15, Daan van Geenen restaureert met liefde oude advertentieblaadjes Schiedamse vrouwen naar jGymnaCopia in EstlandJ BBhbsi 'Dorsman in Vlaardingen had een vakman als boekbinder' mamm Tolerantie Bronzen beelden in winkeletalage Laatste orgelconcert Open dag bij jeugdnatuurclub Radio-opname Sing-in Expositie in De Groene Luiken Extra vergadering Rotterdams Dagblad Dinsdag 11 juni 1996 4"i jf? y lij 54' Bij mij in de straat in Schiedam heb je een kantongerecht, een beurs waar vroeger koren werd verhandeld en een pand met een museale collectie gedistilleerd met landelijke pretenties. Het wordt gezien als de parel op de kroon van toeristisch Schiedam, al scheuren auto's er regelmatig de vouwen uit de broek van de bezoekers. Ik maak me daar zorgen over. Driehonderd meter gaans bevindt 2ich een lommerrijke laan, met prachtige panden uit de negentiende, eeuw. Het is een oase van rust aan de rand van de binnenstad. Maar het gif op het kale Nepromater- rein en de.bouw van zestien nieuwe villa's op de plek van een vroege re klooster vormen bedreigingen van het unieke karakter van de laan, ias ik vorige week in het Nieuwe Stadsblad De bewoners ma ken zich er terecht zorgen over. Waar woon ik en waar is de lommerrijke laan? De meeste Schiedam mers weten het al, maar ik help nog een handje- Op mijn rij bevindt zich een muziekcafé waar rare kwibussen soms op het podium sprin gen. Het Stadsblad helpt ook. Driehonderd meter gaans bevinden zich verder het Boddaertcentrum en een afkickcentrum. Mensen die nodig toe zijn aan een ontwenningskuur jagen bij mij in de straat bewoners soms de stuipen op het lijf. Maar ook driehonderd meter gaans gaat het leven van de gevestigde burgerij niet over ro zen,lees ik in hetzelfde artikel in het Nieuwe Stadsblad. Stél je voor. Heb je net de wekelijkse golfpartij verloren, krijg je na alle eerdere ellende ook nog tehoren dat een Vrouwenwegloophuis het brutale lef heeft zich tussen de elite te mengen. Maar denk vooral niet dat ze intolerant zijn, daar onder de kastanje bomen. „Zonder uitzondering staan we allemaal positief tegenover de opvang van vrouwen en kinderen in nood zegt een anonieme be woner uit de laan haast plechtig. Maar ja, kan zo'n stichting zo'n mooi pand wel onderhouden? Boven dien benaderen verlaten mannen hun ex-en wel eens op agressieve wyze. Dat kunnen ze niet hebben in die mooie straat Alternatieven? Die bieden ze niet. Maar de bewoners zien de mishandelde vrouwen wellicht liever gehuisvest in een gewoon buurtje, tussen andere maatschappelijke verschoppelingen als asielzoekers en bijstands trekkers. Het Nieuwe Stadsblad verklapt de naam van de laan niet, want mis handelde vrouwen hebben recht op een onbekende schuilplaats. My'n straatnaam mag ook niet bekend worden, want mogelijk zijn de invloedrijke burgers in die laan in staat de mishandelde vrouwen nog ver van hun bed te houden ook. In dat geval is het Wegloophuis welkom bij ons in de straat Want langs de anonieme haven waar ik woon, staan we net als in de anonie me wandeldreef 'zonder uitzondering positief tegenover de opvang van vrouwen en kinderen in nood.' Voor de vrouwen in nood is het slechts te hopen dat agressieve man nen Schiedam slecht kennen. CAREL VAN DER VELDEN Schiedam In de etalage van Jansen Herenmode aan het Hof van Spaland in Schiedam zijn deze week bronzen beelden te zien van Willy Reppel. De Schiedamse kunstenares exposeerde in binnen- en buitenland met textiele werken en schilderijen. Sinds kort heeft zij zich ook op het vervaardigen van bronzen beelden gestort. Reppels uitgangspunt is het menselijk li chaam. Zij maakt uitsluitend zittende, staande of lig gende figuren. Aad van der Hoeven verzorgt zaterdag 15 juni het laatste orgelconcert voor de zomer in de aula van het Stedelijk Museum. Van der Hoeven studeerde aan het Rotterdams Conservatorium bij Piet van den Kerkhoff en George Stam. Daarnaast studeerde Van der Hoeven Koordirectie. Tegenwoordig is hij ver bonden aan drie koren, waaronder Toonkunst Vlaar- dingen, en als organist aan de Hillegondakerk in Rotterdam-HiUegersberg. Op het programma van 15 juni staan werken van on der andere Hummel, J. S. Bach, Mozart, Dumas en Satie. Het concert begint om 15.00 uur. De jeugdnatuurclub van de Koninklijke Nederland se Natuurhistorische Vereniging (KNNV) houdt zon dag 16 juni open dag in Natuurcentrum De Boshoek- laan aan het Bospad in Schiedam. Van 12.00 tot 16.00 uur kan worden meegedaan aan een uitgebreid na tuurprogramma met onder meer waterdiertjes, braakballen en huisdieren in 4e hoofdrol. Kinderen kunnen met het oog op vaderdag ccn mandje vlech ten, een waskaars maken of kruïdenzakjes vervaar digen. Vlaardingen De Evangelische Omroep maakt vanavond vanaf 19.30 uur opnamen voor EO's Sïng-In in de Kerk van de Nazarener aan de Zwanensingel in Vlaardingen. Sing-In is een samenzangprogramma waarin liede ren worden gezongen met het publiek. Het zingen wordt begeleid door een combo onder leiding van André Pouwer. Jan Post leidt de zang in goede ba nen. EO's Sing-In wordt al ruim driejaar lang eens in de twee weken uitgezonden op de woensdagavond via radio 2. De Vlaardingse kunstenaars Carla Einwachter en Ruud van der Ham exposeren tot 4 juli in Aanloop huis De Groene Luiken aan de Oosthavenkade. Einwachter toont acrylschilderingen, gebaseerd op muziek. Van der Ham laat aquarel-collages zien, waarvan enkele zijn gebaseerd op landschappen uit Canada, waar hij jarenlang heeft gewoond. Het werk is te zien tijdens de openingsuren van het aanloop huis: maandag en dinsdag van 14.00 tot 17.00 uur en woensdag, donderdag en vrijdag van 11.00 tot 17.00 uur. Maassluis De commissie stads- en milieubeheer komt woens dag 12 juni om 19.00 uur bijeen voor een extra verga dering. Op de agenda staat de nota Ontwikkelingsvi sie Componistenbuurt en Bloemenbuurt, een ste denbouwkundige studie over aanpak van de Elemen- tumflats, Belangstellenden die willen inspreken die nen om 19.00 uur aanwezig te zijn. De stukken liggen ter inzage in de speciale commissiemap in het infor matiecentrum van het stadhuis. Door Ben van Haren VlaardingenDaan van Geenen (41) is gek op oud papier. Niet als verzamelaar of vrijwilli ger van een of andere club die extra inkom sten hard nodig heeft. Neen, hij houdt zich als ambtenaar van de gemeente Vlaardingen bij na dagelijks bezig met oude kranten. Daan van Geenen waakt over kranten en grote en klei ne boeken in het Vlaar dingse Stads archief: 'Leer lingen van de Grafische SchooMaat ik vaak de wijn- boeken van Hoogendijk zien als voor beeld van vakkundig Maandenlang al gaan adverten tieblaadjes van honderd jaar gele den door zijn handen. Meer dan een dag kan hij in de weer zijn met één zo'n reclamekrant van maximaal vier pagina's groot. Alle 1500 nummers van het sinds fe bruari 1892 door 'Drukkers-Uit gevers Dorsman Odé' wekelijks in een oplage van 2500 stuks gra tis verspreide Vlaardingseh Ad vertentieblad krijgen een zorgvul dige behandeling. Van Geenen laat zich niet afleiden door de soms toch boeiende in houd van de advertenties, hoewel bijvoorbeeld de aanbieding van één van de eerste motorfietsen hem natuurlijk niet is ontgaan. Zijn blik nent zich echter in het algemeen meer op oneffenheden, verkleuringen en breuken in het vergeelde papier. „Verschrikkelijk is het. Het pa pier breekt. De lijmiaag is eruit omdat het cellulose is afgebroken. Hét gaat om papier, van hout ge maakt, waarvan op den duur de vezels gaan rotten. Dat geeft er die gele kleur aan. Rijkdom „De verzameling van deze adver tentiebladen is waardevol door haar ouderdom en omdat ze com pleet is. Ze bevat een grote rijk dom aan informatie over het Vlaardingen van rond de eeuw wisseling. Daarom restaureer ik nu al die krantenpagina's. Ik haal ze stuk voor stuk uit de banden waarin ze zijn geplakt, ik verwij der de lijm, maak de scheuren dicht met zuurvrij papier, doe elke weekverschïjning in een kunststoffen hoes en berg deze op in speciale archiefdozen." Ruim vijftien jaar nu is Van Geenen werkzaam als restaurator op het Vlaardingse Stadsarchief. Voormalig arehivaris Theo Poel stra plukte hem in 1980 weg bij het Gemeentearchief Rotterdam, waar hij kennis had gemaakt met het vakmanschap van de Croos- wijker op het gebied van boekbin den en papierbehandeling. Van Geenen: „Het vak heb ik ge leerd van G. Morra. Hij was mijn leermeester op het Rotterdamse archief. Ik volgde de Grafische School en werd door mijn consu lent daar geplaatst om ervaring op te doen. Daar zag ik, waarvan je alleen wist dat het vroeger in kloosters gebeurde. Geen nietje werd gebruikt om boeken te bin- binden.' Foto Dennes van derWeVRoel Dijkstra den. Neen, keurig naaien met touw of band en dan de rug afwer ken. Ik leerde er het vak van handboekbinder." Kort geeft de restaurator van het Stadsarchief de verschillen in de Europese stijlen van boekbinden weer. Hij vertelt over Duitse, Franse en Engelse banden, waar van hij de eerste het mooist vindt omdat er dan geen ribben zicht baar zijn op de boekenrug. Over zijn start in het oude raad huis van Ambacht: „Een ijzeren lineaal, een potlood en een stuffie was al mijn gereedschap toen ik begon. Mijn voorganger Stolk had zich vooral bezig gehouden met het opplakken van foto's. Mijn in teresse ging meer uit naar boe ken. Wat moet ik hier, dacht ik even. Tot Poelstra me ervan over tuigde, dat hij voor verbeteringen zou kunnen zorgen. „Ik zag hier namelijk dingen die ik voor onmogelijk hieldin een ar chief. Mensen zaten tussen de middag in oude stukken en foto's te snuffelen met brood in hun hand, koffie tussen de archief stukken en een sigaret in de mond. Onvoorstelbaar." Ook de omstandigheden waaron der historisch zeer waardevolle spullen werden bewaard, deden bij Van Geenen de haren rechtop staan. „Stukken verpulverden ge woon omdat ze oud waren en zo slecht werden behandeld. De vochtigheidsgraad was veel te hoog en de temperatuur ook. Het aangebouwde depot stond op de zonzijde, waardoor het er in de zo mer vijfendertig graden en in de winter tien graden was. Boeken en protocollen zijn vroeger gesmeerd met stijfsel en dat gaat verzuren. Sommige delen waren zelfs beschimmeld en moesten er gewoon tussenuit." „Van de al in 1960 toegezegde nieuwbouw kwam maar niks te recht Er werd met stukken ge zeuld op het stadhuis. Ze lagen in een vochtige kelder waar toevallig plek was en dan weer op een bloedhete zolder. Verder werd hier gebruik gemaakt van een voudige archiefdozen van karton vol zuur, met ijzeren nietjes, hoe ken en ringetjes. Je begrijpt wat er gebeurt bij een steeds wisselen de vochtigheid en temperatuur, alies gaat rotten en oxyderen." Kopiëren Werk genoeg lag er dus klaar voor de restaurator. Hij nam het voor touw om verrottingsprocessen zo snel mogelijk tot staan te bren gen. „Een van de eerste maatrege len was het kopiëren van alle veel geraadpleegde stukken van bur gerlijke stand en dergelijke. Toen ik kwam gingen de originelen nog door de handen van alle mensen, die ze wilden raadplegen. Dat be tekende bijvoorbeeld een bevoch tiging door vingers, die mensen zo nodig nat willen maken om een bladzij om te slaan terwijl het droog blazen van duim en wijsvin ger tot het zelfde resultaat leidt. Het was een gigantische, eentoni ge klus, die in roulatie door het gehele archiefpersoneel is uitge voerd. Ook de archivaris zelf stond aan het kopieerapparaat." Op deze manier kreeg Van Geenen tijd vrij om ook werk te doen dat hem meer boeit. Hij richtte zich onder meer op de ou de charters, die in het Stadsar chief worden bewaard. „Ze lagen gevouwen, in oude dozen. Ik heb ze uitgespannen en gereinigd. De technieken zijn tegenwoordig zo ver, dat de schade van oude vou wen vrijwel niet meer is terug te zien." Hij toont de indrukwekkende in houd van de eenvoudige charter- kast in de kluis van het voormali ge raadhuis. Laden liggen vol met officiële op perkament geschre ven verklaringen, waaronder het oudste overgebleven stuk. Even mag het uit 1275 daterend af schrift, met zegel van Floris de Vijfde, van het twee jaar eerder verleende stadsrecht van Vlaar dingen worden vastgehouden. In kort bestek geeft Daan van Geenen uitleg over de zwakheden en sterke punten in de toch rijke verzameling van het Vlaardingse Stadsarchief. Boeken met kostba re lederen banden, waar stukken vanaf vallen, wijst hij aan als voor beelden van niet te stoppen ver rotting. „Leer is dierlijke huid, die gelooid is. Dat gaat dus rotten en breken bij verdroging. Perka ment daarentegen is huid, die ge droogd is en goed blijft. Daarom gebruik ik ook perkament om in te binden. Vlaardingen, daarop kan het trots zijn, had via Dors man een vakman als boekbinder. Leerlingen van de Grafische School laat ik vaak de wïjnboeken van Hoogendijk zien als voor beeld van vakkundig binden." „Het zijn boeken van misschien wel zestig kilo, ongeveer een me ter hoog, meer dan een halve me ter breed en dertig centimeter dik. Ze zijn niet te tillen en de in houd is niet van een bijzondere historische waarde, maar we be waren ze als toonbeeld van boek binderskunst. In de Duitse stijl gebonden, dus met gladde rug. Veel minder kwestbaar dan met de ribben van touw." Uren kan Van Geenen over zijn vak praten. In het twee jaar gele den opgeleverde verbouwde en uitgebreide Stadsarchief is een klimaatsbeheersïngssysteem in gebouwd, tienduizend nieuwe zuurvrije archiefdozen zijn aan geschaft en het nog steeds toene mende aantal bezoekers haalt in het algemeen zijn informatie van kopieën van archiefstukken of van microfiches. Vlaardingen leent zijn restaurator ook uit aan Maassluis en soms Schiedam, waar ze zo'n functiona ris niet in dienst hebben. Op de bij de hennrichting van het Stadsar chief vrijgekomen bovenverdie ping van het oude Raadhuis aan Plein Emaus in Vlaardingen is Van Geenen voorlopig druk bezig met het voor de toekomst veilig stellen van de complete verzame ling van het ruim honderd jaar ou de Vlaardingseh Advertentie blad', dat in die tijd zelf reclame maakte met gratis doorplaatsing van advertenties uit de Nieuwe Vlaardingsche Courant en de slo gan: Voor neringdoenden geldt een speciaal tarief. Dinsdag II juni VLAARDINGEN Dienstencentrum West, Inspraak bestemmingsplan Westwijk, deel gebied 'Lage Weide', 20.00u. ROTTERDAM Dodorama. Rotterdams Improvi satie Poel, 2Ö.0Qu. Luxor Theater. Kann Bloemen, 20.15u. Dizzy. Rutger Molenkamp Quartet, 22.0ÖU.. de Pelgrim, El Fuego, 22.00u. Woensdag 12 juni SCHIEDAM De 4 molens. Zomer-thé-dansant, I3.30u. Thurlede. Bingo, 14.00u. ROTTERDAM Calypso I: 'Mighty Aphrodite' (al) dag, 1.15-4-6,45-9.30. Calypso 2: 'Leaving las Vegas' (16) dag. 6.45- 9.30. Calypso 3: 'Sense and Sensi bility' (al) dag. 12.45-3.30-6.15-9.15. Calypso 2 Riksbioscoop: 'Out break' (12) dag. 12.00-3.15. Cine rama 1: "White Squall' (12) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Cinerama 2: 'The Juror'(16) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Ci nerama 3: 'Hellraiser IV: Bloodli ne' (16) dag. 6.45-9.30 do.vr.ma.di. ook 1.154.Cinerama4:'Dead Man Walking' (16) dag. 1.15-9.30. The Scarlet Letter' (16) dag. 4-6.45. Ci- nerama5:Broken Arrow' 18) dag. 6.45-9,30. do.vr.ma.di. 1.15-4. Cor so: 'Primal Fear' (16) dag. 1.15-4- 6.45-9.30. Imax Theater: 'Survival Island' (al) dag. beh.ma. 24. The Living Sea'(al)dag.beh.ma.3-6.45. za.zo. ook 1. 'Primal Fear' (16) dag. 7.45-10. Venster 1: 'Fallen Angels' (12) dag. 10.'L'AmoreMoleste'(16) dag. 8. Venster 2: 'Turks Fruit'{16) dag. 7.30. 'Good Men, Good Wo man' (16) dag. beh.ma. 10. Lanta- ren2: Thedaythesun turned coid' (al) dag. 8. 'Small Faces' (16) dag. 10. Lumière 1: 'Cutthroat Island' (12) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Lumière 2: 'Girl 6' (12) dag. 4-6.45-9.30. do .vr.ma.di. ook 1.15. Lumière 3: 'Diabolique' (16) dag. 6.45-9.30. do .vr.ma.di. ook 1.154. Lumière 4: 'Heat' (16) dag. 8.30. do.vr.ma.di. ook 14.30. Pathé 1: The Birdcage' (al) dag. 11.00-1.404.20-7-9.40. Pa thé 2: 'Critical Decision' (16) dag. 3.55-6.40-9.25. do.vr.ma.di. ook I.10. Pathé 3: 'How to make an American Quilt' (al) dg. 11.05-1.45- 4.25-7.05-9.45. Pathé 4: 'Things to do in Denver' When you're dead. (16) dag. 11.10-1.454.20-6.55-9.30. Pathé 5: '12 Monkeys' (12) dag. 12.40-3.30-6.20-9.10. Pathé 6: 'Copycat' (16) dag. 3.35-6.25-9.15. do.vr.ma.di.ookl2.45.Pathé7:'Up close Personal' (ai) dag. 1.05- 3.50-6.35-9.20. Rex: 'In Sarah's Eyes' (18) dag. vanaf 12.00. Klndermatinees: Cinerama 3: Toy Story' Cal) OVza.zo.wo. 1.154. Cinerama 5: 'De Boefjes' (al) NV za.zo.wo. 1.154. Imax: Toy Story" NV(al)za,zo. 11.30-5.15. Lumière 2: Toy Story5 (al) NV zazo.wo. 1.15. Lumière 2: 'Dunston Checks in5 (al) za.zo.wo. 1.154. Lumière 4: 'Babe' NV (al) za.zo.wo. 1.154. Pa thé: 'Toy Story1 NV (al) za.zo.wo. II.45-1.50'Dun ston checks in' (al) za.zo.wo. 11.15-1.25. "wwwWSiif? L '-M-ÊÊ Acht ama teur-turn sters uit Schiedam weiken zich deze weken in het zweet om een goede in druk te ma- kentijdens een mondiale gymnastiek- happening, die volgende maand plaats heeft in Tallin, Estland. Foto Roel Dijkstra Door Pieter Vermaas Schiedam „Als mensen willen, hebben ze heel veel kracht, meer dan ze zelf denken." Als Sylvia Kooyman-Damen dat gezegd heeft, moet ze er zelf om lachen. Zo serieus en diepzinnig was het nu ook weer niet bedoeld. Niette min is de vakkracht beatballet/ dansmuziek blij verrast over het gemak waarmee haar acht leerlin gen 2ieh de oefenstof eigen ma ken, om uiteindelijk te kunnen schitteren op de internationale Gymnacopia in Estland. De laatste tweeëneenhalve maand werken de gymnasten zich in het zweet voor de mondiale gymnastiekhappening in Tallinn, die van 3 tot 8 juli wordt gehou den. Nu komen prestatie en win nen daar niet op de eerste plaats; naar goed olympisch gebruik is meedoen veel belangrijker. Je hoeft geen toptumster te rijn om je internationaal te kunnen mani festeren. Het vermaken van toe schouwers, het sluiten van inter nationale vriendschappen en het ruiken aan de cultuur van het or ganiserende land, daar is het de Schiedamse vrouwen allemaal om te doen. Maar de deelneemsters willen uiteraard geen modderfi guur slaan en 'gaan ervoor'. Van daar dat er nu fanatiek wordt ge sprongen en gedanst in Klubhuis Zuid. „De deelnemers begonnen met niets, maar er komt nu heel veel uit," beschrijft Sylvia de gemaak te vorderingen. „Het leuke is dat we een groep trainen, die vanaf het nulpunt is gestart De vrou wen hebben helemaal geen dans- achtergrond. Om in zo korte tijd moeilijke technieken te leren en goed naar de begeleidende mu ziek te luisteren, dat vind ik een hele prestatie. Daarbij is het aar dig dat in de groep van acht vrou wen de leeftijd varieert van 22 jaar tot 65 jaar. Vooral voor de oudere deelnemers is het een hele uitda ging om enthousiast mee te gaan met de jongeren." Nog niet zo lang werkt Sylvia Kooyman met volwassenen. Tot september 1995 waren het kinde ren die voor het volgen van beat ballet en dansmuziek bij haar aanklopten. Het trainen van vol wassen bleek echter een goede greep. In februari van dit jaar be naderde Joke van Minnen van gymnastiekvereniging Arma Syl via met de vraag of zij een groep wilde begeleiden om naar de Gymnacopia te gaan, naar het olympisch dorp van Tallinn. Als secretaris van Arma had zjj de of ficiële uitnodiging ontvangen van de CSIT, de overkoepelende in ternationale gymnastiekbond. Kooyman ging in op de uitnodi ging en dus kunnen drie ingestu deerde dansen binnenkort aan een internationaal publiek wor den gesnowu. een theatrale de monstratie waarin het thema Vrij heid' wordt uitgebeeld, een uit voering van beatbaUetteehnieken en een optreden waarin allerlei prachtige vormen in dans worden omgezet. Sylvia kan bijna niet wachten. „Om straks als vertegenwoordi ger van een nietig landje in je trai ningspak zo'n groot stadion bin nen te komen tijdens de officiële opening, dat moet heel mooi zijn. Er rijn dan ongeveer 2500 deelne mers aanwezig. Daar verheugen we ons op. Zoals we ook al uitkij ken naar de andere sporten en het galaconcert dat het festival af sluit."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1996 | | pagina 3