18 Eeuwenoude falname koopje voor het Museum voor Volkenkunde 5,- KORTING ^bqd f Enkele hogere burgers en de duurzame vergankelijkheid rDerde kerstavond: Twin Peaks Night 3 SLOGGI SLIPS MET W* Tekentalent Eric Heuvel io één klap internationaal erkend Op de zonnige toer Jw Stella Adler overleden rQPsyan de dag Dinsdag 22 december 1992 Rotterdams Dagblad k-j 1g R» te Door Peter -Slavenburg e» j Rotterdam - Anderhalve ton voor 35 prenten,.het was een stap waar de leiding van het Museum voor Volkenkunde even een nachtje over wilde slapen. „Mijn budget voorde komende jaren is één klap op. Ik sta in het rood tot 1994 en dan heb ik nog leen tjebuur gespeeld bij een paar collega's. Maar uiteindelijk is het een koopje, deze verzameling prenten voor 150.000 gulden." Fred Ros. arabist en conservator j in het museum voor Volkenkun- i de en verantwoordelijk voor de S collectie uit het islamitisch cul- I tuurgebied. is zichtbaar gelukkig f met zijn aankoop. De 35 in India geschilderde prenten uit de zes- tiende eeuw. vormen tesamen 1 een 'falname', een boek waarmee i men destijds de toekomst pro- beerde te voerspellen. De bladen j waar Fred Ros (56) de hand op leg- de vormen bijna een compleet bock. Dat maakt de aanwinst van hel museum uniek, want de pren tten worden doorgaans los vcr- T kocht. Eerder dit jaar werd in Parijs nog een enkel falname- blad geveild voor 200.000 dollar, j Het Rotterdamse museum kon de i verzameling kopen dankzij de j steun van dc vereniging Rem- I brandt, die de helft van de aan- koopsom betaalde, i Fred Ros: ..In de islamitische cul- tuur is het verboden je met toe- j komstvoorspelling of waarzegge- rij bezig te houden. Tenslotte heeft Allah alles al voor je gere- geld. Om die reden werd de falna- me gebruikt onder het mom van j droomuitleg. Maar ja. vertel mij eens het verschil tussen het voor» spellen van dc toekomst of het uitleggen van dromen? 'FaT is Arabisch voor 'voorteken'. Falna- I me betekent letterlijk boek der voortekenen." De afbeeldingen zijn gebaseerd op islamitische. I joodse en christelijke legendes. De stijl is Perzisch, met grote Mongoolse invloeden. De Mongo len veroverden tweemaal het ge bied dat nu het Midden-Oosten heet, zodoende. Die invloed is in vrijwel alle afbeeldingen zicht baar. De mannen en vrouwen die we kennen uit bijbel-verhalen - Noach, Maria - hebben dan ook een uitgesproken oosters uiter lijk. Een aantal afbeeldingen heeft een duidelijk hindoeïsti sche invloed. Fred Ros: „De bladen die wij heb ben gekocht zijn gemaakt in het laatste kwartaal van de zestiende eeuw. zeg maar rond 1580. Hetge- dachtengoed dat er achter schuil gaat is uiteraard veel ouder. Er zijn pré-islamitische afbeeldin gen bij die teruggaan tot de zesde eeuw. Andere afbeeldingen grij pen terug naar verhalen uit het oude testament. Een falname be vat doorgaans tegen de veertig af beeldingen. Onze verzameling zou dus compleet kunnen zijn. Maar zeker is dat niet en wat in elk geval ontbreekt is het colofon. Ik hoop dat we ooit nog kunnen ontdekken of we nu een volledig boek hebben of niet." Tarotkaarten „Het aardige van falnames is dat ze allemaal verschillend zijn. Bij Tarotkaarten, die je er in zekere zin mee kunt vergelijken, liggen de afbeeldingen al eeuwen vast. Bij falnames zie je een hele ont wikkeling, die voor een deel be paald wordt door plaats en tijd." De 35 prenten (geschilderd met natuurlijke kleurstoffen, gebon- Jonas wordt uit de walvis gered door een engel. Foto Museum voor Volkenkunde Rotterdam den met ei volgens de tempera techniek) zullen vrijwel zeker nooit voor het publiek te zien zijn. Wel zijn er inmiddels grote dia's van gemaakt die geëxposeerd kunnen worden. „De prenten zijn oud. kweisbaar en vooral gevoelig voor licht. Ze kunnen maximaal 50 lux hebben en dat maakt het moeilijk om ze te exposeren. Ik ben druk bezig met de voorberei ding van een expositie over isla mitische kunst, die in de loop van het seizoen 1993 - 1994 plaats vindt, Ik hoop dat dan een aantal prenten tentoongesteld kan wor den. in een wat verduisterde om geving." De technische kwaliteit van de prenten wordt op het moment nog onderzocht. Een proces dat lang in beslag neemt omdat uit voerige papierproeven noodzake lijk zijn. Aan de hand van de uit slag van dat onderzoek wordt vastgesteld of restauratic noodza kelijk is. De 35 prer.ten hebben voor Fred Ros niet uitsluitend cultuurhistorische waarde. Voor hem is het ook een middel waar mee hij iels van dc rijke islamiti sche cultuur kan laten zien. Nor maal gesproken geen eenvoudige laak. omdat verscheidene islami tische regels het afbeelden van personen en gebeurtenissen die met religie samenhangen verbie den. Er bestaan daarom maar wei nig islamitische kunstvoorwer pen. Het museum voor Volken kunde richt zich nadrukkelijk op de allochtone bevolking van de stad. Met groeiend succes, stelt Fred Ros vast. ..Mot het Festival aan de Maas lukt dat zelfs heel gned. Op het gebied van tentoon stellingen is het probleem dat hel grootste deel van onze collectie van shi'itische afkomst. Turkse islamieten hebben weinig ver wantschap met die cultuur. Toch krijgen we steeds meer Turkse bezoekers, ook van buiten Rotter dam. Het ziet er naar uit dat de drempelvrees langzaam ver dwijnt." Profeet Jezus De falnamc-bladen zijn letterlijk een illustratie van hel feit. dat er veel verband bestaat tussen Bij bel en Koran. Veel joodse en christelijke heiligen, hebben bin nen de islam de status van pro feet. Ros: ..Jezus is zo'n voor beeld. Voor islamieten is hij een profeet, maar weer niet de zoon van God. Hij is gewoon de zoon van Maria. Jozef komt in het hele verhaal verder niet voor. Islamie ten kennen, als ander voorbeeld, ook het verhaal van Jonas. Hij wordt, anders dan in het Oude Testament, niet door de walvis uitgespuwd, maar door een engel uit de visse-bek getrokken." Door Dolt Welling Niets boeit mensen meer dan an dere mensen. Vandaar de kenne lijk hoge kijkcijfers voor pro gramma's met tijdgenoten die ons per televisie de vuile was van hun privéleven voorhouden. Het "Aangenaam gezelschap' in het Historisch Museum is daarente gen juist zo aangenaam doordat het bestaat uit notabelen'die zich vooral niét bloot geven. Ze zijn zo wellevend dat zij voor ons hun best doen. Zij presenteren zich, poserend voor de Rotterdamse schilder Nieolaas Muys, met veel gevoel voor decorum. Vandaag is dat voor kijkcijfers niet gunstig. Over geschilderde burgerlijke deftigheid is dikwijls meesmui lend geschreven. Ten onrechte. Decorum is - anders dan de orde loze realiteit - een ideële creatie. Dat juist maakt deze tentoonstel ling van maar zes schilderijen zo interessant. Ze geeft ons een aar dige kijk op omstandigheden, smaak en opvattingen yan twee eeuwen geleden. In de werktitel van de expositie werd de woon- cultuur in de 18de eeuw vermeld. In enkele museumvertrekken wordt met echte voorwerpen iets van de mode en van die goedbur- gerlijke wooncultuur getoond. Maar de catalogus wijst er op dat de interieurs op de schilderijen niet in elk opzicht werkelijk- heidgetrouwe weergaven zijn. Nieolaas Muys (1740-1808) was de zoon van een behangsel- en por tretschilder aan 't Hang. Hij bracht het in zijn ambacht wat verder dan zijn vader en werd hoofdman van het St.Lucasgilde. Hij was ingeschreven als fijn schilder. Evenals voordien Corne lls Troost, gaf hij graag theaters cènes weer. Samen met een colle ga maakte hij decors voor de nieu we schouwburg aan de Coolsin- gel. Als corrector aan de Publieke Academie van het genootschap "Hierdoor tot Hooger' kwam hij in contact met vermogende kunst liefhebbers. In die veelal patriot tische kringen vond hij opdracht gevers voor portretten. Het Historisch Museum heeft twee van de panelen op de ten toonstelling in langdurig bruik- Amsterdam - Theater Kriterion in Amsterdam houdt zondag een Twin Peaks Night, naar aanlei ding van de première van de speelfilm 'Twin Peaks: Fire Walk With Me' van regisseur David Lynch. 'Twin Peaks: Fire Walk With Me' is de bioscoopfilm naar de succes volle soap-noir van de televisie. De film is, net als de serie, gere gisseerd door David Lynch en toont de laatste zeven dagen uit het leven van Laura Palmer. In de film spelen onder andere mee: KyleMcLachlan, Sheryl Lee. Har ry Dean Stanton, Chris Isaak, Kiefer Sutherland en David Bowie. De film is overigens in het Kijk- huis in Leiden een week te vroeg in première gegaan: hij draait er al sinds donderdag. Wally Pollée van distributeur Meteor Films er kent dat deze fout is gemaakt: ..Het is heel vervelend. De officië le releasedatum is 24 december en daar adverteren we ook mee." De film zou oorspronkelijk op 17 december landelijk in première gaan. Meteor kon voor die datum echter niet genoeg theaters vin den die de film wilden draaien. Volgens Pollée besloot Meteor de premièredatum daarom een week uit te stellen. Het Kijkhuis werkt echter met een programmering die voor een maand vooruit wordt gemaakt. Het programma van de Twin Peak Night in Amsterdam omvat films, lezingen en muzikale op tredens. De film wordt op deze avond twee keer vertoond. Ook komen andere Lynch-iilms zoals 'Eraserhead* en 'Blue Velvet' aan bod. Hoogtepunten uit de tv-serie zullen eveneens te zien zijn. Julia Hersheimer en Diane Bond ne men het muzikale gedeelte voor hun rekening. Met een lezing over de film en de tv-serie zorgt VN's Twin Peaks-specialist Kees- Jan Backhuys voor het 'weten schappelijke' gedeelte. Het pro gramma loopt van 17.00 tot 23.00 uur. leen. Twee andere zijn geleend van het Rijksmuseum en het Mu seum Boymans-van" Bouningen. Uit het Museum Willet Holthuy- sen komt een doek.Tenslotte is voor deze gelegenheid een paneel gerestaureerd dat nog in familie bezit is. Het werd tot dusver be waard in een autobox met surf planken en andere sportartike len. Allicht willen we het eerst zien hoe op de portretten van echtelie den met of zonder kinderen de rolverdeling is tussen man en vrouw. De theoloog en hoogleraar Van der Kemp zit aan een tafel met boeken terwijl mevrouw het zoontje aan de hand houdt. Ook de vermogende wijnhandelaar Oudorp is geletterd doende ter wijl zijn vtouw een fruitmand op maakt die verwijst naar bezittin gen van het echtpaar buiten de stad. Minder gedistantieerd zijn Robert, de jongere broer van de schilder en zijn vrouw weergege ven. De kunstminnende en kin derrijke koopman Van Beeftingh liet de nadruk op zijn gezinsleven leggen, compleet met dc vrouw met een baby aan de borst. Corne lia, de zuster van Muvs, is op het paneel uit Boymans, als ge lijkwaardige vakgenote weerge geven. Erdwin de Jongh, een vroeg 19de ecuwse yup prijkt met zijn duur en modieus geklede jon ge vrouw. De man liet schulden na. Een japon zoals die welke zij met gratie draagt is op de ten toonstelling in natura aanwezig. In de catalogus (kostprijs 25 gul den) gaat museumdirecteur A.M. Meyerman met zijn uiteenzetting terug tot schenkcrsporlretten van eeuwen tevoren, terwijl N.I.Scha- dee de voorstellingen zo bechrijft dat men ze onmiddellijk nog eens nader wil bekijken. Rogge Leemkleurige maskers van ont vleesde doodskoppen smelten op De Kunstbeschouwing van Nieolaas Muys, 1779. Met Nieolaas Muys, broer Robert en zus Cornelia. Collectie Boymans- van Beuningen. Foto Historisch Meseum Rotterdam zwarte panelen in de grote, witte zaal van de RAM-galcric. oen voormalige bedrijfsruimte. Dorre bomen dragen donkerbruine, ver werende schedels. Er staan ele mentaire wagens met vier zeer grote spaakwielen. Op één ervan ligt een reuzezwaard; op de ande re staan panelen. Wie dat alles ziet heeft de neiging, dadelijk weer veilig binnen te lopen in on ze culturele traditie. De schedel betekent dan do ijdelheitl al lei- vergankelijke dingen. Het zwaard doet denken aan dc Arlhur-legen- den. Een kar met doodsmaskers herinnert aan de aloude voorstel ling van de triomf van de dood. Daarmee zou het werk gedetermi neerd zijn en onschadelijk ge maakt. maar dat gaat niet op. Men voelt dat het in dat stadium on verwerkt blijkt. Cornelius Rogge stelt ook ge dachten op schrift. Ze zullen wel eens te boek worden gesteld. Maar hij beijvert zich niet om het woord bij zijn beidden de daden te voegen. De 'sleutel' voor zijn werk is het intrigerende ervan. Het laat zich niet echt onderbren gen in een Westerse traditie; het wortelt in geestelijke regionen die nog niet in kaart zijn ge bracht. Een commentator heeft hem een 'archeoloog van het in nerlijk' genoemd. Het is een in nerlijk dat alle mensen gemeen hebben. De taal is niet fijnmazig genoeg om er vat op te krijgen. Maar als we ons niet met culturele kennis besehermen dan krijgen Rogges verbeeldingen vat op ons. Ontvankelijk kijken, dat is hier nodig. Aangenaam gezelschap. Histo risch Museum. Cornelius Rogge, RAM-galcrie, Hoornbrekerstraat 8. Do tlm zo 13-18 uur, t/m 10 jan. Zit goed blijft goed. JL J (geldt voor Basé en Luxe Sfips en bij 2 Soggi for Men). Sioggi Basis SSpszip gemaakt van 95% fijn katoenen 5% Lycra*. Luxe S5ps 85 10%. Ook na eindeloos wassen bijven ze perfect in Los Angeles - De Amerikaanse actrice en toneeldo cente Steila Adler, die les gaf aan beroemdheden ais Marlon Brando er Robert de Niro, is gisteren op 91-jarige leeftijd in haar slaap overleden. Ze was niet ziek en gaf nog altijd les aan haar fameuze to neelschool, de Stella Adler Conservatory in Holly wood. Stella Adler. die als telg uit een acteursfami lie op vierjarige leeftijd voor het eerst op toneel stond, maakte in de jaren '30 deel uit van het G: Theater, een experimentele theatergroep die w te volgens de theorieën van de Russische regis: en toneeldocent Konstantin Stanislavsky. „De raar moet inspireren. De leraar moet opruien kunt het acteren niet aanleren. Je kunt alleen muieren wat reeds aanwezig is," zei ze eens. Sb Adler speelde in slechts enkele films, waarop. 'Love On Toast' (1938) en 'Shadow Of The T Man'(1941). oup ;cur J" Eric Heuvel toont de vliegtuigtypes waarinzïjn stripheldin January Jones vliegt. 'In wezen is het een nogal seksloos persoon.' Foto Roel Dijkstra Door Jan Booister Schiedam - Eric Heuvel (32) be hoort tot de zeer weinige Neder landse stripmakers die een pro- dukt op de markt hebben ge bracht dat in één keer van een zeer hoog niveau was. Zijn strip January Jones, getekend in de beste Kuifje-stijl, werd dan ook al snel vertaald in het Fins. Noors, Deens. Duits. Frans, Spaans cn Catalaans en Portugees. Een hele prestatie voor een debuut. ..Dat was een verrassing." klinkt het bescheiden uit de mond van het tekentalent, '„want het ging zeer snel. En het is leuk om te merken dat bij nieuwe albums de buitenlandse uitgevers niet alha- ken. Je hoort immers van reces sies cn afstoten van risico's, maar met mijn albums gaan ze toch ook in het buitenland door." January Jones is een aviatricc, een vrouwelijke stuntpiloot, die haar avonturen kort voor de Tweede Wereldoorlog beleeft. Do denrit naar Monte Carlo. De sche del van sultan Mkwawa en De schatten van koning Salomo he ten de avonturen, waarvan de laatste vorige weck verscheen als album. ..Aviatrice was indertijd een heus beroep. Het was voor ons de kap stok waar zaken aan opgehangen konden worden. Gaandeweg is het hulpje Rik erbij gekomen. Want een probleem was: hoe com municeert dc hoofdpersoon naai de lezer toe. Kuit je heeft kapitein Haddock. Asterix overlegt met Obelix en Lucky Luke heeft Jolly Jumper om mee te praten. Van daar Rik." Bij Eric Heuvel zit het tekenen in het bloed. Op de middelbare school in Amsterdam tekende hij al de hele schoolkrant vol. Hij ging ook de lange weg langs de amatcurbladen en de goedwillen de uitgevers die iets proberen op stripge'uiL-d, ul-ii punnik* van een kleine tien jaar. „Toen kreeg ik iels van: eens kij ken of ik het zelfstandig aan kan met strips, want ik wilde daar toch in verder. Ik ben op mezelf gaan wonen, want thuis had ik te weinig teken ruimte en heb een baan gezocht. Bij de douane kwam ik terecht. Toen ben ik in mijn vrije tijd alle energie in het tekenen gaan steken, met een soort vijfjarenplan. Mijn doel was voor mijn dertigste wat bereikt te hebben, in de vorm van publica ties." Eric Heuvel herinnert zich die be gintijd nog goed. ..Eerst ga je het circuit van de amateurbladen in. En per blad ontdek je datje in een doodlopende steeg terecht bent gekomen." Dc Kat Hij wilde echter echt dc stripwe reld in cn besloot een keertje een 'bescheiden' mailing rond te stu ren. Ook stripmaker Martin Lode- wijk - inmiddels van Dordtenaar Schiedammer geworden - werd aangeschreven. Hij herkende het talent. „Martin was redelijk en thousiast." aldus Eric Heuvel. ..Ik had hem benaderd om een paar pagina's te tekenen voor de serie De Kat waar hij toen mee bezig was. Ik heb daar een aantal pagi na's voor getekend, kwam ook bij hem over de vloer. Toen is ook het idee ontstaan om eventueel een keer assistent u* worden worden voor de strip Agent 327, maar dat leidde toen net een kwakkelend bestaan." Het tweetal besloot dal Eric Heu vel eerst maar eens een eigen strip moest maken om onafhan kelijk aan een produkt te kunnen werken. Aldus werd January Jo nes bedacht. Een vrouw. „Dat leek me leuk om te tekenen, .een vrouw. Het is moeilijk om met een man niet gebaande pa den te betreden. Wat dat betreft heb je in Nederland alleen Franka. Een vrouw is ook leuker om te tekenen dan een man. Stripvrouwen zijn ook op de vin gers van één hand te tellen." Het leek Lodewijk en Heuvel leuk de strip in de tweede helft van de jaren dertig te later, afspe len. „Ook vanwege dc vormge ving. de techniek en de mode. Dat verklaart volgens mij ook een deel van het succes van de film held Indiana Jones, die overigens verder niet van invloed is geweest op de keuze van een of ander." Vriendje January Jones bestaat voor Eric Heuvel echt. zij het dat ze niet van vlees en bloed is. Maar de aviatrice heeft als ieder ander be perkingen. Eric Heuvel: „Nee, ze zal niet trouwen, ze heeft ook geen vast vriendje. In wezen is het een nog al sexloos persoon. Ze is bezig met haar ambities. Het zal er nog weieens van komen, maar nu niet. Ze koketteert ook niet met haar lichaam, zoals Franka." Voor January Jones is ook gesleu teld aan de vorm. Het haar is zo danig dat het aan alle kanten ge- lekend kan worden. „Ik zag een keer een foto van Ginger Rogers en naar haar kapsel is het haar van January Jones gemodel leerd." In het eerst het beste avontuur dat ze beleeft, landt ze op het vliegveld Waalhaven in Rotter dam. „Ja. dat is zeker de inbreng van Martin, die Ïtï Rotterdam is geboren. Dat is nostalgie van hem. En ik kreeg zo de gelegen heid dat af te beelden. Wat er gr- tekend staat, is historisch verant woord. Dat hot ei. dat was tiaar vroeger. Dat is toen weggebom bardeerd De Hei'is er nog. Wat de documentatie vuur een album be treft. Martin zorgt voor zeventig procent van de gegevens, ik vuur dertig." January Jones word! geteker,d in de stijl die ook wel "de klare lijn' wordt genoemd. Het is eer. teken- wijze die vooral door het werk van Hergé (Kuifje; bekend is gewor den. Vroeger tekende Ene i k-uve! realistischer. „Ik hield van de stijl van Giraud/Moebius. Dat was mijn grote voorbeeld. Met de kla re lijn-stijl waarin January Joja.-s wordt getekend, kan je weinig fa ken. Je moet alle? tot /.vin es-o-u- tics terugbrengen. Een plooi is gewoon een streep. Zo hei i ik deze tekenstij] ontwikkeld. En. dat mag ook eerlijk worden aezegd. het lag commercieel in de markt." Eric Heuvel zou nu - h 'n werkt nog maar twee dagen per week bij de douane, de rc-st var: de week is hij met strip? bezig - van January Jo nes kunnen leven. „Tenminste, zoals het nu gaat. Of dat over een paar jaar nog zo is, weet ik nnuiur- lijk niet. Maar door de strips belt ik ook benaderd voor reclame- werk en illustraties." Tot slot: „Ik heb hier altijd naar gestreefd. Het is ook nog <lr-eds niet goed tot me doorgedrongen allemaal. En dal ik ook nou in het buitenland wordt gele/en... In Kortrijk kwamen Belgen op me af. Uil Zwitserland heb ik een brief gekregen. Dm zijn inch leu ke dingen." Titel en artiest: Imca Manna Label: Anola Bene Duur: minu- Onderweg naar het zuiden in de verwachting er een zonnige vakantte te beteven? Dan mag als opwarmertje in de autotbus) Imca Ma rum zeker niet ontbreken. Natuurlijk niet in eigen persoon, maar tip de cd. Ai is het humeur nog zo in mineur of knaagt er mogelijk enige zorg over het achterblijvende thuisfront, na het beluisteren van de zeven nummers en de drie medley's die deze 'Imca Marina' in petto hoeft breekt zeker de zon door, zelfs als de regen in hozen tegen dc ruiten plenst. Imca brengt een aantal oude cn nieuwe nummers van haar uitgebreide Nederlandstalige repertoire. De van Ameland afkomstige, maar in Am sterdam wonende zangeres geeft er haar successongs "Viva TAmar en 'Barcelona' een nieuw gezicht mee. Voor de goede orde: ook de andere songs, als altijd gebracht met haar volle ronde en heerlijke zangstem, doen de zorgen van alledag voor even vergeten. Een album dat gewoon overal waar een donderbui dreigt voor handen moet liggen. (RWi

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1992 | | pagina 2