15
Leen Droppert dolblij met
keuze van zijn Hommage"
VEILING
MODESHOW
J
99,= NU j
Veilingbedrijf Cohen B.V,
ZEER BELANGRIJKE
TE ROTTERDAM!
KLOPBOOl
MMIIIM2
Vijfde paardenmarkt
Opknapbeurt Hoogkamer
Programma Leutloggers
Korfbalclub verzamelt
oud papier en lompen
Goud voor chef
Object van staal herinnert aan 'door de wind gaan' van oude zeilloggers
Uitnodiging
vrijdag 6 maart
MODEHUIS
Een partij stereo-apparatuur, kleurentelevisies
en video's
Een partij gereedschappen
Een partij huishoudelijke gebruiksvoorwerpen
en speelgoed
Een partij tuinmeubelen
Rotterdams Dagblad
Donderdag 27 februari 1992
Schiedam
Met onder meer ponyrijden voor de kleintjes en
koetsen voor de groten viert de Winkeliersvereni
ging Hoogstraat op 28 maart de vijfde paardenmarkt.
Kinderen worden uitgenodigd deel te nemen aan de
vrijmarkt dan wel muziek te komen maken (info:
4267665) en groteren kunnen meedoen aan het ring
steken.
Verder is er een grote braderie. De paardenmarkt
zelf duurt van 09.00 tot 13.00 uur en omvat paarden,
pony's en ander kleinvee.
Vlaardingen
De voormalige stal van het kampeereentrum De
Hoogkamer wordt opgeknapt. Het college van B en
IV wil 25.000 gulden beschikbaar stellen voor herstel
van het dak, ook al is de gemeente daar nie toe ver
plicht.
Gevraagd was ook om geld voor een interne verbou
wing. maar het college vindt dat het Nivon, dat het
kampeereentrum beheert, daar zelf voor moet op
draaien.
De Vlaardingse carnavalsvereniging De Leutloggers
neemt zaterdag onder leiding van Prins Jan de Eer
ste bezit van het Buizengat. Het grote carnavalsfeest
wordt 's avonds gevierd in de Triangel aan de Fran
senstraat.
Om 14.00 uur start de bonte optocht van de prins,
zijn Raad van Elf, een aantal versierde auto's, een
boerenkapel, carnavaleske poppen en enkele loop
groepen bij de Triangel.
Via het Veerplein, de Markgraaflaan, Billitonlaan,
Gedempte Biersloot en de Hoogstraat trekken de
feestneuzen naar de Markt.
Daar wordt om 15.30 uur de stadssleutel door burge
meester Van Lier overhandigd aan de carna
valsprins.
Zoals gebruikelijk wordt ook deze maand weer op de
laatste zaterdag bij korfbalvereniging CKC Maas
sluis oud papier ingezameld.
Vanaf 9.00 tot 12.00 uur staat er zaterdag 29 februari
op het parkeerterrein aan de Dirk de Derdelaan een
container waar men grote en kleine hoeveelheden
papier in kan leveren. Lompen zijn ook welkom.
Maassluizer C. Vroegindeweij heeft vanmiddag uit
handen van burgemeester Van Es de ere-medaille in
goud, behorende bij de Orde van Oranje Nassau, uit
gereikt gekregen. Vroegindeweij, personeelschef bij
Paktank Nederland, is op meerdere terreinen actief
geweest.
Hij was bestuurslid van de afdeling Maassluis van
het Astma Fonds, van de Stichting Pernis en gaf les
op de zondagschool van de Nederlands Hervormde
Kerk in IJsselmonde.
Al 15 jaar lang bezoekt hij op 5 december als Sinter
klaas de basisschool De Buys in Maassluis.
SCHIEDAM
donderdag 27 februari
Jamsessie, Podium, 21.00 uur.
Seance Harmonia, Niemvland, 20.00 uur.
Nachtschade (smartlappen), de Tender, 22.00 uur.
Kleurloos? (expositie werken in zwart en wit Arto
theek, Bachplein 589,17.00-20.00 uur
American Dance Theatre, Passagetheater, 20.15
uur.
VLAARDINGEN
donderdag 27 februari
Raadscie. Maatsch. Dienstverlening, stadhuis,
19.30 uur.
Flairck, Stadsgehoorzaal, 20.15 uur.
Orgelconcert Zoutendijk, Grote Kerk, 20.00 uur.
Silverado (film), Stadsgehoorzaal, 20.30 uur.
vrijdag 28 februari
Poppentheater, De Bijenkorf, 14.00 uur.
MAASSLUIS
vrijdag 28 februari
Robin Hood (film), Schuurkerk, 14.00 en 20.30 uur.
Door Ben van Haren
Vlaardingen - „Al jaren ben ik er mee bezig.
Met het ontwerp en met de plek. Kijk hier, die
combinatie van driehoek en wimpel is uit
1986."
Kunstenaar Leen Droppert toont het model
van een oud ontwerp om aan te geven, dat de
visserij hem heeft geïnspireerd. „Mijn opa
heeft natuurlijk ook gevaren op zo'n zeillogger
en van kindsaf ben ik met de visserij in deze
stad opgegroeid. Daarom ben ik ook zo blij, dat
mijn ontwerp is gekozen voor een beeld op de
Maasboulevard."
Leen Droppert is inmiddels bijna
62 jaar en al veertig jaar werk
zaam als beroepskunstenaar. Zijn
meest bekende werk is vermoe
delijk het Geuzenmonument te
genover het stadhuis op de Markt
in Vlaardingen, maar bij talloze
scholen, voor het GGD-gebotiw
bij de Leuvehaven in Rotterdam,
in de tuin van de Billitonflat en in
Rijswijk zijn bijvoorbeeld kunst
werken van zijn hand te vinden.
Toch is hij zielsgelukkig met de
opdracht, die hij nu gekregen
heeft. Een acht meter hoog object
dat in het grasveld aan de Maas
boulevard gaat verrijzen. „Hom
mage aan de visserij uit de perio
de van de hoekers, buizen en zeil-
loggers," noemt hij het zelf.
Het wordt een project van corten
staal, een materiaal dat aan het
oppervlak wel roest te zien geeft
maar geen last heeft van verdere
oxidatie.
Droppert over die keuze van het
materiaal: „Daarin zit een relatie
met de vissersschepen. Als jon
gen van twaalf of veertien jaar zat
ik al op een scheepswerfje aan de
Hoogstraat tussen de schepen te
schilderen. Op de vrije zaterdag
middag mocht ik dan van de werf
baas naar binnen. Ik zat daar tus
sen stalen scheepswanden vol
roest en menie heerlijk te schilde
ren."
Deltahotel
„Snap je, waarom ik dan zo blij
ben met deze opdracht? Het is
toch altijd maar weer afwachten.
Als kunstenaars schrijf je in met
ontwerpen, waarover zich een
commissie buigt. Er rolt er dan
één van de tachtig uit. Ik ben dus
al jaren met die boulevard bezig
en heb ook het nadeel om Vlaar-
dinger te zijn. Dat kan zo'n com
missie weerhouden je te kiezen
om de schijn van bevoordeling te
vermijden. Ze kozen toch mijn
ontwerp en de reactie op mijn pre
sentatie was heel prettig. Het
budget is krap en daarom heb ik
de commissie uitgetest. Ik zei, dat
het beeld zes tot acht meter hoog
moest worden. Hadden zij gerea
geerd met een opmerking, dat zes
meter genoeg zou zijn dan had ik
direct 'nee' gezegd want het moet
een stevig aanzien hebben. De
commissie zei echter, dat het ze
ker acht meter moest worden."
Zijn presentatieboek begint
Droppert met het tonen van de
oude waarde van de plek waar
zijn object komt te staan. Histori
sche tekeningen van schepen met
volle zeilen, waaronder de drie
hoekige fok en wimpels in de
mast, in het zicht van de Vlaar
dingse thuishaven. Verder bevat
het boek tekeningen van de getij-
delijnen van de rivier uit vroeger
jaren en montage-foto's, die de
verhouding ten opzichte van het
Deltahotel, de lichtval op ver
schillende uren van de dag en de
aanblik rondom weergeven.
Wimpel
Over het object vertelt de kunste
naar: ..Het is een combinatie van
een fiere wimpel, die rechtop
staat, en een driehoek, die me al
een aantal jaren bezighoudt.
Voorheen heb ik voor de Maas
boulevard ook
wel eens iets in
de vorm van een
anker bedacht,
maar nu ben ik
op deze kantelende driehoek ge
komen. Dat kantelen geeft het
beeld dynamiek. Het is het mo
ment van het 'door de wind gaan',
even waggelen dus."
Het beeld heeft zich in de loop der
jaren ontwikkeld in het brein van
de kunstenaar. Hij toont in zijn
werkkamer de verschillende
voorbeelden uit dat ontwerppro
ces van de afgelopen jaren. De
wimpel heeft eerder vorm gekre
gen. Naast de afslag van de rijks
weg bij Rijsvvijk-West staat bij
voorbeeld op een eilandje in een
vijver een driehoekige zilveren
naald, waarvan een van de vlak
ken de golvende wimpel bevat.
Ook in andere werken, die Leen
Droppert de afgelopen jaren heeft
gemaakt, is er iets van terug te
zien.
Met de driehoek is Droppert lan
ger bezig geweest. Uit karton ge
knipte modellen staan op de volle
tafels rond het orgel in de werk
kamervan de kunstenaar in boer
derij Groenedael aan de rand van
de Indische Buurt in Vlaardin
gen.
Driehoeken
Eerst maakte hij gewone platte
gelijkzijdige driehoeken, later
met ongelijke zijden en tenslotte
het model voor het object aan de
Maasboulevard. Tegen de fier
rechtop staande wimpel een korte
zijde, die bovenaan schuin eind
igten waartegen een langere zijde
gekanteld staat. De lengte van het
geheel wordt ongeveer zevenen-
eenhalve meter, de hoogte ruim
acht meter en de breedte ruim an
derhalve meter.
Na de verkiezing van dit ontwerp
door de commissie was de beslis
sing over de plaatsing nog niet zo
maar genomen. Zelfs niet nadat
het geld door burgemeester en
wethouders beschikbaar was ge
steld en de wind- en sterktebere
keningen hadden plaats gevon
den. Want er is een bouwvergun
ning nodig en een vergunning
van de provincie omdat de grond
op de plek waar het object moet
komen, de gedempte Veerhaven,
is verontreinigd. Er mag dus niet
gegraven worden, maar dat is vol
gens Droppert ook niet de bedoe
ling. Het object staat op een be
tonnen plaat, die op de vuile
grond komt te staan en waarover
schone grond gegooid wordt om
de omgeving enigszins te verho
gen.
Het moment van plaatsen hangt
ook nog af van de ruimte, die er is
in het Brabantse uitvoeringsate
lier waar Droppert de stalen pla
ten laat snijden, vormen en las
sen.
Al jaren werkt de kunstenaar met
dezelfde ambachtslieden samen
en tot volle tevredenheid. Om die
reden heeft hij ook een verzoek
van deze mensen om de afmetin
gen van de 'Hommage' aan te pas
sen in overweging genomen.
Droppert: „In mijn eerste ont
werp, dat naar de jongens toe
ging, hadden de platen een breed
te van 1,56 meter. Dat is een in
courante maat kreeg ik te horen.
Het zou veel gunstiger uitkomen
als ik die breedte naar 1,50 zou
kunnen terugbrengen. Ik ben dus
thuis aan het knippen gegaan om
te kijken wat dat voor effect zou
hebben. Exact 1,50 kon niet, con
cludeerde ik, want dan werd het
te smal. te iel. Het zal nu ioch 1,54
of 1,55 moeten worden."
Als alles goed gaat, zal hel object
volgend jaar gereed kunnen zijn,
meent Droppert.
Leen Droppert achter een model van zijn 'Hommage aan de vis
serij uit de periode van de hoekers, buizen en zeilloggers" in zijn
atelier: „SchiIderijenoftekeningenzijnfake.Datisillusiermaar
een beeld of object isecht, de werkelijkheid. Je kan het vasthou
den. Hetleven komt erin door de tijd en de wisseling vanomstan-
digheden zoals licht, schaduw en regen." Foto Gerrit de Heus/Roei
Dijkstra
Leen Droppert prijst zich geluk
kig met zijn vak, wat hijzelf om
schrijft als levenskunstenaar.
Niet in de gebruikelijke beteke
nis van het woord, maar als kun
stenaar die iets lot leven brengt.
„Ik ben het liefst bezig met het
gestalte geven aan," probeert hij
te verduidelijken. „Het moet last
baar zijn. Ik ben met dat lijfelijke,
driedimensionale vervlochten.
Schilderijen en tekeningen zijn
fake. Dat is illusie, maar een
beeld of object is echt. de werke
lijkheid. Je kan het vasthouden.
Het moet ook, vind ik, in alle stan
den spanning oproepen. Het le
ven komt erin door de tijd en de
wisseling van omstandigheden
zoals licht, schaduw en regen."
Het wil niet zeggen, dat Droppert
nooit meer schildert of tekent.
„Natuurlijk wel, maar dal is or.i
de illusie vast te leggen. Om als ik
het latei- weer te voorschijn haal.
mij weer die i'lusie te geven bij
voorbeeld voor het beeld, dal ik
wil maken." Ook in opdracht
maakt hij dergelijk werk nog wel.
Momenteel werkt hij ook aan zee
fdrukken een Brabantse op
dracht ge
Lithograaf
Droppert zegt het geluk gehad te
hebben, dat zijn vader de keuze
voor het vak kunstenaar wel zag
zitten. „Dat was heel wat in die
tijd, vlak na de oorlog. Hij schil
derde zelf ook. Mijn vader zei wel:
Je moet er een beroep bij leren. Ik
heb dus op een reclamebureau in
Rotterdam gewerkt als erkend li
thograaf. Daar heb ik ook een di
ploma voor, maar juist toen ik dat
kreeg werd hel vak opgeheven.
Daarnaast heb ik 's avonds de
Academie voor Beeldende Kunst
gedaan."
In 1954 begon hij zijn loopbaan
als beeldend kunstenaar en al 36
jaar heeft hij zijn werkruimte en
woont hij met zijn vrouw Beatrix
in een oude boerderij aan het eind
van de Surinamesingel. In de
buurt waar hij is opgegroeid, aan
de rand van het toenmalige Vlaar
dingen. Een hem inspirerende
grond, waar hij al jong optrok met
zijn vrienden-kun sten aars de
schrijver Ar ie van de Lugt en de
schilder Henk Plomp.
„Wij woonden in de Wetering
straat en reden met de wantwa-
gens van de taanderij, aan de an
dere kant van de Maassluissedijk,
mee naar de kakschool. Mijn zus
sen trokken me als klein jochie
over de nettenrol de kar in. Toen
ik voor het kunslenaarsvak had
gekozen, heb ik de wethouder van
Cultuur, Van Minnen, een brief
geschreven, dat
het toch zonde
was dat die oude
boerderij Groe
nedael ook zou
worden gesloopt
ten behoeve van
de uitbreiding
van de stad. Van
Minnen was in
die tijd, dat er
links en rechts
gesloopt werd,
gevoelig voor
mijn persoonlij
ke actie 'de
boerderij moet
blijven' en zo
konden we hier
vogeltjesvereniging, de teken
club Centaur en mijn vriend Arie
van de Lugt. Hij kreeg een werk-
hokje waar hij zijn toneelstukken
en romans schreef. Ik herinner
me nog hoe ik met hem meeging
naar Brabant en België, waar hij
lezingen hield in parochiehui
zen."
Boomtak
Boomstammen, in stukken voor
de kachel gezaagd, liggen opge
stapeld voor de deur. Droppert
wijst op de donkere kleur van
stukken van een of ander doorge
zaagde boomtak. „Prachtig toch,"
zegt Leen Droppert. En dan als
een soort verontschuldiging:
„Sommige mensen vinden het
rommelig, hout voor de deur.
maar het geeft mij een gevoel van
warmte." Het misstaat niet en
ademt meer oude sfeer dan de au
to, die er naast geparkeerd staat.
Het hek erachter geeft toegang
tot de kleine, rustige tuin bij het
atelier. Daarin een vijvertje met
grote stenen, waarnaast een oude
ijzeren, roestige maar onbescha
digde vogel staat. Tegen hel ate
lier staat een Icarus, ook van ijzer,
waarvan het midden zachtjes aan
het wegroeslen is. In het midden
van het atelier trekt, op een draai
tafel het ijzeren model van het ob
ject 'Hommage' de meeste aan
dacht, maar verder rondom aller
lei schaalmodellen en gipsvor-
men van wat het bronzen Geuzen-
monument is geworden. Straks
rond de herdenking van de geval
lenen zal Leen Droppert ze weer
gebruiken om schoolkinderen
over de totstandkoming te vertel
len.
Hij voelt zich heerlijk op deze
plek. „Het is historische grond.
De eerste boerderij is hier in 1490
neergezel. Het werd Groenedael
genoemd, zo heb ik aan de papie
ren gezien. De stad eindigde hier.
Ik heb. zo is me later gebleken, in
1944 zelf nog het bruggetje naai
de boerderij getekend. Zoiets
doel me iels. Verder de weten
schap, dat hier aan de andere
kant van de Maassluissedijk het
rivienvater tegenaan geklotst
heeft. Dat het water van de Suri
namesingel een rest is van de ou
de Poel dijk se Watering. Toen we
hier kwamen wonen was het nog
helemaal polder rondom. De eer
ste huisjes van de Indische Buurt
stonden er al wel, maar om ons
heen was het nog allemaal wei
land. We hebben ook de histori
sche opgraving van de Vlaardin-
gen-cultuur van dichtbij meege
maakt."
Nederzettingen
„Vlaardingen heeft geen cultu
reel klimaat," bekent Leen Drop
pert dan. „Élke ander stad zou
met zo'n wereldberoemde vondst
van nederzettingen uit de tijd van
2300 voor Christus pronken. Er
een speciale galerie voor laten
bouwen om de hoge historische
en culturele waarde van dit ge
bied te laten zien, maar Vlaardin
gen doet dat niet. Kunstenaars en
cultuur worden van oudsher hier
ondergewaardeerd. Vlaardingen
is gewoon een werkstad. Dat ligt
niet aan de verschillende bestuur
ders. maar aan de geografische
ligging tussen de grote steden
Rotterdam en Den Haag.-'
Hij wil niet tegen schenen schop
pen maar erkent dat een door
hem ontworpen object, waarin die
opzienbarende vondsten van 1958
ook gestalte kregen, eens door
een autoriteit is tegengehouden.
„Het was een ontwerp voor hei
binnenplaatsje van het toen nieu
we stadhuisgedeelte. Ik had de
opdracht voor die kunstzinnige
verfraaiing en er de gehele stads
geschiedenis in verwerkt. Een
grote steen, in de vorm van een
vuistbijl die was opgegraven en
een anker waren de belangrijkste
onderdelen. Het object is er nooit
gekomen. Burgemeester Heus-
dens zag het niet zo zitten."
Anarchistisch
Leen Droppert noemt zichzelf 're
gionaal' kunstenaar met als ka
raktertrek een anarchistische in
slag. „Ik heb me gericht op deze
regio en doe geen moeite om in
Groningen of zo opdrachten te
verwerven. Ik heb natuurlijk de
tijd mee gehad. In de jaren zestig
werden er in deze omgeving veel
scholen gebouwd waar ze beelden
wilden hebben. Ik kreeg de gele
genheid om te experimenteren en
heb zo allerlei technieken gepro
beerd. Wij hebben er van kunnen
leven. Beatrix is een prima boek
houder en wij konden lang van
weinig rond komen. Slechts een
heel enkele keer heb ik van de
Beeldende Kunstenaars Regeling
gebruik moeten maken. Da*, was
toen door de stijging van de bron-
sprijs opdrachten van bijvoor
beeld gemeenten werden ge
schrapt."
Droppert zegt nooit de behoefte
gehad te hebben om te werken
aan het maken van naam als kun
stenaar. Van dc zelfverheerlijkin
gen in de kunstscene rond over
heidsmiljoenen bestedende pau
zen als Jan Riezenkamp (de hoog
ste adviseur van de minister van
Cultuur) gruwelt hij.
Een tevreden Leen Droppert over
zichzelf: ,Jk hoef niet in de vaart
der volkeren aan de kop te gaan.
Dat past niet bij me. Ik ben daar
te anarchistisch voor. Ik ben wel
actief geweest in het vakvereni
gingswerk voor kunstenaars. Dat
heb ik van huis uit en van de
schilder Henk Plomp, met wie ik
bevriend was. Natuurlijk geeft
zo'n instelling schade, maar dat
weegt niet op tegen mijn eigen
gevoel. Ik heb nog steeds een on
bedwingbare lust om levende
beelden te maken en een grenze
loze nieuwsgierigheid. En die
houden mij op de been."
500 WAIT
REGELBAAR
L+R DRAAIEND
13 mm BOORKOP
haar garantie
NE SAMEN MET
DE BITCLICK
(Het boortje kan
gewoon blijven
zitten)
GEZIEN OP T.V
(Mek ook los te koop)
Elke show bij Al ja heeft bijzondere accenten. Zo
staat voor de komende show de aantrekkelijke
kleurencombinatie cerise/wit centraal.
10.00 - r.00 uur in ons modehuis
Kom naar onze modeshow -■ -• hoe verrassend
de belangrijkste Europese modemerken deze en
nog andere aparte kleurencombinaties in hun
modellen hebben toegepast. Het tijdstip van uw
komst kunt u zelf bepalen. Welkom!
Broe rs vest 109-113
Schiedam
Tel. 010-4260399
Oi>k op TiEundagniiddaK on donderdagavond geopend.
Ruime parkeergelegenheid i o on?» modehuis
guan wonen
Mijn atelier
kwam er en een
Op dinsdag 3 maart a.s. zal door Veilingbedrijf Cohen b.v. t.o.v. Ge
rechtsdeurwaarder Mr. A. Flanderijn en/of M. G. van Eek en/of M. H.
Vaes en/of R. P. van Duin bij opbod worden geveild.
waaronder: stereocombinaties, stereoboxen, wereldontvangers,
CD-spelers, autoradio's, stereowalkman, kleuren-t.v.'s, video's enz.
enz.
waaronder: compressors. kolomboormachines; lintzagen, garage
crics, elektrische en C02 lasapparaten, slijpmachines," handtakels,
lijmtangen en veel handgereedschap enz. enz.
waaronder: magnetrons, cassettes, pannensets, dekbedden, was
machines, wasdrogers, koelkasten, stofzuigers, koffiezet- en
espressoapparaten, mixers en veel speelgoed.
waaronder: volkunststof 5-standen stoelen, idem tafels, 7-standen
relax stoelen, kussensets en wat verder ter tafel zal worden ge
bracht.
Alles zal per stuk worden geveild en alle KTV's en video's en elektri
sche gereedschappen worden onder volledige garantie verkocht.
De Veiling zal worden gehouden in de grote zaal van Wijkgebouw
„Pier 80". Rosener Manzstraat 80 te Rotterdam.
Kijkuur 12.00 uur.
Aanvang veiling 13.30 uur.
Hanzeweg 21a. 7241 CS Lochem,