1 19, Glasfabriek werkt aan geschiedenis van de gewone man Op zoek naar mooie composities Jenevermuseum is klaar voor installatie moutwijnbranderij Bezoekerscentrum opent zomer 1995 haar deuren genda Kermis Documentatiecentrum Kleding- en speelgoedbeurs Afvalteiefoon beperkt bereikbaar Mient Jan Faber komt naar Vlaardingen Chinese kunstenaar schildert Vlaardingen en Schiedam Rotterdams Dagblad Dinsdag 20 september 1994 De kermis is dus onderdeel van de Brandersfeesten gebleven. Geluk kig maar. Want zeg nu zelf, wat is een volksfeest zonder kermis? De attracties staan dit jaar niet op hetEmmaplein. Daar worden tento ren, woningen en winkels uit de grond gestampt. Na veel vijven en zessen werd in het Stadskantoor besloten het festijnterrein te ver plaatsen naar de Broersvest In afgeslankte vorm, luidde een ge meentelijk persbericht. Dat wel. Daarmee heeft de gemeente zich toch wel heel wat op de hals gehaald. De drukste verkeersader door de binnenstad is twee weken afgesloten voor verkeer. Talloze alter- natieve routes werden bedacht. Dat allemaal voor die miezerige ker mis, die dat predikaat helemaal niet verdient Van de kermis zoals die vroeger op het Emmaplein te vinden was, is niets, maar dan ook helemaal niets overgebleven, Een trekpleister kan je het absoluut niet noemen. Hooguit tien attracties staan er. En daar moet het verkeer voor omrijden. Toch is het voorde voetgangers opletten geblazen. Want de tram en de bus mogen wel op de Broers- vest komen. Dwars door de kermistenten gaan ze. Er zijn weliswaar hekken langs de trambaan geplaatst, maar die vormen, zo is uit eigen waarneming al gebleken, geen beletsel voor automobilisten die on danks alles de kortste weg wensen te nemen. Juist, over de tram baan, Niet alleen automobilisten zijn de dupe van de kermislocatie. De zon dagsmarkt, dé trekpleister op de slotdag van de Brandersfeesten, is daardoor opgeschoven en verknipt. Wat een toestand! Alle ellende had voorkomen kunnen worden als de kermisattracties naar het parkeerterrein aan de Buitenhaven waren verplaatst Ge zien de omvang een prima plek voor een kermis met allure. En in de garage boven het ABC-complex is immers parkeergelegenheid ge noeg. De Plantage had ook gekund. Die wordt straks toch opgeknapt Bij het verkeersbeleid in Schiedam kunnen nog meer vraagtekens worden geplaatst. Neem nou de Lange Kerkstraat. Die moest voet gangersgebied en daarmee onderdeel van De Grote Omloop worden. Waarom is mij een raadsel. Een aantrekkelijke winkelstraat kan je het niet noemen, Door protesten van betrokkenen werd dat plan weer onderin de la gedeponeerd. Wel werd de straat ter hoogte van het ABC-complex 'afgesloten'. Door middel van een verkeersbord. Een automobilist met lef zou wel gek zijn als hij halsbrekende toeren uithaalt om via het Oude Kerkhof, de Nieuwstraat, Korte Kerkstraat en Grote Markt het centrum te verlaten. Het risico op een prent is trouwens nihil. Geen agent gaat de hele dag bij dat bord staan posten om doorrijders op de bon te slingeren. Het enige gevaar schuilt in het verkeer dat van links uit de Kreupelstraat komt. Dat verwacht geen auto's van rechts. De eerste botsing zal niet lang uitblijven. SANDER SONNEMANS Redactie Waterweg: Jelle Gunneweg Ben van Haren Peter de Lange Jan Rozendaal Sander Sonnemans Wethouder van onderwijs A. Wiegman opent woens dag op basisschool De Gorzen een nieuw documenta tiecentrum. Hier zijn niet alleen boeken aanwezig, maar ook videobanden, audiocassette's en cd-rom. In de Schiedamse bibliotheek was niet voldoende ruim te om de spullen te herbergen. Clubhuis Zuid houdt donderdag 22 september een beurs voor najaarskieding en speelgoed aan de Dwarsstraat. Deelnemers kunnen tijdens kantooru ren contact opnemen met 'Zuid' (tel.4267297). Twin tig procent van de opbrengst gaat naar de activiteiten van het clubhuis, Vlaardingen Wegens bezuinigingen is met ingang van deze week- de bereikbaarheid beperkt van de Afvalteiefoon en het centrale nummer van de Stadsreiniging. Ieder een met vragen of klachten over afval, het bestrijden van ongedierte en het laten ophalen van grof vuil, kan gratis bellen van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 12.15 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. Op vrijdag zijn beide lijnen tussen 8.30 en 12.15 uur be reikbaar. Westhaven plaats 22 3131BT Vlaardingen Postbus 4008 3130 KA Vlaardingen Telefoon 2340055 Telefax 4349754 Sportredac tie: Donald Bax Telefoon 2340055 Mient Jan Paber vertelt donderdag 22 september in het kader van de Vlaardingse Vredesweek over zijn ervaringen. Deze gespreksavond vindt plaats aan de Maassluissedijk7a en begint om 19.45 uur. De Vrede sweek vindt dit jaar plaats van 16 tot en met 25 sep tember. Het thema is 'Europa belooft wat!'. IVoensdag 21 september SCHIEDAM Bonsai voor beginners. Blauwe Brug, 19.30-2l.OOu. (4 lessen, ƒ40). Klussen voor vrouwen. St. Coerke. (6 lessen, ƒ35). VLAARDINGEN Klussencursus. St. Coerke, 's middags (6 lessen, ƒ35). Donderdag 22 september VLAARDINGEN Algemene Muzikale Vorming voor volwassenen. Meidoornstraat 30, 19.15-20.15u. (vijftien lessen, ƒ180). Tekenen en schilderen. DC de Bijenkorf, 9.30- 11.30ü. (t/m 6 april, ƒ125) Vrijdag 23 september SCHIEDAM Weet-wat-je-eet. Kluphuis Oost, 9.15-10.15u. (twaalf bijeenkomsten, ƒ60) Zaterdag 24 september VLAARDINGEN Volksdansen. Kennismaking in Triangel, 2Q.00u. Oefenavonden: maandag en dinsdag. Info: 01880- 33488, Maandag 26 september. SCHIEDAM EHBO-Eenheidsdiploma. Verenigingsgebouw Korte Haven 127,19.30-21.30u. (zestien lessen, 125). VLAARDINGEN Relatie moeder-dochter. St. Coerke, 19.3ö-21.30u. (tien bijeenkomsten, ƒ35) Dinsdag 27 september SCHIEDAM Gespreksgroep geloof en maatschappij. Het Ge bouw, elke laatste dinsdagmorgen van de maand, 3.30-li.30u. (eerste zes bijeenkomsten ƒ30). vlaardingen Vrouw en auto. Buurthuis de Pijpelaar ism St, Coer ke. (drie lessen, ƒ30). Relatie moeder-dochter. St. Door Nathalie Lans Schiedam Namen als Ber- lage, Le Beau, Copier en Meydam kent ledereen wel. Deze mensen hebben met hun ontwerpen van glas voor de Vereenigde Glasfabrieken een naam van internationale allure opgebouwd. Overal ter wereld kom je hun ontwer pen tegen. Verzamelaars zou den een moord doen om de fel begeerde exemplaren van deze glaskunstenaars in hun bezit te krijgen. De bekende ontwerpers werkten voor de fabriek in Leerdam. De exemplaren die deze eeuw in de fabriek aan de Buitenhavenweg in Schiedam werden gemaakt, zijn echter ook overal ter wereld terug te vinden. Het verschil is dat de ontwerpen var. Le Beau, Meydam, Copier en Berlage voor al tafelglaswerk, prototypes ver pakkingsglas, unica en series be treffen en dat de flessen die in Schiedam werden geblazen, echte gebruiksvoorwerpen zijn. De na men van de Schiedamse flessen- makers zijn vergeten. Flessen be horen tot de geschiedenis van 'de gewone man'. „De namen zijn vergeten. Maar de Schiedamse flessen laten wel een dagelijks stukke leven zien," zegt Johan Soetens, commercieel directeur van de Vereenigde Glas fabrieken. „Het geeft een sociale ontwikkeling aan en de structuur van levensmiddelen. De geschie denis van de fles begint eigenlijk bij de merken. Ondernemers kre gen de behoefte zich te onder scheiden en lieten hun naam in flessen en potten hakken. Ook de eigen modellen kregen bekend heid. Met het expositioneren van merken kwam er een grote toena me in de produktie van flessen." In het nieuwe bezoekerscentrum van de Vereenigde Glasfabrieken in Schiedam komt de geschiede nis van de fles als gebruiksartikel centraal te staan. „Ik wil daarmee een stuk sociale geschiedenis la ten zien. Een algemeen beeld van de sociale ontwikkelingen aan de hand van glas. Glazen flessen, in- maakglazen, mosterdpotten, uie- npotten, flessen Bijloos tegen le vend hoofdonrein, eau de colog- neflessen en flessen kachelglim. Er is en wordt veel in glas ver pakt." „Verpakkingsglas is nog lang niet aan zijn eind. We zijn met glas ei genlijk nog maar net begonnen. De produktie is nog nooit zo groot geweest. Het zal altijd een exclu sief produkt blijven. Glas heeft een grote attentiewaarde. Mensen De Vutters sa men met Agaath van Dijk bij de be roemde C- machlne. WK lem Berg laat Agaath foto s zien van de machine voor de opknap beurt. Foto Roei uijKstra hebben er een emotionele band mee. Hoe dat komt weet ik niet. Mensen hebben iets met de fles. Wanneer er een flessententoon- stelling is stromen de belangstel lenden toe. Ik denk dat het zo is omdat een glazen fles evenals een vrouwenborst een van de eerste dingen is die je vastpakt na de ge boorte." Enthousiaste vutters Het bezoekerscentrum wordt een riante ruimte. In de garage en de voormalige timmerwerkplaats op het terrein van de glasfabriek zijn vanaf half januari al zeven oud werknemers aan het werk om de ruimtes om te bouwen tct exposi tieruimte. Voormalig werknemer De Rooy, die van 1968 tot en met 1987 als respectievelijk chef werk- tuigonderhoud, chef technische dienst en chef beveiliging werkte, coördineert de bouw van het be zoekerscentrum. „Ik werd vorig jaar opgebeld met de vraag of ik mee wilde werken aan het nieuwe centrum. Ik vond dat leuk om te doen en ben aan de hand van een lijst van perso neelszaken oud-medewerkers gaan bellen. Het resultaat is dat we nu sinds het begin van dit jaar aan het werk zijn met een groepje van zeven vutters." „Iedereen was eigenlijk direct enthousiast. Het valt op dat de be trokkenheid enorm groot is. Om het zo te zeggen: die fabriek is van ons. Ik denk dat het komt omdat de glasfabriek altijd moet blijven draaien. Je kan niet zeggen: 'ik schei er even mee uit'. Ik ben hier zelf elke ochtend aanwezig. De anderen zijn er ook vaak. Het is leuk om te doen. We gaan door tot het bittere einde. En wanneer de ruimtes zover zijn opgeknapt dat deze kunnen worden ingericht, helpen we daar natuurlijk ook bij mee. Als je iets doet, moet je het goeddoen." Glasmachines De oud-medewerkers zijn van al- Door Mariëtte Olsthoorn Vlaardingen Nee, de Vlaarding se molen vond. hij helemaal niet zo mooi toen hij hem voor de eer ste keer zag. Bijna dagelijks fiet ste Jiang Ne Liang er voorbij als hij vanuit Holy, langs de vaart naar het centrum reed. Dan stapte hij af, liep er een paar keer om heen, maar het ideale plaatje bleef uit. Tot op een dag ineens alles op zijn plek viel: het licht, de kleur, de compositie. Hiervan moest hij een aquarel maken. Jiang Ne Liang is altijd en eeuwig op zoek naar mooie composities in het straatbeeld. Vaak vindt hij ze, maar dan is er bijvoorbeeld geen plek om te zitten. Soms staat er een irritante lantaarnpaal of een boom in het zicht; die laat hij dan gewoon weg. Dat is de macht die hij heeft als schilder. Het resul taat van zijn inspanningen is te zien in Hét Zonnehuis. Daar expo seert hij tot 2 oktober met een twintigtal aquarellen waarin hij zijn kijk op Schiedam en Vlaar dingen geeft. Krom Als hij eerlijk is, gaat zijn voor keur uit naar Schiedam. Qua oude gebouwen is het daar veel aan trekkelijker voor hem. Neem nou de Hoogstraat in beide steden, In Vlaardingen is dat een lang recht en eentonig stuk, terwijl de win kelstraat in de Jeneverstad krom loopt, waardoor het uitzicht tel kens verspringt en het natuurlijk veel afwisselender is. De Hoog straat in Schiedam; het is zijn fa voriete plek geworden. Evenals het pleintje tegenover de Visbank in Vlaardingen, met alle cafés er omheen, Wat een afknapper vindt hij het dan als aan het eind van de Westhavenkade het station in zicht komt. Jiang Ne Liang wilde van jongs af aan al kunstenaar worden. In 1985 EenbewoonstervanHetZonnehuisbewondertdeaquarellenvan Jiang Ne Liang. Foto Roet Dijkstra gaat hij studeren aan de Acade mievoor Beeldende Kunst in Chi na. Vier jaar later studeert hij af. Het is 1989, de tijd van de studen tendemonstraties op het Plein van de Hemelse Vrede. Op 5 juni demonstreert ook hij voor een vrijer vaderland. Een jaar later vlucht hij naar Nederland. Zijn eerste busreis hier staat hem nog helder voor de geest. Onderweg van Leiden naar Katwijk kijkt hij zijn ogen uit naar de uitgestrekte weilanden, de koeien, de schapen en hier en daar een molen. En dan die oude, typisch Nederlandse ge bouwen met die schitterende ge vels en luiken voor de ramen. Die had hij vroeger in China alleen op foto's en schilderijen gezien. En nu is alles echt. In het asielzoekerscentrum in Echt begint hij met het schilderen van landschappen. Op een stukje hardboard van twee gulden. Van de andere vluchtelingen uit het centrum maakt hij portretten, die hij verkoopt voor wat extra zak geld. De eerste tentoonstelling die hij hier ziet, is van Rembrandt in het Rijksmuseum. Die gaat hij be studeren en imiteren, tot in detail. Gefascineerd door de impressio nisten gaat hij daarna experimen teren met kleur en de werking van schaduwen licht. Hij ziet veel tentoonstellingen, slaat alles op in zijn hoofd, mixt dat met de kennis die hij in China heeft opgedaan en ontwikkelt een heel eigen stijl. Na drie jaar weet Liang nog steeds niet of hij in Nederland mag blijven. Het moeilijkste is dat wachten, zegt hij. Schilderen is zijn enige afleiding. Dat is genie ten. Met goed weer buiten, slente rend door de stad of omringd door schildersspullen. Anders thuis, waar hij naast de aquarellen olie verfschilderijen maakt waarin hij zijn gevoelens als Chinees in het westen tot uitdrukking brengt, balancerend tussen twee cultu ren. le markten thuis. Zij spuiten de wanden, slopen, metselen muur tjes en restaureren ook oude mac hines. Machinemeester Willem Berg houdt zich voornamelijk met het schoonmaken en repare ren van antieke machines bezig. Johan Soetens haalde de afgelo pen jaren machines uit heel de wereld. Uit Chicago liet hij een Owens-machine overvliegen. Die werd aan het begin van deze eeuw ook in de Schiedamse fa briek gebruikt. Bij een oud-sta tionnetje in Frankrijk kwam de commercieel directeur een.zoge naamde C-machine tegen. „Dat is echt iets bijzonders. Deze glas- machine was de voorloper van de bekende Owens-machine. ïn Schiedam werden deze machines vanaf de tweede helft van de vori ge eeuw tot begin jaren vijftig de ze eeuw gebruikt. We zijn blij dat Soetens na veel speurwerk de bonk roest uit Frankrijk vandaan wist te halen." „Inmiddels draait de machine weer. Het heeft wat zweet gekost om de ontbrekende stukken na te maken en de machine op de juiste manier af te stellen maar de bonk roest is nu een prachtig museum stuk geworden. Het is echt fantas tisch dat ie weer draait. We heb ben op het moment dat de machi ne werkte, ook een taart met een grote letter C erop besteld en sol daat gemaakt!" vertelt Willem Berg enthousiast. Ook is er al een zogenaamde R-7 sectie op de kop getikt. De machine is zo omge bouwd dat de bezoeker door zelf aan verschillende hendels te trek ken, de werking van de machine goed begrijpt. Agaath van Dijk. de pr-vrouw van de Vereenigde Glasfabrieken Schiedam, is momenteel met Soe tens druk bezig met de inrichting van het bezoekerscentrum. „Het bezoekerscentrum wordt zo inge richt dat een gids eigenlijk over bodig is. De opstelling zegt ge noeg. Zo zullen achter de genoem de machines met geschreven tekst vitrines komen te staan waarin de glasprodukten zijn te zien die ermee werden gemaakt. Geluids- en lichteffecten zullen de uitleg bij de historische voor werpen completeren. De verzameling vertelt haar eigen geschiedenis. In een speciale fil mzaal worden bovendien bijzon dere films getoond die in opdra cht van de Vereenigde Glasfabrie ken werden gemaakt. Zo zullen er stomme films uit 1918 en 1930 te zien zijn. De eerste is gemaakt door Willy Mullens. Ook zijn de films-die Otto van Neijenhoff en Bert Haanstra in opdracht van de fabriek maakten te zien. De film- presentatie toont dat er al 75 jaar een bijzondere relatie tussen film makers en de Vereenigde Glasfa brieken bestaat. Ook hebben wij een verdieping voor documenta tie gereserveerd." Wanneer alles volgens planning verloopt is het bezoekerscentrum in de zomer van 1995 af. Het is pri mair bedoeld voor scholen, ver enigingen en relaties, Soetens wil er absoluut geen mu seum van maken, maar sluit de mogelijkheid van samenwerking met het nieuwe nationaal gedistil leerd museum De Gekroonde Brandersketel, niet uit. ..Ik kan me voorstellen dat wij een dag in de week bezoekers van het gedis tilleerd museum de mogelijkheid geven om met hun toegangskaart je van dat museum ook een kijkje te komen nemen in het bezoeker scentrum. Wij willen ook excur sies organiseren zodat de mensen in de fabriek kunnen kijken. Naast de vaste opstelling denk ik verder aan wisselende exposities. Want het moet duidelijk zijn dat^ het geen nostalgisch gemijmer is. Wij willen ook laten zien hoe gran dioos het materiaal glas is. Het geeft ook een blik op de toe komst." Dinsdag 20 september SCHIEDAM Podium, Jamsessie, 21.00u. De Ark. Oecumenische avond in kader Vredesweek, 19.45 uur. ROTTERDAM Luxor Theater. The Sound of Mo town, 20.15u. Rotterdamse Schouwburg Gr.z. Oresteia. 16,00- 23.00u. Kl.z. Onder Controle. 20.30u. Theater Bonheur. Dansa- teliers/Workshop Angeltka Oei, 17.30u. Ahoy'. Roxette, 20.00u. Dizzy. Boen's Tunes. 22.00u, Groo ve Garden. Phat Vibes Factory, 21.00u. Popular. Moondance, 21.00u. Woensdag 21 september SCHIEDAM Thurlede. Muziek en zang, 14.00u. H. Hartkerk. Openbare repetitie Schiedams Mannenkoor Orpheus, 20.00u. VLAARDINGEN Stadsgehoorzaal. Aladdin (|eugdt- heater), 14.00u. Holy-ziekenhuis. Lezing over suikerziekte, 14.00 uur. MAASSLUIS Schuurkerk. Beethoven II (film), 20.30 uur. ROTTERDDAM Luxor Theater. The sound of Mo town. 20.15u. Museumpark. Cen tral Park, 21.30u.The Act. Jamses sie. 22.00u. Ahoy'. Roxette, 20.00u. Café Floor. Heieen Uve, 21.30u. Groove Garden. What's Cookin, 2l.OOu. Sorbonne. Patrick van der Hoeven, 22.00u. Zaal De Unie. Off Screen, 20.30u. St- .Droomtheater.Sprookjes.heksen- verhalen en doeprogramma, 15.00- 16.30u. Wijkgebouw De Focus. Kinderfilmmiddag, 14.00u. Plas- wijekpark. Poppentheater, 15.00u. Museumpark. Opening European InternationaaiArchitectuurCongres. ROTTERDAM Alhambra Riksbioscoop: 'The Th ree Musketeers' (12) dag. 11.45- 2.15-4.45-7.15-9.45. Alhambra 2: 'Naked Gun 33 U3' (al) dag. 4- 6.45-9.30. Calypso 1: 'Wolf' (12) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Ca!ypso-2: The Last Seduction' (16) dag. 1.15- 4-6.45-9.30. Calypso-3: 'Four Weddings and a Funeral' (a!) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Cinerama 1: 'I love trouble' (12) dag. 1.15-4-6.45- 9.30. Cinerama 2: 'Four weddings and a funeral' (al) dag. 1.15-4-6.45- 9.30. Ct nerama3: 'BeverlyHiilsCop II!' (12) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Ci nerama 4: 'Schmdler's List' (12) dag. 2-8. Cinerama 5: 'The Cowboy Way' (12) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Corso: 'Clear and Present Danger' (16) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Imax Theater: 'Blue Planet' (al) wo. 2, 'Mountain Gorilla' (al) wo. 3. 'Free Willy' (al) dag. 7. 'Jurassic Park' (12) dag. 9.15. Venster 1: 'Theo van Gogh's 06' (16) dag. 8-10. Ven ster 2: 'Lucia' wo. 7.30. Venster 3: 'El Pajaro de la Felicidad" (16) dag. 7.30. 'Abgeschminkt!'(16)dag, 10. Venster 4: 'Un'amma divisa in due' (16) dag. 7.30. 'Desperate Remedi es' (16) dag. 10. Lumière 1: The Fimtstones' (al) dag. 1.15-4-6,45- 9.30. Lumière 2: 'The Client' (16) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Lumière3: The Getaway' (16) dag. 6.45-9.30. Lumière 4: 'Striking Distance' (12) dag. 6.45-9.30. Rex: 'Hot Lips' (18) dag. vanafl2door/.voorsteiling. Tha lia: 'Speed' (12) dag. 1.15-4-6.45- 9.30. Kindermatinees: Alhambra 2: 'Duimelijntje' wo. 1.15. Lumière 3: 'DeAnstokatten'wo. 1.15-4. Lumiè re 4: 'Jungle Jack' wo. 1.15-4. Door Sander Sonnemans Schiedam Het Nederlands Ge distilleerd Museum in Schiedam nadert zijn definitieve vorm. De bouwkundige restauratie van het pand uit de achttiende eeuwis af gerond. Binnenkort wordt het toe komstige museum ingericht met historische voorwerpen en een autenthiek werkende moutwijn- branderij. De reconstructie van de ouder wetse branderij wordt gereali seerd op de begane grond van het monumentale gebouw aan de Lange Haven. Daarmee wordt de traditionele werkwijze met hou ten beslagkuipen en drie kolenge- stookte ketels nieuw leven inge blazen. Daarbij wordt gebruik ge maakt van nog enkele bewaard gebleven onderdelen. Nergens in Nederland wordt nog op deze wij ze jenever gestookt. In Schiedam rollen na dertig jaar de vaten straks weer over de kade. Volgende maand wordt begonnen met de bouw van de branderij. Omdat veel kennis rond de pro ductie van moutwijn verloren is gegaan, was grondige research nodig om het proces te kunnen re construeren Er werden inter views gehouden met de laatste le vende ex-medewerkers van oude branderijen. Daarnaast werden talloze handboeken bestudeerd. En er werd een ware speurtocht ontketend naai* kuipers, koper slagers. vuursmeders en oven bouwers. wier kennis nodig is om de branderij in zijn oorspronkelij ke staat terug te brengen. Een select groepje genodigden kreeg afgelopen vrijdag de moge lijkheid het toekomstige museum van binnen te bekijken. Menig een stelde vast dat de in 1985 gro tendeels afgebrande distilleerde rij De Lokomotief ongetwijfeld een nieuwe toeristische trekpleis ter van de Brandersstad wordt. Vooral omdat een traditionele Schiedamse raoutwijnbrandenj al geruime tijd met meer bestaat en er een verbouwing heeft plaatsge vonden die zijn weerga met kent. Hoewel het vier etages tellende bouwwerk zeeen aan ruimte heeft, hoeven de initiatiefnemers niet bang te zijn dat het museum bij de opening lege plekken zal hebben. Uit de voorwerpen en do cumenten die van diverse zijden worden aangeboden, blij kt dat het Nederlands Gedistilleerd Mu seum nu al in alle uithoeken van het land bekendheid geniet. Zodoende wordt de historische collectie alsmaar groter. Onlangs kreeg de stichting De Gekroonde Brandersketel een modellenboek voor etiketten, artikelen uit de.ja- ren zestig, een reeks jaargangen van een slijtersvakblad uit de pe riode 1936-1959. twee dozen met gedistilleerd miniaturen, een se rie antiquarische kelderflessenen een gietmodel voor een merkijzer. Een gift van een heel ander kali ber is de collectie koperslagerge- reedschappen uit de boedel van de voormalige Schiedamse koper slagerij Meyer Stegmann. Ook met de financiering van het nationale jenevermuseum zit het wel goed. Van de twee miljoen gulden die nodig is voor de reali satie van Schiedams nieuwe trots, is het overgrote deel bijeengebra cht door subsidies en opgehoest door sponsors. Daaronder alle grote Nederlandse distillateurs die zich achter het initiatief heb ben geschaard. Er moet nog 'slechts' een gat van 300.000 gul den worden opgevuld om het financiële plaatje rond te krijgen, voordat volgend jaar de deuren kunnen worden geopend.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1994 | | pagina 1