'Op elke kraamvrouw ben ik zuinig' Prinsestheater herleeft op rand m- m Vroedvrouw Adri de Bruin (65) na 7.000 bevallingen nog steeds verliefd op vak 80 Stichting ijvert voor heropening; Delfshaven enthousiast over multi culturele functie Eén lange lijn 1 RL SN SZ RY Rotterdams Dagblad Zaterdag 12 november 1994 Door MarjoJijn van Lynden Rotterdam Misselijk en draaierig werd ze, de eerste keer dat ze een wouw zag bevallen. „De zuster zei, 'Ga maai' op de gang zitten.' Toen ik even later weer binnenkwam, werd het kind geboren. Ik dacht 'Oh, nee1." Vroedvrouw Adn de Bruin doet binnen kort een stap je opzij: Ik heb soms het gevoel dat ik de vrouwen in m n armen neem Kurper/Rotterdams Dagblad tone vrouwen vrijwel allemaal in het ziekenhuis. „Dan weten ze ze ker dat er nog een paar daagjes lekker voor ze wordt gezorgd. Want, thuis is het kind meteen hun verantwoordelijkheid. Hech- t.inppn of nipt als het huilt moet «4 Nu, meer dan zevenduizend be vallingen later, kan vroedvrouw Adri de Bruin zich dat niet meer voorstellen. „Een bevalling is spannend," zegt ze. „Ik heb altijd weer die kriebel in mijn buik. Je houdt tenslotte minstens twee le vens in je handen. En als liet alle maal voorbij is, en je ziet hoe blij ze zijn met hun kind, springen de tranen je in de ogen." Nog steeds? „Ja. als je geen tranen meer hebt eri met meer kunt lachen, leef je dan nog?" Binnenkort doei Adri de Bruin (65) een stapje opzij voor de nieu we generatie vroedvrouwen. Een klein stapje maar. want voorlopig draait ze nog volledig mee in de praktijk en de komende jaren zal ze part-time blijven werken. Trots meldt ze vannacht een tienponder op de wereld te hebben 'ge sjouwd'. „Dan merk je hoe erva ren je bent." Tijdens het gesprek rinkelt de te lefoon vrijwel voortdurend. Vrou wen die melden dat ze hun slijm- prop hebben verloren, vrouwen die naar het ziekenhuis moeten omdat ze over tijd zijn en vrouwen bij wie de eerste weeën zich aan dienen. „Eigenlijk verandert er niet veel," zegt Adri.„Dit werk is al eeuwen hetzelfde. Vroeger (ze begon in '56 in Pendrecht) deed ik alles op de fiets in plaats van met de auto. En ik was de enige in de straat met te lefoon, maar verder... Ach, we hebben nu een zuurstofkoffer en bijna alles is disposable. En er is ander hechtmateriaal, maar ik be waar het nog in hetzelfde doosje." „Ik probeer altijd een band te krij gen met de kraamvrouw. Want be vallen is een karwei dat je samen moet klaren. Daarbij is oogcontact ontzettend belangrijk. Je kunt ie mand bemoedigen, laten zien dat je meeleeft. Als vroedvrouw moet je altijd kalm blijven, de rots in de branding zijn. Ik heb soms het ge voel dat ik de vrouwen in m'n ar men neem. Ze er doorheen draag. Ik ben op elke kraamvrouw zui nig. Een kind krijgen is de gebeurte nis van je leven. Er is niets wat meer indruk maakt. Daarom blijf ik er óók bij als het een keizersnee wordt. Vaak is mijn hand het laat ste wat de moeder voelt voor ze in slaap valt. Als de baby geboren wordt maak ik foto's. Voor later, voor de moeder. Ik heb nooit geloofd in die metho de van tik op de billen en in het warme en koude water als het kindje het niet meteen goed doet. Onzin, je moet gewoon goed uit zuigen en zon kindje geruststel len. Ik koester een babytje. Leg mijn handen eromheen. Soms heet ik ze ook echt welkom. Dan zeg ik 'Wees welkom op deze we reld'. En tegen de ouders, 'Maak er een mooi mens van.' Je krijgt ze, maar ze zijn niet van jou. En je kunt er een hoop aan verpesten." Hoe vertel je het als er iets mis is met 't kindje? „Soms ziet de moe der het meteen. Maar ais het nou iets kleins is, een vingertje of zo, dan pak ik zo'n kleintje eerst 's lekker in. Dan geef ik het aan de moeder, zeg 'Wat een lief koppie, wat een mooi kindje' en als zo'n vrouw dan een beetje gewend is. zeg ik 'Er is wel een kleinigheidje, hoor" Te laat komen. De nachtmerrie van alle aanstaande ouders. Adri: „Verschrikkelijk. Ik ben liever drie uur te vroeg dan een minuut te laat. Een paar jaar geleden is bij mij in de auto een kindje geboren. Ik was met de moeder op weg naar het ziekenhuis, grootmoeder en buurvrouw zaten op de achter bank, en opeens zie ik uit mijn ooghoek die kraamvrouw wat ach terover gaan zitten, haar broek losmaken en verdorie ik zag een koppie. Door alle lichten ben ik gescheurd. In het Zuiderzieken huis kwamen ze meteen met de brancard aanrennen. Ik was bang voor onderkoeling, maar 't is alle maal goed afgelopen. Toch, ik hou niet zo van dat soort toestanden." In bijna veertig jaar heeft ze een hoop zien veranderen. Veel bijge loof, bijvoorbeeld over meer be vallingen bij volle maan, ver dween. Ook de opvatting 'dat je voor een keizersnee op Soestdijk moet wonen' is allang verleden tijd. In de afgelopen decennia zijn de kraamvrouwen mondiger ge worden. Ze lazen 'Bevallen en op staan' cn besloten op baarstoelen, zittend cn hangend, te bevallen. En de vader evolueerde van een zenuwachtig rokende figurant tot medespeler, die ook kan puffen en zuchten en zijn wouw, zonodig ook fysiek, tijdens de bevalling dragen evenzeer bij tot de betrok kenheid van de bewoners en tot de leefbaarheid." Kleurrijk De programmering in het Prinse stheater zou in de toekomst een afspiegeling moeten zijn van de veelheid aan bevolkingsgroepen in de wijk. Kleurrijk dus, inter cultureel of multi-eultureel. maar dan niet 'welzijnswerkachtig a la ondersteunt. En natuurlijk, 'va der fotograaf werd 'vader video'. Adri is niet zo kapot van al die nieuwerwetse methodes en sfeer bevallingen. „Met kussens en kaarsjes en zo. Ik vind het alle maal best. zolang ik mijn werk maar goed kan doen en het geen gevaar oplevert. Ik moet wel kun nen zien wat er gebeurt." „Vaak hebben ze in een boekje gelezen dat het zus of zo moet. En dan doen ze dat, terwijl zc niet weten wat bevallen is. In het bad bijvoor beeld. Meestal zeg ik dan 'Ga toch even lekker op bed liggen uitrus ten." -er te spreken is ze over de Lelystad of Dronten'. „Tien pro cent van de bevolking is bijvoor beeld Kaapverdiaans. Dat zou je terug moeten kunnen zien. Al die verschillende bevolkingsgroepen in Delfshaven hebben al hun mu ziekavonden en andere activitei ten. Die zou je in het theater bij elkaar kunnen brengen. Bijna de helft van de mensen bestaat hier uit alleenstaanden, studenten, sa menwonenden en starters op de woningmarkt. Dat zijn mensen die vaak voor elkaar en voor 'het andere' open staan. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat het theater wordt opgeëist door één groep." Kentie merkt over het wonen in Delfshaven op: „Wijken in het westen van Rotterdam worden wel eens afgeschuilderd als een getto, maar dat zijn ze juist niet omdat ze niet bewoond worden door één bevolkingsgroep. Wat dat betreft kun je een wijk als Prinsenland eerder een getto noe men. Hier wonen allemaal men sen met verschillende achter gronden, perspectieven en inte resses." Vorstelijk Het Prinsestheater moet met zijn programmering niet alleen aan sluiten op die culturele veelzijdig heid van Delfshaven. Onderzoek van de stichting heeft uitgewezen dat het nieuwe centrum ook kan voorzien in de grote behoefte aan groeiende inbreng van de vaders. „Ook steeds meer buitenlandse mannen zijn erbij." Dat lag vroeger wel even anders. Zolang de man in het huis was, mocht de vrouwniei baren. Adri: „In het be gin wist je niks van al dat soort ge bruiken. Ik had hier in Pendrecht een kraamvrouw, zwanger van haar vijfde kind. Ze lag in bed en het schoot maai* niet op. Ik be greep er niks van. Loop 'ik even naar de keuken, kom ik terug, bed leeg! Was ze opgestaan en had het kind op het kleed, dat speciaal daarvoor voor de kachel lag, ter wereld gebracht." Tegenwoordig bevallen de alloch- kleinere, betaalbare zalen. Het theater wil in de toekomst ruimte bieden voor wijktheater, thema- weken en voor activiteiten die aansluiten op bijvoorbeeld het het Delfshavenfestival, het filmfesti val of Poetry. 'Jazz in Prinses' speelt al door de hoofden van de bestuursleden, maar ook kinder theater moet een kans krijgen voor al die kinderen die niet aan één van Delfhavens 'grachten' wonen. De bestuursleden: „Het Prinses theater ligt op een kruispunt van twee werelden, op een omslag punt tussen enerzijds het kleine 'grachtengordeltje1 rond de Voor haven en anderzijds wijken als Bospolder, Tussendijken en Spangen. Het Prinsestheater kan door zijn ligging en programme- moeder het bed uit." ,,'t Is een hartstikke leuk vak. Je maakt van alles mee. Mijn collega en ik zeggen wel eens tegen elkaar 'We zijn hier net een psy chologische praktijk*. Want reken maar dat zwangere vrouwen ver anderen en dat ze het daar moei lijk mee hebben. En zo'n echtge noot, die ziet zijn aardige Jopie humeurig worden en denkt 'Blijft dat zo?' Die raakt in de war. Met dat soort problemen komen ze ook bij ons." „Natuurlijk, er is ook verdriet, als er een gehandicapt kindje wordt geboren of als het mis gaat met de zwangerschap. Leven en dood, het zit vlak naast elkaar. Je mag het gerust weten, ik ben zeer gelo vig. Dat heeft het leven mij ge leerd." Ze had, van al die jaren, geen dag of nacht willen missen. .Ach, weet je. als je er 's nachts uit moet. ben je moe en rillerig en 't is bui ten donker en koud. Maai' als je aan het werk bent verdwijnen die gedachten en wanneer het kindje is geboren en je rijdt terug, door die nog steeds donkere straten denk je 'Achter al die ramen lig gen mensen te slapen die niet we ten wat voor wonder er is ge beurd'. Voor mij blijft een geboor te iets mysterieus en wonderbaar- lij ks." Vrijdag 18 november zendt de RVU op Nederland 3 om 20.00 uur inde serie 'Komen en Gaan' een dubbel portret uit van 'oude rot' Adri de Bmin en de 22-jarige Nathalie die haar éndexamen doet aan de Vroedvrouwenschool en meteen aan de slag wil Een van de hoogtepunten in het bestaan van het Prinses theater, dat wat interieur aan gaat weinig verschilde van an dere Rotterdamse bioscopen in die tijd, was de vertoning van een film (in 1957) van pin up ster iayne Mansfield waar bij de ster trouwens zelf acte de presence gaf. Foto sArchief Rotterdams Dagblad/Gemeentelijke Archiefdienst Rotterdam ring voor Delfshaven een belang rijke bindende factor vormen en versterkend werken op andere initiatieven." Voor de verbouwing en inrichting van het Prinsestheater is onge veer 1,5 miljoen gulden nodig. Nog dit jaar gaat het bestuur op zoek naar sponsors, naar mensen en bedrijven bijvoorbeeld die iets hebben met of het Prinsestheater of met Delfshaven. Goede busi ness- en verbouwingsplannen en een gedegen bestuurlijke onder steuning moeten potentiële geld schieters over de brug helpen. Lukt dat allemaal, dan kan het Prinsestheater binnenkort in Delfshaven van start onder het motto 'Een Vorstelijk onthaal in een Koninklijke zaal'. Ze moeten het geen strandtram noemen. Dat slaat nergens op, dan maak je het idee bij voorbaat belachelijk. Alsof iemand op het Centraal Station de tram zou ne men om via Schiedam, Delft, Rijs- wijk en Den Haag helemaal naar het Scheveningse strand te gaan. Als je toch al op CS bent, neem je allicht de trein en dan is het vanaf het Haagse CS of Holland Spoor nog maar een klein stukkie. Eén lange lijn 1. Er zijn nu twee lijnen 1. Er rijdt tussen Scheveningen en Delft- Tanthof een lijn 1, geëxploiteerd door de HTM, en er is een lijn 1 tussen Rotterdam-CS en Schiedam-Woudhoek, die door de RET wordt gerund. Een VVD'er in de Tweede Kamer. Jan Dirk Blaauw, heeft het idee gelanceerd om die twee te koppelen. Daar voor is een trambaan nodig van. 3,5 kilometer lengte tussen Tant- hof en Woudhoek: een railverbin ding door Midden-Delfland. Dat is geen nieuw idee. Eindjaren zeventig waren er al voorvechters voor. in de Provinciale Stater, van Zuid-Hollanden de gemeente Schiedam, en van verschillende partijen, zoals PvdA, CDA en PPR. Eén lange lijn I leek toen ver weg, want het hele traject tus sen de koemarkt in Schiedam en Woudhoek ontbrak nog. Halver wege de jaren tachtig is dat stuk er gekomen. Er zijn enkele halles in de Rotterdams/Schiedamselijn l, waar druk in- en uitgestapt wordt. Station Nieuwland, Stadserf, Koemarkt. Marco- niplein. Ook bij andere tussenhal- tes is het een komen en gaan van passagiers'. Niemand noemt lijn 1 de poldertram, omdat ze nabij Midden-Delfland eindigt.'Nie- mand noemt lijn -1 de stationtram, omdat ze aan de andere kant bij CCS uitkomt. Het is een tram voor veel korte afstandjes en toch is het een flink trace. Als nu dus ka merlid Blaauw oppert om de ene lijn I en de andere lijn 1 met elkaar te verbinden, is het dom van tegenstanders om het meteen een strandtrammetje te noemen. Zo kun je alles denigrerend af doen. Een traject Rotterdam- Scheveningen is niet concurre rend voor de auto. Maar wel een stukje Schiedam-Delft. Of een stukje Witte Dorp-Rijswijk. Of een stukje Spangen-Tanthof. Allemaal korte stukjes, concurre rend mét de auto. en toch allemaal onderdeel van één lange lijn 1. Gelet op de diepgewortelde be zwaren van de gemeentebesturen van Schiedam, Vlaardingen en Delft tegen verlenging van rijks weg 19 door Midden-Delfland, zou een tramlijn bovendien een uit komst zijn. Een openbaar-ver- voersalternatief voor een gehate strook asfalt tussen het Kethel- plein en de Kruithuisweg, zo werd het in de jaren zeventig gepresen teerd. We zijn nu meer dan vijf tien jaar verder, Blaauw diept het idee op, en Annemarie Jorritsma hoort het aan alsof ze net vanoch tend minister van verkeer en wa terstaat is geworden. De afwijzende reacties van de HTM en de RET zijn begrijpelijk, omdat ze met andere exploitatie- problemen zitten, bovendien kijkt de RET niet naar Den Haag en de HTM niet naar Rotterdam. Straks zijn het 'nog gescheiden provin cies ook. er mag best een lijntje bij om de relatie in tact te houden. Ais er één lange lijn 1 was ge weest, had Frits Bolkestein dit voorjaar tenminste op tijd in de studio van Radio Rijnmond kun nen zijn, toen Pim Fortuijn daar op de VVD-lijsttrekker zat te wachten. Zelfs met een politie-es- corte deed Bolkestein er via rijks weg 13 heel lang over. Zelf reed ik op dat moment van de Tweede Kamer via Zoetermeer, Bleiswijk en Berkel en ik was nog eerder in Rotterdam dan Bolkestein, kunt u nagaan - daarmee is in elk ge val bewezen dat de auto niet con currerend is met eën goede tram- verbinding, bezie het eens zo. Foutje van de RET: als rijksweg 19 er ligt., willen ze eventueel wel een snelbus. Maar nieuwe wegen zijn ongewenst. En waarom wel een bus en geen tram? Als Jorritsma nu haar prioriteiten nog eens flink husselt, heeft Rot terdam straks misschien minder reden om verbijsterd te zijn over uitgestelde projecten. Door Han van der Leur Rotterdam Het begon met de vraag: de Jehova's Getuigen zijn weg uit het Prinsestheater. wat gaat er nu gebeuren met die oude bioscoop? Nu, een jaar later, heeft de Stich ting Prinsestheater een business plan afgerond, maakt een verliefd geraakte architect tekeningen voor de verbouwing, worden er ideeën ontwikkeld voor de toe komstige programmering en gaat binnenkort de fondsenwerving van start. Dat alles moet er op af zienbare termijn toe leiden dat het vermaarde Prinsestheater aan de Schiedamseweg weer open gaat en Delfshaven er een belang rijke culturele instelling bij krijgt. Daar ontbreekt het nu nog aan in (oud) Delfshaven, zo hebben ook Theo Kentie. Jan Meijer en Emile van Rinsum van de Stichting Prinsestheater vastgesteld. Delfs haven, een deelgemeente met 2o'n 75,000 inwoners, beschikt over vrijwel alle grootstedelijke voorzieningen, het historische deel van de wijk rond de Voorha ven is toeristisch en op horecage- bied in opmars, maar een geschik te, zaal voor bijvoorbeeld klein kunst, amateurtoneel en concer ten is er niet. Met de heropening van het Prinsestheater moet daar verandering in komen. De stichting heeft bij het verder ontwikkelen van haar plannen in reder geval de enthousiaste steun van de deelgemeente Delfshaven, Myrza Axwijk, lid van het dage lijks bestuur, spreekt van 'een fantastisch plan'. „Er moet in ons gebied een cultureel centrum zijn, een plek waar -rekening houdend met de bevolkingssa menstelling van de deelgemeen te - kunst en cultuur op de eerste plaats staan. Door zijn ligging kan het Prinsestheater in de toekomst versterkend werken op historisch Delfshaven. maar ook op de win kelstraten in de omgeving." Nachtfilms Kort na de aanleg van één van die winkelstraten, de Schiedamse weg. ging in 1917 hei Prinsesthea ter open. Eigenaar was de joodse ondernemer Chermouk. die voor de oorlog zou uitgroeien tot een belangrijke bioscoopexploitant. De oorlog maakte niet alleen een einde aan het leven van Cher mouk, maar vernietigde op 14 mei 1940 ook wat diens paradepaardje had moeten worden: het Art Hou se aan de Coolsingel, waar de be tere films geprogrammeerd zou den gaan worden. In het Prinsestheater werden aan vankelijk ook variétévoorstellin gen gegeven - er traden artiesten op als Willy Derby, Lou Bandy en Heintje Davids - maar het belang van film nam steeds verder toe. Een van de hoogtepunten in het bestaan van het Prinsestheater was in 1957 de komst van de actri ce Jayne Mansfield, wier film 'The Girl can't help it' werd gedraaid bij het 40-jarig bestaan. Mansfield zou in die dagen furore maken, onder andere door op Het Kasteel op naaldhakken de aftrap bij een wedstrijd van Sparta te verrich ten. In de jaren zestig kwam de klad erin en werd de programmering steeds minder. Wel groeide hei theater uit tot een begrip op het gebied van de nachtfilm. Veel Rotterdammers blijken daaraan - en aan de aldaar opgebloeide verkeringen- dierbare herinne ringen te bewaren. Beginjaren ze ventig sloot het Prinsestheater zijn deuren en kwam er een einde aan de vertoning van cowboy-, knok- en muziekfilms. De laatste jaren was de ruimte in gebruik als 'koninkrijkszaal' van de Jehova's Getuigen. Perfecte ruimte Het bestuur van de Stichting Prinsestheater bestaat uit men sen uit Delfshaven die vaak zelf ook nostalgisch getinte herinne ringen hebben aan de bioscoop, vaiërend van de vertoning van 'The Bridge over the River Kwai' en het Polygoon Journaal tot het knokken tussen jongeren uit ver schillende wijken na de weke lijkse cowboyfilm. Ondanks deze nostalgie kijken de bestuursleden van Stichting Prin sestheater momenteel toch vooral naar de toekomst. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat het Prin sestheater een belangrijke rol kan spelen in hun deelgemeente. En hoewel er van de sfeer van de ou de bioscoop weinig meer over is, noemen ze het pand verder 'per fect'. Het in een knik tussen Schiedamseweg en. Noordschans gelegen gebouw zou plaats kun nen gaan bieden aan een ruim driehonderd stoelen tellende zaal. een theatercafé met apart po dium, een zij-tribune of back sta- ge-ruimte en het wijkmuscum. Voor de verbouwing van het com plex liggen er al enkele ontwer pen van architect Robert Lijbers, die zo zijn eigen herinneringen aan het theater heeft. Theo Kentie venvacht van het Prinsestheater een belangrijke positieve uitwerking op Delfsha ven. „Leefbaarheid bestaat uit meer dan veiligheid. Er bestaan hier natuurlijk problemen en die kunnen we niet uitvlakken. Maar we moeten ons ook weer niet fixe ren op junks of het bestrijden van overlast met meer stadswachten of videocamera's. De deelgemeen te is levendig, er wonen veel kin deren en 'beginnende' Rotter» dammmers. Het is een grootste delijk gebied met veel perspec tief. Daar horen niet alleen be langrijke faciliteiten te zijn op bij voorbeeld het gebied van onder wijs en gezondheidszorg, maar ook culturele voorzieningen. Die Pin-up ster Jayne Mans- field was tij denshaar bliksembe zoek aan Rot terdam ook ophetSparta- Kasteel waar bijze onder meerkennis maakte met de legendari sche stop perspii Rinus Terlouw.Foto Archie f Rotterdams Dagblad êmmm feetSÉê*

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1994 | | pagina 2