19
Met Martin Mooy op weg
naar het derde lustrum
AGENDA
Michel Cook bouwt
luxe woonwijk
in Rotterdam
d9?5
24?5
ter tneulen
Poetry International
'Pro j ectontwikkelaars
zijn niet
allemaal slechterikken'
Rotterdams Nieuwsblad
donderdag
RZ/ RY/RW/g 1983
SINDS 1970, toen het allemaal is begonnen, is de naam
van Martin Mooy (52) onverbrekelijk herbonden aan
poetry International, het jaarlijks dichtersfestival in
Rotterdam.
Poetry is jouw leven gewor
den?
De vraag vak tegen het einde
|tan een gesprek, waarin Mar-
tPn Mooy zich heeft doen ken
nen als een beminnelijk, blij
moedig man. Vooral het op
roepen van herinneringen aan
de nogal bonte beginjaren van
zijn loopbaan, is reden tot veel
vrolijkheid. Een schaterend
relativerende Mooy: „Ik was
een soort alsmaar ouder wor
dende jongste bediende."
Het dichtersfestival evenwel is
inderdaad zijn leven gewor
den. Ernstig beaamt hij dit met
een kort „Ja". Op de vraag
wat nu zijn grootste zorg is. re
ageert hij met de verzuchting:
„Nog altijd de financiën. Er
zijn ook nu nog vraagtekens",
waar hij gelaten, eert beetje
goedmoedig zelfs, op laat vol
gen: „Je wordt beknibbeld,
hoor." Hij gaat er nog even op
door, zegt: ,.'t Ministerie doet
veel moeite, dat wel. maar
Rotterdam springt er nooit uit.
Dat is wel jammer, hè? 't Fes
tival heeft toch een grote, in
ternationale reputatie. Het
moest toch niet nodig zijn dat
het financieel moeilijk zit."
Daar heeft hij volstrekt gelijk
in. De zorg echter even daar
gelaten, wat is dan zijn groot
ste vreugde met betrekking tot
Poetry International?
Stille, dan, glimlachend: „Ja,
dal is moeilijk te zeggen. Hoe
wel... Dit jaar is dal de terug
keet- van Breyten Breyten-
bach. Ik heb wel eens het ge
voel gehad, maar dat klinkt
een beetje pathetisch, dal dat
een stuk van je leven is ge
worden. Toen hij gevangen
werd genomen, stond het voor
mij vast dat we door moesten
gaan totdal hij weer vrij zou
zijn."
Weer valt er even een stilte,
dan zegt Mooy: „In het literai
re tijdschrift Van Overheids
wege staat een stuk van Brey-
tenbach. Je moet dat verhaal
wel lezen, hoor."
Onbekende Dichter
In dat verhaal schrijft de
ADVERTENTIE
Royale stadsshopper...
Daar kan je heel wat in meene
men' PU shopper met nylon
ritsen en afneembare schou
derriem, voorvak met rits De
bodem ts verstevigd in zwart,
marine, bordeaux, beige of
cognac Van 27,50
voor
Royale vïsïtetas...
Een grote tas met 5 bmnen-
vakken waarvan een afsluit
baar en een voorvak mee ny
lon rits Van Pu-materiaal ook
te gebruiken als schoudertas
In wit. beige, zwart, marine,
bordeaux of cognac
Van 49,50
voor
Zuidafrikaanse dichter onder
meer: „Voorstel voor een pro
ject: Het Graf van de Onbe
kende Dichter", waarna hij
vervolgt: „Ik stel voor het gra
venoprichten, scheppen
van het graf van de Onbeken
de Dichter in Rotterdam. Het
voorstel kan ook worden uit
gelegd als voor een monument
of een tombe; persoonlijk geef
ik de voorkeur aan een graf.
het is minder opzichtig, zelfs
als hel verfraaid zou worden.
Natuurlijk is het idee slechts
een basisschets, waarop voort
gebouwd kan worden of dat
verbeterd kan worden door
een ieder die het aangaat."
Martin Mooy, die dit voorstel
best als een eerbetoon aan het
Rotterdamse initiatief zou mo
gen beschouwen, houdt het
thema even vast...
Hij verklaart: „Van de deelne
mers aan Poetry had zo'n 25
procent politieke problemen.
Dat betekent toch wel iets.
Voor mij is het een van de be
langrijkste facetten van het
festival. Trouwens, Van der
Staay (destijds directeur van
de Rotterdamse Kunst Stich
ting, v.B.), had dat in 1970 al
voor ogen. Hij schreef toen dat
het ging om de individuele
stem tegenover de grote massa
en die behoefte is bepaald niet
minder geworden. Daarom
ook hebben wij altijd dichters
gevraagd vanwege hun werk,
de mens en niet het land. Dat
geeft ook problemen. Dan mo
gen ze niet komen en dat is nu
weer het geval met een dich
ter uit de DDR."
Poetry International is metter
daad het leven van Martin
Mooy geworden. Sinds '70
voert hij de wal militant aan
doende titel „Hoofd Sectie
Letteren van de Rotterdamse
Kunst Stichting". Van wan
neer dateert die band met de
letteren?
De vraag is snel gesteld; het
antwoord vergt wat meer tijd.
Martin Mooy, zo blijkt, is in
Rotterdam geboren als oudste
in een gezin met vijf kinderen.
„Een arbeidersgezin", zegt hij,
preciseert dat onmiddellijk
met: „Een klassebewust arbei
dersgezin. Vader was lid van
de Onafhankelijke Socialisti
sche Partij (OSP) van Snee
vliet. Dat is wel van invloed
geweest op mijn latere leven."
In de crisisjaren was zijn vader
werkloos. Geld voor studie
was er uiteraard niet. Nog wel
voor de mulo. Martin Mooy:
„Dat moest ook wel. Ik kon
niks anders. Veel te onhandig.
Loopjongen of mulo. Dat was
de keus." Later vult hij zijn
kennis aan met avondopleidin
gen; handelsavondschool,
avondkweekschool, praktijkdi
ploma's Engelse en Duitse
handelscorrespondentie, kort
om dat schrijnend scala van
studiemogelijkheden voor een
onhandige arbeidersjongen...
Hij heeft er kennelijk niet on
der geleden, althans het ver
werkt, want hij kan er nu, al
Vertellend, vaak smakelijk om
lachen.
Prachtig opstel
Ernstig evenwel is de reactie
op de vraag naar het eerste
contact met „de letteren". Dat
voert terug naar het begin van
de bezettingstijd, toen Rotter
damse kinderen naar Gronin
gen mochten om een beetje op
verhaal te komen. Daar moest
een opstel over geschreven
worden. Martin Mooy: „De on
derwijzer las toen een opstel
voor van een jongen, zö mooi,
zö prachtig. Dat je zo iets met
Martin Mooy ...de sectie letteren... Foto: Ben Blumers
met Gijs van Barneveld
zo'n onderwerp kon doen
maakte op mij diepe indruk."
De liefde lot de letteren, al ge
voed door het feit dat er thuis
veel werd gelezen, was in alle
hevigheid ontbrand. Mooy,
hand onder het hoofd, nog
even terug in het verleden,
zegt verontschuldigend: „Ja. 't
is een beetje een sentimenteel
verhaal, maar ik weet het nog
zo goed. Eind *44, vader was
opgepakt bij de november-raz-
zia's, stond ik voor een etalage
waarin een pak boeken lag
met zo'n touwtje er omheen.
Te ruil voor een stuk brood. Ik
stierf van de honger, maar ik
had het brood niet".
Dat was geen geringe leeshon
ger. Hoe is die later gevoed9
Nu volgt een korte schets van
de loopbaan van de alsmaar
ouder wordende jongste be
diende; een paar weken op dit
kantoor, een dag daar. een
paar maanden ergens anders
en tenslotte ruim drie jaar bij
de uitgeverij Brusse...: „Daar
heb ik vrij veel geleerd. Con
tact met boeken. Daar ontdek
te je de dingen. Aardige men
sen. De oude heer Brusse
moest jc „meneer Jo" noemen,
maar ze waren toch zeer links
en ze hadden veel geduld met
me". Schaterend: „Ik had gelo
gen dat ik kon typen, waarop
meneer Jo kwam vragen wal
er toch met die schrijfmachine
aan de hand was. Toen heb ik
maar een cursus gevolgd."
Ook Martin Mooy was „zeer
links". Hij had al jong belang
stelling voor politiek („Ik
kwam als een soort.communist
uit de oorlog") en via Brusse
komt hij in contact met de
dichter/schrijver en sinoloog
Jef Last, oprichter van het il
legale blad De Vonk en na de
bevrijding redacteur van De
Vlam. Last, oud-Spanjestrijder,
een zeer geengageerd man,
heeft duidelijk grote indruk op
Mooy gemaakt...: „Kort na de
oorlog waren er 'Vlamkam
pen' en in '48 haalden wij als
eersten een groep jonge Duitse
studenten naar Nederland.
Last zou een rede houden en
hij vroeg mij de Duitse verta
ling te maken. Dat heb ik toen
geprobeerd."
In een latere periode is Martin
Mooy zich als vertaler sterk
met de Duitse literatuur bezig
gaan houden. Jef Last, overle
den in '72, schenkt hem nog
bij zijn leven zijn Duitse bi
bliotheek. Mooy: „Jef Last
heeft inderdaad een grote rol
in mijn leven gespeeld." Sa
men met een Rotterdamse on
derwijzer schrijft hij een boek
je over Last, dat nu antiqua
risch is geworden, maar, aldus
een nuchtere Martin Mooy:
„Dat boekje is niet goed. Te
weinig kritisch."
Wat dromerig voegt hij er aan
toe. „Ik zou graag een groot
boek schrijven over Jef Last
en zijn periode. Dat zou ik wel
erg leuk vinden."
Vooralsnog evenwel gaat zijn
tijd op aan de sectie letteren.
Dat is al zo sinds 1970...
De boeken
Zijn als schilderachtig te ken
schetsen loopbaan voert de
principiële dienstweigeraar
(want dat was hij ook) via een
mislukte carrière als tallieman
in de haven („Als lid van een
stakingscomité hoefde ik na
m'n opleiding niet meer terug
te komen") tenslotte toch naar
de letteren. Althans naar de
boeken. In '55 solliciteert hij
met succes naar een baan by
het boekenbedrijf van de Ar
beiderspers en hij brengt het
tot chef van de boekwinkel bi;
wat in die kringen 't Vlagge-
schip werd genoemd, oftewel
de vestiging aan de Slaak in
Rotterdam. Mooy: „Toen kreeg
mijn leven een keer."
Is hij toen ook zelf gaan schre
ven?
Martin Mooy: „Ja, maar vooral
stukjes. Eerst al als medewer
ker van De Vlam en eind vijf
tig, begin zestig samen met de
proletarische dichter Freek
van Leeuwen uit Leiderdorp
als redacteur van het literaire
blad Bulletin van de Lange
A kker. Daarnaast monogra
fieën geschreven van onder
anderen Jef Last, Adriaan van
der Veen, Bertold Breeht,
Maxim Gorki en medewerker
geworden van het NOS-kunst
programma Scala Internatio
nal. In die tijd vroeg Anton
Kloppers, kunstredacteur van
de NRC, me of ik zin had om
voor zijn krant Duitse litera
tuur te gaan doen. Dat heb ik
zo'n acht tot tien jaar gedaan."
Eind '69 vertrekt hij bij de Ar
beiderspers...:,,Ik wilde boek
jes, hè, literatuur, maar dat zat
er niet in." Adriaan van der
Staay, RKS-directeur, vraagt
hem om parttime bij de sectie
letteren te komen werken.
Mooy: „Dat was nou precies
mijn bedoeling. Wat meer tijd
voor mezelf, maar dat bleek
onmogelijk. Als je hel goed
wilde doen, moest je er veel
tijd aan geven."
Hij wilde het goed doen. In '7C
kwam Van der Staay met hei
idee om naar Londens voor
beeld in Rotterdam te begin -
nen met Poetry International.
En of Mooy dat voor mogelijk
hield...
Mooy, met pretoogjes: „Omdat
ik geen enkele ervaring had.
zei ik: Ja. Nou, dat gemis aan
ervaring is ook wel duidelijk
geworden."
Niettemin nam het festival
een steeds grotere vlucht en in
'81 ziet het hoofd van de sectie
letteren zijn stimulerende acti
viteiten beloond met de Lau
rens Janszoon Costerprijs. Er
was intussen al lang een werk
groep, met onder anderen
Kemco Campert, Geert Lub
berhuizen. Bob den Uyl, Ger-
rit Borgers, Willem Roggeman
en, natuurlijk, Cees Buddingh'.
want...: „Die heeft van begin
af aan een grote rol gespeeld."
Derde lustrum
We zijn weer terug bij Poetry.
Mooy. gewetensvol man als hij
is, wijst er op dat er ook „uit
het publiek" initiatieven zijn
gekomen...„De architect Hans
Rotmeijer, ja, die van de gale
rie Black Cat, kwam mei het
idee voor een Nederlandse
avond èn met het idee voor
Poetry in het Park, Dichters
rond het standbeeld van de
dichter Tollens."
Zondag aanstaande is het weer
zo ver. Dan begin het veer
tiende festival met het tot tra
ditie geworden Parkfeest.
Zijn er al plannen voor het
derde lustrum?
Een vergenoegd glunderende
Martin Mooy...:..Ja. voorlopig
is er wel een fantasietje van
my en in Duitsland en trou
wens ook in Frankrijk is er
wel een beetje belangstelling
voor. Ik zou in het Orvvelljaar
(Naar het boek '1984' van
George Orwell, v.B.) met Poe
try van Basel naar Rotterdam
willen varen. Nou. zowel de
media als de steden zien daar
wel wat in. We zijn daar al
over aan het praten."
Hij zwijgt even, voegt er dan
als het ware verlekkerd nog
aan toe...: „De Rijn afzakken
en dan afmeren aan de Park
kade".
Aan de voeten van Tollens
dus.
Wat wil een mens Mooy er.
Donderdag 9 juni
Piccolotheater: 20 30 Amateurto-
neolfes.uval 1683: Hel Masker met
DiaJoog aan hei raam' van Valentin
Chorel en de Maaswidspeler* met 'Op
weg naar de haven* van James Sau-
den> en 'Dc Nacht' van Harold Pin
ter. De Doelen: 20 15 Bcethovency-
elus-3. Rolt Philh Orkest, dirigent
Hem hard Klee. solist Nelson Freire.
piano. Programma o ,i delen uit Bal
letmuziek en het vierde pianocon
cert. Het Berenei: 22 00. Stan Gun
Kwartet (ja2z-bebop) Dc Kandelaar:
1930. Film 'De tien geboden'
Vrijdag 10 juni
Horpleintheater: 2015 Klucht
'Birthday Sweet' met oa Joop Dode-
rer. Regie Steven Barry De Schouw
burg: 20 00. Co-produkue Hnll Festi
val. Schauspielhaus Boehum mei
'Herman nssch lacht' van Heinrich
von K la ust. toneelstuk over een
volksoproer van Germanen tegen
Romeinen. Piccolothcater: 20 30
Amateurtoneel festival 1983, De
Hoekse Comcdie met 'Verbeurd ver
klaard' van Tenessee Williams, regie
Yvonne Dekker. Nieuw Capels To
neel met "Sterf de moord' van J Ber-
nlef, regie J, Roeland. Feyenoord
Stadion: vanaf 15 00 In het voo. pro
gramma de popgroep Normaal en Joe
Cocker. Vanaf 2000. Rod Stewart
Harbour Jazzclub: 21 30 Green Ui-
ver Jassband HaI-4 Utopia: 2100
Patats Schauwburg Parkzicxht-Ska:
Kievnslaan 25. 23 00. General Beat
(reggae). Reality Theatercafé De
Schouwburg: 23 00 Video. Surfpunks
over een nieuwe generatie punks in
Cahformc 23 30 Scarlet Harlots met
'Out of hounds" (Engelse theater-
show} De Kandelaar: 19 30 Film
'De tien geboden'
Bioscopen
Alhambra 1: 'Sophie's Choice* |16)
d3g 200 en 8 00 u Alhambra 2: 'Ten
to midnight* (16) dag 7 00 en 9 30 u
Calypso 1: 'Gandhi* (ai) dag 1 45 en
8 00 u Calypso 2: Toots»» (al) dag
2 00-7 00 en 9 3Ö u Calypso 3: 'Ho
mework' (16) dag 1 45-6 45 en 9 15 u
Centraal: 'Inspirations' (18) dag
12 15. 2 00, 3 45. 5 30, 7 15 en 9 00 u
Cineac (Beurs): 'Streel fighters* (16)
dag 2ÜQ-Ï 00 cn 9 30 u Cineac (Bij
enkorf): The hot bubblcgum maagd*
(12) dag. 7 00 en 9 30 u, di. en vry
2 00-7 00 en 9 30 u, ma. cn woe.2 00 u
Cinerama 1: '49 hours' (16) dag 2 00-
7 00 en 9 30 u Cinerama 2: "The year
of living dangerously' (16) dag 145-
6 45 en 9 30 u Cinerama 3: 'An offi
cer and a gentleman* (al) dag 2 00-
6 45 en 9 30 u. woe 6 45 cn 9 30 u Ci
nerama 4: 'De gendarme m paniek'
(al) dag. 1 45 en 6 45 u 'Frances* (12)
dag 9 i5 u. Cinerama 5: 'Tootsie' (al)
dag 2 00-6 45 en 9 15 j Corso: "Fly
ing high-2' (al) dag 2 00-7 00 en 930
Kriterion: 'Diner' (al) dag 7 00 en
9 30 u Luraiere 1: 'Baltictruck' (16)
dag 2 00-7 00 en 9.30 u Lumicre 2:
'First Blood' (12) dag 2 00-7 00 en
9 30 u Lumierc 3: Andy Warhol's
Dracuia' (16) dag 1 45-6 45 en 9 15 u.
woe 6 45 en 9 15 u Lumiere 4: 'Coup
de torchon' (16) dag 1 45-6 45 en 15
u, zat en woe. 6 45 en 9 15 u Luxor:
'Gedrochten uit het moeras' (16) dag
2 00-7.00 en 9 30 u Metro 1: 'Twee
stoere truckers op desnel weg' (12)
vrij 7 00 en 9 30 u. zat en zond 2 00-
7 00 en 9 30 u Metro 2: 'Suil of the
mght' (16) ma d> en woe 8 00 u. vrij
zat en zond 7 00 en 9 30 u Hex:
'Kom speel met ons' (18) dag van
10 00 u s'morgcns tot 24 00 s'nachts
Thalia: 'De Lift* (16) dag 2 00-7 00
en 9 30 u 't Venster-I: 'Come back to
five and dime Jimmy Dean' (16). dag
19 30 en 22 00 u, ma. gesloten *t Ven-
ster-2: 'Gaijm* (16) zat. 2000 u 'They
don't wear black ties' 16) zat. 22 30 u
't Venster-3: The Chosen' (16) 13 30
en 22 oa u. ma gesloten De Lanta
ren: 'Pim' (18) day. 20 00 en 22.30 u,
ma gesloten
Kindervoorstellingen
Cinerama-3: 'ET' woc 2 00 u Lu-
miere-3: 'Vroeger kon je lachen' woe
1 45 u. Lumiere-4: "Als je begrijpt
wat ik bedoel' woe 1 45 u Metro-2:
'Annie' woe 2 00 u Passage: 'Knok
ken voor twee' woe 2 00 u
Medische Diensten
Apotheken: De Rotterdamse apothe
ken zijn dagelijks geopend van 8 30-
17 30 u Buiten deze tijd, dus ook in
de weekeinden is voor spoedgevallen
een (Yaarnemtngsregeltng, Men kan
via het antwoordapparaat of het me
dedelingenbord van uw eigen apo
theek te weten komen welke apo
theek waarneemt Betreft het een
spoed recept, dan kuni u een taxi ne
men Vraag een taxibon the u aan de
chauffeur overhandigt Taxi Tele
fooncentrale. Tel 010-361222 Art-
sen boodschappendienst: Tel 206611
(ook voor Vla.irdmgen en Schiedam)
Integraal Kankercentrum Rotter
dam: ..Telefoonbaken voor vragen
over kanker" I K R Te) 010-634130
Ambulancedienst: Voor Berkel,
Bergschenhoek en Rleixwijk Tel 010-
333300
Diversen
Telefonische Hulpdienst Rijn
mond: Rotterdam 010-362244. Schie
dam 010-731161 Voor hulp bij maat
schappelijke en geestelijke noden
Telefonische hulpdienst voor jon
geren: Te! 010-552539, dag van
17 00-24 00 u Telefonische Hulp
dienst Spijkenïsse: (van 19 00 tot
03 30 u) Tel 01880-25952 H.I.C.:
Hulp- en informatiecentrum Post
kantoor Coolsinge! Tel 172929, socia
le en culturele informatie, rechts
hulp. studie en onderwijszaken, vaca
turebank, loon technische dienst enz
Geopend maand 11 00-17 00 u. dmsd
t/m vrii 8 30-1700 u Crisiscentrum
Rotterdam: Mo the newer! aan 270.
tel- 763944 Voor mensen met accu te
problemen op elk gebied Geopend 24
uur per dag ook zaterdag en zondag.
A.A. werkgroep Rotterdam: Berg
weg 307a. tel' 673815. voor mc-n«en
met alcoholproblemen.
Michel Cook: „...niet alle
maal slechterikken...."
Rotterdam Voor
het eerst sinds jaren
zal er in Rotterdam
weer een luxe woon
wijk worden ge
bouwd. De toekomsti
ge bewoners zoekt
initiatiefnemer Mi
chel Cook onder
mensen die ondanks
de stagnerende eco
nomie nog in staat
zijn van een dubbeltje
een kwartje te ma
ken. Dat zijn de men
sen, meent hij, waar
van Rotterdam het de
komende jaren vooral
moet hebben, en die
het tot eigen schade
de afgelopen jaren
stiefmoederlijk heeft
behandeld.
De woonwijk met ruim ze
ventig riante herenhuizen en
patio-bungalows, ruim ge
stoffeerd met groen en com
pleet met eigen tennisbaan,
wordt gebouwd tussen de 's-
Gravenweg en de Ringvaart
achter de Kralingse Kerk-
laan. Het gebied maakt nu
nog deel uit van de polders
tussen Kralingen en Capelle,
die in de toekomst ook vol
zullen worden gebouwd. De
strook tussen de 's-G raven -
weg en de Ringvaart, waar
ook het project van Cook
ligt, zal echter ook in z*n to
taliteit een vrij exclusieve
wijk worden, zeggen ingewij
den, omdat de natuurlijke
verkaveling sociale wonin-
genbouw vrijwel uitsluit.
Naast de huizen verkoopt
Cook ook nog dertien kavels
van drie- tot zeshonderd
vierkante meter waarop vrij
staande villa's kunnen wor
den gebouwd.
Het 's-Gravenpark' is het
eerste tastbare resultaat van
een 'deal' die Cook vorig jaar
- tot grote woede en ergernis
van enkele leden uit de
PvdA en CPN/PSP/PPR -
met de gemeente tot stand
wist te brengen. „Schandali
ge koppelverkoop", riepen
enkele linkse politici toen zij
het contract onder ogen kre
gen. „Een monopolyspelle-
tje", zo werd er in de raads
zaal gesteld, „waarbij de pro
jectontwikkelaar op onoirba-
re wijze is getipt 'over ge
meentelijke beleidsvoorne
mens, en de gemeenschap op
kosten is gejaagd."
Cook haalt z'n schouders op
over deze rel. Het was ge
woon een typisch pragmati
sche Rotterdamse oplossing,
waaraan iedereen met reali
teitszin heeft gewerkt. Als je
op zo'n manter samenwerkt
kom je vanzelf tot iets
leuks".
Impressie van het 's-Gravenpark, vrijliggende kavels zijn
bestemd voor villa's.
Leuk voor meneer Cook„Ja
- maar ook voor de gemeen
te. Het was een kwestie van
geven en nemen, waarbij ook
de gemeente voordeel heefi
gehad. Natuurlijk, ik verdien
er uek geld aan. Maar daar
door kan ik me ook risico's
permitteren voor nieuwe
projecten."
Wel stoort Cook zich aan de
neerbuigendheid waarmee in
politieke kringen vaak over
projectontwikkelaars wordt
gesproken alsof het een scha
delijke diersoort is. Cook:
„Het zijn echt niet allemaal
slechterikken. En - laten we
niet vergeten, dat de ge
meente Rotterdam de groot
ste projectontwikkelaar van
allemaal is."
Troef
Met gepaste trots toont Cook
de tekeningen en de artistie
ke impressies van 'zyn' 's-
Gra ven park. zoals de nieuwe
wijk gaat heten. De grote
troef voor Cook is de eigen
grond waarop de woningen
staan. „De gemeente geeft
geen grond in eigendom uit
Het linkse ideaal daarachter,
namelijk de waardestijging
van de grond ten goede laten
komen aan dc gemeenschap,
is prachtig", aldus Cook,
„maar ook niet meer dan
mooie theorie. Het stimuleert
de ondernemende individue
le mens niet, die werkt hard
om zelf vooruit te komen. Bij
erfpacht, ook als die kan
worden afgekocht, blijven de
mensen altijd zitten met de
angst wat de gemeente straks
weer gaat doen met de
grond".
De nivellerende politiek van
de gemeente Rotterdam, zo
als die onder meer tot uit
drukking komt in het grond
beleid, is volgens Cook één
van de belangrijke oorzaken
waardoor Rotterdam er niet
in geslaagd is het hoger ka
der uit het bedrijfsleven vast
te houden, alle mooie woor
den ten spijt. „Ik ken de
sfeer wel onder die jonge,
professionele managers. Die
willen helemaal niet verdre
ven worden naar bijvoor
beeld Capelle Ze zoexen een
comfortabel huis met eigen
terrein in Rotterdam. Alleen,
daar komen ze niet aan hun
trekken, behalve dan de
oude kasten van huizen in
Kralingen of Hillegersberg.
Met dit plan spelen we in op
de vraag die onder deze
mensen leeft."
Onvrede
Volgens Cook snijdt Rotter
dam zichzelf met deze stief
moederlijk behandeling va,n
de 'upper middle class' flink
in dc vingers. „Wanneer
mensen, die leiding geven
aan bedrijven zelf met kun
nen wonen in Rotterdam zo
als ze willen, hebben ze de
neiging om ook hun bedrijf
te verplaatsen."
De bouw in de Rotterdamse
vrije sector geeft Cook de
laatste jaren een zorgwek
kend slecht beeld te zien.
„En dat is zeker niet het ge
volg van de ingestorte wo
ningmarkt", stelt hij nadruk
kelijk vast. Als bewijs voert
hij de volgende cijfers aan:
„In 1982 werden in Neder
land zo'n zevenduizend hui
zen in de vrije sector ge
bouwd legen elf in Rotter
dam. In 1983 is dat nul voor
Rotterdam, tegen zo'n zes
duizend m de rest van Ne
derland."
„Natuurlijk moeten we ook
bouwen voor de minder
draagkrachtigen. Maar het is
niet zo slim van de politici
om daar alle energie in te
steken. Ze krijgen zo mis
schien wel veel stemmen,
maar straks ook de ontevre
denheid omdat de werkgele
genheid terugloopt. En de
ontevredenheid daarover zal
groter zijn dan de onvrede
over een minder goede wo
ning. Werkloosheid is altijd
het resultaat van beleid. De
gemeente Rotterdam ereeert
haar eigen problemen. Rot
terdam praat zich zelf te veel
naar beneden; het moet meer
doen aan 'public relation', en
daarbij hoort het vasthouden
en aantrekken van een
draagkrachtige middenklasse
en leidinggevend kader."
Artistieke impressie van een doorkijkje in de nieuwe wijk.