10 Culfupr Wereldpremière musicalversie Wuthering Heights in Nederland «r Veel surréalisme en een totempaal in Boijmans Noujoum Raï wint Kleurrijk Talent '97 Schrijnende zoetheid in opera Poulenc Debat multicultureel kunstbeleid Rotterdam Evelyn Glennie danst als een faun in kleurige compositie Rechtzaak rond Spielberg's siavendrama Amisfad Bijbelse profetieën J The Fült. $fin Rotterdams Dagblad Maandag 8 december 1997 Door Hans Visser Rotterdam Nederland krijgt in oktober volgend jaar de wereldpremière van de nieuwe musical "Wuthering Heights' (Woeste Hoogten'). De voorstelling is gebaseerd op de beroemde, gelijknamige roman van Emily Brontë. Ze vertelt daarin het romantische verhaal van de dramatische liefde van de mooie, tem peramentvolle Catherine en de onstuimige zigeuner Heathcliff, een geschie denis die zich afspeelt op het Engelse platteland rond 1850. Tekst en muziek zijn van de Brit Bernard J. Taylor. Omdat de show vier maanden moet reizen door Nederland en België, en daarna wellicht ook door Scandinavië en Duitsland, zal de voorstelling geen grote de cors kunnen krijgen, die volop pracht en praal uitstralen. Dat heeft deze musical vol romantisch getinte muziek ook niet nodig, al dus producent Hans Vervoort: „Het toneelbeeld wordt bepaald door een uitgekiende belichting en kostumering, want je mag rus tig spreken van een romantisch kostuumstuk." Vervoort begint dit musicalavon- tuur samen met Gonny van Raamt, die kan bogen op een ja renlange ervaring in diverse as pecten van het theatervak. Ver voort zeifis directeur van het Hil- versumse bedrijf Raster dat zich bezighoudt met audiovisuele en gedrukte media: „We hebben 30 jaar ervaring met onder meer tele visie en projectmanagement, We weten wat decorbouwen is en we hebben volop ervaring in het wer ken met acteurs. Nu willen we graag ook eens proberen theater temaken." Samen zetten ze een voorstelling neer met een dertigtal zangers en dansers en een niet minder dan veertig man tellend orkest, dat de vaak symfonisch gekleurde mu ziek tot zijn recht moet laten ko men. Een kostbare zaak voor een duo dat hiermee zijn eerste pro ductie neerzet Maar Vervoort heeft er alle vertrouwen in. Voor de regie is dan ook de Engelsman Stephen Rayne aangetrokken, die van plan is behoorlijk uit te pak ken en daarbij een reputatie heeft te verliezen. Rayne werkte veel met regisseur Trevor Nunn, de man die een groot aandeel had in de musical successen van Andrew Lloyd Webber, waaronder 'Cats'. Rayne heeft diverse Britse theaterprij zen op zak, werkt voor de Royal Shakespeare Company, zette een schat aan musicals op het toneel en ensceneerde voor het befaam de Glynde- bournefestival de opera's 'Pe ter Grimes' en 'Idomeneo'. Hij belooft van deze productie, die als zoveel recente musicals stevig in de richting van de opera hangt, iets spectaculairs te ma ken: honderd procent onderhou dend en totaal anders dan wat het verwende Europese publiek tot dusver gewend is. De soepel in het gehoor liggende songs uit de musical zijn een paar jaar geleden meer dan voorbeel dig op cd gezet door een groep Britse solisten en The Phiiharmo- nia Orchestra. Muziek die de sfeer van het land, de mensen en hun gedachten treffend verklankt. Zo danig dat de Brontë Society deze bewerking van de roman graag van het eigen keurmerk voorzag. Gonny van Raamt verwierf daar op de rechten om de show ook in het theater te mogen brengen. Een van de spektakelscènes uit de musical 'Wuthering Heights', die vanaf oktober volgend Jaar op de Nederlandse planken te zien zal zijn. Foto gpo Maar de uitvoering daarvan werd uitgesteld, onder meer omdat in die tijd Cliff Richard de hoofdrol ging spelen in 'Heathcliff, een show die op hetzelfde boek was gebaseerd. Verrassend Haar plannen kwamen dit jaar in een stroomversnelling toen het operahuis van het Roemeense Ia- si, de culturele hoofdstad van Moldavië, haar toestemming vroeg de show daar op het reper toire te mogen nemen. „Verras send," vond ze. „Want Roemenië heeft totaal geen ervaring met musicals, zeker niet onder het be wind van Ceaucescu." Niettemin keken zij en Vervoort hun ogen uit, toen ze merkten wat de Roe menen met een mini-budget van slechts 12.000 dollar presteerden. Deze productie bood de gelegen heid te onderzoeken wat de moge lijkheden van de show voor West-Europa zouden kunnen zijn. „Je moet die paar voorstellin gen van afgelopen zomer daarom zien als een proef," zegt Vervoort. „De componist is nu met het werk opnieuw aan de slag gegaan. Ook de gesproken dialogen worden nu op muziek gezet, zodat het een honderd procent gezongen musi cal wordt. Verder maken we ge bruik van de kern van deze voor stelling, want al is de manier van werken nogal ouderwets, de indi viduele vocale kwaliteit is goed. Daar ligt een basis van drie, vier generaties aan ten grondslag." „Dat blijkt ook vaak uit de Oost- Europese operaproducties die naar Nederland komen. Binnen kort houden we daar audities voor de belangrijkste rollen. We kun nen kiezen uit de beste jonge mensen, afkomstig uit drie pro fessionele gezelschappen. Daar naast gaat een West-Europese musical-choreograaf de dansen opnieuw vormgeven en komt er voor het orkest een West-Europe se dirigent met musicalervaring te staan." Bovendien wordt over wogen belangrijke rollen door en kele doorgewinterde Nederlandse musical-artiesten te laten bezet ten, Door Louis Du Moulin Rotterdam Zo veelbelovend als de naam wil doen geloven bleek ook de band gistermiddag tijdens de finale van Kleurrijk Talent '97 in Nighttown. Noujoum Raï staat namelijk voor Sterren van de raï en die Utrechtse formatie won met glans de derde editie van de Rotterdamse talentenjacht voor wereldmuziek. De vreugde bij het merendeels Marokkaanse achttal was bij de bekendmaking van de uitslag door jury-vertegenwoor digster Els Neijts zo groot dat pas sende woorden er bijna bij inscho ten. „Vraag me even niet naar de betekenis van deze uitverkiezing, want zoiets moois hebben we nog nooit meegemaakt, kraaide frontman Kadir na de ontvangst van de mega-chèque die de eind winnaar recht geeft op vier opna- medagen in studio van Via Ritmo. Belangrijker nog dan die kostbare 'laboratoriumtijd' is evenwel dat Noujoum Raïts zich voortaan kan presenteren als beste deelnemer van deze jaargang. Hoeveel die nieuwe status kan betekenen mocht de Turks-Brabantse da- mesgroep Kardelen als triomfator van de tweede aflevering (en pre sent voor een gastoptreden) me moreren. „Dankzij de zege hier een jaar geleden zijn we uitgeno digd voor Dunya, Mundial en tal van andere festivals, hebben we in Paradiso gestaan en stonden we uiteindelijk gisteravond voor 6000 man in de Brabanthallen in Den Bosch als voorprogramma van de Turkse superster Tarkan," aldus zangeres Tijen Celik. Nöujoum Raï, vanwege de promi- Dolle vreugde bij zanger Kadir en de andere leden van Noujoum Rat, ruimschoots de beste in de fl nale van Kleurrijk Talent '97. nente rol van haar blazers soms net UB40 op z'n Noord-Afrikaans, zegt ook klaar te zijn voor een der gelijke stroomversnelling. „We hebben de afgelopen driejaar kei hard gewerkt om zover te komen als we nu zijn. Wat ons betreft volgt nu de volgende stap," meent Kadir namens de overgelukkige band die zelf het etiket reu relati veert door er flink op los te avon turieren. De vijfkoppige juiy was unaniem in haar oordeel, maar had toch ook lovende woorden voor de drie andere finalisten: Li- pa (gespecialiseerd in Oost-Euro- pese volksmuziek), Tokabande (emotionele levensliederen van tango tot flamenco) en Dzidzolie (mix van West-Afrikaans met Ara bisch en Cubaans). Daarnaast vond de keuzecommissie van de organiserende Stichting Talent dat Noujoum Raï in de uitvoering van haar stukken hier en daar best wel subtieler te werk zou kunnen gaan. „Die boodschap is aangekomen, we zullen zien of we daar iets mee kunnen," was de re actie van spreekbuis Kadir. Door Wïlem Jan Keizer Rotterdam Een van de meest in het oog springende muzikale ont wikkelingen van deze eeuw be treft dié van het slagwerk, Met na- „me de laatste 25 jaar heeft deze nauwelijks precies te omschrijven groep instrumenten zich in een stormachtig tempo in het brand punt van de belangstelling weten te plaatsen, niet in het minst als gevolg van de groeiende populari teit van de lichte muziek. Toch heeft het nog even geduurd voor dat klassieke componisten er het belang van inzagen om ook solo concerten te schrijven voor de groep instrumenten die zich ach terin het symfonie-orkest al de cennia lang onmisbaar maakte. Bovendien blijken de klassieke benamingen voor het instrumen tarium door deze late erkenning nauwelijks meer van toepassing. Behalve diverse slagwerkensem bles, dient zich nu ook een buiten gewoon talentvol percussioniste aan: de Schotse Evelyn Glennie. Zij was zaterdag en gisteren in de Doelen te gast bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en dili gente Sian Edwards, waar zij het voor haar gecomponeerde Weni, veni Emmanuel' van de (even eens Schotse) componist James Macmillan. Deze transformeerde de laat-middeleeuwse advents- hymne tot een thema-met-varia ties in omgekeerde richting. Pas in de slotfrasen wordt de melodie in volle glorie herkenbaar. Mac millan wist wat hii deed: in diver se lagen ontwikkelt dit werk zich van een apocalyptische clash tus sen slagwerk en de blazers uit het orkest, via een op populaire rit mes gebaseerde swing naar een slothymne die verandert van zin derend naar religieus - het werk eindigt met rinkelende belletjes waarbij Glennie de buisklokken ranselt Hoewel deze compositie door het Prom-publiek niet werd gewaardeerd, verdient het toch om vaker te worden uitgevoerd teneinde het beter te leren ken nen. Want naast een zinderend slagwerkconcert, werkt de hymne als een soort mantra door, niet in het minst daarin ondersteund door de vele kleuringen van het slagwerk. Vanaf de opening dwar relt Glennie als een faun tussen de twee opstellingen door: van de trommels (roto-toms; conga's, bass-drum) naar de mallets (vibra foon, marimba, aangevuld met tam-tam en gong), haar timing perfect, ondanks haar doofheid. Sian Edwards echter, wist niet echt goed raad met deze veelheid aan ritmiek. Diverse thema's kwa men niet tot hun recht, en in de 'Symphonic dances' uit Leonard Bernstein's West Side Storygin- gen de slagwerkers van het RPhO hun eigen gang om de vaart in het werk niet verloren te laten gaan. Dat dit werk, gelijk de 'Kleine Dreigroschenmusik" van Kurt Weill, wel degelijk swingde was vooral de verdienste van de slag werkers en niet van dirigente Ed wards. De Doelen, grote zaal: Rotter dams Philharmonisch Orkest o.Lv. Sian Edwards m.m.v, Eve lyn Glennie, slagwerk. Werken van Sullivan, Macmillan, Bern stein en Weill. Gehoord: zater dagavond BWpSDeï •7ste Pefer Ca<ferieo,tóès^S; s-fadagavimd iB'BérHjtfaeSSfï ngètt;<S9a^4js -iSStlfièp voonoaiige -Fdix,: gewonnen.1;; raratenalesacc^iTmdedhp- i^aaiSlëfeBtnppera,' besluiten;- oofc uft 'de'lderen te gaan. Ps -fitówontevsns&voor bet" eerst toègëktee'-Europese"* PitWiöVmrJiê" - u^Vöür dé ierwas"eri:t votó deiïranse Juliette Bino-" ^^heénhaarBritsebbllega Bob,/ ^Rtó$^!p.rBinocheiaeeg ;de EngfisbJM; ^p^^lmpmzeri^wrdai" dit: wade keétSoór/ Los Angeles Regisseur Steven Spielberg noemt het siavendrama 'Amistad' de belangrijkste film in zijn carrière. Maar of de film woensdag in de Amerikaanse bio scopen in première zal gaan hangt af van een ophefmakende recht zaak die vandaag in Los Angeles begint Kort voor rijn vijftigste verjaar dag op 18 december is de succes volle filmmaker verwikkeld in een fel geschil over plagiaat Ro manschrijfster Barbara Chase- Ribaud beweert dat 'Amistad' voor een deel berust op haar boek 'Echo of Lions' uit 1989. Zij eist van Studio DreamWorks, waarin Spielberg deelneemt, tien miljoen dollar schadevergoeding. De Studio van Spielberg verwijt de schrijfster daarentegen ideeën te hebben gehaald uit de roman *Bl2ck Mutiny', die 35 jaar gele den werd gepubliceerd. Dream Works bezit de rechten op dit boek. Op 88 plaatsen is er volgens de studio overeenkomst tussen bei de boeken. Chase-Ribauds advo caten spreken van ten minste 50 overlappingen, die niets met 'Black Mutiny' van doen zouden hebben en daardoor evenmin met het copyright van DreamWorks. Amistad was de naam van een Spaanse schip, waarmee Afri kaanse slaven in 1839 naar Cuba werden overgebracht om er op suikerplantages te werken. Onder leiding van Joseph Cinque brak een opstand uit, waarbij de mees te Spaanse opvarenden werden gedood. Korte tijd later werden de muiters in Amerika voor de rech ter gebracht. Hun verdediger was de voormalige president John Quincy Adams. De slaven kwa men vrij. De geschiedenis maakt duidelijk dat Adams in het echt nooit Cinque ontmoette. Maar in 'Echo of Laons' is sprake van een persoonlijke ontmoeting, evenals in 'Black Mutiny en in de film 'Amistad'. Wie stal wat van wie en hoeveel en werd er eigenlijk wel geplagieerd? Daar zal de recht bank over moeten beslissen. .Kinderen van Stat, en' met 12 jaar kunnen in' de kerstvakantie samen een totem paal bouwen in het'Museum Bojjmans-Van Beuningên. Idee- "eri kunnen ze opdoen van beel den van de surrealistische kun stenaar Max Emst In het muse um staat et na een zestigtal op de tentoonstelling die tot 9 maart duurt Ernst is vooral bekend als schilder. Nooit tevoren 2ün zo ve le van tijn beelden in ons land te zien geweest Er zijn meer dan manshoge stukken bij en sappi ge bedenksels. Gelijktijdig geeft de Amerikaanse kunsttheoiüea Rosalind E. Krauss haar visie op het. surrealisme weer aan de hand van Toto's van een aantal kunstenaars. Voor deze gelegen heid zijn surrealistische schilde rijen uit de vaste verzameling in een zaal bijeengebrachtmet .beelden van Ernst Dankzij het'beleid van Eenilde Hammaeher bezit het Eotter- damsemuseumbeiar.grijkewer- ken van deze in Nederland ver der slecht vertegenwoordigde kunstrichting. Vanaf 20 decem ber zal in het kader van het Inter nationaal filmfestival Botter dam een "visueel essay" worden getoond op basis van een reeks soilages van Max Ernst met de denkbeeldige rGguur Loplop waarmee Ernst zich vereenzel vigde. Voorts zullen uit het eigen museumherit 18de eeuwse pren ten en tekeningen worden geëx- poseérd van Eafeöcncen aantel tijdgenoten dia evenals Ernst vernieuwend hebben gewerkt. Het glazen paviüoen vanhetmu- seumwordtdoorde Amerikaans- Cubaanse kunstenaar Jorge Pan- do omgetoverd in een laropente- byrinth dat van 20 december tot 8 maart *s avonds ook van buiten- Het museura heeft uit het Tonds van Rede als jubileumgeschenk de film Headpan' gekregen die tijdens het Intemtionaal Film festival Rotterdam zal worden vertoond. Het architectenteam Hobbrecht Daemis samen met MarieJosé Van Eee onderschei den met de tweejaarlijkse Vlaamse cultuurprijs voor ardii- - lectuur. Bobbrecht Daem heb ben het ontwerp gemaakt voor de nieuwbouw vgitJSst Hotter- damsemuseunLlnhetNAizaliri maart een expositie van hun werk worden geopend. Door Aad van der Ven Amsterdam Ook in muziek be staat een verschil tussen huilen en wenen. Het is het verschil tus sen respectievelijk Santuzza en Mélisande, Mascagni en Debussy, Italiaanse en Franse opera. Blan che, hoofdpersoon in Poulencs opera 'Dialogues des Carméhtes', weent dus. Je pleure,' zingt rij m de tweede scène, wanneer zy het klooster heeft betreden, vluch tend voor onberedeneerbare ang sten, net als Debussy's Mélisande. De componist plaatste er zachte klanken van houtblazers achter. Een Italiaanse collega had onge twijfeld de strijkers laten golven. Bewonderaars van hoge C's en liefdesduetten hebben bij de nieuwe productie van de Neder landse Opera niets te zoeken. 'Dialogues des Carméhtes1 raakt de luisteraar door haar kuise een voud. Het lijkt wel of Francis Poulenc - hoeveel charmante, vlotte stukjes heeft hij niet op zijn naam - tientallen jaren lang zyn mooiste, meest verheven bladzijden heeft achtergehouden, wachtend op een aanleiding om deze te kun nen samenvoegen. Die aanleiding was het toneelstuk - tevens film scenario - van Bernanos over Karmelietessen tijdens de Franse Revolutie, die weigerden hun reli gieuze principes te verraden en zich naar de guillotine lieten voe ren. Met als centrale figuur de deerniswekkende Blanche, die angst voor alles heeft, voor de dood, maar ook voor het leven. Dat zij in de slotscène plotseling die existentiële angst overwint en met de andere nonnen het scha vot beklimt is - in het aangezicht van de dood - de grootste triomf in haar leven. De manier waarop Robert Carsen die slotscène heeft geregisseerd, in combinatie met de wijze waarop Poulenc's serene muziek wordt uitgevoerd, maakt deze episode onvergetelijk. Carsen heeft het voor elkaar ge kregen deze scène, met de klap pen van de guillotine die levens echt uit de orkestbak komen (één van de weinige illustratieve effec ten in deze partituur), niet larmoyant, niet theatraal en even min quasi-heroïseh te maken, maar het werk sober, met eenvou dige bewegingen, te beeindigen alsof het een mysteriespel is. Hoe weinig was er voor nodig geweest om hier iets drakerigs van te ma ken. Ook als totaal is dit een opera, die gemakkelijk wegebt in een sfeer van toenemende zoetheid en vroomheid, wanneer enscenering en muzikale interpretatie daarin meegaan. Deze eerste scènische uitvoering van 'Dialogues des Carméhtes' in ons land biedt ech ter voldoende tegenwicht. De di verse Puceim-producties van Carsen bij de Vlaamse Opera heb ben al duidelijk gemaakt, dat hy een regisseur is, die de kern van de dingen zoekt, die niet traditio- neel-natuxalistisch is, maar ook niet sensatiebelust ronddoolt tus sen zyn eigen hersenschimmen. Een Canadese regisseur naast een Canadese dingent, allebei debute rend bij de Nederlandse Opera. Yves Abel leidt het Nederlands Philharmonisch Orkest met ge voel voor zowel de zachte droef heid, opgeroepen in instrumenta le pasteltinten, als de Stravins- ky-achtige ritmen. De partituur, gecomponeerd in het midden van de jaren vijftig, onttrekt zich op een geheimzinnige manier aan stilistische plaatsing. Zo doen de 'middeleeuwse' harmonieën in combinatie met de enigszins ge voileerde klank aan Debussy's 'Le martyre de St. Sébastien' denken (ook met een religieus thema en een martelaar als centrale figuur). Bijzonder bij deze productie is on der meer, dat de Belgische mezzo Rita Gorr er aan meewerkt, als Madame de Croissy. Zij was ook één van de solisten toen de opera in 1957 in Parijs werd opgevoerd. Om deze markante theaterper soonlijkheid heen bewegen zich enkele voortreffelijke zangeres sen, van wie uiteraard Joan Rod- gers als Blanche het sterkst de aandacht trekt Ook zuiver vocaal steekt zij boven de anderen uit, hoewel ook Sheri Greenawald (Madame Lidoine) en ClaronMcF- adden (Soeur Constance) op een zeer individuele, gevoelige ma nier hun rol vervullen. De man nenrollen zyn minder belangrijk, maar Ryland Davies (aalmoeze nier) en Geert Srrüts (officier) zijn in elk geval voortreffelijk. Nederlandse Opera met 'Dialo gues des Carmélites' van Pou lenc. Muzikale leiding: Yves AbeL Régie: Robert Carsen. De cor: Michael Levine. Kostuums: Falk Bauer. Salisten. Koor van de Nederlandse Opera en Neder lands Philharmonisch Orkest. Bezochte voorstelling: donder dag 4 december, Muziektheater, Amsterdam. Herhalingen: 10,13, 16,19,22,25,28 en 30 december. 'Na enkele jaren voorbereiding pabtieeente. de Rotteniamse,Kunststichting af. gelspmKrordeDdtaMulticul-- tureel Bmstbeleid. Voordat de Rotterdamse gemeenteraad be slist oteog devijtit-n aanbevelin- gen iri die nota, krijgt iedereen die zich bij het onderwerp be- trokken.vceit nog een'keêr de kans -haar'of rijn mening te'ge- yen, Dat kan zaterdagmiddag i 8 december van vier tot zes sur In Odeon, Gouvemestaat 56d (wel tevoren telefonisch aanmelden via 414168®. Het verslag van de- re debatntiddag gaat naar de le-- den van de geraeenteraad'zodat rij er rekening mee kunnen hou den in hun besluitvorming. De nqtaplUB aanbevelingen zijn via bovenvermeld telefoonnummer artiest YabbyYou I b u m 'Jesus Dread' (1972-1977) b Blood Fire/ Munich d u u 154:08 mm. Liep het kwijl de liefhebbers van reggae al uit de mond bij de cd-releases van "Heart of the congos' (Congos) en de Arkolcgy-box van Lee Perry, met 'Jesus Dread' van Yabby You kunnen zij de zakdoek wederom te voorschijn halen. Op deze dubbelaar, waarop het complete album 'Con quering lion' staat, wordt roots reggae van de bovenste plank opge diend. Ruim tweeëneenhalf uur lang is het een feest van dynamische, spirituele en ongemeen avontuurlijke reggae. Muziek uit het tijdvak 1972-1977, die twintig jaar later nog mets van z'n glans verloren heeft. Hemelse vocalen, strakke dubs (met dank aan King Tubby), frisse ska en steeds wisselende klankdecors vol interessante accenten. Voor Yab by You, wiens werkelijke naam Vivian Jackson is, draait het leven om Jezus. Hij grossiert dan ook in bijbelse profetieën die zo overtuigend op muziek zijn gezet dat zelfs de grootste ongelovigen voor hem overstag zullen gaan. By het opstellen van de jaarlijstjes gaat Yabby You de strijd aan met Arkology-box om het predikaat beste reggae re-release van 1997. JoopBreedveld

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 2