10 hhsu Langs de emotionele plekken van het verdwenen joods Rotterdam n Comité Loods 24 stippelt met negen plaquettes wandelroute uit door de stad *s ROTTERDAM I BERICHT Bekendmaking onteigeningsplannen Rotterdams Dagblad Maandag 29 juli 1996 «- v Tussen de bebouwing achter de Jonker Fransstraat ligt de kleine begraafplaats aan de Jan van Loonslaan verborgen. Op de begraafplaats aan de Oostzeedijk staan de zerken scheef of zijn voorover gevallen. Door Ben Maandag RotterdamTwee Marokkaanse jongetjes staan als eersten stil bij de plaquette die nog niet eens hangt, maar zolang tegen de muur van de Eloutsehool in de Claes de Vrieselaan staat te rus ten. Aandachtig lezen ze de tekst die ingetogen in het brons is gegoten. „Kim je het lezen?" vraagt Henk Smith, doorgewin terd in de geschiedenis van het oude, joodse Rotterdam. De jongste van het tweetal steekt voorzichtig van wal: „Op deze plaats stond het Israëlitisch Oude Lieden g...geestig?" „Nee," helpt Smith. „Gesticht. Oude Lieden Gesticht." „Gesticht," zegt de jeugdige passant ernstig. Smith: „Je weet toch wel wat dat zijn hè, óude heden?" Het jonge tje kijkt met vraagtekens in zijn ogen naar zijn oudere broer, die hem bemoedigend toeknikt. „Ou de mensen?" probeert hij vra gend. „Juist," zegt Smith. „Ik ben een 'oude lied'. Vroeger stond hier een tehuis voor oude mensen. Een bejaardenhuis, zeg je tegen woordig. Vol met van die oude mannetjes als ik. Maar ze zijn alle maal weggehaald, In de oorlog." De gezichten kijken nog ernsti ger. Ze denken even na en lopen dan stilzwijgend verder. Langs de wegens vakantie veriaten klaslo kalen die de plek hebben ingeno men waar ooit het joodse bejaar denhuis stond. Wie door de stad trekt om op ne gen verschillende plaatsen pla quettes op te hangen die de herin nering aan joods Rotterdam van voor de oorlogsjaren levend moe ten houden, trekt bekijks, zeker. Nieuwsgierige blikken, onschul dige vragen, domme opmerkin- y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y y ONTWIKKELINGSBEDRIJF R OTTER DAW De burgemeester van Rotterdam maakt bekend: A. het plan (nr. 564) tot onteigening van diverse onroe rende zaken waarover de gemeente de beschikking be hoeft ten behoeve van de uitvoering van het bestem mingsplan Hillesluis. In het belang van de volkshuisvesting zullen de panden aan de Slaghekstraat 46 t/m 50, Beverstraat 47 t/m 53 en 117 t/m 129 worden gesloopt en vervangen door nieuwbouw van woningen. B. het plan {nr. 539) tot onteigening van diverse onroe rende zaken waarover de gemeente de beschikking be hoeft ten behoeve van de uitvoering van het bouwplan Reno Water Zuid in de wijk Kralingen-Zuid. In het belang van de volkshuisvesting zuilen de panden aan de Watertoostraat 157 t/m 199,156 t/m 160 en Po- Ianenstraat30 en 32 worden gerenoveerd op hoog ni veau. De plannen liggen met ingang van 1 augustus 1996 ge durende vier weken voor iedereen ter inzage bij: OntwikkelingsBedrijf Rotterdam Galvanistraat 15, toren EP li, kamer 18.68 Openingstijden: 9.00-16.00 uur. Belanghebbenden kunnen, gedurende de periode van vier weken dat de plannen ter inzage liggen, hun ziens wijze omtrent de verschillende plannen schriftelijk en gemotiveerd naar voren brengen bij: Burgemeester en wethouders van Rotterdam p/a OntwikkeiingsBedrijf Rotterdam Postbus 6575 3002 AN Rotterdam onder vermelding van de bij de plannen behorende nrs. resp. 564 en 539. Belanghebbenden die hun zienswijze mondeling naar voren willen brengen of nadere inlichtingen wensen kunnen terecht bij het Bureau Onteigeningen van het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam, aan het zelfde adres waar de plannen ter inzage liggen, tel. 010-4895794. Rotterdam, 29 juli 1996 gen. Smith en zijn begeleider Pe ter Bruin stroop, die de plaquettes op de aangewezen plekken aan brengt, gaan soms zo in hun werk op, dat ze nauwelijks oor of oog hebben voor wat er om hen heen gebeurt. Op initiatief van de stichting Co mité Loods 24 is een wandelroute uitgestippeld langs negen punten in de stad die een belangrijke rol speelden in de joodse gemeen schap van voor de oorlog. Het Co mité ontleent zijn naam aan de verdwenen loods op het terrein tussen Binnenhaven en Spoor weghaven in Rotterdam-Zuid vanwaaruit in de oorlog twaalfdui zend joden op transport werden gesteld. De wandelroute door de stad is aangegeven met plaquet tes, die morgen één voor één wor den onthuld en vorige week op hun plaatsen werden bevestigd. De route begint op de plek waar vroeger het centrum van het jood se leven in Rotterdarri was te vin den. Het tegenwoordige Weena, de boulevard van spiegelende ge sels, staat bovenop de resten van ien van de armste buurten van vooroorlogs Rotterdam, een wir- .var van straten, sloppen en steeg- De Ammanstraat, de Hel- nersstraat: dit was de Rotterdam- je jodenbuurt, waar de crisis.van ie jaren dertig hard toesloeg en ie armoede genadeloos om zich v en greep. Waar het was ook de buurt van de feesten. Van uitbundige konin- ginnedagvieringen, „In de Hel- mersstraat maakten ze daar elk aar weer een enorm werk van, irisis of geen crisis," zegt SmP\ ,Ze sleepten hier vaak de eerste jrijs in de wacht, voor de best ver- derde straat. Er bestaan ook foto's waarop de koningin door de straat reen loopt, onder de feestelijke aoort die aan het begin van de itraat was opgericht." Vlak voor de oorlog trokken veel joodse Rot terdammers weg uit deze buurt, 'n toenmalige nieuwbouwwijken Us Bergpolder en Blijdorp von- ien zij nieuwe huisvesting. Vandaag de dag is van de Hel- nersstraat niets, maar dan ook liets meer terug te vinden. Het jombardement legde de straat, ïee, de gehele buurt in de as. En voorzover er nog herinneringen aan de jodenbuurt bestonden: die werden in de daaropvolgende ja- en grotendeels in de vernieti- ;ingskampen uitgewist. Smith: ,Dit was de buurt waar het prole- ariaat woonde. De mensen die de minste kans hadden om Loods 24 :e ontlopen. Die mensen gaan mu iet meest aan het hart." Natuurlijk is uitgebreid overleg gevoerd met alle eigenaren van de landen waarop de plaquettes ko nen te hangen. Zonder uitzonde ring hebben ze toestemming ge geven om de bronzen platen te be vestigen, als bijdrage aan een ver betering van het stedelijke begrip van historie. Toch dreigt het even nis te gaan. By de uiterste pijler van hi't kantoorgebouw waarin de VSB-bank huist heeft Peter Brui istroop nauwelijks vier keer djn ooormachine door het harde baiadisomarmer gedrild of een yze meneer tikt hem op de vin ders. Ik ben boos," zegt hij kortaf. „U >taat hier in mijn gebouw te bo en." Brumstroop en Smith laten ie woordenstroom van de man iie zegt beheerder van het ge bouw te zijn gelaten over zich Een van de plaquettes wordt bevestigd tegen de marmerplaten van het kantoorgebouw aan het Weena, waarin de VSB-bank huist. Feto'scees Kuiper/Rotterdams Dagblad heenkomen. „Meneer, alles is zwart op wit geregeld. We hebben schriftelijke toestemming om dit te doen," zegt Smith, rustig. De man beent weg om zich telefo nisch op de hoogte te stellen. „Ik was vanmorgen wel zenuwachtig, maar niet voor dingen als dit," lacht Smith. Daar komt de boze meneer weer aan. „Mijn fout, he ren," zegt hy bedremmeld, om zich vervolgens in excuses uit te putten. Hem was niet verteld dat hiervoor toestemming was ver leend, daar lag de fout. De Hel- mersstraat? Wel eens van ge hoord, ja. Bestaan daar geen oude foto's van? Goed dat die plaquette hier komt te hangen. Heei goed. In de buurt van de Claes de Vrieselaan krijgen vier plaquettes een plaats. In de Joost van Geel- straat heeft jarenlang de synago ge Lew Jom gestaan. De verhuur der hield in de oorlog voor de Duitse bezetter stil dat er in zijn pand een synagoge was gehuis vest, waardoor de diensten na de oorlog in een geheel ongeschon den gebouw konden worden her vat. De sjoel werd opgeheven toen in Blijdorp de grote synagoge werd geopend. Het gebouw was vervolgens voor allerlei dingen in gebruik. Een Spaanse schaakclub hield hier zijn schaakavondjes, tot het bouwwerk in 1994 ten prooi viel aan de slopershamer. Even verderop, aan de Schiet baanlaan. is nog de in rood bak steen gevatte ijzeren poort te zien van het Joodse Ziekenhuis. „Dit is een heel emotionele plek voor veel joodse Rotterdammers," zegt Smith. „Door deze poort werden de mensen geleid toen ze op 26 fe bruari 1943 allemaal werden weg gevoerd. Het hele complex is in één dag leeggehaald De poort ziet er slecht uit. De groene verf bladdert hier en daar af. In de hoek doet een lekkende waterlei ding een gestage en zo te zien doeltreffende aanval op het met selwerk. „Hier zou nodig iets aan moeten worden gedaan," zegt Smith, die zelf alle historisch belangrijke punten in de stad drie maal per maand langsfietst. De taferelen die zich op die dag, 26 februari 1943, hier voor de poort hebben af gespeeld moeten hartverscheu rend zijn geweest. Zieken en ou den van dagen uit het tot hetzelf de complex behorende 'Gesticht voor Oude lieden' om de hoek aan de Claes de Vrieselaan, wer den zonder aanzien des persoons in wagens gepropt en afgevoerd, een ongewisse toekomst tege moet „Van de hele groep zijn er nog maar twee in leven," zegt Smith. „De mensen zijn op de trein gezet naar Westerbork en vervolgens naar Sobibor. Ze wer den weggehaald door Nederland se SS'ers, van vie werd gezegd dat ze na hun werk zingend de poort uitgingen." Een luguber idee, dat gebral, weergalmend in de smalle onderdoorgang. Naast de poort is de messing her denkingsplaat die hier in 1993 werd opgehangen inmiddels ver vangen door een bronzen. Ook bij het Oude Lieden Gesticht, waar tegenwoordig de Eloutsehool is gevestigd, komt een plaquette te hangen. Weer een eind verderop, aan de Mathenesserlaan, tegen de gevel van het huidige Riagg, wordt een plaat aangebracht die herinnert aan het Israëlitisch Weeshuis, Op de dag van de de portatie waren hier zestien wees kinderen aanwezig, die allen wer den weggehaald en op transport gesteld, samen met bijna twee honderd ouderen en zieken en 61 personeelsleden. De grootste en oudste synagoge van Rotterdam stond in de voor oorlogse jaren aan de Boompjes. Joodse gedenktekens 1, Heimersstraat, Weena 200 5. Israëlitisch Weeshuis, Mathenessert. 2. Lew Jom Synagoge, J. van Geelstr. 6. Grote Synagoge, Boompjes 3. Joods Ziekenhuis,Schietbaaniaan 4. Israëlitisch Oude Lieden Gesticht, Claes de Vrieselaan Deze sjoel werd in 1725 geopend. Op oude foto's is te zien hoe hét gebouw achter een gietijzeren hek hoog en slank boven zijn di recte omgeving uittorende. Hoge ramen en een toren met een klok, opmerkelijk voor een gebouw uit de achttiende eeuw, maakten het tot een in het oog springende ver schijning. Ook hiervoor geldt: er is niets meer van over. Dat is trou wens ook een van de redenen dat de route in het leven is geroepen. „Er is zo weinig over van joods Rotterdam," zegt Smith. „Mensen die hier lang zijn weggeweest kunnen nooit meer iets terugvin den. Alles is veranderd, het is een andere stad." Bij hei grasveldje aan de Jan van Loonslaan kijken wat oudere da mes vanaf een bankje toe hoe een vrachtwagen langzaam achteruit over het fietspad komt aanrijden. „Het wordt tijd dat ze hier eens wat aan doen," luidt het commen- 7. Begraafplaats, Jan van Loonslaan 8. Begraafplaats, Oostzeedijk 9. De Muur aan de Stieltjesstraat taar. „Die grafstenen liggen er zo slecht bij." Want dat is het gras veld: een begraafplaats. Er liggen nog slechts zestien stenen, van Portugese joden die hier in de ze ventiende eeuw werden begra ven. De vrachtwagen komt niet langs voor het noodzakelijke on derhoud. Nee, erwordt een sokkel uitgeladen, waaraan een bronzen gedenkplaat wordt gemonteerd. De geschiedenis van joods Rotter dam begon met de Portugese jo den, zegt Smith. „Ze mochten zich hier vestigen, omdat men er wel financiële voordelen in zag. De Portugese joden kwamen eerst in Amsterdam. Daar vormden ze een grote impuls voor de econo mie. Ze hadden veel buiteniandse contacten en daarvan konden ze hier goed gebruik maken. Bij voorbeeld bij het opzetten van de VOC." Slechts weinig Rotterdammers weten dat het door een beschei den hek omgeven perk een be graafplaats is. De stenen liggen er verwaarloosd bij. „Ze zijn kapot, zwaar bescha digd door het maaien," zegt Smith. „Ze zouden wat hoger moeten liggen, dat zou beter zijn." Maar daarvoor is geld no dig. En geld voor goed onderhoud is er niet of nauwelijks. Dat geldt al evenzeer voor de an dere oude joodse begraafplaats m Rotterdam, aan de Oostzeedijk. Tussen het hoog opschietende gras doen daar, voor de parkeer garage van kantoorgebouw De Admiraliteit, de verweerde stenen alle mogelijke moeite zich staan de te houden. Sommige hangen scheef, of zijn voorover gevallen. De begraaf plaats was tot 1820 in gebruik. Hoewel de 195 zerken in de jaren zeventig nog zijn rechtgezet, lijkt er sinds die tijd niet veel meer aan gedaan. De route eindigt bij de muur aan de Stieltjesstraat, het enige stukje tastbare materie dat nog herin nert aan het haventerrein, waar van Loods 24 indertijd deel uit maakte. Inmiddels verrijst hier, op de Kop van Zuid, een geheel nieuwe stadswijk. „Moet je kijken," zegt Smith en hij laat een foto zien van een frietkraam, strak tegen de muur. „Die mocht daar staan. Daarvoor had ze van de deelge meente toestemming gekregen," Het is geen gezicht. Worden er verwoede pogingen gedaan in dit stukje Rotterdam nog iets te be houden dat aan die barre tijden doet terugdenken, duwt iemand er een frietkar tegenaan. „Hij staat er al niet meer," zegt Smith. Snelle onderhandelingen deden de rijdende snackbar on verwijld naar een andere plek ver huizen. Zodat hij niet meer in de weg staat, wanneer hier een nieu we bronzen plaquette eenmaal aan de zo historisch beladen muur prijkt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1996 | | pagina 2