Moderne klaverbuurt in eeuwenoude polder a Die lui hebben het echte Rotterdam nooit geroken' GEGETEN EN GEDRONKEN Radio Rijnmond HOOGERBRUGGE: 8 i— De eeuwige schreeuw van Jan Schaper Rotterdam telt meer dan hon derd buurten. Bekende, maar ook verborgen plekjessoms met groter dan één straatje. Oude en nieuwe huizen, de his torie, de winkels en de buurt bewoners. Even 'buurten' in Rotterdam. In Ommoord noemen ze het steevast de Klaverbuurt. Zoals de andere buurten er worden aangeduid met Bremmen, Doornen, Distels, Bloemen, Kruiden en Grassen Deze namen verdrongen de officiële buurtnamen, die twintig jaar geleden door de gemeente Rotterdam uit de archieven werden opgediept: Jan Heydna Willem Wit- senburgh, Cornells Maehlelen, Lutgerus Willekens, Frans Romeyn en Lëendert Hoogerbrugge, polderbestuurderen die in de historie van de Ommoordschen Polder een belangrijke rol hebben gespeeld. Zo ontstonden de buurten Wit- senburgh, Machielencamp, WjJ- lekenscamp en Heydnahof. Ook de klaverbuurt heet eigenlijk: Te Hoogerbrugge, naar een familie die ooit woonde op het stukje grond dat thans ligt ingeklemd tussen het riviertje de Hotte, Om- moordse Veld, de President Wil son weg cn het Terbregse Park. Eer» historische omgeving dus, want de Rotte was er al in 1242 en van de Ommoordschen Polder werd in 1320 reeds gewag ge maakt. Afgezien van de naam en het eeuwenoude poldergebied, heeft de buurt Hoogerbrugge echter niets historisch. De meeste wo ningen dateren uit het einde van de jaren zeventig en begin tach tig, maar ruim een maand gele den neg werden er de laatste cha letwoningen opgeleverd. „Daar mee hebben we nog een paar gaatjes opgevuld", verduidelijkt Joost Schrijnen van de dienst Stadsontwikkeling van de ge meente Rotterdam. „Want Hoog erbrugge is geheel gebouwd vol gens het in de jaren zestig voor Ommoord bedachte concept bin nen de ruit van Ommoord hon derd procent stapelbouw en er buiten uitsluitend laagbouw". Stratenpatroon Störjd dót plan al vast, op een an der punt speelden de stedebouw kundigen heel snel in op de in de loop der jaren veranderde opvat tingen. Dit is merkbaar in het stratenpatroon- Joost Schrijnen: ..In Ommoord-zuid hebben we nog recht verkaveld, maar door de veranderde opvattingen tussen de jaren zestig en zeven tighebben we de noordkant lekker door elkaar gehutseld". Het resultaat is een sfeervolle niruwbouwbuurt met karakte ristieke plekjes, fraaie huizen, woonerven en veel groen, ïn totaal telt Hoogerbrugge 509 woningen, onderverdeeld in 138 woningwetwoningen, 292 pre mie-koopwoningen, 42 premie- huurwoningen en 37 woningen in de vrije sector. „Er is in deze buurt grote vraag naar koopwo ningen", meldt een woordvoer ster van het makelaarskantoor Kettner, dat er recent nog enkele te koop aanbood. De affiches zijn afgeplakt' verkocht. „Het komt toch wel regelmatig voor dat er in dit deel van Om moord woningen te koop worden aangeboden. In de buurt wonen nogal wat jonge gezinnen en die willen na verloop van tijd wel eens iets anders. Mensen die in Hoogerbrugge een huis willen kopen moeten echter wel reke ning houden met de erfpacht". Twee voorbeelden: „Voor een huis met een vraagprijs van f 139.000,-- is de erfpacht ƒ484,— per kwartaal en een ander huis (vraagprijs 132.000,—) heeft zelfs een erfpacht van ƒ682,— per kwartaal". Ontroerd Maar mooi zijn ze, al die velschil lend gebouwde huizen aan de Rolklaver, Rupsklaver, Geluks- klaver, Wïtteklaver, Paardehoef- foto's Ben Burners Kronkelpaadjes. klaver en al die andere naar kla versoorten genoemde straten en woonerven. „Bijna elke dag raak ik er ontroerd van, zo mooi vind ik het hier", zegt een bewoonster van de Rodeklaver 87. „In augus tus ben ik hier komen wonen. Rotterdams Nieuwsblad zaterdag 6 december 1986 Zevengetijdeklaver. President Wjlsonweg De omgeving van Hoogerbrugge. Wandelen in een eeuwenoud polderlandschap. Rodeklaver Varenpad. Niet minder enthousiast is de re actie van een bewoonster van een van de twintig aan de Rupskla ver gebouwde nieuwe chaletwo- nïngen. Ze woont er pas één maand, maar zegt „We zijn er verschrikkelijk blij mee. 't Is hier zo schitterend. Voordien woonde ik in het wes ten van de stad, op driehoog, Een geweldige vooruitgang natuur lijk. Vooral die omgeving hè, die Is zo mooi, net alsof je ergens bui tenaf bent gaan wonen..." Heerlijk om hier te kunnen wonen". De riante koopwoningen variëren in prijs Se-rviVefTniw van 188.000,- tot ƒ205.000,- De ^erviceuals afkoopwaarde van de erfpacht bedraagt 37.500,—. Minstens zo tevreden met de fraaie omgeving zijn de bewoners van de serviceflats Te Hooger brugge aan de Varenhof. op steenworp afstand van de klaver buurt. De drie gebouwen ooit eigendom van Patrimonium- zijn in beheer van de stichting Woonhuizen voor Ouderen (SWO). Landelijke omgeving. in Amersfoort en eerder nog aan de Mathenesserlaan. „Er wordt hier erg veel voor ons f gedaan", vertolkt hij de mening vam de cir ca vijfhonderd bewone-rs. „We hebben een eigen restau rant, een wasserette en een winkel, maar er worden ook mode-, meubel en sierraden shows gegeven en al lerlei activiteiten gehouden. Zo hebben we hier een eigen bridge- De heer J. Dekker woont er al club, een zangkoor en er?n biljart zestien jaar. Voordien woonde hij vereniging. Te Hoogerbrugge is Rupsklaver. erg in trek, want er is een heie wachtlijst van mensen die hier graag zouden willen wonen. Daarin speelt de schitterende omgeving natuurlijk een heel be langrijke rol..." Die omgeving... Je hoort het in Hoogerbrugge bij herhaling en de bewoners raken er niet over uit gepraat, Wonen in de directe om geving van de Rotte, de Rotteme- ren en het Hoge Bergse Bos: voor velen blijkt het een lang gekoes terd ideaal, dat eindelijk werke lijkheid is geworden- Woninge. met zorgvuldig aangelegde tuin tjes, opslagplaatsen voor open haardhout, grillige bomen en lan delijke kronkelpaadjes in een eeuwenoude polder. En dit alles tegen het decor van de elders in Ommoord omhoog torenende flatgebouwen. Of, zoals een van de bewoners het zegt .,'t Is dat ik vanaf een aantal plekjes in de buurt óók nog het éndere Om moord kan zien, anders zou ik bij na vergeten dat ik nog steeds in Rotterdam woon..." ADRES: Delftsestraat 23,3013 AD Rotterdam. TELEFOON: 01tW144820 INTERIEUR: Modern, licht, studio op de achtergrond, CAPACITEIT: Ongeveer veertig zitplaatsen. BAR: Aan de bar is voor ongeveer tien mensen plaats. PRIJZEN: De keus is beperkt, café Radio Rijnmond is een eetcafé met een wisselende kaart en dagspecialiteiten. Een soepje (voor een gulden of vijf), voorgerechten (twee stuks) voor minder dan een tientje en vier hoofdgerechten van 1430 tot 19.50. CNZE BESTELLING: Gerookte forel, kippesoep, kalfsvlees 'Ma rengo' en biefstuk. door JOEP HAZEE Wie denkt dat hier een verhaal komt óver de regionale omroep heeft het mis. Radio Rijnmond is namelijk ook de naam van het café dat in hetzelfde pand als de omroep is gevestigd. In de Delftsestraat, die voor de ware stappers steeds aardiger wordt, nu het in deze rubriek hoog sco rende La Bourgogne zich er heeft gevestigd en binnenkort de Harbour Jazzclub er z'n deu ren opent. Het radiocafé is een modem lo kaal, met granieten vloer, buf fet en tafels. Met witte wanden, neon verlichting in vele kleu ren, een podiumpje en achter in de caféruimte een venster met uitzicht op de radiostudio. Daar zijn technici en journalisten vaak druk doende met het ma ken van programma's, ze inter viewen er bekende en minder bekende Rotterdammers, ze monteren er hun materiaal en ze houden er hun telefoonspel letjes met luisteraars. In het café zelf hebben regelmatig life-uït- zendingen plaats. In het café heerst meestal een gemoedelijke, rustige stem ming, Soms echter zijn er la waaierige optredens. Als je aan een van de weinige tafeltjes een plek hebt weten te Veroveren' ga je toch steeds zelf naar het buffet om je biertje op te halen. Er komen nogal wat journalisten, vooral natuurlijk medewerkers van Radio Rijn mond, maar ook hun collega's van andere media. Maar ook andere kroegbezoekers tref je er aan. Ze spelen er een partijtje schaak of drinken er een (spe ciaal) biertje en eten er een hap, Die hap blijft niet beperkt tot de bekeede bittergarnituur, er zijn ook complete maaltijden te krij gen bij Radio Rijnmond. En daarom togen wij er op een avond heen. De keuze is be perkt, de prijzen zijn zeer vrien delijk. Meestal is er iets van een biefstuk, een visschotel en een dagschotel met vlees. Voorts een soep van de dag, een of twee voorgerechten en een nage recht. Twee stukjes stokbrood bege leidden de zeer hete (en zo hoort het) kippesoep, die vers getrok ken was en rijkelijk gevuld met kip en groenten. Ik was er zeer enthousiast over. Dat was Ka trijn ook over de gerookte forel, die begeleid werd door een rijke slagarnering. De forel - twee fi lets, een vrij grote portie dus, was heel licht gerookt en daar door niet uitgedroogd maar lék ker 'sappig*. Erbij een schaaltje met geroosterd brood en boter. Volle borden Mijn hoofdgerecht was een kalfsstoofpot met de naam 'Ma rengo', een pittige stoofschotel met naast kalfsvlees onder meer champignons en ui, in een saus. waarin tomaten waren verwerkt. Een gekruide saus, die het gerecht een scherpe smaak gaf. Het was een bord vol, want naast het vlees was een smakelijke en vooral frisse gemengde salade (welk een lek kere bleekselderijsla), een forse hoeveelheid gebakken aardap pels en een portie doperwtjes (uit blik) opgeschept. Katrijn zat zich tegelijkertijd te goed te doen aan een malse beefsteak (komen er zoveel bui tenlanders in dit radiocafé?). Een dikke biefstuk, op haar verzoek 'rood' gebakken. Ver gezeld van een bolletje knof lookboter en dezelfde groente en aardappelgamering als ik op mijn bord trof. We dronken een glaaqe witte en een glaasje rode huiswijn, beide redelijk maar niet super. De koffie was on-Nederlands: dus weer cappucino en espresso. De rekening bleef net onder de zeventig gulden, waardoor Ra dio Rijnmond in ons totaalklas sement een sternotering krijgt. Daarom weereen overzicht van de betere eetcafés in de totaal notering. De Punten Voorgerecht - 7,5 (telt dubbel: 15); hoofdgerecht - 7 (telt dub bel: 14): Bediening - 7; wijn - 6: koffie - 6; prijs/kwaliteit - 7,5 (dubbel: 15); sfeer - 7. Totaal: 70 punten, dus voor het Radiocafé Rijnmond een 7. De stand aan kop: zaken bedroeg de rekening voortwee personen in totaaJ minder dan zeventig gulden, 1. Zochers' (Rotterdam).8,4 2. 'tOudeRaedthuys{Kethel)8,4 3. Cambrinus (Rotterdam)8,3 4. Lumignon (Rotterdam)8,3 5. Marktzicht (Dordrecht)8,2 6. Hosman Frères (Schiedam)8,2 .15. De Watertoren (Rotterdam)*7,1 16. Dizzy (Rotterdam)*7,1 17. Vesuvio (Rotterdam)*7,1 20. Café Noir (Rotterdam)"7 21. Radio Rijnmond (Rotterdam)*7 26. Chaka (Rotterdam)*6,8 30. Vindobona (Rotterdam)*6,6 31. Brazil(Rotterdain)*6.6 iV/Tsa» ia 'IMP* -$«• <Sl "-ie MUIIU.V imw door KOR KEGEL Schiedam Niet te geloven, die man. Ken 'm al jaren, half Schie dam kent 'm al jaren, in de Rot terdamse scene kennen ze 'm al jaren. Maar toen al, toen niemand hem nog kende, toen klonk zijn angstkreet al. „De wereld gaat naar de filistijnen en de mensen zien het niet, ze wéten het niet". Dat ie dat na al die jaren nog steeds roept! Op zichzelf is dat be moedigend. Afschuwelijk mooie films heeft Jan Schaper gemaakt, zo aangrij pend dat gemeentebesturen er zich kapot voor geneerden, in woede ontstaken, zo mooi dat het publiek schande riep van die ge meentebesturen, die met hun sloopdrift complete stadsharten en volksbuurten wegvaagden. Schaper heeft een spoor van his torische documenten achter zich gelaten, maar dat het historisch is, dót windt hem op. Dat alles wat hij in Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam gefilmd heeft, ver woest is: daarom brult ie zo. Dat wat ervoor in de plaats kwam, stijlloos is, kil, steriel daérom, na al die jaren. Het is de tragiek van de estheti cus. „De stad is dood!" vindt Schaper. pier. Zielloze wezens lopen er. Je krijgt er toch tranen van in je ogen? Je voelt je toch besodemie terd waar je bij staat? Hier, één zo'n fruitautomaat in café 't Cen trum stoort mij niet, maar er zijn van die tenten, daar is het toch een colère-herrie van achterlijke muziek?" Frutseltjes Vervreemd Mieke, zijn vriendin, wil wel eens wandelen. „Da's gezond, zegt ze". Vaak lopen ze over de Parkkade: „Het enige stukje dat nog Rotter dams is, dat leeft. Daar komen de schepen binnen en gaan ze naar buiten, daar zie je de stad zoals ze begon. Niemand die je ertegen komt! Het betekent dat de men sen er niks te zoeken hebben" „of te geven", vult Mieke aan „het betekent dat de mensen van hun stad vervreemd zijn. Anders zouden ze er allemaal wezen". Rotterdam schaamt zich voor zijn verleden, beweert de cineast „Je ziet het aan het Schielandshuis, Ik noem het geen historisch mu seum, het is een hysterisch mu seum. Er staan spulletjes, waar arme sloebers vroeger tot bloe dens toe mee moesten werken, waar mensen sloofden, jankten, tot ze erbij neer vielen. En hoe zien die spullen in dat Schie landshuis eruit: clean, scboonge- poetst, keurig netjes. Het heeft al lemaal niets meer met die oude stad te maken. De lui, die dat in gericht hebben, kennen Rotter dam niet, die hebben de stad Jan Schaf>er: „Het échte Rotter dam horen ;:e niet!" nooit gero.'ken. Er hangen hier 500 verschillende geuren, maar ze kénnen hun stad niet. Ik ga er niet in, in dat Schielandshuis, en in het M;arïtiem van Quist ook niet. Karakterloos, steriel en ab stract, ee:n kutmuseum. Die lui hebben geen besef van wat het verleden, is, daarom kennen ze ook het i heden niet Delfshaven was het <mige van Rotterdam dat mooi wïis en ze hebben het naar godl laten gaan!" Confrontatie Na al die jaren, 't Is, qua melodie, alsof jti een Iangspeler afdraait, ooit opgenomen in het Zakken drager "shuisje van Schiedam, waai- Jan Schaper nog elk week end uitziet naar nieuwsgierigen die de confrontatie aandurven, Hij b uurt het monument van de gemunte, redde het ooit van de sloop door het op eigen initiatief en t egen de gemeentelijke wil in te i.-estaureren. Vaak staat het open voor publiek, al sinds de ja- reri zestig. Maar Jan Schaper is geifn horecabaas die zijn gasten nvet rust laat: indringend Bj.-ugman overtreffend praat hij op zijn omgeving in. „Doe in godsnaam je ogen open, kijk om je heen: de stad heeft als stad geen /functie meer. Er is een tijd ge weest dal de mensen op het plat teland in onvrijheid leefden, de stad was iets nieuws, de bewust wording werd er opgevoerd. Nu slapen de steden, er gebeurt geen zak meer. je kunt na tien uur 's avonds niet eens een fatsoenlijke kop soep krijgen, behalve in de Witte de Withstraat waar crimi naliteit doorheen asemt. Ik noem het de MacDonalds-cultuur." Vibraties „Moeder, waarom leven wij?" schreeuwt hij tegen Jos Gunne- weg, tijdens een bezoekje dat het in Schiedam herleefde zakken- dragersgilde Anthonis brengt aan het oude café 't Centrum. Gunne- weg, directeur van de Schiedam- se molens, vindt die vraag onzin, maar Schaper .overschreeuwt hem, tiert dat het er nondeju alles mee te maken heeft waarom wij leven. „Je hebt er die lopen met molen tjes. In cafés als Dizzy en Rijn mond verzieken dronkaards de sfeer. Ik ben altijd helemaal léég als ik er een uur gezeten heb, ze zuigen aan je, slorpen je energie op. Zie je, het is een geheim wat ik niet ga uitleggen, maar de mens móet kosmisch bepaalde vi braties leveren, anders staat de wereld stil. Jongen, die vibraties ebben weg in het moeras van de media, ze breken af door de men sen om je heen. Naarmate de tijd verder gaat, stomp je steeds meer af en jij niet alleen, het raakt tien miljoen mensen, en iedereen denkt dat het met hém wel mee valt'" „Zie jij nog straten waar leven in zit?" Jan Schaper, hoofdman van het Anthonïsgilde, liefhebber van het noeste ambacht, kent de straten van weieen hij filmde ze. De oude grachten in Schiedam, waar de kuiperijen en distilleer derijen stonden, hij had het idee dat de mensen vochten voor hun bestaan. „Maar moet je de Lijn baan eens zien, zo dood als een Eén mooi gebouw: de Laurens- kerk, die vindt Jan Schaper prachtig. „Daar voel je de wer king, de magie van de ruimte zolang de gemeente er maar met zijn poten van afblijft en er niks organiseert". Dat laatste zegt ie met een vies gezicht: or-ga-ni- seert. „Krankzinnig dat je in de hele stad geen bal tegenkomt, geen gebouw, dat dezelfde wer king heeft? Geen ene hal! Dat is beschamend voor de moderne ar chitectuur. Architecten hebben geen benul meer van de ruimte, ze zetten muren neer, ze maken steriele, lege gebouwen die geen emotie losmaken, frutseltjes in cadeauverpakking, en dat komt omdat het zelf lege en steriele mensen zijn. Voor mij zijn archi tecten hetzelfde als een hoop stront. Die kubussen bij de Lau- renskerk: overal in de stad zou je ze neer kunnen zetten, maar nou uitgerekend niet daar waar ze staan: ze slaan de Laurenskerk dood. Maar dal moet je vóelen. - En zo schimmig is dat voelen n ieL Je ziet het Ik zweer je, als er 1 ïn dat Schielandshuis duizend be zoekers komen, hebben die dui zend nooit contact met elkaar. Ze' komen kijken naar holle vaten, ze klinken het hardst, maar het echte Rotterdam hóren ze niet". Noem je Schaper een doemden- ker, dan ketst hij terug: „Mora- 4 list!" Vraag je om een alternatief, om wat ie dan wil, dan schampert hij: „Jongens, Jezus is in ons mid den". Als je 'm voorhoudt dat ie met kankeren ook geen push geeft richting inspiratie, zegt hij, afwerend, en voortdurend geen rekening houdend met de Bond tegen het Vloeken, dat het hém wat kan schelen.Je bent pas een Rotterdammer als je je stempel op Rotterdam gedrukt hebt Je bent pas een Schiedammer als je ie stempel op Schiedam gedrukt hebt Maar ze drukken helemaal geen stempels meer, het interes seert ze geen flikker, vind je het gek dat ik wanhopig ben?" liSfefe.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1986 | | pagina 1