«POSITIES Geuer: evenwicht tussen kunst en wetenschap I l Schiedamse opgenomen in Batakstam Baymans. Grootmoeder Siallagen met haar kleinzoon S arm as aan de oever van loefden. Die anjmisti dienst is tegenwoor deels door het cfc verdrongen. „Toen ik hier acht den als toerist kwa; Cornells leren kern ik een jaar later door Rob Vermeulen Rotterdams Nieuwsblad zaterdag 23 maait 1985 j. Het schilderachtige eiland Samosir in het Tobameer is In de jaren zestig ontdekt als vakantieoord. Cornells on Nanda (Bumgiro) blagen wonen mot hun zoon Sarmas in oen houten huis naast hot restaurant. i f 'Soms mis ik de kroeg en de bioscoop' Mutsum Boym#n»-van Be uitingen, Matheneuerlaan 16 20 Rotterdam: Joan Geuer, objecten. Geopend: di. t/m z*. 10.00 17.00, zo. 11.0017.00 uur. Tot 29 april. De 'Fault plane solution calculator' van. Juan Geuer: schappelijk instrument én kunstwerk. Schiedam Op Su matra ligt midden in het heilige Toba meer een eiland: Sa mosir. De Schiedam se verpleegkundige Nanda Aalberts kwam daar acht jaar geleden voor het eerst als toerist Vier jaar later trouwde ze er met de Toba-Batakker Cor nells Siallagen en sindsdien woont ze er. „Soms denk ik: kon ik maar eens lekker naar de kroeg of naar de film", zegt ze, ook nadat ze haar levensstijl heeft aangepast in de geïisoleerde stam, waar de mannen het nog helemaal voor het zeggen hebben. Op de boot van de kustplaats Prapat naar Tuk Tuk op Sa mosir deelt Cornell's Siallagen kaartjes uit aan de toeristen: Duitsers, Australiërs, Canade zen en Nederlanders. 'Dreamy Place - Traditional Bataksiyle Houses" staat op die kaartjes. Cornelis probeert klanten te vinden, die een tijdje op het idyllische eiland, omgeven door bergen, kraters en ravij nen willen bivakkeren. Zo heeft hij ook zijn Nederlandse vrouw leren kennen. De hoogzwangere Schiedamse is helemaal ingeburgerd bij haar schoonfamilie. Cornelis is de oudste zoon uit een gezin met twee jongens en zes meis jes. Ze behoren tot de Tobak Bataks, een van de vijf stam men in de Noordsumatraanse Batakland. De familie heeft een goedlopend restaurant en verhuurt zelfgebouwde houten Batakhuisjes op palen voor be dragen tussen de vijfhonderd en tweeduizend roepïah (van ƒ1,50 tot ƒ6,-) per nacht. Het Toba Batakhuis heeft een bijzondere architectuur: op de voorgevel van het huis zijn fraaie lijnbesehilderingen aan gebracht in rood. wit en zwart. De woning bestaat uit drie af delingen: de begane grond wordt gebruikt als stallings- ruimte voor de huisdieren (honden, varkens en soms kar bouwen). Daarboven is de ei genlijke familiewoning en daarboven een ruimte onder hoogoplopende dak. Die verdeling noudt verband met de vroegere godsdienst van de Bataks, die In een boven-, en onderwereld ge- Die animistische gods- is tegenwoordig goed- het christendom jaar gele- heo ik kennen. Toen met twee Een traditoneel Toba Batakhuisje, zoafs dat ook nu nog bewoond wordt. Alleen het gemetselde stenen muurtje verraadt de invloed van buitenaf. vriendinnen terugkwam, kreeg ik pas een relatie met hem", vertelt Nanda, die toen op Samosir is achtergebleven en haar vriendinnen alleen liet vertrekken. Enkele maan den later kwam ze met Corne lis naar Nederland om hem kennis te laten maken met haar ouders en afscheid te ne men. Daarna vestigde het paar zich voorgoed in Tuk Tuk Timbul. Aanpassen tact met elkaar als er andere familieleden bij zijn. Ik snap nog steeds niet hoe ze het van ans hebben kunnen accepte ren", zegt ze nu. Nanda zegt maar weinig moei te te hebben gehad met de taal, die slechts door enkele duizenden mensen wordt ge sproken. In het Bataks roept ze vervolgens haar tweejarige zoontje Sarmasi „In het begin De beslissing om bij Cornelis te blijven betekende voor Nanda een grote omschakeling in vergelijking met haar Schiedamse leven. Op het eiland van 45 km. lang en 20 km. breed zijn geen auto's, banken of supermarkten. De Toba Batakstam is een hechte gemeenschap, die grotendeels van de landbouw leeft. „Je moet je aanpassen, maar dat was niet zo moeilijk", zegt ze nu. „Ze zijn gemakkelijker ten opzichte van mij, dan ten opzichte van mensen van een andere Indonesische clan. Vooral de Chinezen en Java nen liggen hier erg moeilijk. Die bevolkingsgroepen stellen zich vaak dominant op, maar de Bataks willen hun eigen ge woonten en tradities behou den. De mensen leven hier niet geïsoleerd van elkaar, je weet alles van je buren. Relaties verlopen bier erg moeizaam. Als Bataks met el kaar trouwen, kennen ze el kaar nog maar heel opper vlakkig. Ze hebben alleen con- rits* looaiiieer- m aakten de vrouwen wei op- of aanmerkingen, maar nu gaat het prima", zegt ze. Groot gezin Volgens de eeuwenoude tradi tie beslaat het ideale Toba Ba- takgezin uit maar liefst zeven tien jongens en zestien meisjes. „Het kindertal op Samosir ïs teruggebracht tot gemiddeld vijf a zes kinderen", zegt Nan da. Toch is het voor de bevolking belangrijk om een vrij groot gezin te hebben, al was het maar vanwege de arbeids kracht of om de ouders te ver zorgen. „Op de televisie, die inmiddels wel is doorgedrongen, wordt Tekst en foto's: Nanke Kramer het kleine, gelukkige gezin wel gepropageerd met de leus Nanda Aalberts: 'Ik zal me nooit een Batak voelen.' 'dua anak cukup' (twee kinde ren is genoeg), maar van actie- Qp het eiland heerst iets van je. In vergelijking met zijn ve geboortenregehng is hier op een ,yergane glorie. Samosir leeftijdsgenootjes hier is hij Samosir nog niet veel te mer- was in de jaren zestig het idea- uitzonderlijk groot van stuk. ken. Ik vind twee of dne kin- ie vakantieoord voor de hip- Hij heeft een lange moeder, deren wel genoeg, maar dat p|eSj jie van heinde en verre maar volgens haar groeit hij vinden ze hier maar niks. kwamen om er de zomer door ook sneller omdat ze hem ge- Zolang Nanda die opvattingen brengen. Nu fluisteren Ba- varieerd voedsel, geeft. „Kin maar niet aan de Bataks op- takvrouwen nog: „Do you deren van zijn leeftijd krijgen dringt, accepteert men haar smoke marihuana?" ('Rookt u alleen rijst te eten. Ik geef Sar- houding wel. Maar vlak na marihuana?'). mas soms ook een beetje haar huwelijk werd ze wel Voor sommige houten huisjes groente en vis. Soms leg ik de onder druk gezet „Dan moet golfplaten daken staat andere vrouwen uit dat het ie zo snel mogelijk kinderen soms nog een bordje met de goed is de kinderen ook iets krijgen, vinden ze. Men keek mededeling dat er smarrebred anders dan rijst te geven. Maar aan ook schaamteloos naar 0f pannekoeken te koop 2ijn. omdat je uit een ander land haar buik om te zien of die al MHet toerisme heeft de finan- komt, geloven ze je niet. Je dikker werd. ciële situatie op het eiland ver- bent wit van buiten, dus zul je beterd en ook de gezondheids- ook wel wit van binnen zijn, Voetveeg zorg is vooruitgegaan", zegt zo redeneren ze. Men is bang Nanda. Toch 2iet ze ook scha- om de kinderen wat anders te Nanda werkt overdag mee in duwzijden aan de stroom toe- geven, omdat ze anders ziek het restaurant. „Ik sta elke risten: „De mannen hier voe- worden. Het is puur onwe- morgen om half zeven op. Dan ren vrij weinig uit. Je mag blij tendbeid. In de steden is het ruim ik het restaurant op, geef 2|jn ais ze een paar uur per anders, daar zien de kinderen de varkens te eten en verzorg ^ag werken. Die houding is er ook een stuk beter uit". Sarmas, Daarna ga ik koken versterkt door het toerisme. Ze Haar eigen eetgewoonten zijn (op zijn Bataks) of was de la- denken: 'Kijk,- die buitenlan- overigens volledig aangepast, kens van de toeristen. Het is ders zitten de hele dag in het „Als ik een dag geen rijst eet, hier overigens maar twee tot restaurant. Waarom zouden heb ik het gevoel alsof ik niets drie maanden per jaar. echt wjj dat ook niet doen?" gegeten heb. Vroeger was dat druk met vakantiegangers." vrouwen hebben het niet juist andersom." gemakkelijk in de patriarchale Toba Batakstam. „Veel man- Schoon nen gebruiken hun vrouw als voetveeg, Je wordt als vrouw Er zijn momenten waarop geacht op het land te werken. Nanda Nederland mist. „Soms de produkten op de markt te denk ik; 'Kon ik maar eens verkopen, de kinderen op te lekker een avond naar de voeden, het huishouden te kroeg of de film. Het is afhan- doen. Alleen de oudere man- kelijk van mijn stemming, nen zie je werken." Maar hoe langer je hier woont, Nanda probeert wel de taken hoe moeilijker het wordt om in de huishouding te verdelen, terug te gaan. En toch zal ik Cornelis wast die middag bij- me nooit Batak voelen voorbeeld zijn eigen kleren in Per jaar betaalt ze ongeveer het Tobameer. „Hij is er aan honderdtachtig gulden voor gewend, zolang maar geen an- een verblijfsvergunning. Ook dere Bataks het zien", consta- daar mijmert ze even over en teert Nanda nuchter. zegt dan: „Voor kinderen is het hier een paradijs om te Wit van binnen wonen. Het is hier schoon. Het water uit het Tobameer kun je De familie laat duidelijk blij- zo drinken. Verder is het ken dat ze trots is op Nanda, heerlijk dat je buiten kunt le- die de Batakse naam Burugiro ven. heeft gekregen. Een schoon- Wat ik het meest in de bevol- doehter met kinderen, vooral king waardeer zijn de vrou- zoons, staat hoog in de hieraf- wen. Er is een grote saamho- chïe van de stam. righeid onderling. Grootmoeder Siallagen heeft Cornelis vertelt even later van bij de hele middag met haar zijn nieuwe plan. Hij wil een kleinzoon op schoot aan het rondvaartboot bouwen, waar- meer gezeten. Het jongetje, mee hij toeristen meer van het met enkele blonde lokjes tus- eiland kan laten zien. „Zoiets sen zijn donkere haar, drinkt als de Spido. De boot die ik in af en toe wat uit zijn melkfles- Rotterdam heb gezien." De meeste Rotterdamse galerieën zijn momenteel aan het uitblazen van de manifestatie 'Mooi meegenomen', en be-' reiden zich voor op nieuwe exposities die. zoals altijd, bij-! na allemaal tegelijk beginnen. Vandaar ditmaal bij wijze' van uitzondering aandacht voor een museum-tentoonstel-" ling, en wel die van Juan Geuer in Boyrnans-van Beunin- gen. Een expositie die om meer dan één reden bijzonder Daar is in de eerste plaats Geuer zelf, die onder de kuns tenaars van deze wereld een wel zeer aparte plaats in neemt. Alleen al zijn biografie is een verhaal op zichzelf:- van huis uit Nederlander, als jonge man naar Bolivia ge ëmigreerd waar hij temidden van de Indianen leefde en' ten slotte naar Canada verhuisd, waar hij nog steeds in4 Ottawa woont en werkt. Maar het meest relevante feit uit* de geschiedenis van deze 68-jarige is, dat hij behalve kunstenaar ook een man van de wetenschap is. In 1955 ging hij als tekenaar werken bij de Canadese geo fysische dienst, een overheidsinstelling die zich bezig-: houdt met de studie naar verschijnselen in de aardkorst.. Hoewel qua opleiding geen fysicus, begon Geuer zich daar in toenemende mate te bemoeien met de inhoudelij ke kant van de onderzoekingen waaraan hij meewerkte.' En, wonder boven wonder, zijn eigenzinnige ideeën wer den verwelkomd en erkend, Raakvlak De laatste jaren lijkt Geuer het evenwicht tussen zijn kunstenaarschap en zijn wetenschappelijke interesse te hebben geperfectioneerd en dat is een ander zeer bij zonder aspect van de tentoonstelling. Het werk bestaat uit objecten, die ofwel rechtstreeks zijn afgeleid van geofysi sche instrumenten, ofwel vrijer van vorm zijn maar dan" toch altijd een raakvlak hebben met de wetenschap. Bij die laatste categorie is dat dan meestal in de vorm van' een commentaar, licht ironisch of van diepe wijsheid ver- vuld, op wetenschappelijke ideeën en theorieën. Een voorbeeld van de eerste categorie is de 'Fault plane solution calculator', een door Geuer zelf uitgevonden en door zijn werkgever gebruikt instrument dat dient als hulpmiddel bij seismisch onderzoek. Het is echter tevens en vooral een kunstwerk, niet alleen door de vormgeving maar ook door' de achterliggende gedachten, die terug gaan naar oude filosofieën over de eenheid die kunst en', wetenschap vormen in onze cultuur. De 'vrije* objecten, verre in de meerderheid, wij2en in nog sterkere mate naar die filosofieën, Tmmanuel Kant's failure' bijvoorbeeld, een klok met een sterke lens voor, de wijzerplaat, waardoor de aangegeven tijd vervormd zichtbaar is. Hier wordt de vinger gelegd op het feit, dat tijd niet onafhankelijk is van ruimte en daarmee op de door Einstein achterhaalde ideeën van de 18e-eeuwse fi losoof Kant. Koepel Voor de tentoonstelling in Boymans heeft Geuer enkele objecten speciaal vervaardigd en ter plaatse gemaakt.' 'Hollands grijs' bijvoorbeeld, een plexiglazen koepel aeh-1 ter een polariserend scherm, die het invallende grijze daglicht ontleedt in een fijzinnig kleurenspel. De titel verwijst naar de Hollandse schilders, die meesters waren in het gebruik van vele kleuren om subtiele grijzen in het-, landschap aan te geven. Ook speciaal gemaakt zijn licht- fuiken, die in de museumtuin zijn opgesteld en waarvan de kegelvormen bij zonnig weer een lichtspel op de grond, i veroorzaken. Wellicht het meest spectaculaire werk op de tentoonstel- 1 ling is 'El Asnaam', een seismometer die trillingen in het' - museumgebouw en in de aardkorst miljoenen malen ver- groot weergeeft. Dat gebeurt door middel van een laser," die op de muur een bewegende lichtplek projecteert. Hier' is een aan een puur wetenschappelijk principe op dusda- nige manier vormgegeven dat de toeschouwer een indrin gend en bijna emotioneel besef krijgt van natuurkundige verschijnselen, die hij bovendien zelf kan beïnvloeden door op de grond te stampen. De Geuer-expositïe is in zijn geheel niet eenvoudig te be- - vatten. Wie echter enigszins vertrouwd is met natuur- kundige principes, en bovendien geïnteresseerd in de fi-,^ iosofische gevolgen daarvan, kan er veel aan hebben. De uitstekende inleiding van Cor Blok in de catalogus 10,-J - helpt de toeschouwer trouwens een eind op weg. De lichtfuiken in de tuin van

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1985 | | pagina 1