T Uttde kunst Wars van de architect als superstar J, Mooi ieed in een bedje van humor Pijprokende vampen en Zeeuwse kappen Strijkkwartet hindert creativiteit Noordijk De stem van Mexico is verstomd Christian Rapp, winnaar van de Maaskant-prijs voor jonge architecten Wyatt benadert meesterwerk In Memoriam Êk ïÉsjre Adverteren in deze rubriek, bel Edith van Kekem 010-4004408 fax: 010-4004459 MU2IEK BEEIOEKDE KÜB5T LITERATUUR MUZIEK QPTREPews iwwvLpyeiE peeiwe- Hirry-Jwi Bus RomBynshof (5tm*mtnnpluts 13.00 uur AHAIE XOWMfSTTW. Dameskoor 'Ziwoffl*, het Oecumenisch fongerantoor Oromoort, tut Massste<M$c Mebjeskoor en het Musstedefljk Jongenskoor (de beste amateur- koren uft de voorrondes) strijden om de Prins Alexanderprijs. r' 4 Vierder optredens van de wfa- naars van het zatardagmhidag- muziekfestivil In de Romaynshof Koos dajong tmmanueUwk (Berlagestnut 96) De virigende bands strijden om de titel 'besta amatemtand vsn Prins Maaandar*» Sans* (vrife stfJO, Scrappy-Stuff («ta-punk), ZnAb (pojHodö, MflR ÖSussid» rocfc?5t*sh Kroti (rock), MarcetRenftinn (Konlngslun 99) au» uur BEELDENDE KUNST In da Romeynshof wordt de tan- toonstelling Beeldende Xunst uit Prins Alexander offtöèel geo- pend. Tegelijkertijd wordt bekend gemaakt wfa de winnaars rijn van de wedstrijd beeldende kuitsL Ook de publieksprijs wordt uitgereikt De tentoonstel ling met zeventig werken van amateuriumstenaars uit Prins Alexander duurt tet 38 nov *97 Harry-Jan Bus Romeynshof (Stresemann plaats 8) LITERATUUR Urtrefldng van het eerst exem plaar van de bundel Tos Ommoord» dichters aan het woord', door portefeuillehouder J Moris de zes daadwerkelijk aan het woord; voordrachten van T Schrijer, H Hcuthoff, B Staneva, D Kroon, I van tondel en t Stibna de bekende Neder- Uuidse dichteres Ilse Staikenbuig leest haar gedichten vow muzikale intermezzi door Paul Kuyt open podlnm prijsuitrei king proza-»] poëziewedstrijd Harold de Boer Bibliotheek Ommoord (Stiesemaan plaats en Briandplaats) 14.00 uur Rotterdams Dagblad 1 Vrijdag 7 november 1997 Door Ben Maandag Rotterdam Architect Christian Rapp krijgt van daag in de burgerzaal van het Rotterdamse stadhuis de Maaskan t-prys voor jonge architecten. Rapp werd in 1962 geboren in München, studeerde in Berlijn en werkte vervolgens een jaar bij het bureau OMA van Rem Koolhaas in Rotterdam. Daarna keerde hij weer terug naar Berlijn om bij architect Hans Kotlhoff te recht te komen. Met hem ontwierp hij het opzienba rende wooncomplex Piraeus op het KNSM-eiland in Amsterdam, een uit donkere baksteen opgetrokken vesting met daarin 300 woningen in een onwaar schijnlijk grote variëteit van 145 verschillende types. Sinds enige tijd heeft Rappzyn eigen bureau Höhne en Rapp Architekten, gevestigd in Berlijn en Amstei- dam, in het gebouw dat hij zelf ontwierp. Van het 'stardom' dat de huidige moderne architect aan kleeft, moet Rapp niets hebben. Dejury van de Maas- kant-prijs roemt Rapp vanwege zijn 'tamelyk weer barstige beroepsuitoefening, wars van de stilistische waan van de dag.' Rapp neemt het op voor de kwali teit. - MuncJien. „Daar was ik lang niet Toen ik er opgroeide was het een kleine stad. In de jaren zeventig, mét de Olympi ade, is München groot geworden. Ik kom er nog maar zelden. Zo eens in het jaar, met Kerst, ga ik b jj mijn ou ders langs. Het echte Beijerse is er daar inmiddels wel af. De politiek van Franz Josef Strauss leidde er toch toe dat een agrarische samenle ving tot een silicon valley is gewor den. Toen ik in Berlijn kwam studeren werd die stad nog bepaald door de Muur. Gigantische universiteiten, veel studenten. Mensen woonden in Kreuzberg in gekraakte woningen. Die sfeer heeft mijn eerste jaren daar gekenmerkt. De stad verkeer de na de oorlog in een permanent kapotte staat, Hoe dichter je bij de Muur kwam, des te meer merkte je dat. Dat was een groot verschil met München, waar alles zo netjes was. Maar het fascineerde; die verwonde stad in alle architectonische details. Ik heb er architectuur gestudeerd en heb ereen cursus Nederlands ge volgd. Dat was voorwaarde voor het uitwisselingsprogramma met de technische Universiteit Delft." -Rem Koolhaas. „Een fascinerende fase in mijn le ven. Het bureau telde toen iets van vijftien tot twintig mensen. Rem Koolhaas heb ik niet vaak gezien. Hij was daardoor niet een letterlijk voorbeeld voor mij. Je zag hem zo nu en dan op een afstand door het beeld flitsen. Ik behoorde tot de groep van Kees Christiaanse, maar probeerde vanuit die positie steeds meer naar Rem door te schuiven. Koolhaas straalde iets bijzonders uit, maar daarbij bleef het voor mij ook. Ik heb daar een goed jaar door gebracht" HansKotlho//. „Ik moest terug naar Berlijn om mijn studie af te maken. Er waren geen goede professoren. Door ge brek aan opleiding wendde je je tot de bureaus, om er het beste van te maken. Ik had niet zulke expliciete Christian Rapp: 'Proberen binnen de beschikbare communicatielij nen je boodschap kwijt te raken, zonder direct een mossias te willen Zijn.' Foto Paul van Weel verwachtingen van wat me bij Koll- hoff te wachten stond. Alle vaardig heden die ik bij OMA had opgepikt werden me by hem weer snel uit 't hoofd gepraat, want die waren niet bruikbaar m het idioom van Koll- hoff. Het bureau was klein. We zaten er met z'n drieen. Kollhoff werd gastdocent in Zürich en stak daar veel tijd m. Het was een spannende tijd, waarvan ik veel heb opgesto ken, in tegenstelling tot de tijd bij Koolhaas. Je kreeg inzicht in denk en beslisprocessen. Kollhoff pro beerde zijn eigen houding te bepa len, ging expressievere trekken ver tonen. Dat ging zijn werk bepalen." Amsterdam. „Ik stond net op het punt om af te studeren, toen Kollhoff zich moest presenteren in Amsterdam. Van dat afstuderen kwam toen niets. We hebben samen Piraeus ontworpen. Toen ik mijn eigen bureau oprichtte stuitte ik op deze woning hier, die ik toch eigenlijk al min of meer voor mezelf had ontworpen. Ik was in het begin zelden hier, maar met de op drachten die we kregen en de men sen die hier werkten werd het een echt bureau. Aanvankelijk was ik hier aileen wanneer het noodzake lijk was, later werd het een fifty-fifty relatie. Een week hier en een week in Berlijn en de weekends op de snelweg. Dat was slopend. Ik heb wel steeds beweerd dat het een posi tieve verruiming van mir Junkho- rizon zou zijn, maar zoiets moet na tuurlijk wel ten goede van het bu reau komen. Toen dit project af was is er niet veel communicatie met Kollhoff meer geweest. Een beetje afstandelijke positie, al doen we rtog wel dingen samen." - Rotterdam „Mooi. Soms overweeg ik mijn kan toor daarheen te verhuizen. Toen ik bij OMA werkte heb ik er gewoond. Een zeer open stad en dat is wat ik hier in Amsterdam een beetje mis, die echte stedelijke kwaliteiten, Rotterdam is wat betreft schaal vrij klein, maar door de weidsheid en door de rivier heeft het een grote, le ge uitstraling die ik van het Beriyn ten tijde van de Muur ken. Gerela teerd aan de grachtengordel hier is het natuurlijk ook een totaal andere stad. Dat heeft zijn weerslag op de mensen, hoe ze met elkaar commu niceren. Met Kollhoff ben ik bezig met een plek aan de Binnenrotte, naast de Spaarbank. Een raadsel achtig project nog, waarover veel on duidelijkheid bestaat. Wat aan de Binnenrotte achterzijden waren, zijn nu voorzijden. Je moet daar heel voorzichtig zijn met afbraak. Maar eerst moetje het wonen m de Door Han Geurts Rotterdam - 'Ik ben Wim enne...' Maar dan komt Wim de grote gevoelens in zichzelf tegen en kan hij het even niet meer aan. Een minuut later gaat ook zijn psycholoog door het lint. Wim blijkt een dakloze zwerver en zulke proefpersonen vertroebelen het on derzoek naar het menselijke bewustzijn. Met op toneel een paar stoelen en een klapdeurtje speelt theatergroep Hollandia 'De drie mannen van Ypsilanti'. Schrijver Peter de Graef sneed drie le vensverhalen door elkaar tot een fijne berg leedwe zen van het soort dat keer op keer als een baksteen valtin een bedje van droge humor. In de voorstelling zien we dat procédé ook letterlijk, als Fedja van Kuêt als de dakloze, buitengesloten, in een toestand van de grootst mogelijke tragiek, na enkele vertwijfelde pogingen dwars door de klapdeur heen vliegt en met een geweldige snoekduik op een stapel dekens landt. Met overtreffende trappen in ellende hebben zowel de schrijver ais de spelers geen enkele moeite. De psycholoog legt omstandig uit dat het bewustzijn be staat uit weten, voelen en willen. Maar het filmpje van Wims leven blijft volkomen blanco, hoewel hij een vrouw met een baard in een mannenlichaam blijkt te zijn ('Ik kan geen kinderen krijgen, stel je voor wat dat betekent voor een vrouw'). Van Huêt zet die rol trouwens ijzersterk neer. Je voelt de emoties die te hoog zitten en die zich ieder moment naar bui ten willen vechten uit zijn lichaam. Net iets te hard en te duidelijk klaagt hij zijn nood en iedere normale vraag leidt tot een nieuwe crisis in zijn bestaan. Door gewinterd wantrouwen sleurt hem omlaag in zijn ei gen spiraal. Dit is maar een voorstelling waar je in zit, krijgt Wim na zijn zelfmoord te horen en bij Hollandia krijgt zo'n zin net wat meer lading: is het bewustzijn soms geen voorstelling van je eigen leven? De drie mannen van Ypsilanti' is heel veel toneel met heel weinig midde len: intelligent, humoristisch en niet te vergeten nu en dan een vleugje wanhopige poëzie. 'De drie mannen van Ypsilanti' van Peter de Graef door Hollandia. Gezien: gisteravond in de Rotter damse Schouwburg (kleine zaal). Door Martin Bijkerk Rotterdam - Een vamp in negligé rookt een pijp en staart door haar venster. Pianist Glenn Gould kreunt en neuriet lekker mee met de piano deuntjes van Sehönberg en Bach. De zonnige, huiselijke sfeer is dui delijk neergezet van het muziekbal let 'Klavier', de nieuwste creatie van de Rotterdamse choreograaf Piet Rogie. Zoals de titel al aangeeft is Klavier geïnspireerd op pianomu ziek en in dit aangename uurtje pu re dans passeren pianocomposities de revue van Bach tot Cage met niet te missen tussenstations ais Mozart, Beethoven, Sa tie en Stravinsky. In Klavier lijkt Rogie niet alleen een dansode te brengen aan de piano muziek, maar ook aan meesters van het genre muziekballet als Baian- chine, Hans van Manen en soms aan Tor. Simons. De transparante coulis sen en gazen doorkijkkostuums !y- ken zelfs direct te verwijzen naar de ontwerpen van Keso Dekker voor de balletten van Hans van Manen. Maar Keso Dekker ontwierp nooit zulke listig gesneden en belijnde doorkijkjurkjes als Heidi de Raad maakte voor de drie vrouwen in Kla vier. Zij worden vergezeld door twee mannen. De ene lang, slungelig en enigszins nors (Marek Jason Isleib), de ander (Samuli Roininen) sterk, pittig en ontwapenend galant. Wat de vijf dansers aan sfeerbeelden neerzetten, hun ontmoetingen en interacties, heeft Rogie continu ver pakt in pure dans die vooral expan sief is, Het toneel lykt vaak tc klem voor hun wijdse gebaren en extreme lijnen in armen en benen en hun danstechniek is niet altijd even toe reikend voor deze grootse dansstijl. Toch zijn er wonderfraaie momen ten, waarin bijvoorbeeld trio's als een corps de ballet met zacht ge voerde lijnen meeslepende duetten omgeven. Hilarisch is een scène waarin de dansers getooid zijn met Zeeuwse kappen. Zwak en moei zaam zijn de scènes waarin dansers pumps dragen. Compagie Peter Bulcaen, met Kla vier, door Piet Rogie, Gezien in Lantaren/Venster, 6 november (première). Daar nog tot en met za terdag, daarna tournee. Door Peter van Eij kelenburg Rotterdam Wat zoeken jazzmuzi kanten toch bij klassieke strijkers? In de kleine zaal van de Doelen veerde het publiek op toen altsaxo fonist Piet Noordijk na de pauze het strijkkwartet aan de kant had gezet. Het coneertdeel voor de pauze was keurig verlopen. Een hommage aan Piet's grote voorbeeld Charlie Par ker, die immers ook af en toe z'n toe vlucht zocht tot strijkersbegelei ding. Vrijwel altijd houdt dat iets tweeslachtigs: de samenwerking veronderstelt strak uitgewerkte ar rangementen. Klassieke violisten zijn immers niet gewend te improvi seren en de jazzmuzikant voelt dat iemand voortdurend op de rem staat te trappen. Z'n natuurlijke drang tot vrijheid en avontuur wordt doodge slagen door de in deze context bo vendien vaak nogal zoetsappig klin kende strijkerspartijen. Zo was het ook by Noordijk. Hoe lichtvoetig hij ook z'n improvisaties uitvoert met aan het eind van elke frase nog een versierinkje, de beknotting blijft. Jazzliefhebber Hans Dijkstal (ook van Binnenlandse Zaken) gaf gis teravond in de Doelen aan altsaxofo nist Piet Noordijk het eerste exem plaar van diens eigen cd 'Piet plays Bird'. Met deze cd viert Noordijk zijn vijftigjarig optreden als profes sioneel musicus. De saxofonist (65) kreeg de koninklijke onderschei ding Ridder in de Orde van de Ne derlandse Leeuw opgespeld door Marietje van Rossen, burgemeester van Hellevoetsluis. sinds enkele ja ren de woonplaats van Rotterdam mer Noordyk. De musicus sprak de bijna verplichte woorden „Dit had ik nooit durven hopen," en wist toen niet hoe snel hij weer aan het saxo foonspelen moest slaan. Want ook Noordijk zelf voelde zich zonder strijkers vrijer. Zeker omdat hy er ae oude maar nog fenomenaal spelende Amerikaanse trompettist Benny Bailey bij had gehaald. Zo ontstond een traditioneel bebop- kwmtet waarin de twee blazers elkaar flink stonden op te jutten, tot groot enthousiasme van de zaal. De nieuwe Noordijk-ed bevat uit sluitend stukken voor jazzkwartet met de vier strijkers. Gehoord de re acties is er voor Noordijk genoeg ruimte od de markt om met zijn vas te kwartet plus trompettist Bailey de muziek-voor-na-de-pauze ook op cd vast te leggen. 'Piet plays Bird', kwartet Piet Noordijk plus Benny Bailey en strijkkwartet De Doelen, gister avond. stad meer propageren en aantrekke lijk maken, voordat je daar wonin gen gaat bouwen." - Piraeus. „Dat was mijn architectonische leei stukje. Ik heb er alles over het vak kunnen Ieren. Er zijn mensen die het geweldig vinden en mensen die het haten. Het wordt vaak als een buitengewone exercitie gezien, die het toch in feite niet is. Men zegt: jullie moenten veel meer, dat zou den wij nooit mogen doen. Dat hangt ook samen met de discussie over architectuur. Kwantitatief wordt maar een heel geringe hoe veelheid architectuur in de tijd schriften besproken. In de schaduw daarvan gaat de middle 0/ the road- architectuur gewoon door. Die kan ook doorgaan omdat die tijdschrif ten het beeld creëren dat het zo goed gaat met de architectuur. De archi tect wordt alssuperstorverheerlijkt. Ook al wil hij een representatieve uitspraak over het vak doen, hij wordt gezien als superstar. Maar ste den worden niet beter met een ge bouw van Piano, van KolihofT of van Koolhaas. Er kunnen we! drie hoog standjes staan, maar de architectuur van de stad komt dat niet automa tisch ten goede. Ik plaats vraagte kens bij expressiviteit zonder in houd en ben niet de enige die dat doet. De zin van de architectuur, het wezen van de professie: daar gaat het om. Het is een kwestie van die pere motieven tot een professionele status verheffen." - Hugh Maaskant. „Dat was een architect van een soort die langzaam aan het uitsterven is. Wanneer je aan de ene kant de su perstars hebt, of noem het het flying circus van architecten die de wereld rondreizen, dan staat daar tegen over een breed spectrum van mid delmaat. Maar daartussen zit een groep architecten die misschien niet internationaal vermaard zijn, maar wel subliem werk afleveren. Men sen die nog een traditionele leer school hebben geh\d, die een onge looflijke bouwproductie hadden. Het is op zich een zeer charmerend uitgangspunt als je zoiets nu kun nen bereiken. En de prijs? Die gaat gepaard met een grote mate van stress, die te maken heeft met het boek dat we moeten maken en waar in we onze standpunten moeten for muleren, De prijs getuigt ook van professioneel respect voor een standpunt waarvoor je toch wel wat strijd moet voeren. Wars van de sti listische waan van de dag', staat in het rapport. Dat zijn die formele kunstjes waartegen wij ons verzet ten. Je kunt je niet terugtrekken en niets zeggen. Dus moetje binnen de beschikbare communicatielijnen je boodschap kwijtraken, zonder di rect een messias te willen zijn." Van Christian Rapp verschijnt vandaag bij Uitgeverij 010 het boek 'Christian Rapp, Höhne Rapp Architekten'. Prijs: 42,50. De grote verdienste van Maria de Lourdes Is dat zij een brug wist te slaan tussen eigentijdse iulstersongs enfolklorlstlsche levenslied e- I. Archieffoto Rotterdams DagW ad Door Martin Heimens Ze stond op het punt om terug te ke ren naar Mexico waar haar een uit bundige huldiging stond te wach ten. Het heeft helaas niet meer zo mogen zyn: de Mexicaanse volks zangeres Maria de Lourdes is gister morgen plotseling overleden op vliegveld Schiphol in Amsterdam. De wereldberoemde zangeres had net een succesvolle toumee door Nederland achter de mg. 'De stem van Mexico', zoals al jaren haar bij naam luidde, is verstomd, De zangeres -die nooit uitlatingen deed over haar leeftijd - heeft zich jarenlang ingezet voor het behoud van de Mexicaanse muziekcultuur. Voor dat doel richtte ze eind jaren tachtig de Gruppo ïmpulsor de la Musiea Representita de Mexico op. Samen met journalisten, politici en andere zangers leidde ze onder meer jonge Mexicanen op om de eeuwenoude muziektraditie van het land niet verloren te laten gaan. Met voorzichtige tevredenheid con stateerde ze dat haar inspanningen niet tevergeefs waren. „De Mexi caanse muziek wint langzaam een beetje aan terrein terug. Jongeren komen er nu gemakkelyker mee in aanraking. Maar ze kunnen deze muziek nog niet maken met de in tensiteit die ze moet hebben. Dus blijft het de moeite waard om te strijden voor het voortbestaan van de authentieke Mexicaanse mu ziek." By het grote publiek in Nederland was Maria de Lourdes pas sinds zes jaar bekend. De basis voor haar im posante carrière werd echter al in de jaren vijftig gelegd. Met haar in nemende manier van omgaan met mensen en haar warme stem groei de haar roem razendsnel. Dat resul teerde in vermoeiende tournees. „Maar de mensen willen deze mu ziek horen en dat stimuleert mij om door te gaan," zei ze vorige maand nog in een interview. Koninklijk Haar bekendheid in Nederland had ze te danken aan koningin Beatrix. Die vroeg Maria de Lourdes in 1991 om op te treden tijdens het verjaar dagsfeest van prins Bemhard. Ze had de prins in de jaren zestig al le ren kennen tijdens een reis van het koninklijk echtpaar door Mexico. „Het was voor my heel bijzonder om voor iemand te zingen di e zo'n grote belangstelling heeft voor de Mexi caanse cultuur." De relatie met het koningshuis bleef bestaan. Opmerkelijk was het platencontract dat Maria de Lourdes vorig jaar met de Nederlandse divisie van Polydor sloot. Die platenmaatschappij zag mogelijkheden om de talenten van de zangeres voor een breder publiek toegankelijk te maken. Samen met Peter de Wijn, bekend van onder an dere veel hits van Gerard Joling, nam ze afgelopen vooijaar haar 44e cd op: 'Simplemente Maria'. Daarop werd Mexicaanse muziek gemixt met eigentijds poprepertoire. Maria de Lourdes toonde zich en thousiast over de samenwerking met Peter de Wijn. Ze wilde in de na bije toekomst opnieuw met hem de studio in voor het maken van een al bum. „We 2itien op dezelfde golf- lengte. Peter heeft mij weten te mo tiveren om nieuwe uitdagingen aan te gaan zonder ook maar een mo ment afbreuk te doen aan mijn styi." Standbeeld De vertolkster van romantisch re pertoire zou 19 november in het be langrijkste uitgaanscentrum van Mexico City geëerd worden met een groot standbeeld. Haar fans namen daartoe het initiatief, Maria de Lour des was ook nauw betrokken bij de voorbereidingen van de festiviteiten rondom de onthulling van het standbeeld. Ze verheugde zich op het feit dat vooral veel jonge men sen bij die gelegenheid aanwezig zouden zijn. De grote verdienste van Maria de Lourdes is dat zij een brug wist te slaan tussen eigentijdse luisters ongs en folkloristische levensliede ren. Daarmee gaf zij de Mexicaanse volksmuziek wereldwijd een enor me impuls. Met het overlijden van Maria de Lourdes verliest Mexico dan ook één van de grootste voor vechters van de eigen cultuur. artiest Robert Wyatt bum 'Shleep' Nannibal/Munich Voor makkelijke albums is Robert Wyatt nooit de man geweest Voor een hoog werktempo evenmin. Alweer zes jaar na zyn redelijk geslaagde cd 'Dondestan' is er eindelijk weer een levensteken van de drummer die in de jaren zestig zong hij Soft Machine. Die tijd heeft hij nooit verloochend. Luis ter maar eens naar het jazz-experiment wat van The duchess' een on toegankelijk nummer maakt. Ook uit 2ijn hulptroepen blijkt dat de man met de hoge, ijle vocalen jazz nog steeds koestert. Met trombonist Annie White head en saxofonist Evan Parker is dat genre goed vertegenwoordigd. Maar Wyatt's muziek is nooit simpel te labelen geweest. Ook op 'Shleep' vloeien al lerlei stijlvormen in elkaar over. Dat kan natuurlijk moeilijk anders met avontimrlijkp types als ambient-maestro Brian Eno, gitarist Phil Manzanera (ex-Roxy Music) en Paul Weller, Zij helpen mee om Wyatt een wonderlijke wereld te laten schetsen waarin diens tegendraadse opvattingen over roman tiek nog het dichtst bij die van Peter Hammiil komen. Soms klinkt hij op 'Shleep' poppy, dan weer jazzy of met een hang naar klassieke of wereldmu ziek. Zijn muziek is moeilijk, traag en aangrijpend. Kwalitatief komt 'Shleep' heel dicht bij zijn meesterwerk 'Rock bottom' uit 1974. JoopBreedveld

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 5