KUNST RTV mMGERELUNDERDE BAMKBEKENINOrDOIlYDOIS Crosby, Stills Nash teren op oud succes l'lmimwi-w Japanse pianomuziek heeft veel gezichten ter meufen M Overweldigende muziek van Messiaen Eiko Koma een unieke ervaring Monumentaliteit in pianospel van Berman is loos Rotterdams Nieuwsblad maandag 13 juni 1983 ÉSSt) De Ridder Willem de Ridder neuzelt bij nachtclub-acts Lofzang in 14 delen van Messiaen Bko en Koma met 'lappendeken- choreografie' Gedreven Japanse pianiste met fenomenale techniek Amsterdam Willem de Ridder is een fantasierijk man met een passie voor lange verhalen en cassetteband jes. AI jarenlang mag hij zowel zijn fantasie als zijn passie regelmatig uit leven op de VPRO-radio. Via dat me dium stuurde hij al eens een paar maal het verkeer danig in de war, door zijn luisteraars op te roepen om per auto midden in de nacht naar een bepaalde plek in het land te reizen. Tijdens Zijn voorstelling 'Por table Vaudeville' in het kader van het HF waarin De Rid der dit jaar als centrale com mentator mag optreden deed hij die stunt gisteravond in Amsterdam nog eens dun netjes over. Het publiek, dat minimaal één transistor radio van smakeloos thea ter Stadsschouwburg, Am sterdam: 'Portable Vaude ville' van Willem de Rid- derB Theater van het To tale Illusionisme. M.m.v. Honeysuckle Divine, Ve ronica Vera, Sandra, Betty Paërl, toneel- en beiich- tingstechnici van de Stadsschouwburg e.a. Herhalingen: 16, 18 bo 2o Juni In de Stadsschouw burg. door Rob Vermeulen per twee personen bij zich moest hebben, werd een half uur na de aanvang van de voorstelling de straat op ge stuurd. Wat zich tot dan toe had afgespeeld was een slecht verstaanbaar hoorspel met de inhoud van een derderangs jongensboek, op het toneel slechts begeleid door verschil lende dekordoeken, lichteffec ten en rookwolken Het rondje om de Stads schouwburg Leidseplein. Mamixstraat, Lijnbaansgracht en weer terug de zaal in werd begeleid door de immer voortneuzelende Willem de Ridder via Hilversum I, alleen onderbroken door een mee- wandelendo presentatrice en het nieuws var» negen uur. Een wandeling die, zoals korte tijd later zou blijken, het aar digste van de hele avond was. Voor na de pauze was een pro gramma aangekondigd waarm onder anderen ene Honeysuc kle Divine zou optreden, een Amerikaanse aniste die met haar geslachtsdeel geluiden kan maken, rookwolken kan veroorzaken, kaarsen kan uit blazen en pingpongballetjes in de tweede rij kan schieten. In samenwerking met enkele an dere dames, die een voor ob scene nachtclubs bestemde sado-masochistische show uit voerden, hielp Honeysuckle Divine bewijzen dat zelfs het door de wol geverfde Holland Festival-publiek zich niet alles laat aansmeren: ruim tien van de paar honderd aanwezigen verheten zwijgend de zaal, de achterblijvers applaudiseerden flauwtjes of stomden hun tran sistors af op Hilversum IV, ter wijl bij dat alles Willem de Ridder onverstoorbaar voort ging met zijn oninteressante avonturenverhaal. 'Portable Vaudeville' had tien jaar geleden misschien nog enige shockerende waarde ge had. Maar anno 1983 blijken schaamdelen in de eerbare Stadsschouwburg alleen nog maar smakeloos, wanstaltig en zonde van het subsidiegeld. Laat Willem de Ridder maar liever bij de radio blijven' daar is de schade nog te beperken; er zijn tenslotte ook nog ande re zenders s - Het publiek van 'Portable Vaudeville': luisteren naar het nieuws op de Lijnbaans gracht. Amsterdam De hele internati- nale muziekwereld wacht met spanning op Olivier Messiaens opera over het leven van Fran- ciscus van Assisi. Messiaen is nog volop bezig aan de2e al vele jaren geleden aan hem gegeven op dracht van de Opera van Parijs. De belangrijkste vraag is of en zo ja hoe Messiaen in staat zal zijn alles wat door Aad van der Ven hij in 'La Transfiguration de Notre Seigneur Jésus-Chnst', zijn meest am bitieuze compositie tot op heden, over hemel en aarde heeft gezegd nog ver der uit te diepen Want alles lijkt al ge zegd >n deze meer dan anderhalf uur durende, veertien del ige lofzang op de verheerlijking van Christus, geschre ven voor zeven instrumentale solisten, een kolossaal koor en een niet minder kolossaal symfonie-orkest. Alles waardoor Messiaen een van de meest bijzondere en bizarre componis ten van deze eeuw is geworden zit er in: Gregoriaans. Oosterse tem pel cere monieën. Griekse versvoeten. Aziatts- Honeysuckle Divine tijdens het 'muzikale' gedeelte van haar act. Concertgebouw, Amsterdam: 'La Transtiguralion de Noire Seigneur Je- sug-Christ' ven Messiaen door het Ra dio Filharmonisch Orkest, het Radio Kamerorkest, het Groot Omroepkoor en het BRT-koer met solisten o.t.v. Kent Nagano. ceh ritmen en natuurlijk weer een overvloed aan vogelgeluiden, door de 'musicien-ornithologue' Messiaen op getekend tot in de verste uithoeken van de aardbol. Zo wal de hele Divisie Uitvoerende Kunstenaars van de NOS. plus assis tentie van de BRT, was ingeschakeld voor de eerste uitvoering in Neder land. De 74-jarige componist werd za terdagavond stormachtig toegejuicht na afloop van een overweldigende uit voering onder leiding van de 32-jarige Amerikaans-Japanse dirigent Kent Nagano. Van de eerste bekkenslagen (als de inzet van een ritueel in een Ti- becaans klooster) tot het monumentale fortissimo-slot (het koor zingt: 'De glo-* rie zal verblijven in eeuwigheid') was dit een uitvoering die werd ondergaan als een zeer uitzonderlijke gebeurtenis. Afgezien van de grote pianosolo (ge speeld door Messiaens vrouw Yvonne Loriod) en de cello-solo (door Marien van Staalen) werden alle instrumenta le partijen gespeeld door musici van de NOS-radio-orkesten De realisatie van dit alles deed noch qua zeggingskracht, noch qua technisch raffinement onder voor de Amerikaanse opname die tien jaar geleden onder leiding van Antal Dorati op de plaat werd vastgelegd. Utrecht De voorstelling die het Ja panse duo Eiko Koma in het kader van het HF brengt, vormt door zijn soberheid een sterk contrast met 'Jo- raon Sho' van de groep Sankai Juku. Bij de laatste wordt geen technisch door Caroline Willems theatraal middel geschuwd, terwijl 'Trilogy' uitmunt door eenvoud. 'Trilogy* is een studie van energie verschuivingen in het menselijk li chaam. Zelf zeggen Eiko en Koma dat hun choreografie een lappende ken is, die ze zó lang dragen dat hij een deeJ van henzelf wordt. Hun be wegingsarsenaal is zeer uitgebreid, waarbij symetrie wordt geschuwd. Zo werken zij vaak uit balans, Als zij bij voorbeeld naar voren gaan is het net of iemand hen van achteren vast houdt. Samengaand met een sterk vertragings-effect, levert dit een uur subliem theater op. In de 'prelude* van 'Trilogy* zit Eiko de vrouw van het duo als een gebroken bloem gevangen in een cir kel van licht, waarbij zij de bewegin- Stadoochouwburg, Utrecht: Eiko Koma met Trilogy'. Choregrafle en kostuums: Eiko Otake en Koma Takashi. Muziek: Ande an Folk. Herhalingen: van 14 t/m 18 juni in Amsterdam (Bollovue), 19 en 20 juni in Den Haag (HOT Theater) en van 21 Km 25 in Rot terdam (de Lantaren). gen subtiel opbouwt van het krom men van de tenen lot het balanceren op de stuit. In de volgende delen 'cel', 'splijting' en 'entropie' ziet men hoe, op een angstaanjagende manier, de grenzen tussen mens. dier en plant vervagen. De beide dansers zijn gekleed in flar den verbandgaas, wat de associatie met Hirosjima en napalm oproept. De bewegingen zijn voorzichtig, alsof ie dere aanraking pijn doet. Deze nog nauwelijks menselijke wezens, waar van zelfs het skelet lijkt te zijn opge lost, vragen in hun gruwelijkheid om deernis bij de toeschouwer. De vrouw- klimt op de man, alsof zij hem tot een sado/masogistische paring wil dwin gen. Het lijkt alsof ze zeggen willen dat de voortplantingsdrift van de mens niet te stuiten is, onder welke jammerlijke toestand dan ook. In deze kringloop van het leven ver schuiven de stemmingen van ernst, naar vrolijkheid en omgekeerd. De opgewekt klinkende 'Andes'-muziek van componist Andean Folk staat dikwijls in contrast met de beelden die opgeroepen worden. Eiko Koma ondergaan is een unieke erva ring. Utrecht Heeft de Japanse muziek in het algemeen tij dens dit Holland Festival al vele gezichten getoond, met de pianomuziek uit het land van de rijzende zon is het al niet anders. Dat werd bijzon der duidelijk tijdens een reci tal, dat de Japanse pianiste Aki Takahashï zaterdag avond in de kleine zaal van het Utrechtse Muziekcen trum Vredenburg gaf. Het feit, dat dit concert hier en niet zoals gepland in theater 't door Peter Visser Hoogt werd gegeven, is teke nend voor de exacte instelling van deze pianiste: de vleugel in laatstgenoemd theater had maar twee pedalen en Taka- hashi had er drie nodig. Hoe veelzijdig de Japanse pia nomuziek ook is, twee namen komen regelmatig bij je op. al luisterend naar de vaak sub tiele, vaak ook statische klan ken: Debussy en Messiaen. Vooral voor de pauze bleken de componisten Joji Yuasa (een hier nauwelijks bekende vijftiger) en zijn in het Westen meer gespeelde generatiege noot Yoriaki Matsudatra de in vloed van deze componisten te hebben ondergaan. Vooral Yu- asa's mooie "Cosmos Haptic' uit 1957 ademt een Debusslaans- impressionistische klank schoonheid met gebruik van bepaalde Messiaense 'modi'. Zijn ironisch bedoelde 'On the Key bord' is feller, virtuozer: Muziekcentrum Vredenburg (kleine zaal), Utrecht: Aki Taka- hathi (piano); werken van Ya#o, MotaudaTra en Yuji Taka- haahi. vooral hierin toonde Aki Ta- kahshi zich een gedreven pia niste niet een fenomenale techniek. Matsudatra is minder poëtisch: de door de pianiste geslaakte kreten en een gek Chopin-ci- taat wekten zelfs enige hilari teit bij de weinige toehoorders, maar verder viel er bij de ka- rate-achtige aggressie van 'Al- lotropy' weinig tc lachen. Maar Matsudatra kan ook an ders: in het twaalf jaar later geschreven 'Resonance* (1982) schrijft hij welluidende, rit misch zwevende klok-klanken vol Oosterse mystiek en fasci natie. Een werk met perspec tieven. Of er perspectief zit in het componeren van Aki Takahas- hi's broer Yuji? Voorlopig kan men nogal wat vraagtekens zetten bij deze quasi-n ai eve, weinig samenhangende, soms aan Satie refererende muziek Yuji Takahashi werd onder meer bewogen door zijn mede lijden mei verdrukte Koreaan se dichters, maar noch in de vrij droge vertolkingen, noch in de muziek zelf kwam veel van dit gevoel tot zijn recht Houden we hel dus op een sympathiek gebaar tegenover haar broer van deze pianiste, die hel idioom van de moder ne pianomuziek beheerst als weinig anderen. Concertgebouw, Amsterdam: Lazar Berman, piano; werken van Sjoslekovitgj, Uszt en Pro- kofjev. Amsterdam De 53-jange piamst Lazar Berman geldt al geruime tijd als hel geheime wapen van het Sovjet-muziek- leven. Pas in het begin van de jaren zeventig werd zijn naam door Aad van der Ven in het westen genoemd. Een Russische plaat met de etudes van Liszl veroorzaakte enige opwinding. Herbert von Kara- jan was zo onder de indruk, dat hij mei Berman t eerste concert van Tsjaiko wilde opnemen. Berman kreeg van de Sovjet- autoriteiten toestemming. En er werden in hel westen nog een paar platen van hem ge maakt. Maar Berman bleef voor westerse concert-organi satoren heel moeilijk te 'pak ken', Zo annuleerde het Sov- jet-staatsimpresariaat tot twee maal toe een aantal concerten dat hij in Nederland zou ge ven. Mede door dit alles werd Ber man een ware legendarische figuur. Of dat legendarische van Berman werkelijk in overeenstemming is met zijn kwaliteiten? Daarover bestaat nogal verschil van mening. En na gisteravond zitten we m Nederland nog steeds met twijfels over de betekenis van een van de meest besproken na-oorlogst klavier leeuwen. Want Lazar Berman is dan wel een reus van een pianist, die zonder forceren, zonder scherpte of ruwheid een fortis simo aan de Stem way ontlokt zoals je dat zelden hoort, hij zorgde voor met alleen een van de snelste, maar ook een van de onduidelijkste uitvoe ringen van de grote sonate van Liszt, die in de afgelopen jaren op de Nederlandse concertpo dia tot stand zijn gekomen. De weergave was op een uiter lijke manier spectaculair, maar de klank was uitermate on doorzichtig en de hele inter pretatie kan als primitief wor den omschreven. Berman maakte van Liszt iets in de stijl van een Sovjet-gedenk te ken: groot en uitdrukkings loos. Een aantal preludes opus 34 van Sjostakovitsj en de achtste sonate van Prokofjev bleken veel beter bestand tegen Her mans recht-toe-recht-aan-mo numentaliteit. Maar er zijn heel wat pianisten met een minder grote reputatie, die de sonate van Prokofjef zo niet sneller en grandiozer, dan toch in elk geval spannender en in teressanter realiseren. Drie toegiften: een vroeg stuk van Scriabin en een overdonderen de weergave van Schuberts 'Erlkönig' en Beethovens mars uit "De ruinen van Athene' in arrangementen van Liszt. ADVERTENTIE. Slechts twee dagen... echte mode met veel voor deel voor vader' vlotte zo mershirts voor vakantie en vnje tijd Wet ronce hals in zeer veel kleuren, modellen en dessins 100% katoen Maten S M-L-XL Van 34,90 en 36,90 voor Rotterdam Wat heeft het aloude trio Crosby, Stills Nash vandaag de dag nog te melden? Met die vraag trok ken gisteravond zo'n. vijfdui zend muziekliefhebbers naar Ahoy', om daar tot de con clusie te komen dat het drie tal zich nog steeds voorna melijk met het eigen verle den beïig houdt. Vijftien jaar geleden ontstond C.S.& N„ spontaan na een con cert van de Hollies. David Crosby, Graham Nash en Stephen Stills tokkelden in de kleedkamer wat op hun gitaar, zongen er wat bij en daar was de geboorte van een formatie, die bepalend zou worden voor een heel tijdperk. Tal van suc cessen werden de groep in de loop der jaren gegund en voor al met het album 'Déja vu' waarop ook Neil Young mee speelde wist de groep zich verzekerd van een naderhand klassiek geworden muziek- monument. De tijden veranderden echter sneller dan de muzikale tdeeén van het drietal» dat dan ook duidelijk achterblijft bij mo derne stromingen. Songs van het kaliber "Teach your chil dren1, 'Our house' en 'Carry on' zijn de laatste jaren met meer uit de pennen van C.S.& N. gevloeid en het trio teert derhalve vooral op die oude successen. Zo ook tijdens dit concert, Ahoy' Sportpaleis, Rotterdam: het Amerikaanse zang- en gi taartrio Crosby, Stills Nash, m.m.v. Mike Finnegan (toet sen). Rick Jaegr (slagwerk), Kenny Passergui (bas), Kim Bullard (synthesizer), Michael Stergia (gitaar) en Efrain Toro (percussie). waar heel wat muzikale herin neringen konden worden op gehaald. Na het door Stephen Stills geschreven openings nummer Xove the one you're door Aernoud Oosterholt with' passeerden old time fa- vorits als 'Chicago' en het uit 1977 stammende 'Just a song before a go' de revue. Eén en ander gebeurde tegen een nog al rommelig dekor, de techni sche organisatie klopte niet en ook de verstaanbaarheid liet te wensen over. Hoogtepunt vóór de pauze was het prachtige 'Wind on the water', een met film geïllus treerd protest tegen de walvis- jacht. In het tweede deel trof vooral het 'akoestisch kwar tiertje', met daarin onder meer de Beatles-klassieker 'Black bird'. Weinig werk werd er gebracht van het recente (live)-album 'Allies'. Wel op vallend was het door synthesi zers gedomineerde 'Warga mes', geschreven voor de ge lijknamige film en een knip oog naar de echt hedendaagse muziek, waar zoals bleek C.S.& N. niet zo bijster veel meer van moeten hebben. ADVERTENTIE EHS132SHF Champagne en privé- jets: het geld kon niet op... •Meisjesgroep aan rand van faillissement De DOLLY DOTS zijn in acute geldnood geko men. Er blijkt een fortuin van hun bankrekening te zijn verdwenen. Welke rol speelt hun ex-manager in dit drama, waarbij nu ook justitie en advocaten zijn inge schakeld? Is het weldra 'Prinses zijn is een heel ge zwoeg.' zegt ze in eigen visie op haar leven. Ongelooflijke scènes van die u niet mag zien... De wellust van JR, vieze liedjes van MISS ELLIE, BOBBY naakt in een kast... Het geheime liefdeleven van HENNY VRIENTEN. Twee vrouwen delen zijn bestaan. Overal te koop voor fl,8S BELEEFT MEE IM 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 6