18
'Ambtenaren en politiek
winnen het van inspreker'
'Ik heb het gevoel dat mijn henen
J zonder verdoving zijn geamputeerd'
at!
AGENDA
Vervoersbond FNV: kort
geding niet uitgesloten
Inspraakmedewerker Boelsma over streekplan:
'Mr. Boembas' boos op 'Purlie en Button'
Poïitie-
meldkamer
in woning
Conflict over stukgoed-cao
Fraude van ton
Miljoenen voor
betere wegen
I -Hrg-
Rotterdams Nieuwsblad
dinsdag
21 september 1982 RZ/RV/RY/RW
mmm
Dordrecht Een inwoonster
van Dordrecht heefl gisteren
door een storing in de tele
fooncentrale van Dordrecht
noodgedwongen voor politie
ambtenaar gespeeld. Vanaf
half acht 's ochtends kreeg
zij tal van telefoontjes op
haar toestel, die waren be
doeld voor het districtskan
toor van de rijkspolitie in.
Dordrecht.
De politie zelf ging welis
waar gebruik maken van het
alarmnummer. Niets ver
moedende burgers bleven
echter bellen met de vrouw,
die het sneu vond om de
stekker uit de contactdoos te
trekken. In de loop van de
dag werd de storing verhol
pen.
Rotterdam Bij problemen, die opdoken in de in
spraakprocedure over het streekplan, heeft voor het
Rijnmondbestuur het oordeel van de politieke achter
ban en ambtenaren zwaarder gewogen dan belangen
van insprekers. Tot deze conclusie komt Peter Boels
ma, inspraakmedewerker/coördinator bij het Openbaar
Lichaam Rijnmond.
Rotterdam De Vervoersbond FNV sluit een kort ge
ding over de invoering van een nieuwe cao voor de
stukgoedsector in de havens van Rotterdam en Am
sterdam niet uit. Men wil daarmee vooral voorkomen
dat de havenwerkgeversorganisaties een nieuw sy
steem voor de nachtdiensten invoeren.
De werkgevers, die zoals be
kend alleen een akkoord heb
ben bereikt met de Vervoers
bond CNV, stellen dat de nieu
we cao voor alle havenwer
kers geldt. Dus ook voor de le
den van de Vervoersbond
FNV, die enkele weken gele
den via een referendum goed
keuring gaven aan slechts vijf
punten uit die cao.
De Rotterdamse havenwerk
geversorganisatie SVZ streeft
,er naar om de nieuwe nachttij
den op l november in te voe
ren. Nog niet bekend is welke
stuwadoorsbed rijven willen
overgaan 'tot invoering van
een 24-uurs systeem van
dienstverlening en het is bo
vendien ook nog steeds ondui
delijk hoe bij de havenwerkers
de. belangstelling ligt voor
deelneming aan het vrijwillige
systeem. SVZ-directeur G.
Zeebregts: „Dat wordt alle
maal op dit moment geïnven
tariseerd."
In de laatste uitgave van SVZ-
nieuws schrijven de werkge
vers over de veranderde tijd
voor de late nachtdienst (van
twaalf uur 's nachts tot halfzes
's ochtends) dat die ongetwij-
door Bram Oosterwijk
feld aantrekkelijk is voor de
liefhebbers van voetbal en
Dallas: „De avond is niet meer
gebroken, waardoor gemakke
lijker wedstrijden en tv-series
kunnen worden uitgekeken."
In het pamflet zegt men de
werknemers bovendien nog
eens dat men bij twee gewerk
te late nachtweken recht heeft
op één betaalde vrije dag. De
SVZ wijst eveneens op de mo
gelijkheid van vrijwillig week
endwerk, alles in het kader
van de noodzakelijke verbete
ring van de dienstverlening
aan de rederijen.
Onder druk
Bestuurder Kees Marges van
de Vervoersbond FNV vindt
dat de CVZ de havenwerkers
op deze manier onder druk
zet. Hij stelt dat de onderne
mingsraden van de bedrijven
die aan de nieuwe werktijden
willen gaan deelnemen, eerst
moeten worden geraadpleegd
en dat afwijzing van die kant
inhoudt dat de regeling dan
niet kan doorgaan. De juristen
van de bond onderzoeken al
enige tijd of de cao ook wette
lijke kracht heeft voor de
FN V-leden. „Maar ik denk dat
wij sterk staan", aldus Marges.
„Een kort geding overwegen
we als de werkgevers hun
plan doorzetten. Mochten we
ongelijk hebben of van de
rechter krijgen, dan zijn ande
re middelen ook niet uitgeslo
ten."
rsoeisma is voorstander van
bijvoorbeeld een onafhankelij
ke raad voor de inspraak, zoals
de provincie Zuid-Holland die
kent. „Een dergelijke raad kan
-een kritisch geluid laten horen
en de inspraak onafhankelijk
regelen", aldus Boelsma.
Hij vindt niet dat politiek
Rijnmond slordig omgaat met
de meningen van de bevol
king. „Als Rijnmond b'jna
tweehonderdduizend gulden
uitgeeft aan een inspraakron
de kun je ervan uitgaan dat de
wil om naar mensen te luiste
ren er is. Maar omdat een be
stuurder deel uitmaakt van
het politiek en ambtelijk cir
cuit zal hij in moeilijke uren
eerder zijn oor te luisteren leg
gen bij raadgevers uit die hoek
dan bij de inspreker, die voor
hem veelal een onbekende is",
aldus Boelsma.
In Rijnmond ging anderhalf
jaar geleden een groots opge
zette inspraakronde van start,
die de bevolking de mogelijk
heid bood om een zegje te
doen over het nieuwe streek
plan. Vierduizend Rijnmon-
ders gingen op die uitnodiging
in. De meesten hielden het
vrijblijvend en volgden de ont
wikkeling op een afstand.
Driehonderd namen deel aan
één van de vierentwintig loka
le werkgroepen. Daarvan heb
ben zes werkgroepen de eind
streep niet gehaald, terwijl in
de andere groepen het verloop
soms groot was.
Boelsma: „Op het erueiale mo
ment had het Rijnmondbe
stuur tamelijk veel tijd nodig
om een oordeel te vormen
over een waslijst knelpunten.
Dat leverde een aanzienlijk
tijdsverlies op, waardoor men
sen het niet meer zagen zitten
en afhaakten. Ondanks enkele
maatregelen die we hadden
genomen om het ergste leed te
verzachten."
Een harde kern bleef over. De
'elite insprekers' noemt Boels
ma ze. Veelal mannen die veel
vrije tijd hebben en ambtenaar
zijn, welzijnswerker, of onder
wijzer. Boelsma weet dat die
elite geen werkelijke afspiege
ling is van de Rijnmondbevol
king. „Maar we hebben dan
ook nooit de pretentie gehad
dat we bij de inspraak de ge
hele bevolking zouden raad
plegen. Daar was eèn referen
dum voor nodig geweest. Maac
hoe giet je een streekplan in
een dergelijke vorm? Met een
vraag van, bent u voor of te
gen, ben je er niet", vervolgt
Boelsma, die nu met een en
quête onder de vierduizend
belangstellenden alsnog wil
peilen hoe 'deze dwarsdoors
nede van de Rijnmond bevol
king over de hoofdlijnen van
het streekplan denkt'.
Geen geheim
Over de rol van de politici tij
dens de inspraak merkt Boels
ma op dat zij uitblonken in
duidelijkheid. „Geen bestuur
der heeft er ooit een geheim
van gemaakt dat het resultaat
van de inspraak slechts wordt
meegewogen in de uiteindelij
ke beslissing. Voor mensen die
op meer gehoopt hadden een
mager antwoord. Maar hoe je
het ook wendt of keert, een
bestuur moet de knopen door
hakken. Die moet de beste
keuze maken uit alle tegen
stellingen die er onder mensen
leven over bijvoorbeeld de
slufterdam. Zestienhoven, of
over milieuproblemen. Daar
om heeft het dagelijks bestuur
van Rijnmond ook nooit nage
laten om vooraf tegen de in
sprekers te zeggen welk stand
punt het innam", verklaart de
inspraakmedewerker van!
Rijnmond.
Kanttekeningen zet hij ook bij
het functioneren van de werk
groepen. „In het algemeen ble
ven de mensen binnen de ka
ders van het streekplan. Maar
soms kwamen ze met zaken op
de proppen die er in de verste
verten niet mee uit te staan
hadden. Méér politie op straat
bijvoorbeeld, want ze voelden
zich onveilig, een ontwerpre
geling voor het houden van
kleinvee, want kippenhokken
trekken ongedierte aan, of kan
deze weg versmald worden,
zodat de bus er door kan. Ty
pische zaken die niet thuis ho
ren in een streekplan", ver
volgt Boelsma.
Hij zegt dat Rijnmond er in ge
slaagd is om de insprekers
goed te informeren. Dat de on
dersteuning optimaal was,
maar dat er aan begeleiding
wel eens ,iets mankeerde.
„Sommige werkgroepbegelei
ders konden het niet goed aan.
Hadden geen tijd, of gleden af
naar onbelangrijke zaken. Dat
heeft mede veroorzaakt dat zes
groepen zijn verdwenen, of
mensen wegliepen", zegt de
inspraakmedewerker van
Rijnmond. Hij vult aan dat je
de begeleiders niets kunt ver
wijten. „Hét zijn vrijwilligers,
die tegen een geringe vergoe
ding veel tijd in een best moei
lijke klus moeten stoppen", al
dus Boelsma, die pleit voor een
betere begeleiding. „Maar
eerst dient de status van de in
spraak te zijn vastgesteld. Er
zijn twee mogelijkheden, of in
spraak onder de paraplu van
een bestuurder brengen, of het
opzetten van een onafhankelij
ke raad, die los staat van de
politiek en inspraakronden
kan organiseren."
Ook is het volgens hem moge
lijk om vanuit de werkgroepen
de plaatselijke bevolking nog
meer te betrekken bij het
streekplangebeuren. „Dat was
nu praktisch onhaalbaaf. Je
moet ergens een punt zetten.
Maar in theorie kun je vanuit
de werkgroep meer mensen
raadplegen. Niet dat je er een
hele bevolking met de haren
bij moet slepen, maar de drem
pels zijn altijd te verlagen", al-
Peter Boelsma
dus een niet geheel tevreden
inspraakmedewerker.
Tot slot voegt Boelsma er nog
aan toe: „In grote lijnen kun je
gelukkig nog steeds zeggen dat
we in onze opzet van ander
half jaar terug geslaagd zijn.
Alleen heeft de waarde van de
inspraak door het opgelopen
tijdverlies aan waarde inge
boet. Dat is minder geslaagd,
maar het wil niet zeggen dat je
het resultaat naast je neer
kunt leggen. Want het is on
mogelijk te stellen dat de me
ning van de in het streekplan
geïnteresseerde mens niets
waard is."
Rotterdam De postale re
cherche in Rotterdam heeft
een nieuwe vorm van fraude
ontdekt met gestolen girobe
taalkaarten. In totaal is op die
manier in korte tijdi voor
100.000 gulden aan girobetaal
kaarten verzilverd.
Drie verdachten zijn gisteren
aangehouden; de recherche,
die nog met het onderzoek be
zig is, verwacht nog meer aan
houdingen.
nu
Rotterdam Wat eigenlijk nooit iemand zou
kunnen verwachten, is gebeurd; er is een stevige
ruzie ontstaan in het wereldje van de variété
artiesten.
Een klucht eigenlijk met in de hoofdrollen de
kleinkunstenaars Wim Ju en Jan op 't Hof contra
concurrent Harry Dikmans. Inzet; plagiaat of niet.
Deel I: het begin van de ellende.
Harry Dikmans* is al jaren
bekend met zijn orgel. Als
'Mr. Boembas Company'
trekt hij het hele land door
met een oud-Berlijns orgel
waar hij de zogenaamde
'loopfeesten' ('Kom op man
nen, tijd voor de polonaise')
- probeert op te vrolijken. Hij
iser heel zeker van, zijn
naam kan niet meer kapot en
in heel Nederland, maar ook
daarbuiten, kennen ze Dik
mans.
De tegenpartij: het duo \Pur-
lie en Button', Wim Ju en
Jan op 't Hof. Een beetje te
vergelijken met de 'Dikke'
en de 'Dunne'. Wim (55)
maakte volgens zeggen furo
re op het slappe koord in cir
cus Van Bever maar is in
middels ober. Jan (56) was
achtereenvolgens goochelaar,
kok, chef-requisiteur en in
koper bij circus Bassie en
Adriaan. Jan verklaart op
recht 'te willen sterven op de
Bühne', maar dit terzijde.
Het begin van de ellende.
\s~W Mr. Boembas& Company, eenbegrip.7 - -
V?*- t -.-w w» -* v -
p^iinïijKiiiiiiiiiiifiiiifiiiiiimfiuiiifiiiiiuiiiii^ifuiiiiiiifiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiüiiiiuiiiisiiuiiiiiii
Wim en Jan komen spontaan
op het idee om het orgeltje,
dat bij Wim voor de sier in
huis staat, om te zetten in
klinkende munt. Het ding,
volgens de voorplecht een
'Doppelpan', systeem THT (te
hoge toon), wordt opgeknapt,
er wordt een banjo op de kop
getikt, en natuurlijk de on
misbare grote trom met bo
venop de bekkens, en het
duo is gevormd. Het wachten
is op vette contracten voor
een ontspannen optreden op
feesten en partijen, waar lo
pen veelal een belangrijker
onderdeel vormt dan bijvoor
beeld de foxtrot.
Oud vuil
„Ik had dat ding jaren gele
den als oud vuil opgekocht",
zegt Wim Ju, die keer op
keer duidelijk probeert te
maken dat hij een vredelie
vend mens is die iedereen
meer gunt dan in werkelijk
heid mogelijk is. „Toen zijn
die plannen ontstaan. We
hebben een costuum gemaakt
en zijn hier en daar eens wat
reclame gaan maken. Het
wachten is nu op meer aan
biedingen. Dan kan het gaan
draaien,"
Het wordt tijd om de tegen
partij het toneel op te laten
komen; Harry Dikmans.
Want hij heeft op z'n zachtst
gezegd enig bezwaar tegen de
plannen van 'Purlie en But
ton', Hij dreigt zelfs heel
eventjes met harde maatrege
len maar komt daar later op
terug. Hoe hij zich voelt?
Dikmans: „Ik heb het gevoel
dat mijn twee benen zijn ge
amputeerd zonder dat Ik ver
doofd ben."
Een harde uitspraak. „Ik ben
met mijn orgel bekend ge
worden op de loopfeesten.
We hebben een act waarin
erg veel van ons ligt. Ik kan
zeggen dat het een stuk van
mezelf is geworden. Dan dra
ven ineens twee heren op die
klakkeloos alles immiteren.
Toen ik het hoorde, bekroop
mij een gevoel van walging.
Ik zal het dan ook aan de
kaak stellen via een kort
ding."
Erecode
Einde eerste deel, op naar de
volgende stap. 'Purlie en But
ton moeten dus uit het con
currentie veld verdwijnen.
Want ze hebben de erecode
door Martijn Verwaaijen
(kom nooit aan de act van de
concurrerende artiest) gebro
ken. Natuurlijk zijn ze het er
niet mee eens.
Wim Ju ('Ik doe het praat-
werk, Jan, draai jij nog eens
een deuntje'): „De enige fout,
die we gemaakt hebben, is,
dat we een proeffoto hebben
laten maken, die 'te veel leek
op de foto van Dikmans. Dat
probleem lossen we gewoon
op door een andere foto te
maken. Als het hem om de
act gaat, is dat gewoon
vreemd. Dan 2ouden alle ar
tiesten elkaar constant in de
haren vliegen."
„Het gaat juist om die act",
meent Dikmans echter. „Als
ze iets anders hadden gepro
beerd was het geen probleem
geweest. Maar alles, werke
lijk alles lijkt op de act die ik
al jaren heb. Voor mijn part
hadden ze iets met fluitketels
gedaan of zo, dan waren ze
nog origineel geweest. Bo
vendien hebben ze via via
alerlei theaterbureaus aange
schreven waar ik ook zaken
mee doe. Gelukkig hebben
die het stencil met de foto al
lemaal naar mij gestuurd met
de mededeling dat zij het
stuitend vinden."
Boekorgel
Deel drie: wat gaan "Purlie
en Button' precies doen en in
hoeverre wijkt hun act wer
kelijk af? Ju; „Wij hebben in
de eerste plaats een boekor
gel, Dikmans een cilinderor
gel. Dat is al een verschil.
Verder is ons costuum heel
anders. Misschien wel leuk
Jan op 't Hof (links) en Wim Ju, die straks door het leven gaan als 'Purlie en Button'. Tot
grote woede van Harry Dikmans, die al heeft kunnen voorkomen dat beide heren allebei
aan een kant van het orgel gaan staan. Want dan is het plagiaat...
om te vertellen dat wij maar
liefst 2400 paarlemoeren kno
pen aan ons pak gemaakt.
Allebei ons eigen motief".
Even later komen de 'Dikke'
en de 'Dunne', gestoken in
zwart knopenpak, wit over
hemd, een zwart boerenpetje
vol witte knopen en rood
Tefdasje' de kamer binnen.
„Het lijkt totaal niet op de act
van Dikmans", zegt Op 't Hof
nog maar eens voor de zeker
heid.
Deel vier: welles of nietes en
wat zijn de gevolgen? Eerst
maar weer Dikmans, die ont
kent gezegd te hebben dat hij
het orgeltje van zijn concur
renten naar de schroothoop
zal werken. „Wat de gevol
gen 2ijn? Ik heb een advocaat
in de arm genomen die alles
uitzoekt. Bovendien zaL ik ze
het leven op legale wijze
zuur maken. Ik blijf gewoon
correct en ben er vrijwel ze
ker van dat deze twee initia
tiefloze zwakkelingen 2ieh-
zelf zullen straffen. Ik maak
nooit ruzie met anderen, ik
ben de rust zelve, maar ze
moeten met hun vingers van
mijn creativiteit afblijven.
Dat is iets van mijzelf en nie
mand heeft liet recht om dat
na te doen."
Vogeltjesdans
Op weer naar de tegenpartij,
eigenlijk net zo vredelievend
als de rivaal. Wim Ju, die en
passant het reportoïr van zijn
orgel opsomt met krakers als
'De Vogeltjesdans', 'Annie
hou jij me tassie even vast',
'Daar bij die molen' en 'Lang
zullen ze leven' voor als er
iemand jarig is, Wim is ook
vredelievend.
„Ik wil helemaal geen ruzie.
Dikmans is altijd de enige ge
weest, dan kan ik me best
voorstellen dat hij het niet
leuk vindt, dat wij er bijko
men. Maar kwaliteit zal altijd
doorslaggevend zijn. Doen
wij het slecht dan zijn we
binnen twee weken weer
verdwenen. Doen we het
goed dan moet hij het ge
woon beter doen. En eerlijk
waar, ik gun hem een prima
boterham. Maar dan moet hij
dat ook ons gunnen."
Einde van de klucht. Zeker is
dat 'Boembas &z Company' en
'Purlie en Button', zakelijk
gezien, elkaar het licht in de
ogen niet gunnen. Maar ook,
dat ze, hoe dan ook, doorgaan
en loopfeesten zullen opsie
ren met hun weergaloze acts.
Straks valt misschien het
doek, maar over wie is nog
niet bekend.,.
Rotterdam Op de njkshe
groting is voor het kotneadê
jaar /52 miljoen uitgetrokken
voor verbetering van wegen
en verkeersknelpunten m
Rotterdamse regio
Na enkele jaren van uitstel fe
nu ƒ6 miljoen beschikbaar
voor het verleggen en verbre
den van rijksweg 20 tussen Ca-
pelle aan den IJssei en Nieii.
werkerk aan den IJssei.
Voor de verbreding van rijks
weg 16 tussen Ridderkerk en
Rijsoord is 28 miljoen uïtge.
trokken. Tussen Rijsoord en
en Hendrik Ido Ambacht is te
vens een bedrag van ƒ4 mil
joen beschikbaar voor aanslui
ting van rijksweg 15 op rijks-
weg 16. Voor grondaankopen
voor de tunnel onder de Noord
is ƒ4 miljoen gereserveerd.
De verbinding tussen Bnele
en Hellevoetsluis <N5?) kan
volgend jaar tot een bedrag ƒ6
miljoen worden verbeterd.
Hofplein theater; 'Die gouden tijd'
komedie van Gurney, met oa Jose
phine van Gasieren.'JuIes Hamel en
Ellen Rdhnnan 2015 uur. Ahoy
Complex; De Amerikaanse zanger
Neil Young 20 15 uur Jazzcafé Diz
zy: Fred Leeflang Kwartet 22 00 uur
Luxortheater: Fons Jansen met fljn
programma 'Zullen we handhaven',
muzikale begeleiding Frans Oudhoff
20 15 uur
Woensdag 22 september
Hofpleintheater: 'Die gouden ttjd'
komedie van Gurney. met oa Jose
phine van Gasteren, Jules Hamel en
Ellen Röhrman 20.15 uur. De Dec-
len: Koffieconcert door de Brazili
aanse pianiste EJtane ftodriques 1245
uur. Theater Zuidplein: Harry
Sacksiom kiest met zijn nieuwe pro
gramma 'Schaduw' voor een ver
nieuwde richting m zyn muzikale
ontwikkeling 20.15 uur. Paradijs-
kerk: "Rotterdam-Orgelmaand '82',
Orgelconcert door Wouter Blacquié-
re, programma Mendelsshon en an
dere romantische componisten 2015
uur. Paco: (Bergse Linker Rottekade
323) Glenn Mc Donald Kwartet 2105
uur. Grote Kerk: Orgelconcert door
Bram Beekman 20 00 uur Sporthal
Hogekade: H.I Ambacht. In het ka
der van 650 jaar H.I. Ambacht, Con
cert door het Dordrechts Phil harmo
nisch Orkest 2000 uur. Luxorthea
ter: Fons Jansen met rijn programma
'Zullen wc handhaven', muzikale be
geleiding Frans Oudhoff 20 15 our
De Lantaren: Werkcentrum Dan?
Premièrre voor Rotterdam van een
choreografie van Jim Self, op muziek
van de New Yorkse groep 'Interfe
rence' 20 30 uur. De Lantaren: An
nie Teresa de Keersmaeker met
'Fase' vier bewegingen op muziek
van Steve Reich 21 00 uur. Poppen'
theater Belle Psss: Waterloostraai
13?b: Het poppentheater speek het
stuk 'Het land van oorsprong' 14 30
Bioscopen
Alhambra 1: 'Westside Story' (12)
dag 2.00 en 8 00 uur Alhambra 2.
'Les uns et les autres* (al) dag. 2 00 en
8 00 uur. Calypso 1: The Wall' (16)
dag. 2 00-7.00 en 9.30 uur Calypso l
'Caddyshack' (al) dag 1.45-645'en
9 15 uur. Calypso 3: "n Soepzootje'
(al)' dag. 2 00-7.00 en 9 30 uur. Cen
traal: 'Met jou duiveltje in mijn doos
je' (18) dag. 12 30-2.15-4 00-5.45-7 30
en 9.15 uur Cineac (beurs): 'Naked
Fist" (16) dag 2 00-7.00 en 9 30 uur
Cineac (bijenkorf): Tiger Joe' (16)
do. en vrij 2 00-7 00 en 9 30 uur, woe
7 00 en 9.30 uur Cinema Oscar
'Laat die Tirolers maar schuiven' (161
dag 2 00-7.00 en 9 30 uur Cinerama-
1: "Poltergeist' (12) dag. 2.00-7.00 cn
9.30 uur. Cinerama 2: 'Bnttannia
Hospital" (16) dag 2 00-7.00 en 930
uur. Cinerama 3: 'Rockey-3 (Eye of
the tiger)" (16) dag. 2.15*6 45 en ,915
uur. Cinerama 4: 'Stripes' (al) Bag
2 15-7.15 en 9.45 uur. Cinerama 5;
'From Russia with love' (12) dag
2.15-6.45 en 9.15 uur. Corso: ."Cat
People* (16) dag. 2 00-6.45 en 9 30 uur.
Kriterion: 'Menuet* (12) dag 7 00 en
9.30 uur. ma. 8.00 uur. Lumiere 1:
'Porky's pikante pretpark' (16) dag
2.00-7.00 en 9.30 uur. Lumiere 2:
'Fttzearraldo' (16) dag. 2.00 en 800
uur. Lumiere 3: "Sprong naar de lief
de' (al) das 1.45-6.45 en 9.15 uur, Lu
miere 4: The Empire strikes back'
(16) dag. 1.45-6.45 en 9.15 uur. Metro
1: 'Hel achter tralies* (16) dag 7 00 en
9 30 uur. ma en di. 2.00-7 00 en 93Ö
uur. Metro 2: Raiders of the lost ark*
(12) dag 2.00-7.00 en 9.30 uur. Passa
ge: (Schiedam) 'Hoghe hakken, echte
liefde' (12) dag 7 00 en 9,30 uur,-ma
gesloten. Passage Rio: 'S.OB.' (al)
dag 2.00 en 8 00 uur, ma gesloten
Kex; 'Pornopoesjes m het wilde wes
ten' (18) dag. doorlopend van 10 00-
18.00 uur, en 'De bottenbrekers* (16)
woe. 9.30 uur. Thaüa: 'I, the jury'
(16) dag. 2.00-7.00 en 9.30 uur 't Ven-
Ster 1: "Lightyears away* (16) dag
19 30 en 22.00 uur. ma gesloten t
Venster 2: 'Macumba' dag. 20.00 en
22 30 uur, ma. gesloten, 't venster 3:
'Subway riders' (16} dag 1930 en
22.00 uur, ma. gesloten.
Kindervoorstellingen
Cineac (bijenkorf): 'Bugs Bunny*
woe. 2 00 uur Metro I: 'Hugo de hip-
po' woe. 2 00 uur. Passage: 'Martijn
de magiër' woe. 2.00 uur.
Spijkenisse
Euro 1: The cound of music* (al) dag
1.30 en 8.00 uur. Euro 2: "Eaten alive'
(16) dag 1.30-6 45 en 9.15 uur. zond
1.30-4.00-6 45 en 9 15 uur Euro 4:
ThunderbaU' (52) ma. en di. 1.30-6.45
cn 9.15 uur.
Kindervoorstellingen (al)
Euro: 'Sjors en Sjimmte en de rebel
len' woc. 1.30 uur,
Dordrecht
Euro Cinema: Zaal-1. 'Stingray, de
hel op vier wielen' (16) dag 2 0Ö-6.45
en 9.30 uur. zond. 1.45-4 15-645 en
9 30 uur. Zaal-2: 'Sharky's machine'
(16) dag. 2 00-6.45 en 9.30 uur, zond
1.45-4.15-6.45 en 9 30 uur. Zaal-3
'Porky's pikante pretpark* (16) dag
2.00-6 45 en 9.30 uur. zond. 1 45-4 15-
6.45 en 9.30 uur. Astoria: 'Enter the
ninja' (16) do. cn vrij, 8.00 uur, zal- en
zond 2 00-6 45 cn 9 30 uur, en 'Lust'
(18) do. en vrij. 2.00 uur. ma di. en
woe 2 00 en 8 00 uur. Cinode: 'La
Pelle* (16) dag 8.00 uur, vrij. en zat.
7 00 en 9.30 uur
Kindervoorstellingen (al)
Cinode: 'Sjors en Sjimie en de tover
ring' woe. 2.00 uur.
Diversen
Artsenboodschappendienst: „Tel.
206611 (voor Vlaardingen en Schie
dam). Intergraal Kankercentrum
Rotterdam: „Telefoonbaken Voor
vragen over kanker" I.KLR. Tel: 010-
63 41 30 Telefonische Hulpdienst
Rijnmond: Rotterdam 010-36 22 44,
Schiedam 010-73 11 61. Voor huig bij
maatschappelijke en geestelijke no
den. Telefonische Hulpdienst Spu*
kettlsse: (van 22.00 tot 04.00 Uur)-
Tel: 01880-25952. H.I.C.: Hulp: en in
formatiecentrum Postkantoor Cool-
singel Tel: 17 29 29, sociale en cultu
rele informatie, rechtshulp, studie en
onderwijszaken, vacaturebank, Ipon-
technische. dienst enz. Geopend
maand. 11.00-17.00 uur, dinsd. t/m
vrij. 8.30-1700 uur. Y1