twaalf
zalen met per dag een paat
honderd musici, waarvan eh-
kele wereldberoemd Over die
beroemdheden gaat dit ver
haal, beroemdheden als Benny
Goodman. The Modern Jazz
Quartet, Gerry Mulligan, Max
Roach, Lionel Hampton, Dizzy
Gillespie, Astrud Gilbcrto,
Jimmy Giuffre. Scott Hamil
ton. Dave Brubeck en Art Bla-
key Maar eerst een algemene
indruk wat beireti de mam-
stream jazz op het festival,
er was voor de meer dan
35 000 bezoekers weer veel
meer te genieten dan een
mens aan kan. maar het ont
breken van Count Baste, Oscar
Peterson of een wetkebjk
groot vocalist oi vocahste als
Mel Torme of Sat ah Vaughan
was toch voeioaar Asirud Gil-
berto mag dan grote faam heb
ben. ze zingt geen jazz en ze
heeft zelfs niet meer de aan
trekkingskracht van jaren bei
Aan de andere kant is zo'n
North Sea Ja2z Festival uitste-
door Jaap Koopmans
kend geschikt om de ogen
en uiteraaid vooral de oien
van het publiek te openen
voor musici die tot nog toe of
volkomen onbekend waien of
van het tweede garnituur wer
den geacht en die nu plotse
ling uitpakken als grote vedet
ten
Brubeck
Een paar erg leuke voorbeel
den zijn de zoon van Dave
Brubeck Chris en de eveneens
in het Brubeck-ensemble spe
lende klarinettist Bill van
Dijck, die een eeuwigheid te-
Hoed af
voor
North
rug al met Brubeck speelde in
7ijn ocet en nu in feite Paul
Desmond vervangt, al is dat
voor Bill met aardig gezegd,
want de man heeft een zeer
unieke speel tram waarin zo
wel de honing .an Desmond
als het ludieke figuurzagen
van Brubeck een plaats heb
ben Ook little drummei man
Randy Jones onderscheidde
zich met mooi genuanceerd
spel Brubeck's zoon Chris ont
wikkelt zieh tot een buitenge
woon innemend muziek feno
meen hij speelt uitstekend gi
taar en ontwikkelt /ith tot een
trombonist van grote klasse
Brubeck zelf is m het geheel
met blijven hangen m het
sympathieke take /ive-dansje.
integendeel h:j blijkt huid be
zig te zijn aan vernieuwing en.
ofschoon nog steeds herken
baar in het eigenzinnige lou
ché. er zit oen hoopgevende
verharding in zijn spel Ver
harding ook bij Att Blakc-y,
maar of zijn steeds meet mo
dernistische at i a ngemen ten
lot goeds zullen leiden moeten
we maar afwachten Vooilopig
resultaat is heel boeiend en de
BIakey-sound staat nog wel
recht overeind, maar het lijkt
voortdurend of zijn lonken
naar een vorm van free jazz
zal uitmonden in een ont
heemd geraken m de inuziok
Niettemin een fijn, swingend
concert
Goodman
Maakte Lionel Hampton i ij-
dagavund nog on tier daverend
applaus plus het toc/iend oog
van zijn lijfarts kleine swin
gende sprongetjes, de grote ve
dette van het festival. Benny
Goodman, kwam als een bro/e
oude man het toneel op, ge
neerde /ith met luim de helft
van het com en op een stoeltje
naar zijn muzikanten te luiste
ren. begon al bijna een uur te
laat en speelde heel hel en mi
lieuvriendelijk Het pubhek.
dat kwam om ie bewonderen
deed zulks, maai de sier was
Benny Goodman met meer
De stellen uaien eigenlijk de
trompettist Wanen Vache en
de zoetgevooisde saxofonist
Scoll Hamilton, die mei When
you fall in love" de ha i ten si al
Max Roach drumde vnjduga-
voiid de steiren van di hemel,
maar Cecil Riidgcv .iter en
Odean Pope, trompet en sax.
hangen een haul bup-gemc
aan, waai mui speuale, liefst
enigszins toegedekte uren
voor moet hebben O vei Lio
nel Hampton, eveneens vnj-
ddgavond. kunnen we kort
zijn opnieuw prima en uiteist
succesrijk, maar niet meer dan
de al decennia aangeleerde
routine
Den Haag Zateidaga i ond
nas zangeres Astrud Gil bert o
vven te gast in de ,Yoiihsca
Perskamer Voor een plaatje
en een pi aatje Fotografen ui
de tij dus, en potentiële ken-
msnmkers in optocht dam ach
ter Afevrouw Gilbcrto had het
zich echter heel anders voor
ges teld Bi eed ghm lachend
schudde ze nog due handen
draaide zich vet volgens om
wierp een uiterst va Be blik op
haar begeleide/ en vetdw een
Ook voor muzikanten is het
u el eens afzien
Lester Bowie: gevoel voor traditie.
Sun Ra: gelegenheidsmysticus.
knap. maar helder als erwten
soep. Nee, het échte vuurwerk
werd pas een dag later aange
stoken door het orkest van
Carla Bley Haar magische
composities en arrangementen
zijn al sinds jaren het zout m
de jazzpap Ze zijn avontuur
lijk. afwisselend en vooial in
dringend. wat met in de laat
ste plaats te danken is aan de
sterke solisten die Bley altijd
rond zich weet te verzamelen
Voor deze gelegenheid waien
dat bassist Steve Swallow, tu-
baist Bob Stewart en trombo-
mst Gary Valente een ontdek
king, die terecht de meeste so-
lorumue kreeg toegemeten.
Carla Bley zorgde daarmee
voor cén van de twee hoogte
punten van het festival. En de
conclusie dat dit soort orkesten
de jazï springlevend houden
Een hoofdstuk apuit vormt het
kwintet van Von en Chico
Freeman Na een bliksemcar
rière in New Yorkse avantgar-
dekringen begint tenorist Chi-
eo zich steeds beter thuis te
voelen in de wat minder gea
vanceerde sferen rond zijn va
der en dat resulteerde ook dit
maal in fraaie tenorduetten,
ondersteund door de onna
volgbaar bassende Cecil
McBee Een optreden dat niet
stuk te krijgen was Vooral
niet na de mroductie van vo
calist Bobby McFernn een
stemfenomeen dat een com
pleet orkest uit zijn keelgat
kan toveren. Alleen al om die
reden mag McFernn volgend
jaar best terugkomen Nel als
Cecil Taylor, die op het Dak
terras de Olympus van het
festival samen met altist
Jimmy Lyons een sterk con
cert verzorgde
Hoe lelijk een mens zich kan
verslikken, bleek bij het oktet
van David Murray Deze des
tijds veelbelovende exponent
van de nieuwe avantgardc be
gint er een gewoonte van te
maken zijn groepen op het
laatste moment te wijzigen en
het gevolg daarvan is dat die
formaties alles zijn, behalve
ingespeeld Nu wordt in zijn
kringen toch al niet op een
foute noot meer of minder ge
keken, maar de krakende im
provisaties begonnen ditmaal
zelfs gênant te worden
Snel terug naar de big bands
dus, die met het 'Arkestra' van
Sun Ra een tweede hoogtepunt
te vieren hadden De gelegeu-
heids-mystuus en mu/ikaal-
tominunelcidct Sun Ra pic-
dikt al sinds en kek1 tlentalle
jaren met een giganliseht-
kmpoog een onmiddellijke
evacuatie naai de mtersicllane
ruimte en hij omkleedt du-
boodschap -met kleurrijke
shows en kosmische kieten
"Some call me Mister Ra, some-
call me Myster Ry. you can
call me Mtstei Mystery', enzo
voorts Theutiale hoempapa,
die Sun Ru er intussen met
van weer h ou d t weergalt e
inu/iek to pioduterou Want
ongeremde fit-e ju//-io!lei ne
ven afwisselen met puntgave
an angem enten van El it ngto ti
en Fielt hei Hendei sun-com
posities en bovendien John
Gilmore, de allerbeste saxofo
nist von dit moment naar vo
ren schuiven, welk oikest kan
dat*' Nieuw waien de/e keer
een fraaie kosmische vogel-
dans en de indciende toegift
Halloween m Har Jein Een
perfect stukje iheatei
Leslcr Bowie
Gevoel voor de traditie ts ook
Lester Bo wie niet vi een id M e 1
zijn ensemble 'Fiom the roots
to the source' sloeg deze avant-
garde-trom pet list de oudste
bladzijden uit hei giote Jazz-
boek op Een stukje blues, een
portie gospel, veel swing en
nóg meer vocaal werk en
vooral dat laatste kreeg de
handen op elkaar Niet hele
maal terecht, want de mooiste
muziek werd bij dn gezelschap
in de achterhoede gepiesen-
teerd Door drununer Philip
Wilson om precies te zijn
Resteert de Northsea Tenor
Sax Battle, die dn jaar ver
zorgd werd door Red Hollo-
way, Bennie Golson, John Gil
more. Turk Mauro en de in dit
gezelschap volkomen mis
plaatste Ceetha Wennerstrom
Afgezien van Holloway en
Gilmore waren de goeie teno
ren kennelijk op en het is de
vraag of du programma-on
derdeel in deze vorm nog veel
toekomst heeft Een jaartje
'Northsea' /ondei mislukte
battle moet toch te doen
zijn Een kwestie van een
vlekje wegu et ken. want vooi
het overige is dit festival
brandschoon
ADVERTENTIE
Modieus T-shirt...
met kersen applikatie, waarin
goudkleurige lurex verwerkt
is Met klem kanten ruche
langs de hals en armsgaten
in vuit met rood of wit met
blauw van 100% soepele
spunpoiyester Maten 56 t/m
42 Van 19,95
voor maar
sr
1
ét