12 CuKluu Loos stormalarm dwingt Dunya tot voortijdig slot w Nieuw onderdeel Jazz Poetry slaat aan op Park-festijn Rotterdams Dagblad Door Beraadette Neelissen Rotterdam Bericht aan al die sufferds die afgelopen weekend niet naar Dunya zijn gegaan 'omdat het tóch ieder jaar precies hetzelfde is'; u heeft wat gemist! Niet alleen de relaxedste ontrui ming van een festivalterrein aller tijden (op de politie en festivalstaf na scheen nie mand de stormwaarschu- wing erg serieus te nemen), maar ook een flitsend nieuw programmaonderdeel: Jazz Poetry. Plus zo'n 18Q.000 goedgemutste mensen die al lemaal bijdroegen aan die werkelijk unieke Dunya- sfeer maar liefst 40.000 meer dan vorig jaar. De avond tevoren zijn er al tussen de zes- en achtduizend mensen op de voor Dunya-begrippen zwaar bewaakte Turkije Special afgeko men. De politie verzekert belang stellenden dat die bewaking puur preventief is en dat er heus geen enge telefoontjes van enge bewe gingen binnen zijn gekomen: „Maar je weet het nooit, met dat Turks-Koerdische probleem en de gebeurtenissen onlangs in Den Haag enzo,"zegt brigadier A. Al- lard. De avond verloopt voorbeel dig. Vijf bands passeren de revue, waarvan met name Kardelen en Ayna absolute publiekslievelin gen blijken. Zaterdagmiddag ziet het er overi gens nog zeer bedenkelijk uit De storm heeft een flink aantal kraampjes en een deel van de lichtinstallatie gesloopt. Een afge broken boomtak is dwars door het dak van het EHBO-huisje ge crasht en steekt als een viag uit de portacabin omhoog. Toch kan 's avonds het sein op veilig worden gegeven. „Buurtbewoners en de mensen van het Metropolis Festi val hebben hun schouders er on der gezet, zodat we 's avonds als nog van start konden," zegt hoofd produktie Guus Dutrieux. „In drie uur tijd hebben ze voor me kaar gekregen waar je. normaal drie dagen over doet Echt fantas tisch." Volksverhuizing De grote dag zelf blijft natuurlijk zondag, 's Ochtends vroeg hoost het nog met bakken van de he mel, maar geloof het of niet, tegen enen klaart het ineens onwaar schijnlijk snel op. De volksverhui zing die Dunya heet is in de wyde omgeving merkbaar. Het verkeer moet 'live' worden geregeld; trage stromen mensen stomen op rich ting Park en omgeving. Eén hele dag lang is het 'hand in hand, ka meraden', of ze nu blauw, groen, geel, zwart of albino zijn. Het com bineren van de koopwaar verloopt daarentegen niet altijd even ge slaagd: het meisje dat cassettes met Turkse muziek verkoopt moet letterlijk vluchten voor de walmende grill van de over-en- thousiaste Turkse worstjesman. Een achteloos weggemikte lege kokosnoot komt zowat in de prachtig opgemaakte visschotel van de Portugese buren terecht. Maar het dondert niet, vandaag is het Dunya, vandaag houden we van mekaar. (En morgen slaan we elkaar weer de hersens is, maar dat is pas morgen.) Het festival oogt dit jaar frisser, verzorgder en schoner dan ooit Er zijn keurige wegwijzers ge plaatst, wat veel ongeleid projec tiel-gedrag weet te voorkomen. Plastic bekers worden nog bijna vóórdat ze leeg zijn door noeste cphaiers meegenomen en by de 'milieustands' ingeleverd (een kwartje per tien, voor honderd een geeltje). Er zijn genoeg toilet ten, zodat het smerige gedoe in de bosjes wat wordt ingeperkt en nie mand een uur in de rij hoeft voor één plasje. Extase Maar we komen uiteraard voor de Lemn Slssay laat z'n teksten vallen, maar de show gaat naadloos door. Wto Niets van der Hoeven/Rotterdams Dagblad muziek, de taai. de kunst en de sfeer. Alles in ruime mate voor handen! Zwalkend door de zon overgoten 'dorpen' wordt het oor bijvoorbeeld aangenaam getrof fen doorhet geluid van een sas en een Korgje: de Anatolische groep ütopya speelt. Voor het podium zijn tientallen mensen hand in hand verenigd in een rondedans; de vrouwen slaken de traditionele 'trillende' keelkreten, die in on herbergzame streken als woestij nen en vlakten kilometers ver te horen zijn, In het Kaapverdische Dorp brengen de trommelaars van Cola Sanjon het publiek in ex tase met hun opzwepende, als maar herhaalde ritmes. Nog hou semuziek thuis? Weggooien. Dit is pas 'trancen'! De grote podia bieden al even veel heerlijks. Massada natuurlijk, de befaamde 'Molukse Santana'. De heren laten het publiek wachten, maar maken daarna veel goed met languitgesponnen, melodieu ze en swingende nummers waar bij de uitgebreide percussie- en slagafdeling op volle toeren draait. „Kun je salsa dansen?" wil mijn Antilliaanse buurman we- StereoNa- tfonjkiactte tijdens Du nya: verfris sende ta- bla-hop'uit Groot-Brit-^ Oatftoir.' goed voor een middag je 'petjes passen'. Foto Niets van der Hoeven/ Rotter dams ten. Zonder het antwoord af te wachten geeft hij vast het goede voorbeeld. Onbetwiste klapper op de Wil lemskade is het Britse Stereo Na tion, dat een ongekend aansteke lijke mix van pop, reggae en In diase volksdeuntjes speelt. De frontmannen weten de stemming er in te brengen door niet alleen vera klinkende muziek te spelen, maar tussen de bedrijven door ook onderling grappen te maken. Tabla-hop? Hoe je het ook wilt noemen, hier staat een bruisend bandje! Jammer dat die verd... pluizen uit de bomen op het plein zo ontzettend lastig zijn. Mensen- moeten Sint Vitus-dansen uitvoe ren om het spul te ontwijken c.q. kwijt te raken. Regiefoutje Plant soenendienst? Lemn Sissay Op het Letterenterrein zijn twee jongens bezig de bovenflappen van de Storytellingtent open te klappen. Daarbinnen is het zó be nauwd dat het eigenlijk niet meer te doen is. Toch is de tent bij iede re verteller weer opnieuw tot de nok toe vol, want verhalenvertel lers als de Schotse grootmeester David Campbell, de Amerikaan John Braden Dashney, TÜUP uit Guyana en 'Storypapa' Paul Mid dellijn zélf wil niemand missen, In de poëzietent is het rustiger, maar als Dunya's 'jongste', Jazz Poetry, begint, loopt het ook hier snel storm. Wat hier gebeurt is prachtig om mee te maken: alles wat je ziet en hoort wordt name lijk a la moment geïmproviseerd! De jonge jazzpoet Lemn Sissay, jóren geleden ook al eens in Rot terdam tijdens een jazz poetry- night in het oude Thelonious (sa men met o.a. Linton Kwesi John son!), is verbijsterend. Hij ploft bijna van energie en taalkracht, er staat een stukje schrikdraad op dat podium. Begeleid door Gha- sem Batamuntu op saxofoon (en wat al niet meer, de man heeft, een heel bataljon fluit- en percussie instrumenten bij zich), James Long op contrabas en Eddy Veld man op drums weet Sissay de hele tent in vijf minuten tot een kook punt te brengen. Summiere aan wijzingen (This one is about tear,. leiden de muzikanten in de goe de richting, terwijl Sissay z'n tek sten spuugt, sist en hamert „Give in to your within rhythm.'" Niet moeilijk bij zo'n optreden. Adem benemend. Absolute top. Een maal weer buiten lijkt het gras groener, de zon feller, de mensen nóg mooier dan ze al waren. En er loopt wat rond op zo'n feest je. Een verdwaalde junk 'collec teert' voor 'vluchtelingen':Ja en da's geen grapje hoor!" Het feit dat hjj geen enkel papier by zich draagt en zijn handen als collecte bus gebruikt stemt echter tot na denken. Een schattig Turks meis je huilt haar zondagse jurk nat: haai' ballon is zojuist ten hemel gevaren. De EHBO-post heeft het druk, maar het zyn vooral blaren, en insectenbeetjes. Op het Kinderterrein zijn honder den, misschien wel duizenden kindertekeningen op grote wan den opgehangen: dit is de reizen de tentoonstelling De Kleurben- de, een initiatief van het Rotter dams Volkstheater en Museum Delfshaven. De Dunya-kinderen blijken aan het eind van de dag een flinke duit in het zakje te hebben gedaan: er zyn ruim 500 kunstwerkjes bygekomen! Op de markt op vallend veel van dat flauwe New Age-gedoe. Toegegeven: het ziet er allemaal enig uit, maar wat moet ik met een Mindspinner, as trologische gidsen, eco-pctloden en amuletten? En heb ik die in het donker oplichtende plastic ster ren niet goedkoper bij de De By- enkorf gezien? Gelukkig is er ook vrij veel echt origineel spul. En dan ineens is het uit met de pret. Tegen half zeven wordt het slechte nieuws omgeroepen: er is zwaar weer op komst en voor alle zekerheid moet het terrein ont ruimd worden. De burgemeester durft het risico van vliegende marktkraampjes (zoals zaterdag in de binnenstad) en rondsui2en- de boomtakken niet te nemen. Het lijkt alsof het niet echt tot de bezoekers doordringt. Velen la chen, anderen steken nog eens rustig een jointje op. Op sommige podia gaat de muziek gewoon door, waardoor een algehele sfeer van onduidelijkheid ontstaat Bruut Het optreden van Ayna wordt bruut gestopt, tot woede van ve len (tot laat in de avond komen bij de krant verontwaardigde tele foontjes binnen). Maar uit niets blijkt dat het menens is. De politie laat binnenslenterende nieuwko mers gewoon door (geen controle bij in- en uitgangen) en ook de kraampjes worden in eerste in- tantie ongemoeid gelaten. Pas als Foto boven: blijkt dat er écht geen schot in zit Moderne en wordt de ontruiming nog even traditioneel 'bespoedigd', zoals een politie- geklede woordvoerder het zo mooi noem- moslim- de. Evengoed jammer: zo'n einde meisjes bij geeft toch een wat onbevredigend het optre- gevoel. Achteraf blijkt alles loos den van Ay- alarm. Extra jammer dus van het na tijdens de slotconcert van Orquesta Pega- zaterdagse saya op het hoofdpodium, dat nu Turkije Spe- afgelast moet worden. Maar de cial, de start onverhoopt tot slotact geworden van het Du- show van Tribal Countdown (Ne- nya Festival. derland/Zuid Afrika) mag er óók FoioCeesSpmyt zyn. Al was het alleen maar om je weer even te herinneren waar Paul Simon z'n kunstjes van heeft afgekeken. Foto boven: Storyteller David Camp bell houdt de hele tent aan z'n lippen ge kluisterd. Foto Niels van der Hoeven/ Rotterdams Dagblad De brigade van smart- productswin- kel De La chende Paus was op geheel egen wijze op Dunya verte genwoordigd. Ze deelden zwarte ballon nen met gou den opschrift Uit. Foto Niels van de Hoeven/ Rotterdams Dagblad

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 2