14 Mannenverslindende Catharina de Grote was erg klein van stuk Het alledaagse van bovenaf gezien in Stedelijk Museum Magnificat gekraakt in de hoge tempi Indiase censor wil geen bloot in Kaïnasutra-film Een lekker kookpotje Ben Cramer in musical Evita HP/De Tijd brengt hommage aan Reve De Illusie in april naar Van Oldenbarneveït- straat Rotterdams Dagblad 8g*S3ö fe^.2 Donderdag 19 december 1996 Door Frangoise Ledeboer AmsterdamZe regelde de moord op haar echtgenoot, had ze ker twintig minnaars, liet een collectie met 3996 schilderijen na en zorgde voor een forse uitbreiding van haar grondgebied. Het geroddel over haar nam zulke bizarre vormen aan dat er zelfs werd gezegd dat ze de dood vond tijdens een vrijage met een paard. In de Nieuwe Kerk verwelkomt deze Catharina de Grote vanaf de ze week de bezoeker met een be minnelijke glimlach en als ze aan het eind in haar gouden koets stapt heeft ze zich met superieur gemak een vrouw van uitzonder lijk formaat getoond. De expositie 'Catharina, de keize rin en de kunsten' is samenge steld uit de Catharina-collectie van het Hermitage-museum in Sint Petersburg en toont als hoog tepunt een aantal meesterwerken van Rembrandt, Frans Hals, Ti- tiaan, Rubens, Van Dyck en AalsmeerBen Cramer speelt en zingt vanaf volgend jaar in de mu sical Evita. Vanaf 3 januari neemt hij de rol van Juan Perón over van Jeroen Pfaff. Pfaff vertrekt bin nenkort naar Duisburg om daar in de Duitse versie van Les Misérab- les te spelen, aldus producent Joop van den Ende. Ben Cramer vertolkte de rol van Perón al in de productie van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en in diverse Amerikaanse pro ducties. Van 1993 tot 1996 speelde hij enkele malen per week de rol van The Phantom in The Phantom of the Opera in het Scheveningse Circustheater. Evi ta is tot en met l februari te zien in Drachten (De Lawei), Amster dam (Carré en de Rai), Arnhem en Apeldoorn, AmsterdamHP/De Tijd heeft bij het kerstnummer van deze week een literair geschenk gevoegd. T)e laatste avond' is een homma ge, na vijftig jaar, aan DeAvondert van Gerard Reve. Schrijver is Re- ve-kenner Theodor Holman. De volksschrijver noemt het 'heel charmant', zo'n imitatie. Maar on der de indruk is hij niet. „Zoiets gebeurt elk jaar wel eens in een of ander studentenblad," gaf hij als reactie. Hij heeft het boekje dat in een op lage van 70.000 exemplaren ver schijnt, nog niet gezien; Als hij het krijgt, zal hij het zeker lezen. Over Holman is de schrijver posi tief. „Die schrijft heel goed."" De debuutroman van Reve stond vorige maand uitgebreid in de schijnwerpers naar aanleiding van de veiling van het manu script. Het verhuisde voor een be drag van 160.000 gulden naar het Letterkundig Museum in Den Haag. Rotterdam Kunstenaarssocië teit De Illusie verwacht begin april volgend jaar een nieuw pand te kunnen betrekken aan de Van Oldenbameveltstraat De grote sociëteitsruimte aan de Westerka de is al een poos geleden ontman teld. Het enorme herenhuis werd te duur voor het sterk geslonken kunstenaarsgezelschap en lag te- zeer 'uit de loop'. Met een goedko pere behuizing meer in het cen trum denkt De Illusie weer meer leden aan zich te kunnen binden. Het pand aan de Van Oldenbar- neveltstraat is eigendom van de gemeente. Het was tot voor kort in gebruik bij het RO Theater, on dermeer voor opslag van toneelre kwisieten. De gemeente heefteen kleine twee maanden nodig om het huis geschikt ie maken vuoi gebruik als sociëteit Het gaat om zaken als het brandwerend ma ken van het trappenhuis en de aanleg van extra toiletten. Mede-huurder van het pand wordt het jeugdtheatergezelschap Het Waterhuis. Voor de zoldereta ge zoekt de gemeente nog een huurder Jordaens. Via haar uitgebreide netwerk van informanten schafte ze in de vierendertig jaar van haar bewind (1762-1798) daarnaast honderdduizenden, antieke beel den, gesneden stenen, tekenin gen, meubels, porselein, zilver, sieraden en boeken aan. In het zachte licht van met gepantserd glas beveiligde vitrines m de kerk getuigen schitterende voorbeel den van een gepassioneerde ver- zameldrift die haar in heel Europa grote faam bezorgde. Maar ook ja loezie omdat ze met haar snelheid van handelen vele aspirant-ko pers de loef wist af te steken. Toen Sophie Auguste von Anhalt- Zerbst in 1744 als veertienjarig meisje naar Rusland werd ge stuurd om te huwen met de klein zoon van Peter de Grote, lag het voor de hand dat ze een leven zou leiden als 'anonieme' echtgenote van de zoveelste Russische tsaar. Onder haar nieuwe voornaam Ca tharina, die ze kreeg bij haar over gang naar de Russisch Orthodoxe kerk, moest ze wel eerst zeventien jaar geduld oefenen naast de troonopvolger Rjotr Fjodorovitsj, de latere Peter III. Ryke gaven „Dit huwelijk was niet gelukkig," zou de Franse gezant graaf de Ségur later in zijn memoires schrijven. „De natuur had de jon ge vorst niet rijkelijk met gaven bedeeld, maar Catharina des te meer. Het leek of door een vreem de grilligheid van het lot aan de echtgenoot de lafhartigheid, in consequentheid en talentloosheid van een ondergeschikte waren ge schonken en aan zijn echtgenote het verstand, de moed en de hard heid van een man die geboren is voor de troon." Hoe planmatig en listig Catharina in die eerste periode te werk ging heeft ze zelf opgeschreven. Ter wijl ze zich vermaakte met het le zen van Cicero, Seneca, Racine, Corneille, Montesquieu en Voltai re probeerde ze aan het hof van keizerin Elisabeth vooral een neu trale indruk te maken: „Ik meng de me nergens in, deed altijd vro lijk, was attent, vol aandacht en beleefd tegen iedereen. Meer dan ooit deed ik mijn best de sympa thie van allen, groot en klein te verwerven. Ik heb nooit iemand vergeten en ik maakte het voor mij zelf tot stelregel te bedenken dat ik iedereen nodig heb. Ik moestop alle mogelijke manieren de algemene sympathie winnen, wat mij ook gelukt is." Nadat Elisabeth op 26 december 1761 was overleden maakte Peter III zich zeer impopulair vanwege zijn onbeholpenheid en openlijke sympathie voor aartsvijand Prui sen. Met haar superieure intelli gentie, grote diplomatieke gaven en fascinerende charme slaagde Catharina er al op 28 juni 1762 in haar man van de troon te stoten. En inmiddels is komen vast te staan dat Peter III een paar dagen later werd gewurgd door een groep officieren waarbij ook de broer van haar minnaar Grigori Orlov betrooken was. Hoe Catharina eruit zag weten we dankzij een aantal portretten. Het staatsieportret van Alexander Roslin opent de expositie en daar op zien we de keizerin in pracht en praal in een hermelijnen man tel. Ze heeft een aardig gezicht en slimme ogen, maar dat er onder haar lange rij minnaars ook man nen van tientallen jaren jonger waren, wekt verwondering omdat ze zeker niet als een verbluffende schoonheid oogt. Verheven Voor de verklaring van haar aan trekkingskracht heeft Galina Ko- melova in de catalogus een aantal verhelderende geschreven getui genissen van tijdgenoten op een rijtje gezet De eerder genoemde Franse gezant schreef over zijn eerste ontmoeting met Catharina in 1786; „Zij stond, weelderig ge kleed tegen een pilaar geleund: ik was zo getroffen door haar verhe ven uiterRjk, het voorname en edele van haar houding, de trots van haar blik en haar enigszins gekunstelde pose, dat ik even van de wereld was." En de Franse schilderes Elisabeth Vigée-Lebrun, die haar kort voor haar dood in 1795 ontmoette, be schreef haar als volgt: „Ik werd vooral getroffen door het feit dat ze zo klein was; ik had me haar al tijd even groot voorgesteld als haar roem. Ze was zeer gezet, maar haar gezicht, dat beeldig was omraamd door haar opgesto ken witte haar, was nog prachtig. Het stempel van de genialiteit lag nog overduidelijk op haar brede en zeer hoge voorhoofd, haar blik was zacht en indringend, haar neus echt Grieks; de kleur van haar gelaat was uitzonderlijk le vendig en haar hele uitstraling geanimeerd." Wie vermoedt dat Catharina het voornamelijk heel druk had met al die minnaars en haar kunst heeft het mis. Want blijkens de dagindeling die haar secretaris Adrian Gribovskoj heeft nagela ten stond ze om zeven uur op en hield zich daarna tot negen uur bezig met het opstellen van in structies voor de Senaat Tot het middaguur hield ze audiëntie en Catharina in reiskostuum. Naar Mikhail Shlbanov, olieverf op doek. FotoGPD De 'gouden' koets van de tsarina. De pronkwagen van de enige vrouw uit de geschiedenis die het predi kaat De Gro te' kreeg, is naast De hei lige Famü.e van Rem brandt het klapstuk van de expositie. na het middageten ging ze door met het lezen van buitenlandse post (ze correspondeerde met on der meer Voltaire, een van de grootste geesten van haar tijd), wetgevingsarbeid of het bestude ren van haar cameeën, 's Avonds kwam men bijeen in haar bou doirs of bezocht het theater in de Hermitage. Niettemin vond ze ruim de tijd voor het stimuleren van weten schap, het aankopen van kunst voorwerpen en het smeden van expansieplannen. Verder werkte ze hard aan nieuwe wetgeving. Haar verlichte plan om de lijfei genschap af te schaffen stuitte echter op teveel tegenstand. Toen ze de troon besteeg was haar devies: „Dat wat hij begonnen is, maak ik af." Catharina doelde daarmee op haar voorganger Pe ter de Grote (1672-1725), die als eerste tsaar naar West-Europa reisde om er de kennis en vaar digheden vandaan te halen die Rusland uit zijn isolement moes ten halen. In 1697 bracht hij het bezoek aan Holland dat de afgelo pen maanden al veel aandacht kreeg met allerlei herdenkings- manifestaties. Op de expositie 'Peter de Grote en Holland' in het Amsterdams Historisch Museum (AHM) wordt nu gelijktijdig ge toond dat Peter een minstens zo fanatieke verzamelaar als Catha rina is geweest. De tsaar haalde schilderijen (waaronder Rembrandts 'David en Jonathan'), menselijke anato mische preparaten (de collectie van de wereldberoemde anatoom Frederik Ruysch), vondsten uit de natuur, instrumenten, beeld houwwerken, tuinontwerpen, te keningen en handschriften naar zijn vaderland. Hij richtte er in het pas gestichte Sint Petersburg het eerste openbare museum ter wereld mee in. Deze kunstkamer viel na zijn dood uiteen maar omdat de voor werpen zo voortreffelijk waren ge documenteerd konden ze inmid dels in verschillende paleizen, musea, archieven en bibliotheken worden achterhaald. Wie ziet wat hij allemaal meenam om zijn volk op een hoger plan te brengen, kan zich meteen voorstellen dat Ca tharina hem zelfs zo vereerde dat ze altijd een snuifdoos met zijn portret met zich meedroeg. De exposities over Catharina (Nieuwe Kerk, Dam, Amster dam) en Peter (Amsterdams His torisch Museum, Kalverstraat, Amsterdam) duren tot en met 13 april 1997. De openingstijden van de Nieuwe Kerk zijn dagelijk van 10.00 tot 18.00 uur, op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag is de kerk gesloten. Het AHM is van maandag tot en met vrijdag ge opend van 10.00 tot 17.00 uur en op zaterdag en zondag van 11,00 tot 17.00 uur. Op eerste Kerstdag en nieuwjaarsdag eveneens ge sloten. Door Dolf Welling Rotterdam—Sommige gevestigde kunstenaars van wie hot werk een nieuwe ontwikkeling ondergaat en jonge, maar al spraakmakende kunstenaars krijgen in het Stede lijk Museum Schiedam een ten toonstelling in de serie Unisono. De reeks is begonnen met schilde rijen van de jonge Koen Vermeule uit Amsterdam. Van zijn boven woning uit kijkt hij op een straat beeld met een speelterrein met wipkippen en een zandbak. Zo vindt hij motieven te over, want hij veroorrzaakt een spanning tussen de gegevens en de schilde ring. Alleen al het afstand schep pende bovenzicht brengt dat met zich mee, maar ook de reductie van de vormen tot schilderkunsti ge elementen ir. het vlak. Op de niet getitelde doeken heeft de schilder een kruipende man weergegeven en een knielende, drie kinderen in de sneeuw bij een hek, een zandbak nabij een reeks blauwe blokken, een meisje op de stoep en zo meer: een kijk op het alledaagse kén zoals hier blijkt animerend zijn- In de mooie museumkelder staan en hangen enkele letterbiokken van Marc Kuygrok. In de staande blokken zijn de letters HEL uitge zaagd. Ik beleef er nauwelijks iets aan, maar blijkens een in het mu seum verkrijgbare toelichting zyn in het panti vméger isulaticccllcn geweest voor onhandelbare bewo ners van het gasthuis dat nu mu seum is. In de komende jaren zul len ook andere kunstenaars wor den uitgenodigd om in de winter maanden speciaal op de kelder af gestemde werken te tonen. Op een plank aan de wand in de galerie Phoebus staan kleine te- Koen Vermeule, zonder titel, olieverf Op doek, 125x240 cm, 1995. Foto stedelijk Museum, Schiedam keningen met een toevoeging. Van sommige is alleen de boven helft zichtbaar doordat er een ten dele zwart gemaakt glasplaatje voor staat. Voor andere staat een glas met water dat het getekende vervormt. De monochrome teke ningen zijn ontstaan door het met een spatel uitstrijken en ten dele verwijderen van de op glad papier aangebrachte kleurstof. De teke- nares, Eva-Maria Schön uit Ber lijn, heeft in deze galerie al eerder tekeningen getoond die niet door mensenhand vervaardigd leken. Wie ze bekeek hield onwillekeu rig even de adem in. Glasplaatjes Ditmaal heeft ze als uitgangspunt water genomen. Vandaar de gla zen die, zoals ik het zie, evenmin als de glasplaatjes de werking van de tekeningen verrijken. Er han gen ook grote tekeningen en en kele reeksen in de zaaL Ze zijn op de/elfde manier met de spatel ge maakt. Het beeld heeft doorschij nende lagen die een aangename indruk van vrijwel materieloze hélderheid wekken. Er zijn bla den met geometrische vormen en andere die doen denken aan schelpen, preibladeren of andere groeisels, In monsters van het niet 20 helde re water van de Westersingel heeft de kunstenares microsco pische levensvormen gefotogra feerd. Ook heeft zij foto's gemaakt van het wateroppervlak. De foto's worden getoond in het Natuurmu seum, samen met digitaal gema- nipuleeerde vergrotingen van fragmenten uit de foto's. Het is alsof Eva-Maria het handwerkelij- ke in haar kunst wil reduceren zo dat een indruk van objectieve feitelijkheid ontstaat. Maar in beeldend opzicht komt zij langs deze weg niet verder dan met haar vroegere, sublieme tekeningen. De Berlijnse heeft sedert haar vo rige expositie bij Phoebus al carri ère gemaakt. Een 'nieuwe' expo sant is Aijan Janssen. Hij tekent op grote bladen rasters: rechtlijni ge horizontalen en verticalen. De verticale lijnen lijken soms zeer tastbaar óp het blad te liggen. Janssen gebruikt in zijn bladen conté, potlood en soms een gra- fietstift dat glans veroorzaakt. Men krijgt dan de neiging om de tekening van zeer nabij te bekij ken. De bladen zijn dicht bete kend, op spaarse lichte kieren na. Van enige afstand uit is in ver schillende mate eni^s dieptewer king bespeurbaar. Tot de indruk die deze intense tekeningen ma ken draagt misschien bij dat Jans sen er veel tijd ingestoken moet hebben. Wrang Zhang Hong Bo, die in het House of Asia exposeert, is als schilder al snel ook buiten China bekend ge worden. Hij verbeeldt met wrange werken situaties in zijn land: een ris van drie baby's 'Made in Chi na' waar een gezin er maar één mag hebben; een Japanse koel kast met vis, fruit en weer een ba by. Zijn werk is nog betaalbaar, zo rond de ƒ3000. De vrouwen op doeken van de schilderes Feng Jiali verkeren in schijnbaar idylli sche omgevingen die alleen al door haar starre grijns gelogen straft worden. Twee kunstenaars die als de groep Mish Mash optreden heb ben met twee collega's in de kunstkelder van deze galerie een toestand aangericht cüe volgens de notitie van een verheugde be zoeker 'Waanzinnig, creatief en uitzinnig' is. Er staat onder meer een wulpse ligbank van Els van Eycken. Op een zilveren vloer zijn zilveren fauteuils geplaatst. Maar vooral kamerschermen en uitbun dig verkitschte vazen en klokken maken er een dolle boel van, die blijkens het gastenboek boven dien begeerten wekt. Koen Vermeule en Mare Ruy- grok. Stedelijk Museum Schiedam. Do t/m za 11-17; zon en feestd. 12.30-17 t/m 12 jam; eerste kerstdag en nieuwjaars dag gesloten. Tekeningen van Eva-Maria Schön; Galerie Phoe bus t/m 12 jan. (Van Kerstmis tot na Nieuwjaar alleen op afspraak) tel.31104145151) Foto's van Eva-Maria Schöu: Na tuurmuseum, Westzeedijk bij de Kunsthal t/m 19 jan. Tekeningen van Arjan Janssen. Galerie Phoe bus t/m 12 jan. 'Chinese schilderijen en een wonderkelder'. House of Asia. Witte de Withstraat 19a. Woe t/m zo 12.30-18.30 t/m 8 jan. New Delhi De Indiase film maakster Mira Nair is kwaad. Haar film over de Kamasutra, de klassieke verhandeling van Vateayana over liefde en seksu aliteit, ligt al drie maanden bij Indiase Censuurraad. De film komt niet door de keuring omdat er bloot in voorkomt De raad eist dat alle naaktscènes uit de twee uur durende film wor den geknipt Zo blijven er van de twee uur durende film nog een paar minuten over, klagen de makers. Nair is nu naar het Hooggerechtshof gestapt en wacht nog op een uitspraak. Haar film The Kamasutra - a Tale of Love' werd op het festi val van Toronto voor het eerst vertoond en werd daar tot de tien beste gekozen. Het verhaal gaat over prinses Tara en haar dienster Mara, die samen op groeien. Vlak voor de koning met Tara zal trouwen weet de aantrekkelijke dienster hem te verleiden, haar wraakneming voor de jarenlang opgekropte woede over de bazige prinses. Maya wordt verstoten en zoekt toevlucht bij Rasa Devi, een ou der lid van de hofhouding, the haar inwijdt in de liefde en ero tiek. Het boek, waarin 64 seks- standjes worden besproken „die nodig rijn voor man en vrouw om een gelukkig leven te lei den," maakt deel uit van India's culturele erfgoed. Ook krijgen veel echtparen op hun huwe lijksdag een exemplaar om hen verder te helpen in de vervolma king van hun leven. De ultra-conservatieve Nationa le Organisatie voor Consumen tenbelangen valt echter over Nairs film. Te veel seks en bloot, vond zijHet boek mag dan tot het Indiase erfgoed behoren, het moet wel allemaal netjes blijven. De organisatie dreigt duizenden van haar leden de straat op te sturen ais de film in april zonder 'passende ingrepen' in roulatie gaat Onlangs werden de Miss World-verkiezingen in het In diase Bangalore ontsierd door heftige protesten, waaronder zelfs zelfverbrandingen. Volgens Nair geven de gewone Indiase films een verdraaid beeld van vrouwen. Met haar film wilde zij „de vele gezichten van liefde laten zien, maar op een natuurlijke en organische manier," zei zij. „Het is geen koketterie of na maak. Ik vind het neerbuigend om te geloven dat het Indiase publiek niet klaar is voor de Ka- masu tra-film. Maar wat mij echt stoort is de bekrompen blik van de Censuurraad. Ze hebben nog niet een enkele verbale of intel lectuele gedachte in de hele film bekeken. Het gaat hun alleen om het vlees." Door Willem Jan Keizer Rotterdam - Hoewel de Kerstda gen inmiddels zijn verworden tot een feest van 'vreten op aarde en in de pensen een welbehagen' is de run op de Kerstconcerten elk jaar weer verbazingwekkend Di verse koorverenigingen die meer malen de Doelen uitverkopen, af gelopen zaterdag een volle Lau- xenskerk bij het koor van St. George's Chapel uit Windsor en gisteravond bij de Nederlandse Bachverenïging op dezelfde loca tie een uitpuilende kerk. Bij deze jubilerende Bachverenïging (75 jaar oud) deze maal een bijna geheel Engelse deelname bij diri gent en solisten. Hoewel het koor werd ingestudeerd door de artis tiek leider Jos van Veldhoven, zwaaide in een vesperprogramma uit Bach's tijd de Britse dirigent Paul McCreesh de scepter. De eveneens uit Engeland ko mende solisten, Julia Gooding (sopraan) Robin Blaze (altus), Charles Daniels (tenor) en bas Pe ter Harvey, aangevuld met so praan Johanette Zomer mengden uitstekend met elkaar. Het pro gramma, dat een idee moest ge ven van hoe een Kerstvesper er in 1723 onder leiding van Thomas cantor Johann Sebastian Bach uit moet hebben gezien, gaf deze so listen handen vol werk. Cantate BWV 63 'Christen atzet diesen Tag' en het Magnificat BWV 243a waren wat dat betreft de hoogte punten. Deze werden afgewisseld met hymnen van Giovanni Ga- brieli, Johann Hermann Schein en Hans Leo Hassler. Om het pu bliek meer bij het gebeuren te be trekken werd het nodig geacht om iedereen mee te laten zingen. Dit had kennelijk meer te maken met de onbedwingbare Engelse neiging tot community singing dan met een authentiriteits-stre- 'ven. Het leverde slechts een hoop onrust op en de middeleeuwse sereniteit in 'Christum wir sollen loben' van Schein ging aan digge len. Waar de cantate over de hele linie van een uitstekend uitgeba lanceerd gehalte was, moester bij het 'Magnificat' even flink wor den geslikt Gekozen werd voor de eerste versie met tussenvoeg sels die Bach maakte toen hij net in de Thomaskirche in Leipzig be noemd was. McCreesh nam onge hoord hoge tempi waardoor de trompetten en tenor Daniels meermalen klem kwamen te zit ten. De zeggingskracht viel hier door grotendeels weg, en daarmee het zicht op één van Bach's meest wonderschone werken. Laurenskerk: Koor en Orkest Ne derlandse Bachverenïging o.l.v. Paul McCreesh m.m.v. diverse solisten. Werken van Schein, Hassler, Gabrieli, Bach. Ge hoord: gisteravond Rutger Molenkamp Quartet (bum Saturn Return I a b e A-Records d u u 66:09 mm. Z'n vorige cd was ook al volledig raak. Dat was een studio-productie, de nieuwe cd van Molenkamp is een opname van een concert afgelopen zo mer in Amsterdam. Het verschil is dat de saxofonist op sopraan en tenor subtieler te werk gaat en zich duidelijk op laat jutten door het publiek. De beton-jazz van toen kwam hard en duidelijk aan, dit live-concert is een lekker kookpotje. Molenkamp past enkele originele uitvoeringen toe van het oude trucje om met bepaalde overgangen binnen een solo een tussenapplausje uit te lokken. Hij schakelt in zo'n geval meteen door naar een hogere versnelling om die publieksaandachtvastte hou den. Je hoort hem als het ware opveren en denken: zo, ik kan weer even vooruit. Van een doorsnee kwartetje van sax, piano, bas en drums is een uur mu ziek soms dodelijk saai omdat men er niet in slaagt voldoende afwisse ling in stukken en spelopvatting te brengen. Rutger Molenkamp doet dat wel. Energie, vindingrijkheid en traditie volop en virtuositeit uiter aard. Een Qmette Coleman-stuk en eentje van Ellington, de rest is eigen werk. Gek dat je die Molenkamp nauwelijks op de podia tegenkomt; en waar 2'n jazz-collega's te kust en te keur in eikaars groepen speien, doet deze saxofonist dat ook al niet Of zou-ie voortdurend in het buitenland em plooi hebben? Peter van Eijkelenburg

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1996 | | pagina 4