Jos Hachmang toont dat er in 'n ruimte beweging zit m Piet Roozen wil een dag tussen de tomaten BIJ ONS KUNT U KIGZGN UIT DUURZAAM GN DUURZAAM. DE VOLVO 240 VANAF, F 39.360; iinTrmiirn IXffl 1 S-BIlHIB-lZ lilHlIlfVVEtR i Levendige sferen Paashaas bij bank Breugheliaarise lente 'Formule 1 is mooier dan de meeste kunst, én serieuzer' Beeld van de kunstenaar als bohémien was altijd verkeerd Hermes vergadert Autobedrijf Landman Vlaardingen B.V SPORTAGENDA 'NIET MIJN UITSPRAKEN ZIJN VAN BELANG, MAAR MIJN W ERK ALS TRAINER' Rotterdams Nieuwsblad llC donderdag MII 24 maart 1988 U SchiedamKlaarlichte dag, maar in de galerie van Hachmang Moesman schemert het Dat hoort. Het geëxposeerde werk van Diet Wiegman vraagt erom. Enkele spotjes zorgen voor lichteffecten, die in een vollegloed verloren zouden gaan. Pas nog had de galerie een heel andere sfeer. Er ston den ornamenten, die zo uit Atlantis hadden kunnen komen. In de verder kale ruimte deden ze overwel digend aan, zoals megalieten, afstekend tegen de ho rizon. Stonehenge in Schiedam. En bij de tentoonstelling daarvoor... Ja, iedere keer oogt de voormalige distilleerderij an ders. De nochtans sobere galerie van Jos Hachmang en Martin Moesman is geen gemiddeld expositiezaal tje. Er leeft iets, het zindert, het doet niet steriel aan. Dat komt natuurlijk vooral door de tentoongestelde kunst, die vaak verrassende kwaliteiten verraadt en een bezoekje aan de galerie aan de Lange Haven 50 alleszins de moeite waard maakt. Maar het komt ook door de ruimte of liever, door de manier waarop Hachmang, Moesman en hun exposanten met die ruimte omspringen. Je kunt van die voortdurend veranderende atmos- L feer al aflezen, dat de twee galeriehouders geen grij- ze muizen zijn. Zij ontstijgen het klimaat van de dor re beredeneerbaarheid van het handels rekenen, al ontkomen zij niet aan de boekhouding die elke on dernemersgeest aan de aarde bihdt Hachmang en Moesman verraden een creatieve inborst. Daarom •werden zij kunstenaar, maar daarom ook wilden zij méér dan scheppend bezig zijn. Het is vooral door de stemmingmakende tentoonstel- lingen, dat galerie Hachmang Moesman in drie jaar tijd een reputatie opbouwde. Het tweetal nodig de Schiedammers uit als Sjef Henderickx, Albert Verkade, Diet Wiegman en Henny van Leeuwen. Er waren exposities van Engels talentneem Alexan der McNeish en Harry Snook. Enkele Italianen be leefden in Schiedam eveneens hun Nederlandse de buut. Hachmang en Moesman hebben hun atelier achter de galerie, dus het ruikt hier altijd naar verf. Dat is vaste prik. Die lucht is altijd dezelfde. Ook daarin wijkt hun galerie af van doorsnee-kijkhuizen, waar de weeö lucht van fondant en droge sherry over heerst. Als galeriehouders ontpopten zij zich als vormgevers van ruimte, of liever, als inrichters van ruimte. Niet zo'n rare vraag is dan deze: doen ze dat als kunste naars ook? En vooral: waaruit moge dat wel blijken? Met Jos Hachmang hebben we het er vaker overge had. Dat leidde tot het verhaal hiernaast. Vakman en leraar Jos Hachmang, 30 jaar, geldt inmiddels als vooraan staand figuur in de Schiedamse kunst. Hij zit nu tien jaar in het vak en wordt, omdat hij zelf kunstenaar is, niet beschouwd als een amateur die het galeriehou- den louter als hobby heeft. Hij exposeerde onder meer in galeries in Amsterdam en Den Haag, 't Hoogt in Utrecht en de Westersingel in Rotterdam, twee maal in Schiedams Stedelijk Museum, in Chelten ham en Exeter (waar hij ook een iaar les gaf) en in Aix-en-Provence, Citta di Castello: Piano Grande Castellucio. Sinds anderhalf jaar geeft hij les aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. „Reik handvatten aan, zeg ik altijd tegen mijn leer lingen, maak je werk duidelijk, anders lopen de men sen eraan voorbij". Hij heeft een paar uur vrij genomen, ondertussen werkt Martin Moesman aan een decorstuk voor het Podiumgala, waaraan Jos 's avonds verder zal gaan, want dit is typisch een van hun gezamenlijke werk stukken. Niet alles doen ze hand in hand, ze hebben ook hun individuele expressie. De verstandhouding is te goed om elkaar in een eeuwige smeltkroes ge vangen te houden. Schiedam/Vlaardingeri De paashaas brengt 28,29 en 30 maart een bezoek aan alle kantoren van de 'Bondsspaarbank in Schiedam en Vlaardingen, De paashaas deelt dan eieren uit aan kinderen die de bank bezoeken. Een prachtige gelegenheid voor ou ders om een leuke foto te maken, meent de PR-afde- ling van de bank. 'Vlaardingen Het jaarlijks lentefeest in bejaarden centrum De Meerpaal staat zaterdag in het teken van de schilder Breughel. De Meerpaal wordt die dag dan ook in de stijl van de zestiende eeuw aangekleed. Ook de activiteiten zijn aan die periode aangepast. Zelfs de schandpaal ontbreekt niet. Voor de muzika le omlijsting van de feestdag, die om tien uur begint en tot vier uur duurt, zorgt de accordeonist Karei Rij- kuiter. door KOR KEGEL Schiedam Kunst moet iets met de ruimte doen; doet 2e dat niet, dan is de kunst beneden peil. Laten we dit adagium van Jos Hach mang eens betrekken op zijn eigen werk. Wij zien nog zijn draperieën hangen voor de gevel van het Stede lijk Museum lang voordat Christo de Pont Neuf inpakte. De sfeer van het museumplein veranderde erdoor, 't werd bijna fees telijk. Maar Jos kreeg van een voorbijganger op z'n kop: „Hoe durft u zó met die statige architectuur om te gaan?" Welaan, dat was aan het begin van zijn carrière en toen dééd het al wat. 3 Bekijken we voorts enkele wer ken, die hij samen met Martin Moesman maakte. De ingang van sporthal Wielewaal in Charloïs hebben ze in vrolijke, expressieve kleuren gemarkeerd. Het veraan genaamt de entree tot het gebouw. „Op het laatst zat de hele gevel on der de graffiti, behalve ons werk", zegt Jos. Het dwong kennelijk een heilig ontzag af bij ae Rotterdamse verfspuitjeugd. Een soortgelijke uitstraling heeft ook de kubus van drie meter lange stangen bij het stadhuis van Dor drecht En de spiegelende drie hoek met neonlicht in het Wessel Gansfortcollege in Zoetermeer. Ongecompliceerd wijzen ze de weg, ze dirigeren je als het ware een bepaalde kant op, terwijl er toch geen pijltjes of zo aan te pas komen. Het geheim schuilt in de vormgeving. Het is onmiskenbaar kunst die de ruimte gezaghebbend beïnvloedt Niet schreeuwend, ondanks het expressieve kleurgebruik. Prettig om naar te kijken? Het werk op zichzelf niet eens zozeer, dat is ook niet waar het om gaat. Het effect van de kunstwerken is dat de ruimte, waar ze staan, er lichter op wordt. Stemmiger. „Wat doet kleur met volumes?" Een interessant onderzoeksgebied voor kunstenaars. Maar we zien een verschil tussen de 1-procents opdrachten die Martin Moesman en Jos Hachmang samen uitvoer den (gebruikmakend van het be faamde systeem, waarbij één pro cent van de bouwsom voor kunst opzij wordt gelegd) en het werk van Jos Hachmang als individu: vooral in zijn latere werk worden de kleurpatronen soberder. „Ik ben geen domineeszoon, maar ook geen Weltschmerzkunstenaar", vergoeilijkt hij. Een opvallend werk bestaat ui t staande balken; de dikke hebben een lichte kleur en naarmate ze dunner worden, worden ze ook donkerder. Dat roept een spanning op, alsof de ruimte in beweging is en uiter aard is ze dat ook, alleen zien we het meestal niet. Aanslag Ook café Podium vibreerde mét Hachmangs Hoorn des overvloeds anders dan zónder, en toch ging het hier om een vrij vlak werk, of schoon bestaande uit 29 onderde len die samen een impressie van een weldadige partij truffels ga ven. In herfstkleuren leken die truffels uit een hoorn geschud te worden, maar de suggestie van vallende beweging wej-d door de gebroken lijnen behendig teniet gedaan. (Er verdween trouwens eén element van die 29 uit het café, en dat was een aanslag op de kunst die wereldwijd bepaald minder aandacht kreeg dan een eenvoudi ge messnede in het doek Who's af raid of red. yellow and bluevan Barnett Newman). De bizarre Hoomdie enkele we ken in Podium tentoongesteld was, dateert van de periode dat Jos Hachmang nog voornamelijk schilderde. Later begon hij van al les en nog wat op zijn schilderijen te schroeven en te monteren en sprong hij de derde dimensie in. Die tendens heeft zich doorgezet. Zijn nieuwste werk bestaat uit ob jecten en hierin blijkt Jos Hach mang door het technologisch tijd perk geïnspireerd. Het 2ijn reusachtige bouten, moe ren, schroeven, los van elkaar ge plaatst, maar zo gerangschikt datje automatisch op een afstand blijft om geen denkbeeldige constructie om te trappen. Dat je op een af stand blijft dat bewijst dat er een kracht van zijn werk uitgaat. Dat het dus geen niemendalletje is waar je klakkeloos aan voorbij loopt Hieruit komt goed naar voren, dat de kunstenaar in Jos Haehmang Het industrie- tijdperk, inspi ratiebron voor jos Hach mang. De kleu ren rijn grijzig, roestbruin. „Als je voor zulke vormen kiest, voor die uitstraling, moet je je er j? ook qua kleur aan houden". 2 nauw verwant is aan de galerie houder in hem. Zoals de meeste tentoonstellingen in galerie Hach mang Moesman sfeerbepalend zijn in de oude distilleerderij, zo is Hachmangs werk even toonzet tend in de ruimte. Dat hebben ze gemeen. Alleen, dat werk van Jos is nooit te zienJe eigen werk ophangen in je eigen galerie, dat doe je niet", zegt Jos Hachmang. Dat is geen valse bescheidenheid, legt hij uit, en het heeft dan ook niets te ma ken met kwaliteitsoverwegingen, maar zo'n daad zou volstrekt verkeerd worden begrepen. Men zou het maar raar vinden, iemand die zichzelf ophangt. Maar tegelijkertijd geldt: „Als je als kunstenaar tevens galeriehouder bent, is het kennelijk heel vreemd om in andere galeries te exposeren. Je wordt daarvoor niet meer ge vraagd. Vroeger wel. Je kunt over de oorzaken theoretiseren. Het is ten dele waar dat je ontwikkeling een tikje stilstaat. De galerie kost tijd. Een keuze maken is onvermij delijk, je maakt minder werk, de concentratie wordt opgebrokkeld. Dat merkt Martin ook wel. Toch, zeg ik tegelijkertijd, we gooien de galerie er niet uit. 't Is leuk. En veel galeries zijn gesloten voor kunste naars die in het verkeerde circuit zitten, al hebben ze nog zoveel ta lent. Ook daarom is ons initiatief aangeslagen". Armslag Dus werkt Jos Hachmang in de on ontdekte ruimte achter de galerie vrolijk verder, en uitgerekend nu hij in de diepte werkt, ruimtelijk, juist nu heeft hij er minder armslag dan toen hij nog gewoon op het platte vlak schilderde in de Som- melsdijksestraafc dat was op zolder van de oude bakkerij Van der Meer Schoep; later een autohan del, en inmiddels gesloopt. Sinds ze de galerie aan de Lange Haven hebben, wonen Hachmang co er vlak boven en Moesman co op de tweede verdieping. Het uitzicht vanaf de eerste toont de historische gracht, maar wat zou je naar buiten kijken? Binnen heeft Jos eer» prachtig schilderij van Al- bert Ver kade aan de muur hangen. Sprookjesachtig mooi, literair noemt Jos het. De goede smaak van de galerie zet zich in de wo ning door: opvallende tafel, met verschillende poten. Op de bank ligt een kookboek opengeslagen bij koude kipcouscous met limoen. Jos schenkt een voorzichtig glaasje in, wa nt het leven is ernstig. „Als kunstenaars net zo serieus waren als mensen die zo'n wagen in elkaar zetten", zegt hij, een eer dere uitspraak verklarend dat een Formule 1 mooier is dan de meeste kunst, „als ze net zo serieus waren, zou er heel wat betere kunst zijn. Dat wil niet zeggen dat wat ik maak van Formule 1-kwalïteit is, maar ik probeer in mijn werk wel aansluiting te zoeken bij de tech niek, het lasergeweïd, de nieuwe technologieën van deze industriële wereld. Door te kiezen voor nep- machineonderdelen die net tegen design aan zitten, probeer ik kunst van deze tijd te maken". Jos Hachmang maakt metalen ob jecten, „Ik heb een grote techni sche handigheid, ik wil dingen ma ken. Ik begon tamelijk abstract, maar mijn werk werd steeds figu ratiever. Dat kon ik uiteindelijk niet meer in verf kwijt". Hij komt uit een technisch gezin. Zijn vader was weliswaar bloembollenkwe ker in Noordwijkerhout, maar diens oudste 200n maakte een tel machine voor de bollen; die heeft er nu een machinefabriek, waar ook de andere broers van Jos wer ken. Mentaliteit Op de kunstacademie in Rotter dam leerde Arie var» Geest hem dat het er niet om gaat waf je schil dert, maar hoe je schildert De mentaliteit: daar ging het om. Wat wil je ermee? Volgens Jos Hach mang moet kunst het denken van de toeschouwer stimuleren. In Martin Moesman vond hij in meer dan één opzicht een geestverwant Geen van beiden hebben ze ooit gebruik willen maken van de beel- dende-kunstregeling (BKR), de steunmaatregel die vorig jaar werd afgeschaft. „Ik wilde mijn werk niet op een rommelzoldertje weggestopt heb ben. Verstopte kunst heeft hooguit als buffer een functie maar ik zie toch liever één werk van hon derd gulden aan de muur dan tien werken van duizend gulden in de kelder. Stel 3e nou eens voor dat er te veel loodgieters zijn, en dat te- Jos Hachmang in het ate!ier^£ÉJ Is er een rommeltje, want er wffdt hard gewerkt. Op de rug gezien staat Martin Moesman, op eerrteap- je, aan een decorstuk voor Poïaum te werken. veel laten we toch waterleidingen maken en die slaan we allemaakpp bovenin het stadskantoor- Bij-een verbouwing kun je misschieriUPg een stukje pijp gebruiken, menr verder? De rest is overbodiglTSjPu weet ik wel, een vergelijking-tas sen kunstenaars en andere beroe pen schiet vaak tekort, en het is waar dat de BKR vanuit een goede gedachte van start ging. De Rotter damse Kunststichting gaf uit iden tieke overwegingen stipendia, om kunstenaars een tijdje op peil te la ten komen, de kans te geven zich te oriënteren. Maar later werd de BKR steeds meer misbruikt, je kon van de regeling een leven lang je eigen ik gaan zoeken, met onaer- tussenal je werk in een kelder". Jos Hachmang is in artistiek op zicht geen wildebras (.jonge kunst, met die frisse ideeen, dat wordt zo'n mode; dat leidt alleen maar tot nog jongere, nog frissere ideeën, en dat heeft weinig met kunst meer van doen"). Nee, hij is vrij zakelijk Ingesteld. „Ik vind dat je als kun stenaar je zaakjes op een rij moet hebben. Anders dan sommige col lega's sta ik dan ook niet sceptisch tegenover functionele kunst. Rem brandt, Frans Hals, maaktenj-'al toegepaste kunst, want ook datWas vooral werk in opdracht. Daar- is niets mis mee. Integendeel"""""'" Opdrachten 2ijn toch een 1 ning? 21e zijn in feite een uitv ting van wat je zou willen, verb len". Schiedam Het bestuur van Hermes DVS heeft voor rtjdag 8 april de voorjaarsvergadering uitgeschreven. In het clubgebouw van de Schiedamse voetbal-, cric ket- en tennisvereniging zal vanaf 20.30 uur naast de behandeling van de gebruikelijke punten tevens een aantal leden wegens langdurige clubtrouw worden be loond. Voor een lidmaatschap van zestig jaar worden gehul digd J. Keuzenkamp, D. Lubeek en H, Stolk; vooreen halve eeuw zijn dat W.J. Dijks, J. Stegman en H.M. van derTuïjn en voor 25 jaar F. Blok, L.J. van Gerdin- gen, A. Giesselbach, T.C. Klijn, A. A. de Kwant, B.H.A. Timmers en L.L. Willems. Op het bestuurlijk vlak blijft alles bij het oude. De duurzaamheid van de Vbko 240 Sedan en de Volvo 240 Stationcar is een keihard gegev en. Welke andere auto kan zich er op beroemen dat hij gemiddeld 20.7 jaar actief meegaat? Het is ook geen wan den vannee ru ziet uit welke onverslijtbare materialen de Voh o 240 is opgebouwd. Hoeveel voor- en nabehandelingen hij op het gebted van anti-roest onde /ut. Hoeveel lakingen hij* krijgt, iiefst I i in totaal. Hoev eel zorg er worde besteed aan het interieur. Duurzaamheid is naast veiligheid, comfort en wegliggmg, spreekwoordelijk bij een \blvo. Een proefrit is een onvergetelijke er varing. Het overtuigende bewijs van de supe rieure klasse van de VoKo 240 Sedan en de 240 Stationcar. Pnj/en incl. 20% BTW, excl. f 460.- aflevenngskosten. Wijzigingen voor- behouden. Neüenboeisterstraat 7 - Vlaardingen - Tel. (010)460 19 46 Tips voor deze rubriek kunt. u doorgeven eanda sportre- daktie van deze krant, post bus 110, 3130 AC Vlaardin gen. De sportredaktie ia overdag telefonisch bereik baar ondör nummer 010- 4345209 en in de avonduren ender nummer 010-4056509. ZATERDAG 26 MAART KNVB-voetbal: 14.30 SW— DS'79 (landelijke jeugd), 15.00 Excelsior M—DSVP, 14.30 Zwa luwen VI—Excelsior P, 14.30 PP3G—HCl, 15 00 Be Fair— HBSS. 14 30 Schavenrrigen— HVO, 14 30 OEVJO—Hoekse Boys, 14 30 SNS—DVO'32,14.30 Stellendam—MW27, 14.30 TSB—Werkingen, 14.30 DSS'26NTW. 14.30 Vlaardin genGoudswaardse Boys: RVB- voctbal: 14 00 FC Maluku—CSS. 14.30 ZW—CION, 14 30 Heinen- oordSVDPW. 14 30 SC Zulder- perk—WK, 1500 WFB—GTB: Damesvoetbal: 11.00 MW'27— Berkel. 14.30 HBSS—Ter Leede, 14.30 LMO—Vlaardingen, 16.15 PPSC~MVV'27/2, 1615 OVO'32—Zwaluwen V!; Basket bal: Z1.15 Ftesti'62Elemfcnlum- /Green Eagles (ft). 19.15 ËJemen- 1 urn/Green EaglesSea Devils (d). 15.00 Groeneveld/Goba 2— Juvenilis (fi). Volleybal: 17.00 Rijnmond 1-EAW (ft). 14.00 Rijnmond Z—Pancratius- bank/VCH (h), 19 15 Keyzer/Va- leas—MVC(d), 14.30 Rijnmond— Vaiel/CW (d), 16.00 YUM 3— Sunlight (d), 17.00 MVO-SV Kwiek (h); Dameasoftbal: 14.00 CCS/Sch ledam—Brasschaat (2x). Tafeltennis: 18.00 NOAD— JCV. 18.00 NOAD 2—BOS Stars. 14 30 Never Despair 2—Oe Ko renbeurs; Korfbal: 16 OC "t Wa terschip—CKC Maassluis. 16.00 De Kapellen—Spint, 16.00 Van- onta—ODI. ZONDAG27 MAART KNVB-voetbal: 14.30 S W—Tel star. 14 00 Her mes DVS—Unitas, 14.00 Forluna VI—Spart aan'20, 14 00 OHveo—Hoek van Holland, 14 00 RFCSFC. 14.00 TOGB DHS, 14-OC Excetsicr'20VFC, 14 00 Schiedam—Spoorwijk, 14 00 SEC—RKWIK. 14.30 DJS—De Hollarldlaan. 14.30 SCO'63Martinil. 14.30 FCN'66—OHW, 14 30 VDL— DBGC; RVB-voelbal: 14.30 ASBDRZ, 14 30 Ursus—FCS, 14 00 Olympus Schiedam WOH, 14 30 SVDPW—Passa Sablm, 14.30 DemosHlllesluls, 14 30 MSV71—Schiedamse Boys. Dameivoetbal: 14 30 Hil- Iraluls— MSV71. 14.30 Laonf- dasSatelliet, 15.00 VFC—VDL, 12.00 Hermos DVS—Poortugaai, Waterpolo: 13.00 Shell—Sparta (ft. Kofcabad Vlaardingen), Zaal handbal: 13 30 UVG-Wings (d), 13 30 Holbox/Swltt—OWS (d); Vel d hand b al: 16.00 WIK 2—LfVG (ft), 12.30 walburg—OWS (ft), 11.15 WIK—HVK <d>, 14.45 WIK—Trefters (ft); Dameaaoft- bal: 11,00 Wassenaar CCS/Schiedam (2x). 14.30 Gop hers— Braves (vrh Hockey: 14,45 Leonidas—Spirit (h). 14 45 As- vionWarande (h), 14,45 Do pje-Evergreen (h). 14.45 Pol lux—Spijkenisse (h), 13.00 Fores- catePollux (d), 13.00 Te Wer- veSpirit (d). 13.00 Oude Maas—Asvton (d), 1300 Ever green—Reewijk Wh Basketbal: 15 00 Juventus—Bementum- /Green Eagles 2 (d); Korfbal: 14.00 't Cap proao— Harga. door LEON DE KORT Schiedam De gelijke nis met Ruud Gullit, maar ook met Wolter Bos, dringt zich op. Arri verend als de baltove naar bij de Italiaanse amateurhoofdklasser Mortara vergaapten een dikke zevenhonderd voetbalmaffe Zuideuro peanen zich in 1974 bij de eerste training aan die Olandesi Piet Roo zen. En nu in 1988, zonder dat hij op de hoogte is van de tuindersakti- viteiten van zijn collega Bos, geeft de nieuwe trainer van Westlandia te kennen zich ook aan een dag tussen de tomaten te willen overgeven. Weliswaar om een iets andere beweegre den, feit is wel dat de 39-jarige gymnastiekleraar onmiddellijk dezelfde koers vaart als zijn voorganger. En dat zal de Naald- wijkse tweede kiasser ongetwij feld veel goed doen. De verbazing druipt van zijn ge zicht af: „Is Wolter Bos ook m de tomaten geweest?", vraagt Roo zen. „Echt, daar heb ik niets van gehoord. Ik zou dat heel graag ook een dagje doen, want ik ken het leven als tuinder niet. Het kan alleen maar goed zijn om ook een dergelijke wijze van le ven van dichtbij te bekijken. Ik ben c-r in ieder geval nog nooit mee in aanraking gekomen. Zo zie je maar: je bent nooit te oud om te leren". De onuitputtelijk lijkende woor denstroom van Roozen dreigt geen moment te verzanden in een kant noch wal rakend ver haal. Daarvoor bevat zijn tekst teveel interessante uitschieters. Bluf is Roozen vreemd, woorden zijn slechts de basis van het werk dat voor hem op het voetbalveld ligt. „Niet mijn uitspraken zijn van belang, maar ik word op mijn werk als trainer beoor deeld. De dingen die-je zegt, ke ren zich alleen maar tegen je. i Praatjes, wat schiet daar nu mee op? Ja. je valt wat eerder door de mand", weet de nog altijd bij DHS als voetballer actieve Roo zen. „In mijn ogen is Westlandia een gespreid bedje. Het is een niet al te jong team en er zit al een be hoorlijk stuk voetbal in. Dank zij het werk van Wolter Bos, die ik van harte het kampioenschap gun, maar eveneens door de per- fekte organisatie die Westlandia heeft. Maar in zo'n situatie kun je niet gaan aanmodderen, inte gendeel: juist nu moet het hele maal waargemaakt worden". „Ik ben bij de vorige clubs weg gegaan op ogenblikken dat er net iets aardigs was opgebouwd. Mijn eerste werkkring was Ex celsior '20, dat in de derde klasse van de KNVB voetbalde. Er was toen een hele verandering bin nen die club gaande. De oudere spelers vertrokken naar het vijf de elftal. Met het overblijfsel en spelers uit het tweede en derde moest ik drie jaar hard werken om er een beetje rendement uit te halen. Ik ben nog een jaar ge bleven en kwam vervolgens bij Slikkerveer (tweede klasse zon dag KNVB) terecht. Op de dag dal ik tekende, leek alles in orde, maar van die situatie was tijdens de eerste dag dat ik daar eent be gon, n iets meer over". „Van het elftal, dat toen als een klok klonk, waren zes jongens door allerlei problemen opge stapt. Opnieuw moest ik een beroep doen op de jeugd, nu dus die van Slikkerveer. Vijf wed strijden waren we op weg en er was nog geen jJunt behaald. Toch behaalden we aan het ein de van de rit een vierde plaats. De twee seizoenen daarop waren voor mij hele fijne jaren. We ein digden als tweede in het tweede seizoen en als derde in het laatste jaar". „Bij SHO zochten ze in die tijd een trainer die goed met jeugd kon werken. De vereniging kwam in contact met mij en kort daarna was de zaak rond. Einde lijk een club waar het allemaal goed in elkaar stak, dacht ik. SHO besloot een geheel nieuw beleid te gaan volgen. Dat bete kende ondermeer dat aan geen Piet Roozen enkele speler meer een onkos tenvergoeding zou worden be taald. Van de 24 selectiespelers zijn er vijftien opgestapt. Daar om heb ik de hele Al-junioren naar de senioren overgeheveld, ook de jongens die pas zestien, zeventien jaar oud waren". „Ze hebben dat seizoen enorm hard geknokt, maar het toch niet gered. Voor de achterban van SHO, ik bedoel daar vooral de ouderen mee, gaf die degradatie problemen. Want de club is toch in een grijs verleden kampioen van Nederland geweest. Maar ja, ik kon niets anders dan op de zelfde voet doorgaan en deze competitie loopt het goed. Het elftal heeft meer lef en kracht gekregen en bovendien wordt er veel constanter gevoetbald. Nee, je zult mij niet horen zeggen dat het sprankelend voetbal is, maar wel degelijk". „Eigenlijk is het heel tegenstrij dig wat ik doe: het ene jaar de gradeer ik met SHO en blijf ik toch als trainer, het seizoen daar op kunnen we kampioen worden, maar ga ik weg. De ach tergrond daarvan is simpel: ik verdwijn bij SHO omdat ik zo'n enorme berg werk heb moeten verzetten. Niet dat ik dat zo erg vind, integendeel, maar als ik in de toekomst kijk, heb ik geen hoge verwachtingen op het spor tieve vlak. Daarbij komt ook dat ik met de nieuwe, van buiten Oud Beijerland gekomen, voor zitter nogal eens bots". „Ik vind dat er tussen een trai ner en zijn werkgever een we derzijdse basis van vertrouwen^ moet zijn. Die Is er in onze relatie 1£ duidelijk niet Het bestuur houdt volgens mij ook veel te veel re kening met de meningen van de achterban, zo van 'Kunnen we dat wel maken om die speler bui ten de basis te laten'. Trouwens, de spelers hebben dat zelf ook. Een aantal wedstrijden terug had ik een jongen gepasseerd, die er al jaren in staat. Hij kwam naar me toe en vroeg naar de re den. Toen ik hem die gaf, ant woordde hij. „Maar trainer, hoe kun je dat nu doen? Wat denken de mensen in het dorp nu wel van mij. Mijn hele status wordt hierdoor aangetast". „Je moei bij SHO heel sterk inje schoenen staan om aan die in vloeden weerstand te kunnen bieden. En dat is niet de meest ideale werksituatie die ik me kan voorstellen. Kort samenge vat ben ik al die jaren bezig ge weest met heropbouwen met be hulp van de overgebleven res ten. Maar bouwen op oude fun damenten heeft tot gevolg dat het zaakje binnen de kortste ke ren weer in elkaar dondert. EersL met de grond gelijk ma ken, dan van voorafaan begin nen. Wat dat betreft, zal het bij Westlandia een hele nieuwe si tuatie voor mij zijn. Het is zeker geen 'oude' ploeg, waarbij veran deringen in de opstelling door blessures en schorsingen niet fu nest zijn". „Ik ben erg blij met Westlandia, maar op dit moment is die club nog niet aan de orde. Ik maak eerst mijn werk af bij de andere baas en dat zou ik graag willen beëindigen met een kampioen schap. Bovendien voetbal "ik zelf op zondag, tijd voor Westlandia is er dus niet eens. Ik ben 39, ei genlijk te oud voor een eerste elftal. Vreemd genoeg gaat het me nog prima af in de derde klasse met DHS. Begin dit sei zoen ben ik op verzoek van de trainer weer in het eerste elftal begonnen als spits. Momenteel ben ik met negen doelpunten de topscorer van het team. Opval lend is het dat ik geen voorstop pers meer tegenkom zoals die vroeger konden spelen. Mis schien is dat wel tekenend voor de huidige kwaliteit van."het voetbal". v K

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1988 | | pagina 2