Cultuur 25 Culturele Hoofdstad: Zeven lessen Verjaardag helpt Bush aan climax Uil (Se kunst Nederland in Goteborg de markt op met zijn schrijvers Rotterdamse vangst '97 Rowwen Hèze eerste in rij NL-rockers Schilderij gestolen uit Dordts museum Mojo'm actie tegen zwarthandelaren Rotterdams Dagblad Vrijdag 31 oktober 1997 Door Peter van Eijkelenburg Antwerpen Strategisch een zeer slimme zet van Rotterdam om te .nikken op het jaar 2001 voor het zijn van Europees Culturele Hoofd stad. Want in het jaar 2000 zullen nogal wat hoofdsteden grote spekta kels opzetten om de start van het nieuwe millenium te vieren. Die fes tiviteiten zullen veel aandacht naar zich toetrekken, voorspelt Erie An- thonis, cultuurwethouder van Ant werpen. Bovendien: juist vanwege het magische getal 2000 heeft Euro pa dat jaar liefst negen Culturele Hoofdsteden benoemd. Dat bete kent dat die landen een jaar later ze ker niet opnieuw aan de beurt ko men. Ten derde, zegt Anthonis: „Steeds meer steden uit Oost-Euro pa staan te dringen om een keer cul tuurhoofdstad te worden, om zich zelf op die manier in de kijker te zet ten. Die druk zal heviger worden. Dus wordt de kans voor steden uit westelijk Europa in de naaste toe komst kleiner." De wethouder ont zenuwt daarmee tegelijk het verhaal van mensen die zeggen: Rotterdam, maak je niet zo druk om dat Culture le Koofdstad-gedoe, je komt vanzelf een keer aan de beurt. Dat is dus niet zo. <n 1993 was Antwerpen cultuur hoofdstad van Europa. Erie Antho nis was 'intendant': bedenker, pro grammaleider en directeur. Het werd een leuk jaar op vele fronten, maar erna ging het stadsbestuur van Antwerpen slordig om met de erfenis, vond Anthonis. Neem dan je verantwoordelijkheid en ga in de politiek, zeiden vrienden van hem. ""wee jaar is hij nu wethouder en in derdaad: hij heeft het gevoel dat hij dingen zit te herstellen die de stad zich na 'Antwerpen '93' uit handen heeft iaiexi glippen. Anthonis is, op basis van die twee er varingen. bij uitstek de man die kan vertellen wat Rotterdam moet doen en laten, als de Europese cultuurmi- dizt stad op 24 november uoUiJsi benoemen tot Culturele Hootcistad 2001. Zijn verhaal valt sa men te vatten in zeven concrete les sen. Les één Geef de stad een kloppend hart. „Rotterdam heeft in korte tijd een nieuwe stad gebouwd. Een ware ex plosie van de nieuwste architectuur, EricAntho nis, cul houder van Antwer pen: „Deze stad heeft zich na het jaartje Cul uit handen laten glip infrastructuur, musea, noem maar op. Maar er is niet altijd een verbin ding tussen, je mist een duidelijk centrum. Het vernieuwde Schouw burgplein is gedurfd, koppig zeggen wij. Het heeft al wel iets maar een warm kloppend hart is het nog niet. De versnippering proef ik ook tus sen de culturele instellingen. Die werken te zeer langs elkaar heen. Dat is jammer want in Botterdam zitten veel goeie mensen. In Ant werpen was dat gebrek aan contact niet minder, maar ik heb ze samen weten te brengen. Die betere onder linge verstandhouding is na '93 in stand gebleven." Les twee Betrek de burgers erbij, „Na afloop zei ruim driekwart van de Antwerpenaren in een enquête: het was een fantastisch jaar. Toch had maar twintig procent van hen aan een van de attracties meege daan. Maar mensen waardeerden het dat er iets bijzonders gebeurde, dat hun stad bijna een jaar lang in ternationaal in het middelpunt van de aandacht stond. We hebben ge loof ik tienduizend wimpels opge hangen in de stad, om aan te geven dat de culturele manifestaties ook letterlijk op straat te volgen waren. Een groot openingsfeest, in de zo mer animaties in de wijken, bij de opening van het culturele seizoen iets serieuzer activiteiten en eind van het jaar nog een slotfeest. En 'de straat op' wil niet zeggen dat je een knieval doet voor de kwaliteit. Die moetje hoog houden, ook als je voor het grote publiek werkt. Je mag het publiek nooit onderschatten." Les drie Benoem ambassadeurs in je eigen stad. „Een taxichauffeur kankert per de finitie op zijn stad, maar is voor een vreemdeling vaak wel de eerste die men spreekt na aankomst. Ik heb dus alle Antwerpse taxichaufeurs te gelijk uitgenodigd in de schouw burg en hen bij een goeie pint ver teld wat onze bedoelingen waren voor dat jaar. We namen hen seri eus, ze begrepen onze boodschap en stonden er positief tegenover. Dat werkte door" „We hebben een oproep gedaan aan alle Antwerpenaren om op straat aanspreekbaar te zijn voor bezoe kers. In vier dagen heb ik aan vier duizend inwoners een badge uitge reikt waarmee ze als aanspreekpunt herkenbaar waren. Al was het maar om bezoekers de weg te wijzen. Dat bleek een succes, voor beide partij en." „Op de meer vermogende inwoners hebben we een beroep gedaan een gift te doen van 15.000 franken. Dan zouden ze een jaar lang ereburger van de stad zijn. Daar gingen twee duizend mensen op in. Hebben we, omgerekend, anderhalf miljoen gul den mee geworven voor de organisa tie." Les vier Zorg voor een vervolg. „Je moet alle opgebouwde kennis en relaties zorgvuldig bewaren en actu eel houden. Dat hebben we in Ant werpen verzuimd. Ik ben nu als wet houder weer deels aan het opbou wen wat de stad zich na '93 uit han den heeft laten glippen. Om te voor komen dat na afloop van zo'n jaar ai- les weer z'n gewone gangetje gaat, moet je op tijd voor een foiiuw-up zorgen. Eigenlijk moet je vanaf het begin twee organisaties opzetten, Eentje voor het festivaljaar zelf en dan nog een klein bureau dat alles vastlegt, contacten met gezelschap pen en kunstenaars blijft onderhou den, de pers blijft provianderen met informatiemateriaal. Want in zo'n hectisch jaar heb je zelf geen ener gie meer over om voortdurend aan het noodzakelijk vervolg te den ken." Les vijf Hou het centraal. „Hanteer één adres plus telefoon nummer waar mensen alle informa tie over alle activiteiten kunnen krijgen en daar meteen, ook telefo nisch, kaartjes voor kunnen kopen. Dat is zeer belangrijk, maar ook technisch ingewikkeld. Rotterdam moet daar onmiddellijk na de uit verkiezing aan beginnen te werken, want het is een forse klus," Les zes Doet het een halfjaar. „Wij begonnen eind maart en gin gen tot in december door. Dat bleek te lang. Toen in september het nieu we theaterseizoen startte, dachten mensen dat Antwerpen '93 wel ge daan was, dat het gewone culturele leventje nu weer aanving. We heb ben alles moeten doen om te zeg gen: nee, het is nog lang niet afgelo pen, er komt nog dit en er komt nog dat. In Kopenhagen begon het jaar meteen in januari. Ik was er bjj: kil, mistig, geen enkele sfeer. Dat moet je dus zéker niet doen. Ik zou begin nen in het voorjaar en stoppen in ok tober. Dan kun je nog net de start van het nieuwe culturele seizoen meepikken en dat een oppepper meegeven. Zodat je als het ware op natuurlijke manier voor een vervolg voor je festival zorgt. Concentreer alle activiteiten vanaf voorjaar tot herfst. Er is niemand die je verplicht werkelijk het hele kalenderjaar te vullen." Les zeven Benoem iemand van buiten. „Ik had het grote voordeel dat ik niet uit Antwerpen kwam. Ik kwam vers binnen. Ik had geen stempel op mij staan. Ik hoefde geen eventuele barrières tegen mij te overwinnen voordat ik aan de slag kon. Ik was bovendien zelf ook blanco. Kon dus alles nuchter bekijken omdat ik de onderlinge verhoudingen tussen de spelers hier nauwelijks kende. Ik vond niet dat ik daardoor een ach terstandhad." RotterdamNighttown geeft de ko mende weken alle voorrang aan de Nederlandse rock. Tot half decem ber staan maar liefst zes nationale topacts van eigen bodem gepro grammeerd. Rowwen Hèze is van avond de eerste in de rij, daarna vol gen De Dijk (14 november), Herman Brood (20 november), de Heideroos jes (29 november), Van Dik Hout (11 december) en Golden Earring (14 december). Rowwen Hèze was rond 1990 het best bewaarde geheim van Limburg, Terwijl in het zuiden des lands al menige zaal op z'n kop werd gezec, was de uit America afkomsti ge pretband elders nog een groot vraagteken. De hit 'Bestel Mar' borg de m 1991 voor een nationale door braak, het jaar daarop overtuigde Rowwen Hèze op mega-formaat met een indrukwekkend optreden op Pinkpop. Daarna is 'Los Limbos', zoals zanger Jack ?oeis en de zijnen ook wel wor den gepoemd, stug doorgegaan met zijtjes winnen. Als support act neemt RW de collega's van Groef mee naar Nighttown. Door Louis Du Moulin Rotterdam Zanger-gitarist Gavin Rossdale van Bush liet zich gister avond in Ahoy' op de valreep op maar liefst dne veijaardagsversjes trakteren: 'Happy Birthday' 'Hij le ve lang, hoera, hoera' en 'Lang zal-ie leven'. Dankzij die door zijn bandle den geregelde surprise uit ruim zes duizend kelen kreeg het optreden van het Britse post-grunge-kwartet alsnog de uitbundige glans die in de voorafgaande zeven kwartier nogal eens had ontbroken. Bij de aanslui tende eerste toegift 'Swallowed' vlamde vooral het feestvarken zelf ook plotseling in alle heftigheid, waardoor het sportpaleis eindelijk echt uit z'n dak ging. Jammer voor Bush natuurlijk dat niet elk concert op die manier kan worden afgerond. Het Londense viertal zou onmiddellijk van een niet gering 'climax-probleem' zijn verlost. En daarmee op termijn mis schien ook nog eens van een andere frustratie worden afgeholpen: de aanhoudende miskenning in vele landen, met name de eigen thuisba sis. Nog altijd immers boksen Rossdale en de zijnen op tegen een strakke tweedeling voor wat betreft julariteit. Tegenover het ver rassende mega-succes in de Ver enigde Staten (meteen vanaf het de buutalbum 'Sixteen Stone' uit 1995) staat slechts een matige waardering aan deze oceaanzijde. Alleen in Ne derland en in Portugal heeft Bush (eerder dit jaar ook van de partij op Pinkpop) zich kunnen opwerken tot het formaat 'grote jongens'. De liefhebbers zijn ongetwijfeld ook degenen die eerder wegliepen met Nirvana en Pearl Jam. Voor de fer vente haters, waartoe ook de vrijwel voltallige Britse muziekpers moet worden gerekend, geldt eigenlijk hetzelfde: volgens hen pikt Bush ongegeneerd en teveel uit de erfe nissen van voornoemde grunge-pio- niers uit Seattle. Vernieuwend is het geluid van Bush dan ook amper ts noemen. De kracht van de band schuilt vooral in de directe toegankelijkheid van haar repertoi re, dat door de invloed van 'noise- producer' Steve Albini (ook Nirva na) op het tweede (succes-)album 'Razorblade Suitcase' (1996) wat ruigere kanten heeft gekregen, Met Gavin Rossdale beschikt Bush bo vendien over een kopman die goed is voor een hoog 'katzwijmgehalte'. Zijn stem, in Ahoy' het meest in- Zaoger-gJ- tarist Gavin Rossdale van Bush In Ahoy': pas helemaal In zijn ele ment na als jarige te zijn toege zongen door de ruim zes duizend fans. Foto Rob Verborst drukwekkend bij zijn eerste solo 'Bonedriven', is evenwel lang niet zo hartverscheurend als die van zowel Kurt Cobain als Eddie Vedder. Bush in Ahoy'. Met Gavin Rossdale (zang, gitaar), Nigel Pulsford (gi taar), Dave Parsons (bas) en Robin Goodridge (drums). Voorprogram ma: 3 Colours Red. Bijgewoond: donderdagavond. Door Jan-Hendrik Bakker Goteborg— „Wat wij in de wereld no dig hebben is niet dat wij allemaal dezelfde taal spreken, maar goede /ertalers," riep de Nederlandse staatssecretaris voor cultuur Aad Nuis gisteren uit bij de opening van de Goteborg Book Fair, de grootste literaire manifestatie van Scandina vië. JNuis pleitte voor een Europa van een rijke meertaligheid en een culturele verscheidenheid. En als het even zou kunnen, mag wat hem oetreft de "Nederlandse literatuur in aat verscheiden Eiuopa goed verte- ser-woordigctzijn. Nederland is andermaal de markt jp niit zijn schrijvers. Na de zeer succesvolle verovering van Duits land dvaar van 'De ontdekking van de hemel van Mulïsch meer exem plaren verkocht werden dan in Ne derland* en de Spaanstalige wereld, probeert de Stichting Frankfurter 3uchmf;Ji= LLJi'. :ic zL^ndinavi- J—- „cir/3 Ce wLuie-t. Oiibfc- langj ijk alleen om wille van de ver koop, maar ook omdat toegang tot de Zweedse critici de kansen op ein delijk nu eens die Nobelprijs voor de literatuur aanzienlijk vergroot. Nederlandse schrijvers zijn deze week zeer prominent aanwezig in Goteborg. En dat mag ook wel, want de enige goed gelezen Nederlandse auteur was tot nu toe Maarten 't Hart. „Van mij zijn hier acht romans vertaald," zegt hij. Maar ook auteurs als Hany Mulisch, van wie in Zwe den alleen 'De aanslag7 werd ver taald, en Cees Nooteboom zijn van wege hun internationale status be kend. Een van de meest geliefde au teurs is echte: Marten Toonder. Zijn strip Tom Poes verschijnt al vanaf de jaren veertig. Aan zyn werk is op de beurs een tentoonstelling gewijd. Hij kreeg gisteren bovendien de grote stripprijs van de Scandinavi sche wereld. Hoewel de meester zelf had villen komen, moest hij vanwe ge zijn hoge en vooral broze leeftijd in zijn Ierse woning blijven. Zijn zoon nam de eei waar. Mulisch mocht gisteren xomeu uit leggen hoe Nederland in elkaar steekt. De belangstelling was groot „Geloof mij, Nederland is de beste plaats om te leven!" zei de schrijver. Maar wil zo'n groot Europees auteur als u niet liever in een ander land werken, suggereerde zijn inter viewster. „Nee hoor," zei Mulisch onverstoorbaar vriendelijk. „Juist omdat ik in Holland woon, kan ik met mijn gedachten overal heen." Tevoren had Mulisch een lezing ge geven, 'Holland voor beginners', waarin hij zijn Zweedse gehoor veertien lessen aanbood. Zij kwa men er alle op neer dat Neder landers zichzelf niet erg hoog heb ben, in het algemeen van hoogvlie gers houden noch van artistieke poespas of idealistische helden. Hol landers kiezen voor het gezonde verstand van Sanzo Pancha in plaats van voor de bevlogenheid van Don Quichote. „In Holland zijn een Shakespeare en een Mozart ondenk baar. Een plein met in het midden een groot standbeeld is een zeld zaamheid. Goethe zou nooit uit Hol land gekomen zijn, maar ook Hitier niet." De manifestatie Nederlandse en Vlaamse literatuur met als motto 'Een taal, vele stemmen' is breed op gezet. Ook elders in de Scandinavi sche wereld, waaronder Stockholm, Oslo en Kopenhagen, zijn Neder landse schrijvers op tournee ge weest of gaan nog. Onder hen Anna Enquist, Lulu Wang, Marcel Möring, Hugo Claus, Connie Palmen en Tom Lanoye. De laatste hield gisteren een hilari sche pleitrede tegen Vlaanderen. Voor een talrijk gehoor ging hij fron taal in de aanval en hekelde hij, geheel in de geest van zijn oude leermeester Hugo Claus, de Vlaamse gezapigheid, corruptie en isolationisme. „Seriemoordenaars, het liefst op kinderen, doen het als exportproduct net zo goed als de aloude chocola," gierde hjj.„De Vla ming leeft in een zee van corruptie, en bovendien in een land waar meer varkens leven dan mensen. Het is een feit!" De Vlaming is niet geïnte resseerd in de werkelijkheid, zoals Louis Paul Boon die geprobeerd heeft te beschrijven, maar alleen in zijn gezapige versie daarvan. Over promotie gesproken. De rebel se Lanoye stak wel heel duidelijk af tegen de bespiegelende woorden van Cees Nooteboom. Die zullen het imago van zijn land meer goed heb ben gedaan. Zojuist terug van een diner met de koningin beklom Noo teboom het podium voor een toe spraak, die een verdediging zou worden van de veelkleurigheid van Europa. V/el schokte hij zijn publiek nog met de mededeling, dat het het Duitse leger was, dat in 1940 hem voor het eerst had doen beseften dat er zoiets als Europa bestond. Maar met geweld zal die eenheid nooit af te dwingen, evenmin door een Euro pa van het geld te creëren. Noote boom pleitte voor een Europa van de geest. Te horen aan het applaus dat hij kreeg, heeft de schrijver in Zwe den in elk geval voldoende mede standers DordrechtUit Museum mr. Simon van Gijn in Dordrecht is een kost baar schilderij van de Italiaanse schilder Mariotto di Nardo (1394- 1424) gestolen. De diefstal werd woensdag ontdekt. Het doek 'De aanbidding der koningen' heeft vol gens de directie een aanzienlijke waarde, Het olieverfschilderij (een paneel van 40 bij 16,5 cm) was niet bevei ligd. Deift— CkmtertorganiSatorMejo' haait alles uit de tost om de acti viteiten van zwarthandelaren* aan te pakten, NietaHèea is er extra controle bij 'de concerten, raaarookimddelsalierieigereeb- telijke procedures probeert -Mojo deiBe^éhaodèHesibpjs®1-'J een aantal jdemebareauijeÉ z actief in de -zwarte handelr.De; eoncerikaarijes (die' z# leverep z|j,n drie :.W,vier.Jcéerjiushderj - dan de, normale toegangsbevsdj-j 'zen Ze iaten 'mensen,'vaakstu-r kopen, houderl, diesel hand en adverteren vms. concert nadert.' tK/- Rond het conasrt vandCBritsel groep Oasis" op 2T; november,"! hanteren zij een nieinse 'de. In advertentiesTin ffivïrïft; ■jes aan'voor-bet'HdtseikpÉhtrj céncerfi Het concert js echter ,'rnet uitverkocht,-erfenègitalbév' perkt aantelItiartMi-CbeèfSksf baar, MsjSaScSi^^»» Cupido,f&ÊflfSaP tlfojóaiênkclepmcts der? roniv Girls en Ba i jorSbgéffiwB&^f;! saiziaFkaariejf per p te brengerivanjtwm 1 en later liftiiiMm Adverteren In deze rubriek, bel Edith van Kekem 010-4004403 INTERNATIONALE POPPEN- EN .ÊERENBEURS f in Ali«y''Kiiiicn!iiiii op-vrijdag 7, zaïcrtlag 8 cn /.ondii'g 9 novcmher 'Openingsunion va» 1.0.00 tot 17 OQiiiif - I'rij*: l-rdltUMiWli/l. Hf. Mijl. 7.W i f/iri IJjiiiirjl. 2,-' artiest 10 Rotterdamse bands Vers Uit De Maas 97' b Via Ritmo d u u 64.24 mm. Met het festival Vers Uit De Maas biedt Muzikantencentrum Via Ritmo nieuw regionaal poptalent jaarlijks de gelegenheid tot een perspectiefvolle presentatie. In totaal laten dertig bands uit de meest uiteenlopende stromin gen een deskundige jury horen waarmee ze bezig zijn, in de hoop te worden geselecteerd voor plaatopnamen in de Via Ritmo Recording Studio. De 'vangst' van dit jaar is inmiddels gebundeld op een cd, die gisteravond in De Vlerk feestelijk ten doop werd gehouden en vooral is bedoeld als visite kaartje voor platenmaatschappijen en podia. Voor de nieuwsgierige muziek liefhebber betekent deze superlaaggeprijsde verzamelaar (winkelprijs slechts een tientje!) sowieso een handzame 'inhaalmanoeuvre'; binnen een ruim uur ben je op de hoogte van wat er (nog) ondei de oppeivlakte leeft in de popvijver van Rotterdam en omstreken. Als festivalwinnaar heeft in dit ver band TDLC. dat dance^lectronics mengt met conventionele rock maar liefst vier nummers lang speelruimte gekregen. Nummêrtwèë Cheech Wi zard en nummer drie Agony Of The First Child zijn met respectievelijk drie en twee songs vertegenwoordigd, de andere zeven bands (Ace Of Panic Swan Vesta, Headlines, Momingstar. Deuce, Spacebrain en Grass) elk met een kenmerkende boodschap. Vanzelfsprekend is de (opnamekwaliteit wis selend, maar als actuele staalkaart is Vers Uit De Maas 1997' zonder meer een ear-opener. Om toch enkele uitspringers te noemen: Morning Star (tus sen triphop en techno), Agony Of The First Child (van funk tot drum 'n bass) en Grass (grunge nieuwe stijl). Louis Du Moulin

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 5