14
'Voor Tony Blair moetje oppassen!'
Blur-zanger Damon Albarn:
Pavarotti zingt vooral Verdi
en Puccini in 'galmbak' Arena
Hasjee met champagne
Voor elk wat wils i
i b «w f
tb6 IÉ vg? Crfl WS 1;
lfei>
Pasoliniprijs
voor schrijver
Hugo Claus
Rotown
'magie'voor s
Kombrink
Kunstenaars
boos over
inkomen
Rotterdams Dagblad
E?: 5s Sik %J
Dinsdag 29 april 1997
Door Louis Du Moulin
Utrecht Wat Oasis doet en/of laat interesseert hem minder
dan ooit. Met Blur heeft zanger Damon Albarn flink afstand
genomen van de Britpop plus de omlijstende mediagekte en
het liefst zou hij Engeland helemaal de rug toekeren. Voor
twee zaken - naast z'n groepsverpliehüngen en z'n vriendin
Justine (van Elstica) - blijft het Londense popidool evenwel
voorlopig nog op zijn vaderland gericht: zijn dierbare Chelsea
dat zich onder Ruud Gullit opmaakt voor de FA Cupfmal op
Pinksterzaterdag en de nationale verkiezingen van komende
donderdag.
Over beide 'hot items' praat de
nogal eens brommerige frontman
desgevraagd honderduit. Zonder
inachtneming van de voorzichtig
heid die tegenover de Britse (mu-
ziek)pers noodzakelijk is om niet
te worden geslacht middels mee
dogenloze sensatiekoppen. Tony
Blair is een onbetrouwbare mani
pulator' zou er bijvoorbeeld zeker
zijn uitgerold, omdat Albarn de
kandidaat van Labour (bijnaam
Tony Blur ofwel Tony Wazig) ei
genlijk maar niks vindt
In zijn eigen woorden; „Ik stem
wel op die partij, maar puur
omdat ik geen alternatief heb.
Want de keus is niet anders dan
tussen de nieuwe Conservatieven,
Labour dus en de oude Conserva
tieven. Het land zou het best af
zjjn met een coalitie-regering, die
de partijpolitiek op de achter
grond schuift, maar de kans daar
op is minimaal."
„En wat Tony Blair betreft, voor
die man moet je echt oppassen,
dat heb ik zelf aan den lijve mo
gen ondervinden. John Major is
knalhard, maar doet geen enkele
moeite om dat te verbergen. Blair
is geen haar beter, maar hangt wel
zoveel mogelijk de getapte bink
uit"
Afgeknapt
Albam zegt te zijn afgeknapt tij
dens een persoonlijk ontvangst
bij de man die waarschijnlijk de
nieuwe hoofdbewoner van Dow
ning Street 10 wordt. „De reeru-
trering van populaire, jonge La-
bour-sympathisanten was in volle
gang, dus werd ik ook ontboden,
om niet te zeggen gesommeerd te
komen, want zoveel pressie was er
wel. Blair vroeg me naar mijn me
ning over een heleboel onderwer
pen, maar uiteindelijk bleek hij
slechts geïnteresseerd in de pla-
tenverkopen. Alsof hij bang was
niet de grootste popbeld van het
moment voor ogen te hebben.
Vanaf dat moment wist ik dat al
les wat ik had verteld er voor hem
helemaal niet toe deed."
„Wat echter de deur dicht deed
was een nagekomen verzoek van
een medewerker. Of ik maar niet
aan de grote klok wilde hangen
dat zijn zoon op een privé-school
zat, zoals hij zich had laten ont
vallen. Alle publiciteit daarover
zou z'n onderwijspolitiek stellig
ondermijnen. Eerst wilde Blair
me dus om de tuin leiden en ver
volgens ook nog eens de mond
snoeren. Aan zo'n ongelooflijke
droplul wordt het land straks
overgeleverd, triest maar waar."
Chelsea
Heel wat vrolijker worden zijn
blauwe ogen als Albarn begint
over het andere bindmiddel met
zijn bakermat, het voetbal in het
algemeen en Chelsea in het bij
zonder. „Gegeven de enorme in
vesteringen moeten we dit sei
zoen een prijs winnen en het ziet
Damon 'Blur'
- Albam (voor-
'f grond) geniet
"l meer van
Ruud Gulttt
dan van Tony
Blair.
FotoEMI
er gelukkig naar uit dat het ook
gaat lukken. Vooral dankzij jullie
Rudi Gullit inderdaad. Hij is een
regelrechte zegen voor de club.
Niet alleen in z'n nadagen nog
een prachtige voetbalier, maar
ook anderszins een formidabele
persoonlijkheid. Zijnde de eerste
zwarte manager van een topclub,
die bovendien meteen klinkende
resultaten boekt."
„Hij kan in meerdere talen uit de
voeten," gaat z'n lofzang verder,
„is begaan met de zwakkere in de
samenleving, heeft grote culture
le belangstelling, is zelfs tot op ze
kere hoogte muzikaal. Zo'n kerel
in je organisatie betekent zoveel
extra uitstraling, heerlijk. Alleen
eerlijk kan ik hem niet meer noe
men, want twee dagen voorz'n be
noeming als manager sprak ik
hem en toen ontkende hij met
klem dat hij als zodanig op de
bank 2ou gaan zitten. Dat terwijl
ik al had gehoord dat het wel zo
was en hem dat ook vertelde.
Maar goed, wie is wel perfect?"
Albam bekent soms de vreemdste
capriolen uit te halen om zijn fa
voriete ploeg te zien spelen. „Een
keer, twee Kerstmissen geleden,
heb ik zelfs een vlucht vanuit
Zuid-Amerika met vijf tussen
stops genomen om Chelsea tegen
Newcastle United niet te missen.
Compleet gesloopt kwam ik aan
en wat nog rotter was: ze verloren
ook nog. Voor de Cup Final is
straks zo'n monstertrip gelukkig
niet nodig."
Londense leven
Hem is bekend dat Gullit overal
waar hij komt reclame maakt voor
het ryke Londense leven. Albam
kan dat enthousiasme van een
'outsider' best begrijpen, omdat
in de stad volgens hem een 'stille
culturele renaissance' plaats
vindt Niettemin is hij er hever
niet dan wel. „Wil je zoals Ruud
aan van alles en nog wat ruiken
en word je niet te zeer lastig geval
len door de paparazzi, dan is er
geen betere plek denkbaar. Maar
ben je al die heisa zat, dan moetje
er niet zijn."
„Daarom dat ik ook de wijk heb
genomen naar IJsland, waar de
band en ik het afgelopen jaar wel
de gewenste rust hebben gevon
den. Wat ik daar verder heb her
ontdekt; de liefdevoor kleine lan
den. Daar is alles veel meer in ba
lans, is er veel minder zelfingeno
menheid dan in de grotere. Neem
Duitsland, ik weet er eigenlijk
geen raad mee en vraag me ook
steeds af "Wil ik hier wel zijn?.
Aan de ene kant heb je die gewel
dige geestelijke rijkdom uitgedra-
DoorBemadette Neelissen
Rotterdam Twee 'geluksvogels'
winnen de loterij en mogen, geze
ten aan een inderhaast het po
dium opgesleurd tafeltje, aanval
len op borden poepachtig ogende
koude hachee en een glaasje du
bieuze champagne. Zij zullen er
de rest van de avond blijven zit
ten, bij tijd en wijle ietwat gege
neerd maar toch vooral opgaand
in de algehele pret- en jolijtstem-
ming die een avondje Trio Hasjee
onvermijdelijk met zich mee
brengt Intussen werken Cor Vett,
Johnny Bordeel en Nico TA van
Asem vrolijk de presentatie van
hun nieuwe cd af.
De nieuwe cd, die gisteren in HAL
4 ten doop werd gehouden, heet
'Sorry' en is de opvolger van 'Uit
Eigen Keuken' (1995). Niet alleen
de cd is nieuw, het illustere trio
heeft ook een nieuwe manager op
T de kop weten te tikken: een cow
boy met veedrijverszweep en Dal
las-hoed die zich Sjaak Vanouds
noemt. Sjaak drilt de band even
genadeloos als hei publiek: „Abe
lekkere wijven op de eerste rij,
dus oprotten jij, vriend!" Ant
woord van de 'vriend'; „Maar ik
ben een nicht..." Desnoods schiet
Sjaak gaten in het plafond om de
zaal bij de les te houden. Maar dat
geeft allemaal niks, meldt Cor
Vett, want: „De tribunes mogen
eruit vanavond!"
Dit gebeurt nog net niet, maar de
stemming zit er van begin af aan
geheid in. Handen zwaaien mee,
hele rijen deinen en zwalken op
de tonen van nummers als 'Een
Zeeman moet Drinken' ('..zoveel
als hij kan/ja, een zeeman moet
drinken, anders is hij geen man..')
'Een eigen brommer'(over John
ny Bordeels 'eerste jeugdliefde'),
'Gezellig' (dit wordt een klapper
op menig melig feestje) en het ti
telnummer 'Sony' (..dat ik je been
brak/ik liet me even gaan/wat
jammer van ons huwelijk/dat is
nu naar de maan').
Bijna de hele cd wordt gespeeld.
Een cd die, zoals je dat mag ver
wachten van het Trio Hasjee, bol
staat van de meezingers en leut-
liederen. Voor het eerstvolgende
carnaval gokken de jongens op
'Smullen, smullen, smullen, oh
wat is dat fijn': als dit Van Qekel-
achtige vreetlied geen kraker
wordt gaan ze allemaal drie kilo
afvallen.
Na een roerige set gaat het trio
richting kleedkamer, De manager
verbiedt toegiften, maar nodigt
dames die met Johnny willen
tongzoenen van harte achter de
coulissen. Als iedereen na afloop
gezellig aan de borrel rit staat op
het podium nog steeds een eenza
me theekist: de 'bas' van Cor en
handelsmerk van Trio Hasjee.
„Nog steeds dezelfde ouwe thee
kist," verzucht een fan vertederd.
En nog steeds hetzelfde ouwe trio.
Gelukkig maar. En gezellig.
Meezingers, leutllederen en zeemansgezuip: Trio Hasjee op heterdaad betrapt tijdens de cd-presentatle van hun nieuwe schijf
'Sorry'. V.l.n.r. charmante assistente, Johnny Bordeel, Cor Vette en Nico TA Asem. Foto René van wijewcorvo»
Parijs De Belgische schrijver
Hugo Claus is gisteren in Parijs
onderscheiden met de internatio
nale Pasoliniprijs. De Pasoli
niprijs is door de Pools-Franse
schrijver Jazik Hentchel inge
steld ter herinnering aan de Itali
aanse schrijver en filmregisseur
Pier Paolo Pasolini, die in 1975
werd vermoord. Ook de uit Litou
wen alkomstige filmregisseur Jo
nas Mekas, hoofd van de Antholo
gy Film Archives in New York, en
de Japanse auteur Yasutaka Tsut-
sui kregen de prjjs. De drie win
naars namen een kunstwerk van
de onlangs overleden Franse kun
stenaar Roland Topor en een gra
vure van Jean Miotte in ont
vangst.
Door Kees Groenenboom
AmsterdamNa Michael Jackson
en Tina Turner is de Italiaanse te
nor Pavarotti de volgende wereld
ster die zijn opwachting maakt in
de Amsterdamse Arena. Op Ko
ninginnedag, 30 april, geeft hij er
een concert. Pavarotti was voor
het laatst in 1991 in levende lijve
in Nederland te aanschouwen en
zijn tweede soloconcert zou met
een wel eens het laatste kunnen
zijn. De 61-jarige heldentenor
heeft aangekondigd in 2001 te
stoppen met zingen. Hij heeft er
dan een indrukwekkende veertig
jarige carrière op zitten, die in
1960 begon met het winnen van
een talentenjacht
Sinds hij zich in de jaren tachtig
door het grote geld liet weglokken
uit de elitaire operawereld om te
zingen in de Amerikaanse pret-
stad Atlantic City, verdeelt Pava
rotti zijn aandacht tussen het spe
len in opera's en het geven van
grootscheepse concerten als dat
in Arena.
Dat de vocale geweldenaar is uit
gegroeid tot de populairste tenor
van deze eeuw, is mede te danken
aan zijn uitstapjes naar de lichte
muziek. Hij zong duetten met on
der meer Bono van U2 en Eiton
John, die op zijn verzoek num
mers schreven voor benefiet-cd's
voor de stichting War Child. Deze
houdt zich bezig met de opvang
van jeudige oorlogsslachtoffers.
Pavarotti wordt begeleid door het
Luciano Pavarotti, woensdag in de Arena en misschien wel voor
het laatst in Nederland. In 2001 hangt hij de lier aan de wilgen.
symfonie-orkest 11 Novecento on
der leiding van Janos Acs. Het
van oorsprong Belgische orkest is
bekend van de 'Nights of the
proms' die jaarlijks gehouden
worden in de Rotterdamse Ahoy'-
hal. Net als tijdens die feestelijke
evenementen wordt voor het Pa-
varotti-concert rijkelijk geput uit
de 'greatest hits' van de opera,
mei vooral veel Vei ui en Pucciiii.
Zo zijn - met medewerking van
het Philharmonisch Koor Toon
kunst - de 'stadionkrakers1 het
Slavenkoor uit Nabucco en de tri
omfmars uit Aida te horen. Pava
rotti zelf vertolkt bekende aria's
als 'La donna mobile' (Verdi),
'Reeondita armonia' (Puccini), 'E
lucevan le stelle' (Puccini), Yesti
la giubba' (Leoncavallo) en 'Quan-
do le sere al placido' (Verdi) en lie
deren als 'Non ti scordar di me'.
De dag na het concert ligt er al een
cd in de winkel met de stukken
die Pavarotti in de Arena heeft
vertolkt. Geen enkel probleem,
want van alle programma-onder
delen zijn al verschillende uitvoe
ringen van de meester vastge
legd.
Het wordt het eerste klassieke
concert in de Arena. Om de 33.000
plaatsen tellende galmbak ge
schikt te maken voor symfonie-or
kest, oratoriumkoor en tenor
moeten er nogal wat ingrepen ver
richt worden. Zo'n 8000 vierkante
meter doek moet ervoor zorgen
dat het geluid niet weerkaatst
wordt door de wanden van het sta
dion. Volgens productieleider
Jack Smale van organisator Mojo
Concerts verschilt de aanpak niet
vccj van me van een popconcert.
Toch stelt een klassiek concert
een aantal specifieke eisen. Zo
worden er luidsprekers gebruikt
die de dynamiek (het verschil tus
sen luid en zacht) van een symfo
nie-orkest aankunnen. Verder
wordt het vermogen van de instal
latie anders over de zaal verdeeld
dan bij popconcerten. Middenin
het stadion komen ook boxen te
hangen, om te voorkomen dat het
geluid te veel versterkt moet wor
den om ook de achterste plaatsen
te bereiken.
Verder worden bepaalde frequen
ties verzwakt om te voorkomen
dat bijvoorbeeld het metalen dak
van het stadion gaat mee-resone-
ren. Vier geluidstechnici moeten
ervoor zorgen dat het geluid voor
elke stoei in het stadion hetzelfde
is. Smale: „Een Concertgebouw
zal het nooit worden, maar het ge
luid zal toch overal goed in orde
zijn. Het is zeker niet het eerste
conce* dat Pavarotti in een sta
die» geeft."
Belangrijkste verschil met pop
concerten is het microfoonge-
bruik, „Bij Pavarotti staan die een
meteiije van hem af'zegt Smale.
„Als hij rechtstreeks in de micro
foon zong, zou die meteen
dichtslaan, zo'n volume heeft die
man."
Voor het concert waren tot vrijdag
25.000 kaarten verkocht, wat bete
kent dat nog zo'n 8000 plaatsen
leeg zijn. Filmnet zendt het con
ceit leclitaüeekis lilt, terwijl uc
Tros een reportage maakt over de
aanloop naar het evenement. De
ze wordt, samen met een samen
vatting van het concert, uitgezon
den op 18 mei.
gen door originele creatievelin-
gen als Kant. Weill, Hesse, Kraft-
werk, enzovoort. Anderzijds is er
die angstwekkende kuddegeest,
die je bijna overal voelt. Dit land
wordt geacht het voortouw te ne
men by het samensmelten van
Europa, nou ik zie dat echt niet
gebeuren. Het zou me al verbazen
als men er in slaagt voor het pro
bleem van die vijf miljoen werklo
zen een redelijke oplossing te vin
den."
Hypocrisie
Amerika is ook zo'n doorlopende
'breinbreker' voor Albarn. „Een
oceaan aan hypocrisie, waar je in
verzuipt als je niet precies datge
ne uitkiest wat je nodig denkt te
hebben," formuleert hu nogal
cryptisch, naar aanleiding van de
van de door Bntse media veelvul
dig getrokken conclusie dat Blur
te intellectueel zou zijn voor een
ware doorbraak in de Verenigde
Staten.
„Zelf hebben wij dat eerlijk ge
zegd ook gedacht. Maar sinds en
kele maanden is het tu volledig
gekeerd. 'Song 2' is er als single
een dikke hit geworden en nu
kunnen we daar niet meer stuk.
Belachelyk, want het is een van
onze minste nummers sinds ja
ren. We hebben het binnen een
half uur opgenomen, gewoon als
'n spontaan geintje van twee mi
nuten rond een paar oerkreten.
En daar kent men je nu dan van.
dat is toch om rillerig van te wor
den?"
Wat voor voornoemd niemandal-
letje als hitparadetroef geldt, gaat
ook op voor het (titelloze) vijfde
cd. Waarmee Blur een eind maak
te aan het 'Kinks van de jaren ne-
gentig'-syndroom door zich in de
geest van experimentele Ameri
kaanse acts als Beck. Pavement
en Tortoise uit te leven.Dit al
bum verkoopt nog beter dan onze
vorige en dat is zeker niet onze
opzet geweest. In onze gedachten
hadden we juist een niet-eommer-
ciele plaat gemaakt, om enigszins
te ontsnappen aan het hele pops-
terrengedoe. Ruw, ongecompli
ceerd, zeker ook wat de teksten
aangaat, gewoon doen naar wat je
instinct je in de studio toefluis
tert, meer is het allemaal zeker
niet geweest Dat belooft dus nog
wat voor de toekomst, denk ik.
Het betekent dat we een volgend
keer ook weer precies zo frank en
vrij te werk zullen gaan en dat
kan de band alleen maar ten goe
de komen."
Jongensboek
Ondanks dat zonnige perspectief
voorziet Damon Albam toch ook
al een einde van het spannende
jongensboek getiteld Blur. „We
hebben onder elkaar afgesproken
dat we de tien jaar zullen volma
ken. Dat wil dus zeggen dat we
nog minstens twee jaar van ons
zullen laten horen. Wat er daarna
gebeurt zie ik dan wel weer. In elk
geval wil ik me verdiepen in ande
re disciplines. Volgend jaar word
ik dertig, dan mag dat wel eens.
Een boek schrijven? Tsja. dat ver
wachten wel meer mensen van
me, maar dat vind ik wel meteen
erg taaie klus," bekent Albarn.
„Het gaat me dan waarschijnlijk
ook meer om het vinden van mijn
weg zonder de band. Nu is die er
altijd, ook die ene weck in de
maand dat we elkaar niet zien.
Daar valt nog mee te leven, maar
eens heb je daar toch genoeg
van."
Blur speelt vanavond in het (uit
verkochte) Utrechtse Muziek
centrum Vredenburg.
Rotterdam Voor het goede
nieuws van kunstwethouder
Kombrink ('Het popoefencen-
trum aan de Maas komt cr defi-
nitief, is vanmiddag in de-
raadscommissie besloten') was
maar weinig aandacht. 'Feest'
was het enige devies van een
vol Rotown, dat gisteravond
haar tienjarig bestaan vierde.
Het officiële gedeelte van de
besloten party bleef dan ook'
beperkt tot de uitreiking,van';
het jubileumboek 'Rotown Ma-
gic' aan de Coolsingel-bobo-
door eindredactice annex pror"
grammeur Marguerite -
Melchers. Haar maandenlange-
'verzamelwoede' heefUgelad
tot een bloemlezing waar niet£
alleen het clubpodium tfotsMp
mag zijn. Want de rijk geïllu-^
streerde bundel, vernoemd
naar een gedicht van de (we-1*
gens verhuisperikelen verhin
derde) Jules Decider, behelst
net even meer dan een terug-
blik op de eigen activiteiten, 'f
In beknopte vorm gaat het
fraai vormgegeven 'Rotown
Magie' ook in op wat Rotter-
dam de afgelopen tien jaar al-
lemaal aan progressieve popi
heeft opgeroepen en verwerktJ
Vandaar dat evenementen als
Metropolis. Ein Abend In Wjen
en zelfs Kartoga, het spontane*
alternatief voor het in de kiem£
gesmoorde 650-jaar •Rdttèr-
dam-spektakel Cartha^aaei*;
ontbreken.
'Rotown Magic* is ondéftrteéf
verkrijgbaar bij het raueiekca-
fé aan de Nieuwe Binnenweg
zelf, bij It Records en Van Gen-
nep en kost 25 gulden. De ver-
jaardagsfestiviterleri worden
vanavond publiekelijk voort
gezet met een gratis optreden
van FLC ofwel Fantastisch
Leuke Covers. Morgen is er,
eveneens vrij entree bij de con-
certen van Obüaya (Afrikaanse
dansmuziek, vanaf 15.00 uur)-:
en Candye Kane (Amerikaanse,
country, 22.00 uur).
Amsterdam De Beroepsvereni
ging van Beeldende Kunstenaars
(BBK) vindt de Wet Inkomens
voorziening Kunstenaars (WIK)
onbespreekbaar. Als het kabinet
de plannen niet herziet, stapt de
BBK uit het overleg dat de Werk?
groep Kunstenaars en Bijstand
met de bewindslieden Nuis en
Melkert voert. Als de WIK wordt
ingevoerd, krijgen armlastige
kunstenaars zestig procent bij
stand en toestemming tot 115 pro-'
cent by te verdienen. De Kamer
praat er in mei over.
De BBK houdt vast aan éen basis
voorziening van vijftigoprocent'
van het minimumloon en een bij'
verdienmogelijkheid tot honderd
procent daarvan. In Nederland
zijn minstens 5000 beeldMiflbum-
stenaars afhankelijk va&iealuW
kering. Uit recent onderzoek i£
gebleken dat het inkotn'èH 'Van
kunstenaars erg laag blijft.
artiest
DJ Michel de
Heij
a I b
Technological
Elements'"
lab»
Essential
Dance Music
cf u u
151.46 mm.
„Nadat deel I was uitgekomen, klaagden sommige mensen dat de cd!
niet volledig 'party techno' was. Anderen vroegen zich af waarom hij
niet meer 'smooth and easy' was," schrijft de vermaarde dj Michel de
Heij in zijn nieuwe werk Technological Elements H. Om van dit soort
klachten af te zijn, heeft De Heij gekozen voor het 'voor-elk-wat-wils-
concept' wat resulteerde in een sprankelende dubbelaar. Schijf 1, toe
passelijk Warming Up' genaamd, is een aangename mix van tracks
waarop men maar moeilijk stil kan blijven zitten. De Heij 'leende' daar
voor nummers als 'Mass Majestic' van G. J. Bijl en To the Echo' van J,
Verhey. De tweede cd, 'Cooling Down' is vooral bedoeld voor party-po-
opers die na een nachtje doorhalen nog niet willen gaan slapen. 'Technoi
logical Elements II' kan vanavond worden getest. Even opwarmen voor
dat om 23.00 uur in Nighttown het Delight feest - waar De Heij naast di
Jean, Ronald Molendijk en Derrick May in levenden lijve te bewonde
ren is - losbarst, en bij thuiskomst onder het genot van een bakkie thee
afkoelen met 'Electronic Love' en The Deep'.
Joyce de Bruijn