IBNSTRTV Van Kooten en De Bie de mist in Tientallen sterren in een blok beton Joan Armatrading blijft intiem Razende 'Storm' als testament 5?5 9Een script als een dood paard9 ter meulen ter meulen Schrijver John Masters gestorven Jazz-trombonist Kai Winding overleden Vraagtekens bij overladen Brahms-soirée Minimin Cannes-festival begint al met trofeeën Filmacteur John Williams overleden Tien jaar Toppers van toen Rotterdams Nieuwsblad maandag 9 mei 1983 Montreux Een eenzaam applaus, seconden lang ge heel afkomstig van twee handen. Dan een paar aarzelende volgers. Wel licht Nederlanders, die Kees van Kooten en Wim de Bie niet in de steek wilden laten. Klap, klap, alsmede een klein klapje als timide toegift. En daarna was het bekeken met de spontane bijval voor de op het verschijn sel video toegespitste afle vering uit de VPRO-serie 'Van Kooten en De Bie' op het 23e festival om de Gouden Hoos in Mon treux. Het programma dingt mee onder de titel The home-made Euro Low Show'. De (Nederlandse) hoop was. dat ondanks internationale onbekendheid de specifieke kwaliteiten van Van Kooten en De Bie ten minste als ver rassend zouden worden her kend door Engelsen, Duitsers, Zweden, Zwitsers, Fransen en noem alle 28 nationaliteiten verder maar op die in Mon treux officieel vertegenwoor digd zijn. Die hoop werd niet bewaarheid. Ogenschijnlijk verkeerde het duo in een gun stige positie: een vertoning al op de eerste dag van het festi val (gisteren), vrijwel direct na niet minder dan drie program ma's uit de beide Duitslanden met humor steeds op een laag pitje, Maar toch gierden de be doelingen van ons vaderlands ster-duo hun doel voorhij. Maximaal werd de waardering geoogst, dat enkele 'elemen ten', dan wel 'aanzetten' de moeite waard waren, maar vooral bleef de vtaag waarom Van Kooten en De Bie natio naal zo'n grote betekenis heb ben. Zeker wie het programma 'door de ogen' van een buiten lander bekeek, kon de oorza ken van het uitblijven van succes simpel op een rijtje zet ten. Op de eerste plaats dan natuurlijk hel taalprobleem. Bijvoorbeeld een plat Haags accent kan niet worden onder titeld in het Engels. De Vieze man' van Kees van Kooten is voor wie die figuur niet als zodanig heeft leren kennen in de loop van een aantal uitzen dingen niet meer dan een toevallig merkwaardige me neer in een, vette regenjas. Enthousiasme... ..Persoonlijk zou ik dit pro gramma waarschijnlijk ook niet gekozen hebben voor het Montreux-festival", aldus Arie Kleywegt, directeur van de VPRO-tv, na afloop van de vertoning. En Jop Pannekoek, regisseur van het programma: ..Kees en Wim hebben enkele items toegevoegd en andere weggelaten op een manier waar ik het niet zo mee eens was. Tja... uiteindelijk hadden zij de beslissing, ik kan het ook niet helpen". Twee uitspraken, die toch te denken geven over het 'en thousiasme' waarmee de VPRO met het Van Kooten en De Bie-programma naar Mon treux» kwam. Van Kooten en De Bie...geen enkele kans- Er waren nog andere tekens aan de wand. Met de beide hoofdfiguren niet ter promotie in Montreux aanwezig ze zijn momenteel te druk met de voorstellingen in Carré op 16 en 17 mei ten bate van Am nesty International lag er een taak voor de pers- en pu blic! teitsdienst van de VPRO. Missie mislukt. Beter: zelfs in het geheel niet ondernomen. In het officiële programma boek van het festival staat bij 'The home-made Euro Low Show' spijtig genoteerd 'nade re informatie niet tijdig ont vangen'. Foto's van het pro- Frans Happel bij het Gouden Roos festival in Montreux gramma zijn niet verstuurd, de schriftelijke informatie is zo summier, dat Arie Kleywegt zelve te elfder ure en in ar ren moede een paar hon derd kopietjes moest maken van een inderhaast getypt kat tebelletje, om toch nog maar iets te kunnen meedelen. Tekstboeken De vereiste tekstboeken voor de internationale jury waren zoek. Had de NOS die verstuurd, of de VPRO, of misschien allebei niet? Neder land weer eens op zijn smalst. Han van Essen, voor de VARA lid van de werkgroep amusement waarin alle Neder landse omroepen vertegen woordigd zijn (en bovendien voorzitter van die club): „Geef je de VPRO eens de kans om een programma in te zenden en dan gebeurt er dit". Schadenfreude? Best mogelijk. Luister naar Gerrit den Bra- ber, de amusementspijler van de AVRO-televisie, die 'zijn' programma 'The Young Messi ah' om reden van een rechten kwestie op het laatste moment zag afgekeurd voor Montreux: „Er waren voor Montreux '83 twee programma's gekozen. 'The Young Messiah' en een special rond de zanggroep Wallstreet Crash, Allebei gere gisseerd door Bob Rooyens, al lebei van de AVRO. 'The Young Messiah' kon niet om dat het niet volledig door de AVRO gemaakt zou zijn. Op dat moment had de tweede keuze, Wallstreet Crash, aan bod moeten komen". „Ongelukkigerwijze was ik op dat moment met vakantie en heeft de VPRO zich er tussen gedrongen met Van Kooten en De Bie. Hoe fantastisch ik die jongens ook vind, zo'n pro gramma heeft in Montreux natuurlijk geen enkele kans. Ik was dan ook des duivels toen ik het hoorde. Helaas, niets meer aan te doen. Jam mer. Vriendelijker kan ik het niet zeggen". Ach, het leed is toch al gele den. Het programma als ge heel sprak het toch getrainde tv-publiek in Montreux niet aan. Om de in zijn land gezag hebbende Engelse tv-criticus Edward Taylor te citeren: „Een script als een dood paard, de twee komieken kijken steeds in de camera met een blik van 'dit is erg leuk en waag het niet om dat niet zo te vinden' terwijl het programma zelfs fundamenteel niets grap pigs heeft". Het kan verkeren. Tot en met vrijdag worden er in Mon treux nog zo'n 25 programma's vertoond. Vooral programma's vol muziek, of komedies zon der woorden. Want daar komt televisie voor 'een internatio naal publiek' blijkbaar toch al tijd weer op neer. Veel gezang, een dot orkest, achterkleinkin deren van Laurel Hardy en dansende dames met veren op hun achterste. Alberquerque De in Cal cutta geboren schrijver John Masters bekend van zijn verhalen over India onder Britse overheersing is za terdag in de Amerikaanse stad Alberquerque overle den. New York De in Denemarken geboren jazz-trombonist Kai Winding is overleden aan een hartaanval. Dit heeft zijn familie zaterdag bekendgemaakt. Hij is 60 jaar oud geworden. Winding, die in het begin van de jaren veertig speelde in big bands, waaron der die van Benny Goodman, lag al zeven weken in een ziekenhuis in New York waar hij een hersenoperatie had ondergaan. Hij kreeg een hartaanval en overleed vrijdag. De musicus werd in Denemarken geboren en emigreerde op 14-jarige leeftijd naar de Verenigde Staten. Hij vestigde zich in New York en was een van de voorlopers van het Bebop-tijdperk in de jaren veertig, aldus zijn dochter Michele. Zijn eerste jazz-plaat, 'Kais Kats', kwam in 1945 uit. Concertgebouw. Amsterdam: Soiree mu mi ca Ie rondom Jo hannes Brahms an zijn vrien den. Presentatie: Ar tal Dora li en Theo Olof. Werken van Brahms, Schumann, Johann Strauss, Von Herzogenberg, Varfiufst, Röntgen, Joachim, Dietrich en Heuberger, vertolkt door vele instrumentale en vo cale solisten, m.m.v. het Leden- lijstkoor o.l.v. Sigrid van dor Linden. Amsterdam De componist Johannes Brahms was geen gemakkelijk gezelschapsmens. „Mijn excuses aan degenen, die ik nog niet heb beledigd", schijnt hij eens gezegd te heb ben bij het verlaten van zijn Weense stamkroeg 'Der Rote Igel'. Hoe zou deze vaak stug ge Noordduitser zich hebben gevoeld op een 'soiree musica- le\ zoals die gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw werd gegeven? In elk geval bezat Brahms, onder meer door zijn integriteit en trouw, vele vrienden, die door Inte- rartists en TROS-Klassiek sa men met de componist op één lange, bonte avond waren sa mengebracht. Initiatiefnemer, de bekende dirigent Antal Dorati, en Theo Olof deden in hun presentatie verwoede pogingen om de sfeer zo ongedwongen moge lijk te maken, waarin Olof be ter slaagde dan de vaak moei lijk verstaanbare Dorati. die dergelijke soirées ook al in door Peter Visser Amerika organiseerde. Maar de formele stemming week slechts op sommige momenten waarop het werkelijk te gek werd, zoals bij het koldereske trio dat de jonge Brahms 'to the Glorification of the Great Joachim' (de grote violist en Brahms' beste vriend) schreef, of bij de Russisch getinte gen restukjes voor piano vierhan dig, waaraan de componist zich onder het pseudoniem Marks bezondigde. Vooral het smeuïge geluid van Sigrid van der Lindens 'Le denlijstkoor' droeg er samen met vlotte zang van de Engel se tenor Neil Jenkins toe bij, dat na meer populaire werkjes van Johann Strauss en Heu berger de sfeer losser werd, culminerend in een uitgebrei de slot-ovatie met veel bloe men en bravo's. Maar dit kon diverse twijfels niet wegne men. Was het nu echt nodig voor een programma van korte werkjes of onderdeeltjes zo'n leger van bekende solisten uit binnen- en buitenland te enga geren? En wat het programma betreft: de in we zen bescheiden Brahms zou zichzelf nooit tot centrum van zo'n stoet componerende Vrienden hebben gemaakt. Ze ker niet als diverse van deze vrienden nog matig compone ren ook.... ADVERTENTIE Linnen shoppers... in dne verschillende modellen en leuke zomerkleuren 2oals rood. blauw of wit RuitshOD- per met bovennes van 8,95 voor Shopper met 2 royale voor vakken van 10.95 voor 7,95 Shopper met groot voorvak, afsluitbaar met rits van 12.95 voor 9,95 ia#* Glenda Jackson en Dirk Bogarde bestijgen één van de vele trappen, die het gloednieuwe festival-paleis van Cannes sieren. Ruivenkamp filmfestival in Cannes I Cannes Nog nooit hebben zich zoveel mensen verzameld voor het filmpaleis in de festivalstad aan de Rivièra als dit jaar. En nog nooit waren er zoveel beroemdheden tegelijk te zien tijdens het ope- ningsspektakel van het filmfesti- j val om de Gouden Palm als zater- j dagavond, toen het grootste film- i feest ter wereld voor de 36e keer I begon. Twaalf van die grote namen waren naar I Cannes gelokt met een 'Mandragore', een trofee voor hun totale carrière, om zo luister bij te zetten aan de opening van het nieuwe festival-paleis: een jaren te laat gereedgekomen, enorm blok be- ton met overal uitstulpingen van 150 i miljoen gulden. Het staat in de buurt I van de haven van Cannes, waar het in 1946 allemaal begon toen Michèle Mor- gan tussen de weggeschoven speeltafels van het Casino de eerste Gouden Palm in ontvangst mocht nemen. Het nieuwe paleis werd zaterdag inge wijd door een stoet van sterren: Sophia Loren, Dirk Bogarde, Charlotte Sam pling, Ingrid Thuhn, Vittorio Gassman, Hanna Schygulia. Glenda Jackson, Ge rard Depardieu, Liza Minnelli, Man To- rocsik, Fernando Rey en Robert de Niro. Het leger van wachtenden kon zich vergapen aan de binnenkomst van dit complete firmament, en aan de hon derden andere bekende persoonlijkhe den onder de drieduizend genodigden. Gelegenheid genoeg overigens om ster ren te zien, want als het bouwsel, waar voor de plaatselijke middenstand jaren lang krom heeft gelegen, ergens rijk aan is dan is het aan trappen. Trappen bin nen en trappen buiten, om de opgang en neergang van. sterren duidelijk vorm te kunnen geven. Zo kon Sophia Loren, gekleed in een lange rode jurk en een gulle glimlach, haar bewonderaars zichtbaar enthousiast toewuiven. Klein Het gebouw mag architectonisch vat baar zijn voor discussie, buiten kijf staat dat het grootste filmfestival ter wereld zich de kleinste filmdoeken lijkt te heb- ben aangeschaft die er maar te vinden waren. In de Debussv-zaal (die eigenlijk voor concerten lx is) ging dan ook een protestgeh*.. -.oen Scorsese's 'The king of op zo'n mini- j schermpje zichtbar ,\erd. Uitvallend geluid, muurvast zittende kaders en een doek dat bleef hangen waren de eerste aanloopmoeilijkheden die de bijna twee- 1 duizend aanwezige journalisten ten deel vielen in de eerste uren van het festival, ij Dat de techniek het soms laat afweten is echter voor de filmindustrie geen reden om de toekomst niet met vertrouwen te- j gemoet te zien. Op de Boulevard de la j Croisette maken grote reclameborden duidelijk, dat er vooral in Hollywood aan een nieuwe toekomst wordt gedacht voor 3D. We komen er weer middenin, j te zitten: 'Jaws 3' met driedimensionale i haaiekoppen, 'Emmanuelle 4' met Syl- i via Kristel met dieptewerking en een i extra dimensie voor de huiveringwek kendheid van Anthony Perkins in 'Psy cho 2'. Ahoy'-aportpaleia, Rotterdam: de zangeres Joan Armatrading. Met Julian Diggla (percussie, sax, toetsen), Justin Hildreth (drums), Mika Simmonds (loet- san), Ian Maidman (bas) en Phil Palmar (gitaar). Rotterdam Na haar uiter mate succesvolle tournee door Nederland eind 1981, waarbij Joan Armatrading zich een eersteklas muzikanto toonde, leek voor velen geen veiliger belegging voorhanden dan op nieuw een concert van haar te bezoeken. Van het middelgro te circuit is de op St. Kitts ge boren zangeres verhuisd naar zalen als Ahoy'. die 2oals nu bleek maar nauwelijks groot genoeg zijn om het gestaag groeiende leger van bewonde raars te kunnen bergen. Joan Armatrading heeft die overstap naar de grote zalen goed doorstaan. De intimiteit die zij tijdens haar concerten steeds wist op te wekken is geenszins verleren gegaan. In tegendeel: sedert de vorige concertreeks lijkt de zangeres zich wat losser en meer ont spannen te gedragen. Joans muziek is de laatste tijd wat heavy geworden. Dat valt ook op bij het beluisteren van haar achtste album, 'The Key', waarvan de titel een verwij zing is naar de huissleutel die ze immer aan een touwtje om haar hals draagt. Ze heeft nooit een geheim van gemaakt van haar liefde voor de heavy metai-muziek. en het was dan ook geen verrassing dat ook tijdens dit concert de swingen- Joan Armatrading top-artieste zon der sterailures... de roek-nummers de overhand hadden. Na het openingsnummer, het van 'Walk under ladders* af komstige 'I'm lucky", presen teerde de zangeres met een op vallend laag stemgeluid een doordachte selectie uit haar veelomvattende werk, met als door Aernoud Oosterholt basis het recente 'The Key', waarvan bijkans alle nummers werden gespeeld. Hier en daar een muzikale knipoog richting reggae cn jazz, maar de snelle, af en toe tegen de hardrock aanhangende composities voerden de boventoon. Nummers als 'Bad habits* en 'Tel! tale' bleven echter hun aantrekkelijkheid houden. Niet alleen door de prima be geleidingsband, die ten opzich te van de vorige tournee bijna geheel vernieuwd was, doch zeker ook door Joans enorme inzet en haar leidende functie op het podium. Ze maakt zich immer zorgen dat haar pu bliek het niet naar de zin heeft en geniet zichtbaar van het vele applaus. Haar veelzijdigheid kwam ook in het akoestische gedeelte van het ruim twee uur durende concert op voldoende wijze tot uiting. 'Show some emotion', 'No Love' en 'I love my baby* vervolmaakten in haar uiterst gevoelige en overtuigende ver tolking het beeld van een top artieste zonder sterallures, die werkelijk hart heeft voor haar muziek en haar toehoorders. Da Lantaren, Rotterdam: Onafhanke lijk Tonaal brengt 'De Storm' van Wil liam Sha*e»pa«re. Mat Tilua Muiza- laar. Jat Remmare de Vriee, Artnet Kou «venhoven, Matihiaa de Koning, Gerrit Bona, Willem Kwakkeletein en Jan Joris La me ra. Rotterdam Het Onafhankelijk Toneel speelt Shakespeare's "De Storm' op een eiland. Dat lijkt voor de hand liggend, aangezien alle be levenissen van hoofdpersoon Pros- pero zich afspelen op een klein stukje grond midden in de oceaan. Het gezelschap heeft hier echter een tweede geïsoleerdheid aan toege voegd. die het hele stuk in een an der licht plaatst: de acteur bevindt zich in zijn vak eveneens op een eiland. De toevoeging op het affiche van deze produktie luidt dan ook 'Testa ment van een acteur'. Even lijkt het of het Onafhankelijk Toneel, dat als experimentele groep toch al een ei- landpostie in de toneelwereld in neemt, zijn eigen doodvonnis heeft getekend. Tltus Muizelaar ratelt als Bootsman de inleiding van alle ge beurtenissen af. De oude koning Prospero (in vrouwengedaante) spreekt tegen de spiernaakte doch ter Miranda zonder de blik op haar te richten. De retorische gebaren staan los van de uitgesproken tekst. En handelingen worden aangekon digd zonder deze uit te voeren. Kortom, de groep speelt langs el kaar heen. Maar dit spelen mét een toneelspel is zo geraffineerd opgebouwd, dat het Rotterdamse gezelschap een aantal doelen tegelijk bereikt. We ondergaan de snelste 'Storm' die ooit op toneel gewoed heeft. In twee uur tijd wordt het hele verhaal van de verbannen vorst en alle betrok kenen gepresenteerd, zonder wegla tingen, zonder iets aan de volgorde te veranderen. Zelfs de thematiek is behouden. De tegenstelling tussen natuur en cultuur keert .telkens te rug in (ont)kleding, gebaar en klei ne rekwisieten. Met een schitteren de ironie voor de wijdlopige intriges van Shakespeare wordt de tekst er door geramd, verstoken van elke versiering. Eerdere interpretaties hebben al aangegeven dat alle personages die Prospero naar zijn hand weet te zet- door Renée de Haan ten, met tovenarij, wijsheid en hulp van de geest Ariel, niet meer dan hersenspinsels zijn in zijn eigen hoofd Het Onafhankelijk Toneel borduurt op die gedachte voort door Annet Komvenhoven als Prospero alleen achter te laten met een speel goed-eendje, als een kind dat voor het publiek zijn fantasie de vrije loop heeft gelaten. Het is diezelfde fantasie die de ac teur afzondert. Een tegenspeler is voor deze spelers eigenlijk overbo dig. In dialogen projecteren ze hun tekst op hun fantasiebeeld van de omringende personages. Het acteren is daarmee een show van ijle lucht geworden, die na afloop vervliegt. Al zal dit testament naar aanleiding van 'De Storm' nog lang blijven hangen. La Jolla. Californië De in Engeland geboren acteur John Williams is eind vori ge week op 80-jarige leeftijd in zijn woonplaats La Jolla in Californië overleden. Ge durende meer dan vijftig jaar speelde hij op toneel en in de film de flegmatieke Brit met snor, bolhoed, op gerolde paraplu en The Ti mes. Hij was onder meer te zien in 'Dial M for Murderi, 'The Student Prince', 'Solid Gold Cadillac' en 'Hot Lead and Cold'. ADVERTENTIE Aquafresh tandpasta. Tijdelijk t.vee tubes van 4,30 voor Libresse maandverband. 20 stuks slipvast maandver band Van 3,75_ voor Bac deodorant. Crote gezmsbus in 4 geuren Inh 150 ml van 7,95 voor Hilversum Het AVRO-pro- gramma Toppers van toen' bestaat dinsdag 1? mei tien jaar. Ter gelegenheid van dit tweede lustrum draaien sa mensteller Wim Harsma en presentator Hans Simonis die dag (Hilv. I, 18.30 19.00) uit sluitend opnamen van Neder landse makelij. Vanaf 4 juni wordt 'Toppers van toen' op zaterdagmiddag uitgezonden, van 17.0017.30. via Hilv. II en de FM-kanalen van Hilv. IV. De wijziging is het gevolg van een andere zendtijd-indeling. s

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 3