ai Haagse Harry dolbenieuwd naar koninklijke reacties II! i© knst F 4 mftiaa £iTni.fir-gotterdams m Barcelona stopt race om Cultuurhoofdstad Oude vossen over hun streken tÉÉS Vol gas door de bocht Rotterdams Podium verfrissend en vernieuwend «ssti Rotterdams Dagblad Rotterdams Philharmonisch Orkest Éi School Het Schielandshuis De Dubbelde Palmboom Centrum Beeldende Ernst Ludwig Kirchner Rotterdams Dagblad Vrijdag 24 oktober 1997 Door Willem Jan Keizer Rotterdam - Het Rotterdams Po dium, een serie van Zaal de Unie, kende gisteravond een verras sing: saxofonist Raaf Hekkema, twee jaar geleden finalist bij het Gaudeamus Vertolkers Concours. De gewezen Amsterdammer is in de Maasstad terecht gekomen en vanuit die positie op het Rotter dams Podium. Hij deelde dit po dium met de Rouppe Group van Mariette Rouppe van der Voort. Lauba Hekkema is op vele muzikale ter reinen actief, en niet zelden legt hij de vinger op nieuwe ontwikke lingen. Zo presenteerde hij gister avond Christian Lauba, een com ponist van Tunesische afkomst. De Noord-Afrikaanse muziek laat zich de laatste tijd makkelek mengen met de West-Europese, met name in de sjofele buitenwij ken van Parijs vinden interessan te samenwerkingen in diverse genres hun weg naar de podia. Te vens is er een groeiend aantal klassiek geschoolde componisten van (Noord-)Afrikaanse afkomst dat in het reguliere muziekcircuit opduikt. Hekkema combineerde een drietal 'Etudes concertantes' van Lauba met een 'Sequenza' van Berio, vari klarinet omge werkt voor altsaxofoon en een anonieme 'Istampitta' uit de 14e eeuwse Faenza codex. Dit laatste werk combineerde door de merk waardig oosters getinte toonsoor ten prima met de muziek van Lauba. De étude 'Balafon' is een circular breathing kunststukje waarmee het gelijknamige Afri kaanse slagwerkinstrument (een soort marimba) wordt geïmiteerd; 'Savanne' is opgebouwd uit zacht gespeelde dubbeltonen en 'Jung le' sprak voor zich. Het viel op hoe mechanisch de muziek van 'Darmstadt''-er Berio afstak tegen de organische klanken van Lau ba. Willem Breuker Van geheel andere aard was de i Rouppe Groupi'Hoewebfeenmieu- n iwé' variant op-;de> wisselWöridng gecomponeerde/geïmproviseerde muziek klonk het geheel toch ver trouwd. De Hjn die Willem Breu ker in de jaren '60 inzette wordt gevolgd, maar. ook de atmosfeer van de beginjaren van de bebop is voelbaar. Composities van Char les Ives en Henry Cowell kregen van Van der Voort een geheel ei gen nieuw karakter. Steeds valt de gegroepeerde muziek uiteen in collectieve improvisaties - een procédé dat niet nieuw is maar bij de Rouppe Group wel geheel ver frissend werkt. Zaal De Unie: Rotterdams Po dium m.m.v. Raaf Hekkema en de Rouppe Group. Gehoord: don derdagavond Haagse Harry vloekt, tiert, vecht en zuipt. Maar heeft een hart van goud. Tot ver buiten de gemeentegren zen zijn ze daar inmiddels achter gekomen. Deze uit het leven gegrepen stripfiguur is 'niet te wènag be roem' aan het worden. 'Laatst vertelde iemand dat niet de Haagse ooievaar, maar Haagse Harry het sym bool is van de stad', aldus zijn geestelijk vader MarnixRueb Door Danny Verbaan Den Haag Er z\jn van die mo menten dat Haagse Harry onge merkt bezit neemt van Mamix Rueb. Zo gebeurde het een keer dat de geestelijk vader van de grof-gebekte ras-Hagenees een fax verstuurde. Even later ging de telefoon. Was het de geadresseer de: wat Rueb in vredesnaam had neergekrabbeld! Bleek hij een deel van de tekst in het plat-Haag- se taaltje van zijn stripfiguurtje te hebben geschreven. Zoiets gaat onbewust, glimlacht de 42-jarige striptekenaar, „Ik schrijf al net zo moeiteloos in dat fonetisch Haags als in gewoon Nederlands. Ik had het ook bij het Nationaal Dictee. Op een gegeven moment dwaal den m'n gedachten af. Even later zag ik dat ik de tekst in plat- Haags was gaan formuleren." Vet Het is moeilijk voor te stellen, want Rueb vertoont voor het ove rige geen enkele overeenkomst met zijn succesvolle stripheld. Haagse Harry is een vet en luid ruchtig druktemakerlje dat met alles en iedereen ruzie zoekt. Ru eb vormt precies zijn tegenpool: lang, bescheiden en de vriende lijkheid zelve. En 'beroem en hag- stikke belangrèk', zou Harry er misschien wel met een tevxeden gezicht aan toevoegen. Want zijn bedenker mag zich inmiddels tot de populairste striptekenaars van Nederland rekenen. Rueb staat er nog steeds versteld van. Nog geen drie weken na de eerste verkoop datum zijn de voorraden van zijn nieuwste boek 'Niet te wènag!al volledig uitgeput. Alle 65.000 al bums werden in recordtijd afge nomen door de boekhandel, een tweede oplage van nog eens 40.000 boeken is in bestelling bij de drukkerij. Vooroorlogs huis 'Het is niet-voocniets 'dat-Rueb "Zijn tegenpoabkuesteiti Dabris al metéén duidelijk bij het betreden van zijn tekenstudio in een voor oorlogs huis in een rustige Haag se wijk. Waar je ook.kykt, Harry is overaL 'Gabbars teige vreimdelin- gehaat behalve Duitsars', roept de Hagenees vanaf een van de pos ters. 'En nah?' vraagt hij weer op een ander affiche. 'Det's ol, fauks! staat bij dezelfde tekening te le zen. Zelfs komt het taalgebruik terug in de naam van het eigen uitge verijtje dat Rueb oprichtte: 'Kap nêh!!'. „Ik maak een leuke klap per, zeker," zegt hij over de finan ciële gevolgen van alle roem. „Maar het is een uit de hand gelo pen hobby en dat wil ik graag zo houden." Voor 2 S,- naar het onder leiding van Valery Gerglevl Sopraan: Anna Netrebko Donderdag27 november aanstaande de L oelen, 21.00 uur tot 22.00 uur Vanwege het grote succes vorige maand geven Valery Gergiev en het RPbO een onverwachte toegift. Op het programma staan twee meesterwerken: Le sacre du Prlntemps van !gor Stravinsky De kinderkamer van Modeste Moesorgski Soliste is de Russische sopraan Anna Netrebko. De kaarten kosten 25,- per stuk, bij tedere twee kaarten ontvangt u gratis het programmaboekje t.w.v. 5,- met toelichtingenen liedteksten. Bent u een muziekliefhebber. Vul dan onderstaande bon In en stuur deze voor 1 november 1997 naar RPhO, Antwoordnummer 640, 3000 WB, Rotterdam. Telefonische Informatie: OIO - 217 17 07 f Postcodi Telefoon - Ik bestel: L f r -kaarten 25,- voor het concert op 27-11;;/ j :;Besptetóh^éóportokosten-tff^^LVi^ii^^:vf' «A -5*1 Hierbij machtig ik het RPhCHje.Pceten om éénmalig het verschuldigde Dedragaf te .^drijven -J l b'anK^girorekért!ng^r,^^.;^^-^^^;iAr;y Handb- ïrirng:. Haagse Harry op volle toe ren. Foto Archief Rotterdams Dagblad Mamlx Rueb over zijn op zienbarende creat e: 'De leukste din gen zijn echt gebeurd'. Foto Theo Bóhmers/ Haagsche courant Bovendien, vervolgt Rueb, zijn ei genlijke baan is het als freelancer illustreren van folders, brochures en nieuwsbrieven. Hij houdt er zelfs rekening mee dat het op ze ker moment ineens weer over is met alle aandacht voor Haagse Harry. Hij zal dan wel weer zien. Er zal altijd wel genoeg te doen blijven. Zijn hele leven heeft hij zijn brood immers al verdiend met het maken van tekeningen en illustraties. Aanvankelijk nog zonder Haagse Harry. Die meldde zich pas beginjaren negentig: Ru eb had al wat zitten prutsen aan een een klef broodje fricandel etende 'Haagse Henk'. Op de te kentafel ontwikkelde dit typje zich tot een nors kijkende 'Haag se' HarTy'. Deze staptehiitde ano nimiteit op het moment dat Rueb werd gevraagd een illustratie te maken voor een artikel in het in middels opgeheven Haagse uit gaansblad Doen. Hij moest zelf maar iets bedenken, als het maar iets te maken had met het thema 'literatuur in Den Haag'. „Laat ik Haagse Harry maar een gedicht voordragen, dacht ik toen. Dat werd het erotisch gedicht 'KSnka- hoea!' Voor degenen die het niet meteen begrijpen, gaf Harry al eens een advies: 'Hagtop leizeü' Trainingspak Iedereen rolde zo ongeveer van zijn stoel van het lachen. Want daar stond ineens een dik manne tje met lang, steil haar tot over zijn schouders (een 'matje'), een glimmend trainingspak en gym- pens Zijn taal: wasidie van deras^ Hagenees. Achteraf gezien mocht het kereltje zich de eer-Haagse Harry noemen. Want nadien kreeg hij op de tekentafel een be duidend vriendelijker uiterlijk, een kokkerd van een neus en iets meer haar aangemeten. Zo ont stond de huidige Harry, knikt Ru eb. De leukste dingen zijn echt ge beurd, verzekert hij. „Op de Ko- ninginnenach in Den Haag maak te ik mee dat zo'n gek zijn leuter uit zijn broek haalde, door een brievenbus hing en begon te plas sen. Vervolgens belde hij aan. Sorry, zei hij toen, ik heb je hal volgezeken. Zoiets kun je gewoon niet verzinnen." Anders dan Rueb aanvankelijk had ingeschat, reikt de belang- stelling tot ver buiten de -stads-', mt.grenzenj „Je moet -dat-fonetisch.-, lezen even doorkrijgen, maar ie dereen in Nederland weet hoe het Haags klinkt. Al was het alleen al door Harry Jekkers en Koot en Bie." Hoewel: „Ik heb een keer in Groningen zitten signeren. Kwam er zo'n grote, blonde ras-Gronin ger. Ik vind het hartstikke leuk al lemaal, vertelde hijmaar nu moet je toch eens vertellen wat hier staat. Had-ie op elke bladzijde van die plakkertjes met vragen ge plakt." Willem Alexander Rueb zou weieens willen weten of zijn. albums ook door leden van het Oranjehuis worden gelezen. Tot nog toe heeft hij niets uit die richting vernomen. Zelfs kwam geen brief binnen.waarin voor- -Zichtig werd gewézen bp zoiets.als majesteitsschennis, i uTerwyl Jök ningin Beatrix toch geregeld in de Door Peter van Eijkelenburg Rotterdam Barcelona, tot nu de de. belangrijkste concurrent van Rotterdam in de strijd om in 2001 Europees Culturele Hoofdstad te zijn, heeft waarschijnlijk afge haakt in deze race. De Spaanse stad mikt nu op een nieuw initia tief in samenwerking met de Unesco om in het jaar 2004 een zeer groots festival rond het the ma 'Kunst en Vrede', op te zetten. De Rotterdamse kunstwethouder Kombrink gaat er van uit dat Bar celona niet meer meedoet, omdat volgens zijn laatste gegevens de stad nog niet aangemeld is door de Spaanse regering. Het Neder landse kabinet heeft de Rotter damse kandidatuur overigens ook pas een maand geleden in Brussel aangemeld. De aarzelingen in Spanje zouden verband houden met de wensen van de steden Valencia en Sevila om in 2001 ook Europees Culture le Hoofdstad te zijn. De Spaanse regering zou niet willen of durven kiezen tussen een van die steden, is de veronderstelling op het Rot terdamse stadhuis. In Barcelona bestaat echter al en kele jaren een gemeentelijk pro jectbureau dat zich ondermeer be zighoudt met de uitvoering van de wens cultureel hoofdstad te zijn in 2001. Directeur Ferran Masearell van dit Cultuurinsti tuut Barcelona heeft deze krant gisteren desgevraagd laten weten dat zijn stad deze wens nog steeds heeft. „En we voeren alle daar voor noodzakelijke stappen ge woon uit," aldus Masearell. Hij be vestigt wel dat de stad Barcelona eveneens pogingen doet in 20Q4 een groot podium te zijn voor we reldculturen. Als de Spaanse regering geen be slissing kan nemen over de kandi datuur van Barcelona voor cul tuurhoofdstad, zal dat de positie voor Rotterdam in de lobby rich ting de Europese cultuurminis ters aanzienlijk rianter maken. Zij moeten op 24 november beslis sen welke Europese stad in 2001 cultuurhoofdstad mag zijn. Burgemeester Peper, kunstwet- houder Kombrink, andere colle geleden en topmambtenaren rei zen de komende weken zoveel mogelijk Europese ministers van cultuur af om hen te informeren over de Rotterdamse plannen. Die houden in om de stad in 2001 te to nen als een 'spiegel van de nieu we samenleving'. Volgens Kom brink zal de nadruk liggen op het laten zien van Rotterdam als een nieuwe woon- en cultuurstad en niet meer als alleen de traditione le havenstad. Verder vindt hij het zeer belangrijk dat grote delen van de Rotterdamse bevolking die nu niet of nauwelijks gebruik maken van het traditionele cul tuuraanbod, zich kunnen herken nen in het programma van 'Rotterdam 2001'. Over ruim een week verschijnt een brochure waarmee Rotter dam de Europese cultuurminis ters langsgaat. Het tweede week einde van november is in Luxem burg, nu voorzitter van de Euro pese Gemeenschap, een bijeen komst waarop alle kandidaatste de.: hun plannen presenteren. Fnkele daarvan zijn Bazel, Lüle, Genua en Riga. Kombrink: „Er rijn nog concurrenten, maar we zijn niet kansloos. We hoeven ab soluut niet onder te doen voor an- derè kandidaten." Hij denkt dat een jaartje Culturele Hoofdstad positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van de Rotter damse cultuur en economie. Door Joyce de Brujjn Rotterdam—Ouderdom en vitali teit, daar draait het in feite om in 'Lagrïmas Negras'. Be Rotter damse regisseur Sonia Herman Dolz kwam gisteravond na de we reldpremière van haar documen taire in de Literaire Salon van Lantaren/Venster tekst en uitleg geven over haar tweede grote pro ductie. Geflankeerd door produ cent Kees Rijninks en editor Gys Zevenbergen, vertelde ze over het tot stand komen van het hartver warmende portret van de vijf be jaarde bandleden van Vieja Trova Santiaguera. Herman Dolz ging uiteraard met een bepaald idee aan de slag, maar tijdens het filmen in Cuba leerde ze het markante vijftal pas echt goed kennen en dienden zich uniek filmmateriaal aan. Om een gevoelig portret als 'Lagrimas Ne gras' te kunnen neerzetten, moet een filmploeg diep doordringen in het persoonlijk leven van de ge- portretteerden. De mannen van Vieja Trova, die ondanks hun hoge leeftijd met een grenzeloze vitaliteit de hele wereld rondreizen, hebben zich compleet bloot gegeven. Vergis je niet, het mogen nu vertederende oude mannen zijn, ze bekennen in de film bijna allemaal verslaafd te rijn (geweest) aan vrouwen. Kostelijk is de scène waarin de ee ga van een van hen vertelt over de buitenechtelijke escapades van haar man. „Hij heeft twaalf kinde ren. Ik heb er vijf van hem, dus De bijna blinde ranger/gitarist Relnaldo HIerrezuelo (71) tijdens een van de filmopnamen voor 'Lagrimas Negras', geschoten in Lantaren/Venster. Foto g pd dan zullen die anderen wel van andere vrouwen zijn," peinst ze, „Daar geef ik niets om. Hij heeft tenminste altijd thuis geslapen, dat is het belangrijkst." Er waren 2elfs beelden van der mate intieme gesprekken, dat het team heeft besloten ze niet te ge bruiken. „Op een gegeven mo ment raak je zo vertrouwd met elkaar, dat ze geen erg meer heb ben in de camera." vertelt Zeven bergen, „Maar je moet ze natuur lek niet te erg in verlegenheid gaan brengen. Illustratief is een scène waarin één van de mannen niet zonder trots vertelt over zijn vroegere aantrekkingskracht op vrouwen en zijn daaruit voort vloeiende veroveringen. „Maar nu niet meer," besluit hij berus tend, „mijn potlood schrijft niet meer." Maar liefst 20 uur film moest wor den teruggebracht tot 75 minuten. Een monnikenwerk. „Zie het maar als een puzzel van een grote blauwe zee," schetst Herman Dolz. „Alle stukjes zijn blauw, maar er past er slechts één per fect." 'Lagrimas Negras' is nog de heb week te zien tijdens het Festival Latino Americano de Cine y Lite- ratura in I>antaren/V enster. a I b 'Hard Wired In Ljubljana label Music Maniac records/Sonic Rendezvous' d u u 62:08 min. Adverteren in deze rubriek, bel Edith van Kekem 010-4004408 Charles Rochussen. werk van deze veelzijdige Rotterdamse kunstenaar uit de 19de eeuw is van 18*10-1997 t/m 18-1-1998 te zien in: Korte Hoogstraat 31 Rotterdam strip figureert. In 'Niette wènag!!' loopt ze bijvoorbeeld met een be scheiden kroontje in het haar en een rood-wit-blauwe sjerp rond haar (oranje) japon. Niets mense lijks is haar vreemd: de vorstin drinkt 'auranje bittah' uit een kof fiekopje en haalt een patatje mèt bij een morsige snackcar. In dat laatste geval is ook Willem Alexander van de partij. De prins gaat met Harry op stap, rookt een joint en komt met een, op z'n zachtst gezegd, nogal wulpse vriendin (groene laarzen, paarse bodystockmg, bijna blote paar- denbillen) weer thuis: 'Moedah. Ik maak 'n die! met je!', zegt de kroonprins tegen de slaperige vorstin met krullers in het haar. 'Ik kauiüng van De Haag, en jè de resü Kèromèn Amstahdam nah rotte!' MuSfUin Boijmarts Viin Boutringen .AAP NOOT KUNST ™,.rT,,n, ..„^kinüirTr we uk nil'sp vt ui Ia r.kiiuir.ccn-ên hun M u se um p a: ki S r'2 o ..INF O. OI Q-.4 4.19 47 Si 47 7 koffia-/thee-/tabaksvoóiwefpen op zondag 26 oktober van 14.00-16.00 uur. normale entreeprijs, maximaal 5 voorwerpen per persoon info: 010-217 67 38 Herfstvakantie in 't Maritiem 18 t/m 26 oktober Beschilder je ei gent-shirt 4 t/m 12 jaar iedere dag 11 -16 uur Maritiem Museum 'Prins Herdenk" Leuvehoven 1 Rotterdam 010-4132Ó80 artiest Dead Moon Je blijft kijken /zaterdag 1 o'cvèirbor DAG VAM1 DE KUNSTUtlLEEN bij Artotheek Rijnmond INTERBOOK INT. BV Art books Art gallery 25 JAAR HET ADRES VOOR KUNSTBOEKEN Lange Haven 97 3til CC Schiedam tel-. Ol0 4266034 fax: OIÓ 4733670 JinpWwwwas4allnl/-itirbook e-mail :i nterfaook@antiqboofcjil Het meest opmerkelijke aan dit live-album is de bijgeleverde cd-rom (voor Windows 95) waarop Dead Moon een bulk aan informatie in de vorm van interviews en documentaires heeft samengevoegd. Nooit ge dacht dat oudgediende Fred Cole zich nog eens-in zou laten met de mo derne technologische verworvenheden. Want verder is alles zoals het nu al jaren is bij het trio-garage-rockers. Meer vuige rock dus, maniakale zang, diepbonker.de bassen, scheurende gitaren en dat alles gegoten in een mono-sound. Aan stereo blijft Cole een hekel hebben. Dead Moon is net zo'n vaste waarde in rockland zoals The Ramones dat decennia lang waren. Over de kwaliteit van het gebodene hoeven de fans zich dan ook terecht geen zorgen te maken, Die is gegarandeerd. Het maakt ook weinig uit dat we hier met live-opnamen van doen heb ben, want in de studio klinkt de band nauwelijks gepolijster dan tijdens deze doorleefde gig in Ljubljana. Soms komt Dead Moon met wat rust- puntjes zoals 'Somewhere Far Away' op de proppen, maar meestal gaan Cole en companen toch vol gas met gierende gitaren door dè bocht. JoopBreedveld 1 (I83CI?J8> 19 10 1997 18 01 19 98 30IS 1.S ÜN;:, .01^.-4)6 3? 13 v^habot Rotterdam,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 5