ROTTEDAN!
AGENDA
Rotterdammers
winn en tap weds tri 1
George Lawsonna zes jaar5Kunstzaken V
-9" s èm tete&SÊ
Rotteidams Nieuwsblad
donderdag
RL/FZ/RV/RY/RW/RS 13 januan 3983
.ZES JAAR LANG
heeft hij als
ambtenaar van de
secretarie-afdeling
Kunstzaken in
Rotterdam op diverse
posten het culturele
leven begeleid. Dat
waren zes nogal
bewogen jaren.
Per 1 januari van dit jaar zag
George Lawson (32) zich be
noemd tot hoofd afdeling To
neel van het ministerie van
Welzijn, Volksgezondheid en
Cultuur. Zijn nieuwe functie
biedt hem, meer dan in Rot
terdam het geval was, de
mogelijkheid om op langere
termijn te werken en, zoals
hij het zelf zegt: Inhoudelij
ke en bestuurlijke aspecten
te combineren."
In Rotterdam fungeerde hij
als het ware als een soort
vliegendp keeper. Hij begon
als beleidsmedewerker voor
toneel en muziek en werd na
twee jaar stafmedewerker
met speciale opdrachten. Dat
betekende twee jaar lang het
waarnemen van de directie
van de Rotterdamse Toneel-
raad, vervolgens anderhalf
tot twee jaar de waarneming
van de directie van de Rot
terdamse Schouwburg en
ook nog eens een half jaar de
directie van het Centrum
Beeldende Kunsten. Lawson,
niet zonder zelfspot: „Ik was
een soort uitleenpost."
Zo te horen had hij nogal
wat hooi op zijn vork-
Hij relativeert dat, meent:
„Dat hing een beetje van de
1 opdracht af. Je moest op de
1 winkel passen en proberen
een probleem op te lossen.
Bij de ToneeJraad was dat
- het direetievaeuüm, gepaard
1 aan financiële problemen en
dat gecombineerd met vast
gelopen, functionele relaties.
[.De kar moest weer in het
spoor worden getrokken."
"Neergaande lijn? Dat
is volstrekte onzin.'
met Gijs van Sarneveld
puuus
Op de vraag waarom voor
dergelijke opdrachten Law
son werd aangewezen rea
geert hij met de nuchtere
conclusie: „Je bent beleids
medewerker. Je weet er het
een en ander van en dan is
het al gauw: „Lawson, is dat
niks voor jou?".
Beschouwend voegt hij er
aan toe: „Rotterdam is hard.
Je kunt snel stijgen, maar
ook hard op je bek vallen.
Wel fascinerend om er te
werken. Heel direct, open.
Geen dingen achter de hand.
Er kan nog steeds veel. Het
élan is gebleven."
Aan het slot van het gesprek,
waarin hij zich doet kennen
als een man die zijn werk in
hoge mate serieus neemt, zal
hij dat nog eens met enige
- Donderdag 13 januari
De Schouwburg: 20.15: RO-Theater
speelt 'Medea' met Joan Francis,
Evert de Jager, Yvonne Pclasula,
j Thea Kortennk, Annelies vd. Bie,
Linekc Rnxman, Glenn Durfort ea.
Theater Zuid plein: 20 15 De Haagse
Comedie met 'Phedre' regie Peter te
- 'Nuyl, met Anne-Wil Blankcrs, Ansje
.Beentjes, Lies Franken. Ene van In-
gen, Wim van Ttooy, Jimmy Berg
hout e.a. Hofplein theater: 20,15:
'Sukses' met Linda van Dijck en Wil
lem Nijhoit Piccolotbealer; 20 30: F.
Act met 'Olga en de anderen* met
Caroline Beuk man, Tatjana Brink
man, Robert Deihe?., Hubert Fermm,
Guus Hoes. Agaath Meulenbroek en
Huub Scholten. De Lantaren: 21.00
'Ontbijt aan de Rijn' met Annci Kou-
wenhoven, Gerrit Bons en Willem
- Kwakkelstein. De Doelen: 20.15
Rotterdams Philharmomsch Orkest,
- dirigent Simon Rattle, solist Cho Li
ang Lm, viool. Werken van Janacek.
Sibelius en Mozart Luxortheater:
20.15: Musical 'Amerika-Amerika*
met o.a. Jos Brink, Frank Sanders.
Caroline Kaart en Lueie de Lange.
Het Bercnei: 22.00. Session (bebop-
jazz). Passagetheater: Schiedam.
20.15: Ballet du Senegal. Cultuur-
schepen Kcerweer: Ligplaats Leu-
vekolk, 20 00: 'Praatje bij een plaatje'
Hans Langeweg over jazz m Rotter
dam voor 1940. De Kandelaar: 20.00:
Film 'Chariots of fire' <14)
Vrijdag 14 januari
De Schouwburg: 20.15: RO-Theater
speelt 'Medea' met Joan Francis,
Evert de Jager, Yvonne Pclasula.
Thea Kortennk. Annelies v.d Bie.
Lineke Ryxman. Glenn Durfort ea
Theatercafé De Schouwburg: 2330.
'Vondel meets Shakespeare' door Ri
chard Blake, en videoprogramma's.
Holpleinthcatcn 20.15. 'Sukses' met
Linda van Dijck en Willem Nijhoit
Piccolo thea ter: 20.30. F. Act met
'Olga en de anderen' met Caroline
Beukman, Tatjana Brinkman. Robert
Delhez, Hubert Fermin, Guus Hoes,
Agaath Meulenbroek en Huub Schol
ten. De Lantaren: 21.00: 'Ontbijt aan
de Rijn* met Annet Kou wenhoven.
Gerrit Bons en Willem Kwakkel-
stem Dc Stoep: Spijkenisse. 20.15
'De hoofistmerkwaardige gedaante
verwisseling van Gregor Samsa' van
Franz Kafka, gespeeld door Jules
Croiset. De Doelen: 20.15: Rotter
dams Philharmomsch Orkest, diri
gent Simon Rattle, solist Cho Liang
Lin, viool. Werken van Janacek, Si
belius cn Mozart Luxortheater.
20,15: Musical 'Amerika-Amerika'
met o.a Jos Brink, Frank Sanders.
Caroline Kaart en Lucie de Lange
Theater Zuïdplein: 20.30: Adclé
Bloemendaal met haar programma
'Adélè's keus1, m.m.v. Frans Ehlhart,
piano. Harbour Jazzclub: 21 30 Cli
max Jazzband (Keulen) Folkhotise
Matrix: 20.30: Sessie. Grote Kerk:
Vtaardingen, 20.00. Orgelconcert
door Peter van Dijk. Theater Zuid
plein: 20.15: Harlekijn Dans Tn mo
ment bewogen* met Cces Brandt, Ka
rin Chen, Caroline Dokter, Marjolijn
Elsïnk, Kathinka de Visser en José
Way. V.TJ. Theater: West zeedijk 345,
2030: Cabaret Carot met 'a la carte*
Theater de Teerstoof: Schiedam,
21 00. De Rob van Houten Show. De
Kandelaar 20.00: Film 'Chariots of
fire" _{14). Galerie W. Picterse in
Poëzie: 2Q30: Peter Hoefnagels leest
uit zijn nieuwe roman 'De Vleesheu-
vel". De Klimmende Bever: IJssel-
monde, 21.00. Cultureel Café met aan
de piano Charles Vermeer.
Alhambra 1: 'Van de koele meren
des doods' <16) dag. 2Q0-S45 en 9 30
u. Alhambra 2: 'Je vous aime' (16
dag. 2.00-7.00 en 9.30 u. Calypso 1:
'E.T.' (al) dag 1.45-6.45 en 9.30 u. Ca-
lypso 2; 'Raiders of the lost ark' (al)
dag. 2.00-7.00 en 9.45 u. Calypso 3:
Flying high' (al) dag. 1.45-6.45 en
9.30 u. Centraal: 'Een wellustige
-vrouw deel-2' (18) dag. 12.30- 2.15-
'4.00-5.45-7.30 en 9.15 u. Cineac
(Beurs): 'Class of 1984' (16) dag.
2.Q0-7.0Ö en 9 30 u. Cineac (Bijen
korf): 'Big Bomber* (aJ) dag. 2 00-7.00
en 9.30 u. Cinerama 1: 'Annie' (al)
dag. 1.30-6.45 en 9.30 u, woe. 1.00-
3.45-6.45 en 9.30 u. Cinerama 2: 'A
midsummernight's Sexcomedy' (al)
dag. 2.00-7.00 cn 9 30 u. Cinerama 3:
Het geheim van NIMH' (al) dag. 2.15
en 6.45 u, en 'Papïllon' (12) dag 9.00
u. Cinerama 4: Blade Runner* (12)
dag. 2.15-7.00 en 9.30 u. Cinerama 5:
Poltergeist' (12) dag. 2.15-6.45 en 9.15
u. Corso: Trad of the pink panther*
(al) dag. 1.30-4.00-7.00 en 9.30 u. Kri-
terion: 'Le trio infernal' (16) dag.
".00 en 9.30 u, ma. alleen fi.00 u. Lu*
miere 1: 'De Boezemvriend' (al) dag.
2.00-7 00 en 9.30 u Lumiere 2: 'For
ced vengeance' (12) dag. 2.00-7.00 en
9.30 u. Lumiere 3: 'The Pirate Movie'
(al) dag. 1.45-6.45 en 9.15 u. Lumiere
4: '101 Dalmatiérs' (al) dag. 2.00 u, en
'Porky's pikante pretpark' (16) dag
7.00 en 9.30 u Metro 1: '101 Dalma
tiérs' (al) dag 2.00 u, en 'Three days
of the Condor' (16) dag 7.00 en 9,30
u. ma. en woe bingo-avond. Metro 2:
'Crime Busters' (12) dag 2 00-7.00 en
9.30 u1 Rex: 'Amor doet aan porno'
(18) dag doorlopend van 10 00-24 00
u. Thalia: 'E.T.' (al) dag 2 00-6.45 en
9.30 u. 't Venster 1: 'Casablanca* (16)
dag, 19 30 en 22 00 u. ma gesloten, 't
Venster 2: 'Roomservice* (16) dag
19.30 cn 22 00 u. ma. gesloten, 't Ven
ster 3: 'Die Falschung' (16) dag 19,30
en 22.00 u. ma. gesloten.
Kindervoorstellingen
Alhambra-l: 'Blauwbaards verbor
gen schat' zat. 2ond. en woe. 2 00 u
Cinerama-3: 'Hel geheim van NIMH'
dag 2 00 en 6.45 u. zond. 1.30-3 30 en
6,45 u Lumiere-4: '101 Dalmaners'
dag. 2.00 u Metro-1: '101 Dalmatiérs*
dag, 2.DD u Passage: 'De gebroeders
Leeuwenhart' zat zond; cn woe. 2 00
u
Briclle
Apollo-theatcn 'Victor Victoria' (a!)
zat. cn zond 21.30 u, di cn woc 20.00
u 'Porky's pikante pretpark (16)
dond. t/m zond. 1900 uur. 'Tiroter
slippertjes* (16) do en vrij 2130 u,
maand. 20 00 u
Kindervoorstellingen (al)
Apollo-thcatcr: 'Billy Turf, haantje
de voorste* zat zond en woe. 14 00 u
Hellevoetsluis
Ti vol i-t heater 'The Road Warrior"
(16) dond t/rn woe. 20.00 u, zal 17.00
en 20.00 u. 'Sex in de bajes' (18) di.
20 00 u.
Kindervoorstellingen (al)
Tivoli-theaten "Pipo en de piraten
van toen' zond en woe 14 30 u
Nachtvoorstellingen
Tivoli-theater *Sex in de bajes' (18)
zat 20.00 u
Dordrecht
Euro Cinema: Zaal-1: 'De Boezem
vriend' (al) dag 2 00-6.45 en 9.30 u,
zond. 1.45-4 15-6 45 en 9 30 u Zaal-2
"Big Bomber* (al) dag 2 00-6 45 en
9.30 u, zond 1 45-4.15-6.45 en 9.30 u.
Zaal-3. 'E.T.' (al) dag 2.00-6 45 en
9.30 u. zond 1 45-4.15-6 45 en 9.30 u.
Cinode: 'Die sehnsucht der Veromka
Voss' (16) dag 8 00 u, vrij en zat 7 00
cn 930 u
Kindervoorstellingen (al)
Cinode: 'Dik Trom weet raad* zat.
zond en woe. 2 00 u
Nachtvoorstellingen
Euro Cinema: 'Snoepjes die vreugde
brengen' (18) 'Big Bomber' (167. 'En
ter the Ninja' (16) Alle voorstellin
gen zat. 24 00 u
Medische Diensten
Apotheken: Dt> Rotterdamse apothe
ken zijn dagelijks geopend van 8 30-
17.30 u. Buiten deze tijd, dus ook in
de weekeinden is voor spoedgevallen
een waarnemingsregeling Men kan
via het antwoordapparaat of het me
dedelingenbord van uw eigen apo
theek tc weten komen welke apo
theek waarneemt Betreft het een
spoedrecept, dan kunt u een taxi ne
men. Vraag een taxibon die u aan de
chauffeur overhandigt. Taxi Tele
fooncentrale, Tel: 010-361222. Art
senboodschappendienst: Tel 206611
(ook voor Vlaardingcn en Schiedam)
Integraal Kankercentrum Rotter
dam: „Telefoonbaken voor vragen
over kanker" 1 K.R Tel. 010-634130.
Ambulancedienst: Voor Berkel,
Bergschenhoek en Bleiswtjk Tel* 010-
333300
Diversen
Telefonische Hulpdienst Rijn
mond: Rotterdam 010-362244, Schie
dam 010-731161. Voor hulp bij maat
schappelijke en geestelijke noden
Telefonische Hulpdienst Spijke
nisse: (van 2200 tot 04.00 u) Tel.
01880-25952 H.I.C.: Hulp- en infor
matiecentrum Postkantoor Coolsi ngel
Tel: 172929. sociale en culturele in
formatie, rechtshulp, studie en on
derwijszaken, vacaturebank, loon-
technische dienst enz Geopend
maand. 11.00-17.00 u, dtnsd. t/m vrij.
8 30-1700 u. Crisiscentrum Rotter
dam: Mathenesserlaan 270. tel: 76 39
44. Voor mensen met accute proble
men op elk gebied. Geopend 24 uur
per dag ook zaterdag en znndag A.A.
werkgroep Rotterdam: Bergweg
307a, tei: 673815,
i, voor mensen met al
coholproblemen. Stichting Recht
swinkel: tel: 525690, Kralingen: Lus
thofstraat 102, di. 17.00-18.30 u.
Goudse Rijweg 39b, di 19.00-20.00 u.
Bloemhof: Viohenstraat 1 di 17 00-
20.00 u. Spangen: Polgieterstraai 8,
do. 17.00-20.00 u Bureau voor Rechts
hulp Zuid: Pleinweg 218-220, di t/m
vrij. 10.00-12.30 u. Noord: Teitmger-
straat 59, ma 13.00-16.00 u, di, t/m
vrij. 10,00-16.00 u. do. 19.00-21.00 u,
vnjdag van 14.00-16 00 u. notaris aan
wezig.
hartstocht benadrukken in
een soort beginselverkla
ring...: „Er is een beetje een
sfeertekening ontstaan. Zo
van 't is voorbij met Rotter
dam. Hans Keiler weg, Edo
de Waart weg en nu ook
Franz Marijnen. Zo van: de
kwaliteit vertrekt en wat
blijft er over? Nou, dat is een
gotspe. Rotterdam zal z'n
kwaliteit altijd moeten kopert
en het zal wat dat betreft
nooit Amsterdam worden,
maar er gebeurt binnen en
buiten de gevestigde institu
ten nog ontzettend veel. Het
kunst- en cultuurleven in
neergaande lijn? Dat is vol
strekte onzin. Rotterdam
heeft nog altijd voldoende
aantrekkingskracht om men
sen te blijven trekken."
De naam Hans Keiler is ge
vallen. Dat roept uiteraard
herinneringen op aan de
moeilijkheden rond de Rot
terdamse Kunst Stichting, de
RKS. Keiler kwam en ver
dween weer...
Geen eenheid
George Lawson is er de man
niet naar om ergens doekjes
om te winden. 20 blijkt, we
tend ook: „Nu kan ik het na
tuurlijk makkelijk zeggen.
De RKS is geen eenheid. Het
is een verzameling van een
aantal bedrijfjes op goed
kwaliteitsniveau, maar 't
hangt als los zand aan elkaar.
Nog altijd. Met Keiler is ge
probeerd er op de kracht van
een persoonlijkheid een een
heid van te maken, maar ja,
Keiler was een kunstenaar.
Hij kon en wilde niet met de
bureaucratie omgaan, terwijl
er in Rotterdam toch ver
domd weinig bureaucratie is.
Hans liep er rond als een kat
in een vreemd pakhuis en
dat was de werkelijke ach
tergrond van een volstrekt
overtrokken affaire, In feite
was het sop de kool niet
waard."
Later komt hij nog terug op
de RKS, meent: „Paul Noor
man, de nieuwe directeur,
heeft de wijsheid en de rust
om de kunstambtenaren er
van te doordringen dat zij tot
één organisatie behoren,
maar de vraag is of de RKS
in een- nieuwe situatie in op
tima forma zal terugkeren, 't
Zal moeilijk zijn om de posi
tie te bepalen. In zijn histori
sche taakstelling is de RKS
achterhaald". Hij zwijgt
even, zegt dan: „In feite
heeft de stichting zichzelf
overbodig gemaakt", waar
hij glimlachend aan toevoegt:
„Maar dat is een heel scher
pe uitspraak".
Terug even naar het heden.
Franz Marijnen gaat ook
weg...
Lawson, gedurende het ge
hele gesprek voortdurend
alert, soms ruimschoots de
tijd nemend om een water
dicht antwoord te formule
ren...: „Bij Franz is dat een
heel samenstel van factoren.
Dat gaat om de toneelsituatie
in Rotterdam in het alge
meen en om zijn eigen ont
wikkeling. Hij is een weer
barstig artistiek leider, con
sequent op zoek naar.het on
vervulbare en van daaruit
waanzinnige spanningen op
roepend". Hij laat er op vol
gen: „Rotterdam heeft Marij
nen veel geboden. Hij kreeg
als het ware carte blanche."
De suggestie dat een „klas
siek repertoire" mogelijk
meer toeschouwers 7.ou heb
ben getrokken, wijst George
Lawson absoluut van de
hand: „Dat is onjuist. Ja, dat
zou ik met cijfers kunnen
staven."
Even over naar zijn nieuwe
functiehoofd Toneel bij wat
tot voor kort CRM was en nu
WVC en waar de vroegere
wethouder kunstzaken in
Rotterdam, Jan Riezenkamp,
plaatsvervangend secretaris
generaal is...
Een lachende Lawson, ge
noeg hebbend aan minder
George Lawson ...Er kan nog steeds veel...
dan een half woord...: „Ja,
hoor. Hij heeft me getipt
voor die functie, zoals hij dat
zes jaar geleden ook heeft ge
daan voor de baan bij kunst
zaken. We kenden elkaar uit
onze studententijd aan de
Economische Hogeschool.
Van de gezelligheidsvereni-
ging. Voor mij was nu de be
langrijkste overweging dat ik
uit het hap-snapwerk met de
korte termijndoelen over
kon gaan naar het werken
op langere termijn."
Zijn affectie tot het toneel is
groot. Hij verklaart: „Daar
raak je aan verslingerd, 't Is
een verslaving waar je niet
meer vanaf komt. Ik bezoek
als het ware even veel ver
gaderingen als voorstellin
gen." Gevraagd naar de in
houd van zijn functie, zegt
hij nogal laconiek: „Er gaat
voor veertig miljoen aan sub
sidie naar het toneel. Ik ben
het hoofd van de afdeling,
giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiniiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinuiiiiiiiiiiiimiiiuiiiiiimiiiimimiiiiiiiniiiiiimiifiiiniiifiiiiiiiKiiiimiijiiiifKi:
De Rotterdammers Johan Constant en
Willem van der Boom, werkzaam in het café
Wereldhaven aan de Pleinweg 213, zijn sa
men met de Alkmaarder Bric Huishoff win
naar geworden van de nationale biertap
wedstrijd.
De finale van deze strijd had plaats op de
horeca-vakbeurs, die in de Amsterdamse
RAI wordt gehouden. De winnaars waagden
na afloop een succesvolle poging, de hun
uitgereikte bekers volledig met bier te vul
len. Zeker is in ieder geval dat ze de inhoud
niet zeif hebben opgedronken.
-.iiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiimiii!iiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiii!!iiiniiiiiiiiiiiiiiiii!i]iijiiiiniiiii!iniii!iiiiiiiiiniiiinin!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiUMMiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiii!iiiiiiiiiiiiii]tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii]iir
die daar verantwoordelijk j
voor is."
Wat uit de losse pols filosofe
rend over de ambtelijke sta
tus wil Lawson best erken
nen dat de zogeheten vierde
macht in Nederland ook ta
melijk machtig is,..: ,,'t Is een
wat anonieme macht die de
politiek kan afhouden van
maehtssuccessen. Ambtena
ren kunnen zorgen voor wat
afdemping, voor continuïteit
en rechtszekerheid. De keer
zijde is de bureaucratie. Nie
mand kan aanwijsbaar ver
antwoordelijk worden ge
steld en daar erger ik me ook
wel eens bont en blauw aan."
George Lawson verkeert in
een wat ambivalente positie.
Hij is ook politicus, raadslid
voor de PvdA in zijn woon
plaats Dordrecht en voordien
voorzitter van de plaatselijke
afdeling...
Hij heefv jr geen moeite mee
om dat te beamen, verklaart
opgewekt: „Ja, hoor. Dat is
best een beetje een schizofre
ne toestand, ambtenaar en
politicus. Soms leidt dat tot
een voor de politiek te zake
lijke aanpak en als ambte
naar leer je dat je niet te snel
ongeduldig moet worden.
Ambivalent? Ach, je moet er
mee leren leven".
Hij gaat er duidelijk niet on
der gebukt.
Discussies
George, middelste uit een li
beraal gezin met drie kinde
ren, heeft zijn politieke over
tuiging bepaald niet van
huis-uit meegekregen. Va
der, opperofficier (George:
„Generaal, mag je wel zeg
gen"), was liberaal en thuis
waren er „constant verhitte
discussies". Op de vraag of
hij het er moeilijk mee heeft
gehad, antwoordt hij: „Nee,
niet echt. Daar was vader
wel weer liberaal genoeg
voor."
Al op de middelbare school
ontwaakt bij George Lawson
het politiek bewustzijn: „Op-
de een of andere manier was
ik daar al vrij vroeg mee be
zig. Nog steeds vind ik het
trouwens niet te begrijpen
waarom de een meer macht
en geld moet hebben dan de
ander. Daar kan ik me geen
objectieve norm bij voorstel
len waarom dat nodig is."
Hij gaat economie studeren
in Rotterdam, neemt zitting
in wat toen heette de Stu
denten Grondraad en sollici
teert op een advertentie,
waarin de Pvd A-fractie uit
de Dordtse raad een assistent
zdfekt, Lawson: „Dat leek me
interessant. Nee, m'n studie
niet afgemaakt. Gaan wer
ken en dik van het leven ge
noten. Waar ik me niet voor
schaam".
Na zijn militaire dienstplicht
vervuld te hebben („Dat viel
best mee. Ik weigerde een
officiersopleiding, maar ver
der is het zo slecht niet. Je
bent van alle verantwoorde
lijkheid af"), begint hij per I
januari '76 als ambtenaar bij
Kunstzaken in Rotterdam en
ervaart dat de gedrevenheid
van kunstenaars ook naar de
ambtenaar kan doorwerken.
Hij schetst de wat hij noemt
trait-d'unionfunctie van de
ambtenaar bij het onderhou
den van de verbindingen
met andere instellingen en
de politiek, weet: „Er zijn in
de wereld van kunst en cul
tuur gigantische belangen
groepen plus de werkne-
mersbelangen. In Rotterdam
gaat er in de kunstsector 120
miljoen om, inclusief biblio
theek en musea. Zonder die
laatste instellingen gaat er bij
het Rijk 220 miljoen om."
Na zes jaar weg uit Ronerr-
dam. Is er iets blijven liggen?
Lawson legt een arm over de
stoelleuning, brengt een
hand aan zijn voorhoofd,
verzucht na een korte stilte:
„God, ja. Bij alles wat je ver
laat heb je dingen, die je af
wilt maken. Je hebt wat in
de steigers gezet. Bij voor
beeld de verbouw van de
schouwburg. Die had ik nog
graag meegemaakt. En de
verdere ontwikkeling van
het Centrum Beeldende
Kunst. Dat had ik nog wel
uit de couveuse willen zien
komen."
Nog even de actualiteit: De
huidige wethouder kunstza
ken, Joop Linthorst, is met
een soort integratieplan voos
de musea gekomen...
Een weer glimlachende
George Lawson: „Ja, dat is
wat laat, hè? Destijd ging een
plan Van der Staay ook van
integratie uit, maar toen zijn
Beeren (Boymans van Beu-
ningen) en Van Empelen
(Maritiem Museum) be
noemd. Die heren zijn krach
tig genoeg voor een eigen
museaal beleid. Toen was al
duidelijk dat het integratie
plan niet haalbaar was en nu
is het te laat om het nog op
een heel verantwoorde ma
nier te doen." Even maar
zwijgt hij, zegt dan: ,,'t Moet
geen afgedwongen situatie
worden."
Aldus de ex-beleidsmede
werker kunstzaken in wat je
nu een vrijblijvend advies
zou kunnen noemen.