11 Opera in Ahoy' wordt drama in optima forma Dildo's en blote borsten tussen etsen en jurkjes Willij van der Linden in de ban van het moederscha iftaaiiÉgÉ Rotterdamse Opera zet koers naar Verdi's Ernani Gouden Leeuwen voor Altman en Kieslovskl Zes saxen uit De Unie Ijyjf' Gaudeamus-prijs naar Spaanse componist Dirigent Leinsdorf overleden Organist Herman Nieland overleden Krant j niet! bezorgd? I Rotterdams Dagblad Maandag 13 september 1993 Door RienFrölich Rotterdam - Ze worden wel de twee mooiste korte opera's ge noemd: CavaHeria Rusticana van Mascagni en Pagliacci van Le oncavallo. Omdat ze allebei in Zuid-Italië spelen en de liefdes drama's aan elkaar verwant zijn worden ze vaak samen opge voerd. Maar misschien wel nooit zal dat zo groots zijn gebeurd als ons in januari in de Arena van Ahoy' te wachten staat. Gisteren waren de honderdtwin- tig zangeressen en zangers van het Opera in Ahoy' koor, op audi ties geselecteerd en afkomstig uit Rotterdamse koren, voor een eer ste repetitie bijeen in Ahoy' en kon een blik worden geworpen op het gigantische decor: een vijftig meter lange 'plattegrond' van een kerk. Het enige dat daarin, behal ve wat lage muurtjes, overeind staat is een reusachtig kruis beeld. „Daarmee laten we zien dat we hebben geleerd van de pro- duktie van Nabucco, vorig jaar," aldus Peter Kroone, directeur van The Companions, die ook deze tweede editie van Opera in Ahoy' produceert. „Dit keer zit het pu bliek er midden in, letterlijk er boven op, en ziet alles voor zijn ogen gebeuren." Alleen al dat decor kost één mil joen van de vijf, die de gehele pro- duktie opslokt. Voor dat decor werd gekozen uit drie gerenom meerde decorbouwers, waaronder het NOB, het decoratelier van het Nederlands Omroep Bedrijf. Re- née Beyne, die de opdracht in de wacht sleepte: „Je slaapt dagen niet voor je weet dat je hem krijgt en als je hem hebt slaap je niet van de problemen die er aan ver bonden zijn. Normaal moet alles twintig keer zo groot als je het te kent, hier wordt alles honderd keer zo groot." Kostuums Ook in ander opzicht worden kos ten noch moeite gespaard. In Sici lië, waar CavaHeria speelt en waar men ook Pagliacci die eigenlijk in Een impressie van het decor voor Opera in Ahoy' 1994. Foto Ahoy' Calabrië speelt, heen 'verhuist' ging men op zoek naar kostuums en requisieten en werden bijvoor beeld vrachtauto's en een prachti ge Siciliaanse kar gevonden. Een maal terug werd men geconfron teerd met het probleem dat niets past, omdat Italianen nu eenmaal kleiner zijn dan doorsnee Rotter dammers. Dus wordt nu gezocht naar op Italianen lijkende figu ranten... Regisseur Bruno Stefano legde op zijn levendige Italiaanse ma nier, bijgestaan door de al even heftig gesticulerende Gemma van Zeventer van het NOB, zijn koorleden uit dat zij straks de Si ciliaanse bevolking niet moeten spelen, maar moeten zijn. Voor beide opera's, waarvan zes voorstellingen zullen worden ge geven tussen 19 en 30 januari 1994, treedt een keur van solisten aan, waaronder de sopraan Fiam- ma Izzo D'Amico, ooit de oogap pel van Herbert von Karajan, die de rol van Nedda in Pagliacci zal zingen (in eerdere aankondigin gen wordt Nelli Mirieioiu voor die rol genoemd). Andere namen: Gi- sella Pasino, Comeliu Murgu, Claudio Otelli, maar ook de Ne derlandse Eller. Bolongino. Het orkest is het Boedapest Opera Or kest. Roberto Paternosto, dirigent van het Philharmonisch Orkest van Württemberg en leerling van Gyórgy Ligeti en Christoph von Dohnanyi, heeft de muzikale lei ding. Als de zorgvuldigheid en kwali teit die de voorbereidingen nu uitstralen een voorbode van suc ces mag zijn, dan ziet het er goed uit vogi dit tweede Opera in Ahoy'-spektakel. Rotterdam - De Gaudeamus-prijs 1993 voorde beste compositie van hedendaagse muziek is zondag toegekend aan de 29-jarige Spaanse componist David del Pu erto. Hij krijgt de prjjs, een be drag van tienduizend gulden, voor zijn werk 'Concert voor hobo en kamer-ensemble'. David del Puerto studeerde com positie in Madrid. Zijn winnende werk schreef hij vorig jaar voor de hoboïst Ernest Rombout en het Xenakis Enremble. Een eervolle vermelding ging naar de Amerikaanse componiste Sharon Hersey voor haar werk 'Arrival' voor sopraan en orkest. Er was dit jaar een record-aantal inzendingen: 377 werken van componisten uit 39 landen. Daar uit selecteerde een internationale jury tien werken die de afgelopen week in Amsterdam zijn uitge voerd. Rotterdam - Erich Leinsdorf, di rigent van vooraanstaande Ame rikaanse en andere orkesten, is zaterdag op 81-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Zurich overle den, Hij leed al enige maanden aan kanker. Leinsdorfs bleef tot vlak voor zijn dood actief als diri gent. Maar na een concert met het New York Philharmonic Orche stra in januari was hij door zijn ziekte gedwongen verdere optre dens af te zeggen. Leinsdorfs beruchte veeleisend heid bemoeilijkten soms de rela ties met zangers en andere solis ten. Hij stond bekend om rijn kennis van de werken van diverse grote componisten, waaronder Mozart, wiens symfonieën hij alle opnam voor RCA. Bussum - De organist, componist en pianist Herman Nieland is zondag op 82-jarige leeftijd over leden. Nieland was vooral bekend door zijn medewerking aan het NCRV-radioprogrammaTe Deum Laudamus, waarvoor hij veel mu ziek componeerde. Zijn laatste optreden dateert van zeven jaar terug. Toen gaf hij een radio-or gelconcert ter gelegenheid van rijn vijfenzeventigste verjaardag. Nieland werd op 23 november 1923 in Amsterdam geboren. Op zijn zeventiende ging hij daar aan het conservatorium piano stude ren. Vier jaar later ging hij verder met orgel en compositie. Al voor hij zijn studies had afgerond, trad hij op. Bel I OIO - 4004.444 Brdams DagbSad Door Niki de Wolf Rotterdam - Seks, seks, seks en nog eens seks. De William Booth- la an stond gisteren tijdens de opening van twee exposities in Galerie van Rijsbergen compleet in het teken van seks. Aan de muur pornografische etsen van de hand van Rob Scholte en in de kelder van het pand erotisch ge tinte minjjurkjes ontworpen door Klaar van der Lippe. Maar de meeste aandacht ging evenwel uit naar de hoerig geklede artiesten en travestieten uit de Rotterdam se housescene die zich voor het raam en op straat hadden gepos teerd. Ze waren komen opdraven op verzoek van galeriehoudster R. van Rijsbergen om de boel op te vrolijken. Nietsvermoedende voorbijgan gers moeten absoluut gedacht hebben zich in de Rotterdamse tippelzone te bevinden. Ook som mige bezoekers reageerden ui terst geshockeerd. De aandacht ging dan ook absoluut niet uit naar de expositie. Interessanter was Linda, (ingehuurd door de op seks beluste housepartyorganisa- tor Ted Langenbach) een meisje in een zwart sexy jurkje, dat tus sen haar ontblote dikke borsten een dildo had gestoken en daar ongegeneerd op sabbelde, „Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Wie zijn die mensen en waarom zijn ze hier? Dit heeft toch niets met kunst te maken," reageerde een genodigde ont hutst en afkeurend lonkend naar een travestiet die zich gehuld had in netkousen, rode boa en een zwart met knalroze teddy en bo vendien op zyn kruis een vooruit stekende en met lippenstift be smeurde dildo droeg. De Rotterdamse kunstenaar Han Goan Lim kon de aanpak om op een opening 'eens iets anders te De jurkjes van ontwerpster Klaar van der lippe. Foto Niels van der Hoeven /Rotterdams Dagblad doen' wel waarderen. „Ik houd wel van provocatie. Normaal ge sproken is de sfeer op zo'n ope ning nogal elitair. Mensen die met tot de scene behoren durven bij wijze van spreken niet eens naar binnen. Ze voelen zich onge makkelijk. Nu is de sfeer anders, je doorbreekt toch een bepaalde sleur. Maar ik geloof dat de komst van deze mensen het voor 'vreem den' nog moeilijker heeft ge maakt," aldus de beeldend kun stenaar. Sensualiteit Terug naar de expositie die tot en met 10 oktober in het teken staat van sensualiteit. Scholtes La lan- gue au chat omvat 33 vaag ge schetste, romantisch en erotisch getinte etsen, Vrijende vrouwen spelen een grote rol evenals schetsen van het mannelijke ge slachtsdeel. Scholte is, zoals hij zelf zegt geobsedeerd door seks cn meent dat dc toestand in de wereld voor honderd procent ge baseerd is op seks. La Langue au chat, ofwel De taai van de poes is verre van vernieuwend. Schetsen van erotische taferelen zijn im mers zo oud als de weg naar Kra- hngen. Een betere keuze was dan ook geweest om Seholte's schet sen naar de kelder te verplaatsen en deze te verwisselen met het verfrissende werk van Haar van der Lippe. Galerie Van Rijsbergen koos de kunstenaars Scholte en Van der Lippe vanwege de combinatie van naaktheid (de etsen van Scholte) en gekleedheid (de jurk jes van Van der Lippe). Ontwerp ster Van der Lippe bevestigt dat de twee kunstenaars beiden de link hebben gelegd met sensuali teit. „Je hoeft natuurlijk niet in je nakie te staan om sensueel ge vonden te worden. Deze jurken zijn evengoed verhullend en uit dagend." De jurken die Van der Lippe ont wierp heeft zij ooit (eenmalig) op een voor haar speciale gelegen heid gedragen. De jurkjes zijn in Van Rijsbergen geëtaleerd op gips afgietsels van een deel van Van der Lippe's lichaam. Eén van haar meest spectaculaire ontwerpen is een kokervormig jurkje van wit voile dat met touw om het lichaam wordt bevestigd. Van der Lippe droeg dit doorzich tig jurkje op een cocktailparty. De tentoonstelling van Rob Scholte en Klaar van der Lippe in Galerie van Rijsbergen (Wil liam Boothl aan 13 a) is te zien tot en met 10 oktober. Door Marjolijn van Lynden Rotterdam - Schilderes Willij van der Linden is na drie jaar afwezig heid weer helemaal terug in het galcriecircuit met een expositie in de Rotterdamse galerie Ciere- mans. Ze is terug, maar wel heel anders. Onherkenbaar haast, want de agressie is verdwenen. Nu maakt ze tekeningen waarin met slechts enkele lijnen borsten, buik en baarmoedermond - datge ne waar tot een bevallende vrouw gereduceerd is worden aangege ven en grote kleurige olieverf schilderijen, vrolijk, krachtig, vol sereniteit, acceptatie, en overga ve aan het 'zijn', waarin de sym biose tussen moeder en kind (eren) centraal staat. Die kijken vanaf het doek de wereld in en zien dat het goed is. Haar vrouwenfiguren doen met hun blosjes, felle kleuren en deco ratieve patronen denken aan Rus sische baboeskapoppetjes, maar hebben tegelijkertijd verdacht veel van de schilderes zelf. Nade re beschouwing leert dat de kin deren in de schilderyen niemand anders zijn dan Willij's driejarige zoon Spring en zijn iets jongere nichtje. „Met twee kinderen kun je nou eenmaal lekker symme trisch werken," verklaart de schil deres die laatste toevoeging. En Het werk van schilderes Willij van der Linden heeft in de afgelopen drie jaar een grote verandering ondergaan. Foto Niels van der Hoeven/Rotterdams Dagblad wat betreft het zo ingrijpend ver anderde karakter van haar werk: „Met een kind laatje de liefde in je leven binnen. Dat is nu myn in spiratie. Vroeger was ik een 'wild one', zocht ik het leven buiten mezelf. Ging met de verkeerde kerels om, begaf me vaak in de gevarenzone, en als ik dan thuis kwam had ik het gevoel of ik uit twee mensen bestond. Ik was he lemaal gespleten." Een vrouw met twee hoofden, zo beeldde zij zichzelf destijds af. „Spring heeft een vrouw van me gemaakt," vervolgt ze. „Dat be gon al tijdens de zwangerschap. Ik ben nu veel meer met mezelf in contact. Ik voel me heel anders, dus werk ik ook heel anders. Vroeger vond ik al die wijven maar stom. Moet je nu zien." Ze wijst naar een van haar werken waarop de moeder zelfs een aure- ooitje heeft. Tijdens de opening van haar laat ste expositie driejaar terug was ze hoogzwanger. Daarna volgde een lange tijd stilte. „Maar ik werkte wel hoor. Ik gaf zelfs borstvoe ding terwijl ik schilderde. Een smerige combinatie." Het resul taat van Willij's vrouwwording is tot 3 oktober te zien onder de dub belzinnige titel 'Madonna di Rot terdam' in Galerie Cieremans aan de Benthuizerstraat 60. Door Rien Frölich Rotterdam - Operaliefhebbers die nu al reikhalzend uitzien naar de uitvoering van Ernani, april volgend jaar in Theater Zuid plein, kunnen op het punt van het kooraandeel gerust zijn. Zater dagavond klonken twee van de koren uit deze tweede succesvolle opera van Verdi - uit 1844, twee jaar na Nabucco - tijdens een con cert van het koor van de Rotter damse Opera in het Bibliotheek Theater. Voortreffelijk, zelfs in aanmerking genomen dat de dro ge akoestiek van dit nu eenmaal niet voor muziek gebouwde thea ter elk foutje hoorbaar maakt en elke straling aan de klank ont neemt. Moeizaam zingen dus, jammer. Het koor van de Rotterdamse Opera verdient beter, niet alleen omdat bet is bezield met een aan stekelijk enthousiamse, maar vooral omdat de muzikale tinte ling niet het publiek bereikt maar in het fluweel van de coulissen verdwijnt. Geldgebrek deed het koor voor de herhaling van een eerder in de kleine zaal van de Doelen uitge voerd programma ingaan op een aanbod van het Bibliotheek Thea ter. Dat programma was een her haling alleszins waard: bijna drie eeuwen Franse en Italiaanse ope racultuur is er in samengebald, met nu eens niet alleen de beken de paradepaardjes, maar ook frag menten uit onbekende, soms lang vergeten opera's. Was de Rotter damse Opera niet ooit opgericht voor het uitvoeren van die minder bekende, zij het Italiaanse, ope ra's? Dynamiek Dirigent Hans van der Toorn heeft zyn koor, dat opmerkelijk goed in zijn bassen zit maar nog wel wat (goede) tenoren kan ge bruiken, behalve klankkwaliteit, dynamiek en nuance een heel be hoorlijke Pranse dictie bijge bracht. Die had het vorig jaar maar al te nodig bij de geënsce neerde uitvoering van Carmen van Bizet. Daarvan profiteerde men voluit m fragmenten als de Marche en Hymne uit Le bour geois gentilhomme van Lully, het intro-koor Travaillons, nettoyons uit Jean de Paris van Boieldieu, allebei volstrekt vergeten, cn het feestkoor C'est grande fête' uit Fra Diavolo van Aubert, even spetterend als de ouverture die l stand heeft gehouden. Iets bekender, zeker na de mon-. steruitvoering onder leiding van Edo de Waart in het recente Hol land Festival, is Berlioz' Les Troy- ens. Uit het eerste deel. La prise de Troye. klonk het koor Dieux protecteurs, dat noodgedwongen iets aan die massaliteit moest in boeten maar de vergelijking nochtans heel goed kon doorst aan. Het koor en de drie solisten, In- grid Kappeile, sopraan, Marten Smeding, tenor, en Rene' Steur, bariton, deden het publiek niette min het grootste plezier met twee opera's die niet voor niets tot de grootste successen aller tijden be horen: Faust van Gounod, waar uit - natuurlijk - de wals Ainsi' que la brise le'gère, de Cavatine,' het gevangenis-terzet en het slot koor, en La Traviata, het altijd weer fabuleuze Libiamo, met een hartverwarmend duet van ^<k praan en tenor, de twee die mij door hun muzikale betrokken heid en intensiteit bovendien het best bevielen. Over de fragmenten uit Ernani kan ik kort zijn: ze doen ver langend uitzien naar de hele ope ra, in regie van Jan Bouws. Natuurlijk vraagt een dergelijk concert om orkestbegeleiding.'- Maar als het dan al met piano- moet dan kan men zich gelukkig' prijzen met een bevlogen accom- pagnateur als Martin van Broek- hoven. Terecht deelde hij vol in de royale bijval. Rotterdamse Opera, fragmenten van Lully, Boieldieu, Aubert, Gounod, Berlioz en Verdi, diri gent Hans v.d. Toorn, Biblio theek Theater, afgelopen zater- - dag. Door Pieter van Lïerop Venetfé - Tijdens de slotavond van het 50e Filmfestival van Ve netië zijn zowel regisseur Krzysz- tof Kieslovskl als zijn collega Ro bert Altman winnaar geworden van een Gouden Leeuw. De Pool ontving de prijs voor zijn film Trois Couleurs-Blue, de Ameri kaan voor zijn werkstuk Short Cuts. Kieslovski's film werd bo vendien tot beste festivalfilm uit geroepen door de FIPRESCI, de internationale organisatie van filmcritici. Daarnaast werd met Trois Co- leurs-Blue nog een Copa Volpi in de wacht gesleept voor de beste actrice (voor Juliette Binoche) en een Osella d'Oro voor de beste fo tografie. Kieslovski's film komt deze week meteen in Nederland se première. Robert Altman verwierf naast zijn Gouden Leeuw odk-nóg een Copa Volpi die bestemd was voor de volledige cast van Short Cuts. De Copa Volpi voor de beste acteur werd gegund aan Fabrizio Benti-..; vogli in de door Silvio Soldini ge-H regisseerde film lm anima divisa^ in Due; over een warenhuisdetee- C tive die verliefd wordt op een dief-'/j achtige zigeunerin. De Speciale Jury Prys (de op een na hoogste onderscheiding van«v het festival) werd gewonnen door de Nederlandse Australiër Rolf de Heer (geboren in Heemskerk en 1 nog altijd in het bezit van een Ne derlands paspoort) voor zijn £üm,c Bad Boy Bubby, die tevens door.' de FIPRESCI-jury eervol werd vermeld en nog verscheidene prijsjes kreeg toegekend van on der meer een publieksjury. Een Zilveren Leeuw ging naar de uit Tadzjiekistan afkomstige Kosh Ba Kosh artiest] De ZesWmden Anger Dance BVHaast <1 u 66:18 Ruim zesenzestig minuten muziek door uitsluitend zes saxofoons is misschien wel eens wat te veel van het goede. Vooral die voortdurende baslijn door (uiteraard) de bas-saxofoon vermoeit het oor op den duur. Maar als je er aan denkt hoe vermoeiend het blazen op die toeter moet zijn, valt het wel weer mee. Het sextet bestrijkt het volledige saxofoonscala, zoals dirigent Keimpe de Jong van het duizendkoppig saxofoonorkest dat tijdens het laatste Heineken ja2z-festivai nog zo aanschouwelijk toonde. Dus sopranino (Mariette Rouppe van der Voort), sopraan (Dies lc Due), alt (Frans Ver- meerssentenor (John Tchicai), bariton (Ad Peijncnburg) en bas (Klaas Hekman). De zes musici hebben zelf dertien stukken geschreven. Al leen het titelstuk van de cd. van Henry Cowell, is een bewerking door Rouppe van der Voort. Het samenspel van de zes saxen biedt veel verrassingen. De meeste van de zes blazers staan garant voor zinderende en gillende solo's, met op de achtergrond steeds die geheimzinnnig grommende en rollende begelei ding van de andere instrumenten. Alle nummers zijn opgenomen tij dens concerten, negen tijdens een optreden op 18 december vorig jaar Ln de Rotterdamse zaal De Unie. Peter van Eijkehnburg

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1993 | | pagina 2