KUNST/RTV 'Ik wil alleen efkes frapperen' LIESBETH LIST: 'Mijn baby krijgt vijf moeders.' Armin Mehling, een kat met vele levens °T" I FESTIVAL VAN VLAANDEREN IN BRUGGE: De zeventien duizend weer spreuken van Paul van Zummeren In België bestaat nog kunstmecenaat Chef amusement Tros vertrekt BELEEFTMEEIN Rotterdams Nieuwsblad maandag j 8 augustus 1983 Paul van Zummeren: rlPelleboer? Die schuif ik zo onder tafel". Knokke Hoe word je als Vlaming een vaste klant op de Nederlandse radio? Simpel, door iets te verzamelen waar de Hollanders geen kaas van hebben gegeten. Weerspreuken bijvoorbeeld. Doen Dames wij er, na op z'n mooist ..avondrood, water in de sloot" te hebben orakeld, zielig het zwijgen toe, Paul van Zummeren kan nog zo'n zeventigduizend maal verder. worden, zei de koster en 'kroop met de meid in bed". En wie niet alleen globaal een hutkoffer vol weer spreuken beheert, maar over het weer zelve ook nog trefzekere voorspellin gen kan doen, heeft in ons kikkerland nog een mooie toekomst. Dat vond het hoofd gespro ken woord van de NOS, Kees Buurman, ook en hij contrac teerde Van Zummeren voor onbeperkte tijd. En sindsdien klinkt het iedere avond, kort voor middernacht in 'Met het oog op morgen': „Uit de ze ventienduizend weerspreu ken van Paul van Zumme ren". Nu zou men kunnen denken: handig schnabbeUje voor die Van Zummeren. Eens in do zoveel Ujd een paar dozijn weerspreuken inspreken en de overschrijving van de bankafwachten. Plezierige bijverdienste. „Plezant is het", zegt Van Zummeren als we hem tref fen op een meteorologisch met onverdienstelijke dag in <le badplaats Knokke. „Maar eenvoudig... nee, dat toch niet. Want, tot voor een paar minuten dal we op de anten ne gaan kunnen we onze weersvoorspellingen nog aanpassen en overnieuw in terpreteren en de weer spreuk daarbij aanpassen". Van Zummeren spreekt in meervoud, omdat hij voor de onderhavige activiteit een compagnon heeft. Dat is Yves Collier. Van Zumme ren: ..Die heeft niet alleen alle spreuken gecollecteerd, hij is bovendien beroepsme- leoroloog op de meteo van het lichte vliegwezen van het Belgische leger". Met de ken nis van Collier en zijn eigen flair, zegt de 38-jarige leraar ener basisschool, koordiri gent, arrangeur, dagblad- en omroepmedewerker, annex weermannetje Van Zumme ren meteorologisch „met een der wie in Nederland de con frontatie aan te durven". Hoewel. „Ik hoef geen con frontatie, want ik ben niet bevoegd". Maar niettemin: „Pelleboer? Die zeker, die schuif ik zo onder tafel". Taal Van Zummeren doet overi gens niet alleen in weer spreuken omdat bij weergek is. maar ook omdat hij verzot is op taal. „Ik ben erg kittelo- rig voor wie zijn taal mis bruikt. En weerspreuken ztjn meestal het tegenovergestel de van taai misbruik. Ze ver woorden vaak mooie beelden en ze bevatten prettige taai door Frans Happel kundige zaken". Het kan niet uitblijven, een voorbeeld: Ons Lieve Heer iaat het overal regenen, zei het boer- ke en piste op zijn akker. Van Zummeren: „Als cul tuurgrond zijn weerspreuken zeer belangrijk, al hebben ze helaas, want dat is een leemte de literaire cul- tuur markt nooit bereikt. Maar voor wat de voorspel ling betreft heeft tachtig pro cent van die spreuken nau welijks of geen zeggings kracht. Daarom passen we een serieuze voorspelling bij. Toch blijven die spreuken het belangrijkste, omdat de voorspelling erdoor wordt opgefrist, opgevrolijkt, zoals men bij u in Nederland zegt. Vaak namelijk klinkt de Bel gische humor er in door, al kan men dat in uw land wel ondeugendlijk vinden. Ge liefd zijn dan de kosterspreu- ken. Waarom de koster? Ze ker en vast is de koster altoos een dubieuze figuur geweest. Daarom bijvoorbeeld: „De laatste tijd komt veel gedon der, zei de koster en hij had klinkende ruzie met de pas toorOf: „Het gaat heet Vanaf 1 mei j.l. 'zit' Van Zummeren in 'Met het oog op morgen'. De reacties waren aanvankelijk aarzelend, maar zeker de laatste weken is er alle reden tot vreugde, zegt hij. „Zelfs heeft een Nederlandse uitgever me bericht dat er grote interesse bestaat om al onze spreuken te bundelen. Welnu, dat zien we wel. Per soonlijk zeg ik met een monkellach zijn het met name dames die me plezie ren. Wat wilt u. als je brieven krijgt met de tekst: „Paul, ik val elke nacht met jou in slaap?" Iedere avond, kort voor twaalven belt hij zijn spreuk van de dag plus voorspelling door naar de NOS. Dat levert wel eens praktische proble men op, met alle andere acti viteiten van Van Zummeren en („Mijn vrouw vraagt wel eens: met wie je nu precies getrouwd bent is de vraag") een gezin dal aandacht vraagt. „Tijdens de eerste tien dagen dat ik voor Het Oog op de antenne moest, had ik wel vier huwelijksfeesten. Toch: pas op het allerlaatste mo ment mijn verhaaltje doorge beld. Een plezante spreuk en een correcte weersvoorspel ling, zoiets kun je nu een maal niet inblikken" Paul van Zummeren is op het moment van gesprek met vakantie in Knokke. Hij woont in Turnhout en heeft het naar zeggen daar heel wat rustiger Want* „Ik heb het nooit zo druk als in mijn vakantie. Zeker m een va kantie-oord als Knokke. waar je iedereen op kunt ko men. Laatst nog loop ik hier Herman van Veen legen *t lijf. Herman, vraag ik, wik u vanavond mijn spreuk lezen? Dat heeft hij gedaan. En an dere bekenden van theater of televisie doen ook wel eens mee als het zo uitkomt. Oh nee, helemaal niet omdat ik met behulp van die mensen zonodig de show wil stelen. Ik ben maar een onderwijzer met een vrijetijdsbesteding, De enige bedoeling die ik nu bij u op de radio heb is om efkes te frapperen NV Baggerwerken betaalt voor Mozart Brugge De Oostenrijkse tenor Kurt Equiluz zingt Haydn en Mozart onder au spiciën van de NV Baggerwerken De- cloedt Zoon. Het zeventiende Engelse muziektheaterstuk "Cupid and Deadt' van Christopher Gibbons en Matthew Locke wordt opgevoerd met financiële steun van Openbare Werken F. Van Haelewijn. En de eerste prijs van het Internationaal Clavecimbelconcours 1983, te weten hon derdduizend Belgische franken, is be schikbaar gesteld door Coca Cola. Drie evenementen die deel uitmaakten van het Festival van Vlaanderen voorzover zich dat in Brugge afspeelde en nog steeds afspeelt. Wat het Holland Festival niet lukt, lukt het Festival van Vlaande ren wel: in België is het nog mogelijk een festival te orga niseren met aanzienlijke steun van het zakenleven. Dat is de goede kant van locale profile ring. Want zo'n festival bete kent iets voor een stad als Brugge. Net zoals het festival als totaal, met zijn zeven afde lingen (Brussel-Leuven. Ant werpen, Gent plus historische steden, Brugge, Mechelen. Tongeren en Kortrijk), veel betekent voor de culturele identiteit van de Vlamingen. Want de Walen van wie men wel zegt dat zij zich in cultureel opzicht superieur voelen ten opzichte van de Vlamingen hebben op dit gebied niets te bieden wat daar in de verste verte op lijkt. De pianoforte, toegeschreven aan Anten Walter, die Mozart gere geld bespeelde en die in zijn geboor tehuis in Salzburg staat. Eén van de Instrumenten die veelvuldig worden gekopieerd. 9 totaal ruim zestig), van wie ai- leen Rien Voskuilen de halve finale bereikte. De vier finalisten moesten Jo- hann Sebastian Bachs Toccata in g BWV 915 en twee delen uit het concert in d van Carl Philipp Emanuel Bach ten ge hore brengen, het laatste werk met begeleiding van het Colle gium Instrumentale Brugge onder leid mg van Patrick Pei- re. De jury voor het clavecim belconcours was dezelfde als die voor het pianofortecon- cours, met één uitzondering: Trevor Pinnock (clavecimbel) nam de plaats van Christopher Hogwood (pianoforte) in. Onderspit Deugd Naar Brugge komen geen be roemde operagezelschappen, geen gerenommeerde symfo nie-orkesten. Daarvoor moet men naar Brussel, Antwerpen of Gent. Want Brugge ïieext geen volwassen concertzaal en geen theater dat voor opera geschikt is. Brugge heeft wel veel fraaie oude kerken. En Brugge heeft van de nood een gd gemaakt. Er werd een de aansluiting bij de histo rische locaties gerealiseerd. In die kerken speelt zich al twin tig jaar lang één van 's werelds belangrijkste festivals op het gebied van de oude muziek af. Een festival met talrijke con certen, tentoonstellingen, le zingen en een concours, dat in zijn totaliteit model staat voor het vorig jaar voor het eerst en met groot succes georga niseerde Festival Oude Muziek Utrecht als onderdeel van het Holland Festival. En het opmerkelijkste van dit alles: het festival in Brugge wordt in hoofdzaak georgani seerd uit pure liefhebberij door de muziek maniakale le raar Robrecht Dewitte en zijn vrouw Alice. Hij bemoeit 2ieh meestal onzichtbaar voor het publiek voornamelijk- met de artiesten. Zij meer met de bezoekers. En als de spon sors met hun gezinnen en rela ties een concert bezoeken zij hebben speciale paarse toe gangsbewijzen staat AHce Dewitte vooraan in de Sint- Annakerk, Sint-Jacobskerk, Sint-WaJburgakerk, Onze-Lie- ve-Vrouwekerk of Sint-Gillis- kerk om de met de nodige egards behandelde donateurs hun gereservaarde plaatsen aan te wijzen. Het is wel eens voorgekomen. Gustav Leonhardt: ...lichtend voorbeeld... dat een hele familie van een bepaalde mecenas door de fes tivalleiding werd gehaald en gebracht in verlichte rond vaartboten, maar zo ver gaat de service tegenwoordig met Paternalisme NV Baggerwerken Decloedt Zoon, Openbare Werken F. Van Haelewijn en Coca Cola Belgie hebben over de pro gramma's niets te zeggen. Aangezien over het Belgische paternalisme altijd de vreemd ste verhalen de ronde doen wil de leiding van het Festival van Vlaanderen daarover vooral geen twijfel laten be staan. Wie als sponsor wil op treden kan kiezen uit een kant en klaar programma. Dat programma ziet er dit jaar in zoverre iets anders uit dan in de voorafgaande jaren, dat er geen middeleeuwse en re- naissanee-muziek op voorkomt en dat er veel Haydn en Mo zart wordt uitgevoerd. Waar mee het festival deze keer his torisch dus iets recenter is ge maakt. Dit in verband met het dit jaar, naast het vertrouwde clavecimbvelconcours, voor het eerst georganiseerde Mo- zart-concours voer pianoforte, de zo broos klinkende voorlo per van de hedendaagse con certvleugel. Werken van Mozart en ook Haydn, Beethoven en Schu bert spelen op piano's die in die tijd gebruikt werden, die qua dynamiek en volume gro te beperkingen hebben, die hun eigen karakter en charme bezitten: het is een ontwikke ling die zich m de jaren zestig voorzichtig aandiende, m de jaren zeventig ook via de grammotoonplaat meer be kendheid kreeg en die nu de status van volwaardigheid lijkt te krijgen. Dat laatste mede doordat er vandaag de dag heel goede kopieën van die door Aad van der Ven oude pianofortes worden ver vaardigd, vaak door clavecim- beibouwers. die hierin een in teressante uitbreiding van hun werk zien. Tact Spelen op zo'n oude pianoforte (of een kopie daarvan) vereist de nodige tact en zelfbeheer sing. WLe even te veel kracht onpiooit slaat de toon 'dood*. En wat men hier, vergeleken met de hedendaagse klavieren, mist aan helderheid en schitte ring moet worden gecompen seerd door een heel subtiele klankdosenng. De vraag is. of het spel op de pianoforte (in de Duitstalige landen spreken ze van 'Hammerklavier' of 'Ham- mertliigel') internationaal a! een zodanige staat van volwas senheid heeft bereikt, dat het zinvol is daarvoor anno 1983 een concours te organiseren. Misschien is het nog iets te vroeg. Er waren slechts zeven inschrijvingen voor het piano- forte-concours. Twee van die zeven kandidaten allebei Japanners trokken zich te rug nog voordat het concours was begonnen. En van de res terende vijf was er eigenlijk niet één, die ten volle profijt trok uit de mogelijkheden van de pianoforte met betrekking tot het nuanceren in Mozarts muziek. De jury, gevormd door Kenneth Gilbert, Chris topher Hogwood, Johan Huys, Gustav Leonhardt, Johan n Sonnleitner en Herbert Tache- zi, kende zaterdag j.l. dan ook geen eerste prijs toe. Wel een gedeelde tweede prijs. Die ging naar Linda Nicholson (Groot- Brittanie) en Francois Verry (Frankrijk). Winnaar Wel een eerste prijs op het cla vecimbelconcours, waarvan de finale eveneens zaterdag in de Stadsschouwburg van Brugge plaatshad. Die eerste prijs was niet meer toegekend sinds 1971, toen de Amerikaan Scott Ross die zo begeerde trofee mee naar huis nam. Deze keer was Chrisiopbe Rousset (uit Frankrijk, in 1961 geboren) de grote winnaar. Hij kreeg ook de publieksprijs, wat m Brugge wel iets betekent. Want dit concours en alles wat daar omheen wordt georganiseerd pleegt te worden bezocht door kenners en uitvoerders van oude muziek uit alle we relddelen. Christophe Rousset is een bui- tengwoon fijnzinnig, poëtisch spelende claveeinisi. Hij heeft een deel van zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatori um in Den Haag gekregen. Het was trouwens weer opval lend hoe veel van de meer dan zestig deelnemers m Neder land hebben gestudeerd, bij Gustav Leonhardt, Ton Koop man, Anneke Uiuenboseh of i Bob van Asperen. Waarbij bo- j venal Gustav Leonhardt het lichtend voorbeeld blijft Uit Nederland zelf kwam een half J dozijn deelnemers (van de in 1 De pianoforte nam ook een zij het bescheiden plaats in op de concertprogramma's. Zo werd de Haydn-Mozart-liede- renavond van Equiluz op pia noforte begeleid doo,r Johann Sonnleitner en Christopher Hogwood bespeelde hetzelfde instrument m het kader van een kostelijk programma met onbekende geestelijke en pro fane muziek onder de titel 'Haydn en zijn tijd*. De pianoforte dolf het onder spit tegenover het veel briljan ter klinkende clavecimbel m de cacofome die men in de be nedenzaal van het Provinciaal Hof aan de schilderachtige Markt van Brugge kon onder gaan. In dat gebouw speelde zich vorige week niet alleen het concours grotendeels af rnaar werd ook een grote ten toonstelling van toetsinstru menten van hedendaagse bou wers gehouden. Eén van de bekendste bou wers, Trevor Beekerleg uil Cambridge, zorgde achter de schermen voor enige opschud ding. Het deksel van één vari zijn clavecimbels. nota bene een rechthoekig tnstrumer., met twee klavieren aan de twee korte zijden, had hij be schilderd met de afbeelding van twee jongelingen, een blanke en een zwarte, in een intieme 69-positie: Beekerleg zelf met zijn vriend. Dat deksel moest al op de eer ste dag van de festivalleiding worden verwijderd. Beekerleg boos: 'Hier worden homofielen ook al gediscrimineerd'. Hij deed aanvankelijk of hij ztjn koffers wilde pakken, maar koos toch eieren voor zijn geld De concurrentie is zwaar on der clavecimbel bouwers, zeker die in Engeland, en je telt niet mee als je er in Brugge met bij bent. Hilversum - Het hoofd amuse ment van de Tros-tv, Rob Aardse, heeft besloten op te stappen wegens onoverbrugba re meningsverschillen met di rectie en program male id mg van de Tros over het te voeren amuse-men Lsbeleid Aardse was begin dit jaar bij de Tros in dienst gekomen als opvolger van Ivo Niehe. In de afgelopen maanden is geble ken dat het beleidsmatig niet boterde tussen Aardse en zijn superieuren. Een woordvoer ster van de Tros wilde zater dag niet toelichten op welkt: punten do samenwerking pre cies is spaak gelopen. De plaatsvervangend amuse- mentschef-tv bij de Tros, mr, J. H. Pohl, zal het werk van Aardse voorlopig overnemen, in nauw overleg met directie en program malei ding, zo heeft de omroep meegedeeld ADVERTENTIE UZ SNOYINK: Mijn liefde voor KEES BRUSSE Magnetiseur genas JOHAN CRUYFF's vrouw De allermooiste foto's van PATTY en haar baby. Het kleedgeld-schandaal NCRV-omroepster leent kleding van vriendinnen. WILLY D08BE overwon angst voor het ouder worden. CLAUS geniet van nieuw gezinsgeluk in Italië. Overal te koop voorfl85 Hilversum De 'overle vende' die morgenavond in. 'Beeldspraak' te zien zal zijn, heeft in een vre dig Beiers gehucht een stormachtig innerlijk le ven. Dat is belangwek kend, omdat er werken uit voortkomen die door liefhebbers tot de kost baarheden van de heden daagse kunst worden ge rekend. Een grote collectie ervan be vindt zich, als een geschenk van de Delftse verzamelaar Jac. de Vries, in het Gemeen temuseum van Maassluis. Armin Mehling, die morgen 59 wordt, bleek evenveel levens te hebben als een kat. In de oorlog is hij namelijk als een dienstplichtige en met ho peloze taken gestrafte vlie ger zeven maal uit de lucht ge schoten, Hij had het dus nog Televisie, morgenavond. NOS, Ned 2. 21.40-22.05: 'Armin Meh ling: beelden van een overle vende*. Portret van de Duitse schilder Armin Mehling. zwaarder te verduren dan zijn tegenwoordige collega, Joseph Beuys. In 1951 kon hij gaan studeren. Hij werd apotheker en maakte iaat in de avond, wanneer zijn huisgenoten sliepen, tekenin gen en aquarellen waarmee hij in 1964 in Den Haag, in 'Hel Kunstcentrum* als kunstenaar debuteerde. Tol de kopers be hoorden kunstenaars die zijn vrienden werden, zoals Paul Citroen en Jan van Heel. Na dat in Nederland enkele van zijn exposities vrijwel werden door Dolf Welling uitverkocht, ontstond geleide lijk aan ook in Duitsland be langstelling voor zijn werk. Toen zijn lichamelijke toe stand verslechterde moest hij de apotheek opgeven. Maan denlang leeft hij nu, door on macht getergd, als een gekooi de. Plotseling komt hij dan tot een intense activiteit op bla den van meestal bescheiden afmetingen, zeer geladen en tintelend van levendigheid. De film "Beelden van een overlevende' is enige tijd gele den gemaakt door Jeroen Vis ser en Hans Nieman. Destijds was Mehling nog in staat om m snelle beken op forellen - jacht te gaan. Tot eind augustus is in de Ga lerie Marquis te Viissingen een f expositie van zijn werken te zien.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 5